- 16 Οκτωβρίου 2007
- 91
- 35
- 18
- 51
- Ιδιώματα
- Acoustic
- Alt. Rock
- Ambient
- Blues
- Classical
- Classic Rock
- Country
- Electro
- Έντεχνο
- Ελληνικό ροκ
- Funk
- Ιδιότητα
- Κιθάρα
Hello,
Ετοιμάζω ένα project μετατροπής αποθήκης σε χώρο ακρόασης/μίξης/μουσικής δημιουργίας και σκέφτηκα να μοιραστώ εδώ τη διαδικασία και την πρόοδο, σε περίπτωση που κάποιος ετοιμάζει κάτι αντίστοιχο ή έχει ένα γενικό ενδιαφέρον για τέτοιες καταστάσεις. Φυσικά, και πάνω απ΄ όλα, περιμένω να ακούσω τις σκέψεις σας, εντοπισμό λαθών, προτάσεις βελτίωσης.
Ο χώρος
Οι διαστάσεις του χώρου είναι ~270H x ~200W x ~300L (με τον τελικό ωφέλιμο χώρο να είναι κατά τι μικρότερος) -μια αναλογία που, ομολογουμένως, είναι εκτός optimum ratios. Στον χώρο έχει μπει ξύλινος σκελετός, σε απόσταση 20mm από τον τοίχο και 220 mm από το ταβάνι. Το πλάνο είναι να γεμίσει ο σκελετός α)στους τοίχους, με πετροβάμβακα πάχους 50mm, με αντίσταση ροής αέρα 15000Pa*s/m2 και β) στο ταβάνι με πετροβάμβακα 100mm, με αντίσταση ροής αέρα 10000Pa*s/m2. Στη συνέχεια ο πετροβάμβακας θα ντυθεί με ύφασμα. Αυτό σκέφτομαι να είναι το βασικό acoustic treatment και από ο,τι φαίνεται, αυτή η προσέγγιση, θα μου δώσει τις εξής αποκρίσεις σε τοίχους και ταβάνι, αντίστοιχα:
Walls, basic treatment
Ceiling, basic treatment
Αν έχετε κάνει τον κόπο να διαβάσετε μέχρι εδώ, πάει να πει ότι μάλλον σας ενδιαφέρει το θέμα και επιπλέον, αντιλαμβάνεστε την “ιστορία” που λένε τα γραφήματα στα πάνω links: Μετά την βασική ακουστική επεξεργασία (η οποία, να υπενθυμίσω, δεν είναι η ιδανική αλλά το αποτέλεσμα ενός “χρυσού” συμβιβασμού σε σχέση με τις αντικειμενικές μου συνθήκες – πχ. διαστάσεις, π/υ, scope), παραμένουν κάποια ζητήματα προς επίλυση: Στάσιμα κύματα (room modes) στα ~61Hz, ~71HZ, ~95Hz και ~183Hz (N.B. αναφέρω μόνο τα axial). Επιπλέον, για κάθε μια από αυτές τις, θεμέλιες, συχνότητες συντονισμού δημιουργείται και ένα στάσιμο σε 1-2 αρμονικές τους (π.χ. τα ~61Hz θα βγάλουν συντονισμό στα ~122Hz). Άρα, αν κόψω τους θεμέλιους συντονισμούς θα κόψω και τους συντονισμούς στις αρμονικές. Θεωρητικά.
Το πρόβλημα
1) Τοίχος μπρος-πίσω:
Το πρόβλημα που προκύπτει από/στον μπρος – πίσω τοίχο είναι ένας συντονισμός στα ~61Hz (εικ.1) και ένας στα 183Hz (εικ.2), με τα τελευταία να απλώνονται παντού στον χώρο (2 σημεία μέγιστης πίεσης, σε έναν τόσο μικρό χώρο αξιολογούνται, με ασφάλεια, ως “παντού”).
Εικ.1
Εικ.2
2) Τοίχος δεξιά – αριστερά:
Το πρόβλημα που προκύπτει από/στον δεξιά – αριστερά τοίχο είναι ένας συντονισμός στα ~95Hz (εικ.3).
Εικ.3
3) Ταβάνι:
Το πρόβλημα που προκύπτει από/στο ταβάνι είναι ένας συντονισμός στα ~71Hz (εικ.4).
Εικ.4
Οι λύσεις
Οι λύσεις που σκέφτομαι είναι οι εξής:
1) Τοίχος μπρος – πίσω:
1α) Μπασοπαγίδα διαφραγματική στις γωνίες (κάτω) του μπροστά τοίχου, κουρδισμένη στα ~61Hz.
Bass traps (limp membrane), corners of front wall, bottom half, tuned @61Hz
1β) Μπασοπαγίδα – συνηχητής, στις γωνίες (πάνω) του μπροστά τοίχου, κουρδισμένη στα ~183Hz.
Bass traps (Helmholtz resonator), corners of front wall, top half, tuned @183Hz
1γ) Αξιοποίηση μιας υφιστάμενης ντουλάπας (είπαμε: αντικειμενικές συνθήκες, πραγματισμός), ανοιχτής μπρoς-πίσω, τοποθετημένης στον πίσω τοίχο, η οποία (φαίνεται ότι) θα (μπορούσε να) λειτουργήσει ως broadband absorber, με αξιοπρεπή (?) απόδοση ήδη από τα ~60Hz και ~90% απορρόφηση στα ~183Hz, που είναι η 2η προβληματική συχνότητα.
Closet – back wall, broadband tunning
2) Τοίχος δεξιά – αριστερά:
Μπασοπαγίδα – συνηχητής, στη μέση του κάθε τοίχου, κουρδισμένη στα ~95Hz.
Bass traps (Helmholtz resonator), left – right walls, tuned @95Hz
3) Ταβάνι:
Μπασοπαγίδα σλατ πάνελ, κουρδισμένη με ευρύ Q στα ~71Hz.
Bass trap (slat panel), ceiling, broadly tuned @71Hz
Το κόστος
Πετροβάμβακας: ~€5/m2 Χ 40m2= ~€200
Ξυλεία: ~ €200
Ύφασμα: ~€3.5/m2 Χ 40m2= €140
Παρελκόμενα (βίδες, τρυπάνια, αναλώσιμα, μεμβράνες, αντικραδασμικά, λάστιχα, σφραγιστικά, κτλ.): ~€100
---------------
Σύνολο: ~€640
Πηγές – χρήσιμοι σύνδεσμοι
Whealy room calculator
Whealy absorbers calculator
Acoustic modeling
Amroc calculator
https://www.acousticsinsider.com/
Για πείτε, τα σκέφτομαι ορθά, σε γενικές γραμμές, ή είμαι τελείως off?
Ετοιμάζω ένα project μετατροπής αποθήκης σε χώρο ακρόασης/μίξης/μουσικής δημιουργίας και σκέφτηκα να μοιραστώ εδώ τη διαδικασία και την πρόοδο, σε περίπτωση που κάποιος ετοιμάζει κάτι αντίστοιχο ή έχει ένα γενικό ενδιαφέρον για τέτοιες καταστάσεις. Φυσικά, και πάνω απ΄ όλα, περιμένω να ακούσω τις σκέψεις σας, εντοπισμό λαθών, προτάσεις βελτίωσης.
Ο χώρος
Οι διαστάσεις του χώρου είναι ~270H x ~200W x ~300L (με τον τελικό ωφέλιμο χώρο να είναι κατά τι μικρότερος) -μια αναλογία που, ομολογουμένως, είναι εκτός optimum ratios. Στον χώρο έχει μπει ξύλινος σκελετός, σε απόσταση 20mm από τον τοίχο και 220 mm από το ταβάνι. Το πλάνο είναι να γεμίσει ο σκελετός α)στους τοίχους, με πετροβάμβακα πάχους 50mm, με αντίσταση ροής αέρα 15000Pa*s/m2 και β) στο ταβάνι με πετροβάμβακα 100mm, με αντίσταση ροής αέρα 10000Pa*s/m2. Στη συνέχεια ο πετροβάμβακας θα ντυθεί με ύφασμα. Αυτό σκέφτομαι να είναι το βασικό acoustic treatment και από ο,τι φαίνεται, αυτή η προσέγγιση, θα μου δώσει τις εξής αποκρίσεις σε τοίχους και ταβάνι, αντίστοιχα:
Walls, basic treatment
Ceiling, basic treatment
Αν έχετε κάνει τον κόπο να διαβάσετε μέχρι εδώ, πάει να πει ότι μάλλον σας ενδιαφέρει το θέμα και επιπλέον, αντιλαμβάνεστε την “ιστορία” που λένε τα γραφήματα στα πάνω links: Μετά την βασική ακουστική επεξεργασία (η οποία, να υπενθυμίσω, δεν είναι η ιδανική αλλά το αποτέλεσμα ενός “χρυσού” συμβιβασμού σε σχέση με τις αντικειμενικές μου συνθήκες – πχ. διαστάσεις, π/υ, scope), παραμένουν κάποια ζητήματα προς επίλυση: Στάσιμα κύματα (room modes) στα ~61Hz, ~71HZ, ~95Hz και ~183Hz (N.B. αναφέρω μόνο τα axial). Επιπλέον, για κάθε μια από αυτές τις, θεμέλιες, συχνότητες συντονισμού δημιουργείται και ένα στάσιμο σε 1-2 αρμονικές τους (π.χ. τα ~61Hz θα βγάλουν συντονισμό στα ~122Hz). Άρα, αν κόψω τους θεμέλιους συντονισμούς θα κόψω και τους συντονισμούς στις αρμονικές. Θεωρητικά.
Το πρόβλημα
1) Τοίχος μπρος-πίσω:
Το πρόβλημα που προκύπτει από/στον μπρος – πίσω τοίχο είναι ένας συντονισμός στα ~61Hz (εικ.1) και ένας στα 183Hz (εικ.2), με τα τελευταία να απλώνονται παντού στον χώρο (2 σημεία μέγιστης πίεσης, σε έναν τόσο μικρό χώρο αξιολογούνται, με ασφάλεια, ως “παντού”).
Εικ.1
Εικ.2
2) Τοίχος δεξιά – αριστερά:
Το πρόβλημα που προκύπτει από/στον δεξιά – αριστερά τοίχο είναι ένας συντονισμός στα ~95Hz (εικ.3).
Εικ.3
3) Ταβάνι:
Το πρόβλημα που προκύπτει από/στο ταβάνι είναι ένας συντονισμός στα ~71Hz (εικ.4).
Εικ.4
Οι λύσεις
Οι λύσεις που σκέφτομαι είναι οι εξής:
1) Τοίχος μπρος – πίσω:
1α) Μπασοπαγίδα διαφραγματική στις γωνίες (κάτω) του μπροστά τοίχου, κουρδισμένη στα ~61Hz.
Bass traps (limp membrane), corners of front wall, bottom half, tuned @61Hz
1β) Μπασοπαγίδα – συνηχητής, στις γωνίες (πάνω) του μπροστά τοίχου, κουρδισμένη στα ~183Hz.
Bass traps (Helmholtz resonator), corners of front wall, top half, tuned @183Hz
1γ) Αξιοποίηση μιας υφιστάμενης ντουλάπας (είπαμε: αντικειμενικές συνθήκες, πραγματισμός), ανοιχτής μπρoς-πίσω, τοποθετημένης στον πίσω τοίχο, η οποία (φαίνεται ότι) θα (μπορούσε να) λειτουργήσει ως broadband absorber, με αξιοπρεπή (?) απόδοση ήδη από τα ~60Hz και ~90% απορρόφηση στα ~183Hz, που είναι η 2η προβληματική συχνότητα.
Closet – back wall, broadband tunning
2) Τοίχος δεξιά – αριστερά:
Μπασοπαγίδα – συνηχητής, στη μέση του κάθε τοίχου, κουρδισμένη στα ~95Hz.
Bass traps (Helmholtz resonator), left – right walls, tuned @95Hz
3) Ταβάνι:
Μπασοπαγίδα σλατ πάνελ, κουρδισμένη με ευρύ Q στα ~71Hz.
Bass trap (slat panel), ceiling, broadly tuned @71Hz
Το κόστος
Πετροβάμβακας: ~€5/m2 Χ 40m2= ~€200
Ξυλεία: ~ €200
Ύφασμα: ~€3.5/m2 Χ 40m2= €140
Παρελκόμενα (βίδες, τρυπάνια, αναλώσιμα, μεμβράνες, αντικραδασμικά, λάστιχα, σφραγιστικά, κτλ.): ~€100
---------------
Σύνολο: ~€640
Πηγές – χρήσιμοι σύνδεσμοι
Whealy room calculator
Whealy absorbers calculator
Acoustic modeling
Amroc calculator
https://www.acousticsinsider.com/
Για πείτε, τα σκέφτομαι ορθά, σε γενικές γραμμές, ή είμαι τελείως off?