Πλήρης άγνοια περί Live Ήχου. Βοήθεια!

Nicholas Chili

Ενεργό μέλος
Μηνύματα
161
Πόντοι
218
Καλησπέρα σας,

ανοίγω ένα θέμα το οποιο ίσως μελλοντικά βοηθήσει και άλλα άτομα.

Πρόθεση μου είναι να είμαι όσο πιο λιτός και κατανοητός γίνεται, η αλήθεια είναι ότι έχω πολλά πράγματα να πω τα οποια είναι και μπερδεμένα και ατάκτως ερριμμένα στο κεφάλι μου, θα προσπαθήσω να τα βάλω σε μία σειρά.

Από τον Σεπτέμβριου του 2023 είμαι μέλος ενός συγκροτήματος (φωνή Α, φωνή Β, κιθάρα Α, κιθάρα Β, μπάσο, ντραμς), ξεκινήσαμε χαλαρές προβούλες και τζαμαρίσματα με σκοπό κάαααποια στιγμή στο μακρινό μέλλον να κάναμε κάνα λαϊβάκι. Το θέμα είναι ότι μας άρεσε πολύ και ότι πολύ σύντομα ξεκινήσαμε να βρισκόμαστε τουλάχιστον 2 φορές τη βδομάδα για τρίωρες πρόβες και φτάσαμε τον Δεκέμβριο του 2023 να έχουμε μία λίστα 15 τραγουδιών έτοιμη.

Καπου εκεί προέκυψε το πρώτο μας live. Μας δόθηκε η ευκαιρία να παίξουμε ένα 40λεπτο σετ σε ένα μαγαζάκι, ουσιαστικά να ανοίξουμε το πρόγραμμα για μία άλλη μπάντα που θα έπαιζε όλο το υπόλοιπο βράδυ.
Το μαγαζάκι ήταν μικρό και παίζαμε από τους ενισχυτές μας, ο ντράμερ με φυσικό ήχο χωρίς καν μικρόφωνο και μόνο οι φωνές βγαίναν από κονσόλα.

Στο ίδιο μαγαζάκι κάναμε και το δεύτερο live μας τον Μάρτιο όπου πλέον είχαμε μία setlist 30 τραγουδιών και παίξαμε τα πάντα, με ίδιο ηχητικό setup.

Σιγά σιγά ο κόσμος άρχισε να μας μαθαίνει και να δικτυωνόμαστε, οπότε τον Απρίλιο μας ζήτησε ένα αρκετά μεγαλύτερο μαγαζί (μουσική σκηνή) να ανοίξουμε το πρόγραμμα για ένα πολύ γνωστό ροκ/ποπ/έντεχνο ελληνικό συγκρότημα που θα έκανε συναυλία.
Εκεί τα πράγματα ήταν αρκετά επαγγελματικά, υπήρχε ηχολήπτης και εξοπλισμος, υπήρχαν μόνιτορς, γενικά υπήρχε ήχος! Και ακουστήκαμε και πολύ καλά.

Το ίδιο μαγαζί μας έδωσε την ευκαιρία τον Ιούνιο να κάνουμε το δικό μας live ως headliners, παίξαμε μιάμιση ώρα με το ίδιο ηχητικό setup, βέβαια για καποιον λόγο που δεν γνωρίζουμε, ο ήχος μας δεν ήταν τόσο καλός όσο την προηγούμενη φορά, ακουγόντουσαν όλα αρκετά πιο "ξερά".

Το τελευταίο και πιο πρόσφατο live μας διοργανώθηκε από μία καφετέρια και έγινε πάνω στην πλατεία στην οποια βρίσκεται το μαγαζί.
Ο διοργανωτής μας ρώτησε τι κάνουμε από ήχο και αν θα φέρουμε τον δικό μας εξοπλισμό, εμείς κοιταχτήκαμε σαν χάνοι και είπαμε ότι περα από τους ενισχυτές και τα μικρόφωνα μας δεν έχουμε τίποτα άλλο.
Είπε θα το κανόνιζε ο ίδιος. Μας έφερε λοιπόν έναν ηχολήπτη (της κακιάς ώρας) και κουτσά στραβά και πρόχειρα μας έστησε τον "ήχο". Είχε μία κονσόλα, 2 μεγάλα ηχεία για να βγαίνει ο ήχος στον κόσμο και 2 μικρά μόνιτορς ένα για τους τραγουδιστές και ένα για τον ντράμερ.
Ο ήχος μας ήταν πολύ μέτριος και ειδικά οι τραγουδιστές είχαν συνεχώς προβλήματα με τις εντάσεις (το κοινό μας είπε ότι στα μισά τραγούδια δεν ακουγόταν ο τραγουδιστής, στα άλλα μισά ακουγόταν υπερβολικά δυνατά με πολύ reverb κλπ κλπ).

Αφού λοιπον σας έκανα τον πρόλογο περνάω στο ψητό. Εμείς (το συγκρότημα) δουλεύουμε πολύ σκληρά, κάνουμε καλή δουλειά στο στούντιο και πεθαίνουμε να βγούμε live. Ενδιαφέρον από μαγαζιά υπάρχει, ωστόσο πολλές φορές το θέμα κολλάει στον "ήχο". Εμείς δεν έχουμε δικό μας εξοπλισμό και τα μαγαζιά δεν ψήνονται να πληρώνουν μηχανήματα και ηχολήπτες. Επίσης, μιας που πλεον ότι γίνεται, γίνεται επαγγελματικά, ένα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρουμε και τι χρήματα να ζητάμε καθώς λογικά θα πρέπει να υπάρχει άλλος τιμοκατάλογος όταν είναι όλα έτοιμα και απλά κουμπώνουμε και παίζουμε και άλλος τιμοκατάλογος όταν θα έχουμε τον δικό μας ηχητικό εξοπλισμό και θα τα στήνουμε όλα εμείς.

Ξεκινάω τις ερωτήσεις.
1) Εφόσον είμαστε το σχήμα που προανέφερα, δηλαδή 2 τραγουδιστές, 2 κιθαρίστες, 1 μπάσο και 1 ντραμς, τι εξοπλισμό χρειάζεται να νοικιάζουμε (και αργότερα να αγοράσουμε) για να βγούμε live σε εσωτερικό και τι σε εξωτερικό χώρο;
Εμείς διαθέτουμε μικρόφωνα για τους 2 τραγουδιστές, ενισχυτές για τις 2 κιθάρες, ενισχυτή για το μπασο και μικρόφωνα για τα ντραμς.
2) Χρειαζόμαστε live ηχολήπτη; Θα πρέπει δηλαδή πάντα όταν κάνουμε live να υπάρχει ένας ηχολήπτης για να μας στήνει τον ήχο και να είναι πάνω από την κονσόλα κατα τη διάρκεια του live ώστε να διορθώνει ότι προκύπτει; Ή εφοσον αγοράσουμε τον δικό μας εξοπλισμό και εξοικειωθούμε στο πως πρέπει να ακούγεται ο καθένας μες το συγκρότημα, θα καρφώσουμε όλα τα ποτενσιόμετρα σε ένα σημείο και θα παίζουμε πάντα έτσι χωρίς την παρουσία ηχολήπτη;

Παιδιά ζητώ συγνώμη αν κούρασα ή αν δεν ήμουνα κατανοητός και επίσης εάν καποιες από τις ερωτήσεις που έχω θέσει δεν υφίστανται καν λόγω άγνοιας. Μπορεί να παίζω κιθάρα 30 χρόνια ωστόσο από "ηχητικά θέματα" έχω μαύρα μεσάνυχτα. Λίγο ο ένας τραγουδιστής του συγκροτήματος σκαμπάζει καποια βασικά πράγματα για ήχο αλλα και αυτός δεν είναι σίγουρος. Στηρίζει την επιλογή να πάρουμε ή να νοικιάζουμε εξοπλισμό και να τα κάνουμε όλα μόνοι μας χωρίς ηχολήπτη, μαλώνοντας συνεχώς με τον ντράμερ που λέει ότι χωρίς ηχολήπτη δεν γίνεται τίποτα.

Ευχαριστώ προκαταβολικά για τον χρόνο και την υπομονή σας!

1000015661.jpg

 
μαλώνοντας συνεχώς με τον ντράμερ που λέει ότι χωρίς ηχολήπτη δε


Το μόνο ΜΕΛΟΣ του συγκροτήματος που έχει την ίδια τεράστια σημασία ("κάνει '' δηλαδή την διαφορά ένας καλού με ένα κακό συγκροτημα) με τον ΗΧΟΛΗΠΤΗ (ο οποίος φυσικά και θεωρείται μέλος του συγκροτήματος από όλα τα σοβαρά συγκροτηματα) είναι ο... ντράμερ.... ακούστε τον λοιπόν.

 
Εμείς δεν έχουμε δικό μας εξοπλισμό και τα μαγαζιά δεν ψήνονται να πληρώνουν μηχανήματα και ηχολήπτες. Επίσης, μιας που πλεον ότι γίνεται, γίνεται επαγγελματικά, ένα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρουμε και τι χρήματα να ζητάμε καθώς λογικά θα πρέπει να υπάρχει άλλος τιμοκατάλογος όταν είναι όλα έτοιμα και απλά κουμπώνουμε και παίζουμε και άλλος τιμοκατάλογος όταν θα έχουμε τον δικό μας ηχητικό εξοπλισμό και θα τα στήνουμε όλα εμείς.


Αγοράστε δικό σας εξοπλισμό και θα μάθετε σιγά σιγά να τον χρησιμοποιείτε. 

Τον ρόλο του ηχολήπτη θα τον αναλάβει ένας από το συγκρότημα, που θα ρυθμίζει την κονσόλα κατά το soundcheck (πχ σε εμας το κάνει ο μπασίστας μας, είτε έχοντας μακρύ καλώδιο και κατεβαίνει κάτω από το ''stage'' είτε με ασύρματο αν είναι πιο μεγάλος ο χώρος).

Ετσι κι αλλιώς το 99% των μαγαζιών που βάζουν λάιβ δεν είναι μουσικές σκηνές με δικό τους PA και ηχολήπτη και φώτα, είναι απλά μαγαζάκια χωρίς καμιά μελέτη ακουστικής-ηχομονωσης που βάζουν λάιβ είτε που και που είτε συχνά, οπότε απαραίτητο είναι να έχετε το δικό σας PA που θα προσαρμόζετε στον χώρο.

Compact λύσεις υπάρχουν (είτε μιλάμε για PA είτε για ενισχυτές-τύμπανα και λοιπό εξοπλισμό).

Ηχολήπτες είναι για το gagarin και για τα φεστιβάλ.  

 
1. Τον εξοπλισμό του live τον παρέχει ο διοργανωτής/μαγαζάτορας, είτε πρόκειται για εσωτερικό, είτε για εξωτερικό χώρο. Δηλαδή εσείς φέρνετε μόνο τα όργανα και τους ενισχυτές σας (μπορεί να υπάρχουν ήδη και ενισχυτές οργάνων). Ηχεία, monitor, μικρόφωνα, κονσόλες και γενικά PA δεν είναι δική σας υποχρέωση εκτός κι αν ισχύουν ειδικές συνθήκες οι οποίες όμως θα σας έχουν κοινοποιηθεί αρκετά πριν την ημερομηνία του live.

2, Ο ηχολήπτης επίσης παρέχεται από τον μαγαζάτορα/διοργανωτή, ειδικά αν πρόκειται για κατάστημα διασκέδασης με ζωντανό πρόγραμμα, ο ηχολήπτης είναι υπάλληλος του καταστήματος. Θα πρέπει δε να υπάρχει πάντα εκτός και πάλι αν ισχύουν ειδικές συνθήκες όπως παραπάνω.

Το να αγοράσετε/νοικιάσετε δικό σας ηχητικό εξοπλισμό και να εκπαιδεύσετε μέλος της μπάντας ώστε να αναλαμβάνει αυτός/αυτή χρέη ηχοληψίας, δεν προτείνεται καθώς μιλάμε για μεγάλα έξοδα, μεγάλους χρόνους, μεγάλα κουβαλήματα και αμφίβολο αποτέλεσμα. Αν και όταν γίνετε μεγάλη μπάντα που ξεχειλίζει μαγαζιά, αυστηρές και ιδιαίτερες απαιτήσεις για τον ήχο της, ενώ βγαίνουν αρκετά χρήματα από τα live, το ξανασυζητάμε για αγορά εξοπλισμού και πρόσληψη επαγγελματία ηχολήπτη.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Όλα ξεκινάνε από το οικονομικό.

Αρχικά δοκιμάστε την ενοικίαση ενός ηχητικού συστήματος από κάποια σοβαρή εταιρεία backline μαζί με ηχολήπτη. Ο ηχολήπτης θα πρέπει να είναι μαζί στην πρόβα έτσι ώστε να καταλάβει και αυτός "τι παίζει" αλλά και εσείς αν έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτό σε περίπτωση που δεν έχετε σχέση με κονσόλες και τέτοια...

Η άλλη λύση είναι να κάνει κάποιος από εσάς και τον ηχολήπτη...

Να σημειωθεί πως από χώρο σε χώρο, τόσο οι απαιτήσεις σε εξοπλισμό διαφέρουν όσο και οι ρυθμίσεις.

Η καλύτερη λύση είναι να έχετε δικό σας ηχολήπτη, μέλος του συγκροτήματος.

Εξαρτάται από το τι είναι αυτό που θα παρουσιάσετε, σε τι χώρο και φυσικά από το οικονομικό.

 
1. Τον εξοπλισμό του live τον παρέχει ο διοργανωτής/μαγαζάτορας, είτε πρόκειται για εσωτερικό, είτε για εξωτερικό χώρο. Δηλαδή εσείς φέρνετε μόνο τα όργανα και τους ενισχυτές σας (μπορεί να υπάρχουν ήδη και ενισχυτές οργάνων). Ηχεία, monitor, μικρόφωνα, κονσόλες και γενικά PA δεν είναι δική σας υποχρέωση εκτός κι αν ισχύουν ειδικές συνθήκες οι οποίες όμως θα σας έχουν κοινοποιηθεί αρκετά πριν την ημερομηνία του live.

2, Ο ηχολήπτης επίσης παρέχεται από τον μαγαζάτορα/διοργανωτή, ειδικά αν πρόκειται για κατάστημα διασκέδασης με ζωντανό πρόγραμμα, ο ηχολήπτης είναι υπάλληλος του καταστήματος. Θα πρέπει δε να υπάρχει πάντα εκτός και πάλι αν ισχύουν ειδικές συνθήκες όπως παραπάνω.

Το να αγοράσετε/νοικιάσετε δικό σας ηχητικό εξοπλισμό και να εκπαιδεύσετε μέλος της μπάντας ώστε να αναλαμβάνει αυτός/αυτή χρέη ηχοληψίας, δεν προτείνεται καθώς μιλάμε για μεγάλα έξοδα, μεγάλους χρόνους, μεγάλα κουβαλήματα και αμφίβολο αποτέλεσμα. Αν και όταν γίνετε μεγάλη μπάντα που ξεχειλίζει μαγαζιά, αυστηρές και ιδιαίτερες απαιτήσεις για τον ήχο της, ενώ βγαίνουν αρκετά χρήματα από τα live, το ξανασυζητάμε για αγορά εξοπλισμού και πρόσληψη επαγγελματία ηχολήπτη.
1. Δεν ισχυει αυτο σε κανενα μαγαζι εκτος αν ειναι μουσικη σκηνη η οργανωμενο event δηλ στο 1% των περιπτωσεων. Στα περισοττερα μαγαζια θα πρεπει να φερεις τον δικο σου ηχο και να κανεις εσυ τον ηχοληπτη, φωτιστη,ηλεκτρολογο κτλ και εννοειται να εχεις δικο σου εξοπλισμο.

2. Δεν παρεχεται πουθενα κανενας ηχοληπτης, εκτος της περιπτωσης 1. που θα ειναι δηλ μεγαλο event και θα υπαρχει διοργανωση, σπονσορες κτλ η θα ειναι μουσικη σκηνη και θα ειναι στημενο το event, εκει ναι θα υπαρχει ηχοληπτης και επαγγελματικος ηχος. Αν πας πχ να παιξεις στο νεστοριο η στη μαλακασα  ναι θα υπαρχει ηχοληπτης, αν πας στο μπιτσομπαρο του μητσου θα ψαχνεις να βρεις το ρευμα.... ο ηχοληπτης ειναι επαγγελματιας που πληρωνεται και φορολογειται δεν παει για φιλανθρωπικο σκοπο οπως και ο ηχος. οπου βλεπετε στημενο ηχο&ηχοληπτη παει να πει οτι αυτοι εχουν ηδη παρει προκαταβολη η εχουν πληρωθει και εχουν κοψει τιμολογιο +φπα....

3. Ακριβως αυτο πρεπει να κανουν ,να αγορασουν δικο τους εξοπλισμο με καθοδηγηση καπιου επαγγελματια που δεν θα κοιταξει να τιυς γδαρει και να τους τα παρει αλλα να τους κανει μια σωστη και ολοκληρωμενη προταση. επειδη ειναι νεα μπαντα και τωρα ξεκινανε θα πρεπει να κανουν ακριβως αυτο: να μαθουν να στηνουν ηχο μονοι τους. αν γινουν γνωστοι θα στηνουν αλλοι τον ηχο για αυτους και θα εχουν και προσωπικο ηχοληπτη

ολοι ετσι ξεκινησανε δεν ειναι πυρηνικη φυσικη να στησεις 2 μονιτορ, 2 ηχεια και να βαλεις εφφε και να κανεις ενα pfl. σαφως θα πρπει να στρωσουν τον κωλο τους να μαθουν.....

Δεν ξερω τι σχεση εχεις με τα λαιβ γενικα και δινεις αυτες τις συμβουλες, εγω εχω 2-3 φορες τη βδομαδα και οτι εχω γραψει ισχυουν 100% μεχρι σημερα το απογευμα...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δεν ξερω τι σχεση εχεις με τα λαιβ γενικα και δινεις αυτες τις συμβουλες, εγω εχω 2-3 φορες τη βδομαδα και οτι εχω γραψει ισχυουν 100% μεχρι σημερα το απογευμα...


Κι εγώ αναρωτιέμαι πού δραστηριοποιείσαι μουσικά και γράφεις αυτά που γράφεις. Ειδικά αυτό το 

 δηλ στο 1%


με άφησε άφωνο.

Το θέμα έχει ως εξής λοιπόν:

Η συντριπτική πλειοψηφία των ερασιτεχνικών ποπ/ροκ (και περί αυτών είδη) μπαντών, στα οποία αναφέρεται ο OP, θα παίξουν τα ζωντανά τους σε μικρά μπαρ και κλαμπ πόλεων τα οποία έχουν σκηνή για live. Τα μαγαζιά στο 99,9% των περιπτώσεων έχουν δικό τους PA, drum set και πολύ συχνά ενισχυτή μπάσου. Αρκετά έχουν και ενισχυτές κιθάρας. Το ίδιο ισχύει και για ηχολήπτη ο οποίος είναι του μαγαζιού αν και κάποιες φορές είναι "εμπειρικός" ηχολήπτης και όχι επιστήμονας ας πούμε.

Με την μπάντα μου, έχουμε παίξει σε όλη την Αθήνα επί σειρά ετών και ούτε μία φορά δε μας ζητήθηκε να φέρουμε δικό μας PA ή ηχολήπτη. Δεν υπάρχει ούτε ένα μαγαζί που να πήγαμε και να μην είχε τουλάχιστον on stage monitors, ηχεία, μικρόφωνα και κονσόλα. Το αυτό και σε κάποιες μουσικές εκδηλώσεις δήμων που έγιναν σε εξωτερικούς χώρους.

 
Κι εγώ αναρωτιέμαι πού δραστηριοποιείσαι μουσικά και γράφεις αυτά που γράφεις. Ειδικά αυτό το 

με άφησε άφωνο.

Το θέμα έχει ως εξής λοιπόν:

Η συντριπτική πλειοψηφία των ερασιτεχνικών ποπ/ροκ (και περί αυτών είδη) μπαντών, στα οποία αναφέρεται ο OP, θα παίξουν τα ζωντανά τους σε μικρά μπαρ και κλαμπ πόλεων τα οποία έχουν σκηνή για live. Τα μαγαζιά στο 99,9% των περιπτώσεων έχουν δικό τους PA, drum set και πολύ συχνά ενισχυτή μπάσου. Αρκετά έχουν και ενισχυτές κιθάρας. Το ίδιο ισχύει και για ηχολήπτη ο οποίος είναι του μαγαζιού αν και κάποιες φορές είναι "εμπειρικός" ηχολήπτης και όχι επιστήμονας ας πούμε.

Με την μπάντα μου, έχουμε παίξει σε όλη την Αθήνα επί σειρά ετών και ούτε μία φορά δε μας ζητήθηκε να φέρουμε δικό μας PA ή ηχολήπτη. Δεν υπάρχει ούτε ένα μαγαζί που να πήγαμε και να μην είχε τουλάχιστον on stage monitors, ηχεία, μικρόφωνα και κονσόλα. Το αυτό και σε κάποιες μουσικές εκδηλώσεις δήμων που έγιναν σε εξωτερικούς χώρους.
Και εμένα πάντως μου φαίνεται περίεργο γιατί συμφωνώ με τον jazzjoker αφού έτσι  το έχω ζήσει και εγώ.

 Βέβαια, έχω πάρα πολλά χρόνια να παίξω σε μαγαζί και μου φαίνεται περίεργο να έχουν αλλάξει τόσο πολύ τα πράγματα. Τουλάχιστο 2-3 φίλοι που ξέρω και παίζουν ακόμα, με τις κλάσσικές συνθήκες παίζουν στα μαγαζιά, τα οποία έχουν δικά τους PA και drums.

Ακόμα και να μιλάμε  μιλάμε για κανα μαγαζί ταβέρνα, ξενοδοχείο, μπάρ κλπ που παίζει ο πλήκτράς με έναν δυο τραγουδιστές και ένα μπουζούκι και μια κιθάρα,  θα ρυθμίσουν την κονσόλα κάποιοι από αυτούς, αλλά η κονσόλα και τα PA/μόνιτορς κλπ. Θα υπάρχουν από το μαγαζί.

 
Με την μπάντα μου, έχουμε παίξει σε όλη την Αθήνα επί σειρά ετών και ούτε μία φορά δε μας ζητήθηκε να φέρουμε δικό μας PA ή ηχολήπτη.
Και αυτό λέγεται "επιλογή" ενός κανονικού μαγαζιού για live. Γιατί αγαπητέ Σπύρο, και πίστεψε με, ουκ ολίγες φορές με τον Yameth και τα υπόλοιπα παιδιά, είχαμε κουβαλήσει τα χίλια, μύρια όσα για να παίξουμε σε διάφορα μη "κανονικά" για live μπαράκια- έχοντας όμως την "πολυτέλεια" να έχουμε τον Γιάννη για ηχολήπτη και τον Γιώργο (τον ντράμερ) για να σηκώνουμε από το Lab ηχεία, κονσόλες κλπ. ? Βέβαια και αυτό ήταν επιλογή (μας).

Τώρα ως προς το ερώτημα του OP "Χρειαζόμαστε live ηχολήπτη;", η ιδανική απάντηση είναι φυσικά το "ναι". Όμως η ιδανική απάντηση κοστίζει, γιατί αυτό είναι ένα μεροκάματο. Ιδανικότερα και κυρίως ανέξοδα, θα ήταν κάποιος από εσάς να ασχοληθεί και με την κονσόλα, να μάθει - τουλάχιστον σε επίπεδο sound check. Αν είστε διατεθειμένοι να πληρώνετε ηχολήπτη, για να νοιώθετε εσείς πιο ασφαλείς, βρείτε έναν που σας κάνει και do it.

Από εκεί και πέρα, το να αγοράσετε εξοπλισμό, να κάνετε τους... βαστάζους, να στήνετε, να ξεστήνετε, να κουβαλάτε - μια π@π@ριά καμαρωτή που φυσικά την έχουμε κάνει άπειρες φορές- από εμένα είναι ένα κατηγορηματικό ΟΧΙ. Τουλάχιστον όχι πια...

Και βέβαια, μην ξεχνάς ότι nothing lasts for ever, οπότε αν επέλθει η διάλυση (η οποία πάντα επέρχεται), θα πρέπει να ξεδιαλύνετε το ιδιοκτησιακό καθεστώς του εξοπλισμού κλπ... ?

Κατανοώ ότι έχετε πέσει με τα μούτρα και γουστάρετε, αλλά keep it simple.     

 
Γιατί αγαπητέ Σπύρο, και πίστεψε με, ουκ ολίγες φορές με τον Yameth και τα υπόλοιπα παιδιά, είχαμε κουβαλήσει τα χίλια, μύρια όσα για να παίξουμε σε διάφορα μη "κανονικά" για live μπαράκια


Σύμφωνοι Τέρυ αλλά αυτός δεν είναι ο κανόνας. Δηλαδή το παιδί ζητάει συμβουλές για ήχο για τα πρώτα βήματα της μπάντας του. Κι εγώ του αναφέρω τον κανόνα, ότι τα περισσότερα μαγαζιά στα οποία θα κληθούν να παίξουν έχουν απ' όλα. Ενώ ο Σταύρος από πάνω ισχυρίζεται ότι αυτές οι περιπτώσεις είναι το 1%.

Μιλάμε για εντελώς διαφορετικές καταστάσεις έχω την εντύπωση.

 
Κι εγώ του αναφέρω τον κανόνα, ότι τα περισσότερα μαγαζιά στα οποία θα κληθούν να παίξουν έχουν απ' όλα. Ενώ ο Σταύρος από πάνω ισχυρίζεται ότι αυτές οι περιπτώσεις είναι το 1%.
Τι να σου βρε Σπύρο... ΜΠ (μετά παίδων) έχω χάσει επαφή με το "άθλημα" και δεν ξέρω πλέον τι παίζει από μαγαζιά εκεί έξω. Σίγουρα είσαι καλύτερα ενημερωμένος. 

Εγώ πάλι αποκόμισα την εντύπωση ότι ο ΟΡ και η μπάντα του είναι σε φάση παίζουμε παντού γιατί γουστάρουμε μπούνια, οπότε δεν είναι έκπληξη να παίζουνε (και) σε μπαράκια που δεν έχουν υποδομή για live.

Αλλά όπως είπα, από ένα σημείο και πέρα είναι θέμα επιλογής και κατά πόσο αντέχει η... μέση σου το κουβάλημα. Προσωπικά, δεν αντέχει πλέον.  

 
Με την μπάντα μου, έχουμε παίξει σε όλη την Αθήνα επί σειρά ετών και ούτε μία φορά δε μας ζητήθηκε να φέρουμε δικό μας PA ή ηχολήπτη. Δεν υπάρχει ούτε ένα μαγαζί που να πήγαμε και να μην είχε τουλάχιστον on stage monitors, ηχεία, μικρόφωνα και κονσόλα.
Yes. Μαγαζί που δεν διαθέτει τα απαραίτητα για lives ή δεν πληρώνει για να φέρει ότι χρειάζεται για το εκάστοτε live (PA εξοπλισμό δηλαδή και ηχολήπτη) και ζητάει από την μπάντα να κουβαλήσει το...στούντιο της στο μαγαζί, τού δείχνουμε ευγενικά αυτό ?και πάμε παρακάτω.?

 
Μαγαζί που δεν διαθέτει τα απαραίτητα για lives ή δεν πληρώνει για να φέρει ότι χρειάζεται για το εκάστοτε live (PA εξοπλισμό δηλαδή και ηχολήπτη) και ζητάει από την μπάντα να κουβαλήσει το...στούντιο της στο μαγαζί, τού δείχνουμε ευγενικά αυτό ?και πάμε παρακάτω.?


Εγώ παραδέχομαι ότι σε τέτοια κατάσταση δεν έχω βρεθεί ποτέ. Μας είχαν γίνει τέτοιες προτάσεις αλλά δεν υπήρχε περίπτωση να κάνουμε όλη αυτή τη φασαρία, την ενοικίαση με δικά μας λεφτά, τη μεταφορά, το κουβάλημα, το στήσιμο και να φέρουμε και τον κόσμο και τελικά να πάρουμε ένα εικοσάρικο το άτομο όπως φιλοδοξούσε ο εκάστοτε, τέτοιου τύπου, καταστηματάρχης.

Από την άλλη βέβαια εμείς δεν ήμαστε ποτέ επαγγελματική μπάντα, από την άποψη του βιοπορισμού. Τα χρήματα του λάιβ λογίζονταν ως χαρτζιλίκι και δε μας ενδιέφερε ιδιαιτέρως η έκθεση για να παίζουμε οπουδήποτε μας φώναζαν, τέσσερεις φορές την εβδομάδα πχ. Επιλέγαμε πού θα πάμε και ως επί το πλείστον, τα μαγαζιά που παίζαμε ήταν αυτό που λέμε "μουσικές σκηνές". Κάποια βέβαια ήταν σε μέγεθος και χωρητικότητα μπουάτ, αλλά σε κανένα δεν είχαμε υποχρέωση να φέρουμε κονσόλες, μόνιτορς και ηχολήπτη.

 
Κάποια βέβαια ήταν σε μέγεθος και χωρητικότητα μπουάτ, αλλά σε κανένα δεν είχαμε υποχρέωση να φέρουμε κονσόλες, μόνιτορς και ηχολήπτη.
Οι μουσικοί δεν έχουν καμία απολύτως υποχρέωση να φέρουν PA εξοπλισμό και ηχολήπτη. Όποιος θέλει να κάνει live στο μαγαζί του με έξοδα της μπάντας είναι για τα πανηγύρια. Και όταν λέω μπάντα δεν εννοώ έναν σκυλά, έναν πληκτρά με arranger και δυο αυτοενισχυόμενα που κουβαλάνε σε διάφορες τρύπες για αρπαχτές και πληρώνονται αδρά (κάτι τέτοια έκανε/κάνει και ο Τσαλίκης τα καλοκαίρια), μιλάω για κανονικές μπάντες με κανονικά όργανα (κιθάρες/μπάσα/πλήκτρα/ντραμς κτλ).

Ποτέ δεν μου έχει τύχει μαγαζί να μου ζητήσει να φέρω PA εξοπλισμό, όλα είχαν τον δικό τους και το μόνο που ρώταγαν είναι το τι όργανα έχουμε και τι θα χρειαστούμε από καλώδια. Όσα μαγαζιά δεν διέθεταν τα απαραίτητα μιλούσαμε με τον ιδιοκτήτη και κανονίζαμε τι χρειαζόμασταν και αν συμφωνούσε, καλώς, αν όχι, δεν τρέχει και τίποτα. 
Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις τσίπηδων, στις οποίες ο ηχολήπτης τούς λέει πχ ότι θα χρειαστούν τόσα monitors, και ο τσίπης απαντάει "έλα, και με λιγότερα καλά είναι". Μια φορά μού έτυχε αυτό σε μαγαζί που άφησα άλλους να κανονίσουν, και σε όλο σχεδόν το live δεν άκουγα τι έπαιζα. Αφήνω απ'έξω την απίστευτη γκρίνια του μαγαζάτορα για τον ήχο, "μάγκες, εγώ δεν θα πάω σήμερα μέσα για ηχορύπανση, πέστε στον ντράμερ να...παίζει πιο σιγά!".? Κι αυτό το έλεγε σε μια μπάντα που το μισό live set της ήταν Deep Purple.? 

Στο μαγαζί ήταν ο ένας πάνω στον άλλον από κόσμο, ο τύπος έβγαλε ένα σκασμό λεφτά, αλλά εμείς δεινοπαθήσαμε για να βγει το live. Στην πληρωμή και στα άφθονα τζάμπα ποτά ο τύπος ήταν κύριος, να τα λέμε κι αυτά, αλλά δεν ξαναπατήσαμε για live στο μαγαζί του. Είπαμε να παίζουμε πρώτα και κύρια για πάρτη μας, αν ήθελα να παίζω για τρίτους θα δούλευα εδω και χρόνια σε σκυλάδικα, προτάσεις αμέτρητες.?

 
Με την μπάντα μου, έχουμε παίξει σε όλη την Αθήνα
Μάλλον αυτα που γραφεις ισχυουν μονο για Αθηνα....

για να βαλει καποιος ηχοληπτη+pa θα πρεπει η 

(α) να βαλει εισητηριο

(β) να μετακυλισει το κοστος σε ποτα

(γ) ξεπλενει χρημα...?

αλλιως οτι ειπα ισχυουν για μεγαλες σκηνες, φεστιβαλ κτλ δεν υπαρχει περιπτωση μικρο-μεσαιο μαγαζι να πληρωσει ηχοληπτη+pa.... εδω με το ζορι πληρωνουν τους μουσικους κ ολο γκρινια ειναι.... εχει ερθει δεη+αφορια μαζι???

 
δεν υπαρχει περιπτωση μικρο-μεσαιο μαγαζι να πληρωσει ηχοληπτη+pa.... εδω με το ζορι πληρωνουν τους μουσικους κ ολο γκρινια ειναι.... εχει ερθει δεη+αφορια μαζι???
Αυτή είναι άλλη περίπτωση και εν πολλοίς έχεις δίκιο. Είναι το μπαράκι που δεν έχει καμία υποδομή, θέλει όμως να κάνει ένα event (και καλά) και εσύ που είσαι στα γκάζια να πας να παίξεις οπουδήποτε, θα κάνεις τον βαστάζο.

Τώρα μου θύμισες περίπτωση- σε ένα μπαράκι κάπου σε δυτικό προάστιο αν θυμάμαι καλά και προ αμνημονεύτων ετών- να καρφώνουμε ότι είχαμε σε ένα μικτάκι του μαγαζιού και ότι έβγαινε από τα ηχεία του μαγαζιού.

Το κορυφαίο δε, μια πρίζα και σε ένα πολύμπριζο όλοι - δύο λαμπάτοι για τις κιθάρες, εγώ και ηλεκτρονικά τύμπανα καθότι το μαγαζί δεν σήκωνε φυσικά- και να ακούς... γαργάρες και από τα όργανα.

Τι π@π@ριές έχουμε κάνει για την... "τέχνη" ?

 
Αν έχει κανείς σταθερή μπάντα που παίζει λαιβάκια αξίζει παρά πολύ να πάρει ένα backline, ότι χρειάζεται δηλαδή για να έχει το δικό της ήχο παντού.

Όντως τα περισσότερα λαιβάδικα έχουν ήχο, αλλά εκεί μια μπάντα που αρχίζει θα παίξει είτε τσάμπα, είτε σχεδόν τσάμπα, με εισιτήρια κτλ. Ενώ σε μαγαζιά που συνήθως δεν βάζουν λαιβ, η σε εκδηλώσεις παίζουν πολύ καλύτερα λεφτά, και πάντα σε συμφέρει να έχεις το δικό σου ήχο από το να νοικιάσουν, τον οποίον τον χρεώνεις, όπως και τον ηχολήπτη.  Σε μερικά λάιβ βγάλατε τα λεφτά που δώσατε.

Ένας καλός τρόπος είναι να βάλετε στην άκρη τα λεφτά από μερικά λαιβ, και μετά να αγοράσετε μηχανήματα. Αν δεν έχετε ιδέα τι χρειάζεται (που είναι χοντρικά μια κονσόλα, δύο αυτοενισχυόμενα ηχεία, δύο μόνιτορ και καλώδια βάσεις κτλ), ρωτήστε έναν ηχολήπτη. Καλή λύση είναι να αγοράσετε μηχανήματα και να συνεργάζεστε με έναν ηχολήπτη σταθερά, ώστε να ξέρει τη μπάντα. Και αν αργότερα μάθετε λίγο δοκιμάζετε και να κάνετε ήχο μόνοι σας (πχ σε πρόβες). Θέλει αρκετή πείρα για να κάνεις καλό ήχο σε μπάντα με δύο φωνές λαιβ η να λύσεις προβλήματα που τυχόν προκύψουν (και από την πλευρά του ηχολήπτη και από την πλευρά των μουσικών). Και μόνο να έχεις κάποιον να κουβαλάει και να στήνει το PA αξίζει το έξτρα μεροκάματο! ;)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
1. Διαφέρουν τα μαγαζιά της Αθήνας από της επαρχίας.

2. Έχει σημασία το μαγαζί που πας να παίξεις. Υπάρχουν κάτι τρύπες που α) δεν έχουν σχέση και β) διαθέτουν εξοπλισμό όπου σου ζητάνε να φέρεις τα πάντα. Νομίζουν πως είναι υποχρέωση του μουσικού.

3. Για μαγαζιά τύπου "ταβέρνες" δεν το συζητάμε. Σε αυτά είναι όπως ν'άναι και ό,τι κάτσει. Κακού τύπου αρπαχτή και πληρωμένη ανάλογα.

Στην δεύτερη περίπτωση θα πρέπει να τους χρεώσεις και ήχο, αν διαθέτεις φυσικά.

Κάποιοι μουσικοί κάνουν υποχωρήσεις εις βάρος άλλων μουσικών. Σε κάθε περίπτωση ο μουσικός είναι άξιος της μοίρας του.

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top