• Καλώς ήρθατε στο νέο forum! Σε περίπτωση που αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα επικοινωνήστε μαζί μας στο [email protected]. Διαβάστε και το σχετικό thread.

Panel από κόντρα πλακέ: Ακουστική χώρου

Lost_Highway

Νέο μέλος
22 Ιουνίου 2003
889
0
0
54
Για να βελτιωθεί η ακουστική του χώρου στον οποίο ακούω και γράφω μουσική, έχω τοποθετήσει σε κάποια σημεία panel και κομμάτια πετροβάμβακα (επενδεδυμένα με τη θρυλική βατελίνη). Μπορείτε να δείτε φώτος του χώρου και να διαβάσετε κάποια υποκειμενικά συμπεράσματα για τη βελτίωση της ακουστικής του εδώ.

Έχω ανεβάσει 3 σχέδια του δωματίου:

- κοιτώντας από πάνω (με τις διαστάσεις του)

- κοιτώντας από πάνω (με προοπτική, για να δείτε τα τα κόκκινα πάνελ, τα μαυροφορεμένα κομμάτια πετροβάμβακα και τα υπόλοιπα έπιπλα του χώρου)

- από πλάγια

Ο αριστερός "τοίχος", όπως κάθομαι, είναι ουσιαστικά πλαστικό ραμποτέ καρφωμένο πάνω σε ένα σκελετό φτιαγμένο από ξύλινα δοκάρια πάχους 5εκ. Πάνω σε αυτό το χώρισμα έχω στερεώσει 3 κομμάτια πετροβάμβακα (το ένα από αυτά τοποθετημένο με κλίση προς τον τοίχο) επενδεδυμένα με βατελίνη.

Πλάγια μπροστά μου και πίσω μου έχω τοποθετήσει δύο κόκκινα πάνελ.

Μέχρι εδώ, καλά.

Σκεπτόμενος την αισθητική του χώρου, θέλω να απαλλαγώ από τη μαυρίλα του πετροβάμβακα που έχω στα αριστερά μου (δεν είναι μόνο το χρώμα, αλλά και το γεγονός ότι είναι λίγο παράταιρα μέσα στο δωμάτιο).

Σε ένα thread που είχε ανοίξει ο Harilatron για το δικό του χώρο, ο PJ είχε προτείνει την τοποθέτηση άδειων πάνελ που να κλείνουν μπροστά με κόντρα πλακέ.

Και σκέφτομαι:

Τα δοκάρια που αποτελούν το σκελετό του χωρίσματος (και απέχουν περίπου 50 εκ. μεταξύ τους) ουσιαστικά δημιουργούν ανοικτά πάνελ (βάθους 5 εκ.). Αν τα κλείσω με κόντρα πλακέ (δημιουργώντας, ουσιαστικά, πάνελ όπως τα περιγράφει ο PJ) και αφαιρέσω τα κομμάτια πετροβαμβακά (ή βάλω τμήματα αυτών πίσω από τα ηχεία), το αποτέλεσμα αισθητικά θα είναι εμφανώς καλύτερο. Θα έχω στα αριστερά μου μια ενιαία επιφάνεια στο χρώμα του ξύλου.

Το ερώτημα είναι:

Θα λειτουργήσουν αυτά τα ιδιότυπα πάνελ, ή τζάμπα θα γίνω μαραγκός;

 
Last edited by a moderator:
Με βάση αυτά που μου είπε ο PJ (και αυτά που με ώθησαν να διαβάσω στη συνέχεια τα λεγόμενά του):

Η λογική σε όλες αυτές τις κατασκευές είναι ότι "μεμβράνη" (εν προκειμένω το κόντρα-πλακέ) πρέπει να τίθεται σε ταλάντωση πό το προσπίπτον κύμα και με αυτό τον τρόπο να του "κλέβει" ενέργεια. Η καμπύλη συντονισμού εξαρτάται από τις διαστάσεις της παγίδας, την επιφανειακή πυκνότητα του κοντρα-πλακέ (kgr/m2) και από την απόσβεση του συστήματος (περιλαμβανομένης και της  "ανάρτησης" (εκεί δηλαδή που στερεώνεις το κοντρα-πλακε: Άλλο να το στηρήξεις σαν το καπάκι μιας ακουστικής κιθάρας, και άλλο να το βιδώσεις πάνω σε τσόχα).

Θεωρητικά αυτές οι κατασκευές είναι μεγαλύτερου βάθους από τους 5 πόντους που έχεις διαθέσιμους αλλά με ακόμη 5cm και δεδομένου ότι θα έχεις μεγάλη επιφάνεια η αίσθησή μου είναι ότι θα δουλεψει αυτή η παγίδα. Θα έκανα το εξής:

Θα έπαιρνα δοκαράκια 5X5 cm  και θα τα βίδωνα κατακόρυφα πάνω στον υπάρχοντα σκελετό έτσι ώστε τα κέντρα τους να απέχουν όσο το φάρδος του κοντραπλακε (1.20 m?)  Θα κάλυπτα την μπροστική τους επιφάνεια με βατελίνη + ύφασμα για να δημιουργήσω "μαξιλαράκι" πάνω στο οποίο θα βίδωνα τα φύλλα του κοντρα πλακέ τα οποία θα είχαν μήκος όσο το ύψος του δωματίου. (Παρένθεση: Η "πίσω" πλευρά της "μεμβράνης" πρέπει να είναι στεγανή ως προσ την μπροστά διαφορετικά η μεμβράνη θα "βλέπει" ήχο και απότις δύο πλευρές της και ενδεχομένως δεν θα τίθεται σε ταλάντωση τόσο αποδοτικά. Αν είναι να καλύψεις τον μισό τοίχο, η κατασκευή θα πρέπει να κλείσει κάπως και από κάτω. Κλείνει η παρένθεση  :))

Θα βίδωνα λοιπόν τα κόντρα πλακέ πάνω στα μαξιλαράκια/δοκαράκια με πολλές βίδες (κάθε περίπου 10 πόντους). Τις μισές βίδες (π.χ. τις πάνω και τις δεξιά) θα τις έβαζα με κατεύθυνση λίγο λοξά προς τα έξω (π.χ. 20 μοίρες) ενώ τις υπόλοιπες κάθετα στο κοντραπλακέ.

Αυτό το τελευταίο (με τις στραβές βίδες) το εφάρμοσα στις δικές μου παγίδες και το αξιοποίησα ως εξής:

Σφίγγοντας τις στραβές (αφού τις έχεις βάλει όλες) τεντώνεις λίγο τη "μεμβράνη" όπως περίπου ρυθμίζεται η μεμβράνη στα τύμπανα. Ξεκίνησα με τις απέναντι βίδες ελάχιστα σφιγμένες.... λίγο πριν αρχίσουν να "τερματίζουν" αλλά χωρίς σφίξιμο. Χτυπώντας με το κάτω μέρος της παλάμης το κέντρο του κοντραπλακέ προσπαθούσα να ακούσω τη βασική τονικότητα (όπως σε ένα βαθύ τύμπανο). Στόχος μου ήταν να συντονίζει γύρω στα 80-90 Ηz που είναι και η χαμηλότερη συχνότητα που εκπέμπει η κιθάρα. (Εσύ που παίζεις με drop κουρδισματα μπορεί να χρειαστείς πιο χαμηλά  :) ) Σφίγγοντας τις στραβές βίδες και τεντώνοντας λίγο τη "μεμβράνη" νομίζω το κατάφερα να έχουν οι δύο παγίδες λίγο διαφορετικές αποκρίσεις: Αυτή που ήταν λίγο πιο "ψηλή" (80-90) Μπήκε κοντά στους ενισχυτές... η πιο χαμηλή μπήκε πιο κοντά στα monitor. Σφίγγοντας/λασκάροντας τις ίδιες βίδες (δηλαδή τις ίσιες βίδες πάνω στα μαξιλαράκια) μπορείς να ελέγξεις την απόσβεση. (Σφιγμένες βίδες=πατημένη βατελίνη=χαμηλή απόσβεση=μεγάλος χρόνος αντήχησης της παγίδας, λασκαρισμένες βίδες=μεγαλύτερη απόσβεση και λίγο πιο broadband καμπύλη συντονισμού.)

Ναι, το παραδέχομαι. Έχω περίπου 2 τετραγωνικά κουρδισμένο κόντρα-πλακέ στο υπόγειό μου.  :)

Αυτές οι παγίδες είναι συντονισμένες να απορροφούν χαμηλά. Στις ψηλές, δίνουν ανακλάσεις. Μέρος του κατασκευάσματος θα πρέπει να καλυφθεί με τεκνοφόν ή με τον ντυμένο πετροβάμβακα που ήδη έχεις.

Σε δουλειά να βρισκόμαστε..... :)

Ελπίζω να απαντήσει και κανένας πιο είδικός.  :)

 
Αυτό που έχεις ήδη είναι διαφραγματικός απορροφητής. Αυτό που θα κατασκευάσεις δεν έχω την αίσθηση ότι θα σου δώσει ακουστή διαφορά. Αν θέλεις να μπορείς να φτιάξεις επιπρόσθετα panel με μεγαλύτερο βαθος αν νιώθεις ότι έχεις πρόβλημα χαμηλά αλλά δεν θα πρέπει να μειώσεις την πορώδη απορρόφηση που ήδη έχεις γιατί μου φαίνεται οριακή.

Γιάννης

 
Σας ευχαριστώ πολύ και τους δύο για τις απαντήσεις.  :)

Να υπογραμμίσω ότι αυτό που με ενδιαφέρει πρωτίστως (και είναι αυτό που με παρακίνησε να σκεφτώ τη λύση του κόντρα πλακέ) είναι η αισθητική του (μικρού σχετικά) χώρου, η οποία χαλάει από τα κομμάτια πετροβάμβακα που έχω στα αριστερά μου.

Θέλοντας να απαλλαγώ από αυτά, αναρωτιόμουν αν το κενό (από άποψη ακουστικής) που θα δημιουργούσε η έλλειψη πετροβάμβακα, θα το κάλυπτε η παρουσία των άδειων "πάνελ" από κόντρα πλακέ.

Δηλαδή, ακουστικά, εξετάζοντάς το:

Αν αντικαταστήσω 2 τ.μ. πετροβάμβακα με περίπου 8 τ.μ. "πάνελ" από κόντρα πλακέ (έστω, αυξάνοντας το βάθος του πάνελ -όπως πρότεινε ο Harilatron), το αποτέλεσμα εκτιμάτε ότι θα είναι καλύτερο, χειρότερο ή δε θα υπάρχει διαφορά;

(ακόμα και να μην υπάρχει διαφορά, θα προτιμήσω τη λύση του κόντρα πλακέ, αφού αισθητικά θα είναι καλύτερη).

 
Οι "μεμβράνες" κόντρα-πλακέ, αν γίνουν σωστά, απορροφούν στις χαμηλές. Η συνολική επιφάνεια απορρόφησης των υψηλών δεν πρέπει να μειωθεί. (Με άλλα λόγια... τον πετροβάμβακα  (ή τεκνοφόν κλπ) δεν τον γλυτώνεις. Ούτε να τον κρύψεις πίσω από το κοντραπλάκέ -με σκοπό τον περιορισμό των ανακλάσεων- γίνεται....)  :)

 
Αυτά που είπε ο Harilatron είναι απολύτως σωστά.

Θα μπορούσες να γεμίσεις όσα κενά ανάμεσα στα δοκαράκια με πετροβάμβακα βρίσκονται γύρω από την θέση ακρόασης και πάνω από τους 80 πόντους και τα άλλα να τα κάνεις πανελ.

Επιπλέον μια καλή λύση αν θέλεις να αποφύγεις τον πετροβάμβακα ή να τον μειώσεις και να αυξήσεις τα πανελ είναι να γυρίσεις το τραπέζι ώστε να κοιτάει την μπροστά αριστερή γωνία. Έτσι όλες οι ανακλάσεις από τα ηχεία φεύγουν πίσω από το κεφάλι σου. Έπειτα μπορείς να γεμίσεις το κενό που δημιουργείται μεταξύ γραφείου και αριστερής γωνίας με ... ::)πετροβάμβακα ;D.

Γιάννης

 
PJ είπε:
να γυρίσεις το τραπέζι ώστε να κοιτάει την μπροστά αριστερή γωνία. Έτσι όλες οι ανακλάσεις από τα ηχεία φεύγουν πίσω από το κεφάλι σου.
Το είχα σκεφτεί κι αυτό, αλλά χωροταξικά δε μου βγαίνει.  :(

Απ' ό,τι καταλαβαίνω, τον πετροβαμβακα δεν τον γλυτώνω...  :'(

Αν στην επιφάνεια του κόντρα-πλακέ βάλω (για τις ανακλάσεις) κομμάτια ρικοφόν, όχι όμως καλύπτοντας ενιαία επιφάνεια, αλλά κόβοντάς τα σε μικρότερα κομμάτια (μοντέρνα τέχνη...), δε θα είναι ακόμα πιο αποδοτικά; (με τη λογική ότι τα ακανόνιστα αυτά σχήματα θα διαχέουν καλύτερα τον ήχο).  ::)

 
1.Τα ανακλαστικά ακανόνιστα σχήματα γενικώς κάνουν διάχυση

2. Τα ηχοαποροφητικά υλικά κάνουν απορρόφηση με όλα τα σχήματα.

3. Η ακανόνιστη τοποθέτηση κανονικών σχημάτων κάνει επίσης διάχυση με άλλο τρόπο όμως.

4. Η ακανόνιστη τοποθέτηση κανονικών σχημάτων βοηθά στην ομαλή συμπεριφορά των ανακλάσεων.

5. Το να κόψεις ρικοφον σε κανονικά (ή ακανόνιστα) σχήματα έχει μια δυσκολία στις ακμες.

6. Το ρικοφόν χρειάζεται διπλό πάχος για το ίδιο αποτέλεσμα.

Στην περίπτωσή σου το καλύτερο θα ήταν να βάλεις ηχοαπορροφητικό μπροστά σου γύρω-πάνω από τα ηχεία και πάνω από το κεφάλι σου.

Ξέρω ότι πολλά ή και όλα αυτά τα γνωρίζεις ήδη

Γιάννης

 
PJ είπε:
Ξέρω ότι πολλά ή και όλα αυτά τα γνωρίζεις ήδη
Μην το λες... ;D

Καλά κάνεις και τα γράφεις.

Διάβασα ξανά το ποστ μου και βλέπω ότι εγώ φταίω για την παρεξήγηση. Εξηγούμαι λοιπόν:

Σκέφτηκα να μην πάρω τα φύλλα ρικοφόν και τα κολλήσω ολόκληρα (εξάλλου δε θα ήθελα να δημιουργηθεί ένας γκρίζος τοίχος), αλλά να τα κόψω σε τετράγωνα (ή ορθογώνια) και να τοποθετηθούν "ακανόνιστα" (βλπ. φώτο παρόντος ποστ).

Έτσι, τα φύλλα θα απλωθούν σε μεγαλύτερη επιφάνεια και ενδεχομένως (εξαιτίας των σχημάτων και της τοποθέτησής τους) να δημιουργούν "τυχαία" (άρα πιο φυσιολογική) διάχυση. Τα λέω καλά;  ::)

Στην περίπτωσή σου το καλύτερο θα ήταν να βάλεις ηχοαπορροφητικό μπροστά σου γύρω-πάνω από τα ηχεία και πάνω από το κεφάλι σου.
Έχω σκοπό να βάλω τα κομμάτια πετροβάμβακα (που θα αφαιρέσω απ' τον τοίχο -καλώς εχόντων των πραγμάτων) πίσω από τα ηχεία.

Επίσης, εκμεταλλευόμενος το σχετικά ψηλό δωμάτιο (3,10m), λέω να κρεμάσω απ' το ταβάνι ένα διαχυτή. Πώς το βλέπεις;

 
Ο.Κ.

Απλώς κόψε δοκιμαστικά ένα ρικοφον να δεις αν τα ξέφτια σε ενοχλούν.

Αν το δωμάτιό σου μετά από αυτά είναι live μην φτιάξεις διαχυτή, βάλε και άλλη απορρόφηση. Ο διαχυτής είναι το κερασάκι και θα πρέπει να εξασφαλίσεις ότι έχεις μια νοστιμη τούρτα αν πρόκειται να την φας εσύ, τώρα αν πρέπει να την πουλήσεις τότε δες και για το κερασάκι "αν με πιάνεις."

 
Lost_Highway είπε:
Σκέφτηκα να μην πάρω τα φύλλα ρικοφόν και τα κολλήσω ολόκληρα (εξάλλου δε θα ήθελα να δημιουργηθεί ένας γκρίζος τοίχος), αλλά να τα κόψω σε τετράγωνα (ή ορθογώνια) και να τοποθετηθούν "ακανόνιστα" (βλπ. φώτο παρόντος ποστ).

Έτσι, τα φύλλα θα απλωθούν σε μεγαλύτερη επιφάνεια και ενδεχομένως (εξαιτίας των σχημάτων και της τοποθέτησής τους) να δημιουργούν "τυχαία" (άρα πιο φυσιολογική) διάχυση. Τα λέω καλά;  ::)
Νομίζω πως το ρικοφόν κάνει απορρόφηση και όχι διάχυση.  ??? ::)

 
Έχεις δίκιο το ρικοφον κάνει απορρόφηση και όχι διάχυση αλλά απορροφητικά υλικά τοποθετημένα εναλαξ με ανακλαστικά κάνει διάχυση αν και οσυντελεστής δεν είναι αυτός που θα είχε ένας διαχυτής τετραγωνικού υπολοίπου ή πρωτεύουσας ρίζας.

 

Trending...

Νέα θέματα