• Καλώς ήρθατε στο νέο forum! Σε περίπτωση που αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα επικοινωνήστε μαζί μας στο [email protected]. Διαβάστε και το σχετικό thread.

SOUNDPROOFING A LARGE LIVE ROOM / Ισοσταθμίζοντας τους ενισχυτές και τα monitors

asgartha

Νέο μέλος
15 Αυγούστου 2009
50
0
0
44
Athens
Θα εκτιμούσα λίγη βοήθεια από τους στουντιάρχες εδώ, ή όσους ασχολούνται με την ακουστική και τον ήχο τέλος πάντων.

ΟΚ, τα εύκολα και τα σαφή πρώτα.

Τοποθέτηση ενισχυτών στο live room

Φανταστείτε έναν χώρο υπόγειο,  γύρω στα 35-40μέτρα, προβάδικο-ηχογραφάδικο, ξύλινο πάτωμα και καθρέφτη στην μία πλευρά,

Κατι όπως αυτό  http://roguestudios.co.uk/Rehearsal/Room1.aspx

Ωραία, και τώρα που δουλέψατε τον μύ της φαντασίας σας, ας προχωρήσουμε στα technicalities....

πως θα "ισοσταθμίσω" τους ενισχυτές μου και τα monitors ώστε όλοι να ακούγονται καθαρά και δυνατά μέσα σε ένα τέτοιο δωμάτιο?

Πρακτικά αυτό που ρωτώ είναι, εάν ο ενισχυτής κιθάρας είναι Χ watt πόσα θα πρέπει είναι αυτός του μπάσου κ.ο.κ....

Και όταν θα συμβαίνει αυτό, ΠΟΣΑ monitors και ΠΟΥ πρέπει να διασπείρω στο δωμάτιο ώστε να ακούγονται και οι όλοι υπόλοιποι (φωνές, πλήκτρα, πνευστά, whatever) ?

Επίσης,  το Vox mic πχ,  που θα πρέπει να το τοποθετήσω ώστε να μην έχουμε ανατροφοδότηση, ή και απλά να μην ξαναδίνει όλα τα υπόλοιπα όργανα από τα Monitors/ amps πάλι μέσα και θάβεται η φωνή? 

Εχω δεί χώρους που απλά είχαν 2 monitors σε ψηλές βάσεις, και άλλους χώρους όπου ο drummer είχε επιπλέον δικό του monitor ας πούμε, καθώς επίσης και στο κέντρο του δωματίου υπήρχε ένα xtra monitor.  ???

Φυσικά πάλι τα monitors στα πόσα watt θα είναι και λίγα πράγματα πάνω στην θεωρία του "τι καίει τι"......  My guess is ο μεγάλος ενισχυτής τα μικρά ηχεία, αλλά δεν ξέρω πάλι.  ::)

Ενα case study με  συγκεκριμένα μηχανήματα δεν θα με χαλούσε καθόλου σε αυτό το σημείο.

Επίσης ως απλή ερώτηση προτίμησης......

* ο ήχος για τα mics  του δωματίου θεωρείτε πως καλύτερα είναι να περνάει από την κονσόλα σας στο control ? (και να το ελέγχετε όλο εσείς μέσω ενός stage box - παράλληλα στα πόσα μέτρα snake είμαστε ασφαλείς? Πχ το midi πάει μέχρι τα 20 μέτρα.... Το audio σήμα μέχρι τα πόσα πάει? 3έρω ότι στα μεγάλα pa το multi μπορεί να φτάσει πολλές δεκάδες μέτρα, αλλά φαντάζομαι πως εκεί παίζουν υποχρεωτκά με balanced σήμα....) 

Η θεωρείτε πως είναι καλύτερα η μπάντα να έχει την αυτοδυναμία της μέσα από ένα μικρό 16κάναλο ας πούμε της behringer μέσα στο δωμάτιο?

SOUNDPROOFING TECHNIQUES

Οκ, όπως έχω πει και πριν, γνωρίζω καλά ότι η BOX in a BOX τεχνική είναι η ιδανική λύση για την ηχομόνωση.

Βεβαια έχοντας κατα νού μερικά πλωτά δωμάτια σε στούντιο που έχω επισκευτεί, έχω να πω ότι το πλωτό μάλλον δεν είναι και τόσο αποτελεσματικό όταν τιγκάρεις τους ενισχυτές μέσα στο δωμάτιο.  Σίγουρα αποτελεσματικότερο από τους πετροβάμβακες-γυψοσανίδες, αλλά μάλλον όχι απόλυτο.

Οπότε σκεφτείτε μία death metal μπάντα πχ, με 2καση , 7χορδες κιθάρες και ένα σκαστό μπάσο... Μάλλον δεν κόβεται εύκολα κάτι τέτοιο.  Εκτός ίσως εαν μιλάμε για studio-πυρηνικό καταφύγιο.....

Η σκεφτείτε μία blues μπάντα, και πάλι κανένας όταν προβάρει δεν αρέσκεται στο να περιορίζει τις εντάσεις του.

Οπότε εγώ ρωτώ, ένα floating room πόσο αποτελεσματικό είναι σε μία τέτοια περίπτωση?  σ.σ. δλδ στην περίπτωση που δεν θα παίζει ένα απαλό ακουστικό σχήμα μέσα.

Και εάν δεν ειναι και τόσο αποτελεσματικό, γιατί να μπεί ο κάθε ένας σε μία διαδικασία μεγάλης μάλλον οικονομικής επιβάρυνσης ?

Τώρα ο διάλογος περί profecionality είναι σχετικός, γιατί εάν μιλήσουμε για profecionality θα μιλήσουμε για το στούντιο του μεγάρου πχ. θα μιλήσουμε για πυκνωτικά των 5.000 και λυπάμαι, αλλά ο μπαμπάς μου δεν έχει ελβετικούς λογαριασμούς.

Και να πω ότι SIMPLE IS CHIC, ισχύει τόσο για αυτά που φοράμε όσο κ για αυτα που ακούμε.

Ο ηχος είναι φετίχ και όσο πιο πίσω πάς τόσο καλύτερα φαίνεται να είναι. Δεν έχω ακούσει κανεναν να περιμένει με αδημονία την καινούρια κιθάρα της fender, αντίθετα ψάχνουν τις αγγελιές για καμιά του 69 πχ.

Ας μην μπω σε αυτή τη συζήτηση όμως, ξέρεις τώρα, 8κάναλα μπομπινόφωνα του 70 και τα σχετικά περί του καλού παλαιού ήχου.

Λοιπόν, έχοντας ως γνώμωνα το ότι δεν πάω για να χτυπήσω το Sierra -προφανώς-  απλά να φτιάξω ένα DESCENT στούντιο , που δεν θα ξυπνάει την γιαγιά στον 2ο απο τον μακάριό της ύπνο,  ακούω τι έχετε να με πληροφορήσετε-συμβουλεύσετε πάνω στο θέμα της ηχομόνωσης....

Ξέρετε τώρα, πετροβάμβακες, γυψοσανίδες, χαλίκια, άμμος, χώμα and all that dirty stuff  ;)

Να πω εδώ ότι είμαι Green inside  :P και θα εκτιμούσα enviromental friendly λύσεις.

Ακούω λοιπόν , τι βάλατε εσείς στο δικό σας studio, εκτός από προσωπική εργασία, ιδρώτα και σκέψη, καθώς επίσης και τι ΛΑΘΗ κάνατε που θα προσέχατε περισσότερο τώρα.

Ευχαριστω!!!!

ΥΓ/ Οκ, για όποιον αναρωτιέται, έχει προηγηθέί άλλο topic δικό μου, που μετακινήθηκε από τους moderators....I just love those guys, dont i?  :-\ Τώρα βρίσκεται στο http://www.noiz.gr/index.php?topic=170561.0  Οπότε όποιος απάντησε εκεί, τον ευχαριστώ πολύ, αλλά έτσι και αλλιώς δεν ήταν πλήρες, οπότε αυτή είναι μία μικρή-μικρή συμπλήρωση.....

 
Γιατί δεν ζητάς ένα Certificate από το Berklee? ;D

Έτσι κι αλλιώς οι απαντήσεις σε αυτά που ζητάς χρειάζονται 2-3 χρόνια για να απαντηθούν και, το κυριότερο, να γίνουν κατανοητές.

 
haryy είπε:
Γιατί δεν ζητάς ένα Certificate από το Berklee? ;D

Έτσι κι αλλιώς οι απαντήσεις σε αυτά που ζητάς χρειάζονται 2-3 χρόνια για να απαντηθούν και...
...Μια ολοκληρωμένη μελέτη δωρεάν? Εάν βρεθεί κάποιος να σου τα λύσει όλα αυτά τζάμπα...μπορεί να περάσει και από το σπίτι μου να τον κεράσω ένα καφέ? ;D

 
Παρα πολλά αναλυτικά ερωτηματα, πολύ μπερδεμένα στο μυαλό σου με εμφανή παραπληροφόρηση που σε βγάζει σε αδιέξοδο όπως και όποιον γνωρίζει τις απαντήσεις και θέλει να σου γράψει δυό κουβέντες. Από που ν' αρχίσει κανείς...

Ο haryy έχει δίκιο. Επειδή φαίνεται ότι είσαι μαμούνι καλό θα σου έκανε ένα γερό course, γιατί είναι κρίμα να μη μπορείς να τα κανεις μόνη σου όπως φαντάζομαι πως θες, και να τα κάνεις λάθος. Διαφορετικά ένας επαγγελματίας που θα έπρεπε να πληρωθεί για τις γνώσεις και την εμπειρία του μάλλον δεν θα θα καλοπέρναγε δίπλα σου στη διαδικασία.

Πάρε παράδειγμα εδώ μέσα. Κι εμείς σε "αγαπάμε" σαν moderators που προσπαθούμε να κανουμε τη δουλειά μας, αλλά δεν μας έχεις περι πολλού... Με την πρώτη να μας καταγγείλεις! Ανοιξες ενα τεραστιο θεμα που πολλές απαντησεις που ζητάς υπάρχουν ήδη μεσα στο φόρουμ. Και ανοίγεις τεράστια θέματα με ότι σε απασχολεί αυτη τη στιγμή, εις διπλούν. Τι έγινε... λίγη υπομονή δεν υπάρχει σ' αυτον τον κόσμο; Διάβασε λίγο πριν ρωτήσεις... Τα καλά κόποις κτώνται.

Σε ότι αφορά το case study με συγκεκριμένα μηχανήματα, (και εφ'οσον προκειται για συγκεκριμμένα) μπορεί να στο προσφέρει δωρεάν συνήθως ο επαγγελματίας που θα σου τα πουλήσει.

Μετά διάβασε για balanced / unbalanced γραμμές. Οι  balanced είναι αυτές που χρησιμοποιούντε σε επαγγελματικό περιβάλλον.

Τα πλωτα πατώματα που έχεις στο νου σου πρέπει να είναι αποκοίημα της φαντασίας σου ή δουλειά ημιμαθή παλιάτσου. Διάβασε στα εκτενέστατα σχετικά άρθρα πως γίνεται. Εχεις την εντύπωση ότι στα άλλα στούντιο παίζει κουαρτέτο εγχόρδων και άρπας; Κι εκεί δίκασες με stacks παίζουν.

Μετά κοίτα αυτό. Κατασκευή Project Studio.

Δες αυτά και μετά ένα - ένα απ' όσα δεν σου απαντηθούν μπορούμε να τα συζητήσουμε. Μόνο λίγο σεβασμό στο φόρουμ και σε αυτούς που θα ξοδέψουν τον χρόνο τους για να σου απαντήσουν. Είναι δωρεάν. Ολοι το εκτιμούμε αυτό.  ;)

 
yameth είπε:
Πάρε παράδειγμα εδώ μέσα. Κι εμείς σε "αγαπάμε" σαν moderators που προσπαθούμε να κανουμε τη δουλειά μας, αλλά δεν μας έχεις περι πολλού... Με την πρώτη να μας καταγγείλεις! Ανοιξες ενα τεραστιο θεμα που πολλές απαντησεις που ζητάς υπάρχουν ήδη μεσα στο φόρουμ. Και ανοίγεις τεράστια θέματα με ότι σε απασχολεί αυτη τη στιγμή, εις διπλούν. Τι έγινε... λίγη υπομονή δεν υπάρχει σ' αυτον τον κόσμο; Διάβασε λίγο πριν ρωτήσεις... Τα καλά κόποις κτώνται.
αχ και να ξερες ποσο πιο ωραια θα ηταν η απαντηση σου αν ελειπε αυτο το κομματι.

 
Λοιπόν. Όσο αφορά τα μηχανήματα το βασικότερο είναι το budget σου. Βλέπεις, οι ενισχυτές έχουν Volume! Το οποίο volume οι πιτσιρικάδες θα έχουν μονίμως στο 10! Οπότε αν χτυπήσεις ακριβούς ενισχυτές θα έχεις και την αντίστοιχη φθορά. Όπως και να έχει μην τρελαίνεσαι με τα Βατ.

Εκεί που πρέπει να δώσεις έμφαση είναι στην ηχομόνωση. Ειδικά άμα μιλάς για γιαγιάδες στον δεύτερο...

Η μόνη λύση είναι το room in a room. Δεν υπάρχει άλλη λύση. Η όλη υπόθεση κρύβει πολλές παγίδες όπως εξαερισμοί, μελέτη του floating πατώματος κ.λ.π.

Θα έλεγα ότι η όλη φάση δεν αξίζει τον κόπο, αλλά θα ακουγόμουν απαισιόδοξος  :P Οπότε σου εύχομαι απλά καλή τύχη  :D 

 
Λοιπόν,

αυτά που ρωτάς είναι πολλά. Θα μπορούσαν να είναι αντικείμενο ενός βιβλίου.

Θα απαντήσω επιγραμματικά σε ένα προς ένα.

- Θα ρυθμίσεις τους ενισχυτές και τα μονιτορς με το αυτί το δικό σου και αυτών που κάθε φορά προβάρουν. Θα παίξεις με τα volume, την κατεύθυνση των ηχείων, την απόσταση μουσικών - ηχείων, τα equalizers. Δεν υπάρχει μόνιμη ρύθμιση για κανέναν.

- Χοντρικά, πάρε ενισχυτές 100W Κιθάρας, 200W μπάσσου, 200W/κανάλι PA με 2 100-150άρια ηχεία.

- Ο κάθε ενισχυτής είναι το μόνιτορ του αντίστοιχου παίχτη. Το ν' ακούνε όμως όλοι σωστά σε μεγάλους χώρους πρόβας είναι δύσκολο στοίχημα. Τα ηχεία του PA να κοιτάζουν τη μπάντα

- Για το feedback, τα μικ της φωνής να μην κοιτάζουν τα ηχεία του PA, άρα οι φωνές θα είναι πλάτη στις ντραμς (είναι και ο λόγος που ο ντράμερ στο τέλος τα φτιάχνει με την τραγουδίστρια). Θα παίξεις κ με τα eq.

- Το εξτρα μόνιτορ ιδίως για το ντράμερ, δεκτό.

- Τα μεγάφωνα χαλάνε βασικά από παραμόρφωση - τα ξεπατώνει η ταλάντωση σε λάθος συχνότητες.

Οι ενισχυτές είναι άλλο θέμα. Ένα μεγάλο μεγάφωνο θα γονατίσει ένα μικρό ενισχυτή. Ενω αυτό που κάνει "καλό" τον ενισχυτή είναι βασικά η ποιότητα του τροφοδοτικού του. Φαντάσου τον ενισχυτή ως εργάτη και το μεγάφωνο ως φορτίο. Ή καλύτερα τον ενισχυτή ως άντρα και το μεγάφωνο ως γυναίκα σε συνεύρεση μεταξύ τους. Και τότε θα καταλάβεις τι καίει τι...

Τελοσπάντων, χοντρικά υπολόγισε τον ενισχυτή διπλάσια βατ από τα ηχεία. (Ναι)

- Ενα case study με  συγκεκριμένα μηχανήματα θα με χαλούσε αρκετά σε αυτό το σημείο.

- Η ποικιλότροπη μεταβολή στο σήμα λόγω του αγωγού είναι ένα πρόβλημα τόσο παλιό όσο και η χρήση των καλωδίων.  Γενικά: keep them short!

- Θεωρώ πως είναι καλύτερα η μπάντα να έχει την αυτοδυναμία της μέσα από ένα μικρό και εύχρηστο μίκτη μέσα στο δωμάτιο.

Περί μόνωσης:

- Μόνωση = box in a box.

- Για τις υψηλές και μεσαίες συχνότητες η επίτυχία στη μόνωση εξαρτάται από τη λεπτομέρεια στη σφράγιση. Ακόμη και μια χαραμάδα ή χαλαρά λάστιχα στις πόρτες παρουσιάζουν απώλειες - διαφυγές. Όσο μεγαλύτερη η χαραμάδα τόσο χαμηλότερη η συχνότητα που διαφεύγει.

- Για να μονώσουμε τα μπάσσα χρειαζόμαστε μεγάλη μάζα στηριζόμενη σε σοβαρούς αποσβεστήρες (λάστιχα, ελατήρια). Συνεπώς: με πορδές αυγά δε βάφεις... Η μάζα θα απορροφήσει τον χαμηλής συχνότητας κραδασμό με στόχο να τον μετατρέψουν οι αποσβεστήρες από ήχο σε θερμότητα.

- Τι ακριβώς φαντάζεσαι όταν μιλάς για πλωτό πάτωμα; Δεν πιστεύω να εννοείς... Κατά τα άλλα η δουλειά ΔΕΝ γίνεται δίχως πλωτό πάτωμα και κρεμαστή οροφή.

- Professionalism είναι να δίνεις αυτό που υπόσχεσαι - και να το ξαναδίνεις.

- There is nothing simple about simplicity.

- Ναι, ο ήχος είναι μεγάλο ταξίδι και Όχι, μη μπεις σε αυτή την κουβέντα του vintage.

- Με την ελπίδα ότι θα φτιάξεις ένα καθόλου descent αλλά αρκετά decent προβάδικο έχω να σε συμβουλεύσω να κινηθείς με σύνεση και προσοχή με γνώμονα τις πραγματικές σου ανάγκες και όχι εξαιρετικές και ακραίες περιστάσεις. Προτού εμπιστευθείς έστω και μια δεκάρα σου σε κάποιον, ζήτησέ του να σε πάει σε χώρους που έχει φτιάξει για να δεις και ν' ακούσεις. Πάρε τουλάχιστο δύο πολύ σοβαρές γνώμες και προσφορές για τη δουλειά σου. Και, αν θα το κάνεις μπιζνα, να βρεις τρόπο να λάβεις τιμολόγια για το καθετί, υλικά, υπηρεσίες και μηχανήματα.

Αν σε ωφέλησαν αυτά που διάβασες, κοίτα να δώσεις κάτι πίσω στην κοινότητα. Καλή τύχη!

 

Trending...

Νέα θέματα