• Καλώς ήρθατε στο νέο forum! Σε περίπτωση που αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα επικοινωνήστε μαζί μας στο [email protected]. Διαβάστε και το σχετικό thread.

Παράδοσιακη μουσική σήμερα

Κρήτη

Νέο μέλος
16/5/19
2
3
0
27
Αθήνα
Ιδιότητα
  1. Κιθάρα
Φίλοι μουσικοί Καλησπέρα σας,

Αυτό τον καιρό αναρωτιέμαι τι είναι η παραδοσιακή μουσική. Είναι ένας τρόπος έκφρασης του χθες, είναι ένα απαρχαιωμένο έθιμο η είναι κάτι ζωντανό; Εγώ έδωσα μια απάντηση στον εαυτό μου.

Αν θεωρήσουμε ότι είναι ένας ζωντανός οργανισμός ή έστω κατι το οποίο δεν έχει σβήσει (ακόμα) αυτό σημαίνει ότι μπορεί και να εξελίσσεται. Τι σημαίνει όμως εξέλιξη; Είναι ο εκμοντερνισμος του παλαιου; Είναι η προσθήκη νέων μουσικών οργάνων χωρίς καμία σκέψη σχετικά με το ποσό ταιριάζουν στη μουσική που πρεσβευω; 

Είναι η αλλαγή της αρμονίας μιας μουσικής φράσης επειδή προσωπικά θεωρώ ότι αποδίδεται καλύτερα με κάποιον άλλο τρόπο; Σε αυτά τα  ερωτήματα υπάρχουν διάφορες απόψεις. Θα ήθελα να ακούσω γνώμες και από άλλους μουσικούς που ασχολούνται με  αλλού  ειδους μουσικές. 

Ειδικότερα στην ανατολική παράδοσιακη μουσική τώρα στην οποία μεγάλο μέρος της ελληνικής παραδοσιακης μουσικής έχει βασιστεί . Η 'δυτικοποίηση' της μουσικής με πολλές συγχορδίες και ξένα μουσικά οργανα(π.χ synthesizer, ντραμς) θεωρώ ότι δεν προωθεί και εξελίσσει την παράδοση, αντίθετα την εκφυλιζει. Αν λάβουμε υπ όψιν την βυζαντινή μουσική ή όποια μπορεί να μας δώσει μια αίσθηση του ανατολικού τρόπου, θα κατανοήσουμε ότι τα ισοκρατηματα(συγχορδίες) είναι ελάχιστα. Επειδή ωστόσο το αυτί έχει συνηθίσει στο δυτικό τρόπο παρασυρομαστε και θέλουμε πληθώρα συγχορδιων (ανούσια κατά την άποψή μου). Κατά πόσον λοιπόν μπορεί να εξελιχθεί η παραδοσιακή μουσική; 

Εγώ εκτιμώ ότι τα περιθώρια εξέλιξης είναι τεράστια ωστόσο χρειάζεται προσοχή, μελέτη των παλαιότερων και καλαισθησία.

(ΥΓ :Ο καθ ένας έχει δικαίωμα να εκφράσει ελεύθερα την γνώμη του. ) 

 
Φίλοι μουσικοί Καλησπέρα σας,

Αυτό τον καιρό αναρωτιέμαι τι είναι η παραδοσιακή μουσική. Είναι ένας τρόπος έκφρασης του χθες, είναι ένα απαρχαιωμένο έθιμο η είναι κάτι ζωντανό; Εγώ έδωσα μια απάντηση στον εαυτό μου.

Αν θεωρήσουμε ότι είναι ένας ζωντανός οργανισμός ή έστω κατι το οποίο δεν έχει σβήσει (ακόμα) αυτό σημαίνει ότι μπορεί και να εξελίσσεται. Τι σημαίνει όμως εξέλιξη; Είναι ο εκμοντερνισμος του παλαιου; Είναι η προσθήκη νέων μουσικών οργάνων χωρίς καμία σκέψη σχετικά με το ποσό ταιριάζουν στη μουσική που πρεσβευω; 

Είναι η αλλαγή της αρμονίας μιας μουσικής φράσης επειδή προσωπικά θεωρώ ότι αποδίδεται καλύτερα με κάποιον άλλο τρόπο; Σε αυτά τα  ερωτήματα υπάρχουν διάφορες απόψεις. Θα ήθελα να ακούσω γνώμες και από άλλους μουσικούς που ασχολούνται με  αλλού  ειδους μουσικές. 

Ειδικότερα στην ανατολική παράδοσιακη μουσική τώρα στην οποία μεγάλο μέρος της ελληνικής παραδοσιακης μουσικής έχει βασιστεί . Η 'δυτικοποίηση' της μουσικής με πολλές συγχορδίες και ξένα μουσικά οργανα(π.χ synthesizer, ντραμς) θεωρώ ότι δεν προωθεί και εξελίσσει την παράδοση, αντίθετα την εκφυλιζει. Αν λάβουμε υπ όψιν την βυζαντινή μουσική ή όποια μπορεί να μας δώσει μια αίσθηση του ανατολικού τρόπου, θα κατανοήσουμε ότι τα ισοκρατηματα(συγχορδίες) είναι ελάχιστα. Επειδή ωστόσο το αυτί έχει συνηθίσει στο δυτικό τρόπο παρασυρομαστε και θέλουμε πληθώρα συγχορδιων (ανούσια κατά την άποψή μου). Κατά πόσον λοιπόν μπορεί να εξελιχθεί η παραδοσιακή μουσική; 

Εγώ εκτιμώ ότι τα περιθώρια εξέλιξης είναι τεράστια ωστόσο χρειάζεται προσοχή, μελέτη των παλαιότερων και καλαισθησία.

(ΥΓ :Ο καθ ένας έχει δικαίωμα να εκφράσει ελεύθερα την γνώμη του. ) 
Φιλε απο την Κρητη κατ εμε ανοιξες κ εκλεισες ενα θεμα με την τοποθετηση σου μονος σου..

Προσωπικα με καλυψες απολυτα.

Για μενα παραδοσιακη μουσικη ειναι ακριβως οπως το λες.

Είναι ένας τρόπος έκφρασης του χθες
Πρεπει να σκεφτεις κ να παιξεις οπως ενας μουσικος του χτες..

Απο την στιγμη που δεν το κανεις...δεν παιζεις παραδοσιακη μουσικη πλεον αλλα εκμοντερνισμενα τραγουδια του χτες.{covers}

Για μενα ενα χασαπικο ειναι 2/4  οχι 2/4 triplet feel η reggea feel η οτιδηποτε αλλο. Τσιφτετελι κ δικασση...απλα ξερναω.

Μου εχει τυχει να ακουσω ακομα και τριηχατο ζειμπεκικο...το οποιο ηταν μια ανοησια.

Για μενα οποιος σκοπευει να ασχοληθει η ηδη παιζει παραδοσιακη μουσικη  - πρεπει να αποκτησει γνωση του πως παιζοταν αυτη η μουσικη κ μετα να προσπαθησει να την αποδωσει με αυτο το τροπο.

Ας πουμε...παραδοσιακη μουσικη με συνθεσαιζερ κ ντραμς...για μενα ειναι..ΑΚΥΡΟ..κ παραπεμπει σε σκυλαδικο.

 Το νοημα πισω απο καθε καλο μουσικο δεν ειναι μονο να εχει την γνωση της τεχνικης..αλλα και να ξερει που να την χρησιμοποιησει.

Εξαιρετικο θεμα προς συζητηση.

 
  • Ευχαριστώ
Reactions: Κρήτη
Παράδοση είναι αυτό που έχει ο παππούς το δίνει στον νέο, αυτός το ερμηνεύει με τη δική του θεώρηση και μέσα στο δικό του κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και το συνεχίζει, είτε αυτούσιο είτε με προσθήκες ή αφαιρέσεις. Παράδοση είναι να ρθει ο Ιρανός, ο Αφγανός, ο Γερμανός και ο Γεωργιανός και να μπλέξει τη δική του θεώρηση μουσικής με τη δική μου. Παράδοση είναι ο σκλάβος από την Αφρική να παίξει με μπάντζο ή ο αυτόχθων Χαβανέζος με πορτογαλικό cavaquinho. Παράδοση στα μάτια μου, τουλάχιστον στη μουσική, είναι κάτι το εύπλαστο, κάτι ανοιχτό για ερμηνείες και προσμίξεις. Ενας ζωντανός οργανισμός, εν αντιθέσει με την -κατά πνευματική ιδιοκτησία-θεώρηση της μουσικής που κατέχει μια εκ γενετής εσωστρέφεια και ακαμψία.

Το τι δρόμο θα ακολουθήσει η παράδοση, είναι καθαρά θέμα αισθητικής και παιδείας/εκπαίδευσης.

 
Παράδοση είναι αυτό που έχει ο παππούς το δίνει στον νέο, αυτός το ερμηνεύει με τη δική του θεώρηση και μέσα στο δικό του κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και το συνεχίζει, είτε αυτούσιο είτε με προσθήκες ή αφαιρέσεις. Παράδοση είναι να ρθει ο Ιρανός, ο Αφγανός, ο Γερμανός και ο Γεωργιανός και να μπλέξει τη δική του θεώρηση μουσικής με τη δική μου. Παράδοση είναι ο σκλάβος από την Αφρική να παίξει με μπάντζο ή ο αυτόχθων Χαβανέζος με πορτογαλικό cavaquinho. Παράδοση στα μάτια μου, τουλάχιστον στη μουσική, είναι κάτι το εύπλαστο, κάτι ανοιχτό για ερμηνείες και προσμίξεις. Ενας ζωντανός οργανισμός, εν αντιθέσει με την -κατά πνευματική ιδιοκτησία-θεώρηση της μουσικής που κατέχει μια εκ γενετής εσωστρέφεια και ακαμψία.

Το τι δρόμο θα ακολουθήσει η παράδοση, είναι καθαρά θέμα αισθητικής και παιδείας/εκπαίδευσης.
θα διαφωνησω μαζι σου φιλε Πνοη..

Η λεξη παραδοση κ η λεξη ευπλαστο...για μενα δεν ταιριαζουν στην  ιδια προταση.

Το Γιαννη μου το μαντιλι σου απο αν παιχτει απο τον Metheny..ειναι ενα παραδοσιακο που ομως ειναι cover του τραγουδιου..

Αν παιχτει απο τον Πετρολουκα..ισως μιλησουμε για παραδοση.

 
Last edited by a moderator:
Φίλτατε, πολύ ωραίο θέμα για προβληματισμό!

Είναι πολλά τα επιμέρους θέματα:

Ως προς το αισθητικό: Η ανάγκη επιβάλλει την ενορχήστρωση. Δεν με ενοχλούν οι κιθάρες οι σκαφάτες με τους twinηδες και τα κλαρίνα με ένα ντο να αρπάζουν και οκτάβα japan + gain 80db. Αυτή είναι η αισθητική του πανηγυριού, και δε γίνεται να βαράς 10 ώρες δουλειά να σου φεύγει το πλεμόνι.

Επίσης όμως, δε με ενοχλεί και ένα κλαρινάκι σκέτο με λαουτάκι δίπλα κι ένα ντέφι ποσώς, εδώ μιλάμε για ποιότης. Από μπαρμπα Ναπολέοντα Δάμο, Γρίμποβο, Παλιούς Κλέφτες, Οσμαντάκα, Μπεράτια να ακούσεις, μιλάμε κάτσε καλύτερα. Αλλά αυτά είναι λόγια πράματα, δεν είναι για διασκέδαση πάνκικη.

Να πάω τώρα να πω στους άλλους σταματάτε ρε γινήτε ανθρώποι μη βαράτε τα τομάρια ετσασυλλόγιστα; Όχι, γιατί χαλώ το γλέντι. Ο ακροατής τη βρίσκει, χορεύει και εγώ ποιος είμαι να τον κόψω.

Ως προς το αρμονικό: Πιο πολύ τα κομμάτια μας είναι ομοφωνικά. Είναι πολλά τα χρόνια που τα όργανα είναι συγκερασμένα. Κι αν εσείς κάνετε κουμάντα με λύρες και στα νησιά με βιολιά, πάλι νομίζω οι ερμηνείες πολλών κομματιών έχουν εξομαλυνθεί και είναι συγκερασμένα πλέον. Δεν ακους "Ραστ" νησιώτικα πια, σπάνια, πιο πολύ ματζόρε. Έτσι τα παίζει και το βιολί, τα τέμπα πίσω γιατί να μην το εκμεταλλευτούν και να περάσουν μια συγχορδία αλανίαρα την 2.500.000 φορά που παίζουν ένα μπάλο;

Πάντα ήμουν σκληροπυρηνικός κι έλεγα, α, όλα κι όλα, η παράδοση να είναι καθάρια. Και μια μέρα είδα το εγγονάκι του Γιάννη του Βασιλόπουλου στην Μπήλιω (blast from the past) που ήταν 8 χρονών και το έβαζε το όργανο στο στόμα και ακουγόταν σαν τον Γιάννη τον Βασιλόπουλο ακριβώς όμως! (πόσο να ήταν τότε... 80?) Και λέω... καλό είναι αυτό ρε παιδί μου τώρα; Παιδί πράμα, άγραφτος πίνακας, και να είναι προορισμένος να έχει τον παλιό τον ήχο από τα γεννοφάσκια του;

Μπορεί ναι, μπορεί και όχι.

Εγώ πιστεύω ότι η παραδοσιακή μουσική είναι ζωντανή όπως όλες οι άλλες. Αν δε μας αρέσει κάτι σ' αυτή σήμερα, είναι το είδωλό μας που αντικατοπτρίζεται.

 
Πιστεύω ότι η σύνθεση διαφορετικών πραγμάτων είναι συνήθως για το καλύτερο.

Στις τέχνες ακόμα περισσότερο αφού από τον πειραματισμό δεν εξαρτώνται ζωές. 

Η μουσική έχει έναν δαρβινικό τρόπο εξέλιξης, ανεξάρτητα από το τι θα πούμε εμείς, από το εάν μας αρέσει ή όχι, ο κόσμος θα διαλέξει ποια θα είναι η μουσική αύριο. Η δουλειά του μουσικού δεν είναι να φυλάει τις παραδόσεις, είναι να δημιουργεί και να ερμηνεύει με την δική του αισθητική και κρίνεται το αποτέλεσμα.

 
Φίλτατε, πολύ ωραίο θέμα για προβληματισμό!

Είναι πολλά τα επιμέρους θέματα:

Ως προς το αισθητικό: Η ανάγκη επιβάλλει την ενορχήστρωση. Δεν με ενοχλούν οι κιθάρες οι σκαφάτες με τους twinηδες και τα κλαρίνα με ένα ντο να αρπάζουν και οκτάβα japan + gain 80db. Αυτή είναι η αισθητική του πανηγυριού, και δε γίνεται να βαράς 10 ώρες δουλειά να σου φεύγει το πλεμόνι.

Επίσης όμως, δε με ενοχλεί και ένα κλαρινάκι σκέτο με λαουτάκι δίπλα κι ένα ντέφι ποσώς, εδώ μιλάμε για ποιότης. Από μπαρμπα Ναπολέοντα Δάμο, Γρίμποβο, Παλιούς Κλέφτες, Οσμαντάκα, Μπεράτια να ακούσεις, μιλάμε κάτσε καλύτερα. Αλλά αυτά είναι λόγια πράματα, δεν είναι για διασκέδαση πάνκικη.

Να πάω τώρα να πω στους άλλους σταματάτε ρε γινήτε ανθρώποι μη βαράτε τα τομάρια ετσασυλλόγιστα; Όχι, γιατί χαλώ το γλέντι. Ο ακροατής τη βρίσκει, χορεύει και εγώ ποιος είμαι να τον κόψω.

Ως προς το αρμονικό: Πιο πολύ τα κομμάτια μας είναι ομοφωνικά. Είναι πολλά τα χρόνια που τα όργανα είναι συγκερασμένα. Κι αν εσείς κάνετε κουμάντα με λύρες και στα νησιά με βιολιά, πάλι νομίζω οι ερμηνείες πολλών κομματιών έχουν εξομαλυνθεί και είναι συγκερασμένα πλέον. Δεν ακους "Ραστ" νησιώτικα πια, σπάνια, πιο πολύ ματζόρε. Έτσι τα παίζει και το βιολί, τα τέμπα πίσω γιατί να μην το εκμεταλλευτούν και να περάσουν μια συγχορδία αλανίαρα την 2.500.000 φορά που παίζουν ένα μπάλο;

Πάντα ήμουν σκληροπυρηνικός κι έλεγα, α, όλα κι όλα, η παράδοση να είναι καθάρια. Και μια μέρα είδα το εγγονάκι του Γιάννη του Βασιλόπουλου στην Μπήλιω (blast from the past) που ήταν 8 χρονών και το έβαζε το όργανο στο στόμα και ακουγόταν σαν τον Γιάννη τον Βασιλόπουλο ακριβώς όμως! (πόσο να ήταν τότε... 80?) Και λέω... καλό είναι αυτό ρε παιδί μου τώρα; Παιδί πράμα, άγραφτος πίνακας, και να είναι προορισμένος να έχει τον παλιό τον ήχο από τα γεννοφάσκια του;

Μπορεί ναι, μπορεί και όχι.

Εγώ πιστεύω ότι η παραδοσιακή μουσική είναι ζωντανή όπως όλες οι άλλες. Αν δε μας αρέσει κάτι σ' αυτή σήμερα, είναι το είδωλό μας που αντικατοπτρίζεται.


..νομιζω οτι ειναι στα χερια των μουσικων να διαφυλαξουν την εννοια της παραδοσης,...

Αν αρχισουμε να σκεφτομαστε πως θα περασει ο κοσμος καλα...ελα μωρε ενα ακορντο ειναι τι θα αλλαξει...δεν θα παιξω με νταουλι σημερα αλλα θα φερω τα drums..να γουσταρουμε...σε 100 χρονια απο τωρα δεν υπαρχει πια η εννοια της παραδοσιακης μουσικης...κ θα καταληξουμε να μιλάμε για μουσικες βιβλιοθηκες κ για μουσικες που εχουν εκλειψει.

 
Προσωπικά δεν έχω κανένα πρόβλημα με τον "εκμοντερνισμό" της παραδοσιακής μουσικής. Αν είναι καλόγουστος, μπορεί να είναι εξαιρετικός. Αλλά (μεγάλο αλλά) δεν είναι παραδοσιακή μουσική αλλά κάτι άλλο.

Όσο για το ερώτημα "Είναι ένας τρόπος έκφρασης του χθες, είναι ένα απαρχαιωμένο έθιμο η είναι κάτι ζωντανό;" οι δικές μου απαντήσεις είναι ναι, όχι και ναι. Επίσης, δεν έχει να κάνει μόνο το πότε (χθες) αλλά και με το πού και το πώς. Δηλαδή 'στο χωριό' και σε άλλες κοινωνικές συνθήκες.

Θα ήταν ενδιαφέρον πάντως να κάνουμε το ίδιο ερώτημα και για τη δυτική κλασική μουσική. Αν ζει και έχει λόγο ύπαρξης, το ίδιο ισχύει και για την παραδοσιακή μουσική οποιασδήποτε χώρας.  

 
  • Like
Reactions: Κρήτη
..νομιζω οτι ειναι στα χερια των μουσικων να διαφυλαξουν την εννοια της παραδοσης,...
ΑΚΡΙΒΩΣ! ?

Edit: Ήδη δεν είμαστε λίγο αρχειοθέτες όμως με όλα τα μέσα που έχουμε; Δεν κακομαθαίνουμε; Δεν μένουμε στις "αγνές εκτελέσεις" και συγκρίνουμε σύμφωνα με αυτές;

 
Last edited by a moderator:
Παραδίδει, δεν κληροδοτεί. Ήμουν κι εγώ πολύ άκαμπτος κι όποτε έβλεπα ηλεκτρική κιθάρα δίπλα από το κλαρίνο έβγαζα σπυριά (ακόμη βγάζω αλλά για άλλους λόγους). Και μετά, σκέφτηκα τι θα λέγανε τότε που το κλαρίνο πήρε να παίζει τα θέματα των αυλών και των ασκών ή τότε που το βιολί πήρε τη θέση της λύρας. Η παράδοση οφείλει να είναι εύπλαστη και "ανοιχτή". Βασικά δεν οφείλει, εκ των πραγμάτων γίνεται, παρ΄ όλο που κάποιοι προσπάθησαν να την ακαδημαϊκοποιήσουν με την κακή έννοια.
 

 
  • Like
Reactions: fusiongtr
Ρε παιδιά, νομίζω ότι πρέπει να ξεκινήσουμε από το τι είναι παραδοσιακή μουσική.

Είναι η αρχαία ελληνική?

Είναι η βυζαντινή?

Είναι τα δημοτικά?

Τα ρεμπέτικα?

Υπάρχει ελληνική παραδοσιακή μουσική, ή μπορούμε να μιλάμε για παραδοσιακή μουσική μόνο ανά τόπο/περιοχή?

Η μουσική είναι σαν την γλώσσα.

Όταν δεν χρησιμοποιείται σήμερα, είναι νεκρή (σαν τα λατινικά, τα αρχαία ελληνικά, τα σουμερικά, κλπ).

Το ότι μπορεί να την μελετάμε σήμερα, γιατί γράφτηκαν διαμάντια σ' αυτή την γλώσσα, δεν σημαίνει ότι είναι ζωντανή.

Έχω συνδέσει την παραδοσιακή μουσική, με μουσική άγνωστου συνθέτη.

Δεν έκατσε κάποιος δηλαδή και είπε θα γράψω ένα κομμάτι.

Τις περισσότερες φορές, μέσα από τις συνθήκες ζωής κάθε εποχής, κάποιος θα ξεκινούσε να λέει για τον πόνο/χαρά/κλπ του, αυτοσχεδιάζοντας κάποιους στίχους υπό την mainstream ζωντανή μουσική υπόκρουση της εποχής, με οργανοπαίκτες που αυτοσχεδίαζαν επίσης πάνω σε οικείες φόρμες.

Κάποιος άλλος θα συμπλήρωνε, μετά από μια εβδομάδα, θα λέγανε πάμε ρε συ αυτό το καινούριο, και λέγανε/παίζανε στο περίπου ότι θυμόντουσανε.

Σιγά-σιγά αυτό πήρε μορφή, και έγινε παράδοση, δηλαδή το άκουγε ο νέος και το "χώνευε" μέσα από μια διαδικασία κοινής συνύπαρξης, κοινών ανησυχιών.

Πότε τίποτα δεν είναι συνειδητό στην παραδοσιακή μουσική, έγινε έτσι, γιατί έτσι μπορούσε ή γιατί έτσι έπρεπε.

Αυτή λοιπόν η γλώσσα μιλιέται/χρησιμοποιείται σήμερα?

Σήμερα, που οι συνθήκες ζωής δεν έχουν καμία σχέση με τις τότε που "γράφτηκε"?

Το αναμάσημα της εικόνας μιας εποχής άσχετης με τα βιώματά μας, μιας εικόνας παραμορφωμένης μέσα στα χρόνια, όπως νομίζουμε ότι ήταν τότε, είναι δείγμα ζωής μιας μουσικής πραγματικότητας?

Προσέξτε, μόνο για την εικόνα μιλάω, γιατί η ουσία δεν υπάρχει πια έτσι κι αλλιώς.

Ελάχιστα υπάρχουν πια να παραδοθούν, και ακόμα πιο ελάχιστα θα παραληφθούν από τις νεότερες γενιές (αλλάξανε οι καιροί και τα ενδιαφέροντα).

Γράφεται σήμερα μουσική τέτοια (και υπό ανάλογες με τότε συνθήκες), που θα μπορούσε κάποτε να αποτελέσει παραδοσιακή μουσική σε μελλοντικές γενιές?

Αν όχι, η παράδοση τελείωσε, πέθανε.

Νομίζω πώς ναι.

Που?

Στην Κρήτη κύριοι.

Νομίζω πχ ότι από τις αυτοσχέδιες μαντινάδες με υπόκρουση λύρας σε κάποιο γλέντι που όλοι είναι τύφλα, μπορεί να προκύψει συνέχιση παράδοσης, μια συνέχεια βρε αδερφέ και όχι απλή πιστή ή μη αναπαραγωγή μιας άλλης εποχής.

Τα παλιά τραγούδια μπλέκονται με τα καινούρια, σε λίγα χρόνια ίσως δεν ξεχωρίζουν πλέον.

EDIT: Ποιοί είναι πιο κοντά στην παράδοση?

Νομίζω οι μουσικοί που διδάχτηκαν από παλαιότερους μουσικούς, που κι αυτοί με την σειρά τους διδάχτηκαν από παλαιότερους, πώς να παίζουν το όργανο, και τι να παίζουν στο όργανο.

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια, ότι έμειναν απαραίτητα εκεί.

Μπορεί να τους αρέσουν κι άλλα πράγματα, και να μπόλιασαν το παίξιμό τους με νέα στοιχεία.

Αυτά τα στοιχεία ίσως είναι κάτι προς παράδοση στις επόμενες γενιές.

 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: gmoukou
Ειναι θεμα του χρονικού διαστήματος / της περιόδου που ένα είδος έχει αγαπηθεί και τραγουδηθεί. Αν αυτό συμβεί επι μακρόν τότε γίνεται παράδοση. Ιδίως όταν αυτο αποτελέσει βάση και θεμέλιο για επιπλέον ορόφους στο μουσικό - πολιτισμικό οικοδόμημα. Μιλάμε για Τσιτσάνη, μιλάμε για μπουζούκι και για Τρίκαλα οκ? Ε ωραία, σας πληροφορώ οτι το 1920 ρούμελη, ήπειρος, θεσσαλία, μωριάς δεν είχαν ακούσει καν ούτε μπουζούκι ούτε μπαγλαμά ούτε κανέναν απο τους μικρασιάτικους δρόμους με τα περίεργα αραβικά (ή μήπως περσικά?) ονόματα. Τους ήταν παντελώς ξένα όλα αυτά. Ιδίως εμείς οι ηπειρώτες είχαμε 2-3 κλίμακες (πολλές λέω) και εκεί βασίζονταν όλα τα τραγούδια. Καμία σχέση με τις μικρασιάτικες κλίμακες που ήρθαν μετά τα γεγονότα του 1922. Σήμερα βεβαιως ένα παιδί που θα πάει να μάθει μπουζούκι και στα Γιάννενα και στα Τρίκαλα (ιδίως στα Τρίκαλα) αυτό λογίζεται πλέον ως ελληνική παραδοσιακή μουσική.

Και στην Κρήτη υπήρχε φλογέρα, και άλλα μουσικά όργανα ίσως πιο παλιά και απο την λύρα, που πήγαν αυτά? Που πήγε η φλογέρα? Το κλαρίνο δεν ήταν κάποτε και αυτό ξενόφερτο? Γενικώς υπάρχει εξέλιξη θέλουμε δεν θέλουμε. Η τεράστια διαφορά είναι το κατα πόσο κάτι το κάνεις κτήμα σου και χτίζεις πάνω σε αυτό με το δικό σου στυλ, ή απλώς προσπαθείς να μιμείσαι. Στην 2η περίπτωση είναι στείρο, δεν πρόκειται ούτε να έχει εξέλιξη ούτε να αποτελέσει με την σειρά του παράδοση.

Και τέλος ένα εξαιρετικό βαλκανικό δείγμα παντρέματος όχι νέου με παλιό αλλά "ανατολικό" με δυτικό με δημιουργικό τρόπο :




 
Παραδίδει, δεν κληροδοτεί. Ήμουν κι εγώ πολύ άκαμπτος κι όποτε έβλεπα ηλεκτρική κιθάρα δίπλα από το κλαρίνο έβγαζα σπυριά (ακόμη βγάζω αλλά για άλλους λόγους). Και μετά, σκέφτηκα τι θα λέγανε τότε που το κλαρίνο πήρε να παίζει τα θέματα των αυλών και των ασκών ή τότε που το βιολί πήρε τη θέση της λύρας. Η παράδοση οφείλει να είναι εύπλαστη και "ανοιχτή". Βασικά δεν οφείλει, εκ των πραγμάτων γίνεται, παρ΄ όλο που κάποιοι προσπάθησαν να την ακαδημαϊκοποιήσουν με την κακή έννοια.
 
Εχει βαση αυτο που λες..ωστοσο..ενω εκεινη η γενια πηρε τα μοντερνα οργανα {βιολι - κιθαρα - κλαρινο} κ παραγκωνισε οργανα οπως την λυρα , την τσαμπουνα η τον αυλο..δεν ειμαι σιγουρος αν αλλαξαν κ πολλα στον τροπο παιξιματος της μουσικης.

Εννοω..το κλαρινο με τον τροπο που παιζεται στην Ελλαδα..δεν εχει καμια σχεση με το κλασσικο κλαρινο η το Jazz κλαρινο σωστα?

Το ιδιο κ το βιολι με ολα αυτα τα μορια.

Χωρις να ειμαι ειδικος ..μηπως εκεινη η γενια..που εκανε την υπερβαση..απλα εκμοντερνισε τα οργανα της?

Μηπως απλα αγορασε καλυτερα οργανα χωρις να πειραξει ιδιαιτερα τον τροπο παιξιματος της μουσικης.

Φυσικα αυτος ο εκμοντερνισμος των οργανων συνεχιζεται ακομα κ σημερα..Σε ενα ντοκυμαντερ ειχα δει οτι πολλα παραδοσιακα οργανα πλεον οι νεοι δεν τα πιανουν δειχνοντας προτιμησεις σε πιο συγχρονα με αποτελεσμα καποια οργανα να μην βρισκουν πια παιχτες.

Η αποψη μου ειναι οτι  λογος που πλεον φτασαμε να ακουμε κλασσικα λαικα τραγουδια απο νεους μουσικους παιγμενα , να ακουγονται σκατα..ειναι ολη αυτη η "μοντερνα" αντιμετωπιση τους.

Και εκει καπου γεννηθηκε το σκυλάδικο..

που για μενα δεν ειναι ειδος μουσικης η ενα μαγαζι....αλλα περισσοτερο τροπος αντιμετωπσης της μουσικης απο τους μουσικους.

 
  • Like
Reactions: Κρήτη
2 ώρες πριν, Πνοή και Νύξη είπε


Τι ηχάρα βγάζει αυτή η κιθάρα του 5χίλιαρου όμως ε?

 
1. ενω εκεινη η γενια πηρε τα μοντερνα οργανα {βιολι - κιθαρα - κλαρινο} κ παραγκωνισε οργανα οπως την λυρα , την τσαμπουνα η τον αυλο..δεν ειμαι σιγουρος αν αλλαξαν κ πολλα στον τροπο παιξιματος της μουσικης.

Εννοω..το κλαρινο με τον τροπο που παιζεται στην Ελλαδα..δεν εχει καμια σχεση με το κλασσικο κλαρινο η το Jazz κλαρινο σωστα?

Το ιδιο κ το βιολι με ολα αυτα τα μορια.

Χωρις να ειμαι ειδικος ..μηπως εκεινη η γενια..που εκανε την υπερβαση..απλα εκμοντερνισε τα οργανα της?

Μηπως απλα αγορασε καλυτερα οργανα χωρις να πειραξει ιδιαιτερα τον τροπο παιξιματος της μουσικης.

2. Φυσικα αυτος ο εκμοντερνισμος των οργανων συνεχιζεται ακομα κ σημερα..Σε ενα ντοκυμαντερ ειχα δει οτι πολλα παραδοσιακα οργανα πλεον οι νεοι δεν τα πιανουν δειχνοντας προτιμησεις σε πιο συγχρονα με αποτελεσμα καποια οργανα να μην βρισκουν πια παιχτες.

3. Η αποψη μου ειναι οτι  λογος που πλεον φτασαμε να ακουμε κλασσικα λαικα τραγουδια απο νεους μουσικους παιγμενα , να ακουγονται σκατα..ειναι ολη αυτη η "μοντερνα" αντιμετωπιση τους.

Και εκει καπου γεννηθηκε το σκυλάδικο..

που για μενα δεν ειναι ειδος μουσικης η ενα μαγαζι....αλλα περισσοτερο τροπος αντιμετωπσης της μουσικης απο τους μουσικους.


1. Περίπου το ίδιο γίνεται και τώρα.

Παίζει ο πανηγυρτζής με την 335 blues, μήπως jazz ή rock?

Εδώ παίρνει ο πληκτράς τα πλήκτρα και ψάχνει επεκτάσεις με ελληνικούς ρυθμούς.

2. Λογικό είναι, από την στιγμή που τα σύγχρονα όργανα, μπορεί να τα χρησιμοποιήσει και για άλλες δουλειές σε μαγαζιά.

3. Δεν θεωρώ τα κλασσικά λαϊκά τραγούδια ως παραδοσιακά.

Από εκεί και πέρα όμως, δεν είναι θέμα μουσικών αλλά κοινού και κόστους.

Πάει δηλαδή ο άλλος σ' ένα μαγαζί, να ακούσει ένα ποικίλο πρόγραμμα.

Θα του παίξουν και την γερακίνα, αλλά θα του παίξουν και σύγχρονα χιτάκια, αυτό θέλει, δεν θέλει να ακούει όλη νύχτα πχ δημοτικά με το κλαρίνο να του σκίζει το τύμπανο, θέλει κι άλλους ήχους, μοντέρνους.

Θέλει να δει και το μπουτάκι της τραγουδίστριας, κλπ.

Πόσοι μουσικοί θα χρειαζόταν για ηχητική εξειδίκευση?

Εδώ έχεις πλήκτρα, μπάσο, τύμπανα, κιθάρα, και τα αλέθεις όλα.

Το σκυλάδικο (το πραγματικό) είναι άλλο πράγμα, τελείως διαφορετική ιστορία, και η γέννησή του ακολούθησε άσχετη πορεία με αυτήν της παραδοσιακής μουσικής.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα