Παράδοσιακη μουσική σήμερα

On 5/16/2019 at 7:09 PM, Πνοή και Νύξη said:

Eξαιρετική σειρά πριν από μερικά χρόνια, με οικοδεσπότη τον Νίκο Κυπουργό
 


Ευχαριστούμε για τα βίντεο, όντως η εκπομπή πολύ ενδιαφέρουσα. Ακούγονται απόψεις από κορυφαίους μουσικούς, που σε μεγάλο βαθμό απαντούν στο θέμα περί "παράδοσης". 
Ιδιαίτερα μου άρεσε αυτό που λέει ο Ross Daly: "με ενδιαφέρει το διαχρονικό". Σκέφτομαι ότι αν κάτι είναι καλό και ουσιαστικό, φιλτράρεται ξανά και ξανά, αλλά τελικά αντέχει στο χρόνο. Γι αυτό αποκλείω ότι κάποια απ τα σημερινά ποπ/σκυλάδικα κομμάτια, σε 100χρόνια θα θεωρούνται παραδοσιακά ή κλασσικά. 

 
Ιδιαίτερα μου άρεσε αυτό που λέει ο Ross Daly: "με ενδιαφέρει το διαχρονικό". Σκέφτομαι ότι αν κάτι είναι καλό και ουσιαστικό, φιλτράρεται ξανά και ξανά, αλλά τελικά αντέχει στο χρόνο.


Μα αυτό είναι το θέμα. 

Οτιδήποτε εχει τις προδιαγραφές για να επιζήσει και διατηρηθεί στο πέρασμα του χρόνου θα το καταφέρει και θα γίνει διαχρονικό τα υπόλοιπα....φιλάκια. Είτε θα ξεχαστούν είτε θα τα καταπιεί κάποιο άλλο είδος. Τυχαίο είναι που υπάρχουν ακόμα μουσικές που έχουν επιζήσει επι αιώνων;

Ισως το να καταλάβει ο άνθρωπος πως γίνεται κάτι διαχρονικό να είναι το σημαντικό και να δημιουργήσει με αυτό πλοηγό.  

Το πραμα οπως και να’χει θα πάρει μόνο του το δρόμο του.

Αλλωστε είμαστε μέρος αυτής της ιστορίας που δεν έχει γραφτεί ακόμα, δε μπορούμε να ξέρουμε πως και τι θα καταλήξει. 

Το μόνο που χρειάζεται είναι να μεταλαμπαδεύει ο καθένας στους νεότερους ουσιαστική κριτική σκέψη και αισθητική (αν μπορεί)

 
Αυτό το θέμα μπορεί άνετα να αποτελέσει θέμα διδακτορικής διατριβής σε όσους σπουδάζουν μουσικολογία...

Μπορούμε να πάρουμε για παράδειγμα 2 διαφορετικές χώρες την Ελλάδα και την Ιρλανδία και να δούμε πως εξελίχθηκε η μουσική από παραδοσιακή σε ποπ σε πανηγύρι... Είναι καθαρά θέμα το πως αφομοιώνει ο κάθε λαός την εξέλιξη... ο μέγας Χάρυ Κλυνν το είπε 35 χρόνια πριν "Ελλάδα η χώρα του πράσινου ήλιου... πατρίδα θρησκεία, σουβλάκι με πίτα και χάνι της γραβιάς..."

τα όργανα μπορεί να αλλάξουν (synth, drums, samples κτλ) αλλά το τι θεωρεί πολιτισμική εξέλιξη κάθε λαός είναι καθαρά υποκειμενικό...

παραδοσιακό ιρλανδικό




 
Δολοφονήσαμε την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ μας για να προστατεύσουμε την ΠΑΡΑΔΟΣΗ μας.

 Εμείς, οι ΑΠΟΓΟΝΟΙ των ΚΟΜΝΗΝΩΝ!



Ήλιος, θάλασσα,  κλαρίνα, αρχαία Ελλάδα και λεβεντιά δεν αρκούν για να αντιμετωπίσουμε τις διεθνείς προκλήσεις και να ακολουθήσουμε τις διεθνείς εξελίξεις.

χαχαχαχαχαχαχαχαχα

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δεν είναι φορείς παράδοσης,η Τσαμπά,ο Ζωϊδάκης,ή η Θώδη.

Αυτοί εκμαυλίζουν, αυτό που ονομάζεται παράδοση.Και κυρίως αυτοί που τους ακούν!


Εδώ εγώ έχω μια μικρή ένσταση. ΚΑΙ αυτοί είναι φορείς παράδοσης με το δικό μου ορισμό. Και η Θώδη θα σου τραγουδήσει τον Αμάραντο. Πώς θα το τραγουδήσει θα μου πεις; Ε σαν Θώδη θα το πει, πώς θα το πει! ?  Αν είναι να το δούμε από άλλο πρίσμα και να ξεχωρίσουμε το "Νεοδημοτικό" σαν είδος ή άλλα τέτοια, μόνο και μόνο για να τους ξεχωρίσουμε από τον "αγνό"(;) πυρήνα της παράδοσης, πάω πάσο.

Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν έχω χειρότερο από την "Ώρα της Θώδη+Δημητρόπουλου" στους γάμους (γιατί πουθενά αλλού δεν ακούγονται πια). Δεν μπορώ, πάω για τσιγάρο διαρκείας. Καλώς ή κακώς υπάρχει κι αυτή η τηλεόραση. Ο κόσμος τα χορεύει. Θα μου πεις ο κόσμος...

Οι μουσικοί; Γιατί κάποιοι με καλύτερη τεχνική και αισθητική δεν παίζουν τέτοια απλά σαχλά τραγούδια να έχει ο κόσμος να χορεύει και να χαίρεται; Και να ακούει και σωστές φωνές και σωστά όργανα και σωστά τέμπα; Προφανώς δεν τους καλύπτει μουσικά αυτή η δουλειά η καθαρά διασκεδαστική.

Αλλά είναι και το άλλο. Υπάρχει μια κρυφή απαίτηση η παράδοση να διαφυλάσσεται. Να προστατεύεται από την καλαπορτσία και το υπέρμετρα αμαρτωλό σκάψιμο. Ότι ό,τι φέρει τη σφραγίδα "παράδοση", είναι αυτομάτως και τέχνη, σύμφωνα με το δυτικό ορισμό. Αυτό δεν με πείθει ιδιαίτερα. Υπάρχουν και τέτοια κομμάτια που είναι τέχνη σύμφωνα με το δυτικό ορισμό, αλλά υπάρχουν κι άλλα. Δεν μπορώ να δώσω ίδια βαρύτητα στη Γενοβέφα και στο Κοντούλα η βλάχα στα βουνά. Το μεν πρώτο είναι μετρημένα κουκιά, στο δεύτερο θα παίξω Ό,ΤΙ μου γουστάρει, το δηλώνω ανερυθρίαστα. 

Κι αν το δικό μου αυθαίρετο παίξιμο ακούγεται τραχανοπλαγιάδικο, και υπάρξει ένας μουσικός που θα προσεγγίσει την κοντούλα βλάχα στα βουνά με άλλη ματιά, και θα καταφέρει να βγάλει κάτι το ειλικρινές και πηγαίο από το ίδιο κομμάτι που εγώ εκτελώ όπως εκτελώ, αυτό θα είναι ΔΙΚΗ του κατάκτηση, και απόδειξη του ΔΙΚΟΥ του μουσικού βεληνεκούς, και ίσως αυτή του η αντιμετώπιση να τον καθιστά γίγαντα μεταξύ θνητών, και να είναι ένας νέο-Ζώτος και να κάνει και σχολή και να είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο της παράδοσης. (Καλά μόνο απ' το κοντούλα η βλάχα όχι, αλλά καταλαβαίνετε πού το πάω.) ? 

Οπότε, όσο υπάρχουν μουσικοί που παίζουν μουσική, και έχουν ακούσματα από οποιοδήποτε είδος, είτε το θέλουμε είτε όχι υπάρχει εξέλιξη. Και οι μουσικοί κάνουν τη μουσική.

 
1 ώρα πριν, stavros_d80 είπε

παραδοσιακό ηπειρώτικο 




Ένα τσικ άδικη για τον Τσίκο αυτή η σύγκριση, μιας και μπορεί να παίξει ΚΑΛΑ ΚΑΙ μοιρολόγια, όπως και πολλοί άλλοι καλοί κλαριντζήδες. Αλλά αυτό είναι κι εμένα ένα παραπονάκι για τον Τσίκο, αφού ρε Μάκη μπορείς παιχτικά, γιατί δεν ασχολείσαι με τα κομμάτια τα πιο παραδοσιακά λιγάκι να τα επαναπροωθήσεις έτσι λίγο πιο φρέσκα, πιο σημερινά και κάθεσαι και βγάζεις απλά καλά μεροκάματα στις δουλειές με πόλεμο πυρηνικό και καγκελοτσιφτέτελα;  Γιατί δεν πας να βγάλεις το φίδι από την τρύπα και να σου πω εγώ μπράβο μετά;

Μπορεί αργότερα στο μέλλον, ποιος ξέρει.

 
1 hour ago, Konstantinos Dritsas said:

Δολοφονήσαμε την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ μας για να προστατεύσουμε την ΠΑΡΑΔΟΣΗ μας.

 Εμείς, οι ΑΠΟΓΟΝΟΙ των ΚΟΜΝΗΝΩΝ!




 Τι ψυχεδέλεια ήταν αυτή, την άκουσα ? Εσύ με έκανες πρεζάκια ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ ?

 3.000 επεισόδια με τέτοιας βαριάς μορφής ψυχασθένειας διαλόγους, και τηλεθέαση στο θεό, τι θα πάει να ακούσει μετά αυτός ο λαός, λίντερ του Σούμπερτ; Έφη Θώδη και πολύ είναι, πολύ ανώτερη του επιπέδου του μέσου Έλληνα.

 Άκου εσύ με έκανες πρεζάκια, μωρέ από τους φανατικούς θεατές αυτού του εκτρώματος καλύτερα πρεζάκιας.

 
Η δημοτική μουσική, δηλαδή τραγούδια φτιαγμένα από πολλούς, σταμάτησε να δημιουργείται λίγο πριν το 1900 σύμφωνα με τους ερευνητές.

Άρα, οτιδήποτε άλλο μετά από αυτό είναι διασκευή, καλή ή κακή.

Και υπήρξαν σπουδαίοι καλλιτέχνες που τίμησαν τα τραγούδια αυτά και στο εξωτερικό. Συνεχιστές των παλιών στον τόπο τους. Δεν πήγαν από αλλού για να μάθουν την μουσική. Την είχαν στον dna τους από μικροί. 

Και αυτοί όμως, που είχαν στο αίμα τους όλη την προηγούμενη παράδοση,  δεν δημιούργησαν καινούργια τραγούδια. 

 
Ένα τσικ άδικη για τον Τσίκο αυτή η σύγκριση, μιας και μπορεί να παίξει ΚΑΛΑ ΚΑΙ μοιρολόγια, όπως και πολλοί άλλοι καλοί κλαριντζήδες. Αλλά αυτό είναι κι εμένα ένα παραπονάκι για τον Τσίκο, αφού ρε Μάκη μπορείς παιχτικά, γιατί δεν ασχολείσαι με τα κομμάτια τα πιο παραδοσιακά λιγάκι να τα επαναπροωθήσεις έτσι λίγο πιο φρέσκα, πιο σημερινά και κάθεσαι και βγάζεις απλά καλά μεροκάματα στις δουλειές με πόλεμο πυρηνικό και καγκελοτσιφτέτελα;  Γιατί δεν πας να βγάλεις το φίδι από την τρύπα και να σου πω εγώ μπράβο μετά;

Μπορεί αργότερα στο μέλλον, ποιος ξέρει.


Οι γύφτοι (κανένας ρατσισμός) πολύ καλά κάνουν και παίζουν την μουσική που γουστάρουν. Στα χρόνια μου (1980+), οι ντόπιοι μη-γύφτοι έφτυναν την δική τους μουσική και απαξίωναν οτιδήποτε τοπικό (ντοπιολαλιά, ντύσιμο, χορός, φαγητά, κτλ, οτιδήποτε συνιστά μια κουλτούρα). Και μάλιστα στην Ηπειρο αυτο συνέβαινε σε μικρότερο βαθμό απο ότι σε Θεσαλία, Ρούμελη, Μωριά, κτλ

Οπότε μην παραπονιόμαστε για τα τσιφτετέλια, εμείς ευθυνόμαστε αποκλειστικά.

ΠΑΝΤΩΣ, σήμερα βλέπω φοβερές προσπαθειες ανθρώπων ακομπλεξάριστων και άνετων όπως αυτός ο Πιστιόλης, φοβερός, άψογος. Μακάρι να του μοιάζαμε και εμείς οι πιο παλιοί. Παιδάκι πήγα στην Κρήτη να σπουδάσω και έπαθα πλάκα με την άνεση και το ακομπλεξάριστο των Κρητικών σε σχέση με την κουλτούρα τους. Είναι ελπιδοφόρο που ξυπνήσαμε και εμείς, έστω και αργά.

 
Το παραδοσιακό έχει ταυτιστεί με το δημοτικό. Και αυτό δημιουργεί σύγχυση.

Το δημοτικό είναι είδος / genre και έχει την δική του αισθητική.

Το παραδοσιακό είναι για να παίζεται με την παραδοσιακή ενορχήστρωση και πνεύμα.

Ποιός όμως θα απαγορέψει το ξέσκισμα απο όσους δεν είναι σε θέση να τα διαχωρίσουν;

Εδω fashion police δεν υπάρχει, (ακούς Λάκη;) θα υπάρξει για την μουσική;

Και με αυτό τον τρόπο ευτελίζεται η παραδοσιακή και ας τρέχει ο Λιάβας να την διαφυλάξει. Καθαρά ακαδημαϊκά όμως.

Σε αντίθεση οι Κρητικοί όμως φαίνεται να την διαφυλάσσουν αλλά και έχουν δημιουργήσει και δημοτικό ρεύμα για να μην πω κρητικο-ροκ on the side.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Οπότε μην παραπονιόμαστε για τα τσιφτετέλια, εμείς ευθυνόμαστε αποκλειστικά.

ΠΑΝΤΩΣ, σήμερα βλέπω φοβερές προσπαθειες ανθρώπων ακομπλεξάριστων και άνετων όπως αυτός ο Πιστιόλης, φοβερός, άψογος. Μακάρι να του μοιάζαμε και εμείς οι πιο παλιοί. Παιδάκι πήγα στην Κρήτη να σπουδάσω και έπαθα πλάκα με την άνεση και το ακομπλεξάριστο των Κρητικών σε σχέση με την κουλτούρα τους. Είναι ελπιδοφόρο που ξυπνήσαμε και εμείς, έστω και αργά.


Δεν παραπονιέμαι εγώ για τα τσιφτετέλια. Ό,τι θέλουν τα παιδιά. Ακόμη κι εγώ μπορεί να γουστάρω για κανα τέταρτο, και μετά να σηκωθώ να φύγω να πάω στην ευχή του θεού αφού κουραστώ.

Κι εγώ όταν βλέπω νέα παιδιά να ασχολούνται ΚΑΙ με την παράδοση, και να παίζουν τα τριπλάσια απ' όσα έπαιζα εγώ στην ηλικία τους, ΚΑΙ να έχουν και αυτί ανοιχτό να ακούν μουσικές όλου του κόσμου να μην είναι αόμματα, χαίρομαι πολύ! Ζηλεύω λίγο, αλλά λέω μπράβο ρε μπαγάσες.

Οι Κρητικοί ναι, έχουν και λογοτεχνήματα, και αρκετά ισχυρή κουλτούρα. Όμως ακόμη κι εκεί υπάρχουν διαβαθμίσεις, όπως παντού άλλωστε. Π.χ.

Σε αντίθεση οι Κρητικοί όμως φαίνεται να την διαφυλάσσουν αλλά και έχουν δημιουργήσει και δημοτικό ρεύμα για να μην πω κρητικο-ροκ on the side.


Εγώ έχω φίλους Κρητικούς που αν ακούσουν λύρα και μπάσο μαζί, αμέσως θα πουν "Αυτά είναι ζα χωρζάταρους ανερούβαλους." ? Δεν παραδέχονται τον νεοτερισμό. Δεν θεωρούν ότι η παράδοση εξελίσσεται. Έχουν ορίσει μέχρι που είναι ανεκτή η "τόλμη". Αυτό ισχύει παντού θεωρώ εγώ. (Και φυσικά δεν πολυακούν ούτε κοντυλιές ούτε μαλεβιζιώτες για να περάσει η ώρα, όπως κι εγώ δε βάζω να ακούσω τσάμικα και καμπίσια για να περάσει η ώρα. Γιατί άραγε;)

Εγώ αυτό που φοβάμαι πιο πολύ είναι το σύνδρομο της Μαντόνα. Μην μείνει στο τέλος από τις καλές προθέσεις και την στοργή η "Παράδοση", ή η όποια της Αγιογραφία, κλεισμένη σε μια γυάλα και περνούν όλοι να ασπαστούν σεπτά, αλλά μετά από 2 λεπτά να λένε νταξ μωρέ Κλάιν. Προτιμώ να κάνουμε όλοι οι αρκουδιαραίοι τα δικά μας - κι ας μας κρίνει η μνήμη - παρά να υπάρχει η εγκεκριμένη ακαδημαϊκά παράδοση, με τους χορηγούς της, τους μάρτυρές της, τους στρατευμένους της.

Ίσως να είναι μεγάλη μου αμαρτία, αλλά εγώ έτσι την έχω την παράδοση στο μυαλό μου. Λαϊκή. Για όλους.

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top