@killbill ειναι δυνατον να τα θυμασαι ολα αυτα. Πρεπει ομως να τα οργανωσεις. Ξεκινα απο τα διαστηματα
2ας: Ολα τα 2ας ειναι μεγαλα εκτος απο τα ΜΙ-ΦΑ κ ΣΙ-ΝΤΟ που ειναι μικρα
3ης: Τα ΡΕ-ΦΑ, ΜΙ-ΣΟΛ, ΛΑ-ΝΤΟ, ΣΙ-ΡΕ ειναι μικρα
τα ΝΤΟ-ΜΙ, ΦΑ-ΛΑ. ΣΟΛ-ΣΙ μεγαλα
4ης: Ολα τα τεταρτης καθαρα, εκτος του ΦΑ-ΣΙ που ειναι αυξημενο
5ης: Ολα τα 5ης καθαρα εκτος του ΣΙ-ΦΑ που ειναι ελαττωμενο (το ''αναποδο'' δηλ των 4ης)
6ης: Τα ΦΑ-ΡΕ, ΣΟΛ-ΜΙ, ΝΤΟ-ΛΑ και ΡΕ-ΣΙ ειναι μεγαλα
τα ΜΙ-ΣΟΛ, ΛΑ-ΦΑ, ΣΙ-ΣΟΛ μικρα (το ''αναποδο'' δηλ των 3ης)
7ης: Ολα τα 7ης μικρα εκτος του ΦΑ-ΜΙ κ ΝΤΟ-ΣΙ που ειναι μεγαλα (το ''αναποδο'' δηλ των 2ης)
Οπως βλεπεις τα 5ης, 6ης κ 7ης ειναι το "αναποδο" δηλαδη αναστροφες των 4ης, 3ης κ 2ας αντιστοιχα
Αρα το μονο που χρειαζεται να θυμασαι ειναι οι 3 πρωτες προτασεις
Αυτοι οι κανονες που εγραψς αφορουν τα φυσικα διαστηματα (δηλ τη ΝΤο ματζορε). Αν σου δωσουν ενα διαστημα οπως πχ το ΡΕ -ΦΑ# που ειπες πριν, σκεφτεσαι πως ΡΕ-ΦΑ ειναι μικρη τριτη αρα αφου υψωσες τη ψηλοτερη νοτα τωρα ειναι μεγαλη τριτη. Συγκρινεις δηλαδη με τα φυσικα (που εχεις αποστηθισει) κ βγαζεις συμπερασμα για το τι διαστημα εχεις
Απο αυτους τους κανονες βγαινουν τα εξης συμπερασματα (θα εξετασω τις τριτες).
ΡΕ, ΜΙ, ΛΑ κ ΣΙ εχουν μικρη τριτη.
Η ΡΕ, ΜΙ κ ΛΑ εχουν καθαρη πεμπτη αρα οι τριαδες που προκυπτουν ειναι μινορε.
Η ΣΙ εχει ελαττωμενη 5η αρα η τριαδα που προκυπτει ειναι ελαττωμενη
Η ΝΤΟ,ΦΑ, ΣΟΛ εχουν μεγαλη τριτη κ καθαρη 5η, αρα οι τριαδες τους ειναι ματζορε
Εχουμε δηλαδη:
C Dm Em F G Am Bdim
Αν εξετασεις ετσι τις τετραφωνες συγχορδιες παιρνεις:
Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5
Αυτο γενικευεται σε ολες τις Ματζορε κλιμακες κ βγαινει ενας μπουσουλας που αν θυμασαι μονο αυτον, μπορεις να βρισκεις ολα τα ακορντα σε ολες τις ματζορε κλιμακες
I IIm IIIm IV V VIm VIIdim (τριαδες)
Imaj7 IIm7 IIIm7 IVmaj7 V7 VIm7 VIIm7b5 (τετραφωνα)
(Στις μινορε κλιμακες κ στα modes, απλα αλλαζει το starting point με το οποιο θα ξεκινας να μετρας για να βρεις ποια ειναι τα ακορντα κ που)
Τελος οταν βλεπεις ποσο χρησιμο ειναι το απο πανω πινακακι, κ με την τριβη με τα modes αρχιζεις σιγα σιγα να οργανωνεις τα modes με βαση της βαθμιδες τους στο μυαλο σου.
IONIAN: 1 2 3 4 5 6 7
DORIAN: 1 2 b3 4 5 6 b7
PHRYGIAN: 1 b2 b3 4 5 b6 b7
LYDIAN: 1 2 3 #4 5 6 7
MIXOLYDIAN: 1 2 3 4 5 6 b7
AEOLIAN: 1 2 b3 4 5 b6 b7
LOCRIAN: 1 b2 b3 4 b5 b6 b7
(Εδω προκυπτει ενα πολυ ωραιο,που μπορει να ειναι αρχικα σχετικο με το θεμα, αλλα αξιζει να αναφερθει. Με βαση το παραπανω πινακακι, να οργανωσουμε τους τροπους με βαση το ποσες διεσεις κ υφεσεις εχουν σαν ηχος. Ξεκινωντας απο αυτη με τις περισσοτερες διεσεις κ φτανοντας σε αυτη με τις περισσοτερες υφεσεις. Αυτη η οργανωση, ειναι σημαντικη γιατι αντιστοιχει με το ποσο bright η dark ακουγεται η καθε κλιμακα. Ετσι εχουμε:
LYDIAN -------->1 διεση
IONIAN -------->0 υφεσεις/διεσεις
MIXOLYDIAN -------->1 υφεση
DORIAN -------->2 υφεσεις
AEOLIAN -------->3 υφεσεις
PHRYGIAN -------->4 υφεσεις
LOCRIAN -------->5 υφεσεις
Απο πανω προς τα κατω ειναι bright to dark. Φυσικα οι 3 ματζορε τροποι ειναι πρωτοι, Οι τρεις μινορε μετα καιιι...... ο ΦΡΥΓΙΟΣ τελευταιος)
Οποτε ουσιαστικα με τρια πραγματα ολα κ ολα, οργανωση διαστηματων, σειρα κ ποιοτητα ακορντων με βαση τις βαθμιδες της ματζορε κλιμακας κ κλιμακες με βαση τις βαθμιδες τους (αυτα δηλ που εβαλα σε bold), μπορεις να οργανωσεις σε μεγαλο βαθμο την θεωρια
(Ενα αλλο πραγμα που μπορει να βοηθησει πολυ, ειναι πως αν παρεις τη ματζορε κλιμακα κ τους τροπους (δπου ουσιαστικα ειναι αναστροφες της ματζορε κλιμακας) βημα βημα ως προς την κατασκευη της (Τ Τ Η Τ Τ Τ Η), ολα τα βηματα ειναι τονοι εκτος απο το 3-4 κ 7-8 που ειναι ημιτονια. Σε καθε mode, τα σημεια που βρισκεις αυτα τα ημιτονια. απλα πηγαινει ενα βημα πισω. Πχ στο δωρικο ειναι στο 2-3 κ 6-7)