Παράδοσιακη μουσική σήμερα

Πάει δηλαδή ο άλλος σ' ένα μαγαζί, να ακούσει ένα ποικίλο πρόγραμμα.

Θα του παίξουν και την γερακίνα, αλλά θα του παίξουν και σύγχρονα χιτάκια, αυτό θέλει, δεν θέλει να ακούει όλη νύχτα πχ δημοτικά με το κλαρίνο να του σκίζει το τύμπανο, θέλει κι άλλους ήχους, μοντέρνους.

Θέλει να δει και το μπουτάκι της τραγουδίστριας, κλπ.
Μήπως όμως αυτό είναι και το λάθος στην όλη υπόθεση;

Εγώ αν πάω συνειδητοποιημένα σε ένα μαγαζί για να ακούσω ζωντανά κρητικά ή ηπειρώτικα π.χ., σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελα ποικιλία γιατί πάω στο συγκεκριμένο μαγαζί για να ακούσω αυτό το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Μήπως και οι ακροατές δεν ξέρουν τι πραγματικά θέλουν;

ή Μήπως εμείς που ασχολούμαστε με την μουσικοί είμαστε οι μόνοι που γκρινιάζουν για τέτοια θέματα, ενώ ο μέσος ακροατής δεν έχει κανένα θέμα να ακούσει τα πάντα αχταρμά;

 
Ωραίο θέμα, αλλά συμπαθάτε με.

Το τι είναι παραδοσιακό ή όχι  , δεν μπορώ να το κρίνω. Τι έφτασε στα αυτιά μας και τι ήταν μοντέρνο πριν 200 χρόνια δεν ξέρω. Έχουμε πλάκες γραμμοφώνου που, θεωρητικά, καταγράφουν την αισθητική του 1890 ας πούμε. Και ποιος μου λέει εμένα πως η ηχογράφηση, την οποία εγώ θεωρώ "παραδοσιακή" δεν είναι με την λογική : Αφού έτσι χορεύουν περισσότεροι, άρα γεμίζει το ταμείο, έτσι θα το ηχογραφήσουμε.

Δεν θέλω ένα μουσειακό τραγούδι. Δεν θέλω παρελθοντολάγνους. Μην παρεξηγηθώ. Δεν αναζητώ τον αχταρμά. Όμως αυτό το τραγούδι που ακούει η τωρινή γενιά ίσως να μη γίνει ΠΟΤΕ παραδοσιακό για τις μελλοντικές γενιές. Συγκρινόμενο πάντα με τα υπάρχοντα παραδοσιακά. Από την άλλη, παρ'όλο που θα με κρεμάσουν αρκετοί, παρ'όλο που δεν μου αρέσει αισθητικά, θεωρώ πως σε 100 χρόνια τα τραγούδια του Παντελίδη θα παίζονται δίπλα στα παραδοσιακά.

Η διαρκής ζύμωση σε κάθε είδος μουσικής μεταλλάσει.  Από τις ενορχηστρώσεις μέχρι τα όργανα και από την εκφορά του λόγου μέχρι τον χορό.

Και πραγματικά ζηλεύω ειλικρινά όσους μπορούν και συμμετέχουν σε ορχήστρες που παίζουν "πολύ παλιά" τραγούδια.

Ωραία κουβέντα !!!

 
να σημειώσω εδω και το εξής παράδοξο το οποίο απο όσο ξέρω είναι μοναδικό στην Ελλάδα :

- η χωριάτικη πηγαία παραδοσιακή μουσική του λαού ονομάζεται : Δημοτική (του δήμου - πόλεως)

- η αστική μουσική (των δήμων) που είναι πιο μακριά απο την λαϊκή παράδοση ονομάζεται : Λαϊκή

πουθενά δεν έχω συναντήσει κάτι παρόμοιο.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Παιδιά μια διευκρίνηση.Δεν θεωρώ ότι  Το λαϊκό τραγούδι  είναι παραδοσιακό. Τουλάχιστον όχι ακόμα. 
Για μενα το γνησιο λαικο τραγουδι {μιλαω για Τσιτσανη, Πανου, Κουγιουμζη κλπ} χρηζει της ιδιας σοβαροτητας κ προσοχης στο παιξιμο οσο το παραδοσιακο.

Τον Νταλαρα ολοι τον βριζουν..αλλα δειτε τι ορχηστρα εστησε {κ βεβαια πως ακουστηκε} για αυτο το αφιερωμα στο Τσιτσανη..

{δεν μιλω για τα 17 μπουζουκια αλλα για τα υπολοιπα οργανα- κανενα ηλεκτρικο οργανο.}




 
Εγω παλι νομιζω οτι πνίγεστε σε μια κουταλια.....ΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ?

Μια και το μονο που ισχυει ειναι αΦτο

ή Μήπως εμείς που ασχολούμαστε με την μουσικοί είμαστε οι μόνοι που γκρινιάζουν για τέτοια θέματα, ενώ ο μέσος ακροατής δεν έχει κανένα θέμα να ακούσει τα πάντα αχταρμά;

 
παραδοσιακός -ή -ό [paraδosiakós] : που ανήκει, που αναφέρεται στην παράδοση ή που γίνεται σύμφωνα με αυτήν

 
Εγω παλι νομιζω οτι πνίγεστε σε μια κουταλια.....ΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ?

Μια και το μονο που ισχυει ειναι αΦτο
Aν δεν γκρινιαξουμε εμεις που ειμαστε κ καλα " οι ..ειδικοι" , ποιος θα το κανει?

Αν περιμεναμε να διαφυλαξει την εννοια της παραδοσης ο απλος ακροατης..θα ηταν σαν να περιμεναμε να διαφυλαξει την Ελληνικη γλωσσα ενας μαθητης γυμνασιου.

Στο τελος θα μιλαγαμε ολοι slung κ θα γραφαμε greeklish

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Aν δεν γκρινιαξουμε εμεις που ειμαστε κ καλα " οι ..ειδικοι" , ποιος θα το κανει?

Αν περιμεναμε να διαφυλαξει την εννοια της παραδοσης ο απλος ακροατης..θα ηταν σαν να περιμεναμε να διαφυλαξει την Ελληνικη γλωσσα ενας μαθητης γυμνασιου.

Στο τελος θα μιλαγαμε ολοι slung κ θα γραφαμε greeklish


Εγώ πάλι αδιαφορώ παγερά για την "παράδοση" και ειδικά την "μουσική" παράδοση μια και πολύ απλά δεν με αφορά και δεν μου αρέσει κι όλας (ειδικά με τα νησιώτικα και τακρητικά,αν και Κρητικός στην καταγωγή, δεν την παλεύω με την καμμιά ακόμα και τα έντεχνα με ενοχλούν λιγότερο ? )

Άσε που έχει γίνε όχημα απέραντης παπαρολογιας,δηθενιας και σταλινιστικων πρακτικών ως προς την επιβολή της "διατήρησης" της.

Χίλιες φορές τα "σκυλαδικα" που μου αρέσουν κι όλας ?

Την παράδοση την αφήνω στους αρχαιολόγους που είναι και οι πλέον κατάλληλοι για την εκτίμηση της.

Εγώ αν δεν έχει μέσα..."τζαζ" (ντραμς δηλ) και ηλεΧτρικιΑ κιθάρα...δεν...  ?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Εγώ πάλι αδιαφορώ παγερά για την "παράδοση" και ειδικά την "μουσική" παράδοση μια και πολύ απλά δεν με αφορά και δεν μου αρέσει κι όλας.

Άσε που έχει γίνε όχημα απέραντης παπαρολογιας,δηθενιας και σταλινιστικων πρακτικών ως προς την επιβολή της "διατήρησης" της.

Χίλιες φορές τα "σκυλαδικα" που μου αρέσουν κι όλας ?
Μιλας για  το προσωπικο σου γουστο εδω..που δεν εχει νομιζω σχεση με την κουβεντα.

Δεν εχει σημασια νομιζω τι γουσταρει κ τι οχι ο καθενας μας..αλλα πως κατα τη γνωμη μας πρεπει  να αντιμετωπιστει μια παραδοσιακη μουσικη.

Οπως φαινεται υπαρχουν 2 αποψεις.

Η 1η αποψη θελει την παραδοση - παραδοση... πχ.{Τι θα ηταν τα κρητικα χωρις λυρα κ λαουτο..}

Και η δευτερη ειναι ανοιχτη σε εκμοντερνισμους.

Και εγω ειμαι ανοιχτος σε διασκευες..Αν θυμασαι το θεμα για τους VIC εγω το ειχα ανοιξει...

Αλλα στο μυαλο μου υπαρχει σαφεστατος διαχωρισμος αναμεσα σε ενα παραδοσιακο τραγουδι κ σε μια διασκευη αυτου.

 
αλλα πως κατα τη γνωμη μας πρεπει  να αντιμετωπιστει μια παραδοσιακη μουσικη.


Υπάρχει και η τρίτη άποψη:

ΜΟΥΣΕΙΟ και βιτρίνα να γουστερνουν οι τουριστΑΙ , σαν την Ακρόπολη ένα πράμα ?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Υπάρχει και η τρίτη άποψη:

ΜΟΥΣΕΙΟ και βιτρίνα να γουστερνουν οι τουριστΑΙ σαν την Ακρόπολη ένα πράμα ?
Αν δεν προσεξουμε ...ναι εκει νομιζω θα καταληξει.

 
Αν δεν προσεξουμε ...ναι εκει νομιζω θα καταληξει.


Δεν νομίζω να είναι κακό αυτό.

Κάθε πράγμα έχει και την ημερομηνία λήξης του ,χωρίς να χάνει την ιστορική αξία του .

Κατά τη γνώμη μου η "παραδοσιακή μουσική" έχει λήξει εδώ και δεκαετίες.

 
 Η φουστανέλα και το τσαρούχι έδωσαν τη θέση τους στο τζιν και τα παπούτσια. Τα ματζούνια και τα ξεματιάσματα έδωσαν τη θέση τους στα φάρμακα και τους αξονικούς τομογράφους. Τα μουλάρια και τα μονοπάτια έδωσαν τη θέση τους στα αυτοκίνητα κλπ.

 Έτσι έγινε και με τη μουσική προσέγγιση. Η "παράδοση" και το "από στόμα σε στόμα"/ "βάλε εδώ το δαχτυλάκι και μετά εδώ", έγιναν παρτιτούρες, θεωρίες και αρμονίες. Παγκοσμίως. Και όπως το τζιν έχει τσέπες έτσι και η αρμονία έχει συγχορδίες, και όποιος έχει στα χέρια σφυρί βλέπει παντού καρφιά, καμία έκπληξη εδώ. Καμία έκπληξη και καμία διαφορά με την ομιλία των Ελληνικών του σήμερα, που γιολάρουμε, φρικάρουμε, τζαμάρουμε, γκουγκλάρουμε και σρεντάρουμε, μια γλώσσα είναι και η μουσική και η lingua franca της μουσικής έχει αρμονική δομή και τρυπώνει παντού.

 Τώρα βέβαια, στην 25η μαρτίου ντύνουμε τα παιδιά τσολιαδάκια, και ακούμε κλαρίνα, δε σημαίνει όμως αυτό ότι είναι μια ενδυμασία ενταγμένη στην καθημερινή ζωή. Ούτε και το ξεμάτιασμα είναι πλέον αποδεκτή ιατρική πρακτική. Και με τα αυτοκίνητα τσακιζόμαστε περισσότερο από τους δυτικούς γιατί ακριβώς δεν έχουμε την παράδοση αυτοκίνησης που έχουν οι δυτικοί, οι κινέζοι τσακίζονται περισσότερο και από εμάς διότι έχουν ακόμα λιγότερη παράδοση. Είναι ΑΚΡΙΒΩΣ το ίδιο πράγμα με τα ηλεκτρικά όργανα, είναι εκτός της παράδοσής μας, για αυτό οι ενορχηστρώσεις μας με αυτά είναι κατά κανόνα εντελώς ανισόρροπες και φύρδην μίγδην.

 Όμως αν μείνεις αυστηρά στην παράδοση, και κυκλοφορήσεις με μουλάρι, βάλεις τσαρούχια και χορεύεις με τσαμπούνες και ζουρνάδες, θα είσαι απλά ένα γραφικό μουσειακό έκθεμα και τίποτα παραπάνω. Έχει κάτι να προσφέρει αυτή η περίφημη ελληνική παράδοση στο σήμερα; Αυτό το κάτι θα μείνει ζωντανό και αυτό θα ενσωματωθεί αρμονικά στο σύγχρονο περιβάλλον. Και θα διατηρηθεί χωρίς καμιά προσπάθεια από "ειδικούς" και μη. Ότι περισσέψει θα κοπεί, θα ισοπεδωθεί από το νέο ή/και το ξένο, και κανένας δεν μπορεί να το σώσει. Θα έχει και αυτό την τύχη των δεινοσαύρων, να υπάρχει μόνο στα ( λαογραφικά ) μουσεία ως έκθεμα και σε καμιά σχολική γιορτή/ θεματικό πάρκο ως αξιοθέατο.

 
 Έχει κάτι να προσφέρει αυτή η περίφημη ελληνική παράδοση στο σήμερα; 
Θα μεινω εδω...

Για μενα ναι Μανο..

Καθε μορφη παραδοσης..

ειτε μιλαμε για τα πανηγυρια - ειτε μιλαμε για παραδοσιακους χορους , ειτε μιλαμε για τον Παρθενωνα. 

Ακομα κ αν τα βραδυα ο ανθρωπος παιρνει σβαρνα τα κλαμπ κ ακουει sin boy...

καλο ειναι να ξερει η να εχει ενα σημειο αναφορας απο που ξεκινησε...τις ριζες του.

Και οσο υπαρχουν μουσικοι..νομιζω οτι καποιοι απο αυτους θα προσπαθησουν να αποτυπωσουν την εννοια της παραδοσιακης μουσικης στην εποχη που ζουν.

πχ. Χαιρομαι παρα πολυ που υπαρχει ο Κυριος Χατζης  που μελετησε κ μας διδαξε αρχαιοελληνικους ρυθμους.




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
 Η προσφορά ενός πολιτισμού αποτυπώνεται στην καθημερινότητα των ανθρώπων, και ειδικά των ανθρώπων που είναι ΕΚΤΟΣ των στενών συνόρων αυτού του πολιτισμού. Η αισθητική της Ακρόπολης, της αρχαίας Αθήνας δηλαδή, είναι παράδοση όλης της Ευρώπης και όλου του πλανήτη, και επηρεάζει ακόμα την αισθητική του σήμερα. Καμία σχέση με νταούλια και μπουζούκια.

 Όσο αφορά τις ρίζες, αυτές δεν έχουν να κάνουν με την προσφορά ενός πολιτισμού ή μιας τέχνης, ούτε καθορίζουν το αν θα επιβιώσει ο λαός που τις κουβαλάει στο παρόν. Το παρελθόν και η παράδοση έχει ένα ιστορικό ενδιαφέρον,  αλλά το ΣΗΜΕΡΑ μετράει, το παιχνίδι εκεί παίζεται και όχι στο χτες. Δεν υπάρχουν πολλά έθνη με τις δικές μας ρίζες, αλλά ταυτόχρονα είμαστε χρεοκοπημένοι στο μέγιστο βαθμό, εν πολλοίς ΕΞΑΙΤΙΑΣ αυτών των ριζών και των "παραδόσεων" στον πολιτικό πολιτισμό μας.

 Αν δεν στέκεσαι κριτικά έναντι της παράδοσής σου, είσαι καταδικασμένος να μην προσαρμοστείς και να πεθάνεις.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Κόνιτσα, μέσα σε ένα πετροχτιστο, δίπλα σε μια μασινα, με το κλαρίνο του,
και εδώ έρχεται και η τεχνολογία, το νέο, που έφερε ο Κ Πιστιολης, το lap top, το loop station, και γενικά τα πετάλια του.
Δε μπορείτε να φανταστείτε πόσο τον χαίρομαι.
Είχα την τύχη να βρεθώ στην Κόνιτσα, και στα περισσότερα χωριά της περιοχής.
(τέτοια ομορφιά δύσκολα συνάντησα στο εξωτερικό)
Ο ηπειρωτικός ήχος μαζί με τις εικόνες που έχω, είναι για μένα παράδοση.




 
Ακομα κ αν τα βραδυα ο ανθρωπος παιρνει σβαρνα τα κλαμπ κ ακουει sin boy...

καλο ειναι να ξερει η να εχει ενα σημειο αναφορας απο που ξεκινησε...τις ριζες του.


Ισχύει αυτό.

Αλλά για τον μικρασιάτη είναι άλλες οι ρίζες, για τον ηπειρώτη άλλες (ίσως αρκετά κοινές με κάποιους άλλους βαλκανικούς λαούς), άλλες για τον θρακιώτη, τον κρητικό, τον στερεοελλαδίτη, κλπ.

Αυτό που λέγεται "ελληνικές ρίζες" δεν υπάρχει.

Ειδικά μετά τις τεράστιες σε έκταση μετακινήσεις πληθυσμών λόγω πολέμων, φτώχιας, συνθηκών ζωής, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πληθυσμού, δεν έχει καμιά επαφή με πιθανές πολιτιστικές ρίζες, δεν θεωρώ ότι είναι φορέας καμιάς πολιτιστικής παράδοσης.

 
Ισχύει αυτό.

Αλλά για τον μικρασιάτη είναι άλλες οι ρίζες, για τον ηπειρώτη άλλες (ίσως αρκετά κοινές με κάποιους άλλους βαλκανικούς λαούς), άλλες για τον θρακιώτη, τον κρητικό, τον στερεοελλαδίτη, κλπ.

Αυτό που λέγεται "ελληνικές ρίζες" δεν υπάρχει.

Ειδικά μετά τις τεράστιες σε έκταση μετακινήσεις πληθυσμών λόγω πολέμων, φτώχιας, συνθηκών ζωής, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πληθυσμού, δεν έχει καμιά επαφή με πιθανές πολιτιστικές ρίζες, δεν θεωρώ ότι είναι φορέας καμιάς πολιτιστικής παράδοσης.
Δεν ειπα ποτε οτι η Ελληνικη παραδοση ειναι μια.

Κατα τη γνωμη μου, πρεπει να διαφυλαχτουν ολες..

Και του Ηπειρωτη , κ του Θρακιωτη κ του Κρητικου και του νησιωτη κοκ.

και νομιζω οτι θα διαφυλαχτουν...γιατι καθε περιοχη  βγαζει {και} τους παραδοσιακους της μουσικους.

 Μεγαλη κ σπουδαια δουλεια ειχε κανει ανα την Ελλαδα για οποιον θυμαται και η μεγαλη Δομνα Σαμιου

https://www.domnasamiou.gr/

 
1 ώρα πριν, AngelosPp είπε

Κόνιτσα, μέσα σε ένα πετροχτιστο, δίπλα σε μια μασινα, με το κλαρίνο του,
και εδώ έρχεται και η τεχνολογία, το νέο, που έφερε ο Κ Πιστιολης, το lap top, το loop station, και γενικά τα πετάλια του.
Δε μπορείτε να φανταστείτε πόσο τον χαίρομαι.
Είχα την τύχη να βρεθώ στην Κόνιτσα, και στα περισσότερα χωριά της περιοχής.
(τέτοια ομορφιά δύσκολα συνάντησα στο εξωτερικό)
Ο ηπειρωτικός ήχος μαζί με τις εικόνες που έχω, είναι για μένα παράδοση.




 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top