Παγκοσμίου φήμης (όπως και ο φοιτητής που διεξήγαγε την έρευνα) debate το οποίο θεωρώ ότι υπάρχει για να σκοτώνουν την ώρα τους οι κσυλομάχοι και οι κσυλόφιλοι.
Θεωρώ τουλάχιστον άσκοπο να υπερμαχόμαστε ή να αφορίζουμε αλλήλους στο βωμό της δικιάς μας, προσωπικής αλήθειας. Γιατί περί αυτού πρόκειται, καθώς και για ψιλοεμπειρικά πιστεύω του καθενός. Νομίζω ότι δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να επιβάλλουμε την άποψή μας.
Προς αυτούς που θεωρούν ότι ΔΕΝ παίζει ΚΑΝΕΝΑ ρόλο το υλικό του σκάφους μιας ηλεκτρικής(πάντα) κιθάρας, θα πρότεινα το εξής πείραμα:
Κόψτε στο μαραγκό της γειτονιάς σας δύο μαδέρια διαφορετικού ξύλου, ίδιων διαστάσεων. Βιδώστε πάνω ένα μανίκι, ένα μαγνήτη, ένα output jack κι έναν καβαλάρη. Μετρήστε αποστάσεις και setup και καταγράψτε το αποτέλεσμα (μια ηχογράφηση). Έπειτα βγάλτε τα και τοποθετήστε πάνω στο άλλο μαδέρι τα ίδια υλικά με τις ίδιες ρυθμίσεις. Καταγράψτε και πάλι. Full καταγραφή, attack, decay, harmonic content, overtones, swell, amplitude). Όποιος το κάνει, θά'χει πιστεύω έναν διόλου ευκαταφρόνητο αριθμό views στο youtube... Εγώ αυτό που κατάλαβα πάντως από το αποτέλεσμα της συγκεκριμένης έρευνας του φοιτητή είναι ότι η επίδραση είναι αμελητέα. Άρα αυτομάτως μπαίνουν υποκειμενικά κριτήρια σε μια θεωρητικά επιστημονική προσέγγιση. Το 'αμελητέα' πάντως υποδηλώνει διαφορά.
Επίσης όλοι εμείς που ακούσαμε διαφορά στο αρχικό video(εγώ προσωπικά, άκουσα), είμαστε σίγουροι ότι όλα ήταν ίδια? Ας θεωρήσουμε ότι το setup ήταν πανομοιότυπο. Aς κάνουμε το ίδιο και για τους μαγνήτες. Άντε πες ότι και τα μανίκια ήταν από το ίδιο μαδέρι κομμένα. Μήπως μετρήσαμε και τις τιμές των ποτενσιόμετρων? Οι δύο παίκτες ασκούσαν την ίδια δύναμη στην πένα?
Αν δούμε με λίγη περισσότερη ψυχραιμία το θέμα, τότε θα καταλάβουμε ότι και οι μεν και οι δε έχουμε εν μέρει δίκιο και εν μέρει άδικο.
παράθεσις Νο1:
' Αν δεν υπήρχε η εξάρτηση του ήχου από τα ...κσύλα, ποιος θα ήταν ο λόγος να πουλάνε 4 και 5 χιλιάρικα ένα κομμάτι κσύλο με 6 χορδές και 2-3 μαγνήτες οι κατασκευασταί;'
-Σε μια κατασκευή οργάνου, το κόστος των ξύλων μπορεί να είναι ελάχιστο. Δεν είναι το ξύλο το οποίο πληρώνει κάποιος. Επίσης, η τιμή του ξύλου, εξαρτάται εώς ένα(σχετικά μικρό) βαθμό από την ποιότητά του ως tonewοod κι από κει κι έπειτα ανεβαίνει με γεωμετρική πρόοδο ανάλογα με τη σπανιότητα, αφ' ενός, και ανάλογα με την εμφάνιση αφ' ετέρου (και κατά κύριο λόγο). Οπότε σωστά το έθεσες παρακάτω στο post σου.
παράθεσις Νο2:
'Μα πως αλλιως θα πουλανε τις κιθαρες χρυσες? και εγω αν ημουν πωλητης για ξυλα θα μιλουσα μην κρυβομαστε, το παραμυθι παντα πουλαει η σκληρη αληθεια απωθει.Οπως και ποναει να συνειδητοποιησεις οτι πληρωσες ενα κομματι ξυλο πολλες φορες πανω απο την αξια του.Κερδος θα ειναι μονο γιαυτους που πραγματικα θελουν να παιξουν γιατι οχι μονο θα γλυτωσουν απο την αιμοραγια της τσεπης τους και θα τα σκανε για πραγματα που πραγματικα μετρανε(βλεπε ενισχυτης) αλλα θα καταλαβουν πως το οποιο mojo βρισκεται αποκλειστικα και μονο στα δαχτυλακια τους και οχι στις...ιδιοσυχνοτητες του maple.Oι δηθεν θα φανε γερο χαστουκι αλλα παλι θα αναδιπλωθουν και κατι θα βρουν να ασχολουνται το χουι δεν αλλαζει'
Αγαπητέ Dreamdancer σε βρίσκω λίγο απόλυτο στις απόψεις σου, οι οποίες θεωρώ ότι δεν φέρουν και καμία τεκμηρίωση είτε επιστημονική, είτε εμπειρική(για να είμαι δίκαιος, ούτε ημών των υπολοίπων). Εξήγησα λίγο πιο πάνω ότι η τιμή ενός οργάνου ΔΕΝ καθορίζεται από το ξύλο. Φυσικά, οι υπερβολές εταιριών και κατασκευαστών οργάνων είναι υπαρκτές αλλά δεν είναι δεδομένο ότι εναλλακτικά υλικά (όχι κσύλα) αυτομάτως σημαίνουν και φθηνότερο όργανο.
πχ
http://www.destroyallguitars.com/teuffel/5714-teuffel-birdfish
Ακόμα και αέρας να υπήρχε μεταξύ bridge και Nut, σίγουρα θα πληρώναμε αδρά αυτόν που κατάφερε να το κάνει εφαρμογή.
Είναι πολύ γενικευμένο και κατά τη γνώμη μου λάθος, να λέμε αυτή η κιθάρα έχει καλύτερο ήχο από την άλλη. Και οι δυο έχουν 'ήχο' που σε κάποιον αρέσει σε κάποιον όχι. Επίσης, είναι λάθος να συγκρίνουμε ένα όργανο των 300 ευρώ με ένα των 3000. Και τα δύο έχουν λόγο ύπαρξης, και τα δύο είναι όχημα έκφρασης. Αυτό που προέχει είναι να καταλάβουμε γιατί το ένα κοστίζει χ και το άλλο ψ. Κι αυτό σίγουρα δεν οφείλεται στην πχιότητα των ξύλων, στην παρουσία τους ή μη. Δεν υπάρχει λόγος για αφορισμούς εκατέρωθεν.
Επίσης το mojo είναι είναι ένα 'αντικείμενο'-φυλαχτό το οποίο προσδίδει μαγεία και η κιθάρα ως αντικείμενο είναι μέρος της μαγείας αυτής. Είτε αυτή είναι φτιαγμένη από χρυσό είτε από άνθρακα...