Ποιός γράφει τη μουσική ενός κομματιού;

BassicallyGuitarist

Νέο μέλος
Μηνύματα
106
Πόντοι
18
Ιδιότητα
  1. Κιθάρα
  2. Μπάσο
Αυτό τό είχα πάντα απορία! Ίσως η μουσική παρέα εδώ μπορεί να βοηθήσει.

Διαβάζουμε στην "ταυτότητα" ενός κομματιού:

Τίτλος: "Έτσι"
Στίχοι: "Αυτός"
Μουσική: "Άλλος"

Ποιό πρόσωπο είναι ο... "Άλλος"; (Εκτός από... "ευεργέτης μου μεγάλος"! ?)

Είναι αυτός που έγραψε τη μουσική των στίχων (τη μελωδία, το πώς θα τραγουδιέται το κείμενο των στίχων δηλαδή);

...κι οι οργανοπαίκτες της μπάντας γράφουν πάνω σ' αυτή τη μελωδία το δικό τους μέρος;...

Ή μήπως είναι αυτός που έγραψε το κυρίαρχο ριφφάκι/μελωδία του κομματιού;

(Για χάρη της υπόθεσής μας, υποθέτουμε πως άλλο άτομο έγραψε τη μία μελωδία κι άλλο την άλλη)

Ένα τρανταχτό παράδειγμα: στο "Final Countdown" των Europe φερ' ειπείν, ποιός έγραψε τη μουσική;

Αυτός που έγραψε το ιστορικό ριφφάκι "τιρινίνι";! (Music fact: το ριφφάκι τό έγραψε ο Joey Tempest, παίζοντας κάποτε με τα keyboards του Mic Michaeli - music facts overload right there! ??)

Ή μήπως αυτός που έγραψε το πώς θα τραγουδιέται το κείμενο των στίχων; ("?We 're leavin' together, but still it's farewell...?")

Χωρίς τη μελωδία των στίχων δεν υπάρχει τραγούδι.

Όμως, αυτό που έμεινε ιστορικό είναι το κυρίαρχο ριφφάκι. Αυτό είναι που στ' αλήθεια ξεχωρίζει το κομμάτι.

Οπότε, ποιός απ' τους δύο σημειώνουμε πως έγραψε τη μουσική;

...Ή μήπως ο "Άλλος" είναι αυτός που γράφει έκ των προτέρων όλα τα όργανα για όλους;... ?

(Στη μπάντα μου εγώ κι ο έτερος κιθαρίστας γράφαμε επίσης το μπάσσο και τα πλήκτρα!...)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Όλα τα ενδεχόμενα που αναφέρεις παίζουν. 

Το σύνηθες πάντως, στα πλαίσια μιας μπάντας, είναι κάποιος να γράφει τον κορμό της σύνθεσης (δηλαδή βασική αρμονία και μελωδία φωνής ή lead οργάνου αν πρόκειται για instrumental) και η υπόλοιπη μπάντα να συνεισφέρουν στα parts τους.

Επίσης πολύ συχνό, η σύνθεση να δημιουργείται την ώρα της πρόβας. Δηλαδή π.χ. ξεκινούν να παίζουν τα πλήκτρα μια αρμονία, μπαίνει το μπάσο με ένα line, εμπνέεται ο τραγουδιστής και τραγουδάει μια μελωδία κ.ο.κ.

Φυσικά υπάρχουν και περιπτώσεις συνθετών/τραγουδοποιών που έχουν σαφή άποψη για το πώς θέλουν την ενορχήστρωση συγκεκριμένων ή και όλων των οργάνων οπότε φέρνουν στους υπόλοιπους μουσικούς είτε ηχογραφημένα τα parts είτε σε παρτιτούρες.

Τώρα ανάλογα με τη συνεισφορά του καθένα στην τελική εκτέλεση, αναφέρεται ή όχι το όνομά του στα credits της σύνθεσης. Αυτό φυσικά δεν είναι απόλυτο. Αν π.χ. ο ένας από τη μπάντα είναι η μεγάλη φίρμα, μπορεί να έχει όλα τα credits των συνθέσεων πάνω του κι ας έχουν κάνει την περισσότερη δουλειά άλλοι. 

 
Νομίζω πως τά είπες όλα, @Jazzjoker. Τό έθεσες πολύ ολοκληρωμένα.

και η υπόλοιπη μπάντα να συνεισφέρουν στα parts τους.
Σημειώνεται όμως κάθε όνομα στη σύνθεση της μουσικής, όσο λίγο κι άν έχει προσφέρει;

Επίσης πολύ συχνό, η σύνθεση να δημιουργείται την ώρα της πρόβας. Δηλαδή π.χ. ξεκινούν να παίζουν τα πλήκτρα μια αρμονία, μπαίνει το μπάσο με ένα line, εμπνέεται ο τραγουδιστής και τραγουδάει μια μελωδία κ.ο.κ.
Εννοείται!

Κι εμείς γράφουμε κομμάτια σε τζαμάρισμα.

Απλώς η υπόθεση του νήματος ήταν για πιό... "οργανωμένες" καταστάσεις.

Τώρα ανάλογα με τη συνεισφορά του καθένα στην τελική εκτέλεση, αναφέρεται ή όχι το όνομά του στα credits της σύνθεσης.
Απάντησες στην απορία μου στην αρχή της απάντησής μου.

(Αμα λέω πως ήταν πλήρες και ολοκληρωμένο το σχόλιό σου...! ?)

Αυτό φυσικά δεν είναι απόλυτο. Αν π.χ. ο ένας από τη μπάντα είναι η μεγάλη φίρμα, μπορεί να έχει όλα τα credits των συνθέσεων πάνω του κι ας έχουν κάνει την περισσότερη δουλειά άλλοι. 


Ατιμούλης!...

No VOCAL melody=No Song. 
Σύμφωνοι, και τό αναφέρω στο εναρκτήριο ποστ ώς προβληματισμό.

Όμως στο τραγούδι που παρέθεσα, άν δεν υπήρχε το κυρίαρχο και καθοριστικό ριφφάκι "τιρινίνι", θα ήταν απλώς ένα καλό τραγούδι.

Με τη μελωδία αυτή... έμεινε ιστορικό.

Εκτός άν τό εξετάζεις θεωρητικά, κι η απάντησή σου απαντάει στο "τί είναι κομμάτι και τί τραγούδι", εννοώντας πως "τραγούδι είναι όποιο κομμάτι έχει στίχους".

 
Όμως στο τραγούδι που παρέθεσα, άν δεν υπήρχε το κυρίαρχο και καθοριστικό ριφφάκι "τιρινίνι", θα ήταν απλώς ένα καλό τραγούδι.




Εκει δηλωνεις ΠΟΣΟΣΤΑ επι του τραγουδιου.

Εγω σε αρκετά απο τα τραγούδια μου εχω δωσει ποσοστα απο τα δικαιωματα (της μουσικης) σε συνεργατες μου που εβαλαν "χαρακτηριστικά" ριφ σε αυτα.

Το ιδιο εχουν κανει και αλλοι δημιουργοι σε εμενα (μου εχουν δωσει καποια ποσοστα δηλ. επειδη εγραψα καποιο ριφ).

Για ολα υπαρχει προβλεψη νομοθετικα.

Μιλαμε για ριφ όχι για ακολουθια ακκορντων φυσικα. Αν οποιος εβαζε 5 ακκορντα στη σειρα επαιρνε δικαιωματα θα ημασταν ολοι "συνθετες".

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Λίγο τα μπερδεύουμε.

Το εν λογω δεν ειναι ριφφ.

Ειναι μουσικο θεμα ή μουσικο μερος.

Ειναι ισαξιο του vocal. Και κτγμ ανωτερο.

 
  • Like
Reactions: Nestoras
παραείναι μεγάλη για εισαγωγή. 

Χώρια που είναι πιό πολύπλοκο θέμα από το κανονικό verse. Παίζεται παράλληλα με το chorus και το ίδιο το chorus είναι αστείο μπροστά του

 
Λίγο τα μπερδεύουμε.

Το εν λογω δεν ειναι ριφφ.

Ειναι μουσικο θεμα ή μουσικο μερος.

Ειναι ισαξιο του vocal. Και κτγμ ανωτερο.


Είναι εισαγωγή.


παραείναι μεγάλη για εισαγωγή. 


Η εισαγωγή ενός τραγουδιού είναι απο μόνη της μουσικό μέρος ασχέτως της διάρκειας.

Πιστεύω αδιαμφισβήτητο.

Η συγκεκριμένη τιρινινι εισαγωγή όμως είναι ένα μουσικό θέμα, μεγάλης βαρύτητας μάλιστα μιας και δεν είναι πχ ένα απλό επαναλαμβανόμενο ρυθμικό σχήμα μικρής διάρκειας παρά μια πολύ συγκεκριμένη μελωδία με αρχή-μέση-τέλος (κοινώς ανάπτυξη).

Νομίζω ότι και οι δύο, combined, έχετε δίκιο σε όσα λέτε οπότε....ειρήνη υμιν :classic_tongue:

 
  • Like
Reactions: fusiongtr
Λίγο τα μπερδεύουμε.

Το εν λογω δεν ειναι ριφφ.

Ειναι μουσικο θεμα ή μουσικο μερος.

Ειναι ισαξιο του vocal. Και κτγμ ανωτερο.




ναι ρε συ,δεν εχει σημασια.

και εκει με ΠΟΣΟΣΤΑ θα αμειφθει ο δημιουργος του (σιγουρα δηλ. δεν θα παρει ΟΛΟ το κομματι της "μουσικης" θα το "μοιραστει" με αυτον που εγραψε το vocal line) 

χρονια γινεται αυτο ετσι κι αλλιως στην Ελλαδα με τις εισαγωγες μπουζουκιων....(αν δεν ειναι βεβαια μια απλη αντιγραφη του υπαρχοντος vocal line) 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
εντάξει με την ίδια λογική το πρώτο μέρος της 5ης είναι εισαγωγή που δεν είναι. (άλλος θα το έλεγε και ριφφ)

Όπως επίσης της 6ης ή της 3ης. Είναι κανονικά θέματα. Αντίθετα με την 7η ή την 9η θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι εισαγωγές.

 
ναι ρε συ,δεν εχει σημασια.

και εκει με ΠΟΣΟΣΤΑ θα αμειφθει ο δημιουργος του (σιγουρα δηλ. δεν θα παρει ΟΛΟ το κομματι της "μουσικης" θα το "μοιραστει" με αυτον που εγραψε το vocal line) 

χρονια γινεται αυτο ετσι κι αλλιως στην Ελλαδα με τις εισαγωγες μπουζουκιων....(αν δεν ειναι βεβαια μια απλη αντιγραφη του υπαρχοντος vocal line) 




στο εν λόγω κομμάτι για μένα κεφαλαιώδους σημασίας είναι το πρώτο μέρος που παίζεται με το σύνθι τρομπέτες, αλλά προφανώς δεν τραγουδιέται διότι έχει πολλά "τσαλίμια" και δεν κάθονται πάνω του στίχοι.

Πάντα το μέρος της φωνής σε ροκ κομμάτια είναι απλούστατο και πάνω σε μια οκτάβα μετα βίας. Αλλιώς δεν πουλάει. Διότι δεν μπορεί να το τραγουδήσει ο κόσμος. Εκτός αν είναι αριστουργήματα όπως yesterday, If I fell, Eleanor Rigby, Good Vibrations κλπ όπου εκεί απλώς σωπαίνουν και ακούν.

Ο μεγας Ζαμπέτας λέει στα απομνημονεύματά του ότι σημαντικότερο ρόλο στο κομμάτι παίζει η εισαγωγή. Αν δεν είναι καλή η εισαγωγή βράστα έλεγε. Πολλά κομμάτια του δεν τα έβγαζε αν δεν έβρισκε την κατάλληλη εισαγωγή. Και οι εισαγωγές του όντως είναι ξεχωριστά κομμάτια.

 
Παιδιά, δεν είναι θεμα γνώμης. Υπάρχουν δικαιώματα συνθετικά (στίχοι, μουσική), και εκτελεστικά (μπάντα, ενορχήστρωση κλπ). Πολλές φορές, αυτά είναι αλληλοκαλυπτόμενα, και εκεί τα μέλη της μπάντας (πριν αποφασίσουν να βάλουν... δικηγόρους στη μέση), τα συμφωνούν μεταξύ τους.
Για παράδειγμα, έχω φτιάξει στίχους και μουσική σε ένα κομμάτι και ο κιθαρίστας μου βάζει ένα γαμάτο ριφ (αυτή είναι η δουλειά του άλλωστε!) και η μπάντα το ενορχηστρώνει (κι εγώ μαζί) και το κάνουμε αγνώριστο σε σχέση με το αρχικό.
Αν δεν είμαι ξεφτιλισμένο κάθαρμα, στη σύνθεση θα βάλω, μαζί με το όνομά μου στη μουσική και εκείνο του κιθαρίστα και των άλλων μελών - και μετά βγαίνει ποσοστό.
Στίχοι: Μιχάλης, Μουσική: Μιχάλης, Νίκος / το όνομα του γκρουπ ενδεχομένως

Αν είσαι ο Prince ή ο Mark Knopfler βέβαια, που τους δίνεις παρτιτούρα και τους λες "θα παίξεις ΑΥΤΟ και ΕΤΣΙ", αλλάζει το πράγμα. :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πάντα το μέρος της φωνής σε ροκ κομμάτια είναι απλούστατο και πάνω σε μια οκτάβα μετα βίας.


Δεν νομιζω να μιλαμε για ροκ κομματια μονο ,αλλα και για ροκ κομματια να μιλαμε που να χτυπας τον απαυτο σου κατω ? ο συνθετης του vocal line ,οσο απλο και να ειναι θα παρει ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ. 

Αλλωστε απο ποτε πληρωνεται καποιος συνθετης με βαση το ποσο πολυπλοκη ειναι η μελωδια που εγραψε?

Ο μεγας Ζαμπέτας λέει στα απομνημονεύματά του ότι σημαντικότερο ρόλο στο κομμάτι παίζει η εισαγωγή. Αν δεν είναι καλή η εισαγωγή βράστα έλεγε. Πολλά κομμάτια του δεν τα έβγαζε αν δεν έβρισκε την κατάλληλη εισαγωγή. Και οι εισαγωγές του όντως είναι ξεχωριστά κομμάτια.


στα κομματια του ΝΑΙ, οχι ομως σε ολων των αλλων,υπαρχουν και απιστευτα επιτυχημενα εμπορικα κομματια χωρις καμμια εισαγωγη....για να μη μιλησουμε για τα χιλιαδες λαικα τραγουδια που η εισαγωγη ειναι συνηθως η μελωδια της φωνης  του ρεφραιν παιγμενη με...μπουζουκια... 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Αν δεν είμαι ξεφτιλισμένο κάθαρμα, στη σύνθεση θα βάλω, μαζί με το όνομά μου στη μουσική και εκείνο του κιθαρίστα και των άλλων μελών - και μετά βγαίνει ποσοστό.




ακριβως....παντως απο προσωπικη μου εμπειρια τα καθαρματα σπανιζουν, εχω π.χ. παρει το 50% των δικαιωματων για αυτο το τραγουδι εχοντας "γραψει" μονο τα ακκορντα του κουπλε (πιτσες μπλε δηλαδη ? )  και την εισαγωγη slide.

το ιδιο και σε αλλα κομματια που εχω βαλει καποια απλουστατα ριφ.

βεβαια και εγω τα ιδια κανω σε δικα μου τραγουδια οταν καποιος μουσικος βαλει κατι πραγματικα αξιομνημονευτο.....ειμαι καλο παιδι και εγω ?  




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Παιδιά, δεν είναι θεμα γνώμης. 


δεν πάει στα δικαιώματα η γνώμη.

Λέμε αν το τιριρι είναι εισαγωγή ή θέμα.

Εκεί είναι το...θέμα...?

 
  • Haha
Reactions: TamTam Radio

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα