- Μηνύματα
- 281
- Πόντοι
- 18
Γεια χαρα.
Καταρχας πριν γραψω ο,τιδηποτε αλλο να τονισω πως αν και κιθαριστας, ανακαλυψα πως ουσιαστικα ειμαι τελειως ασχετος με το θεμα.
Μεσα στο Νοιζ ανακαλυψα πως οι γνωσεις μου για τους ενισχυτες ειναι σχεδον... ανυπαρκτες! Μιας και σκεφτομαι να αγορασω ενισχυτη, σκεφτηκα να γραψω αυτο το θεμα σαν συγκεντρωτικο χωρο πληροφοριων για ολους τους αρχαριους και ασχετους σαν και μενα, αντι να σας πω τι θελω και να μου προτεινετε 3-4 ενισχυτες. Αλλωστε σε μια τετοια περιπτωση απλως θα αγοραζα εναν ενισχυτη παραμενοντας ομως... ασχετος! Και αλλωστε το παλιο ρητο λεει "κανεις καλο σε ενα παιδι αν του διαβασεις ενα παραμυθι, του κανεις μεγαλυτερο καλο αν του μαθεις να διαβαζει!".
Για μενα και τουλαχιστον εναν ακομη συμφορουμιτη, με τον οποιο τα λεμε καθημερινα απο κοντα, σχεδον ολα τα παρακατω ερωτηματα ειναι αναπαντητα, οσο κι αν εχουμε ψαξει στο Νοιζ.
Να πω εδω πως οπου γραφω "εχω διαβασει", εννοω παντα μεσα στο Νοιζ.
Αν και με τον συμφορουμιτη υποψιαζομαστε τις απαντησεις σε αρκετες απο τις παρακατω ερωτησεις, αποφασισα να γραψω αυτο το θεμα μιας και το "υποθετω" απεχει πολυ απο το "γνωριζω", κατι που εχει αποδειχθει πολλακις απο τις περιηγησεις μας εδω.
Αλλωστε, κανεις δεν ειναι υποχρεωμενος να απαντησει στις αποριες μας.
Εγω ο ασχετος παντως, ευχαριστω ολους προαιρετικα!
Παμε λοιπον! :
Α. Ποιες οι διαφορες μεταξυ διαφορετικων λυχνιων (π.χ. 12ΑΧ7 και 12ΑU7) ?
Κατα καιρους εχω συναντησει διαφορους τυπους, π.χ. προενιχυση 12AX7, 12AU7, ECC83, 12BH7, 12AX4 και ενισχυση EL-84, KT-88, 6L6, 6V6, EL-34, E184, 6550, 5881 κλπ. Υποθετω ενα λινκ θα βοηθουσε εδω...
Β. Ποιος ο ρολος του αριθμου των λαμπων της ενισχυσης και ποιος της προενισχυσης? Ποια η διαφορα δηλαδη στο να εχεις δυο 12ΑΧ7 αντι για μια, η 2 6L6 αντι για μια?
Γ. Μπορεις να αλλαξεις τυπους λαμπων κατα βουληση? Εκτος απο τον λογικο περιορισμο να ειναι ενισχυσης-ενισχυσης και προενισχυσης-προενισχυσης, υπαρχουν αλλοι περιορισμοι?
Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?
Ε. Τι συντηρηση χρειαζεται ενας ενισχυτης? Εχω διαβασει και για αλλαγη πυκνωτων κλπ. Τι πρεπει να προσεχεις για να συντηρειται καλα (π.χ. υγρασια κλπ)? Η αντικατασταση των λαμπων ειναι ευκολη για εναν αρχαριο, η πρεπει να εισαι και ολιγον... αλχημιστης?
Ζ. Εχω διαβασει οτι για αντικειμενικα ιδια watt, το ανθρωπινο αυτι αντιλαμβανεται δυνατοτερο τον ηχο ενος ενισχυτη λυχνιας απο εναν τρανζιστορατο. Αυτο συμβαινει λογω πλουσιοτερου ηχου, περισσοτερων αρμονικων κλπ του λαμπατου?
Η. Τι σημαινει ο ορος "headroom" οταν μιλαμε για ενιχυτες? π.χ. στην μιξη οταν λες οτι εχεις αρκετο headroom, αυτο σημαινει οτι η γενικη σταθμη του κομματιου ειναι αρκετα χαμηλη, ετσι ωστε να εχεις περιθωρια οποτε θελησεις να την ανεβασεις κι αλλο, χωρις να κλιππαρει/ παραμορφωθει ο ηχος.
Θ. Ποιος ο ρολος της κεκλιμενης καμπινας? "Κεκλιμενη" καμπινα και "ανορθωμενη" καμπινα ειναι το ιδιο πραγμα? Εκτος απο την μικροτερη ανακλαση του ηχου στο εδαφος, με αποτελεσμα ουτως η αλλως διαφορετικο "γενικο" ηχο, αλλαζει και αυτην καθ'αυτην την συμπεριφορα του ηχειου?
Ι. Ρυθμιστικο gain. Ποιος ο ρολος του? Ειναι κατα καποιον τροπο το volume της προενισχυσης? Στο "0" υπαρχει οντως μηδενικο gain, η λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0, "τσιμπωντας" ελαφρα τον ηχο? Ειναι θετικο να το εχει ενας ενισχυτης?
Κ. Δυναμικες. Συχνα διαβαζω για λαμπατους με καπως "κομπρεσσαρισμενο" ηχο, με πιο αργη και μαλακη η πιο γρηγορη αποκριση... Γενικα μιλωντας, για καθαρο καναλι και χωρις εφφε φυσικα, τις δυναμικες τις αναδεικνυουν καλυτερα οι λαμπατοι η οι solid-state ενισχυτες? Παιζει ρολο και το ειδος της λαμπας, καμπινας κλπ στις δυναμικες?
Λ. Ζεσταμα ενισχυτη λυχνιας. Εχω διαβασει κατα καιρους διαφορα, απο "ασ' τον ανοιχτο για 10 λεπτα χωρις να παιζεις" ως "δωσ' του να καταλαβει!". Τι ισχυει τελικα? Και αντε, ζεσταθηκε, μετα...
Μ. Ποτε αρχιζει να "κρυωνει", οταν τον κλεισεις? π.χ. αν τον εχεις ανοιχτο για 20 λεπτα χωρις να παιζεις, εχεις δηλαδη ας πουμε live και εχεις ενα 20λεπτο διαλειμμα, τον εχεις αφησει ομως στο μεταξυ ανοιχτο, μετα θελει παλι ζεσταμα?
Ν. Headroom, attack, δυναμικες κλπ. Κατα ποσο εξαρτωμενα απο την ενισχυση/λαμπα και κατα ποσο απο την καμπινα?
Ξ. Οσον αφορα την τιμη των λυχνιων που βρισκονται σημερα σε παραγωγη, γενικα εχετε παρατηρησει να ακριβαινουν η να φθηναινουν χρονο με τον χρονο? Δεν μιλαμε φυσικα για... συλλεκτικα κομματια.
Ο. Ποια τα προγνωστικα σας για την βιομηχανια παραγωγης λυχνιων? Μιας και διαβασα οτι συντηρειται ουσιαστικα απο τους κιθαριστες, αργοπεθαινει η ευδοκιμει στην σημερινη εποχη?
Π. Τρανζιστορ vs λυχνια. Ποιος πλησιαζει συνολικα στο καθαρο καναλι περισσοτερο εναν σχετικα "καλο", πλουσιο ηχο κλασσικης η ακουστικης κιθαρας? Με αλλα λογια, ποιος ακουγεται συνολικα περισσοτρο "φυσικος"? Σχετικο και γενικο το ερωτημα, συνοψιζει πολλα πραγματα, αλλα τι να κανουμε...
Ρ. Εξοδοι 4, 8, 16, (ακομα και 2 για μπασσο) Ohm. Οχι μονο για ενισχυτες κιθαρας, αλλα και hi-fi. Ποιες οι διαφορες? Γιατι π.χ. καποιος να επιλεξει τα 16 αντι για τα 8 Ohm?
Σ. Preamp. Ποιος ο ρολος και η χρηση του? Μπορει π.χ. να λειτουργησει σαν λαμπατη προενισχυση μικροφωνου?
Τ. Preout. Προκειται ουσιαστικα για καναλι send/return ου ενισχυτη? Ποια η χρησιμοτητα του?
Υ. Τι σημαινει ανορθωμενη καμπινα, linear/non linear (γραμμικος/μη γραμμικος), bias κλπ?
Φ. Εχω διαβασει οσον αφορα την κιθαρα οτι τα πιο μικρου διαμετρηματος ηχεια (π.χ. 8") υστερουν στην πιο "σωστη" αποδοση του ηχου σε σχεση με τα μεγαλυτερου διαμετρηματος (π.χ. 12"). Ισχυει κατι τετοιο? Δεν φαινεται λιγο παραδοξο απο την στιγμη που τοσα και τοσα υψιστης ποιοτητας μονιτορς εχουν σαν στανταρ διαμετρημα γουφερ τις 8 ιντσες?
Χ. Στον συνδυασμο κεφαλη-καμπινα πρεπει να ειναι παντα "ισα" τα watt? Μπορεις π.χ. να παρεις μια πολλων watt κεφαλη για να παιζεις σε live, και οταν θες να παιξεις ησυχα στο σπιτι να την συνδεεις με αρκετων λιγοτερων watt καμπινα?
Ψ. Μπορεις να συνδεσεις ενα ενεργο (αυτοενισχυομενο) μονιτορ στην εξοδο μιας καμπινας η ενος combo ενισχυτη? Οταν συνδεεις δευτερο ηχειο στην εξοδο ενος combo ενισχυτη, ο αρχικος ενισχυτης συνεχιζει να παιζει μαζι με το ηχειο, η χρησιμοποιειται απλα σαν ενισχυση? Στην πρωτη περιπτωση, τα watts του "μοιραζονται"? Δηλαδη μπορεις πιο αφοβα να τερματισεις το master volume του ενισχυτη?
Ω. Μια δικαναλη κεφαλη ηλεκτρικης κιθαρας μπορει να χρησιμοποιηθει σαν ενισχυτης για ακροαση μουσικης σε ενα κατα τα αλλα αναλογο συστημα?
Α#. Διαβαζοντας το θεμα για τους παλιους Fender Silverface και Blackface, αναρωτηθηκα το εξης:
Λαμπατος ενισχυτης των '60s και το ιδιο μοντελο παραγωγης '00s. Η εξελιξη της τεχνολογιας και οι σημερινες μεθοδοι παραγωγης εχουν εν τελει βελτιωσει, αφησει αναλλοιωτους, η υποβαθμισει τους λαμπατους ενισχυτες? Εχω διαβασει οτι ακομα δεν εχει αυτοματοποιηθει η διαδικασια της τοποθετησης μιας λυχνιας, εχουν ομως τα υπολοιπα.
Ευχαριστω για ολα προαιρετικα!...
Καταρχας πριν γραψω ο,τιδηποτε αλλο να τονισω πως αν και κιθαριστας, ανακαλυψα πως ουσιαστικα ειμαι τελειως ασχετος με το θεμα.
Μεσα στο Νοιζ ανακαλυψα πως οι γνωσεις μου για τους ενισχυτες ειναι σχεδον... ανυπαρκτες! Μιας και σκεφτομαι να αγορασω ενισχυτη, σκεφτηκα να γραψω αυτο το θεμα σαν συγκεντρωτικο χωρο πληροφοριων για ολους τους αρχαριους και ασχετους σαν και μενα, αντι να σας πω τι θελω και να μου προτεινετε 3-4 ενισχυτες. Αλλωστε σε μια τετοια περιπτωση απλως θα αγοραζα εναν ενισχυτη παραμενοντας ομως... ασχετος! Και αλλωστε το παλιο ρητο λεει "κανεις καλο σε ενα παιδι αν του διαβασεις ενα παραμυθι, του κανεις μεγαλυτερο καλο αν του μαθεις να διαβαζει!".
Για μενα και τουλαχιστον εναν ακομη συμφορουμιτη, με τον οποιο τα λεμε καθημερινα απο κοντα, σχεδον ολα τα παρακατω ερωτηματα ειναι αναπαντητα, οσο κι αν εχουμε ψαξει στο Νοιζ.
Να πω εδω πως οπου γραφω "εχω διαβασει", εννοω παντα μεσα στο Νοιζ.
Αν και με τον συμφορουμιτη υποψιαζομαστε τις απαντησεις σε αρκετες απο τις παρακατω ερωτησεις, αποφασισα να γραψω αυτο το θεμα μιας και το "υποθετω" απεχει πολυ απο το "γνωριζω", κατι που εχει αποδειχθει πολλακις απο τις περιηγησεις μας εδω.
Αλλωστε, κανεις δεν ειναι υποχρεωμενος να απαντησει στις αποριες μας.
Εγω ο ασχετος παντως, ευχαριστω ολους προαιρετικα!
Παμε λοιπον! :
Α. Ποιες οι διαφορες μεταξυ διαφορετικων λυχνιων (π.χ. 12ΑΧ7 και 12ΑU7) ?
Κατα καιρους εχω συναντησει διαφορους τυπους, π.χ. προενιχυση 12AX7, 12AU7, ECC83, 12BH7, 12AX4 και ενισχυση EL-84, KT-88, 6L6, 6V6, EL-34, E184, 6550, 5881 κλπ. Υποθετω ενα λινκ θα βοηθουσε εδω...
Β. Ποιος ο ρολος του αριθμου των λαμπων της ενισχυσης και ποιος της προενισχυσης? Ποια η διαφορα δηλαδη στο να εχεις δυο 12ΑΧ7 αντι για μια, η 2 6L6 αντι για μια?
Γ. Μπορεις να αλλαξεις τυπους λαμπων κατα βουληση? Εκτος απο τον λογικο περιορισμο να ειναι ενισχυσης-ενισχυσης και προενισχυσης-προενισχυσης, υπαρχουν αλλοι περιορισμοι?
Δ. Αν και λογικα η κλασση Α ειναι η καλυτερη, ποιες οι διαφορες κλασσης Α και Α/Β?
Ε. Τι συντηρηση χρειαζεται ενας ενισχυτης? Εχω διαβασει και για αλλαγη πυκνωτων κλπ. Τι πρεπει να προσεχεις για να συντηρειται καλα (π.χ. υγρασια κλπ)? Η αντικατασταση των λαμπων ειναι ευκολη για εναν αρχαριο, η πρεπει να εισαι και ολιγον... αλχημιστης?
Ζ. Εχω διαβασει οτι για αντικειμενικα ιδια watt, το ανθρωπινο αυτι αντιλαμβανεται δυνατοτερο τον ηχο ενος ενισχυτη λυχνιας απο εναν τρανζιστορατο. Αυτο συμβαινει λογω πλουσιοτερου ηχου, περισσοτερων αρμονικων κλπ του λαμπατου?
Η. Τι σημαινει ο ορος "headroom" οταν μιλαμε για ενιχυτες? π.χ. στην μιξη οταν λες οτι εχεις αρκετο headroom, αυτο σημαινει οτι η γενικη σταθμη του κομματιου ειναι αρκετα χαμηλη, ετσι ωστε να εχεις περιθωρια οποτε θελησεις να την ανεβασεις κι αλλο, χωρις να κλιππαρει/ παραμορφωθει ο ηχος.
Θ. Ποιος ο ρολος της κεκλιμενης καμπινας? "Κεκλιμενη" καμπινα και "ανορθωμενη" καμπινα ειναι το ιδιο πραγμα? Εκτος απο την μικροτερη ανακλαση του ηχου στο εδαφος, με αποτελεσμα ουτως η αλλως διαφορετικο "γενικο" ηχο, αλλαζει και αυτην καθ'αυτην την συμπεριφορα του ηχειου?
Ι. Ρυθμιστικο gain. Ποιος ο ρολος του? Ειναι κατα καποιον τροπο το volume της προενισχυσης? Στο "0" υπαρχει οντως μηδενικο gain, η λειτουργει οπως ενα πεταλι παραμορφωσης ανοιχτο με το drive στο 0, "τσιμπωντας" ελαφρα τον ηχο? Ειναι θετικο να το εχει ενας ενισχυτης?
Κ. Δυναμικες. Συχνα διαβαζω για λαμπατους με καπως "κομπρεσσαρισμενο" ηχο, με πιο αργη και μαλακη η πιο γρηγορη αποκριση... Γενικα μιλωντας, για καθαρο καναλι και χωρις εφφε φυσικα, τις δυναμικες τις αναδεικνυουν καλυτερα οι λαμπατοι η οι solid-state ενισχυτες? Παιζει ρολο και το ειδος της λαμπας, καμπινας κλπ στις δυναμικες?
Λ. Ζεσταμα ενισχυτη λυχνιας. Εχω διαβασει κατα καιρους διαφορα, απο "ασ' τον ανοιχτο για 10 λεπτα χωρις να παιζεις" ως "δωσ' του να καταλαβει!". Τι ισχυει τελικα? Και αντε, ζεσταθηκε, μετα...
Μ. Ποτε αρχιζει να "κρυωνει", οταν τον κλεισεις? π.χ. αν τον εχεις ανοιχτο για 20 λεπτα χωρις να παιζεις, εχεις δηλαδη ας πουμε live και εχεις ενα 20λεπτο διαλειμμα, τον εχεις αφησει ομως στο μεταξυ ανοιχτο, μετα θελει παλι ζεσταμα?
Ν. Headroom, attack, δυναμικες κλπ. Κατα ποσο εξαρτωμενα απο την ενισχυση/λαμπα και κατα ποσο απο την καμπινα?
Ξ. Οσον αφορα την τιμη των λυχνιων που βρισκονται σημερα σε παραγωγη, γενικα εχετε παρατηρησει να ακριβαινουν η να φθηναινουν χρονο με τον χρονο? Δεν μιλαμε φυσικα για... συλλεκτικα κομματια.
Ο. Ποια τα προγνωστικα σας για την βιομηχανια παραγωγης λυχνιων? Μιας και διαβασα οτι συντηρειται ουσιαστικα απο τους κιθαριστες, αργοπεθαινει η ευδοκιμει στην σημερινη εποχη?
Π. Τρανζιστορ vs λυχνια. Ποιος πλησιαζει συνολικα στο καθαρο καναλι περισσοτερο εναν σχετικα "καλο", πλουσιο ηχο κλασσικης η ακουστικης κιθαρας? Με αλλα λογια, ποιος ακουγεται συνολικα περισσοτρο "φυσικος"? Σχετικο και γενικο το ερωτημα, συνοψιζει πολλα πραγματα, αλλα τι να κανουμε...
Ρ. Εξοδοι 4, 8, 16, (ακομα και 2 για μπασσο) Ohm. Οχι μονο για ενισχυτες κιθαρας, αλλα και hi-fi. Ποιες οι διαφορες? Γιατι π.χ. καποιος να επιλεξει τα 16 αντι για τα 8 Ohm?
Σ. Preamp. Ποιος ο ρολος και η χρηση του? Μπορει π.χ. να λειτουργησει σαν λαμπατη προενισχυση μικροφωνου?
Τ. Preout. Προκειται ουσιαστικα για καναλι send/return ου ενισχυτη? Ποια η χρησιμοτητα του?
Υ. Τι σημαινει ανορθωμενη καμπινα, linear/non linear (γραμμικος/μη γραμμικος), bias κλπ?
Φ. Εχω διαβασει οσον αφορα την κιθαρα οτι τα πιο μικρου διαμετρηματος ηχεια (π.χ. 8") υστερουν στην πιο "σωστη" αποδοση του ηχου σε σχεση με τα μεγαλυτερου διαμετρηματος (π.χ. 12"). Ισχυει κατι τετοιο? Δεν φαινεται λιγο παραδοξο απο την στιγμη που τοσα και τοσα υψιστης ποιοτητας μονιτορς εχουν σαν στανταρ διαμετρημα γουφερ τις 8 ιντσες?
Χ. Στον συνδυασμο κεφαλη-καμπινα πρεπει να ειναι παντα "ισα" τα watt? Μπορεις π.χ. να παρεις μια πολλων watt κεφαλη για να παιζεις σε live, και οταν θες να παιξεις ησυχα στο σπιτι να την συνδεεις με αρκετων λιγοτερων watt καμπινα?
Ψ. Μπορεις να συνδεσεις ενα ενεργο (αυτοενισχυομενο) μονιτορ στην εξοδο μιας καμπινας η ενος combo ενισχυτη? Οταν συνδεεις δευτερο ηχειο στην εξοδο ενος combo ενισχυτη, ο αρχικος ενισχυτης συνεχιζει να παιζει μαζι με το ηχειο, η χρησιμοποιειται απλα σαν ενισχυση? Στην πρωτη περιπτωση, τα watts του "μοιραζονται"? Δηλαδη μπορεις πιο αφοβα να τερματισεις το master volume του ενισχυτη?
Ω. Μια δικαναλη κεφαλη ηλεκτρικης κιθαρας μπορει να χρησιμοποιηθει σαν ενισχυτης για ακροαση μουσικης σε ενα κατα τα αλλα αναλογο συστημα?
Α#. Διαβαζοντας το θεμα για τους παλιους Fender Silverface και Blackface, αναρωτηθηκα το εξης:
Λαμπατος ενισχυτης των '60s και το ιδιο μοντελο παραγωγης '00s. Η εξελιξη της τεχνολογιας και οι σημερινες μεθοδοι παραγωγης εχουν εν τελει βελτιωσει, αφησει αναλλοιωτους, η υποβαθμισει τους λαμπατους ενισχυτες? Εχω διαβασει οτι ακομα δεν εχει αυτοματοποιηθει η διαδικασια της τοποθετησης μιας λυχνιας, εχουν ομως τα υπολοιπα.
Ευχαριστω για ολα προαιρετικα!...
Τελευταία επεξεργασία από moderator: