• Το Noiz σας εύχεται χρόνια πολλά και ένα ευτυχισμένο 2025! 🎊

Ενισχυτες- τεχνικες ερωτησεις.

Status
Not open for further replies.

Child Of Story

Νέο μέλος
Μηνύματα
281
Πόντοι
18
Γεια χαρα.

Καταρχας πριν γραψω ο,τιδηποτε αλλο να τονισω πως αν και κιθαριστας, ανακαλυψα πως ουσιαστικα ειμαι τελειως ασχετος με το θεμα.

Μεσα στο Νοιζ ανακαλυψα πως οι γνωσεις μου για τους ενισχυτες ειναι σχεδον... ανυπαρκτες! Μιας και σκεφτομαι να αγορασω ενισχυτη, σκεφτηκα να γραψω αυτο το θεμα σαν συγκεντρωτικο χωρο πληροφοριων για ολους τους αρχαριους και ασχετους σαν και μενα, αντι να σας πω τι θελω και να μου προτεινετε 3-4 ενισχυτες. Αλλωστε σε μια τετοια περιπτωση απλως θα αγοραζα εναν ενισχυτη παραμενοντας ομως... ασχετος! Και αλλωστε το παλιο ρητο λεει "κανεις καλο σε ενα παιδι αν του διαβασεις ενα παραμυθι, του κανεις μεγαλυτερο καλο αν του μαθεις να διαβαζει!".

Για μενα και τουλαχιστον εναν ακομη συμφορουμιτη, με τον οποιο τα λεμε καθημερινα απο κοντα, σχεδον ολα τα παρακατω ερωτηματα ειναι αναπαντητα, οσο κι αν εχουμε ψαξει στο Νοιζ.

Να πω εδω πως οπου γραφω "εχω διαβασει", εννοω παντα μεσα στο Νοιζ.

Αν και με τον συμφορουμιτη υποψιαζομαστε τις απαντησεις σε αρκετες απο τις παρακατω ερωτησεις, αποφασισα να γραψω αυτο το θεμα μιας και το "υποθετω" απεχει πολυ απο το "γνωριζω", κατι που εχει αποδειχθει πολλακις απο τις περιηγησεις μας εδω.

Αλλωστε, κανεις δεν ειναι υποχρεωμενος να απαντησει στις αποριες μας.

Εγω ο ασχετος παντως, ευχαριστω ολους προαιρετικα!

Παμε λοιπον! :

  Α. Ποιες οι διαφορες μεταξυ διαφορετικων λυχνιων (π.χ. 12ΑΧ7 και 12ΑU7) ?

Κατα καιρους εχω συναντησει διαφορους τυπους, π.χ. προενιχυση 12AX7, 12AU7, ECC83, 12BH7, 12AX4 και ενισχυση EL-84, KT-88, 6L6, 6V6, EL-34, E184, 6550, 5881 κλπ. Υποθετω ενα λινκ θα βοηθουσε εδω...

  Β. Ποιος ο ρολος του αριθμου των λαμπων της ενισχυσης και ποιος της προενισχυσης? Ποια η διαφορα δηλαδη στο να εχεις δυο 12ΑΧ7 αντι για μια, η 2 6L6 αντι για μια?

Γ. Μπορεις να αλλαξεις τυπους λαμπων κατα βουληση? Εκτος απο τον λογικο περιορισμο να ειναι ενισχυσης-ενισχυσης και προενισχυσης-προενισχυσης, υπαρχουν αλλοι περιορισμοι?

Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?

Ε. Τι συντηρηση χρειαζεται ενας ενισχυτης? Εχω διαβασει και για αλλαγη πυκνωτων κλπ. Τι πρεπει να προσεχεις για να συντηρειται καλα (π.χ. υγρασια κλπ)? Η αντικατασταση των λαμπων ειναι ευκολη για εναν αρχαριο, η πρεπει να εισαι και ολιγον... αλχημιστης?

  Ζ. Εχω διαβασει οτι για αντικειμενικα ιδια watt, το ανθρωπινο αυτι αντιλαμβανεται δυνατοτερο τον ηχο ενος ενισχυτη λυχνιας απο εναν τρανζιστορατο. Αυτο συμβαινει λογω πλουσιοτερου ηχου, περισσοτερων αρμονικων κλπ του λαμπατου?

Η. Τι σημαινει ο ορος "headroom" οταν μιλαμε για ενιχυτες? π.χ. στην μιξη οταν λες οτι εχεις αρκετο headroom, αυτο σημαινει οτι η γενικη σταθμη του κομματιου ειναι αρκετα χαμηλη, ετσι ωστε να εχεις περιθωρια οποτε θελησεις να την ανεβασεις κι αλλο, χωρις να κλιππαρει/ παραμορφωθει ο ηχος.

  Θ. Ποιος ο ρολος της κεκλιμενης καμπινας? "Κεκλιμενη" καμπινα και "ανορθωμενη" καμπινα ειναι το ιδιο πραγμα? Εκτος απο την μικροτερη ανακλαση του ηχου στο εδαφος, με αποτελεσμα ουτως η αλλως διαφορετικο "γενικο" ηχο, αλλαζει και αυτην καθ'αυτην την συμπεριφορα του ηχειου?

  Ι. Ρυθμιστικο gain. Ποιος ο ρολος του? Ειναι κατα καποιον τροπο το volume της προενισχυσης? Στο "0" υπαρχει οντως μηδενικο gain, η λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0, "τσιμπωντας" ελαφρα τον ηχο? Ειναι θετικο να το εχει ενας ενισχυτης?

Κ. Δυναμικες. Συχνα διαβαζω για λαμπατους με καπως "κομπρεσσαρισμενο" ηχο, με πιο αργη και μαλακη η πιο γρηγορη αποκριση... Γενικα μιλωντας, για καθαρο καναλι και χωρις εφφε φυσικα, τις δυναμικες τις αναδεικνυουν καλυτερα οι λαμπατοι η οι solid-state ενισχυτες? Παιζει ρολο και το ειδος της λαμπας, καμπινας κλπ στις δυναμικες?

  Λ. Ζεσταμα ενισχυτη λυχνιας. Εχω διαβασει κατα καιρους διαφορα, απο "ασ' τον ανοιχτο για 10 λεπτα χωρις να παιζεις" ως "δωσ' του να καταλαβει!". Τι ισχυει τελικα? Και αντε, ζεσταθηκε, μετα...

  Μ. Ποτε αρχιζει να "κρυωνει", οταν τον κλεισεις? π.χ. αν τον εχεις ανοιχτο για 20 λεπτα χωρις να παιζεις, εχεις δηλαδη ας πουμε live και εχεις ενα 20λεπτο διαλειμμα, τον εχεις αφησει ομως στο μεταξυ ανοιχτο, μετα θελει παλι ζεσταμα?

  Ν. Headroom, attack, δυναμικες κλπ. Κατα ποσο εξαρτωμενα απο την ενισχυση/λαμπα και κατα ποσο απο την καμπινα?

Ξ. Οσον αφορα την τιμη των λυχνιων που βρισκονται σημερα σε παραγωγη, γενικα εχετε παρατηρησει να ακριβαινουν η να φθηναινουν χρονο με τον χρονο? Δεν μιλαμε φυσικα για... συλλεκτικα κομματια.

Ο. Ποια τα προγνωστικα σας για την βιομηχανια παραγωγης λυχνιων? Μιας και διαβασα οτι συντηρειται ουσιαστικα απο τους κιθαριστες, αργοπεθαινει η ευδοκιμει στην σημερινη εποχη?

  Π. Τρανζιστορ vs λυχνια. Ποιος πλησιαζει συνολικα στο καθαρο καναλι περισσοτερο εναν σχετικα "καλο", πλουσιο ηχο κλασσικης η ακουστικης κιθαρας? Με αλλα λογια, ποιος ακουγεται συνολικα περισσοτρο "φυσικος"? Σχετικο και γενικο το ερωτημα, συνοψιζει πολλα πραγματα, αλλα τι να κανουμε...

  Ρ. Εξοδοι 4, 8, 16, (ακομα και 2 για μπασσο) Ohm. Οχι μονο για ενισχυτες κιθαρας, αλλα και hi-fi. Ποιες οι διαφορες? Γιατι π.χ. καποιος να επιλεξει τα 16 αντι για τα 8 Ohm?

  Σ. Preamp. Ποιος ο ρολος και η χρηση του? Μπορει π.χ. να λειτουργησει σαν λαμπατη προενισχυση μικροφωνου?

  Τ. Preout. Προκειται ουσιαστικα για καναλι send/return ου ενισχυτη? Ποια η χρησιμοτητα του?

  Υ. Τι σημαινει ανορθωμενη καμπινα, linear/non linear (γραμμικος/μη γραμμικος), bias κλπ?

  Φ. Εχω διαβασει οσον αφορα την κιθαρα οτι τα πιο μικρου διαμετρηματος ηχεια (π.χ. 8") υστερουν στην πιο "σωστη" αποδοση του ηχου σε σχεση με τα μεγαλυτερου διαμετρηματος (π.χ. 12"). Ισχυει κατι τετοιο? Δεν φαινεται λιγο παραδοξο απο την στιγμη που τοσα και τοσα υψιστης ποιοτητας μονιτορς εχουν σαν στανταρ διαμετρημα γουφερ τις 8 ιντσες?

  Χ. Στον συνδυασμο κεφαλη-καμπινα πρεπει να ειναι παντα "ισα" τα watt? Μπορεις π.χ. να παρεις μια πολλων watt κεφαλη για να παιζεις σε live, και οταν θες να παιξεις ησυχα στο σπιτι να την συνδεεις με αρκετων λιγοτερων watt καμπινα?

  Ψ. Μπορεις να συνδεσεις ενα ενεργο (αυτοενισχυομενο) μονιτορ στην εξοδο μιας καμπινας η ενος combo ενισχυτη? Οταν συνδεεις δευτερο ηχειο στην εξοδο ενος combo ενισχυτη, ο αρχικος ενισχυτης συνεχιζει να παιζει μαζι με το ηχειο, η χρησιμοποιειται απλα σαν ενισχυση? Στην πρωτη περιπτωση, τα watts του "μοιραζονται"? Δηλαδη μπορεις πιο αφοβα να τερματισεις το master volume του ενισχυτη?

  Ω. Μια δικαναλη κεφαλη ηλεκτρικης κιθαρας μπορει να χρησιμοποιηθει σαν ενισχυτης για ακροαση μουσικης σε ενα κατα τα αλλα αναλογο συστημα?

Α#. Διαβαζοντας το θεμα για τους παλιους Fender Silverface και Blackface, αναρωτηθηκα το εξης:

Λαμπατος ενισχυτης των '60s και το ιδιο μοντελο παραγωγης '00s. Η εξελιξη της τεχνολογιας και οι σημερινες μεθοδοι παραγωγης εχουν εν τελει βελτιωσει, αφησει αναλλοιωτους, η υποβαθμισει τους λαμπατους ενισχυτες? Εχω διαβασει οτι ακομα δεν εχει αυτοματοποιηθει η διαδικασια της τοποθετησης μιας λυχνιας, εχουν ομως τα υπολοιπα.

                                                      Ευχαριστω για ολα προαιρετικα!...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Αν και το βλέπω να πηγαίνει 20 σελίδες μίνιμουμ το θέμα, να σου υπενθυμίσω ότι αυτά που ρωτάς έχουν συζητηθεί στο παρελθόν... πχ. πέρνα από τα "Απαντημένα" (http://www.noiz.gr/index.php?board=42.0).

Να παρακαλέσω τις απαντήσεις να τις έχουμε με παράθεση της ερώτησης; Θα είναι πιο τακτικό και αν πάει καλά, θα το πάμε και στα FAQ... :)

 
Απλα φιλε μου και εγω και ενας (τουλαχιστον) ακομη παρομοια ασχετος συμφορουμιτης, με τον οποιο συζηταμε καθε μερα για ενισχυτες και για το τι διαβασαμε σχετικα στο Νοιζ (και σε λυμενα θεματα), εχουμε καταντησει... ασχετοι(!), δηλαδη δεν εχουμε καταλαβει και πολλα. Μπορει να ειναι και λαθος μας! Εγω παντως εφτιαξα αυτες τις ερωτησεις που λογικα θα αφορουν καθε ασχετο (συμπεριλαμβανομενου εμενα πρωτα και καλυτερα) οσο πιο τακτοποιημενα και αναλυτικα μπορουσα, ετσι ωστε και ο γνωστης να μπορει να απαντα συνηθως μονολεκτικα η τουλαχιστον με μικρες και περιεκτικες προτασεις, και αυτη η γνωση να εχει μια "σειρα", και να τα βλεπει ο αρχαριος απλα και μαζεμενα, χωρις να τρεχει απο εδω κι απο εκει με αναποφευκτη συνεπεια να μπερδευεται και να βαλτωνει (οπως εχει συμβει και με μας)!

Στο κατω-κατω, κανεις δεν ειναι υποχρεωμενος να απαντησει!

 
Child Of Story είπε:
Γ. Μπορεις να αλλαξεις τυπους λαμπων κατα βουληση? Εκτος απο τον λογικο περιορισμο να ειναι ενισχυσης-ενισχυσης και προενισχυσης-προενισχυσης, υπαρχουν αλλοι περιορισμοι?
Ο καθες τυπος λυχνιας εχει διαφορετικα φυσικα χαρακτηριστικα και μεγεθη. Οποτε δε μπορεις σε ενα ενισχυτη που εχει 6L6 να πας και να του κοτσαρεις ετσι ξερα 6V6 ή EL84. Ο τυπος των λυχνιων επηρεαζει τον τροπο με τον οποιο ειναι σχεδιασμενος ο ενισχυτης, δεν ειναι interchangeable.

Οποτε χοντρικα μιλωντας η απαντηση ειναι οχι.

Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?
Δεν ειναι. Η κλαση του ενισχυτη δεν εχει να κανει με την ποιοτητα του. Εχει να κανει με τον τροπο λειτουργιας του, τον τροπο που λειτουργουν/καταπονουνται οι λυχνιες. Υπαρχουν πολλες κλασεις, στους κιθαριστικους ενισχυτες συνηθως βλεπουμε ταξη Α και Α/Β.

Οι διαφορες τους ειναι αρκετες, δε θα γραψω απο ηλεκτρολογικη αποψη τι ακριβως ειναι η ταξη Α και Α/Β δεν υπαρχει λογος (μη πω και καμια κοτσανα κιολας :p)

Hχητικα υπαρχουν διαφορες, το καλυτερο βεβαια ειναι να ακουσεις μπολικους ενισχυτες Α και Α/Β και να κρινεις μονος σου. Παντως δεν ειναι καποια "καλυτερη" της αλλης.

Ι. Ρυθμιστικο gain. Ποιος ο ρολος του? Ειναι κατα καποιον τροπο το volume της προενισχυσης? Στο "0" υπαρχει οντως μηδενικο gain, η λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0, "τσιμπωντας" ελαφρα τον ηχο? Ειναι θετικο να το εχει ενας ενισχυτης?
Ουσιαστικα προκειται για το volume της προενισχυσης. Τωρα αναλογα και με τη σχεδιαση του ενιχυτη οι συμπεριφορες του κουμπιου αυτου παιζουν. Αν ειναι θετικο να το εχει ενας ενισχυτης ειναι στην κριση του παικτη.

Λ. Ζεσταμα ενισχυτη λυχνιας. Εχω διαβασει κατα καιρους διαφορα, απο "ασ' τον ανοιχτο για 10 λεπτα χωρις να παιζεις" ως "δωσ' του να καταλαβει!". Τι ισχυει τελικα? Και αντε, ζεσταθηκε, μετα...

Μ. Ποτε αρχιζει να "κρυωνει", οταν τον κλεισεις? π.χ. αν τον εχεις ανοιχτο για 20 λεπτα χωρις να παιζεις, εχεις δηλαδη ας πουμε live και εχεις ενα 20λεπτο διαλειμμα, τον εχεις αφησει ομως στο μεταξυ ανοιχτο, μετα θελει παλι ζεσταμα?
Καλο ειναι οταν ανοιγουμε τον ενισχυτη να αφηνουμε τις λαμπες να ζεσταθουν. Και 1-2 λεπτακια να τις αφησεις θα λειτουργει ο ενισχυτης, αλλα αν δεν υπαρχει βιασυνη καλο ειναι να τον αφηνεις κανα 10λεπτο. Ακουγεται και καλυτερα. Θα δεις οτι αν ανοιξεις τον ενιχυτη και μετα απο 1 λεπτο αρχιζεις να παιζεις, μετα απο κανα τεταρτακι ο ηχος θα αρχισει να γινεται αισθητα πιο γλυκος...οποτε αν δε βιαζεσαι αστον να ζεσταθει.

Οταν τον κλεισεις, αστον 5-10 λεπτακια να κρυωσει. Ακουμπα το χερι σου πανω του (οχι στις λαμπες) και δες αν ειναι ακομα ζεστος.

Αν ο ενισχυτης ειναι ανοιχτος περναει ρευμα απο τις λυχνιες, ζεσταινονται ειτε παιζεις ειτε οχι. Οποτε αν τον εχεις αφησει ανοιχτο δε χρειαζεται παλι ζεσταμα αν εχεις κανει διαλλειμα.

Ρ. Εξοδοι 4, 8, 16, (ακομα και 2 για μπασσο) Ohm. Οχι μονο για ενισχυτες κιθαρας, αλλα και hi-fi. Ποιες οι διαφορες? Γιατι π.χ. καποιος να επιλεξει τα 16 αντι για τα 8 Ohm?
Η εξοδος επιλεγεται αναλογα με το impedance της καμπινας που θελουμε να χρησιμοποιησουμε. Θα πρεπει να υπαρχει το λεγομενο impedance matching. Οταν εχουμε μια καμπινα 1x12 το impedance της ειναι ιδιο με αυτο του ηχειου που φωραει, αν ειναι στα 16ohm το ηχειο διαλεγουμε 16ohm εξοδο κλπ. Αν ειναι 2x12 ή παραπανω το impedance εξαρταται απο το impedance των ηχειων και το πως ειναι συνδεδεμενα (σε σειρα, παραλληλα). Οπως και να εχει οι καμπινες απο πισω γραφουν ποσο ειναι, οποτε διαλεγεις την αναλογη εξοδο.

Σε αλλο θεμα εγινε συζητηση σχετικα με το τι διαφορα υπαρχει μεταξυ 2 ιδιων μεγαφωνων το ενα στα 8 και το αλλο στα 16 ohm, ριξε μια ματια.

Χ. Στον συνδυασμο κεφαλη-καμπινα πρεπει να ειναι παντα "ισα" τα watt? Μπορεις π.χ. να παρεις μια πολλων watt κεφαλη για να παιζεις σε live, και οταν θες να παιξεις ησυχα στο σπιτι να την συνδεεις με αρκετων λιγοτερων watt καμπινα?
Οχι ισα, προτιμουμε τα watt της καμπινας/μεγαφωνου να ειναι μεγαλυτερα απο αυτα του ενιχυτη, ετσι ωστε οσο δυνατα να βαλουμε τον ενιχυτη να μη καουν ουτε να παραμορφωνουν/"κλανουν" τα μεγαφωνα.

Ω. Μια δικαναλη κεφαλη ηλεκτρικης κιθαρας μπορει να χρησιμοποιηθει σαν ενισχυτης για ακροαση μουσικης σε ενα κατα τα αλλα αναλογο συστημα?
Τεχνικα ναι, θα βγαλει ηχο. Δεν ειναι σχεδιασμενη για αυτο ομως και δε θα αποδωσει σωστα. Δεν υπαρχει λογος να το κανεις, παρε ενα ipod καλυτερα ;D

 
  Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?
τι μου θυμισες τωρα.... ;D

πριν καμμια δεκαρια χρονια ειχα παει στο μαγαζακι ενος τοπικου...γκουρου...

τον ρωταω λοιπον για εναν ενισχυτη και μου λεει

"αυτος δεν παιζεται φιλε μου ειναι ταξη Α"

"Τι σημαινει αυτο?"  τον ρωταω κανοντας τον ανηξερο

"μα φυσικα οτι ειναι ΠΡΩΤΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ενισχυτης....!" μου λεει ο γκουρου.... ;D ;D

 
Superfunk είπε:
τι μου θυμισες τωρα.... ;D

πριν καμμια δεκαρια χρονια ειχα παει στο μαγαζακι ενος τοπικου...γκουρου...

τον ρωταω λοιπον για εναν ενισχυτη και μου λεει

"αυτος δεν παιζεται φιλε μου ειναι ταξη Α"

"Τι σημαινει αυτο?"  τον ρωταω κανοντας τον ανηξερο

"μα φυσικα οτι ειναι ΠΡΩΤΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ενισχυτης....!" μου λεει ο γκουρου.... ;D ;D
Μα το θεο ημουν ΣΙΓΟΥΡΟΣ οτι θα εβγαινες να το πεις αυτο ;D ;D ;D

 
Superfunk είπε:
τι μου θυμισες τωρα.... ;D

πριν καμμια δεκαρια χρονια ειχα παει στο μαγαζακι ενος τοπικου...γκουρου...

τον ρωταω λοιπον για εναν ενισχυτη και μου λεει

"αυτος δεν παιζεται φιλε μου ειναι ταξη Α"

"Τι σημαινει αυτο?"  τον ρωταω κανοντας τον ανηξερο

"μα φυσικα οτι ειναι ΠΡΩΤΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ενισχυτης....!" μου λεει ο γκουρου.... ;D ;D

ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ....Ε τον γκουρου...

 
Εμενα μου θυμισες τον δασκαλο μου στη σχολη πριν χρονια που μας ειχε φερει 3 ενισχυτες για να καταλαβουμε διαφορες και να τους μελετησουμε...Απιθανο εργαστηριο!!!

 
;D ;D

ασε που οι ενισχυτες κιθαρας σε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ταξη Α ειναι ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ (και σιγουρα οχι αυτοι που ...αυτο-διαφημιζονται ως "ταξη Α"...εδω και χρονια....)

 
Superfunk είπε:
;D ;D

ασε που οι ενισχυτες κιθαρας σε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ταξη Α ειναι ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ (και σιγουρα οχι αυτοι που ...αυτο-διαφημιζονται ως "ταξη Α"...εδω και χρονια....)
Ειναι (οι περριοστεροι) κοντα σε ταξη Α, αλλοι οντως πολυ κοντα, αλλοι μονο εχουν το ονομα...αλλα ακριβως ακριβως ακριβως νομιζω δεν ειναι κανενας...

 
  Β. Ποιος ο ρολος του αριθμου των λαμπων της ενισχυσης και ποιος της προενισχυσης? Ποια η διαφορα δηλαδη στο να εχεις δυο 12ΑΧ7 αντι για μια, η 2 6L6 αντι για μια?
οσο περισσοτερες ΤΕΛΊΚΕΣ λυχνιες εχεις τοσο υψηλοτερο και το wattage του ενισχυτη σου,οσο περισσοτερα ρυθμιστικα και "μπλιμπλικια" (,βρωμικα καναλια ,reverb etc) εχεις στην προενισχυση τοσο περισσοτερες προενισχυτικες χρειαζεσαι...

Ω. Μια δικαναλη κεφαλη ηλεκτρικης κιθαρας μπορει να χρησιμοποιηθει σαν ενισχυτης για ακροαση μουσικης σε ενα κατα τα αλλα αναλογο συστημα?
οχι θα ειναι χαλια μαυρα.

  Α. Ποιες οι διαφορες μεταξυ διαφορετικων λυχνιων (π.χ. 12ΑΧ7 και 12ΑU7) ?

Κατα καιρους εχω συναντησει διαφορους τυπους, π.χ. προενιχυση 12AX7, 12AU7, ECC83, 12BH7, 12AX4 και ενισχυση EL-84, KT-88, 6L6, 6V6, EL-34, E184, 6550, 5881 κλπ. Υποθετω ενα λινκ θα βοηθουσε εδω...
στις προενισχυτικες λυχνιες τα νουμερα δειχνουν το gain που παραγουν (με χαμηλοτερη στο gain την 12AU7 & υψηλοτερη την 12ΑΧ7), 12ΑΧ7 & ΕCC83 ειναι ακριβως οι ιδιες λυχνιες σε αμερικανικη και ευρωπαϊκη ονοματολογια.

οι ηχητικες διαφορες των διαφορων ΤΕΛΙΚΩΝ λυχνιων ειναι πολυ μεγαλες.

ΠΟΛΥ γενικα 6L6 & 6V6 καθοριζουν τον "αμερικανικο" (τυπου Fender δηλ.) ηχο,και οι EL84 & EL 34 τον βρεττανικο (vox,Marshall,Orange)

κανε ενα google search για  "tube types" "valve types" ;)

 
απλα παιδια, να κανω την παρακληση να μην γεμισουμε το θεματακι με ποστς τυπου

''χα χα χα, καλο'' ή ''+απειρο''.

ας το αφησουμε να εξελιχθει στα τεχνικα ζητηματα γιατι εχει μεγαλο ενδαιφερον!

 
Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?

Παρακάτω φαίνονται αναλυτικά οι τρόποι λειτουργίας των κλάσσεων (με πλεονεκτήματα και μειωνεκτήματα):

CLASS A

Είναι η απλούστερη μορφή ενίσχυσης. Όλη η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από μία Λυχνία. Αυτή για να λειτουργεί μόνη της, έχει ρυθμιστεί ηλεκτρονικά ώστε να παράγει (ας πούμε) και την θετική και την αρνητική πλευρά του σήματος εξόδου.

Πλεονεκτήματα:

Η καθαρότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Έχει την λιγότερη παραμόρφωση και τον πιστότερο ήχο με πρωτοφανή αμεσότητα και  απαράμιλλη διαύγεια. Ακούστε/παίξτε με έναν BadCat τάξης Α (ή οποιονδήποτε άλλον) και θα το καταλάβετε.

Μειονεκτήματα:

Η Λυχνία δουλεύει συνεχώς σε (σχεδόν) πλήρη ισχύ, ανεξάρτητα αν δίνουμε σήμα στον ενισχυτή ή όχι και ανεξάρτητα από το αν έχουμε το Master Volume ψηλά ή χαμηλά. Αυτό καταπονεί τις Λυχνίες και γερνούν τόσο γρήγορα όσο αν παίζαμε συνεχώς στο maximum. Οι ενισχυτές αυτοί ζεσταίνονται πολύ και συνήθως απαιτούν ανεμιστήρες για την ψύξη τους. Επίσης καταναλώνουν πολύ ρεύμα.



CLASS Β

Είναι η πιο βολική μορφή ενίσχυσης. Η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία. Αυτές έχουν ρυθμιστεί ηλεκτρονικά ώστε να παράγουν η μία την θετική και η άλλη την αρνητική πλευρά του σήματος εξόδου. Για να το κάνουν αυτό, πρέπει να “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Αυτό γίνεται πολλές χιλιάδες φορές το δευτερόλεπτο.

Πλεονεκτήματα:

Η οικολογικότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης δεν καταναλώνει (σχεδόν) καθόλου ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες παράγουν την διπλάσια ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της.  Με το λιγότερο δυνατόν ρεύμα και κατανάλωση, παράγουμε το μέγιστο της ενίσχυσης. Οι Λυχνίες διαρκούν πολύ και δεν ζεσταίνονται παρά μόνο αν ανοίξουμε το Master Volume ψηλά.

Μειονεκτήματα:

Το “σκατζάρισμα” (switch) που γίνεται μεταξύ των δύο Λυχνιών δημιουργεί μία ειδική παραμόρφωση που λέγεται Crossover Distortion. Στην Τάξη B η παραμόρφωση αυτή είναι ιδιαίτερα φανερή και γίνεται αντιληπτή από τον άνθρωπο ως μία δυσάρεστη αλλοίωση του ήχου.

CROSSOVER DISTORTION

Είναι η παραμόρφωση που δημιουργείται κατά το “σκατζάρισμα” (switch) που γίνεται μεταξύ των δύο Λυχνιών, όταν περνάει το σήμα από την θετική στην αρνητική πλευρά και ανάποδα. Η αλλαγή δεν μπορεί ηλεκτρολογικά να γίνει εντελώς ακαριαία για πολλούς λόγους και έτσι παρατηρείται αυτό το φαινόμενο.

Η παραμόρφωση που παράγεται ως αποτέλεσμα, δεν μοιάζει με την κλασσική γλυκιά παραμόρφωση που θέλουμε από τις Λυχνίες όταν αυτές οδηγούνται σε υψηλές εντάσεις (παραμόρφωση που παράγεται στις κορυφές του σήματος) αλλά με μία ιδιαίτερα δυσάρεστη “αγριάδα” (παραμόρφωση που προκαλείται στην βάση του σήματος κατά την αλλαγή από την μία Λυχνία στην άλλη).


CLASS ΑΒ


Είναι ένας αποτελεσματικός συνδυασμός μεταξύ Τάξης (Class) Α και Τάξης Β. Η ενίσχυση, δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία, εκ των οποίων όμως, η μία λειτουργεί λίγο περισσότερο από την άλλη. Πάλι πρέπει να  “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Όμως σε χαμηλές εντάσεις, μπορεί να λειτουργεί μόνο η μία Λυχνία από τις δύο, και τότε λειτουργεί σε Τάξη (Class) Α, με όλα τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τάξη αυτή.


Πλεονεκτήματα:

Είναι η βέλτιστη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης καταναλώνει λίγο ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες μπορούν να παράγουν σχεδόν 30% περισσότερη ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της.  Σε χαμηλές εντάσεις έχει πολύ καλή πιστότητα και διαύγεια.  Επίσης το Crossover Distortion σε μεγαλύτερες εντάσεις είναι λιγότερο αντιληπτό.

Μειονεκτήματα:

Οι Λυχνίες που δουλεύουν περισσότερο, μπορεί και μάλλον θα γεράσουν γρηγορότερα από τις άλλες. (Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί συνήθως σας χαλάει μόνο μία από τις δύο ή δύο από τις τέσσερις Λυχνίες του τελικού σταδίου στον ενισχυτή σας σε Τάξη ΑΒ? Τώρα ξέρετε !)

 
A. Λυχνιες ενισχυτων κιθαρας

Β. Αναλογα απο το κυκλωμα εξαρταται και ο αριθμος των λυχνιων.

Superfunk είπε:
οσο περισσοτερες ΤΕΛΊΚΕΣ λυχνιες εχεις τοσο υψηλοτερο και το wattage του ενισχυτη σου,οσο περισσοτερα ρυθμιστικα και "μπλιμπλικια" (,βρωμικα καναλια ,reverb etc) εχεις στην προενισχυση τοσο περισσοτερες προενισχυτικες χρειαζεσαι...
Γ. Αν μελετησεις το link στην απαντηση Α, θα σου δωσει και αυτη την απαντηση...

Δ. Καλυτερη δεν ειναι καμια ταξη. Εξαρταται παντα αναλογα την χρηση.. ....ταξεις ενισχυτων

Ε. Την ιδια συντηρηση που χρειαζονται ολες οι ηλεκτρικες συσκευες!  ;D

Αντικατασταση πυκνωτων θα κανεις οταν χρειαστει... θα το καταλαβεις ποτε!

Δεν ανηκει στην συντηρηση αλλα στις βλαβες....

Τις λυχνιες, ναι μπορεις να τις αλλαξεις μονος σου. Στην αρχη μπορει να σου δειξει καποιος... ή και μεσα απο το φορουμ σιγουρα θα σου εξηγησουν πως. Μην σε αγχωνει το ζητημα...

Ζ. Αυτο συμβαινει γιατι οι λαμπατοι δεν παραμορφωνουν οπως οι τρανζιστορατοι. Παραμορφωνουν πιο "γλυκα"! Ή μαλλον η καλυτερη λεξη ειναι πιο "στρογγυλα"... με αποτελεσμα οι υψηλες εντασεις τους να μην ενοχλουν. Αρα ακουγονται και πιο δυνατα.... ... πιο ευχαριστα!

Η. Θεωρητικα ισχυει αυτο που λες....

Στην πραξη ομως μεταφραζεται ως "ογκος". Καλυπτει μεγαλυτερο φασμα συχνοτητων... και συνηθως εκει που "φαινεται" στους ενισχυτες κιθαρας ειναι στα μεσοχαμηλα. Τα νιωθεις στο στομαχι!  ;D

Ενας ενισχυτης ομως που εχει περισσοτερο headroom απο ενα αλλο θα υπερτερει και στις αλλες συχνοτητες...

Θ.

Εκτος απο την μικροτερη ανακλαση του ηχου στο εδαφος, με αποτελεσμα ουτως η αλλως διαφορετικο "γενικο" ηχο
Νομιζω απαντας μονος σου στην ερωτηση....

...εκτος απο αυτο εχεις και διαφορετικη "κατευθυνση" του ηχου, εφοσων το μεγαφωνο "κοιταει" αλλου.

Ι.Οντως,

λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0
Δεν υπαρχει θετικο ή αρνητικο. Αναλογα τι θες. Ειναι πχ οπως το reverb. Αν θες ο ενισχυτης να εχει reverb, ειναι θετικο. Αν δεν θες... ειναι αρνητικο.

Κ. Για να εχεις δυναμικες παιζουν ολα ρολο!

Παντως, και οι τρανζιστορατοι εχουν δυναμικες και οι λαμπατοι εχουν δυναμικες. Εξαρταται απο την κατασκευη...

Λ. Ο ενισχυτης θελει ενα ζεσταμα για να δωσει τον καλο του χαρακτηρα! Τιποτα αλλο...

Μπορεις ομως να παιζεις και μεχρι να ζεσταθει. Δεν θα παθει κατι.

Μ. Αρχιζει να κρυωνει αναλογα τις καιρικες συνθηκες!  ;D

Αν τον εχεις ανοιχτο δεν κρυωνει... μετα συνεχισε να παιζεις.

Ν. 50/50

Ξ. Οι λυχνιες ευτυχως φτηναινουν....

Ο. Μια χαρα παει η παραγωγη. Ισα-ισα βγαινουν συνεχεια καινουργια κομματια/μοντελα.

Ας ειναι καλα οι tubelovers! Και κιθαριστες/μπασιστες αλλα και οι χαιφιντελιστες.

Π. Και οι δυο! Ειπαμε, αναλογα την ποιοτητα κατασκευης...

Ρ. Καμια διαφορα. Επελεξε αυτο που χρειαζεσαι...

Δλδ αν ο ενισχυτης σου εχει εξοδους 4 και 8Ω, μην αγορασεις καμπινα/ηχειο στα 16Ω ή στα 2Ω.

Σ. Ο προενισχυτης παιζει το ρολο της ενισχυσης τασης και ο τελικος ενισχυτης της ενισχυσης ρευματος.

Ενας προενισχυτης κιθαρας δεν μπορει να χρησιμοποιηθει ως mic preamp. Εχει διαφορετικη αντισταση εισοδου...

Τ. Ειναι η εξοδος της προενισχυσης που υπαρχει εσωτερικα στον ενισχυτη σου.

Ολοι οι ενισχυτες κιθαρας/μπασου εχουν εναν προενισχυτη και εναν τελικο ενισχυτη.

Το send-return βρισκεται ακριβως στη μεση αυτων των δυο. Το send μπορει να θεωρηθει και ως Pre Out, και το return ως Amp In.

Y. σορυ αλλα κατι δεν παει καλα σε αυτη την ερωτηση ???

Φ. Οσο πιο μεγαλο ειναι το μεγαφωνο τοσο πιο πολυ ογκο αερα μπορουν να "σπρωξουν".

Τα μονιτορ παιζουν σε χαμηλες εντασεις... και βρισκεσαι και κοντα τους.

Βαλε ενα μονιτορ να σου αναπαραγει την ηχογραφημενη κιθαρα σου που την εγραψες στην καμπινα 4Χ12 με το volume του 100W ενισχυτη σου στο 7-8!

X. Ναι. Απλα μην τολμησεις και κατα λαθος παρεις την καμπινα που εχεις για να παιζεις σπιτι σε καποιο live!

Ψ. α)Οχι. β)αναλογα πως ειναι τα output του ενισχυτη. γ) το ιδιο αφοβα οπως στην 1η περιπτωση ...αν και δεν καταλαβα πια ειναι η 1η περιπτωση  :-\

Ω. Ναι αμε! Οπως ειπαν και καποιοι αλλοι ,ομως, ισως να μην σ'αρεσει...

Α#. Δυστυχως τους εχουν υποβαθμισει. Οπου, παραγωγη τα πραματα ειναι ασχημα! Το χειροποιητο σημερα σπανιζει και κοστιζει, καμια φορα υπερ-κοστιζει (χωρις λογο)! Ειμαστε στην εποχη της καταναλωσης. Το αγοραζω 150 ευρω κανω το κεφι μου για κανενα χρονο δυο, χαλαει το πεταω στα σκουπιδια. Περνω αλλο που μετα απο δυο χρονια με 150 ευρω θα αγοραζω και "καλυτερης" ποιοτητας! Και η ιστορια συνεχιζεται... Η βεσπα μου ομως ακομα τσουλαει!  ;D

Ελπιζω να σε βοηθησα, με τοσες ερωτησεις... και παλι καλα που καταφερα να φτασω και στο τελος... βεβαια στο ενδιαμεσο εχω παει για καφε... φαγητο... επαιξα και λιγο κιθαρα.. ηρθε ενας φιλος τα ειπαμε... πηγα για ποτακι...

Χωρις παρεξηγηση, μηπως βιαζεσαι να τα μαθεις ολα εδω και τωρα?  :D ...μια απο τα ιδια και ο υπογραφων!

Ξεκινα το ταξιδι και θα τα βρεις ολα στην πορεια... και οτι σου κανει εντυπωση εξερευνησε το! Πολλοι ηρθαν στη ζωη, λιγοι την εζησαν!

 
Τι είναι Class A και B? Πολλά λινκς εδώ: http://www.noiz.gr/index.php?topic=157018. Αναφέρεται και η πιο σημαντική ηχητική & χειροπιαστή διαφορά τους: η παρουσία τρίτης αρμονικής στους Class AB, που δεν είναι τόσο φιλική και "μελένια" - "βελούδινη" στο αυτί όσο η δεύτερη αρμονική στους Class A. To αντίτιμο όμως των Class A είναι το μικρό headroom.

arxontas είπε:
CLASS A

Είναι η απλούστερη μορφή ενίσχυσης. Όλη η ενίσχυση δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από μία Λυχνία.

Πλεονεκτήματα:

Η καθαρότερη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Έχει την λιγότερη παραμόρφωση και τον πιστότερο ήχο με πρωτοφανή αμεσότητα και  απαράμιλλη διαύγεια. Ακούστε/παίξτε με έναν BadCat τάξης Α (ή οποιονδήποτε άλλον) και θα το καταλάβετε.

Οι ενισχυτές αυτοί ζεσταίνονται πολύ και συνήθως απαιτούν ανεμιστήρες για την ψύξη τους.
Η Class A δεν είναι απαραίτητο να είναι single ended, δηλαδή να παράγεται από μόνο μια λυχνία. Ο όρος "καθαρότερη" είναι κάπως φιλολογικός και δεν τον πολυκαταλαβαίνω... όσον αφορά στην παραμόρφωση, πάντα έχει μικρότερο headroom από τις υλοποιήσεις της class AB. Oι Bad Cat ανήκουν στην κατηγορία "μοιάζω με Class A", όπως επίσης και οι Vox και ο Koch Studiotone. H ζέστη τους είναι φυσιολογική και όμοια με κάθε λαμπάτο. Ανεμιστηράκι δεν έχω δει σε κανέναν Class A, εκτός από τον παλιό μου Epiphone Blues Custom 30 (που και πάλι δεν ήταν ακριβώς Class A αλλά απλά cathode biased Class AB όπως σχεδόν όλοι της κατηγορίας "μοιάζω").

 
arxontas είπε:

CLASS ΑΒ


Είναι ένας αποτελεσματικός συνδυασμός μεταξύ Τάξης (Class) Α και Τάξης Β. Η ενίσχυση, δηλαδή το σήμα εξόδου παράγεται από δύο Λυχνίες σε συνεργασία, εκ των οποίων όμως, η μία λειτουργεί λίγο περισσότερο από την άλλη. Πάλι πρέπει να  “σκατζάρουν” (switch) η μία με την άλλη κάθε φορά που το σήμα περνάει από το θετικό στο αρνητικό και ανάποδα. Όμως σε χαμηλές εντάσεις, μπορεί να λειτουργεί μόνο η μία Λυχνία από τις δύο, και τότε λειτουργεί σε Τάξη (Class) Α, με όλα τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τάξη αυτή.


Πλεονεκτήματα:

Είναι η βέλτιστη μορφή ενίσχυσης εκ των τριών. Χωρίς σήμα, το στάδιο ενίσχυσης καταναλώνει λίγο ρεύμα. Οι δύο Λυχνίες μπορούν να παράγουν σχεδόν 30% περισσότερη ενίσχυση από ότι θα παρήγαγε μία μόνη της.  Σε χαμηλές εντάσεις έχει πολύ καλή πιστότητα και διαύγεια.  Επίσης το Crossover Distortion σε μεγαλύτερες εντάσεις είναι λιγότερο αντιληπτό.

Μειονεκτήματα:

Οι Λυχνίες που δουλεύουν περισσότερο, μπορεί και μάλλον θα γεράσουν γρηγορότερα από τις άλλες. (Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί συνήθως σας χαλάει μόνο μία από τις δύο ή δύο από τις τέσσερις Λυχνίες του τελικού σταδίου στον ενισχυτή σας σε Τάξη ΑΒ? Τώρα ξέρετε !)
Η επεξήγησή σου για τις τάξεις Α και Β ήταν σχεδόν υποδειγματική. Στην τάξη ΑΒ όμως σφάλλεις. Ουσιαστικά στην κλάση ΑΒ δεν αναλαμβάνει μια λυχνία μόνο τις θετικές ημιπεριόδους και η άλλη τις αρνητικές, όπως στην τάξη Β, αλλά ούτε όπως το περιγράφεις εσύ (ότι η μια αναλαμβάνει να δουλεύει και λίγο σε τάξη Α). Αν συνέβαινε αυτό, πάλι θα είχαμε crossover distortion στην άλλη που δουλεύει σε τάξη Β.

Η τάξη Α πολώνει τις λυχνίες στο μέσο περίπου του συνολικού εύρους τάσης που μπορούν να αποδώσουν. Έτσι σε κατάσταση ηρεμίας η έξοδος της λυχνίας είναι μια σταθερή DC τάση - προσοχή, όχι η έξοδος του μεγαφώνου, μιλάω για την έξοδο της λυχνίας. Αυτή η DC τάση είναι ουσιαστικά η τάση πόλωσης της λυχνίας πολλαπλασιασμένη με την απολαβή της. Στο μεγάφωνο δε φτάνει γιατί παρεμβάλλεται ο Μ/Σ εξόδου που αποκόπτει τις DC τάσεις (πράγμα που μπορεί να προσμετρηθεί ως μειονέκτημα στην τάξη Α, αφού αυτή η συνεχής DC τάση καταπονεί τον Μ/Σ εξόδου υπό τη μορφή παραμένοντος μαγνητικού φορτίου στον πυρήνα του με τα χρόνια - που ίσως τελικά να είναι και καλό, γιατί δίνει mojo στον Μ/Σ. Δεν είναι του παρόντος αλλά μπορώ να επεκταθώ επί του θέματος αν θέλετε).

Βάζοντας λοιπόν τη λυχνία με πόλωση στο μέσο του εύρους τάσεων που μπορεί να αποδώσει, εκμεταλλευόμαστε όλο το εύρος αυτό, αφού έχουμε ίσο πλάτος επάνω και κάτω απο την "κεντρική γραμμή πόλωσης" πριν η εκάστοτε ημιπερίοδος βγει εκτός εύρους και παραμορφωθεί.

Στην τάξη Β, βάζουμε τέτοια πόλωση ώστε η λυχνία να έχει χώρο να "επεκταθεί" μόνο επάνω ή κάτω από την "κεντρική γραμμή", ενισχύοντας έτσι μόνο τη θετική ή αρνητική ημιπερίοδο αντίστοιχα. (συγγνώμη για τους αδόκιμους όρους, αλλά έτσι ίσως είναι πιο κατανοητά). Φυσικά αφού χρειαζόμαστε και τις δύο ημιπεριόδους, χρειαζόμαστε λοιπόν δύο ενισχυτικές διατάξεις, η μια να ενισχύει τη θετική και η άλλη την αρνητική ημιπερίοδο και να παίρνουμε το συνολικό σήμα στην έξοδο. Αυτή η διάταξη λέγεται Push-Pull. Επειδή τα χαρακτηριστικά των λυχνιων δεν είναι γραμμικά στην περιοχή όπου γίνεται η εναλλαγή από τη μια στην άλλη λυχνία, η κυματομορφή παραμορφώνεται στα σημεία διέλευσης από την "κεντρική γραμμή" και αυτό είναι το crossover distortion.

H τάξη ΑΒ λοιπόν, έρχεται να διορθώσει αυτό το φαινόμενο κάνοντας το εξής απλό: αντί να ενισχύει μόνο τη θετική ή την αρνητική ημιπερίοδο κάθε λυχνία, της δίνουμε μια ελαφριά πόλωση ώστε να ενισχύει και ένα μικρό κομμάτι της αντίστροφης ημιπεριόδου. Αυτό το κομμάτι κανονίζουμε να έχει εύρος όσο περίπου η μη-γραμμικότητα της άλλης λυχνίας που υποτίθεται οτι θα έπρεπε να ενισχύει αυτήν την ημιπερίοδο. Έτσι, για εκείνο το μικρό χρονικό διάστημα, δουλεύουν ουσιαστικά και οι 2 λυχνίες εξομαλύνοντας κατά πολύ το crossover distortion (το οποίο όμως δεν εξαλείφεται τελείως, απλά μειώνεται θεαματικά)

Το γεγονός ότι δε χαλάνε όλες οι λυχνίες ταυτόχρονα έχει να κάνει καθαρά με τις διαφορετικές κατασκευαστικές μικροανοχές της κάθε μιας.

 
Child Of Story είπε:
Απλα φιλε μου και εγω και ενας (τουλαχιστον) ακομη παρομοια ασχετος συμφορουμιτης, με τον οποιο συζηταμε καθε μερα για ενισχυτες και για το τι διαβασαμε σχετικα στο Νοιζ (και σε λυμενα θεματα), εχουμε καταντησει... ασχετοι(!), δηλαδη δεν εχουμε καταλαβει και πολλα. Μπορει να ειναι και λαθος μας! Εγω παντως εφτιαξα αυτες τις ερωτησεις που λογικα θα αφορουν καθε ασχετο (συμπεριλαμβανομενου εμενα πρωτα και καλυτερα) οσο πιο τακτοποιημενα και αναλυτικα μπορουσα, ετσι ωστε και ο γνωστης να μπορει να απαντα συνηθως μονολεκτικα η τουλαχιστον με μικρες και περιεκτικες προτασεις, και αυτη η γνωση να εχει μια "σειρα", και να τα βλεπει ο αρχαριος απλα και μαζεμενα, χωρις να τρεχει απο εδω κι απο εκει με αναποφευκτη συνεπεια να μπερδευεται και να βαλτωνει (οπως εχει συμβει και με μας)!
Μα όχι, πάρα πολύ καλά έκανες, δεν είπα ότι δεν έπραξες σωστά!! Από ότι βλέπω είναι και πολλές οι απορίες αλλά σιγά σιγά θα απαντηθούν όλες, ορισμένες καλύτερα, ορισμένες χειρότερα... πχ. ο Babtua τα έγραψε πολύ καλύτερα από ότι θα τα έγραφα εγώ.  :)

 
Child Of Story είπε:
  Ζ. Εχω διαβασει οτι για αντικειμενικα ιδια watt, το ανθρωπινο αυτι αντιλαμβανεται δυνατοτερο τον ηχο ενος ενισχυτη λυχνιας απο εναν τρανζιστορατο. Αυτο συμβαινει λογω πλουσιοτερου ηχου, περισσοτερων αρμονικων κλπ του λαμπατου?
Περισσότερες και "καλύτερες" μουσικά αρμονικές (άρτιας τάξης, σε αντίθεση με τις περιττές αρμονικές που βγάζουν κυρίως οι τρανζιστοράτοι) και κυρίως το γεγονός ότι οι λυχνίες λόγω των χαρακτηριστικών τους δεν κλιπάρουν το σήμα όταν φτάνουν στα άκρα αλλά το ελαττώνουν σταδιακά. Αυτό ουσιαστικά είναι ένα "εγγενές" compression που έχουν οι λυχνίες και τους δίνει σε μεγάλο βαθμό το ζεστό τους ήχο. Το hard clipping παράγει πλήθος περιττών αρμονικών που είναι διάφωνες με τη νότα και η νότα παραμορφώνει και ακούγεται άσχημα (σαν square wave). Το soft clip που κάνει η λυχνία είναι ουσιαστικά κομπρεσάρισμα της νότας, "στρογγύλεμα" της ημιπεριόδου και αύξηση έτσι (εδώ θέλει πράξεις και μαθηματικά) του συνολικού RMS, δηλαδή του apparent volume. Ή αν θες να το δεις απλούστερα, το soft clipping παράγει κυρίως άρτιες αρμονικές και ειδικά οι αρμονικές χαμηλότερης τάξης (2η, 4η) συνεισφέρουν στον όγκο του σήματος αφού ενισχύουν την θεμελιώδη.

Ουσιαστικά δηλαδή οι λαμπάτοι βγάζουν την ίδια ένταση με τους τρανζιστοράτους, αν μιλάμε για τελείως καθαρό σήμα. Απλά οι λαμπάτοι ακούγονται ευχάριστα ακόμα και όταν παραμορφώνουν, δηλαδή σε μεγάλες εντάσεις, λόγω του κομπρεσσαρίσματος/άρτιων αρμονικών τους, ενώ αντίθετα τα τρανζίστορ αν παραμορφώσουν ακούγονται ιδιαίτερα άσχημα, γι αυτό δεν τα αφήνουμε να ξεφύγουν όπως τις λάμπες. Αυτή η "γλυκιά" παραμόρφωση είναι που δίνει και τη "γλύκα" στις λάμπες. Γι αυτό και στα specs των ενισχυτών (ειδικά των HiFi) είναι απόλυτα λογικό να δεις ενισχυτή λαμπάτο με THD (Total Harmonic Distortion) στα 1, 2 ή και 3% ενώ για τρανζίστορ η απόλυτα μίνιμουμ THD πρέπει να είναι κάτω από... 0,01% !

 
Child Of Story είπε:
  Ι. Ρυθμιστικο gain. Ποιος ο ρολος του? Ειναι κατα καποιον τροπο το volume της προενισχυσης? Στο "0" υπαρχει οντως μηδενικο gain, η λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0, "τσιμπωντας" ελαφρα τον ηχο? Ειναι θετικο να το εχει ενας ενισχυτης?
Πολλοί συγχέουν τον όρο GAIN με τον όρο DISTORTION/OVERDRIVE κλπ (και πολύ μου τη δίνει αυτό!)

GAIN oυσιαστικά είναι το volume μιας προενισχυτικής βαθμίδας, όπως το είπες (η απολαβή της σε τάση, gain=απολαβή, κέρδος). Αντίθετα όμως από ό,τι κατάλαβα ότι πιστεύεις, δεν έχει καμία σχέση (άμεσα τουλάχιστον) με παραμόρφωση. Απλά ρυθμίζει το εύρος της τάσης που θα πάει στην επόμενη βαθμίδα. Τώρα, αν εσύ το ανεβάσεις αρκετά και στείλεις μεγάλη τάση σήματος στην επόμενη βαθμίδα, ενδέχεται (και είναι καθαρά θέμα κατασκευής και τί θέλει ο σχεδιαστής, ακόμα και τί σήμα παίρνει από την κιθάρα) η επόμενη βαθμίδα να παραμορφώσει, αφού θα βγει εκτός εύρους λειτουργίας. Αυτό είναι το OVERDRIVE. Όταν έχεις ακραίο OVERDRIVE, έχεις πλέον DISTORTION (δηλαδή overdrive και distortion είναι το ίδιο πράγμα απλά σε διαφορετικό βαθμό - όπως το tremolo και το ring modulator).

To από ποιο σημείο και μετά θα "τσιμπάει" ο ενισχυτής ανεβάζοντας το gain, είναι καθαρά θέμα ενισχυτή και όγκου σήματος κιθάρας. Σε κάποιον ενισχυτή μπορεί να υπεροδηγείται από το τίποτα σχεδόν, σε άλλον μπορεί να το ανοίγεις τέρμα και ο ήχος να είναι ακόμα καθαρός. Το GAIN δηλαδή είναι το αίτιο, το αποτέλεσμα είναι θέμα κατασκευαστή...

 
Status
Not open for further replies.

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top