Πνευματική ιδιοκτησία και τεχνολογικές εξελίξεις

Status
Not open for further replies.
Λόγω των δεκάδων σελίδων που προέκυψαν από χτες και τις σεβαστές απόψεις που είμαι σίγουρος ότι καταγράφηκαν και επειδή από μια γρήγορη ματια παρατήρησα κουβέντες "παράπλευρες", θα πω επιγραμματικά την άποψη μου για άλλη μια φορά:

Η πνευματική ιδιοκτησία είναι του δημιουργού για να τη διαχειρίζεται όπως αυτός θέλει.

Να τη μοιράζει δωρεάν ή να απαιτεί αντίτιμο μέσα από οποιοδήποτε σωματείο ή επαγγελματική συμφωνία έχει αυτός υπογράψει (καλώς ή κακώς είναι άλλη συζήτηση και δικό του θέμα).

Ο δέκτης (ο καταναλωτής) οφείλει να συμπεριφέρεται σαν έννομος πολίτης.

Τελεία.

Χαιρετώ και πάω για μπάνιο! :D

 
Νιώθω πραγματικά πολύ τυχερός που είμαι μέλος του noiz, και δεν κάνω επ' ουδενί λόγω πλάκα. Οι απόψεις που παρατέθηκαν στο συγκεκριμένο θέμα ήταν πολύ διαφωτιστικές και, όπως λέει και ο yameth, όλες σεβαστές. Βέβαια το θέμα ξεκίνησε από αλλού, και ακολούθησε μια διαδρομή καγκουρώ, πιάνοντας (και αφήνοντας) και πάρα πολλά άλλα, συναφή, θέματα, με έναν πολύ ωραίο τρόπο.... :)

Επανέρχομαι για να σχολιάσω κάτι που έγραψα στην πρώτη σελίδα:

dmilo είπε:
Η πνευματική ιδιοκτησία, κατά την άποψή μου, υπήρχε και θα υπάρχει στο διηνεκές.

Ο σαφής τρόπος "περιχαράκωσής" της και απόδοσης των δικαιωμάτων στον δικαιούχο, έπαψε να υπάρχει από τη στιγμή που κάθε είδους "μέσο" μεταφοράς της ιδιοκτησίας αυτής (χαρτί, βινύλιο, μουσαμάς, κλπ) αφομοιώθηκε σε ένα νέο μέσο: το αρχείο δεδομένων.

Γιαυτό πιστεύω πως υπάρχει και το σχετικό μπάχαλο... Προσοχή, δεν είμαι κατά της τεχνολογίας, ίσα ίσα.
Η "ιδιοκτησία" ενός δημιουργού στο έργο του είναι, όπως είπαν και άλλοι, σαφής, συγκεκριμένη και μη αμφισβητίσιμη. Βάζω τη λέξη "ιδιοκτησία" σε εισαγωγικά, γιατί όπως και να το κάνουμε, όταν μιλούμε για την δημιουργική έκφραση του πνεύματος ενός ανθρώπου, είναι άκομψο να την θεωρήσουμε ως προϊόν. Η θεώρηση αυτή αρχίζει να ισχύει, όπως και η έννοια της ιδιοκτησίας, από τη στιγμή που ο δημιουργός αυτός αποφασίσει να κοινοποιήσει την δημιουργία του στο ευρύ κοινό. Μπορεί να την παραχωρήσει αυτούσια στο κοινό χωρίς αντάλλαγμα, μπορεί να την παραχωρήσει έναντι κάποιου αντιτίμου, ή ακόμα μπορεί να παραχωρήσει (όπως και συμβαίνει συνήθως) μόνο το δικαίωμα χρήσης, είτε δωρεάν, είτε επί πληρωμή.

Άρα (μιλώντας αποκλειστικά και μόνο για μουσική, γιατί αυτό ενδιαφέρει το noiz):

Ο δημιουργός αναγνωρίζεται ασυζητητί ως ο έχων την κυριότητα του παραγόμενου μουσικού έργου του.

Ο δημιουργός, είτε μόνος του είτε μέσω άλλων διαύλων (π.χ. δισκογραφικές, internet stores κ.λπ.) διανέμει το δικαίωμα χρήσης του παραγόμενου έργου του στο ευρύ κοινό, είτε δωρεάν είτε με κάποιο αντίτιμο. Το αντίτιμο αυτό υπολογίζεται, τις περισσότερες φορές, λαμβάνοντας υπ' όψιν το κόστος παραγωγής/διανομής του συγκεκριμένου έργου.

(Προσοχή: Μιλάω για δικαίωμα χρήσης. Ποτέ κάποιος δημιουργός δεν παραχωρεί ΑΥΤΟΥΣΙΟ το έργο του με πλήρη ελευθερία στο κοινό. Για παράδειγμα, κομμάτια που είναι διασκευές άλλων ή έχουν αποσπάσματα από άλλα έργα, απαιτούν τη σύμφωνη γνώμη του αρχικού δημιουργού.)

Τέλος,

Ο δέκτης (ο καταναλωτής) οφείλει να συμπεριφέρεται σαν έννομος πολίτης.

Τελεία.
Αυτό.

Επομένως, ξαναγυρνώντας στο αρχικό post του skantzos,

Όπως αντιλαμβάνομαι τα πράγματα βλέπω ότι η πνευματική ιδιοκτησία πλησιάζει ενα μεγάλο μετασχηματισμό ή και στο ιστορικό της τέλος.
και συνδυάζοντας τα δικά μου γραφόμενα, η ιδιοκτησία του δημιουργού στο έργο του (ή αλλιώς, πνευματική ιδιοκτησία) ούτε μεταβάλλεται, ούτε πλησιάζει σε κάποιο τέλος. Αυτό που ήδη έχει αλλάξει και συνεχίζει να αλλάζει, είναι ο τρόπος που το έργο φτάνει από τον δημιουργό στον καταναλωτή. Ο marathon ανέφερε ότι από τη στιγμή που έγινε η πρώτη ψηφιοποίηση, έπαψε να υπάρχει πνευματική ιδιοκτησία. Θα διαφωνήσω σε δύο σημεία: Πρώτον, αυτό που έπαψε να υπάρχει είναι ο έλεγχος από τον δημιουργό και το διανομέα της διακίνησης της συγκεκριμένης πνευματικής ιδιοκτησίας, όχι η ιδιοκτησία αυτή καθ' εαυτή. Δεύτερον, αυτό συνέβη από τη στιγμή που βρέθηκε ένας εύκολος τρόπος αντιγραφής του μέσου αναπαραγωγής (π.χ. από βινύλιο σε μαγνητοταινία και, αργότερα, σε κασέτα). Η ψηφιοποίηση, η ενοποίηση δηλαδή όλων των φορμάτ σε ένα μέσο, έκανε τα πράγματα ακόμα πιο απλά.

Το θέμα λοιπόν που συζητούμε εδώ είναι, κατά την άποψή μου, το με ποιον τρόπο οι τεχνολογικές εξελίξεις επηρρεάζουν τη διανομή και χρήση της πνευματικής ιδιοκτησίας ενός καλλιτέχνη και όχι την ιδιοκτησία. Αυτή λοιπόν η διανομή είναι που πλησιάζει σε μεγάλο μετασχηματισμό. Και πρέπει να γίνει αυτός ο μετασχηματισμός, αλλιώς η νέα κατάσταση θα δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα, και στις εταιρείες αλλά ακόμα περισσότερο στον ίδιο τον καλλιτέχνη που μοχθεί για το έργο του. ;)

Αναφορικά με την ΑΕΠΙ, τώρα, θεωρώ απαραίτητο να υπάρχει ένας ελεγκτικός μηχανισμός ο οποίος θα προασπίζεται τα δικαιώματα του καλλιτέχνη και θα του αποδίδει αυτά που πρέπει, αρκεί να δουλεύει σωστά. Δεν αμφισβητώ ούτε τον Ηλία, ούτε τον Superfunk. Και οι δύο έχουν δίκιο. Για τον ένα, ο μηχανισμός δουλεύει και του εξασφαλίζει τα προς το ζην. Για τον άλλο, ο μηχανισμός είναι απάνθρωπος και απαξιωτικός και επέλεξε να μην συμμετέχει. Υπάρχει τρόπος να αλλάξει ο μηχανισμός αυτός και να γίνει σωστότερος, λαμβάνοντας υπ' όψη και όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά για αυτό δεν μπορώ να προτείνω λύσεις γιατί δεν γνωρίζω...

Δεν είμαι μουσικός, αλλά λόγω δουλειάς έχω σχέση με πάρα πολλούς μουσικούς και έχω διαμορφώσει αυτήν την άποψη μετά από πολλές πολλές συζητήσεις μαζί τους... ;)

Συγνώμη για την μακρυγορία, αλλά φεύγω για τις διακοπές μου και τα είπα όλα μαζεμένα :):):)

 
Έχει κάποιος οικονομικά στοιχεία σχετικά με τις απολαβές των Ελλήνων εγγεγραμμένων στην ΑΕΠΙ?

2-3 ονόματα και νούμερα ενδεικτικά έστω.

Και μια λίστα γνωστών ονομάτων που απέχουν?

Ξέρω για Blues Wire, Ρασούλη (και Σαββόπουλο νομίζω).

Εδώ υπάρχει και μια άλλη ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=17085&start=0

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
dmilo είπε:
Το θέμα λοιπόν που συζητούμε εδώ είναι, κατά την άποψή μου, το με ποιον τρόπο οι τεχνολογικές εξελίξεις επηρρεάζουν τη διανομή και χρήση της πνευματικής ιδιοκτησίας ενός καλλιτέχνη και όχι την ιδιοκτησία. Αυτή λοιπόν η διανομή είναι που πλησιάζει σε μεγάλο μετασχηματισμό. Και πρέπει να γίνει αυτός ο μετασχηματισμός, αλλιώς η νέα κατάσταση θα δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα, και στις εταιρείες αλλά ακόμα περισσότερο στον ίδιο τον καλλιτέχνη που μοχθεί για το έργο του. ;)
Ενδιαφέροντσ αυτά που λες. Ωστόσο θα ήθελα να παρατηρήσω ότι το τι συνιστά πνευματική ιδιοκτησία και προστατεύεται είναι συνάρτηση

α. του τι μπορούμε να προστατεύουμε αποτελεσματικά. Δυστυχώς ή ευτυχώς, ένα βιβλίο που κάνει 30 ευρώ γνήσιο και 15 σε φωτοτυπίες είναι πιο προστατευμένο από ένα cd.

β. του τι πιστεύουμε ότι είναι κάποιου και τι όλων μας. Πχ ένα chord progression έχουμε θεσπίσει ότι δεν είναι πνευματική ιδιοκτησία. Το ίδιο και ένα ανέκδοτο. Ενώ στίχοι και μελωδία είναι.

Αυτά είναι που νομίζω ότι αλλάζουν

 
baseliner10 είπε:
Έχει κάποιος οικονομικά στοιχεία σχετικά με τις απολαβές των Ελλήνων εγγεγραμμένων στην ΑΕΠΙ?

2-3 ονόματα και νούμερα ενδεικτικά έστω.
φυσικα και οχι,ειναι προσωπικο απορρητο αλλωστε.

εξαλλου το συντριπτικο ποσοστο εξαρταται απο το AIRPLAY των τραγουδιων σου.

Μια ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ επιτυχια μπορει να σου φερει και 200 χιλιαρικα το χρονο αν το τραγουδι σου παιζεται ολημερις και ολυνυχτις παντως,το εχω δει να συμβαινει,μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ επιτυχια ακομα περισσοτερα.

Πολλοι τραγουδοποιοι οι οποιοι κανουν πολλες ζωντανες εμφανισεις δεν ειναι μελη της ΑΕΠΙ (αν παιρνεις 10-20 χιλιαρικα την εμφανα τι να την κανεις την ΑΕΠΙ ετσι κι αλλοιως...)  ακριβως για να μην την ..πληρωνουν... ;D,δεν γνωριζω ομως καποιον γνωστο συνθετη που να ΜΗΝ ειναι μελος της .

 
skantzos είπε:
Ενδιαφέροντσ αυτά που λες. Ωστόσο θα ήθελα να παρατηρήσω ότι το τι συνιστά πνευματική ιδιοκτησία και προστατεύεται είναι συνάρτηση

α. του τι μπορούμε να προστατεύουμε αποτελεσματικά. Δυστυχώς ή ευτυχώς, ένα βιβλίο που κάνει 30 ευρώ γνήσιο και 15 σε φωτοτυπίες είναι πιο προστατευμένο από ένα cd.

β. του τι πιστεύουμε ότι είναι κάποιου και τι όλων μας. Πχ ένα chord progression έχουμε θεσπίσει ότι δεν είναι πνευματική ιδιοκτησία. Το ίδιο και ένα ανέκδοτο. Ενώ στίχοι και μελωδία είναι.

Αυτά είναι που νομίζω ότι αλλάζουν
Το α. σίγουρα θα αλλάξει. Είναι ο τρόπος διανομής και χρήσης, που αναφέρω. Ήδη πολλοί καλλιτέχνες και εταιρείες προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, για παράδειγμα είτε προσφέροντας δωρεάν τη μουσική, είτε προσφέροντας δύο εκδόσεις, downloadable σε χαμηλή τιμή (χωρίς έξοδα εκτύπωσης/συσκευασίας/αποστολής) και "χειροπιαστής" συσκευασίας, που σου προσφέρει και τα έξτρα του booklet και του artwork. Το ότι η δουλειά τους όμως αποτελεί πνευματική τους ιδιοκτησία είναι αδιαμφισβήτητο.

Το β. δεν έχει σχέση με το τι πιστεύουμε εμείς. Έχει σχέση με το τι είναι κοινά αποδεκτό και ορισμένο από νόμους και κανόνες. Όντως το chord progression δεν μπορεί να κατοχυρωθεί (με τον ίδιο τρόπο, αυτός που ονομάτισε για πρώτη φορά τις νότες στη δυτική κλίμακα θα μπορούσε να ζητήσει δικαιώματα χρήσης!!!!). Το πλήρες, ολοκληρωμένο, μουσικό έργο κατοχυρώνεται (π.χ. η πρωτότυπη ενορχήστρωση της ενάτης).

 
Superfunk είπε:
Μια ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ επιτυχια μπορει να σου φερει και 200 χιλιαρικα το χρονο αν το τραγουδι σου παιζεται ολημερις και ολυνυχτις παντως,το εχω δει να συμβαινει,μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ επιτυχια ακομα περισσοτερα.
Μύρωνας Στρατής - Μα πάνω απ΄ όλα

Μια τέτοια επιτυχία θα μπορούσε να πληρωθεί από την ΑΕΠΙ με 200 χιλιάρικα σε ένα χρόνο?

 
Μπορεις να επικοινωνησεις με την ΑΕΠΙ και θα σου λυσουν ολες σου τις αποριες

http://aepi.gr/index.php

http://aepi.gr/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=58&Itemid=95&limit=4&limitstart=0

μπορεις να τους ρωτησεις ποσο ακριβως πληρωνει καθε ραδιοσταθμος για καθε φορα που παιζεται ενα τραγουδι και να κανεις τους υπολογισμους σου.

 
@superfunk

Νίκο, δεν έχω να χωρίσω τίποτα ούτε με σένα ούτε με κανέναν άλλο.

Αυτά που κατέθεσα γράφτηκαν γιατί ζητήθηκε απο συμφορουμίτες.

Επαναλαμβάνω: μακάρι νάχω λάθος, αλλά ΕΜΕΝΑ κάτι μου ξυνίζει, δε μου αρέσει κι εφόσον αντέχω ακόμα, απέχω. Τόσο ξέρω - τόσο κάνω... Αληθινά έχω μπεί στον πειρασμό γιατί αυτό το ΚΑΤΙ που αναφέρεις ίσως και να έσωζε τη ζωή μου, προς το παρόν εξακολουθώ την κατάδυση...έπαιξα και πριν λίγες μέρες στις πηγές του Αχέροντα ;D...

Είπαμε, το ψάρι βρωμάει απ'το κεφάλι...

Εδώ στο ΝΟΙΖ έχετε μυαλά που γνωρίζουν καλύτερα απ'τον καθένα τη διαδικασία επώασης ενός συστήματος διαφανέστερου και δικαιότερου. Όταν και αν αποφασίσετε να μαζευτείτε και να προβληματιστείτε περισσότερο επ'αυτού, είμαι σίγουρος πως μπορείτε να καταθέσετε προτάσεις ουσίας που σαφώς θα βελτίωναν το υπάρχον καθεστώς.

Στο δικό μου βιβλίο ηθικής, ο ΚΑΘΕ μουσικός -ανεξαρτήτως ηλικίας, είδους και ικανοτήτων - που προσπαθεί να κάνει κάτι εκτός πεπατημένης είναι άξιος προσοχής και σεβασμού. Το αν τα κερδίσει σε βάθος χρόνου ή τα γκρεμίσει εξαρτάται απο τον ίδιο, τις όποιες επιλογές και κινήσεις του.

Σας παραθέτω κι ένα λινκ, όταν έχετε ώρα να διαβάσετε τις απόψεις και τις εμπειρίες ενός άλλου γνωστού καλλιτέχνη επι του θέματος, έχουν ενδιαφέρον νομίζω...

http://www.nikostouliatos.gr/pneymatika-dikaiomata.html

 
Φυσικα και δεν εχουμε να χωρισουμε τιποτα και φυσικα πολλα απο αυτα που γραφεις ειναι αληθινα,απλα πολλοι ανθρωποι δεν εχουν αλλον τροπο να εισπραξουν τα δικαιωματα τους μια και αλλη εταιρεια ΔΕΝ υπαρχει στην Ελλαδα.

Οποτε αν δεν εισαι στην ΑΕΠΙ απλα δεν εισπρατεις δικαιωματα.Καποιοι εχουν απολυτη αναγκη αυτα τα δικαιωματα (οπως ο 80χρονος συγγενης μου ο οποιος υστερα απο 30 (και βαλε) νο.1 στη δεκαετια του 60 ζει σε ενα αθλιο δυαρακι στον Κολωνο με 290 ευρω συνταξη μια και τοτε οι δημιουργοι πληρωνονταν...με το...κομματι και δεν ΥΠΗΡΧΑΝ δικαιωματα),αλλοι οχι (οπως καποιοι ..ποιοτικοι τραγουδοποιοι που περνουν σβαρνα τους δημους ,και καλα κανουν αφου τους παιρνει, καθε καλοκαιρι και κονομανε σε 2 μηνες οσα κονομησε ο 80χρονος συγγενης μου σε ολη του τη ζωη....)  

Ειναι τελικα θεμα αναγκων,αλλα και στασης ζωης (οπως στη περιπτωση σου η οποια ειναι οντως απολυτα σεβαστη και ,απο εμενα,αξιοθαυμαστη)  

Δυστυχως και εδω,οπως και στα περισσοτερα θεματα στη χωρα μας,μαζι με τα ξερα (μαγαζατορες,ραδιοφωνατζιδες,μεγαλοεκδοτες κτλ) καιγονται και τα χλωρα (η γιαγια στο καφενειο),ενας μοναδικος και δικαιος δρομος δεν μπορει να βρεθει στη χωρα αυτη και ολοι το ξερουμε.

Βεβαια ειμαστε λιγακι..εκτος θεματος μια και στη θεση της εννοιας "πνευματικο δικαιωμα" βαλαμε τη λεξη ΑΕΠΙ,αν υπηρχε ενας 100% σωστος & δικαιος  μηχανισμος εισοπραξης δικαιωματων νομιζω οτι θα ησουν μελος του.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Σε αυτό το σημείο, απαιτώ να μάθω κάτι (για να μη τρελαθούμε).

Ο ez (και ο τουλιάτος) δικαιούνται να παίρνουν χρήματα από την ΑΕΠΙ, αλλά ΔΕ το κάνουν επειδή δεν εγκρίνουν τον τρόπο που λειτουργεί;

Πείτε μου ρε παιδιά, γιατί εδώ θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε (για τους ανθρώπους).

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Superfunk είπε:
Φυσικα και δεν εχουμε να χωρισουμε τιποτα και φυσικα πολλα απο αυτα που γραφεις ειναι αληθινα,απλα πολλοι ανθρωποι δεν εχουν αλλον τροπο να εισπραξουν τα δικαιωματα τους μια και αλλη εταιρεια ΔΕΝ υπαρχει στην Ελλαδα.

Βεβαια ειμαστε λιγακι..εκτος θεματος μια και στη θεση της εννοιας "πνευματικο δικαιωμα" βαλαμε τη λεξη ΑΕΠΙ,αν υπηρχε ενας 100% σωστος & δικαιος  μηχανισμος εισοπραξης δικαιωματων νομιζω οτι θα ησουν μελος του.
Μα γι'αυτό και δεν έχω τίποτε ενάντια σ'εκείνους που το κάνουν, άλλωστε όπως ανέφερα πολλοί φίλοι μου είναι μέλη της εν λόγω εταιρείας.

Ακριβώς φίλε μου...

 
Τώρα που καταλάγιασαν λίγο τα πράγματα θα ήθελα να πω κι εγώ δυο κουβέντες.

Είμαι σίγουρος ότι δεν ήταν αυτά ακριβώς στα οποία στόχευε να θιχθούν αυτός που ξεκίνησε την κουβέντα. Αυτό τουλάχιστον δείχνει το εναρκτήριο ποστ, μόνο που δυστυχώς από την αρχή δεν ξεκαθαρίστηκαν οι έννοιες, συνέβαλαν και κάποιες γραφικότητες, κυνήγια φαντασμάτων, και κάπου χάθηκε η μπάλα. Για παράδειγμα ο ρόλος της ΑΕΠΙ θα μπορούσε να είναι ένα τελείως διαφορετικό τόπικ, εφ΄όσον  δεν έχει και την άμεση σχέση με το θέμα όπως τέθηκε, «Πνευματική ιδιοκτησία και τεχνολογικές εξελίξεις», ως συνδυασμός πάντα.

Για να μην πολυλογώ, ο όρος «πνευματική ιδιοκτησία» γίνεται ενεργός από τη στιγμή που το αντικείμενο ξεφεύγει από την αυστηρά καλλιτεχνική του φύση. Όταν σταματά δηλαδή να έχει αποκλειστικά τον χαρακτήρα της ελεύθερης καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά γίνεται εμπόρευμα. Πρέπει δηλαδή να αποτιμηθεί, να πουληθεί και να αποφέρει  έσοδα (όχι ακόμα απαραίτητα κέρδη). Ακριβώς σε αυτό το στάδιο της όλης διαδικασίας (την οποία, ας μην παρεξηγηθώ, δεν καταδικάζω, την αποδέχομαι ως πραγματικότητα διαμορφωμένη ιστορικο-οικονομικά) υπεισέρχεται και η επιστήμη του marketing.

Όπως ξέρουν όσοι έχουν ασχοληθεί λίγο, τουλάχιστον θεωρητικά, ένα από τα τέσσερα βασικά στοιχεία του είναι η διανομή (distribution). Για πολλούς δε, με βάση τις πιο σύγχρονες αντιλήψεις, είναι και το σπουδαιότερο. Ε λοιπόν, αυτό που συμβαίνει την τελευταία δεκαετία, είναι ότι η διανομή, λόγω της ευρείας χρήσης του ίντερνετ έχει αναρχοποιηθεί πλήρως, οι εμπορικές εταιρείες που διακινούν μουσικό υλικό έχουν χάσει τελείως τον έλεγχο αυτής της λειτουργίας.

Δεδομένο είναι ότι παρεκκλίσεις τέτοιες πάντα υπήρχαν, όλοι μας έχουμε αντιγράψει το δίσκο του φίλου μας στο στέρεο σε κασέτα, όλοι μας ξέρουμε για τα πάλαι πότε δισκάδικα με τα κρυφά ντουλάπια, έως και τελευταία τους συμπαθείς Νιγηριανούς με τα cd. Όλα αυτά ήταν γνωστά στις εταιρείες διακίνησης μουσικής δημιουργίας, ίσως τις παλαιότερες δεκαετίες να ήταν και ελαφρώς υποστηριζόμενα από αυτές, ελέγχονταν όμως και είχε βρεθεί όμως τρόπος να καταπολεμηθούν σε μεγάλο μέρος. Μην ξεχνάμε ότι μέρος της αξίας που πληρώνουμε για κάθε άγραφη κασέτα ή cd πάει υπέρ πνευματικών δικαιωμάτων.

Η επαναστατική δυναμικότητα  του ιντερνετ σα μέσο διακίνησης έφερε την πλήρη απώλεια ελέγχου της διακίνησης του μουσικού, και όχι μόνο, υλικού. Οι εταιρείες, προσκολλημένες στον παλιό τρόπο σκέψης, οργανώνουν τη δράση τους με σκοπό την καταστολή της ελεύθερης διακίνησης του προστατευόμενου από αυτές υλικού. Ευελπιστούν ότι θα καταφέρουν να ελέγξουν την ανταλλαγή αρχείων, ή τουλάχιστον ότι θα περιορίσουν σε σημαντικό βαθμό τις οικονομικές τους απώλειες από αυτήν.

Εδώ λοιπόν πρέπει να εντοπίσουμε κάποια ερωτήματα, με σκοπό, όχι να τα απαντήσουμε σε πρώτη φάση, αλλά απλά να τα συνειδητοποιήσουμε και να επιρρεάσουν τον προβληματισμό μας.

Πρώτον, είναι εφικτό να ελεγχθεί η ροή πληροφοριών μέσα από το ίντερνετ; Μιλάμε για ένα μέσο που διανύει τις υψηλότερες καμπές στην εξέλιξη του. Συνεχώς καινούριοι τρόποι ηλεκτρονικής επικοινωνίας, με όλο και πιο εξελιγμένες και σύνθετες τεχνολογικές μορφές γίνονται πραγματικότητα. Υπάρχει κανείς που πιστεύει ότι αυτός ο χείμαρρος ροής πληροφοριών μπορεί ελεγχθεί, τουλάχιστον στην παρούσα φάση του;

Και αν ακόμα υποθετικά ελεγχθεί, αυτό θα είναι γενικότερα ωφέλιμο; Προς το παρόν οι μόνες σοβαρές προσπάθειες παρόμοιου ελέγχου, για άλλους βέβαια σκοπούς, γίνονται από ολοκληρωτικά καθεστώτα της εποχής, όπως η Κίνα, το Ιράν και το Ντουμπάι.

Δεύτερον, υπάρχουν πραγματικές οικονομικές απώλειες για τις εταιρείες και τους δημιουργούς τους οποίους αυτοί εκπροσωπούν; Τα απλά μαθηματικά του τύπου: χ «παράνομα downloads» επί μηδέν κόμμα ψ κέρδος ανά μονάδα ίσον ζετ διαφυγόν κέρδος, όχι μόνο δεν αρκούν αλλά είναι και παραπλανητικά. Και είναι παραπλανητικά διότι αμελούν να λάβουν υπ΄όψιν τους τη δυναμική του μέσου και τον πολλαπλασιαστικό της χαρακτήρα. Με απλά λόγια, είμαστε σίγουροι, ότι όσοι κατέβασαν ένα δίσκο, αντί να τον αγοράσουν, θα τον αγόραζαν στα αλήθεια εάν δεν είχαν αυτή τη δυνατότητα; Πάνω σε αυτό επιτρέψτε να έχω πάρα πολύ μεγάλες αμφιβολίες. Πάρα πολλά κατεβάσματα αποσκοπούν σε ένα και μόνο άκουσμα, και μετά στην πυρά, σε πλάκες και χαβαλέ, για τις οποίες αν δεν υπήρχε η free δυνατότητα, θα το σκεφτόμασταν πολύ να δώσουμε λεφτά για κάτι ανάλογο, και σε απωθημένα εφηβικής ηλικίας του τύπου «κοίτα τι δίνουνε τις επιτυχίες του Billy squire – πόσο καιρό είχα να τον ακούσω, αλλά – σιγά μην έδινα λεφτά να τον αγοράσω». Όσον αφορά δε στα χιτάκια της εποχής εκεί να δείτε τι μεγέθη θα είχε πάρει η αντιγραφή cd εάν δεν υπήρχε το internet. Ας μην είμαστε λοιπόν καθόλου σίγουροι ότι οι απώλειες τις οποίες ισχυρίζονται οι εταιρείες απηχούν την πραγματικότητα.

Τρίτον, επειδή αναφέρθηκε και αυτό, ένας βασικός κανόνας στην μικρο-οικονομία λέει όταν υπάρχουν εξωτερικοί παράγοντες οι οποίοι επιρρεάζουν στην πράξη την ελεύθερη εφαρμογή του νόμου της προσφοράς και της ζήτησης, τείνουν να εμφανίζονται στρεβλώσεις. Για παράδειγμα, λένε τα εγχειρίδια, όταν έχουμε χειραγωγούμενη μείωση της προσφοράς εμφανίζεται το φαινόμενο της μαύρης αγοράς. Μήπως λοιπόν και όταν έχουμε ανελεύθερη (με την οικονομική έννοια, δηλαδή ολιγοπωλιακό καθορισμό τιμών, αντίθετα με τον παραπάνω νόμο) διαμόρφωση της τιμής πώλησης του μουσικού έργου, αιτιολογούνται (και όχι δικαιολογούνται) τέτοια φαινόμενα ελεύθερης ανταλλαγής μουσικών αρχείων;

Τέταρτον και τελευταίο, μήπως ήρθε ή ώρα να αλλάξει μορφή το τελικό μουσικό προϊόν, ώστε να συμβαδίζει με τις δυνατότητες της ελεύθερης διακίνησης που δίνει η τεχνολογία της εποχής μας; Μήπως τελικά το cd, λέω τώρα, πρέπει να λειτουργεί επικουρικά, και ο καλλιτέχνης θα πρέπει να στρέψει τις κύριες οικονομικές του απαιτήσεις, σε άλλες μεθόδους όπως εμφανίσεις-συναυλίες ως κύριο προσοδοφόρο μέσο; Διότι εκεί θα φανεί πόσα απίδια πιάνει ο σάκος. Μήπως το cd θα πρέπει να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι του downloading, να σου προσφέρει δηλαδή artwork, ή άλλες παροχές (free ticket πχ ή δεν ξέρω τι άλλο) ώστε να καταστεί πλεονεκτικότερο του Mp3;

Μήπως το ίντερνετ άλλαξε άρδην τη διακίνηση του μουσικού υλικού, και εμείς αρνούμαστε να το πάρουμε χαμπάρι; Μήπως αυτή ακριβώς είναι η ουσία της έννοιας εξέλιξη;

ΥΓ. Για να γράψω τα παραπάνω μου πήρε κοντά δυο ώρες και προσπάθησα να είμαι όσο πιο σοβαρός και επιχειρηματολογημένος μπορούσα. Σας παρακαλώ σεβαστείτε το, και μη μου το κάψετε με αντικομμουνιστικά κατάλοιπα και γενικευμένους αφορισμούς, ξέρετε ποιοι…

 
Ο άνθρωπος θα αρπάξει, θα σκοτώσει και θα καταστρέψει ότι μπορεί, αν δεν υπάρχει πιθανή τιμωρία. Το ότι οι ίδιοι οι οπαδοί των εκάστοτε μουσικών κλέβουν τα ινδάλματά τους είναι καρφί στο φέρετρο όχι του κομουνισμού αλλά των ουτοπικών προσεγγίσεων του στυλ "οι άνθρωποι αν αφεθούν ελεύθεροι θα..."

 
trolley είπε:
Σε αυτό το σημείο, απαιτώ να μάθω κάτι (για να μη τρελαθούμε).

Ο ez (και ο τουλιάτος) δικαιούνται να παίρνουν χρήματα από την ΑΕΠΙ, αλλά ΔΕ το κάνουν επειδή δεν εγκρίνουν τον τρόπο που λειτουργεί;

Πείτε μου ρε παιδιά, γιατί εδώ θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε (για τους ανθρώπους).
Απλά ΝΑΙ .

Και για να μην βγαίνεις από το δρομολόγιο σου ψάχνοντας, ο Τουλιάτος είχε σύνθεση 11 λεπτών στην τελετή των Ολυμπιακών αγώνων του 2004.

Βάλε ΕΡΤ, αναμεταδόσεις, επαναλήψεις, dvd , αφιερώματα και βαριέμαι να γράφω κι άλλα.

 
wasted είπε:
Τώρα που καταλάγιασαν λίγο τα πράγματα θα ήθελα να πω κι εγώ δυο κουβέντες.
Wasted, μια και μας έκανες τη τιμή να συμμετέχεις, σου προσφέρω μία σοβαρή απάντηση.

Έχεις ακούσει ποτέ συζητήσεις ανάμεσα σε γονείς και μη-γονείς σε σχέση με το πόσο δύσκολο είναι να μεγαλώσει κάποιος παιδιά στην εποχή μας; Σίγουρα έχεις..

Οπότε, έχεις προσέξει το ότι για κάθένα από τους συμμετέχοντες, τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα, αποτελούν έναυσμα προκειμένου να μην κάνουν παιδιά (οι μεν), να χαίρονται που τα έκαναν (οι δε) και να ανησυχούν όλοι μαζί για το πως θα μεγαλώσουν... :)

Σε μία τέτοια συζήτηση, κάποιος είχε πει κάποτε "ναι, αλλά τα παιδιά μεγαλώνουν ούτως ή άλλως, οπότε γιατί να ανησυχούμε;". Μόλις καταλάγιασαν τα γέλια, ο γεροντότερος και σοφότερος της παρέας τον ρώτησε : "ναι, μεγαλώνουν ούτως ή άλλως, αλλά εσένα σου αρκεί αυτό το αυτόματο μεγάλωμα ή θέλεις κάτι περισσότερο για τα παιδιά σου;".

Κατά τη γνώμη μου, η συζήτηση για την πειρατεία και τα πνευματικά δικαιώματα, μοιάζει πολύ με αυτό το "ούτως ή άλλως". Ναι, θα υπάρχει πειρατεία. Ούτε καν θα προσπαθήσω να σας πείσω περί του αντιθέτου. Όμως εσάς σας αρκεί αυτή η "αυτόματη" ανάπτυξη της πειρατείας και της τάσης για καταπάτηση των πνευματικών δικαιωμάτων, ή θέλετε κάτι περισσότερο;".

Και αν ανήκετε σε αυτούς που αποδέχονται κάθε τι ως αυτόματα αναπτυσσόμενο, τότε γιατί να μη συμβιβαστούμε και με άλλα δεινά των σύγχρονων νοοτροπιών μας, όπως (π.χ.) η καταστροφή του περιβάλλοντος, η κακή ποιότητα της τροφής, τον καρκίνο κλπ κλπ. Σε τελευταία ανάλυση, και αυτά αναπόφευκτα φαίνονται να είναι...

Ο λόγος που πάντα συμμετέχω σε τέτοιες κουβέντες δεν είναι γιατί κόβομαι για τη πειρατεία... σιγά μη πεισθεί κανείς από έναν ανώνυμο σε ένα φόρουμ... αλλά γιατί είναι (οι κουβέντες) όλο και πιο αποκαλυπτικές της ητοπάθειας με την οποία ο σύχρονος συμπολίτης μου περιμένει να μπει στο φέρετρο.. τώρα, αν στο μεταξύ ο κόσμος γίνεται χειρότερος ή καλύτερος... άλλου παπά ευαγγέλιο (που λένε).

Καθήκον του σκεπτόμενου ανθρώπου είναι ακριβως να συμμετέχει στη διαμόρφωση του αύριο, όχι να κάθεται σε μία άκρη με το μπλοκάκι του και να προσπαθεί να κάνει το λογαριασμό. Ειδικά στη χώρα μας - όπως ξέρεις, wasted - το κύριο πρόβλημα είναι η αναισθησία (άμεσα σχετιζόμενη με το γεγονός ότι οι έλληνες δεν παράγουμε τίποτε, όπως έγραψα και στο πρώτο μου ποστ). Από ένα δημόσιο βήμα, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για το αν αυτά που υποστηρίζουμε συμβάλλουν στην αύξηση ή την μείωση της γενικότερης αναισθησίας και να "μαλώνουμε" όσους πετάνε σκουπίδια στο δρόμο, ακόμη και αν δεν είναι ο δρόμος μας.

Ελπίζω ότι συμφωνείς.

 
gamanos είπε:
Απλά ΝΑΙ .

Και για να μην βγαίνεις από το δρομολόγιο σου ψάχνοντας, ο Τουλιάτος είχε σύνθεση 11 λεπτών στην τελετή των Ολυμπιακών αγώνων του 2004.

Βάλε ΕΡΤ, αναμεταδόσεις, επαναλήψεις, dvd , αφιερώματα και βαριέμαι να γράφω κι άλλα.
Ευχαριστώ για τις πληροφορίες. Θα προσπαθήσω να σκεφτώ ένα σύστημα αποκομιδής εσόδων για τέτοιες περιπτώσεις και θα το προτείνω αν έρθει κάποια καλή ιδέα. Οπωσδήποτε μπορεί να υπάρξει μία τεχνολογική λύση εφαρμόσιμη γενικώς, καλύτερη από τις "άστοχες" (αν δεν είναι αδόκιμος ο όρος) επιλογές της ΑΕΠΙ, ή οποιουδήποτε συναφούς φορέα.

 
Στην προηγούμενη τοποθέτησή σου συμφωνώ σε όλα. 

trolley είπε:
Από ένα δημόσιο βήμα, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για το αν αυτά που υποστηρίζουμε συμβάλλουν στην αύξηση ή την μείωση της γενικότερης αναισθησίας και να "μαλώνουμε" όσους πετάνε σκουπίδια στο δρόμο, ακόμη και αν δεν είναι ο δρόμος μας.
Μαλιστα είμαι άνθρωπος που πολλές φορές (και εφόσον με παίρνει  ;) ) επιστρέφω τα σκουπίδια σε αυτόν που τα πέταξε- ειδικά αν τα πετάει δίπλα σε κάδο και με συφιλιάζει.

Απλά , αυτό που λένε κάποιοι καλλιτέχνες, είναι ότι η Αεπι, εις το όνομα των εκπροσωπούμενων, πετάει και αυτή σκουπίδια,αναλογικά μεγαλύτερα και εκπροσωπώντας μια τάξη ανθρώπων που αυτοπροσδιορίζεται ως οικολόγοι, για να συνεχίσω τη μεταφορά σου...

 
gamanos είπε:
Απλά , αυτό που λένε κάποιοι καλλιτέχνες, είναι ότι η Αεπι, εις το όνομα των εκπροσωπούμενων, πετάει και αυτή σκουπίδια,αναλογικά μεγαλύτερα και εκπροσωπώντας μια τάξη ανθρώπων που αυτοπροσδιορίζεται ως οικολόγοι, για να συνεχίσω τη μεταφορά σου...
Ναι, το κατάλαβα.

Λογικό δεν είναι ότι ένας φορέας που αναπτύχθηκε για την αποκομιδή εσόδων τέτοιου τύπου ΠΡΙΝ την "επανάσταση" της τεχνολογίας να ΜΗ μπορεί να λειτουργεί σωστά ΜΕΤΑ την "επανάσταση";

Όπως ξέρετε όλοι, τα προβλήματα που οφείλονται στη τεχνολογία, αντιμετωπίζονται με περισσότερη τεχνολογία, και κακώς κρίνατε κάποιοι ότι η ανάμιξη της ΑΕΠΙ στη συζήτηση είναι εκτός θέματος (όπου "θέματος" κάποιοι επιμένουν να εννοούν "τίτλου").

Ας δούμε λίγο πλατύτερα τα πράγματα, κάποιοι ξέρουν ακριβώς τι ρωτάνε και γιατί το ρωτάνε.

 
Ωραία τοποθέτηση Trolley αλλά εκτός πραγματικότητας. Η συμπεριφορά του ανθρώπου καθορίζεται από το μαστίγιο και το καρότο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το καρότο κατέχουν οι πειρατές με τη δωρεάν πρόσβαση.

Αν μάλιστα λάβουμε υπόψιν ότι και το ηθικό- εσωτερικό μαστίγιο της θρησκείας ή της αξιοπρέπειας έχει πάψει να υφίσταται, είναι άξιο λόγου το ότι ακόμα πωλούνται και κάποια CD.

Ίσως βέβαια να μην είναι εύκολο να καταλάβει κάποιος τη ζημιά που κάνει. Αν σκεφτούμε ότι και στα φόρουμ π.χ. βριζόμαστε αβέρτα χωρίς λόγο, μπορούμε να υποθέσουμε μάλλον βάσιμα ότι και το ψηφιακό μέσο αποτελεί τροχοπέδη στην αξιολόγηση της πραγματικότητας. Το virtual reality δηλαδή να περνά και στην ίδια την ηθική μας υπόσταση.   

 
Status
Not open for further replies.

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top