48 - 96 - 192 KHz Σε απλά ΕΛΛΗΝΙΚΑ. ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ Τετάρτη, 6 Δεκεμβρίου 2006
Μόλις μπήκα και εγώ στο παιχνίδι με την παραγωγή μουσικής μέσο υπολογιστή, και αμέσως μου δημιουργήθηκαν οι κλασικές απορίες .
1) Τι προδιαγραφές δειγματοληψίας πρέπει να έχει μια σωστή κάρτα ήχου ?
2) Σε τι δειγματοληψία πρέπει να γράφω ?
3) Ποια η διαφορά από τα 44 - 48 - 96 - 192 KHz ?
4) Γιατί 24Bit και όχι 16Bit ?
5) Γιατί χρειάζομαι να βάλω στο κεφάλι μου, όλους αυτούς τους ακατανόητους παράγοντες για να γράψω ένα ντράμ ένα σνέρ και ένα συνθεσάιζερ να θα παίζουν στον δικό μου ψυχεδελικό ρυθμό ?
6) Γιατί ισχύουν άλλοι κανόνες για να παίξω μουσική με τον υπολογιστή ,και άλλοι για να την γράψω ?
Όχι δεν θα κάνω τον καθηγητή, ψάχνοντας για μαθητές .
Απλά, θα παρουσιάσω σε απλή μετάφραση , κάποιες απόψεις από τους ψαγμένους στα θέματα αυτά, που αρθρογραφούν σε επιφανή ιντερνετικές πύλες, ανά τον κόσμο , γενικεύοντας τα συμπεράσματα τους , προσθέτοντας ΒΕΒΑΙΑ και τους δικούς μου προβληματισμούς .
Και κατά δεύτερο, θα δούμε πως παντρεύετε η θεωρία, με τα ηλεκτρονικά εξαρτήματα, τα οποία είναι, και τα άμεσα υπεύθυνα, για τα κυκλώματα επεξεργασίας ήχου σε υπολογιστές , και κατά επέκταση τα μηχανήματα ήχου.
Και βέβαια δεν είμαι ΑΣΦΑΛΤΟΣ (Βλέπε ¶ντζελα Δημητ….), αλλά θα κάνω μια προσπάθεια σωστής μετάδοσης των βασικών πληροφοριών.
Και θα αρχίσω με μια δικιά μου σύντομη εισαγωγή .
Όταν ο άνθρωπος δημιούργησε το υπολογιστή, έβαλε έναν μεγάλο νταλκά στο κεφάλι του.
Έπρεπε να αρχίσει να μεταφράζει την οποιαδήποτε πληροφορία στη γλώσσα που καταλαβαίνουν οι υπολογιστές (Γλώσσα Μηχανής) .
Όταν η πληροφορία είναι γράμματα (κείμενο) είναι σχετικά απλά τα πράγματα, αλλά όταν είναι εικόνα ( Ψηφιακή φωτογραφία ) ? Ήχος (Ψηφιακός ήχος) ? εκεί τα πράγματα γίνονται πολύπλοκα για όλους ( προγραμματιστές και χρήστες) .
Η λέξη Ψηφιακό είναι η παγίδα , που πέφτουν οι ελαφρώς καταρτισμένοι στην πληροφορική νεοέλληνες.
Και αυτό γιατί κάποιος γραβατάκιας σε ένα πολυκατάστημα, πλασάρει για παράδειγμα, μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή , και σε μαγεύει με τις λέξεις , χωρίς να σου λέει ότι πρέπει να έχεις γνώσεις πολλαπλές, για να μπορέσεις να δεις το ΜΕΓΙΣΤΟ αποτέλεσμα.
1) Πρέπει να είσαι γνώστης στην φωτογράφηση ( 2 χρόνια τουλάχιστον αυτό-εκπαίδευση με κάμποσο διάβασμα ) .
2) Γνώση υπολογιστή άριστη , και γνώση του Photoshop ( Το αντίστοιχο του CUBASE ), άλλον ένα χρόνο αυτό-εκπαίδευση στο Photoshop, για να πιάσουμε τα βασικά , και ξέρουμε λέμε !! και χρήση υπολογιστή.
Ένα μεγάλο κυνήγι είναι όλα, για μάθηση, και όσοι βαριούνται εύκολα ή δεν έχουν υπομονή ή δεν θέλουν να μάθουν νέα κόλπα, είναι απλά καταδικασμένοι στο να μην δουν χαρά, από την κατά τα άλλα απλή σύγχρονη τεχνολογία που γεννήθηκε λέει για να υπηρετεί τον άνθρωπο.
Εφόσον δεν αλλάξατε ακόμα κανάλι, ας πούμε και τα δικά μας, με συνοπτικές περιγραφές, για να μην χάσουν το τεχνικό νόημα , κυρίως οι νέοι σε ηλικία μουσικοί, που έχουν και το πιο μεγάλο έλλειμμα εμπειρίας, στους υπολογιστές.
1) 16 – 24 Bit
Η εργασία με τα Bit έχει να κάνει με την καταγραφή των πληροφοριών, που περνάν από επεξεργασία στην μονάδα του χρόνου 1 δευτερόλεπτο.
Το Bit από μόνο του, μεταφράζετε στην γλώσσα του υπολογιστή ως δυο πληροφορίες , το γνωστό ένα και μηδέν (Γλώσσα Μηχανής).
Στα δυο Bit έχουμε διψήφιο σύνολο και έτσι γίνονται οι συνδυασμοί 01 10 00 11 .
Στα τέσσερα πλέων Bit έχουμε τριψήφια σύνολα 001 011 111 101 110 010 100.
Στα οχτώ ….τα διπλάσια των τεσσάρων ,και στα 16 τα διπλάσια … ( Τα Bit τα βρίσκουμε πάντα σε ζυγό αριθμό) .
Εεε τώρα φαντασθείτε ότι στα 24 Bit έχουμε κάτι εκατομμύρια σε συνδυασμούς , που χρειάζονται για να μπορούν να αρχειοθετηθούν η αλλιώς να καταγραφούν για παράδειγμα , όλες οι κουκίδες που ανάβουν στο εκουαλάιζερ σας όταν βλέπετε οπτικά πλέων την μουσική σας στην οθόνη του, ή στην πρόσοψη του στερεοφωνικού σας.
Ο γιατρός λέει ότι από την στιγμή που φτάσαμε στα 24 Bit , έχουμε μια τεράστια απόχη, ικανή να πιάσει όλη την πληροφορία από το ακουστικό φάσμα, εφόσον αυτό έχει όριο , τις συχνότητες που πραγματικά ακούμε και ΟΧΙ ΜΟΝΟ, σε συνδυασμό πάντα με την ένταση τους . ( στην ίδια λογική βασίζονται και τα μηχανήματα που ονομάζονται αναλυτές ήχου ) ( Sound analyzer ).
Έχουμε για παράδειγμα ένα εκουαλάιζερ με 12 διαβαθμίσεις ενίσχυσης πάνω από το μηδέν db (Flat) , και άλλες 12 κάτω από το μηδέν db .
¶ρα στο σύνολο έχουμε 12 + 12 + μια θέση μηδέν db (Flat) = 25 σημεία διαφορετικά ανά ακουστική συχνότητα (25 σημεία διαφορετικής έντασης).
Αυτός είναι ο ένας άξονας (Κάθετος) , ο άλλος είναι οι συχνότητες , που διαχωρίζονται σε συχνότητα πιλότο για παράδειγμα 60Hz 100Hz 1KHz 3.5KHz 10KHz κλπ – κλπ μέχρι τα 18KHz , και βέβαια και τις αρμονικές τους. (άξονας οριζόντιος) .
Εάν φωτογραφίσουμε την οθόνη από έναν γραφικό αναλυτή , παγώσουμε την εικόνα δηλαδή, σε μια χρονική στιγμή , βλέπουμε καθαρά ποιο είναι το υλικό που χρειάζεται να καταγραφεί σε ψηφιακή μορφή.
Δηλαδή τις Φωτισμένες κουκίδες ( συχνότητες σε δυναμική χρήση ), αλλά και τα σβησμένα (ανενεργό φάσμα ).
Βέβαια ζούμε στην εποχή, που πλέων μπορούμε να δούμε τον ήχο στους υπολογιστές μας, εφόσον υπάρχουν πολλά πλέων προγράμματα, που προβάλουν την κυματομορφή του ακουστικού φάσματος .
¶λλο παράδειγμα με τα bit , έχουμε λέει μια εικόνα με 24 bit βάθος χρώματος , τι θέλει να πει εδώ ο ποιητής ?
Ο ποιητής εννοεί ότι η κάθε κουκίδα της εικόνας, έχει την δυνατότητα να καταγράψει καμπόσες χιλιάδες χρώματα, αλλά όχι όλα μαζί.
Πως γίνετε αυτό ?
Κάθε χρώμα έχει το δικό του τηλεφωνικό νούμερο, και για να το καλέσουμε πρέπει να ξέρουμε τον αριθμό του, όταν τα χρώματα είναι πάρα πολλά, τότε κάνουμε επέκταση στα νούμερα από το τηλεφωνικό κέντρο για να μπορέσουμε να έχουμε περισσότερα νούμερα, ώστε να τα μοιράσουμε σε νέους συνδρομητές .
Πως γίνετε αυτό ?
Αυξάνουμε τα νούμερα στους αριθμούς κλήσεως !! Από επταψήφιους τους κάνουμε δεκαψήφιους !! και έτσι πάμε από 16 στα 24 Bit !!
Σε κάθε μια κουκίδα στην οθόνη μας, μπορούμε να γράψουμε έναν μόνο αριθμό, αλλά αυτό που μας νοιάζει είναι να χωρέσουμε στον τηλεφωνικό μας κέντρο την Ελλάδα, και να έχουμε και περιθώριο για νέους συνδρομητές .
Εάν καταφέρουμε το παραπάνω, τότε δεν ξανακάνουμε επέκταση το κέντρο, παρά μόνο εάν γίνει κανένα θαύμα και διπλασιαστεί ο πληθυσμός της Ελλάδας σε μια νύχτα !!
Όμως στις ακουστικές συχνότητες το φάσμα τους είναι δεδομένο , φάσμα δηλαδή εννοούμε το σύνολο των ακουστικών συχνοτήτων.
¶λλο ένα παράδειγμα, Όσον αφορά το φάσμα ακουστικών συχνοτήτων.
Έχουμε ένα ραδιόφωνο στα FM , όπου η μπάντα είναι από 88.6 – 108 .
Όλη αυτή η μπάντα από 88.6 – 108 , λέγεται και σύνολο ραδιοφωνικών συχνοτήτων FM !!
Και εάν ονομάσουμε έναν ραδιοφωνικό σταθμό ως πηγή ήχου , και ο σταθμός αυτός βγαίνει στους 98 όπου είναι το κέντρο της μπάντας FM, τότε στην δική μας ακουστική μπάντα, ο σταθμός αυτός θα ήταν στην συχνότητα 1ΚHz , όπου είναι και το κέντρο της ακουστικής μπάντας, ή αλλιώς το κέντρο ακουστικού φάσματος.
Συμπέρασμα ..
Όλα αυτά χωράνε να καταγραφούν, σε αυτό το μέγεθος που απλά ονομάζετε 24 Bit, ενώ στην πραγματικότητα σημαίνει δυνατότητα καταγραφής 24 ΜΕΓΑ ΤΟΝΩΝ, καταγράψιμης πληροφορίας.
Η να σας το πω και στα χωριάτικα 2400 στρέμματα χωράφι . χεχεχεχε
Τώρα κάποιος θα ρωτήσει , και γιατί δεν μας φτάνουν μάστορα τα 1600 στρέμματα (16 Bit) και χρειαζόμαστε 2400 στον Ήχο ?
Απάντηση , η χρήση υπολογιστών έφερε την ανάγκη καταγραφής σε ψηφιακή μορφή, κάτι που στο παρελθόν , δεν το είχε χρειασθεί κανείς.
Έτσι, η πληροφορική είναι που βάζει συνεχώς νέους κανόνες στο παιχνίδι , για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες τις.
Από όσα έχω καταλάβει μέχρι στιγμής από όσα διάβασα, φαίνετε ότι τα 16 Bit , ήταν αρκετά για να καταγραφή το αναλογικό ακουστικό φάσμα στις συχνότητες 60Hz – 12 KHz . ( Ποιότητα ήχου CD )
Όμως στα πλαίσια της βελτίωσης της τεχνολογίας, και φτάνοντας σχεδόν στον διπλασιασμό, από το 44/16 στο 96/24, με σκοπό να βελτιωθεί η εγγραφή των υψηλών συχνοτήτων 10KHz – 30 KHz , πρέπει να μεγαλώσει και το χωράφι .
Όλα δηλαδή γίνονται για τα πρίμα , για την πιστότερη καταγραφή, και κατά επέκταση, απόδοση των υψηλών συχνοτήτων.
Κατά επέκταση όλων των παραπάνω , ένα κύκλωμα που δουλεύει στα 24 Bit , σημαίνει ότι έχει και τoν ανάλογο σε μέγεθος κινητήρα, έτσι ώστε να επεξεργάζεται το πλήθος των νέων δεδομένων περισσότερο από μια φορά .
Έτσι από τεχνική σκοπιά, έχουμε ήδη ταχύτατα κυκλώματα , όπου στην μονάδα χρόνου μπορούν να καταγράψουν πάνω από μια φορά το ακουστικό φάσμα.
Έτσι ώστε σε μια χρονική στιγμή, να είναι δυνατό να καταγράφετε το ίδιο πράγμα 5 ή 10 ή 15 φορές, και το κέρδος είναι, ότι μπορεί πλέων να γίνετε εσωτερικά μια αυτό-διόρθωση σε περίπτωση μιας εσφαλμένης λήψης μια δειγματοληψίας , μέσο της σύγκρισης με τις προηγούμενες, που έχουν παρθεί στην ίδια μονάδα του χρόνου ( σε κάποια δηλαδή υποδιαίρεση του δευτερολέπτου , όπου ονομάζετε μίκρο-δευτερόλεπτο κοινός micro second ) .
Πάμε τώρα παρακάτω , εφόσον έχουμε το πίνακα για να ζωγραφίσουμε , ας δούμε και τι γίνετε με τα πινέλα .
2) Ποια η διαφορά από τα 44 - 48 - 96 - 192 KHz
Εδώ το πράγμα δείχνει σύνθετο , αλλά δεν είναι .
Είναι πλέων επιστημονικά βεβαιωμένο, η μέγιστη ανθρωπίνως ακρωάσιμη ακουστική συχνότητα είναι τα 18KHz, όμως για να ακούσουμε τα 18KHz, πρέπει τα μηχανήματα μας να έχουν τη δυνατότητα να αποδώσουν συχνότητες μέχρι και τα 25KHz , και μάλιστα με άνεση.
Εξήγηση : α) Η κάθε συχνότητα επηρεάζετε και ενισχύεται από τις γειτονικές τις , έτσι για να έχουμε τα 18KHz δυνατά και καθαρά, πρέπει να υπάρχει χώρος και για συχνότητες πάνω από τα 18KHz. β) Μόνο κυκλώματα που υποστηρίζουν 96/24 και 192/24 έχουν αυτό το ακουστικό εύρος σήμερα . γ) Μόνο οι πολύ φρέσκοι μίκτες (2006) και equalizer που δουλεύουν το τσιπάκι ( προενισχυτή) NJM5532 και παραπλήσιας τεχνολογίας έχουν τέτοιες ιδιότητες !!
( Δηλαδή όπως καλοδεχόμαστε τους νέους επεξεργαστές υπολογιστών , με τον ίδιο τρόπο πρέπει να καλοδεχτούμε και την πρόοδο στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων στον ήχο !! ήρθε δηλαδή η ώρα να πάει πολύς μουσικός εξοπλισμός στο κάδο των σκουπιδιών, διότι απλά δεν συμβαδίζει με τα τελευταία πρότυπα, τα οποία ήρθαν και θα μείνουν !! ) ( Σύντομα θα δούμε γιγάντιες και μη , κονσόλες – ηχεία – τελικούς περασμένης γενιάς να πωλούνται για ένα κομμάτι ψωμί ).
Νέα υλικά, σε πλέων εξευτελιστικές τιμές, ήρθαν να προσφέρουν αποτελέσματα, τα οποία τα βρίσκαμε μόνο σε ψηφιακές κονσόλες κόστους χιλιάδων Ευρώ .
Για αυτό χτυπάω και εγώ τις καμπάνες …. Το NJM5532 κοστίζει μόνο 3.50 Ευρώ !! και είναι ένας μάχιμος προ ενισχυτής χαμηλού κόστους τον οποίο δεν έχουμε δει καλά - καλά να κυκλοφορεί στην αγορά , ενώ η ίδια εταιρεία που τον δημιούργησε η JRC , Διαφημίζει στην σελίδα της τον αντικαταστάτη του , ένα ακόμα καλύτερο σε επιδόσεις τσιπάκι !! Διαθέσιμο στην βιομηχανία προς χρήση .. ΣΗΜΕΡΑ – ΤΩΡΑ ..
Ας επιστρέψουμε πάλι στο τεχνικό μέρος του θέματος .
Να δούμε εδώ ένα ακόμα παράδοξο , το οποίο το βρήκα τυχαία σε ένα τεχνικό έντυπο όπου περιγράφει το κύκλωμα ενός Νέου A/D converter 192/24, με ακουστική έξοδο (Τσιπάκι) πιο άλλο ? από το NJM5532 .
Εταιρεία κατασκευής AKM AKD5385B Evaluation board for digital audio 24Bit 192kHz A/D converter. Σχεδίαση και μετρήσεις ASAHI KASEI.
Και ακούσατε - ακούσατε , στην πράξη το τεστ στα 48KHz/24 μετρήθηκε στο ακουστικό φάσμα 25Hz – 20KHz .
Ενώ τα τεστ 96/24 & 192/24 έγιναν με ακουστικό φάσμα δοκιμής τα 25Hz – 40KHz και 25Hz – 80KHz αντίστοιχα.
Συμπέρασμα από το τεστ και τις μετρήσεις:
1) H ονομαστική συχνότητα δειγματοληψίας ΔΕΝ αντιπροσωπεύει την πραγματική κάλυψη των αντίστοιχων ακουστικών συχνοτήτων!!
2) Η δόκιμη στα 48/24 έδωσε μια ομαλότατη κυματομορφή ακουστικού φάσματος (Frequency Response) από 45Hz μέχρι τα 10KHz, ενώ από τα 10KHz μέχρι τα 20 υπήρχε μια μικρή ελαφριά πτωτική τάση. (0.3 db Μόνο !! ) ( Συνήθως η πτώση που εμφάνιζαν τα παλιά υλικά ήταν φοβερή, από 2.5 – 3 db)
3) Η δόκιμη στα 96/24 έδωσε τα ίδια αποτελέσματα με τα 48/24, και η πτωτική τάση στα 10 –20KHz ήταν ίδια, απλά αυξήθηκε το εύρος συχνότητας μέχρι τα 40 KHz .
4) Η δόκιμη στα 192/24 έδωσε τα ίδια αποτελέσματα με τα 48/24 απλά αυξήθηκε το εύρος συχνότητας μέχρι τα 80 KHz .
Προσωπικό συμπέρασμα , τα 192/24 είναι μια εικονική πραγματικότητα για τον μέσο άνθρωπο , διότι κατά πρώτον, το νούμερο 192 είναι παραμύθι στο θέμα ακουστικό φάσμα, εφόσον τα 80 KHz είναι το τέρμα των επιδόσεων από τα ηλεκτρονικά υλικά ήχου που έχουμε στην διάθεση μας ΣΗΜΕΡΑ.
Ένα ωραίο απλό παράδειγμα για να καταλάβουμε είναι το εξής : O αριθμός της δειγματοληψίας είναι όπως σε ένα αυτοκίνητο η ένδειξη από το στροφόμετρο, Στροφές Ανά λεπτό του κινητήρα, και όχι η τελική ταχύτητα του οχήματος στο δρόμο ( Κοινός Κοντέρ ).
Το κοντέρ μας από την άλλη, είναι η κυματομορφή του ακουστικού φάσματος (Frequency Response).
Και η συνένωση των δυο παραπάνω μας δίνει το μέγεθος από τον παράγοντα ίππο, σε πόσα δευτερόλεπτα δηλαδή θα πιάσουμε τα 0 – 100m.
ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ εμείς δεν βλέπουμε τίποτα αφού τα παραπάνω, είναι μια εσωτερική δουλεία που κάνει ένας ψηφιακός μετατροπέας, όπου εμείς δεν μπορούμε να επέμβουμε, αλλά τουλάχιστον, πρέπει να ξέρουμε πόσο μας επηρεάζουν αυτές οι νέες παράμετροι .
Και πρακτικά τα 96/24 αποδεικνύετε να είναι υπεραρκετή δειγματοληψία, ακόμα και για τον πιο δύσκολο ακροατή !!
Ενώ από τεχνική σκοπιά, στα 96/24 είναι ανθρωπίνως ΑΔΥΝΑΤΟ να γεμίσει όλο αυτό το φάσμα καταγραφής συχνοτήτων, από φυσικούς ήχους , ώστε να χρειαστούμε επέκταση στο μέλλον , δηλαδή να πάμε ακόμα ψηλότερα στα 192 !!
Για να δούμε τι λέει ο ξένος ο γιατρός.
Εδώ έρχεται ο Ξένος γιατρός , και λέει, ότι στα 96 KHz βεβαιωμένο με μηχανήματα , έχουμε πιάσει όλες τις συχνότητες , και τις αρμονικές τους, και δεν υπάρχει τίποτα άλλο να πιάσουμε , εφόσον το ίδιο το ακουστικό φάσμα δεν έχει καμία πληροφορία πάνω από τα 30KHz ..
¶ρα από τα 30KHz μέχρι τα 96 KHz , για να το πούμε και χωριάτικα, δεν φυτρώνει ΤΙΠΟΤΑ.
Τότε γιατί να πάμε στα 192 ??
Εδώ έρχεται πάλι ο Ξένος γιατρός , και λέει ότι, στις συνθήκες που δημιουργούνται όταν καταγράφετε ο ήχος στα 192/24, μεγαλώνει η στερεοφωνία στα πρίμα (υψηλές συχνότητες) , και υπάρχουν λέει άτομα που μπορούν να καταλάβουν ακουστικά την διαφορά , όταν για παράδειγμα η στερεοφωνία έχει ήχους με διαφορά φάσης 15 ms , ενώ λέει το ανώτερο που έχει ακούσει άνθρωπος είναι τα 5 ms .( Χωρίς όμως να υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία για το τελευταίο ).
Δεν θα μιλήσουμε εδώ για το οποιοδήποτε όφελος προσφέρει η δειγματοληψία 192 στην κατασκευή και βελτίωση των μηχανημάτων παραδείγματος χάριν, ψηφιακούς μετατροπείς και τα εσωτερικά τους φίλτρα , διότι απλά δεν μας ενδιαφέρει , δεν είμαστε επιστήμονες .
Θα πούμε απλά, ότι στα 192 όπου είναι το διπλάσιο του 96 , η ποσότητα δειγματοληψίας στη μονάδα του χρόνου διπλασιάζετε , και όσο αυξάνετε η ταχύτητα δειγματοληψίας , τόσο καλύτερα καταγράφονται οι διαφορές των δυο καναλιών (Stereo sound) , ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ξεχάστε ΠΡΑΚΤΙΚΑ τις επιπλέον ακουστικές συχνότητες που προσφέρει η συγκεκριμένη τεχνολογία , και επικεντρωθείτε στην απλή αύξηση της επεξεργαστικής ισχύς , που ωφελεί αποκλειστικά στην στερεοφωνία .
Τώρα είμαι σίγουρος ότι όσοι δεν έχουν πάει σε κάποια σχολή ηλεκτρονικής τεχνολογίας η ήχου, ακούγοντας αυτό !! έχετε κάψει ασφάλεια . (Κοινώς τα παίξατε ) …
Έτσι ήμουνα και εγώ όταν το διάβασα, αλλά, έπειτα από αρκετή σκέψη κατάλαβα τι θέλει να πει ο ποιητής .
Ο ποιητής λέει ότι ΕΑΝ δεν σε ΕΜΠΟΔΙΣΕΙ.
1) Η μέτρια τοποθέτηση ηχείων που έχουμε στα σπίτια μας .
2) Η τα κυκλώματα του ενισχυτή, ή του προ-ενισχυτή σου, ή τα ηχεία σου.
3) Η τα αυτιά σου τα ίδια !!
4) Η ο τύπος τις μουσικής που ακούς .
Από το να ακούσεις την τέλεια στερεοφωνία , τότε σίγουρα θα την ΑΚΟΥΣΕΙΣ !!
Και πια όργανα ευνοούνται από αυτές τις συνθήκες ?? Η απάντηση είναι κάποια πνευστά .
¶ρα, πρακτικό συμπέρασμα , έτσι για να χαλαρώσουμε , εφόσον στην Ελλάδα δεν έχουμε πνευστό μπουζούκι , μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι τα βράδια.
Όσο για την υπόθεση της στερεοφωνίας !
Έχω και εγώ κάποια απορία ? δηλαδή ποιο φυσικό μουσικό όργανο είναι αυτό που παίζετε τόσο γρήγορα σε ταχύτητα όπου θα μπορέσει να φτάσει η στερεοφωνία στα 15ms ?? Το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό σαν εικόνα είναι ένας ντράμερ με ένα οπλοπολυβόλο στο ένα χέρι και ένα ακόμα στο άλλο , και να ρίχνει κατά ριπάς !!
Τα έχω παίξει ο άνθρωπος !! για να δούμε λίγο τι γίνεται με το ψηφιακό οπλοστάσιο ( Βλέπε συνθεσάιζερ - Vocoders – και γενικότερα ψηφιακούς ταλαντωτές εφέ ) σε προσωπικό επίπεδο όταν βάζω ένα εφέ σε έναν ήχο, μένω με το κουμπί στο MIDI πληκτρολόγιο μου, πατημένο με τις ώρες (Δευτερόλεπτα ) για να το ευχαριστηθώ !! Αλλιώς τι θα προλάβω να ακούσω μέσα σε 15ms ? , έχει δεν έχει, στερεοφωνία ?
Η να το πούμε και αλλιώς, πόσες εναλλαγές τόνων μπορεί να συλλάβει ένας ανθρώπινος εγκέφαλος , ακόμα και εάν ένας ταλαντωτής εφέ μπορούσε να παράγει για παράδειγμα ακόμα και 1500 τόνους (κυλιόμενη κυματομορφή ) το δευτερόλεπτο ? Εεεεε ΑΛΕΚΟ πόσους ?
Ας προσγειωθούμε , και ας θυμηθούμε, ότι ακόμα και σήμερα σημείο αναφοράς για την ακουστικότητα ενός συστήματος, θεωρείται η κλασσική μουσική.
¶ρα βρήκαμε το θεωρητικό μέτρο που κάποιοι, χρησιμοποιούν ακόμα, ως το ταβάνι ή το όριο μέγιστης απόδοσης.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ …
1) Ποια θα ήταν η αποδοχή στην διεθνή αγορά ενός συστήματος που θα έδινε ένα τόσο απειροελάχιστο ακουστικό κέρδος στην πράξη , ενώ θα απαιτούσε το επταπλάσιο μέγεθος δίσκου, από ένα απλό CD ?
2) Μήπως όλα γίνονται για την βελτιστοποίηση του ήχου για την βιομηχανία του DVD ? δημιουργείται χώρος για περισσότερα κανάλια ήχου ?
2) Οι λάμπες στα αναλογικά μέσα αποτελούν παρελθόν ?, και πρέπει να καλύψει η τεχνολογία το οποιοδήποτε κενό στην απόδοση από το αναλογικό στο ψηφιακό, έτσι ώστε να φύγει από την μέση η λάμπα και τα ξαδέρφια της, πάντα στο όνομα της προόδου !! ?
Όλα τα παραπάνω είναι σημεία τριβής μεταξύ των μεγάλων και τρανών επιστημόνων, όπου ψάχνουν για την δημιουργία του τέλειου μέσου παραγωγής και μεταφοράς ήχου χωρίς απώλειες, αλλά και όχι μόνο.
Στην πράξη τώρα , εγώ θα βασιστώ σε μια πολύ απλή λογική, η οποία είναι κανόνας στην λειτουργία των υπολογιστών της εποχής μας.
Και λέει , ότι σε κάθε μετατροπή αρχείου από την μια μορφή σε μια άλλη, υπάρχουν απώλειες …. Οι οποίες οφείλονται στην μετριότητα του ανθρώπου, όπου γράφει τα προγράμματα τα οποία μετατρέπουν τα αρχεία.
Έτσι εάν γράφω στα 96/24 , σίγουρα θα έχω περισσότερο υλικό έτσι ώστε να μην με απασχολεί οποιαδήποτε απώλεια λόγο μετατροπής από την μια μορφή αρχείου σε κάποια άλλη .
Ενώ από την άλλη πλευρά, με ένα τόσο πελώριο ακουστικό φάσμα που μας παρέχει η δειγματοληψία 96/24, αποτελεί σχεδόν εγγύηση, για την άψογη έγγραφη - ψηφιακή καταγραφή, οποιοιδήποτε αναλογικού ήχου σε όλο του το μεγαλείο. (σε θεωρητικό πάντα επίπεδο)
Τέλος εάν θα έπρεπε να πω με λίγα λόγια το τι συμβαίνει με τις δειγματοληψίες στην πράξη, θα έλεγα Ότι πρακτικά στα 48/24 έχουμ
Μόλις μπήκα και εγώ στο παιχνίδι με την παραγωγή μουσικής μέσο υπολογιστή, και αμέσως μου δημιουργήθηκαν οι κλασικές απορίες .
1) Τι προδιαγραφές δειγματοληψίας πρέπει να έχει μια σωστή κάρτα ήχου ?
2) Σε τι δειγματοληψία πρέπει να γράφω ?
3) Ποια η διαφορά από τα 44 - 48 - 96 - 192 KHz ?
4) Γιατί 24Bit και όχι 16Bit ?
5) Γιατί χρειάζομαι να βάλω στο κεφάλι μου, όλους αυτούς τους ακατανόητους παράγοντες για να γράψω ένα ντράμ ένα σνέρ και ένα συνθεσάιζερ να θα παίζουν στον δικό μου ψυχεδελικό ρυθμό ?
6) Γιατί ισχύουν άλλοι κανόνες για να παίξω μουσική με τον υπολογιστή ,και άλλοι για να την γράψω ?
Όχι δεν θα κάνω τον καθηγητή, ψάχνοντας για μαθητές .
Απλά, θα παρουσιάσω σε απλή μετάφραση , κάποιες απόψεις από τους ψαγμένους στα θέματα αυτά, που αρθρογραφούν σε επιφανή ιντερνετικές πύλες, ανά τον κόσμο , γενικεύοντας τα συμπεράσματα τους , προσθέτοντας ΒΕΒΑΙΑ και τους δικούς μου προβληματισμούς .
Και κατά δεύτερο, θα δούμε πως παντρεύετε η θεωρία, με τα ηλεκτρονικά εξαρτήματα, τα οποία είναι, και τα άμεσα υπεύθυνα, για τα κυκλώματα επεξεργασίας ήχου σε υπολογιστές , και κατά επέκταση τα μηχανήματα ήχου.
Και βέβαια δεν είμαι ΑΣΦΑΛΤΟΣ (Βλέπε ¶ντζελα Δημητ….), αλλά θα κάνω μια προσπάθεια σωστής μετάδοσης των βασικών πληροφοριών.
Και θα αρχίσω με μια δικιά μου σύντομη εισαγωγή .
Όταν ο άνθρωπος δημιούργησε το υπολογιστή, έβαλε έναν μεγάλο νταλκά στο κεφάλι του.
Έπρεπε να αρχίσει να μεταφράζει την οποιαδήποτε πληροφορία στη γλώσσα που καταλαβαίνουν οι υπολογιστές (Γλώσσα Μηχανής) .
Όταν η πληροφορία είναι γράμματα (κείμενο) είναι σχετικά απλά τα πράγματα, αλλά όταν είναι εικόνα ( Ψηφιακή φωτογραφία ) ? Ήχος (Ψηφιακός ήχος) ? εκεί τα πράγματα γίνονται πολύπλοκα για όλους ( προγραμματιστές και χρήστες) .
Η λέξη Ψηφιακό είναι η παγίδα , που πέφτουν οι ελαφρώς καταρτισμένοι στην πληροφορική νεοέλληνες.
Και αυτό γιατί κάποιος γραβατάκιας σε ένα πολυκατάστημα, πλασάρει για παράδειγμα, μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή , και σε μαγεύει με τις λέξεις , χωρίς να σου λέει ότι πρέπει να έχεις γνώσεις πολλαπλές, για να μπορέσεις να δεις το ΜΕΓΙΣΤΟ αποτέλεσμα.
1) Πρέπει να είσαι γνώστης στην φωτογράφηση ( 2 χρόνια τουλάχιστον αυτό-εκπαίδευση με κάμποσο διάβασμα ) .
2) Γνώση υπολογιστή άριστη , και γνώση του Photoshop ( Το αντίστοιχο του CUBASE ), άλλον ένα χρόνο αυτό-εκπαίδευση στο Photoshop, για να πιάσουμε τα βασικά , και ξέρουμε λέμε !! και χρήση υπολογιστή.
Ένα μεγάλο κυνήγι είναι όλα, για μάθηση, και όσοι βαριούνται εύκολα ή δεν έχουν υπομονή ή δεν θέλουν να μάθουν νέα κόλπα, είναι απλά καταδικασμένοι στο να μην δουν χαρά, από την κατά τα άλλα απλή σύγχρονη τεχνολογία που γεννήθηκε λέει για να υπηρετεί τον άνθρωπο.
Εφόσον δεν αλλάξατε ακόμα κανάλι, ας πούμε και τα δικά μας, με συνοπτικές περιγραφές, για να μην χάσουν το τεχνικό νόημα , κυρίως οι νέοι σε ηλικία μουσικοί, που έχουν και το πιο μεγάλο έλλειμμα εμπειρίας, στους υπολογιστές.
1) 16 – 24 Bit
Η εργασία με τα Bit έχει να κάνει με την καταγραφή των πληροφοριών, που περνάν από επεξεργασία στην μονάδα του χρόνου 1 δευτερόλεπτο.
Το Bit από μόνο του, μεταφράζετε στην γλώσσα του υπολογιστή ως δυο πληροφορίες , το γνωστό ένα και μηδέν (Γλώσσα Μηχανής).
Στα δυο Bit έχουμε διψήφιο σύνολο και έτσι γίνονται οι συνδυασμοί 01 10 00 11 .
Στα τέσσερα πλέων Bit έχουμε τριψήφια σύνολα 001 011 111 101 110 010 100.
Στα οχτώ ….τα διπλάσια των τεσσάρων ,και στα 16 τα διπλάσια … ( Τα Bit τα βρίσκουμε πάντα σε ζυγό αριθμό) .
Εεε τώρα φαντασθείτε ότι στα 24 Bit έχουμε κάτι εκατομμύρια σε συνδυασμούς , που χρειάζονται για να μπορούν να αρχειοθετηθούν η αλλιώς να καταγραφούν για παράδειγμα , όλες οι κουκίδες που ανάβουν στο εκουαλάιζερ σας όταν βλέπετε οπτικά πλέων την μουσική σας στην οθόνη του, ή στην πρόσοψη του στερεοφωνικού σας.
Ο γιατρός λέει ότι από την στιγμή που φτάσαμε στα 24 Bit , έχουμε μια τεράστια απόχη, ικανή να πιάσει όλη την πληροφορία από το ακουστικό φάσμα, εφόσον αυτό έχει όριο , τις συχνότητες που πραγματικά ακούμε και ΟΧΙ ΜΟΝΟ, σε συνδυασμό πάντα με την ένταση τους . ( στην ίδια λογική βασίζονται και τα μηχανήματα που ονομάζονται αναλυτές ήχου ) ( Sound analyzer ).
Έχουμε για παράδειγμα ένα εκουαλάιζερ με 12 διαβαθμίσεις ενίσχυσης πάνω από το μηδέν db (Flat) , και άλλες 12 κάτω από το μηδέν db .
¶ρα στο σύνολο έχουμε 12 + 12 + μια θέση μηδέν db (Flat) = 25 σημεία διαφορετικά ανά ακουστική συχνότητα (25 σημεία διαφορετικής έντασης).
Αυτός είναι ο ένας άξονας (Κάθετος) , ο άλλος είναι οι συχνότητες , που διαχωρίζονται σε συχνότητα πιλότο για παράδειγμα 60Hz 100Hz 1KHz 3.5KHz 10KHz κλπ – κλπ μέχρι τα 18KHz , και βέβαια και τις αρμονικές τους. (άξονας οριζόντιος) .
Εάν φωτογραφίσουμε την οθόνη από έναν γραφικό αναλυτή , παγώσουμε την εικόνα δηλαδή, σε μια χρονική στιγμή , βλέπουμε καθαρά ποιο είναι το υλικό που χρειάζεται να καταγραφεί σε ψηφιακή μορφή.
Δηλαδή τις Φωτισμένες κουκίδες ( συχνότητες σε δυναμική χρήση ), αλλά και τα σβησμένα (ανενεργό φάσμα ).
Βέβαια ζούμε στην εποχή, που πλέων μπορούμε να δούμε τον ήχο στους υπολογιστές μας, εφόσον υπάρχουν πολλά πλέων προγράμματα, που προβάλουν την κυματομορφή του ακουστικού φάσματος .
¶λλο παράδειγμα με τα bit , έχουμε λέει μια εικόνα με 24 bit βάθος χρώματος , τι θέλει να πει εδώ ο ποιητής ?
Ο ποιητής εννοεί ότι η κάθε κουκίδα της εικόνας, έχει την δυνατότητα να καταγράψει καμπόσες χιλιάδες χρώματα, αλλά όχι όλα μαζί.
Πως γίνετε αυτό ?
Κάθε χρώμα έχει το δικό του τηλεφωνικό νούμερο, και για να το καλέσουμε πρέπει να ξέρουμε τον αριθμό του, όταν τα χρώματα είναι πάρα πολλά, τότε κάνουμε επέκταση στα νούμερα από το τηλεφωνικό κέντρο για να μπορέσουμε να έχουμε περισσότερα νούμερα, ώστε να τα μοιράσουμε σε νέους συνδρομητές .
Πως γίνετε αυτό ?
Αυξάνουμε τα νούμερα στους αριθμούς κλήσεως !! Από επταψήφιους τους κάνουμε δεκαψήφιους !! και έτσι πάμε από 16 στα 24 Bit !!
Σε κάθε μια κουκίδα στην οθόνη μας, μπορούμε να γράψουμε έναν μόνο αριθμό, αλλά αυτό που μας νοιάζει είναι να χωρέσουμε στον τηλεφωνικό μας κέντρο την Ελλάδα, και να έχουμε και περιθώριο για νέους συνδρομητές .
Εάν καταφέρουμε το παραπάνω, τότε δεν ξανακάνουμε επέκταση το κέντρο, παρά μόνο εάν γίνει κανένα θαύμα και διπλασιαστεί ο πληθυσμός της Ελλάδας σε μια νύχτα !!
Όμως στις ακουστικές συχνότητες το φάσμα τους είναι δεδομένο , φάσμα δηλαδή εννοούμε το σύνολο των ακουστικών συχνοτήτων.
¶λλο ένα παράδειγμα, Όσον αφορά το φάσμα ακουστικών συχνοτήτων.
Έχουμε ένα ραδιόφωνο στα FM , όπου η μπάντα είναι από 88.6 – 108 .
Όλη αυτή η μπάντα από 88.6 – 108 , λέγεται και σύνολο ραδιοφωνικών συχνοτήτων FM !!
Και εάν ονομάσουμε έναν ραδιοφωνικό σταθμό ως πηγή ήχου , και ο σταθμός αυτός βγαίνει στους 98 όπου είναι το κέντρο της μπάντας FM, τότε στην δική μας ακουστική μπάντα, ο σταθμός αυτός θα ήταν στην συχνότητα 1ΚHz , όπου είναι και το κέντρο της ακουστικής μπάντας, ή αλλιώς το κέντρο ακουστικού φάσματος.
Συμπέρασμα ..
Όλα αυτά χωράνε να καταγραφούν, σε αυτό το μέγεθος που απλά ονομάζετε 24 Bit, ενώ στην πραγματικότητα σημαίνει δυνατότητα καταγραφής 24 ΜΕΓΑ ΤΟΝΩΝ, καταγράψιμης πληροφορίας.
Η να σας το πω και στα χωριάτικα 2400 στρέμματα χωράφι . χεχεχεχε
Τώρα κάποιος θα ρωτήσει , και γιατί δεν μας φτάνουν μάστορα τα 1600 στρέμματα (16 Bit) και χρειαζόμαστε 2400 στον Ήχο ?
Απάντηση , η χρήση υπολογιστών έφερε την ανάγκη καταγραφής σε ψηφιακή μορφή, κάτι που στο παρελθόν , δεν το είχε χρειασθεί κανείς.
Έτσι, η πληροφορική είναι που βάζει συνεχώς νέους κανόνες στο παιχνίδι , για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες τις.
Από όσα έχω καταλάβει μέχρι στιγμής από όσα διάβασα, φαίνετε ότι τα 16 Bit , ήταν αρκετά για να καταγραφή το αναλογικό ακουστικό φάσμα στις συχνότητες 60Hz – 12 KHz . ( Ποιότητα ήχου CD )
Όμως στα πλαίσια της βελτίωσης της τεχνολογίας, και φτάνοντας σχεδόν στον διπλασιασμό, από το 44/16 στο 96/24, με σκοπό να βελτιωθεί η εγγραφή των υψηλών συχνοτήτων 10KHz – 30 KHz , πρέπει να μεγαλώσει και το χωράφι .
Όλα δηλαδή γίνονται για τα πρίμα , για την πιστότερη καταγραφή, και κατά επέκταση, απόδοση των υψηλών συχνοτήτων.
Κατά επέκταση όλων των παραπάνω , ένα κύκλωμα που δουλεύει στα 24 Bit , σημαίνει ότι έχει και τoν ανάλογο σε μέγεθος κινητήρα, έτσι ώστε να επεξεργάζεται το πλήθος των νέων δεδομένων περισσότερο από μια φορά .
Έτσι από τεχνική σκοπιά, έχουμε ήδη ταχύτατα κυκλώματα , όπου στην μονάδα χρόνου μπορούν να καταγράψουν πάνω από μια φορά το ακουστικό φάσμα.
Έτσι ώστε σε μια χρονική στιγμή, να είναι δυνατό να καταγράφετε το ίδιο πράγμα 5 ή 10 ή 15 φορές, και το κέρδος είναι, ότι μπορεί πλέων να γίνετε εσωτερικά μια αυτό-διόρθωση σε περίπτωση μιας εσφαλμένης λήψης μια δειγματοληψίας , μέσο της σύγκρισης με τις προηγούμενες, που έχουν παρθεί στην ίδια μονάδα του χρόνου ( σε κάποια δηλαδή υποδιαίρεση του δευτερολέπτου , όπου ονομάζετε μίκρο-δευτερόλεπτο κοινός micro second ) .
Πάμε τώρα παρακάτω , εφόσον έχουμε το πίνακα για να ζωγραφίσουμε , ας δούμε και τι γίνετε με τα πινέλα .
2) Ποια η διαφορά από τα 44 - 48 - 96 - 192 KHz
Εδώ το πράγμα δείχνει σύνθετο , αλλά δεν είναι .
Είναι πλέων επιστημονικά βεβαιωμένο, η μέγιστη ανθρωπίνως ακρωάσιμη ακουστική συχνότητα είναι τα 18KHz, όμως για να ακούσουμε τα 18KHz, πρέπει τα μηχανήματα μας να έχουν τη δυνατότητα να αποδώσουν συχνότητες μέχρι και τα 25KHz , και μάλιστα με άνεση.
Εξήγηση : α) Η κάθε συχνότητα επηρεάζετε και ενισχύεται από τις γειτονικές τις , έτσι για να έχουμε τα 18KHz δυνατά και καθαρά, πρέπει να υπάρχει χώρος και για συχνότητες πάνω από τα 18KHz. β) Μόνο κυκλώματα που υποστηρίζουν 96/24 και 192/24 έχουν αυτό το ακουστικό εύρος σήμερα . γ) Μόνο οι πολύ φρέσκοι μίκτες (2006) και equalizer που δουλεύουν το τσιπάκι ( προενισχυτή) NJM5532 και παραπλήσιας τεχνολογίας έχουν τέτοιες ιδιότητες !!
( Δηλαδή όπως καλοδεχόμαστε τους νέους επεξεργαστές υπολογιστών , με τον ίδιο τρόπο πρέπει να καλοδεχτούμε και την πρόοδο στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων στον ήχο !! ήρθε δηλαδή η ώρα να πάει πολύς μουσικός εξοπλισμός στο κάδο των σκουπιδιών, διότι απλά δεν συμβαδίζει με τα τελευταία πρότυπα, τα οποία ήρθαν και θα μείνουν !! ) ( Σύντομα θα δούμε γιγάντιες και μη , κονσόλες – ηχεία – τελικούς περασμένης γενιάς να πωλούνται για ένα κομμάτι ψωμί ).
Νέα υλικά, σε πλέων εξευτελιστικές τιμές, ήρθαν να προσφέρουν αποτελέσματα, τα οποία τα βρίσκαμε μόνο σε ψηφιακές κονσόλες κόστους χιλιάδων Ευρώ .
Για αυτό χτυπάω και εγώ τις καμπάνες …. Το NJM5532 κοστίζει μόνο 3.50 Ευρώ !! και είναι ένας μάχιμος προ ενισχυτής χαμηλού κόστους τον οποίο δεν έχουμε δει καλά - καλά να κυκλοφορεί στην αγορά , ενώ η ίδια εταιρεία που τον δημιούργησε η JRC , Διαφημίζει στην σελίδα της τον αντικαταστάτη του , ένα ακόμα καλύτερο σε επιδόσεις τσιπάκι !! Διαθέσιμο στην βιομηχανία προς χρήση .. ΣΗΜΕΡΑ – ΤΩΡΑ ..
Ας επιστρέψουμε πάλι στο τεχνικό μέρος του θέματος .
Να δούμε εδώ ένα ακόμα παράδοξο , το οποίο το βρήκα τυχαία σε ένα τεχνικό έντυπο όπου περιγράφει το κύκλωμα ενός Νέου A/D converter 192/24, με ακουστική έξοδο (Τσιπάκι) πιο άλλο ? από το NJM5532 .
Εταιρεία κατασκευής AKM AKD5385B Evaluation board for digital audio 24Bit 192kHz A/D converter. Σχεδίαση και μετρήσεις ASAHI KASEI.
Και ακούσατε - ακούσατε , στην πράξη το τεστ στα 48KHz/24 μετρήθηκε στο ακουστικό φάσμα 25Hz – 20KHz .
Ενώ τα τεστ 96/24 & 192/24 έγιναν με ακουστικό φάσμα δοκιμής τα 25Hz – 40KHz και 25Hz – 80KHz αντίστοιχα.
Συμπέρασμα από το τεστ και τις μετρήσεις:
1) H ονομαστική συχνότητα δειγματοληψίας ΔΕΝ αντιπροσωπεύει την πραγματική κάλυψη των αντίστοιχων ακουστικών συχνοτήτων!!
2) Η δόκιμη στα 48/24 έδωσε μια ομαλότατη κυματομορφή ακουστικού φάσματος (Frequency Response) από 45Hz μέχρι τα 10KHz, ενώ από τα 10KHz μέχρι τα 20 υπήρχε μια μικρή ελαφριά πτωτική τάση. (0.3 db Μόνο !! ) ( Συνήθως η πτώση που εμφάνιζαν τα παλιά υλικά ήταν φοβερή, από 2.5 – 3 db)
3) Η δόκιμη στα 96/24 έδωσε τα ίδια αποτελέσματα με τα 48/24, και η πτωτική τάση στα 10 –20KHz ήταν ίδια, απλά αυξήθηκε το εύρος συχνότητας μέχρι τα 40 KHz .
4) Η δόκιμη στα 192/24 έδωσε τα ίδια αποτελέσματα με τα 48/24 απλά αυξήθηκε το εύρος συχνότητας μέχρι τα 80 KHz .
Προσωπικό συμπέρασμα , τα 192/24 είναι μια εικονική πραγματικότητα για τον μέσο άνθρωπο , διότι κατά πρώτον, το νούμερο 192 είναι παραμύθι στο θέμα ακουστικό φάσμα, εφόσον τα 80 KHz είναι το τέρμα των επιδόσεων από τα ηλεκτρονικά υλικά ήχου που έχουμε στην διάθεση μας ΣΗΜΕΡΑ.
Ένα ωραίο απλό παράδειγμα για να καταλάβουμε είναι το εξής : O αριθμός της δειγματοληψίας είναι όπως σε ένα αυτοκίνητο η ένδειξη από το στροφόμετρο, Στροφές Ανά λεπτό του κινητήρα, και όχι η τελική ταχύτητα του οχήματος στο δρόμο ( Κοινός Κοντέρ ).
Το κοντέρ μας από την άλλη, είναι η κυματομορφή του ακουστικού φάσματος (Frequency Response).
Και η συνένωση των δυο παραπάνω μας δίνει το μέγεθος από τον παράγοντα ίππο, σε πόσα δευτερόλεπτα δηλαδή θα πιάσουμε τα 0 – 100m.
ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ εμείς δεν βλέπουμε τίποτα αφού τα παραπάνω, είναι μια εσωτερική δουλεία που κάνει ένας ψηφιακός μετατροπέας, όπου εμείς δεν μπορούμε να επέμβουμε, αλλά τουλάχιστον, πρέπει να ξέρουμε πόσο μας επηρεάζουν αυτές οι νέες παράμετροι .
Και πρακτικά τα 96/24 αποδεικνύετε να είναι υπεραρκετή δειγματοληψία, ακόμα και για τον πιο δύσκολο ακροατή !!
Ενώ από τεχνική σκοπιά, στα 96/24 είναι ανθρωπίνως ΑΔΥΝΑΤΟ να γεμίσει όλο αυτό το φάσμα καταγραφής συχνοτήτων, από φυσικούς ήχους , ώστε να χρειαστούμε επέκταση στο μέλλον , δηλαδή να πάμε ακόμα ψηλότερα στα 192 !!
Για να δούμε τι λέει ο ξένος ο γιατρός.
Εδώ έρχεται ο Ξένος γιατρός , και λέει, ότι στα 96 KHz βεβαιωμένο με μηχανήματα , έχουμε πιάσει όλες τις συχνότητες , και τις αρμονικές τους, και δεν υπάρχει τίποτα άλλο να πιάσουμε , εφόσον το ίδιο το ακουστικό φάσμα δεν έχει καμία πληροφορία πάνω από τα 30KHz ..
¶ρα από τα 30KHz μέχρι τα 96 KHz , για να το πούμε και χωριάτικα, δεν φυτρώνει ΤΙΠΟΤΑ.
Τότε γιατί να πάμε στα 192 ??
Εδώ έρχεται πάλι ο Ξένος γιατρός , και λέει ότι, στις συνθήκες που δημιουργούνται όταν καταγράφετε ο ήχος στα 192/24, μεγαλώνει η στερεοφωνία στα πρίμα (υψηλές συχνότητες) , και υπάρχουν λέει άτομα που μπορούν να καταλάβουν ακουστικά την διαφορά , όταν για παράδειγμα η στερεοφωνία έχει ήχους με διαφορά φάσης 15 ms , ενώ λέει το ανώτερο που έχει ακούσει άνθρωπος είναι τα 5 ms .( Χωρίς όμως να υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία για το τελευταίο ).
Δεν θα μιλήσουμε εδώ για το οποιοδήποτε όφελος προσφέρει η δειγματοληψία 192 στην κατασκευή και βελτίωση των μηχανημάτων παραδείγματος χάριν, ψηφιακούς μετατροπείς και τα εσωτερικά τους φίλτρα , διότι απλά δεν μας ενδιαφέρει , δεν είμαστε επιστήμονες .
Θα πούμε απλά, ότι στα 192 όπου είναι το διπλάσιο του 96 , η ποσότητα δειγματοληψίας στη μονάδα του χρόνου διπλασιάζετε , και όσο αυξάνετε η ταχύτητα δειγματοληψίας , τόσο καλύτερα καταγράφονται οι διαφορές των δυο καναλιών (Stereo sound) , ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ξεχάστε ΠΡΑΚΤΙΚΑ τις επιπλέον ακουστικές συχνότητες που προσφέρει η συγκεκριμένη τεχνολογία , και επικεντρωθείτε στην απλή αύξηση της επεξεργαστικής ισχύς , που ωφελεί αποκλειστικά στην στερεοφωνία .
Τώρα είμαι σίγουρος ότι όσοι δεν έχουν πάει σε κάποια σχολή ηλεκτρονικής τεχνολογίας η ήχου, ακούγοντας αυτό !! έχετε κάψει ασφάλεια . (Κοινώς τα παίξατε ) …
Έτσι ήμουνα και εγώ όταν το διάβασα, αλλά, έπειτα από αρκετή σκέψη κατάλαβα τι θέλει να πει ο ποιητής .
Ο ποιητής λέει ότι ΕΑΝ δεν σε ΕΜΠΟΔΙΣΕΙ.
1) Η μέτρια τοποθέτηση ηχείων που έχουμε στα σπίτια μας .
2) Η τα κυκλώματα του ενισχυτή, ή του προ-ενισχυτή σου, ή τα ηχεία σου.
3) Η τα αυτιά σου τα ίδια !!
4) Η ο τύπος τις μουσικής που ακούς .
Από το να ακούσεις την τέλεια στερεοφωνία , τότε σίγουρα θα την ΑΚΟΥΣΕΙΣ !!
Και πια όργανα ευνοούνται από αυτές τις συνθήκες ?? Η απάντηση είναι κάποια πνευστά .
¶ρα, πρακτικό συμπέρασμα , έτσι για να χαλαρώσουμε , εφόσον στην Ελλάδα δεν έχουμε πνευστό μπουζούκι , μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι τα βράδια.
Όσο για την υπόθεση της στερεοφωνίας !
Έχω και εγώ κάποια απορία ? δηλαδή ποιο φυσικό μουσικό όργανο είναι αυτό που παίζετε τόσο γρήγορα σε ταχύτητα όπου θα μπορέσει να φτάσει η στερεοφωνία στα 15ms ?? Το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό σαν εικόνα είναι ένας ντράμερ με ένα οπλοπολυβόλο στο ένα χέρι και ένα ακόμα στο άλλο , και να ρίχνει κατά ριπάς !!
Τα έχω παίξει ο άνθρωπος !! για να δούμε λίγο τι γίνεται με το ψηφιακό οπλοστάσιο ( Βλέπε συνθεσάιζερ - Vocoders – και γενικότερα ψηφιακούς ταλαντωτές εφέ ) σε προσωπικό επίπεδο όταν βάζω ένα εφέ σε έναν ήχο, μένω με το κουμπί στο MIDI πληκτρολόγιο μου, πατημένο με τις ώρες (Δευτερόλεπτα ) για να το ευχαριστηθώ !! Αλλιώς τι θα προλάβω να ακούσω μέσα σε 15ms ? , έχει δεν έχει, στερεοφωνία ?
Η να το πούμε και αλλιώς, πόσες εναλλαγές τόνων μπορεί να συλλάβει ένας ανθρώπινος εγκέφαλος , ακόμα και εάν ένας ταλαντωτής εφέ μπορούσε να παράγει για παράδειγμα ακόμα και 1500 τόνους (κυλιόμενη κυματομορφή ) το δευτερόλεπτο ? Εεεεε ΑΛΕΚΟ πόσους ?
Ας προσγειωθούμε , και ας θυμηθούμε, ότι ακόμα και σήμερα σημείο αναφοράς για την ακουστικότητα ενός συστήματος, θεωρείται η κλασσική μουσική.
¶ρα βρήκαμε το θεωρητικό μέτρο που κάποιοι, χρησιμοποιούν ακόμα, ως το ταβάνι ή το όριο μέγιστης απόδοσης.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ …
1) Ποια θα ήταν η αποδοχή στην διεθνή αγορά ενός συστήματος που θα έδινε ένα τόσο απειροελάχιστο ακουστικό κέρδος στην πράξη , ενώ θα απαιτούσε το επταπλάσιο μέγεθος δίσκου, από ένα απλό CD ?
2) Μήπως όλα γίνονται για την βελτιστοποίηση του ήχου για την βιομηχανία του DVD ? δημιουργείται χώρος για περισσότερα κανάλια ήχου ?
2) Οι λάμπες στα αναλογικά μέσα αποτελούν παρελθόν ?, και πρέπει να καλύψει η τεχνολογία το οποιοδήποτε κενό στην απόδοση από το αναλογικό στο ψηφιακό, έτσι ώστε να φύγει από την μέση η λάμπα και τα ξαδέρφια της, πάντα στο όνομα της προόδου !! ?
Όλα τα παραπάνω είναι σημεία τριβής μεταξύ των μεγάλων και τρανών επιστημόνων, όπου ψάχνουν για την δημιουργία του τέλειου μέσου παραγωγής και μεταφοράς ήχου χωρίς απώλειες, αλλά και όχι μόνο.
Στην πράξη τώρα , εγώ θα βασιστώ σε μια πολύ απλή λογική, η οποία είναι κανόνας στην λειτουργία των υπολογιστών της εποχής μας.
Και λέει , ότι σε κάθε μετατροπή αρχείου από την μια μορφή σε μια άλλη, υπάρχουν απώλειες …. Οι οποίες οφείλονται στην μετριότητα του ανθρώπου, όπου γράφει τα προγράμματα τα οποία μετατρέπουν τα αρχεία.
Έτσι εάν γράφω στα 96/24 , σίγουρα θα έχω περισσότερο υλικό έτσι ώστε να μην με απασχολεί οποιαδήποτε απώλεια λόγο μετατροπής από την μια μορφή αρχείου σε κάποια άλλη .
Ενώ από την άλλη πλευρά, με ένα τόσο πελώριο ακουστικό φάσμα που μας παρέχει η δειγματοληψία 96/24, αποτελεί σχεδόν εγγύηση, για την άψογη έγγραφη - ψηφιακή καταγραφή, οποιοιδήποτε αναλογικού ήχου σε όλο του το μεγαλείο. (σε θεωρητικό πάντα επίπεδο)
Τέλος εάν θα έπρεπε να πω με λίγα λόγια το τι συμβαίνει με τις δειγματοληψίες στην πράξη, θα έλεγα Ότι πρακτικά στα 48/24 έχουμ
Last edited by a moderator: