Μουσικά διαστήματα

Όποια κλίμακα θέλεις είναι.

Δεν έχει σημασία αυτό.

Τις κλίμακες τις φτιάχνουμε εμείς, δεν τις έφτιαξε ο θεός.

Οποιαδήποτε αλληλουχία από φθόγγους (ανιούσα ή κατιούσα) μπορεί να είναι κλίμακα.

Με την αρμονία της και τα όλα της.

EDIT: Πήρα την C Lydian Augmented και της άλλαξα μια νότα. Αύξησα ένα ημιτόνιο την #11.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Όποια κλίμακα θέλεις είναι.

Δεν έχει σημασία αυτό.

Τις κλίμακες τις φτιάχνουμε εμείς, δεν τις έφτιαξε ο θεός.

Οποιαδήποτε αλληλουχία από φθόγγους (ανιούσα ή κατιούσα) μπορεί να είναι κλίμακα.

Με την αρμονία της και τα όλα της.
Εντάξει ενοείτε ρε σύ,  αλλά τότε ποια η ουσία της θεωρίας, από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε και μετά όντως μπορούμε να ανακατέψουμε την τράπουλα όπως μας αρέσει/εκφράζει η μουσική 

Φιλικά όλα τα παραπάνω έτσι?

 
Εντάξει ενοείτε ρε σύ,  αλλά τότε ποια η ουσία της θεωρίας, από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε και μετά όντως μπορούμε να ανακατέψουμε την τράπουλα όπως μας αρέσει/εκφράζει η μουσική 

Φιλικά όλα τα παραπάνω έτσι?


Εντάξει, σίγουρα δεν θα ξεκινήσουμε από τέτοιες κλίμακες, με διπλές διέσεις και υφέσεις, εννοείται.

Όλα αυτά είναι τελείως θεωρητικά, σκέψου πχ τις "φανταστικές κλίμακες".

Αυτό το τελευταίο βρε συ, γιατί το έγραψες? :classic_wink:

Αυτό έλειπε ...

Πάντα φιλικά, δεν το βλέπω ερωτικά το θέμα. :classic_biggrin: :classic_tongue:

 
Αυτό το τελευταίο βρε συ, γιατί το έγραψες? :classic_wink:

Αυτό έλειπε ...

Πάντα φιλικά, δεν το βλέπω ερωτικά το θέμα. :classic_biggrin: :classic_tongue:
Χαχα χαίρομαι πάντως για την ανταλλαγή των γνώσεων και προπάντων της φιλικότητας να'στε καλά ρε παιδιά!!

 
Υπάρχει ως τονική κλιμάκων, αν και μόνο θεωρητικά.
Μου αρέσει που λέει στη wikipedia σε μια φάση is usually enharmonic with E major.

? Αυτοί το στρογγύλεμα της γλώσσας (που κι εγώ το κάνω, δεν είμαι αθώος) με πεθαίνει! Δηλαδή ποια είναι αυτή η σπάνια περίπτωση που εκεί που παίζεις από φα ύφεση ματζόρε λες "ω ρε γαμώτο, να ρισκάρω τώρα να παίξω μι ματζόρε ή δε θα είμαι κουρδισμένος;"?

Πλακώσανε πάλι οι πυθαγόρειοι; Αποκτήσανε όλοι απόλυτη ακοή;

Φύγαμε από το συγκερασμένο;

Ρε τι γίνεται στον κόσμο και εμας μας δείχνουνε τις καινούργιες τάσεις του καλοκαιριού στα σανδάλια...

 
Το να εξηγήσει τη μουσική που παίζουμε για να συννενοούμαστε.
Αναρωτιέμαι εκτός ισοσυγκερασμένης μουσικής υπάρχει λόγος να συνενοούμαστε;Τι νόημα έχουν οι κλίμακες αν δεν υπάρχουν;

 
Αναρωτιέμαι εκτός ισοσυγκερασμένης μουσικής υπάρχει λόγος να συνενοούμαστε;Τι νόημα έχουν οι κλίμακες αν δεν υπάρχουν;
Κάτι θα βρίσκαμε και γι' αυτό.

Στο γάμο του καραγκιόζη θα βαράγαμε;

 
Αναρωτιέμαι εκτός ισοσυγκερασμένης μουσικής υπάρχει λόγος να συνενοούμαστε;
Ενδιαφέρων προβληματισμός, αλλά με ένα λογικό αλματάκι. Όταν καταργήσουμε το συγκερασμένο, ή πρό συγκερασμένου, δεν βουλιάζουμε σε ένα άπειρο συχνοτήτων που "ολα γίνονται". Θυμήσου ότι οι κλίμακες προϋπήρχαν του συγκερασμένου, και ακριβώς επειδή ήταν προ συγκερασμού, είχαν περισσότερο νόημα, και άμεση ευληπτότητα, οι τρόποι.

Μήτηρ όλων των κλιμάκων η φυσική κλίμακα. Δεν είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, απαντάται στη φύση. Φύσα ένα σωλήνα με λίγη τέχνη, παράγεται η αρμονική σειρά. Σκάλισε λίγο μια χορδή τεντωμένη, παράγεται η αρμονική σειρά. Είναι μια πραγματικότα. Το ότι ο άνθρωπος κάθισε και διέταξε αυτούς τους ήχους της φυσικής κλίμακας σε μια σειρά, ότι αναγνώρισε στους τόνους κλιμακούμενα ύψη και άρα κλίμακες, αυτό είναι ανθρώπινη ευφυία.

Υπάρχει όμως κι αυτό που λες, με συστήματα τονικά πχ το EDO24 ή 48, που χωρίζουμε την οκτάβα σε 24 ή 48 ίσα μέρη. Το τι κάνει κάποιος με τα κόμματα αυτά... είναι μεγάλη κουβέντα. Πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας ότι ένα υπερσύνολο δεδομένων εμπεριέχει τα υποσύνολα, ούτε τα μετασχηματίζει, ούτε τα επισκιάζει, ούτε τα καταργεί. Δηλαδή όταν έχουμε 48 μέρη στην οκτάβα, δεν είμαι σίγουρος ότι μια 23τονη κλίμακα θα βγάζει πολύ μουσικό νόημα.

 
Έχω κάποιες αμφιβολίες ότι η κλίμακα δεν είναι ανθρώπινη επινόηση.Η οκτάβα βέβαια απαντάται στην φύση διότι τα hz κάπου συναντούν το ένα το άλλο αλλά ο περαιτέρω διαχωρισμός είναι μάλλον ανθρώπινη επινόηση.Νομιζω ότι ο Πυθαγόρας ήταν αυτός που έφτιαξε τους τρόπους.

Βέβαια υπάρχουν κάποια μοτίβα στην φύση όπως είναι το Φ και ίσως να σχετίζονται με αυτό.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Έχω κάποιες αμφιβολίες ότι η κλίμακα δεν είναι ανθρώπινη επινόηση.Η οκτάβα βέβαια απαντάται στην φύση διότι τα hz κάπου συναντούν το ένα το άλλο αλλά ο περαιτέρω διαχωρισμός είναι μάλλον ανθρώπινη επινόηση.Νομιζω ότι ο Πυθαγόρας ήταν αυτός που έφτιαξε τους τρόπους.
Καλά κάνεις κι έχεις αμφιβολίες, μην τα παίρνεις μετρητοίς, ψαξτο κι εσύ. Αν έχεις μια κιθάρα σίγουρα θα έχεις τσιμπήσει τις αρμονικές σε μια χορδή. Το πρόβλημα με την κιθάρα όμως είναι ότι με το μήκος των χορδών που έχει είναι δύσκολο να ανέβεις στην περιοχή των αρμονικών που ακούς ξεκάθαρα τη φυσική κλίμακα και λες "τι έγινε τώρα;!". Είναι όλες οι αρμονικές στριμωγμένες σε πολύ μικρό χώρο.

Φυσική κλίμακα είναι μια ταμπέλα που κοτσάραμε σε κάτι που συμβαίνει στη φύση. Κι ο άνθρωπος να εξαφανιζόταν αύριο, και όλα τα άλλα ζώα, πάλι ο αέρας που τυχαίνει να φυσάει σε ένα καλάμι, πάλι τις ίδιες νότες θα έβγαζε. Υπό αυτή την έννοια λέω ότι η κλίμακα δεν είναι ανθρώπινη κατασκευή.

Πράγματι ο Πυθαγόρας ήταν ο πρώτος που έχει καταγραφεί ότι ασχολήθηκε με τη σχέση (λόγο) του μήκους δύο χορδών και των συχνοτήτων τους. Του τονικού ύψους καλύτερα. Αυτοί οι λόγοι όμως, π.χ  2:1 για την οκτάβα, απαντώνται και πάνω σε μία μόνο χορδή με τις αρμονικές. Η αρμονική της οκτάβας είναι στη μέση του οργάνου ακριβώς. Η αρμονική της πέμπτης στα 2:3, από τη μία ή την άλλη πλευρά, δεν έχει σημασία. Κτπ. Κτπ.

 
Ακουστικά, φυσικά και δεν έχει διαφορά ένα 4ης δις αυξημένο με ένα 5ης καθαρό. Εδώ τα ονόματα δεν παίζουν ρόλο.

Στην γενική περίπτωση βέβαια (αν εξαιρέσουμε το αρχικό παράδειγμα που είναι κάπως άτυπο και η ερώτηση εκτός πλαισίου), ο λόγος που χρησιμοποιούνται αυτά τα ονόματα διαστημάτων στη θεωρία, είναι γιατί προσδίδουν συγκεκριμένα λειτουργικά χαρακτηριστικά που αφορούν μια συγκεκριμένη κλίμακα. Όπως ακριβώς στην αρμονία δεν σε ενδιαφέρουν οι ίδιες οι συγχορδίες και οι νότες, αλλά οι σχέσεις μεταξύ αυτών (I, IV, V, κλπ), έτσι και σε μία κλίμακα - δεδομένου ότι επιβάλλουμε τα ονόματα των 7 νοτών - σε ενδιαφέρει η σχέση και η λειτουργία μεταξύ αυτών.

Όπως αναφέρθηκε ήδη όμως, πολλά από αυτά τα έχουμε επιβάλλει εμείς για να συννενοούμαστε και να ερμηνεύουμε την υπάρχουσα μουσική (αυτό είναι και ένα μεγάλο κομμάτι της μουσικής θεωρίας ούτως ή άλλως...), και άρα δεν έχει τόσο σημασία, ή κάποια σημαντική θεωρητική-φιλοσοφική αξία.

Το σχόλιο σχετικά με το κάτα πόσο οι κλίμακες σχετίζονται με την αρμονική σειρά και την "φύση" είναι πραγματικά ενδιαφέρον. Αν και δεν γνωρίζω εθνομουσικολογικά την εξέλιξη των διαφόρων κλιμάκων άνα τον κόσμο, νομίζω ότι υπάρχει μια σύγκλιση σε διαστήματα όπως η οκτάβα ή η πέμπτη, τα οποία προκύπτουν ευδιάκριτα απ'την αρμονική σειρά. Οι συγκερασμένες κλίμακες είναι ένας μαθηματικός συμβιβασμός και δεν συμπίπτουν με τα τέλεια Πυγαγόρεια διαστήματα, παρόλα αυτά υπάρχουν διάφορες θεωρίες-υποθέσεις που θα μπορούσαν να εξηγήσουν γιατί ίσως στη Δύση καταλήξαμε στα συγκεκριμένα διαστήματα.

Π.χ., ή αντίληψη μιας αρμονικής σειράς σαν ένα ενιαίο ακουστικό αντικείμενο και η ταύτιση των σειρών (π.χ. μεταξύ δύο διαφορετικών ντο) ως ίδιες "νότες", ή για παράδειγμα η έννοια των καθαρών διαστημάτων και η ιεράρχιση αυτών μέσα από μοντέλα όπως το frequency interference ή το neural firing rate coincidence - τα οποία όλα συγκλίνουν στους ίδιους απλούς λόγους, σχετίζονται με βιολογικές ακουστικές/ψυχοακουστικές ιδιότητες.

 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:


https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_series_(music)

Εδώ μια όχι και τόσο βαριά θεώρηση.

νομίζω ότι υπάρχει μια σύγκλιση σε διαστήματα όπως η οκτάβα ή η πέμπτη, τα οποία προκύπτουν ευδιάκριτα απ'την αρμονική σειρά.
Είναι οι πιο απλοί λόγοι, 1:2 και 2:3. Ο Πυθαγόρας στήριξε όλη του την κλίμακα σε αυτές τις τέλειες πέμπτες 3:2 για να οικοδομήσει την κλίμακά του. Η σειρά έχει ως εξής, με θεμέλιο τη ΝΤΟ, και πάντα με τον κάθε φθόγγο να ανεβαίνει σε ύψος.

ΝΤΟ - ΝΤΟ - ΣΟΛ - ΝΤΟ - ΜΙ - ΣΟΛ - ΣΙb (χαμηλό πολύ) - NTO - ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ# (Σχεδον) - ΣΟΛ - ΛΑb (περιπου) - ΣΙb (περίπου) - ΣΙ (περιπου - ΝΤΟ (οι πρώτες 15 αρμονικές και η θεμέλιος, ή 16 αρμονικές, ανάλογα πώς το βλέπει κανείς.

Μπορεί κάποιος αμέσως να διακρίνει ότι μέσα στις πρώτες 4 ή 5 αρμονικές έχουμε μία μείζονα συγχορδία. Δεν λέω ότι οι κλίμακες κατασκευάστηκαν επί τούτου, αλλά νομίζω ότι σίγουρα αποτελεί έναν όχι αμελητέο παράγοντα.

Καταπληκτικό βιβλίο που ασχολείται στις πρώτες σελίδες με αυτή την Πυθαγόρειο μέθοδο κατασκευής της κλίμακας, και ύστερα επεκτείνεται είναι το "Οι Μουσικοί τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο" του Μάριου Μαυροειδή. Δεν δίνω λινκ, μπορείτε να το αναζητήσετε.

 
Μπορεί κάποιος αμέσως να διακρίνει ότι μέσα στις πρώτες 4 ή 5 αρμονικές έχουμε μία μείζονα συγχορδία. Δεν λέω ότι οι κλίμακες κατασκευάστηκαν επί τούτου, αλλά νομίζω ότι σίγουρα αποτελεί έναν όχι αμελητέο παράγοντα.
Η εμφάνιση των 5ων, και έπειτα της τριάδας (ντο-μι-σολ), και έπειτα η 7η κλπ, έχει επίσης μια ενδιαφέρουσα συσχέτιση μεταξύ της αρμονικής σειράς και της αρμονίας όπως την ξέρουμε ιστορικά στη δύση. Φυσικά όλες αυτές οι παρατηρήσεις σχετίζονται μεταξύ τους, αλλά προσωπικά πιστεύω πολλά από αυτά τα φυσικά και βιολογικά φαινόμενα συνέβαλαν σημαντικά στην πορεία της μουσικής θεωρίας.

Επίσης ωραία links για όποιον ενδιαφέρεται παραπάνω σε αυτά:
https://en.wikipedia.org/wiki/Consonance_and_dissonance
και
http://www.math.uwaterloo.ca/~mrubinst/tuning/12.html (Γιατί χωρίζουμε σε 12 νότες την οκτάβα?)

 
Μια ερώτηση στα διαστήματα.

Πως απαντάμε στο ερώτημα "βρείτε το τάδε διάστημα σε ποιες κλίμακες ματζόρε και μινόρε το συναντάμε"?

Υπάρχει κάποιος εύκολος και πρακτικός τρόπος;

 
Είναι πολύ ευρύ το ερώτημα όπως το θέτεις μπιλ, και δεν καταλαβαίνω τι θες να πεις. Έχεις ένα παράδειγμα;

 
Άσκηση

Δίνεται το διάστημα Ρε-Φα#

Βρείτε σε ποιες κλίμακες ματζόρε καί μινόρε το συναντάμε

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top