Ενισχυτες- τεχνικες ερωτησεις.

Status
Not open for further replies.
Child Of Story είπε:
Ευχαριστω για ολα προαιρετικα!...
Μάλλον προκαταβολικά και όχι προαιρετικά...

Για την ακρίβεια προκαταβολικά και υποχρεωτικά!! ;)

 
Babtua είπε:
Η τάξη Α πολώνει τις λυχνίες στο μέσο περίπου του συνολικού εύρους τάσης που μπορούν να αποδώσουν. Έτσι σε κατάσταση ηρεμίας η έξοδος της λυχνίας είναι μια σταθερή DC τάση - προσοχή, όχι η έξοδος του μεγαφώνου, μιλάω για την έξοδο της λυχνίας. Αυτή η DC τάση είναι ουσιαστικά η τάση πόλωσης της λυχνίας πολλαπλασιασμένη με την απολαβή της. Στο μεγάφωνο δε φτάνει γιατί παρεμβάλλεται ο Μ/Σ εξόδου που αποκόπτει τις DC τάσεις (πράγμα που μπορεί να προσμετρηθεί ως μειονέκτημα στην τάξη Α, αφού αυτή η συνεχής DC τάση καταπονεί τον Μ/Σ εξόδου υπό τη μορφή παραμένοντος μαγνητικού φορτίου στον πυρήνα του με τα χρόνια - που ίσως τελικά να είναι και καλό, γιατί δίνει mojo στον Μ/Σ. Δεν είναι του παρόντος αλλά μπορώ να επεκταθώ επί του θέματος αν θέλετε).
Μπορεις να επεκταθεις λιγο, για το mojo?  ???

Αν μιλας για Push-Pull κανεις ενα ΤΑΙΡΑΣΤΙΟ λαθος! ....ωστοσο εχουμε και στην ταξη ΑΒ

DC ρ ε υ μ α τ α...  εχουμε και εκει mojo μετα απο χρονια?

 
odis13 είπε:
Οχι ισα, προτιμουμε τα watt της καμπινας/μεγαφωνου να ειναι μεγαλυτερα απο αυτα του ενιχυτη, ετσι ωστε οσο δυνατα να βαλουμε τον ενιχυτη να μη καουν ουτε να παραμορφωνουν/"κλανουν" τα μεγαφωνα.
αυτό είναι αρκετά ανακριβές

αν οδηγήσεις 100άρα καμπίνα με 50άρη ενισχυτή στο τέρμα, θα κάψεις τα μεγάφωνα, αφού ο ενισχυτής θα κλιπάρει, δίνοντας DC (το οποίο θα κάψει και την 100άρα καμπίνα και την 200άρα και την 400άρα), άρα το "πάρε καμπίνα με περισσότερα βατ και είσαι εντάξει" είναι λάθος

κάλλιστα μπορεί κανείς να οδηγήσει 50άρα καμπίνα με 100άρη ενισχυτή, αρκεί να μη ανεβάσει πολύ την ένταση, ο ενισχυτής θα δίνει καθαρό σήμα με άφθονο headroom αφού θα δουλεύει "χαλαρά", τα ηχεία θα παίρνουν "καθαρό ρεύμα" και το ηχητικό αποτέλεσμα θα είναι πολύ καλό

 
gdevelek είπε:
αυτό είναι αρκετά ανακριβές

αν οδηγήσεις 100άρα καμπίνα με 50άρη ενισχυτή στο τέρμα, θα κάψεις τα μεγάφωνα, αφού ο ενισχυτής θα κλιπάρει, δίνοντας DC (το οποίο θα κάψει και την 100άρα καμπίνα και την 200άρα και την 400άρα)
δεν το έπιασα αυτό.. ::)

 
gdevelek είπε:
αυτό είναι αρκετά ανακριβές

αν οδηγήσεις 100άρα καμπίνα με 50άρη ενισχυτή στο τέρμα, θα κάψεις τα μεγάφωνα, αφού ο ενισχυτής θα κλιπάρει, δίνοντας DC (το οποίο θα κάψει και την 100άρα καμπίνα και την 200άρα και την 400άρα), άρα το "πάρε καμπίνα με περισσότερα βατ και είσαι εντάξει" είναι λάθος

κάλλιστα μπορεί κανείς να οδηγήσει 50άρα καμπίνα με 100άρη ενισχυτή, αρκεί να μη ανεβάσει πολύ την ένταση, ο ενισχυτής θα δίνει καθαρό σήμα με άφθονο headroom αφού θα δουλεύει "χαλαρά", τα ηχεία θα παίρνουν "καθαρό ρεύμα" και το ηχητικό αποτέλεσμα θα είναι πολύ καλό

Eννοειται οτι αμα εχεις 100 βατ ενισχυτη και παρεις 101 βατ καμπινα δεν εκανες τιποτα. Εννοω καμπινα τοσο μεγαλυτερη ετσι ωστε οταν εχουμε τον ενισχυτη στο τερμα να ειναι ολα οκ. Αναλογα με τον ενισχυτη διαλεγεις και την καμπινα.

Τι εννοεις οτι αν ανοιξεις 50αρη ενισχυτη στο τερμα θα καψεις και 100αρα και 200αρα και 400αρα καμπινα? Αμα ηταν ετσι δε θα μπορουσαμε να ανοιξουμε 50ρηδες ενισχυτες στο τερμα. Κατι που ομως δεν ισχυει, καθοτι η μεθοδος γομαρια-ενισχυτες-και-ολα-στο-11 ειναι αρκετα δημοφιλης σε αρκετα ειδη μουσικης.

Babtua παρα πολυ ωραια και κατανοητικη η αναλυση επι της Α/Β ταξης, +1

 
οι περισσότεροι ενισχυτές κλιπάρουν σε βαθμό που να δίνουν DC όταν τερματιστούν, και το DC καταστρέφει τα μεγάφωνα, αυτό λέω  ;)

 
gdevelek είπε:
οι περισσότεροι ενισχυτές κλιπάρουν σε βαθμό που να δίνουν DC όταν τερματιστούν, και το DC καταστρέφει τα μεγάφωνα, αυτό λέω  ;)
Και εγω αυτο καταλαβα, απλα ηθελα να σιγουρευτω οτι αυτο οντως εννοεις. Fair enough.

 
gdevelek είπε:
αν οδηγήσεις 100άρα καμπίνα με 50άρη ενισχυτή στο τέρμα, θα κάψεις τα μεγάφωνα
Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς. Μια απλή βόλτα από ένα ονλάιν μαγαζί θα δείξει πως το 95% των καμπινών που χρησιμοποιούνται με ενισχυτές έχουν τουλάχιστον διπλάσιο power rating από το ονομαστικό του ενισχυτή, ποικίλλοντας από 90 βατ μέχρι και 1200 στα 4Ω. Και το παίξιμο στο τέρμα είναι σχεδόν στην... ημερήσια διάταξη. Ακόμη κι αν δεν είναι, ένας ενισχυτής πρέπει να λειτουργεί απροβλημάτιστα σε όλες τις εντάσεις, είτε ψιθύρου, είτε αρένας.

 
Ναι ειπαμε δε θα γινουν φρυγανια οπως αν εβαζες ενα 100αρη πανω σε 40αρα καμπινα, απλα το dc output του ενισχυτη (καθε ενισχυτη) οταν δουλευει στο τερμα καταπονει τα μεγαφωνα.

 
bloody_sunday είπε:
Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς. Μια απλή βόλτα από ένα ονλάιν μαγαζί θα δείξει πως το 95% των καμπινών που χρησιμοποιούνται με ενισχυτές έχουν τουλάχιστον διπλάσιο power rating από το ονομαστικό του ενισχυτή, ποικίλλοντας από 90 βατ μέχρι και 1200 στα 4Ω. Και το παίξιμο στο τέρμα είναι σχεδόν στην... ημερήσια διάταξη. Ακόμη κι αν δεν είναι, ένας ενισχυτής πρέπει να λειτουργεί απροβλημάτιστα σε όλες τις εντάσεις, είτε ψιθύρου, είτε αρένας.
σίγουρα δεν βλάπτει αλλά ωφελεί να έχεις περισσότερα βατ στην καμπίνα, αισθάνεσαι πιο "σίγουρος"

ωστόσο παρακολουθώντας το φόρουμ εδώ και χρόνια βλέπω πως κάθε άλλο παρά σύνηθες είναι να παίζει ο κιθαρίστας στο τέρμα, αντίθετα βλεπω διαρκώς άτομα να λένε πως παίζουν στο 2-3 και σίγουρα κάτω από τη μέση, ενώ και σε live ο ημίθεος SuperFunk έχει βραχνιάσει να φωνάζει πως ούτε στο ΟΑΚΑ δεν χρειάζεσαι πάνω από 50 βατ

αν παίζεις στο τέρμα, μπορεί να μην κάψεις τα μεγάφωνα την πρώτη φορά ή την ενδέκατη φορά, αλλά θα τα κάψεις αρκετά γρήγορα...

 
gdevelek είπε:
ωστόσο παρακολουθώντας το φόρουμ εδώ και χρόνια βλέπω πως κάθε άλλο παρά σύνηθες είναι να παίζει ο κιθαρίστας στο τέρμα, αντίθετα βλεπω διαρκώς άτομα να λένε πως παίζουν στο 2-3 και σίγουρα κάτω από τη μέση, ενώ και σε live ο ημίθεος SuperFunk έχει βραχνιάσει να φωνάζει πως ούτε στο ΟΑΚΑ δεν χρειάζεσαι πάνω από 50 βατ
Mην μπλέκεις την ανάγκη για καθαρό headroom με το πλήθος των βατ. Για μένα ενισχυτής άνω των 50 βατ είναι πια μονόδρομος λόγω των καθαρών του. Τώρα όσον αφορά στο τέρμα ή όχι, ο Koch μου σε πρόβες και σε λάιβ ποτέ δεν παίζει κάτω του 3 ο'clock και μέχρι σήμερα είναι μια χαρά (με το μαμίσιο του μεγάφωνο στα 60W παλιότερα και εδώ και κανένα εννιάμηνο με το Tonker στα 150). Επίσης, ο Mark 2 μου σε λάιβ και σε πρόβες (εννοείται στα 60βατ, όχι στα 100) έχει επανειλημμένως παίξει στο τέρμα - σε πρόβα για πλάκα, σε λάιβ μερικές φορές όταν δεν υπήρχε PA για τις κιθάρες παρά μόνο για άλλα όργανα  - με το 200ρι του EVL χωρίς κανένα πρόβλημα, και υπολογίζω ότι ακριβώς το ίδιο θα κάνουν και τα εγγόνια μου κάποια μέρα χωρίς να καεί τίποτα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
ο Koch μου σε πρόβες και σε λάιβ ποτέ δεν παίζει κάτω του 3 ο'clock

Επίσης, ο Mark 2 μου σε λάιβ και σε πρόβες (εννοείται στα 60βατ, όχι στα 100) έχει επανειλημμένως παίξει στο τέρμα

ενα ειναι πλεον ΣΙΓΟΥΡΟ: παιζεις σε μπαντα ΚΟΥΦΩΝ ,δεν εξηγειται αλλοιως..... ;D ;D ;D

 
...οι οποίοι δεν ήταν κουφοί, ΕΓΙΝΑΝ κουφοί  ;D

 
Gdevelek αυτό που λες ΔΕΝ ισχύει για τα μεγάφωνα των ενισχυτών κιθάρας. Ισχύει για ηχεία με crossover, και tweeter.

Επίσης, οι ενισχυτές κιθάρας "ΔΕΝ βγάζουν DC όταν τερματιστούν". Θυμήσου... από το δευτερεύον ενός μετασχηματιστή παίρνουν ρεύμα τα μεγάφωνα.  :)

Αν ήταν οι τερματισμένοι ενισχυτές να καίνε τα μεγάφωνα μεγάλου wattage (λόγω ψαλιδισμών κλπ) τότε θα ήθελα ένα μεγάφωνο τη βδομάδα.  :)

 
Superfunk είπε:
ενα ειναι πλεον ΣΙΓΟΥΡΟ: παιζεις σε μπαντα ΚΟΥΦΩΝ ,δεν εξηγειται αλλοιως..... ;D ;D ;D
Noμίζεις ότι το επιδιώκω; Mε ένα μπασίστα που δεν αντιλαμβάνεται εξωτερικά ερεθίσματα από τη στιγμή που ανάψει τον ενισχυτή του κι έναν κιθαρίστα με Quad Reverb που ΑΔΥΝΑΤΕΙ να καταλάβει τη διαφορά μεταξύ του VOLUME και του GAIN;  ::) Tεσπα, τα πράγματα έχουν ομαλοποιηθεί τώρα τελευταία... (έχουμε πια κουφαθεί ομαδικώς, κι έτσι βαράνε όλοι ανενόχλητοι στο γάμο του Καραγκιόζη και δεν μας πειράζει!!!  ;D ;D)

Πίσω στο θέμα για την Class A.

Το αν πραγματικά ένας ενισχυτής είναι Class A δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Πράγματι όπως αναφέρθηκε, αυτό συμβαίνει όταν μια λυχνία ενίσχυσης τρέχει το 100% του σήματος συνεχώς. Σε ενισχυτές που το μάρκετινγκ τους βαφτίζει Class A έχουμε ένα ζεύγος το οποίο είναι πολωμένο ψηλά έως πολύ ψηλά (αυτοί που είναι πολύ ψηλά "αξίζουν" περισσότερο τον χαρακτηρισμό). Όμως υπάρχει παρανόηση στα αυτιά του κιθαριστικού κοινού εδώ και δεκαετίες, που δεν αντιλαμβάνεται το εξής: ηχητικά το σήμα - κατατεθέν είναι πολύ περισσότερο ο ήχος των μεσοϋψηλών ενός Vox προερχόμενων από EL84, και όχι της Class A αυτής-καθαυτής.

Αυτός είναι ένας χαρακτήρας που δεν αποτελεί γνώρισμα της τελικής ενίσχυσης σε Class A, αλλά απλά σχεδιασμού του tonestack. Ένας λόγος που ίσως υπάρχει η παρανόηση είναι ότι ο λεγόμενος "Class A ήχος" ιστορικά συσχετίστηκε περισσότερο με την Vox γιατί ήταν ο πιο διαδεδομένος "αντιπρόσωπός" της (εντός εισαγωγικών γιατί και πάλι ανήκουν στην κατηγορία "μοιάζω"). Υπάρχουν και άλλοι Vox-oειδείς με παρόμοιο ηχόχρωμα, αλλά αυτό δεν πηγάζει από το γεγονός ότι είναι (ή δεν είναι) Class A. Aπόδειξη ότι ένας μικρούλης silverface Fender Champ είναι πράγματι single ended Class A αλλά κανένας δεν θα πει ότι ακούγεται έτσι - ακούγεται σαν Fender.

Tα τονικά χαρακτηριστικά αυτού που καταχρηστικά ονομάζεται Class A προέρχονται επίσης από το cathode biasing (αντί για fixed biasing), το οποίο ελαττώνει το headroom αλλά αυξάνει την απόκριση στην πενιά και δημιουργεί ευκολότερα και αμεσότερα distortion. Προσθέτει επίσης σε ένα βαθμό και compression.

Eπίσης, στους Class A δεν υπάρχει το λεγόμενο negative feedback loop. Aυτό σε ενισχυτές Class AB έχει την ιδιότητα να μειώνει τις εχθρικές προς το αυτί αρμονικές, αυξάνοντας παράλληλα το headroom και δίνοντας πιο ελεγχόμενη και λιγότερο χαοτικά responsive παραμόρφωση. Η απουσία του στους Class A συνηγορεί υπέρ του μικρότερου headroom, αλλά δεν "φιμώνει" την φυσικότητα του τόνου της τελικής ενίσχυσης, με αποτέλεσμα να ακούγεται λίγο πιο επιθετικό αρμονικά αλλά πιο περίπλοκο (άλλο ένα χαρακτηριστικό του σχεδιασμού αυτού).

Διορθώστε ελεύθερα, σίγουρα θα έχω κάνει λάθη...  :(

 
Και πολλα μαλιστα!  ;D

Ο Vox δεν ειναι ταξη Α, ουτε ο Champ!  ;D

Cathode biasing  μπορει να εχει και ενας ταξης Α αλλα και ενας ταξης ΑΒ.

Τον δικο μου τον πολωνω ταξη Α με fixed bias...

Ο Vox εχει αρνητικη αναδραση.... βεβαια δεν ειναι ταξη Α! Αλλα αρνητικη αναδραση μπορει να εχει ενας ενισχυτης ειτε ειναι ταξη Α ειτε ταξη ΑΒ.

 
myster_maze είπε:
Και πολλα μαλιστα!  ;D
Δεν μπορείς να πεις ότι δεν προσπάθησα!! ;D Όμως θέλω να μου πεις έναν ενισχυτή του εμπορίου που να είναι Class A και να έχει παράλληλα negative feedback.

 
bloody_sunday είπε:
Όμως θέλω να μου πεις έναν ενισχυτή του εμπορίου που να είναι Class A και να έχει παράλληλα negative feedback.
Κιθαρας? Γιατι κιθαρας δεν ξερω κανεναν του εμποριου που να ειναι ταξη Α!

Ωστοσο, να διορθωσω οτι ο Vox ΔΕΝ εχει αρνητικη αναδραση! Λαθος μου... :-[

 
...και μετα απο ολα αυτα καταληγουμε στο συμπερασμα οτι αν εισαι τεχνικος πρεπει να μαθεις ολα αυτα. Αν εισαι κιθαριστας κοιτα κατα 90% να σε ικανοποιει ηχητικα και απο θεμα ευκολιων ενας ενισχυτης, και κατα 10% ασχολησου με τα τεχνικα θεματα (π.χ. ποσο ευκολο ειναι να του αλλαξεις λαμπες αν γινει μια στραβη και ποσο θα σου κοστισει).

 
Status
Not open for further replies.

Trending...

Νέα θέματα