Μουσικά διαστήματα

Άσκηση

Δίνεται το διάστημα Ρε-Φα#

Βρείτε σε ποιες κλίμακες ματζόρε καί μινόρε το συναντάμε
Η σειρα των διεσεων ειναι: 

ΦΑ, ΝΤΟ, ΣΟΛ, ΡΕ, ΛΑ, ΜΙ, ΣΙ

Αρε αφου η ΡΕ ειναι Φυσικη, η κλιμακα θα εχει ή μονο τη ΦΑ# οποτε θα ειναι η Σολ ματζορε (ΜΙ μινορε)

Ή Θα εχει ΦΑ#, ΝΤΟ# κ θα ειναι η ΡΕ ματζορε (ΣΙ μινορε)

Ή θα εχει ΦΑ#, ΝΤΟ#, ΣΟΛ# και θα ειναι η ΛΑ ματζορε (ΦΑ# μινορε)

Αυτες ειναι ολες οι ματζορε κ μινορε κλιμακες που εχουν το διαστημα που ψαχνεις

 
Αυτες ειναι ολες οι ματζορε κ μινορε κλιμακες που εχουν το διαστημα που ψαχνεις


Να προσθέσω την G μελωδική μινόρε, και την G αρμονική μινόρε (στην κλασσική αρμονία ανιούσες, στην jazz αρμονία και ανιούσες και κατιούσες).

Συν φυσικά τους τρόπους όλων των παραπάνω κλιμάκων που έγραψε ο Βρασίλης (αν και όπως το έθεσε ο killbill φαντάζομαι ότι θέλει μόνο τις βασικές κλίμακες).

 
Ναι εννοούσα τις μείζονες και τις ελάσσονες (αρμονικές-μελωδικές)

Όσον αφορά τις μείζονες, ακολούθησα και εγώ την δική σου φιλοσοφία στηριζόμενος στον οπλισμό.

Όμως με τις ελάσσονες υπάρχει ένα θέμα, γιατί στην ελάσσονα αυξάνουμε την 7η βαθμίδα (στις αρμονικές) και ανεβάζουμε και την 6η και την 7η στις μελωδικές, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται λίγο.

Στο παράδειγμα που ανέφερα (Ρε-Φα#), εύκολα βρήκαμε τις μείζονες. 

Σίγουρα θα υπάρχει το διάστημα και σε όλες τις σχετικές ελάσσονες αυτών? Αν ναι, τότε οκ έχουμε βρει και τις ελάσσονες. Όχι όμως όλες... Γιατί η Σολ ελάσσονα, όπως πολύ σωστά έγραψες στο επόμενο post, δεν ανήκε στις σχετικές, όμως περιέχει το ΡΕ-Φα# .... Εκεί κάπου το χάνω, στις ελάσσονες δηλαδή. Τις μείζονες τις εντοπίζω εύκολα. Πως μπορώ να ξέρω (εκτός από τις σχετικές) σε ποια ή ποιές άλλες ελάσσονες μπορεί να είναι κρυμμένο το διάστημα?

Το Ρε-Φα# είναι εύκολο παράδειγμα. Αλλά τι γίνεται σε ποιο δύσκολα ερωτήματα, πχ να πρέπει να βρεις σε ποιες κλίμακες συναντάμε το διάστημα ΣΟΛ#-ΜΙ#  ή το διάστημα ΡΕ#-ΛΑ# 

Μείζονες οκ τις βρίσκεις. 

 
Το Ρε-Φα# είναι εύκολο παράδειγμα. Αλλά τι γίνεται σε ποιο δύσκολα ερωτήματα, πχ να πρέπει να βρεις σε ποιες κλίμακες συναντάμε το διάστημα ΣΟΛ#-ΜΙ#  ή το διάστημα ΡΕ#-ΛΑ# 

Μείζονες οκ τις βρίσκεις. 


Δεν υπάρχουν εύκολα και δύσκολα εδώ.

Βρίσκεις τις μείζονες?

Μια χαρά είσαι.

Όλες οι σχετικές (φυσικές) ελάσσονες είναι μέσα.

Όσον αφορά στην αρμονική και μελωδική ελάσσονα, κοιτάζεις τα διαστήματα στις μείζονες και ελάσσονες που βρήκες.

Αν στο διάστημα που έχεις, δεν υπάρχει η τρίτη κάποιας από τις μείζονες κλίμακες που βρήκες, τότε το διάστημα υπάρχει και στην μελωδική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της μείζονος κλίμακας.

Αν δεν υπάρχει ούτε η τρίτη ούτε η έκτη, τότε το διάστημα υπάρχει και στην αρμονική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της μείζονος κλίμακας.

Αν στο διάστημα που έχεις, δεν υπάρχει η έβδομη κάποιας από τις φυσικές ελάσσονες κλίμακες που βρήκες, τότε το διάστημα υπάρχει και στην αρμονική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της φυσικής ελάσσονος κλίμακας.

Αν δεν υπάρχει ούτε η έκτη ούτε η έβδομη, τότε το διάστημα υπάρχει και στην μελωδική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της φυσικής ελάσσονος κλίμακας.

 
Όμως με τις ελάσσονες υπάρχει ένα θέμα, γιατί στην ελάσσονα αυξάνουμε την 7η βαθμίδα (στις αρμονικές) και ανεβάζουμε και την 6η και την 7η στις μελωδικές, οπότε τα πράγματα περιπλέκονται λίγο.
Περιπλέκονται, αλλά λίγο. Όπως ακριβώς το έγραψες. Γιατί:

- Το άνω τετράχορδο της μελωδικής μινόρε (5η, 6η, 7η, 1η) δεν είναι κάτι εντελώς ξένο, έτσι; Είναι το ίδιο τετράχορδο της ομώνυμης μείζονος. Δηλαδή, το διάστημα ΣΟΛ# - ΜΙ# απαντάται στη ΦΑ# ματζόρε, φα# σολ# λα# σι ντο# ρε# μι# φα#. Οκ;

- Σίγουρα οπότε απαντάται και στην ανιούσα μελωδική μινόρε (φα# σολ# λα σι ντο# ρε# μι# φα#) αφού οι ντο# ρε# μι# φα# είναι κοινές.)

- Σίγουρα απαντάται και στην αρμονική (φα# σολ# λα σι ντο# ρε μι# φα#) λόγω του προσαγωγέα. Όχι όμως και στην φυσική (ή αλλιώς κατιούσα μελωδική) ελάσσονα, αφού (φα# σολ# λα σι ντο# ρε μι φα#)

- Όμως σίγουρα επίσης απαντάται όχι στην ομώνυμη, αλλά στη σχετική ελάσσονα. (ρε# μι# φα# σολ# λα# σι ντο# ρε#)

Οπότε βλέπεις ότι η απάντηση εξαρτάται και από το αρχικό διάστημα που εξετάζουμε. Ένα διάστημα 2ης μεγάλης π.χ. ντο - ρε απαντάται σε πολλές περισσότερες κλίμακες από ένα διάστημα δεύτερης αυξημένης, π.χ. λα ύφεση - σι φυσικό.

 
@killbill Αφου το απαντησαν τα παιδια απο πανω, θα το παρω λιγο αλλιως.

Αρμονικη μινορε:     1   2  b3   4   5  b6  7   

Τα διαστηματα μεγαλης τριτης που προκυπτουν απο εδω ειναι τα:

-b3 με 5

-5   με  7      κ

-b6  με 1

Τα b3 με 5 κ τα b6 με 1 που μπορει να ταιριαζουν εδω τα εχεις βρει ηδη απο τις απλες μινορε

Οποτε το μονο νεο που βρηκαμε ειναι το 5 με 7

Αν βαλεις την πεμπτη για ΡΕ, η εβδομη θα ειναι η ΦΑ# αρα η κλιμακα θα ειναι η Σολ αρμονικη μινορε

Ομοιως για μελωδικη μινορε :  1   2   b3   4   5   6   7

Τα διαστηματα μεγαλης τριτης ειναι:

-b3 με 5

-4   με  6      κ

-5  με  7

Αν αυτο πχ το συγκρινεις με την αρμονικη, το μονο που δεν εχεις παρει απο μινορε κλιμακα  ειναι το 4 με 6 . 

Αν βαλεις για 4η την ΡΕ κ για 6η τη ΦΑ# η μελωδικη μινορε που προκυπτει ειναι η ΛΑ μελωδικη μινορε.

ΕΝΤΙΤ: Ξεχασα την ΣΟΛ μελωδικη μινορε, που κ αυτη εχει την ΡΕ στο 5 κ τη ΦΑ# στο 7, απλως αντι για ΜΙ υφεση εχει ΜΙ (σε σχεση με την Σολ αρμονικη μινορε)

Αν τη μελωδικη αντι να τη συγκρινεις με αρμονικη τη συγκρινεις με ματζορε, το μονο διαστημα που δεν εχεις εξετασει ηδη ειναι το b3 με 5. Αν βαλεις για 3η μικρη τη ΡΕ κ για 5η την  ΦΑ# η κλιμακα που προκυπτει ειναι η ΣΙ μελωδικη μινορε

(Εβαλα τα χρωματακια γιατι απο τη βιασυνη να γραψω μπορει να εγραψα κανα λαθος, οποτε αν εχει γινει λαθος να θυμιζω παλια θεματα θεωριας που ειχαν λαθη κ χρωματακια μεσα. @Ali Barout κ @fusiongtr καν'τε κ σεις ενα τσεκ μην εγραψα μπαρουφα ?)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δεν υπάρχουν εύκολα και δύσκολα εδώ.

Βρίσκεις τις μείζονες?

Μια χαρά είσαι.

Όλες οι σχετικές (φυσικές) ελάσσονες είναι μέσα.

Όσον αφορά στην αρμονική και μελωδική ελάσσονα, κοιτάζεις τα διαστήματα στις μείζονες και ελάσσονες που βρήκες.

Αν στο διάστημα που έχεις, δεν υπάρχει η τρίτη κάποιας από τις μείζονες κλίμακες που βρήκες, τότε το διάστημα υπάρχει και στην μελωδική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της μείζονος κλίμακας.

Αν δεν υπάρχει ούτε η τρίτη ούτε η έκτη, τότε το διάστημα υπάρχει και στην αρμονική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της μείζονος κλίμακας.

Αν στο διάστημα που έχεις, δεν υπάρχει η έβδομη κάποιας από τις φυσικές ελάσσονες κλίμακες που βρήκες, τότε το διάστημα υπάρχει και στην αρμονική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της φυσικής ελάσσονος κλίμακας.

Αν δεν υπάρχει ούτε η έκτη ούτε η έβδομη, τότε το διάστημα υπάρχει και στην μελωδική ελάσσονα με ίδια νότα θεμέλιο με αυτή της φυσικής ελάσσονος κλίμακας.


Σε έχασα λίγο.... Μπορείς να το πεις αυτό πάνω στο παράδειγμα για το διάστημα ΡΕ-ΦΑ# ας πούμε για να γίνει πιο κατανοητό?

 
Κοίτα Μπιλ.

Βρίσκεις τις μείζονες?

Μια χαρά είσαι.


1. Σολ Ματζόρε (ρε φα# = 5η 7η)

2. Ρε Ματζόρε (ρε φα# = 1η 3η)

3. Λα Ματζόρε (ρε φα# = 4η 6η)

Όλες οι σχετικές (φυσικές) ελάσσονες είναι μέσα.
Σημαίνει ότι

1. Σολ Ματζόρε -> Σχετική -> Μι Μινόρε φυσική (μι φα# σολ λα σι ντο ρε μι) => ρε = 7η, φα# = 2η

2. Ρε Ματζόρε -> Σχετική -> Σι Μινόρε φυσική (ρε = 3η, φα# = 5η)

3. Λα Ματζόρε -> Σχετική -> Φα# Μινόρε φυσική (φα# = 1η, ρε = 6η)

Όσον αφορά στην αρμονική και μελωδική ελάσσονα, κοιτάζεις τα διαστήματα στις μείζονες και ελάσσονες που βρήκες.


Η αρμονική μινόρε έχει την ίδια έβδομη βαθμίδα με την ομώνυμη ματζόρε. Άρα:

1α. Σολ Μινόρε αρμονική (σολ λα σιβ ντο ρε μιβ φα# σολ) (ρε 5η, φα# 7η) όπως ακριβώς και στη ματζόρε.

1β. Σολ Μινόρε ανιούσα μελωδική (σολ λα σιβ ντο ρε μι φα# σολ) (ρε 5η, φα# 7η) όπως ακριβώς και στη ματζόρε.

2. Στη Σι μινόρε φυσική που εξετάσαμε, το ρε και το φα# τι βαθμίδες είναι; 3η, και 5η. Άρα και στην αρμονική ελάσσονα (σι ντο# ρε μι φα# σολ λα# σι) υπάρχει το ρε φα#, και στη μελωδική ανιούσα (σι ντο# ρε μι φα# σολ# λα# σι)

3. Στη Φα# μινόρε φυσική που εξετάσαμε το ρε και το φα# τι βαθμίδες είναι; 1η και 6η. Άρα και στην αρμονική ελάσσονα (φα# σολ# λα σι ντο# ρε μι# φα#) υπάρχει το ρε φα#. Όχι όμως και στην μελωδική ανιούσα. (φα# σολ# λα σι ντο# ρε# μι# φα#)

Ο σκοπός αυτών των ασκήσεων είναι η εξοικείωση με τις κλίμακες. Είναι "συνδυαστικές" ερωτήσεις ύλης ας πούμε. Δεν ξέρω αν υπάρχει "αλγόριθμος - κόλπο" πέραν αυτού που λέμε και πόσταρε πρώτος ο βασίλης.

- Αναγνώριση διαστήματος.

- Προσπάθεια ανεύρεσης των οπλισμών στους οποίους μπορεί να απαντηθεί.

- Εύρεση, άρα, των ματζόρε κλιμάκων.

- Των σχετικών μινόρε.

- Ανάλογα με το διάστημα, εξέταση των ομώνυμων ελάσσονων κλιμάκων και των σχετικών που βρήκαμε.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πώς σκέφτηκες να εξετάσεις την σολ μινόρε στο 1α βήμα αφού δεν βρήκαμε σολ μινόρε στις σχετικές των ματζόρε?

 
Πώς σκέφτηκες να εξετάσεις την σολ μινόρε στο 1α βήμα αφού δεν βρήκαμε σολ μινόρε στις σχετικές των ματζόρε?
Γιατί οι μινόρε αρμονικές και μελωδικές έχουν κοινούς φθόγγους με τις ομώνυμες ματζόρε είπαμε.

Ντο ματζόρε: Ντο ρε μι φα σολ λα σι ντο

Ντο μινόρε ανιούσα μελωδική: Ντο ρε μιβ φα σολ λα σι ντο

Ντο μινόρε αρμονική: Ντο ρε μιb φα σολ λαb σι ντο

Παρατήρησε ότι το ... σολ λα σι ντο... είναι κοινό, και στη ματζόρε, και στην μινόρε μελωδική. Επίσης είναι κοινό το σολ σι ντο μεταξύ ματζόρε και αρμονικής μινόρε.

 
Άρα πρέπει να εξεταστούν και οι ρε μινόρε καί λα μινόρε αφού βρηκαμε ρε ματζόρε και λα ματζόρε στις ματζόρε στο 1ο βημα

 
Άρα πρέπει να εξεταστούν και οι ρε μινόρε καί λα μινόρε αφού βρηκαμε ρε ματζόρε και λα ματζόρε στις ματζόρε στο 1ο βημα
Ας τις εξετάσουμε. Η ρε αποκλείεται αμέσως αφού ρε φα# δίνει ματζόρε ποιότητα εξαρχής. Στη λα μινόρε μελωδική ανιούσα πράγματι υπάρχει ρε φα#. Στην αρμονική όχι, στη φυσική όχι.

 
Δεν υπάρχουν εύκολα και δύσκολα εδώ.

Βρίσκεις τις μείζονες?

Μια χαρά είσαι.

Όλες οι σχετικές (φυσικές) ελάσσονες είναι μέσα.

Όσον αφορά στην αρμονική και μελωδική ελάσσονα, κοιτάζεις τα διαστήματα στις μείζονες και ελάσσονες που βρήκες.




Άρα συνοψίζοντας, στο παράδειγμα "να βρεθεί το διάστημα ΡΕ-ΦΑ#" σε ποιές κλίμακες α) Ματζόρε, β) Φυσικές μινόρε, γ) Αρμονικές μινόρε, δ) Μελωδικές μινόρε το συναντάμε:

α) Βρίσκουμε εύκολα τις ματζόρε (από την σειρά των οπλισμών) και θα είναι οι: ΣΟΛ, ΛΑ, ΡΕ ματζόρε

β) αυτομάτως θα είναι και οι σχετικές φυσικές μινόρε δηλαδή οι ΜΙ-, ΦΑ#-, ΣΙ-

γ) & δ) για να βρώ τις αρμονικές & μελωδικές μινόρε εργάζομαι ως εξής (?)

Αφού βρήκα πριν σολ, λα ρε ματζόρε, θα εξετάσω τις αντίστοιχες αρμονικές & μελωδικές μινόρε με το ίδιο όνομα με τις ματζόρε δηλαδή τις:

Σολ μινόρε αρμονική

σολ μινόρε μελωδική

λα μινόρε αρμονική 

λα μινόρε μελωδική

ρε μινόρε αρμονική

ρε μινόρε μελωδική

και αφού βρήκα πριν μι, φα#, σι φυσικές μινόρε θα εξετάσω τις αντίστοιχες αρμονικές & μελωδικές μινόρε με το ίδιο όνομα με αυτές δηλαδή τις:

Μι μινόρε  αρμονική 

μι μινόρε μελωδική

ΦΑ# μινόρε αρμονική

ΦΑ# μινόρε μελωδική

ΣΙ μινορε αρμονική

σι μινόρε μελωδική

καλά το κατάλαβα?

 
Ναι. Βέβαια βλέπεις ότι οι περισσότερες είναι εκτός τελικά.

Σολ μινόρε αρμονική

σολ μινόρε μελωδική

λα μινόρε αρμονική  φα φυσικό

λα μινόρε μελωδική

ρε μινόρε αρμονική φα φυσικό

ρε μινόρε μελωδική φα φυσικό


Μι μινόρε  αρμονική ρε#

μι μινόρε μελωδική ρε#

ΦΑ# μινόρε αρμονική

ΦΑ# μινόρε μελωδική ρε#

ΣΙ μινορε αρμονική

σι μινόρε μελωδική

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ίσενας παραπονιάρης εσύ...
Ετσι μπραβο.

Ειναι πολυ πιο ευαναγνωστα κ επαγγελματικα ολα τωρα!

Ειχα ξεχασει τις:

ΦΑ# μινόρε αρμονική

ΣΙ μινορε αρμονική ?

Απαραδεκτος (ειδικα τη ΣΙ αρμονικη ενω ειχα γραψει τη μελωδικη ?)

Αλλα ειπαμε... ειχα χρωματακια

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Σε ένα παλιό βιβλίο, βρήκα τους εξής κανόνες (δεν λέει σε τι είδους ελάσσονες αναφέρεται... αρμονικές ή μελωδικές):

1ο βήμα: βρίσκουμε τις ματζόρε που ανήκει και τις γράφουμε σε αύξουσα σειρά με βάση το πλήθος των διέσεων ή υφέσεων οπλισμό τους 

2ο βήμα: αναγνωρίζουμε το διάστημα (πχ 5ης αυξημένο 3ης μεγάλο κλπ)

3ο βήμα: Για να βρούμε τις ελάσσονες που συναντιέται το διάστημα που αναγνωρίσαμε ακολουθούμε τους παρακάτω κανόνες:

αν το διάστημα είναι  2ας μικρό τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

αν το διάστημα είναι  2ας μικρό με υφέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες

σχετική 1ης μείζονας

ομώνυμη 2ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

αν το διάστημα είναι  2ας μεγάλο με υφέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες

ομώνυμη 1ης μείζονας

ομώνυμη 2ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

αν το διάστημα είναι  2ας μεγάλο με διέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

σχετική 4ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 3ης μεγάλο με # ή b τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

Ομώνυμη 1ης μείζονας

Σχετική 2ης μείζονας

Σχετική 3ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 3ης μικρό τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη & σχετική 1ης μείζονας

σχετική 3ης μείζονας

σχετική 4ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 3ης μεγάλο με υφέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

ομώνυμη 3ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 3ης μικρό με υφέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

ομώνυμη 4ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 4ης ελαττωμένο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

Ανεβαίνουμε ένα ημιτόνιο από την 1η νότα. Αυτή είναι η ελάσσονα

αν το διάστημα είναι 4ης αυξημένο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 4ης καθαρό τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

σχετική 3ης μείζονας

ομώνυμη 4ης μείζονας

ομώνυμη 5ης μείζονας

σχετική 6ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 4ης καθαρό τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

ομώνυμη 2ης μείζονας

ομώνυμη 3ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 5ης ελαττωμένο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 5ης αυξημένο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

(δεν υπάρχουν μείζονες)

Ανεβαίνουμε ένα ημιτόνιο από τη νότα με τη δίεση. Αυτή θα είναι η μοναδική ελάσσονα

αν το διάστημα είναι 6ης μεγάλο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 3ης μείζονας

σχετική 4ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 6ης μικρο με υφέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

ομώνυμη 3ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 6ης μεγάλο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

ομώνυμη 4ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 7ης μεγάλο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 7ης μικρό τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

σχετική 1ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

σχετική 4ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 7ης ελαττωμένο τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

(δεν υπάρχει μείζονα)

Ανεβαίνουμε ένα ημιτόνιο από την 1η νότα. Αυτή είναι η ελάσσονα κλίμακα

αν το διάστημα είναι 7ης μεγάλο με υφέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

σχετική 1ης μείζονας

ομώνυμη 2ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

αν το διάστημα είναι 7η μικρό με υφέσεις τότε θα βρίσκεται στις παρακάτω ελάσσονες:

ομώνυμη 1ης μείζονας

ομώνυμη 2ης μείζονας

σχετική 2ης μείζονας

βέβαια δεν είναι δυνατόν να θυμάσαι τους κανόνες αυτούς απέξω
 

Τέλος, ένας άλλος τρόπος περιγράφεται εδώ

(επίσης δεν αναφέρει αν οι κανόνες αυτοί ισχύουν σε αρμονικές ή μελωδικές ελάσσονες)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Και στις δύο περιπτώσεις βλέπεις ότι ο αλγόριθμος είναι μπελαλής.

 
@killbill ειναι δυνατον να τα θυμασαι ολα αυτα. Πρεπει ομως να τα οργανωσεις. Ξεκινα απο τα διαστηματα

2ας:  Ολα τα 2ας ειναι μεγαλα εκτος απο τα ΜΙ-ΦΑ κ ΣΙ-ΝΤΟ που ειναι μικρα

3ης:  Τα ΡΕ-ΦΑ, ΜΙ-ΣΟΛ, ΛΑ-ΝΤΟ, ΣΙ-ΡΕ ειναι μικρα

          τα ΝΤΟ-ΜΙ, ΦΑ-ΛΑ. ΣΟΛ-ΣΙ μεγαλα

4ης:  Ολα τα τεταρτης καθαρα, εκτος του ΦΑ-ΣΙ που ειναι αυξημενο

5ης:  Ολα τα 5ης καθαρα εκτος του ΣΙ-ΦΑ που ειναι ελαττωμενο (το ''αναποδο'' δηλ των 4ης)

6ης:  Τα ΦΑ-ΡΕ, ΣΟΛ-ΜΙ, ΝΤΟ-ΛΑ και ΡΕ-ΣΙ ειναι μεγαλα

          τα ΜΙ-ΣΟΛ, ΛΑ-ΦΑ, ΣΙ-ΣΟΛ μικρα (το ''αναποδο'' δηλ των 3ης)

7ης:  Ολα τα 7ης μικρα εκτος του ΦΑ-ΜΙ κ ΝΤΟ-ΣΙ που ειναι μεγαλα (το ''αναποδο'' δηλ των 2ης)

Οπως βλεπεις τα 5ης, 6ης κ 7ης ειναι το "αναποδο" δηλαδη αναστροφες των 4ης, 3ης κ 2ας αντιστοιχα

Αρα το μονο που χρειαζεται να θυμασαι ειναι οι 3 πρωτες προτασεις

Αυτοι οι κανονες που εγραψς αφορουν τα φυσικα διαστηματα (δηλ τη ΝΤο ματζορε). Αν σου δωσουν ενα διαστημα οπως πχ το ΡΕ -ΦΑ# που ειπες πριν, σκεφτεσαι πως ΡΕ-ΦΑ ειναι μικρη τριτη αρα αφου υψωσες τη ψηλοτερη νοτα τωρα ειναι μεγαλη τριτη. Συγκρινεις δηλαδη με τα φυσικα (που εχεις αποστηθισει) κ βγαζεις συμπερασμα για το τι διαστημα εχεις

Απο αυτους τους κανονες βγαινουν τα εξης συμπερασματα (θα εξετασω τις τριτες).

ΡΕ, ΜΙ, ΛΑ κ ΣΙ εχουν μικρη τριτη. 

Η ΡΕ, ΜΙ κ ΛΑ εχουν καθαρη πεμπτη αρα οι τριαδες που προκυπτουν ειναι μινορε.

Η ΣΙ εχει ελαττωμενη 5η αρα η τριαδα που προκυπτει ειναι ελαττωμενη

Η ΝΤΟ,ΦΑ, ΣΟΛ εχουν μεγαλη τριτη κ καθαρη 5η, αρα οι τριαδες τους ειναι ματζορε

Εχουμε δηλαδη:

C   Dm   Em   F   G   Am   Bdim

Αν εξετασεις ετσι τις τετραφωνες συγχορδιες παιρνεις:

Cmaj7     Dm7     Em7     Fmaj7     G7     Am7   Bm7b5

Αυτο γενικευεται σε ολες τις Ματζορε κλιμακες κ βγαινει ενας μπουσουλας που αν θυμασαι μονο αυτον, μπορεις να βρισκεις ολα τα ακορντα σε ολες τις ματζορε κλιμακες 

I              IIm       IIIm        IV              V       VIm       VIIdim                    (τριαδες)

Imaj7     IIm7     IIIm7     IVmaj7     V7     VIm7     VIIm7b5                (τετραφωνα)

(Στις μινορε κλιμακες κ στα modes, απλα αλλαζει το starting point με το οποιο θα ξεκινας να μετρας για να βρεις ποια ειναι τα ακορντα κ που)

Τελος οταν βλεπεις ποσο χρησιμο ειναι το απο πανω πινακακι, κ με την τριβη με τα modes αρχιζεις σιγα σιγα να οργανωνεις τα modes με βαση της βαθμιδες τους στο μυαλο σου.

IONIAN:                    1     2       3       4      5       6      7

DORIAN:                   1     2       b3     4      5       6     b7

PHRYGIAN:              1     b2     b3    4       5      b6    b7

LYDIAN:                    1     2       3      #4     5       6      7

MIXOLYDIAN:          1     2       3       4       5      6      b7

AEOLIAN:                 1     2      b3     4       5      b6     b7

LOCRIAN:                 1     b2    b3     4     b5     b6     b7

(Εδω προκυπτει ενα πολυ ωραιο,που μπορει να ειναι αρχικα σχετικο με το θεμα, αλλα αξιζει να αναφερθει. Με βαση το παραπανω πινακακι, να οργανωσουμε τους τροπους με βαση το ποσες διεσεις κ υφεσεις εχουν σαν ηχος. Ξεκινωντας απο αυτη με τις περισσοτερες διεσεις κ φτανοντας σε αυτη με τις περισσοτερες υφεσεις. Αυτη η οργανωση, ειναι σημαντικη γιατι αντιστοιχει με το ποσο bright η dark ακουγεται η καθε κλιμακα. Ετσι εχουμε:

LYDIAN            -------->1 διεση

IONIAN            -------->0 υφεσεις/διεσεις

MIXOLYDIAN  -------->1 υφεση

DORIAN           -------->2 υφεσεις

AEOLIAN         -------->3 υφεσεις

PHRYGIAN      -------->4 υφεσεις

LOCRIAN         -------->5 υφεσεις

Απο πανω προς τα κατω ειναι bright to dark. Φυσικα οι 3 ματζορε τροποι ειναι πρωτοι, Οι τρεις μινορε μετα καιιι...... ο ΦΡΥΓΙΟΣ τελευταιος)

Οποτε ουσιαστικα με τρια πραγματα ολα κ ολα, οργανωση διαστηματων, σειρα κ ποιοτητα ακορντων με βαση τις βαθμιδες της ματζορε κλιμακας κ κλιμακες με βαση τις βαθμιδες τους (αυτα δηλ που εβαλα σε bold), μπορεις να οργανωσεις σε μεγαλο βαθμο την θεωρια

(Ενα αλλο πραγμα που μπορει να βοηθησει πολυ, ειναι πως αν παρεις τη ματζορε κλιμακα κ τους τροπους (δπου ουσιαστικα ειναι αναστροφες της ματζορε κλιμακας) βημα βημα ως προς την κατασκευη της (Τ Τ Η Τ Τ Τ Η), ολα τα βηματα ειναι τονοι εκτος απο το 3-4 κ 7-8 που ειναι ημιτονια. Σε καθε mode,  τα σημεια που βρισκεις αυτα τα ημιτονια. απλα πηγαινει ενα βημα πισω. Πχ στο δωρικο ειναι στο 2-3 κ 6-7)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top