Παράδοσιακη μουσική σήμερα

Δεν κατάλαβα γιατί η "παραδοσιακή", η δημοτική μουσική είναι ένα μουσειακό είδος. Μουσειακό φαίνεται επειδή κάποιοι ανέλαβαν να καταγράψουν τα χιλιάδες έργα και τα εκατοντάδες ρεύματα του χώρου που λέγεται σύγχρονη Ελλάδα, αλλά και να τα ακολουθήσουν τα ίχνη και την προέλευσή τους, πέρα από αυτόν τον χώρο; Μουσειακό φαίνεται επειδή κάποιοι από αυτούς τους "ακαδημαϊκούς" το παρουσίασαν με παρωπίδες; Επειδή δεν δισκογραφείται ή επειδή δεν έτυχε να βρίσκεται κανείς με το tascam να καταγράψει τα ατελείωτα "μουχαμπέτια" που εξακολουθούν να υφίστανται σε σπίτια, καφενεία, χώρους πολιτισμού, πλατείες, ξέφωτα, και παραλίες; Τι αυτομαστίγωμα είναι αυτό; Έχουμε το προνόμιο να έχουμε μία από τις πλουσιότερες μουσικές παραδόσεις με επιρροές από παντού και με τόσα υποείδη που ο μέσος Γερμανός ή ο μέσος Άγγλος δεν μπορεί να διανοηθεί γιατί, δεν μπορεί να το καταλάβει γιατί γι' αυτόν διασκέδαση είναι να πηγαινει για φαγητό, να φεύγει πριν απο την υπόλοιπη παρέα και να πληρώνει την μερίδα, τη σαλάτα και το ποτήρι κρασί του. Ή να έχει πελάτη εικοσαετίας με δεκάδες δουλειές και συνεργασίες και το πρώτο πράμα που του λέει είναι να του υπενθυμίσει τα 5 ευρώ και 20λεπτά που του χρωστάει από την προηγούμενη δουλειά... Βρήκαμε τρόπο να απορρίψουμε ακόμη και πράματα που μας τιμούν ως λαό τώρα;

Η παραδοσιακή μουσική στην Ελλάδα είναι ζωντανός οργανισμός, μέρος της ζωής μας, ακόμη κι αν δεν είναι του γούστου μας ή δεν τη βρίσκουμε με αυτή. Ναι, στο παρελθόν συνδέθηκε με κάτι αισχρές προσπάθειες να "αναβιώσει" τεχνηέντως στα πλαίσια μιας κακόγουστης και επικίνδυνης υποβολής/επιβολής της, ως μέρος ενίσχυσης "εθνικής ταυτότητας" αλλά ευτυχώς μείναν με το "πουλί" στο χέρι. Αργότερα μπλέξανε τα μπούτια τους οι απανταχού "εκπολιτιστικοί σύλλογοι" προσπαθώντας να συνεχίσουν το έργο των φοινικόπτερων και όλα αυτά δημιούργησαν ένα κλίμα αποστροφής από το λεγόμενο δημοτικό τραγούδι (δημοτικό, δηλ. του δήμου=λαού, λαϊκό με απλά λόγια). Εγώ πιτσιρικάς άκουγα δημοτικά και με έπιανε ταχυπαλμία από την αηδία που μου προξενούσε υπερβολικά στημένο φολκλόρ.

Τέλωσπάντων αυτά είναι θέματα που οι απανταχού μουσικολόγοι έχουν τη γνώση και τη βαρύτητα της άποψης για το τι είναι το δημοτικό τραγούδι και τι θέση έχει στη σύγχρονη Ελλάδα. Εγώ μόνο σκέψεις αδαούς καταθέτω, χάριν συζήτησης (Λες και το rockabily ή το μέταλ πχ είναι λιγότερο μουσειακό ή "γραφικό" είδος).

 
Φάνη @Πνοή και Νύξη συμφωνώ, εννοείται με όλα αυτά. Οσον αφορά το γιατί προβλήθηκε η συγκεκριμένη μουσική την γνωστή περίοδο, είναι πολυδιάστατη η απάντηση, το νέο κράτος (>1821) στήθηκε γύρω απο ρούμελη/μωριά μην το ξεχνάμε, και αυτοί που σχεδιάσαν το όλο σκηνικό (κάπου μακριά απο την χώρα) ήξεραν πολύ καλά τι έκαναν.

Στην παρατήρηση σχόλιο του @manosx περι εξέλιξης και προόδου, ένα απλό αντεπιχείρημα : υβρίδια. (τα γνωστά υβρίδια των διαφόρων φυτών, δημητριακών, κτλ). Ναι η εξέλιξη και το συμφέρον για την τσέπη μας επιτάσσει την χρήση υβριδίων, τα οποία αποδίδουν περισσότερους καρπούς, είναι πιο ανθεκτικά, είναι ... αληγορικά πιο κοντά προς την σύγχρονη ιατρική και μακριά απο τα ξεματιάσματα ένα πράμα (αν και μαζί με τα ξεματιάσματα χάθηκαν και ΕΝΑ ΚΑΡΟ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ)... αλλά .... δυστυχώς υπάρχει και το αλλά... δεν αναπαράγονται με φυσικό τρόπο, οπότε η παραγωγή εξαρτάται απο την εμπορική διάθεσή τους και διαθέσιμοτητά τους. Αν π.χ. το εργοστάσιο/α που τα παράγει (συνήθως 99.99% σε κάποια χώρα της βορειοδυτικής ευρώπης) σταματήσει να προμηθεύει (λόγω πολιτικών επιπλοκών/αποφάσεων κτλ) τότε μείναμε χωρίς ψωμί/ζωοτροφές απλά και ξεκάθαρα. Εκτός και αν έχουμε δική μας παραγωγή υβριδίων (έχουμε?) ή αν έχουμε κρατήσει τους αρχικούς φυσικούς σπόρους (έχουμε?).

Δηλαδή, δεν είναι έτσι απλά τα πράματα, πετάξαμε για γιατροσόφια και τα μουλάρια και μπήκαμε στον μαγικό κόσμο της προόδου. Χρειάζονται και ασφαλιστικές δικλείδες για παν ενδεχόμενο. Και αυτό δεν εφαρμόζεται μόνο στις υλικές ανάγκες αλλά και στις ψυχικές/πνευματικές όπου ανήκει και η μουσική. Δηλαδή η όποια εξέλιξη πρέπει να γίνεται κτήμα και παραγωγή πρώτα απο όλα.

 
 Αν δεν στέκεσαι κριτικά έναντι της παράδοσής σου, είσαι καταδικασμένος να μην προσαρμοστείς και να πεθάνεις.
Ο αντιλογος σε αυτο που γραφεις ειναι..αν δεν στηριξεις κ διαφυλαξεις την παραδοση , τα ηθη κ τα εθιμα , την ιστορια  αλλα και τον πολιτισμο σου..εισαι καταδικασμενος να γινεις προτεκτορατο..

Να αφομειωθεις απο μια αλλη χωρα...

σου θυμιζει τιποτα?

 
Ενα ενδιαφερον παραδειγμα..ειναι αυτα τα δυο κλιπ της μπαντας του Dinkjian

Στο δευτερο κλιπ..απλα εχει βαλει εναν drummer..

Εγω προσωπικα...{αν κ drummer} χαλαστηκα με το ηχητικο αποτελεσμα.

Παρεπιπτοντως..η μπαντα δεν παιζει παραδοσιακα κομματια..παιζει κομματια του DinkJian με παραδοσιακο ηχο.




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ο αντιλογος σε αυτο που γραφεις ειναι..αν δεν στηριξεις κ διαφυλαξεις την παραδοση , τα ηθη κ τα εθιμα , την ιστορια  αλλα και τον πολιτισμο σου..εισαι καταδικασμενος να γινεις προτεκτορατο..

Να αφομειωθεις απο μια αλλη χωρα...

σου θυμιζει τιποτα?




 Το αν θα γίνεις προτεκτοράτο, κατακτημένος, κατεστραμμένος ή όχι το καθορίζει η αμυντική σου επάρκεια και τεχνολογική υπεροχή, σε συνδυασμό με την οικονομική ευρωστία που θα στηρίξει ακριβώς αυτήν την επάρκεια. Αν λείψουν αυτά θα γίνεις υπόδουλος, και ας χορεύεις όλη μέρα τσάμικο.

  Όλη η Αφρική είναι γεμάτη παραδόσεις και τοπικά ήθη και έθιμα, και προκοπή δεν είδαν, ούτε θα δουν. Πρώτα και Κύρια πρέπει να είναι η Άμυνα,η Τεχνολογία και η Οικονομία, και μετά, ΠΟΛΥ μετά είναι όλα τα άλλα. Όσο εμείς βαυκαλιζόμαστε με χλαμύδες και τσαρούχια την ώρα που οι άλλοι πηγαίνουν στο διάστημα, τόσο πιο κοντά θα πλησιάζουμε στον αφανισμό.

 Το κακό άλλωστε για την Ελλάδα δεν είναι ότι θα γίνει προτεκτοράτο, αλλά το ότι είχε συνηθίσει να είναι το ΜΟΝΟ προτεκτοράτο της περιοχής, και να μασουλάει δάνεια και πακέτα βοήθειας αβέρτα. Τώρα όμως που μπήκαν στο δυτικό μπλοκ όλα τα βαλκάνια, το πάρτυ τελείωσε. Μόνο κατηφόρα από εδώ και πέρα, και αν δεν ξεφορτωθούμε τη σαβούρα και τις ψευδαισθήσεις που κουβαλάμε εδώ και 2.000 χρόνια, θα πάμε στο γκρεμό μια ώρα αρχύτερα.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ενα ενδιαφερον παραδειγμα..ειναι αυτα τα δυο κλιπ της μπαντας του Dinkjian

Στο δευτερο κλιπ..απλα εχει βαλει εναν drummer..

Εγω προσωπικα...{αν κ drummer} χαλαστηκα με το ηχητικο αποτελεσμα.

Παρεπιπτοντως..η μπαντα δεν παιζει παραδοσιακα κομματια..παιζει κομματια του DinkJian με παραδοσιακο ηχο.


Το πρώτο δε χρειάζεται σχόλια, καθαρά παραδοσιακή ζυγιά, δυνατό κανόνι, μουσικότατος κρουστός.

Στο δεύτερο βγαίνει λίγο σέκκος ο ντράμερ, και το μπάσο δεν στηρίζει πολύ. Στουντιακά νομίζω θα έστεκε άνετα! (Έχω πάντα στο μυαλό μου το Always της Αζίζα με τον Weckl, που εμένα άσχετα με το πληθωρικό παίξιμο του σε όλο το άλμπουμ, μου αρέσει πολύ)

Επισης...υπαρχει καποιος που θεωρει οτι αυτο , θα ηταν καλυτερο με ηλεκτρικο μπασο , πληκτρα drums  κ ηλεκτρικη κιθαρα?


Αυτό δεν μπορούμε να το ξέρουμε.

Ο κοινός παρονομαστής εδώ είναι οι μεγαθηριακοί μουσικοί. Που έχουν τόσο ισχυρή ταυτότητα, τέτοιο ήχο, και τόση τεχνική ώστε να εξυπηρετούν το ζητούμενο. Ενδιαφέροντα τα παραδείγματα, γιατί δεν είναι "παραδοσιακή μουσική" ως δοσμένα παλαιά τεμάχια τα οποία εκτελούν οι προαναφερθέντες μεγαθηριακοί μουσικοί, αλλά μουσική φρέσκια, καινούργια, παιγμένη από μουσικούς οι οποίοι στηρίχθηκαν στην παράδοση όχι μόνον της δικής τους χώρας και ανέπτυξαν τη δυνατότητα μιας κοινής μουσικής συνεννόησης.

Προσωπικά θεωρώ ότι αν ο καθένας από αυτούς έπαιζε μόνο τα "συγκαθιστά", τα "σέρβικα", τα "συρτά" και τους "μαντηλάτους" της χώρας του και μόνο, ως επαγγελματίας, όσο και υπέροχος να ήταν δεν θα είχαμε αυτό το αποτέλεσμα. Αυτοί οι μουσικοί έχουν ξεπεράσει τα όρια (και γεωγραφικά) μιας στενής παράδοσης και κινούνται σε πιο ευρύ πεδίο, με πυξίδα μια πολύ καλαίσθητη μουσικότητα.

(Κι εννοείται ότι αν σκάγανε με μια λύρα ένα ζαρμπ και μια άταστη κιθάρα να παίξουνε unplugged σε κάποια μαγαζιά που έχω κατά νου, στο τέλος θα τους λέγανε να κάνουνε λίγο ησυχία γιατί δεν μπορούνε να συζητήσουν στα πρώτα τραπέζια.) ?

 
Το κακό άλλωστε για την Ελλάδα δεν είναι ότι θα γίνει προτεκτοράτο, αλλά το ότι είχε συνηθίσει να είναι το ΜΟΝΟ προτεκτοράτο της περιοχής, και να μασουλάει δάνεια και πακέτα βοήθειας αβέρτα. Τώρα όμως που μπήκαν στο δυτικό μπλοκ όλα τα βαλκάνια, το πάρτυ τελείωσε. Μόνο κατηφόρα από εδώ και πέρα, και αν δεν ξεφορτωθούμε τη σαβούρα και τις ψευδαισθήσεις που κουβαλάμε εδώ και 2.000 χρόνια, θα πάμε στο γκρεμό μια ώρα αρχύτερα


Να αγιασει ο στομας σου.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
 Το αν θα γίνεις προτεκτοράτο, κατακτημένος, κατεστραμμένος ή όχι το καθορίζει η αμυντική σου επάρκεια και τεχνολογική υπεροχή, σε συνδυασμό με την οικονομική ευρωστία που θα στηρίξει ακριβώς αυτήν την επάρκεια. Αν λείψουν αυτά θα γίνεις υπόδουλος, και ας χορεύεις όλη μέρα τσάμικο.

  Όλη η Αφρική είναι γεμάτη παραδόσεις και τοπικά ήθη και έθιμα, και προκοπή δεν είδαν, ούτε θα δουν. Πρώτα και Κύρια πρέπει να είναι η Άμυνα,η Τεχνολογία και η Οικονομία, και μετά, ΠΟΛΥ μετά είναι όλα τα άλλα. Όσο εμείς βαυκαλιζόμαστε με χλαμύδες και τσαρούχια την ώρα που οι άλλοι πηγαίνουν στο διάστημα, τόσο πιο κοντά θα πλησιάζουμε στον αφανισμό.

 Το κακό άλλωστε για την Ελλάδα δεν είναι ότι θα γίνει προτεκτοράτο, αλλά το ότι είχε συνηθίσει να είναι το ΜΟΝΟ προτεκτοράτο της περιοχής, και να μασουλάει δάνεια και πακέτα βοήθειας αβέρτα. Τώρα όμως που μπήκαν στο δυτικό μπλοκ όλα τα βαλκάνια, το πάρτυ τελείωσε. Μόνο κατηφόρα από εδώ και πέρα, και αν δεν ξεφορτωθούμε τη σαβούρα και τις ψευδαισθήσεις που κουβαλάμε εδώ και 2.000 χρόνια, θα πάμε στο γκρεμό μια ώρα αρχύτερα.
Εχεις δικιο Μανο.

Ωστοσο..αρκουν μονο οσα αναφερεις?

Τι γινεται με την παιδεια?

με τη γλωσσα?

Με το πολιτισμο κ την παραδοση? Τα ηθη κ τα εθιμα μιας χωρας?

Ειναι ολα ανουσια κ ανευ σημασιας για σενα?

Εκμοντερνιστητε γιατι χανομαστε? Ειναι μονο αμυνα κ τεχνολογια κ οικονομια?

Συγνωμη εγω ειμαι καπου στη μεση.

 
Ειναι μονο αμυνα κ τεχνολογια κ οικονομια?


Ναι.

Τόσο απλά.

Μόνο αν τα έχεις αυτά μπορείς σοβαρά να ασχοληθείς και να διαπρέψεις και εις τας τέχνας και ,το σημαντικότερο,εις την παιδεία ώστε να μη σε πιάνουν Κωτσο  ?

Αλλιώς καταντας να χορεύεις τσάμικα σαν ζαγαρι στο Σύνταγμα πανηγυρίζοντας για την καταστροφή σου (για να μη ξεχνάμε και την πρόσφατη ιστορία μας)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Τι γινεται με την παιδεια?

με τη γλωσσα?

Με το πολιτισμο κ την παραδοση? Τα ηθη κ τα εθιμα μιας χωρας?

Ειναι ολα ανουσια κ ανευ σημασιας για σενα?

Εκμοντερνιστητε γιατι χανομαστε? Ειναι μονο αμυνα κ τεχνολογια κ οικονομια?


Για μένα όχι, δεν είναι αυτά τα τρία.

Έτσι κι αλλιώς και τα τρία είναι ένα, "οικονομία", που αν είναι εύρωστη, άμυνες, τεχνολογίες, κλπ, έπονται.

Όμως κατά την γνώμη μου δεν είναι μόνο αυτό.

Μαζί με τον οικονομικό παράγοντα, είναι και ο κοινωνικός, και ο ψυχοκοινωνικός.

Οι έννοιες "πολιτισμός", "ήθη και έθιμα", "παράδοση", κλπ εμπίπτουν στον κοινωνικό παράγοντα, αλλά χρησιμοποιούνται ως υπεραπλουστεύσεις άλλων εννοιών.

Οι έννοιες "νοοτροπίες" (ζυμώνονται με τα χρόνια, και επηρεάζονται από τις παραδόσεις,  τα ήθη και έθιμα, κλπ), "κουλτούρες" (απομεινάρια πολιτιστικών ιχνών ζυμωμένων μέσα από βιώματα και νοοτροπίες), "κοινωνικές δομές", κλπ, δίνουν ένα μέτρο του κατά πόσο μπορεί μια κοινωνία να εκμεταλλευτεί την πιθανή οικονομική ευρωστία της, και με ποιόν τρόπο.

Η παιδεία πάλι εμπίπτει στον ψυχοκοινωνικό παράγοντα, και έχει να κάνει με την δημιουργία όλων των παραπάνω κοινωνικών εννοιών σε ατομικό επίπεδο.

Ο ψυχοκοινωνικός παράγοντας εξετάζει λίγο-πολύ το άτομο ως εαυτό, αλλά και ως μέλος κοινωνικών ομάδων (τυπικών ή άτυπων), που διέπεται από νοοτροπίες, κουλτούρες, επιτελεί ρόλους, και οι κοινωνικές ομάδες στις οποίες ανήκει (τυπικά ή άτυπα), αλληλεπιδρούν με τις κοινωνικές δομές.

Το θέμα είναι ότι αν πάρω τις επικρατούσες κουλτούρες, νοοτροπίες, κοινωνικές δομές, κλπ, που επικρατούν τώρα στην χώρα μας, τι συμπέρασμα μπορώ να βγάλω από τους παράγοντες που τις επηρέασαν (πολιτισμός, ήθη και έθιμα, παιδεία, παράδοση, κλπ) στο πέρασμα των χρόνων?

Πιο λαϊκά, τι συμπέρασμα μπορώ να βγάλω για τον πολιτισμό, τα ήθη και έθιμα, την παιδεία, την παράδοση, κλπ, που έπαιξαν ρόλο στην δημιουργία της κουλτούρας και νοοτροπίας του νεοέλληνα?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Πιο λαϊκά, τι συμπέρασμα μπορώ να βγάλω για τον πολιτισμό, τα ήθη και έθιμα, την παιδεία, την παράδοση, κλπ, που έπαιξαν ρόλο στην δημιουργία της κουλτούρας και νοοτροπίας του νεοέλληνα?


Άστα δεν θέλεις να κΣερεις ?

Επίσης αν κοιτάξεις ΟΛΟΚΛΗΡΗ την ιστορία του, όταν δηλ. αυτά τα έθιμα και οι παραδόσεις δεν ήταν "παράδοση" αλλά απλή καθημερινότητα,ο "Έλληνας" δεν διέφερε σχεδόν σε ΤΙΠΟΤΑ από τον σημερινό νεο-ελληνα... (κοιτάζοντας την μετά το πρωτόκολλο του Λονδίνου ,το 1830 ,που υπάρχει ως ανεξάρτητο κράτος)

Καλά είναι και τα κοκορετσα και τα κλαρίνα και τα γλέντια και οι παραισθήσεις μεγαλείου και ανωτερότητας αλλά δεν σε σώζουν όταν έρχονται τα δύσκολα...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Νομιζω οτι ειμαστε ηδη εκτος θεματος.


Βαγγέλη έχεις δίκιο.

Εγώ μίλησα αποκλειστικά κοινωνικό-οικονομικά.

Για να το βάλω όμως πάλι στο θέμα, να πάω στην καθαρά μουσική θεώρηση, χρησιμοποιώντας όμως τις παραπάνω έννοιες.

Ο Φάνης (πνοή), πολύ σωστά αναφέρθηκε σ' ένα πλούτο μουσικής παράδοσης, που είναι τεράστια σε εύρος, ακριβώς γιατί η θέση μας (γεωπολιτικά) και η ιστορία μας (βιώματα), μας έφερε σε πολλά σταυροδρόμια (και πολιτιστικά), και χρησιμοποιήσαμε/ενσωματώσαμε πολλά χαρακτηριστικά άλλων πολιτισμών.

Αυτό δίνει φυσικά μοναδικά χαρακτηριστικά στις παραδοσιακές μας μουσικές, που πολλές φορές αποτελούν αμάλγαμα ντόπιων μουσικών παραδόσεων, με στοιχεία μουσικών παραδόσεων άλλων πολιτισμών (και ανατολικότερα, και δυτικότερα).

Θεωρώ ευνόητο το γεγονός ότι αυτές οι παραδόσεις επηρέασαν (ασυνείδητη διαδικασία), την σημερινή μουσική πραγματικότητα.

Δείτε όμως με ποιόν τρόπο.

Αντί να πάρουμε στοιχεία δυτικότροπα και ανατολικότροπα, και να φτιάξουμε κάτι με ταυτότητα (θα μπορούσε να είναι μοναδική πραγματικά), πήραμε ότι εμπορικότερο σκουπίδι υπήρχε και από τις δύο κατευθύνσεις, και φτιάξαμε ένα τέρας.

Κάτι άλλοι πήραν στοιχεία και από δυτικότερες παραδοσιακές μουσικές, και από ανατολικότερες, και το παίζουν έντεχνοι, χωρίς στην πραγματικότητα να επεξεργαστούν αυτά τα στοιχεία φτιάχνοντας κάτι νέο, απλά και μόνο η αναφορά σ' αυτά τους χαρακτήρισε "έντεχνους".

Η απλή χρήση δηλαδή λαϊκών μουσικών παραδόσεων, τους έκανε έντεχνους, παράνοια.

Και όλα αυτά, γιατί έχουμε τέτοιες νοοτροπίες, και τέτοια κουλτούρα.

Που δεν μας την φύτεψαν ξαφνικά.

Που έχει μια μακρά ιστορική συνέχεια.

Είναι η εξέλιξη του πολιτισμού μας, των παραδόσεών μας, είναι η φυσική συνέχεια των ηθών και εθίμων μας, των κοινωνικών δομών μας, της παιδείας μας, όπως ζυμώθηκαν με τα χρόνια και τα βιώματα.

Σε μια σοβαρή κοινωνία η παράδοση βελτιώνει, και βελτιώνεται.

Εδώ, η παράδοση καταστρέφει και καταστρέφεται.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δεν φταίει η παράδοση,αν κάποιοι την έχουν συνδέσει,με τον Παπαδόπουλο(όχι αυτόν,του "Στήν Υγειά μας")!Το Σουφλιά που χόρευε τσάμικο, στα εγκαίνια ενός κομματιού,της Αττικής οδού,ή τους "μπαγλαμάδες"αγανακτισμένους(έπειτα κοψοχέρηδες)της πλατείας.

Και για να το πάω και στη μουσική:Δεν είναι φορείς παράδοσης,η Τσαμπά,ο Ζωϊδάκης,ή η Θώδη.

Αυτοί εκμαυλίζουν, αυτό που ονομάζεται παράδοση.Και κυρίως αυτοί που τους ακούν!

 
Δεν φταίει η παράδοση,αν κάποιοι την έχουν συνδέσει,με τον Παπαδόπουλο(όχι αυτόν,του "Στήν Υγειά μας")!Το Σουφλιά που χόρευε τσάμικο, στα εγκαίνια ενός κομματιού,της Αττικής οδού,ή τους "μπαγλαμάδες"αγανακτισμένους(έπειτα κοψοχέρηδες)της πλατείας.

Και για να το πάω και στη μουσική:Δεν είναι φορείς παράδοσης,η Τσαμπά,ο Ζωϊδάκης,ή η Θώδη.

Αυτοί εκμαυλίζουν, αυτό που ονομάζεται παράδοση.Και κυρίως αυτοί που τους ακούν!


Δεν διαφωνώ πουθενά Δημήτρη μου.

Πουθενά!

Άλλο είναι το δικό μου point.

 
Βαγγέλη έχεις δίκιο.

Εγώ μίλησα αποκλειστικά κοινωνικό-οικονομικά.

Για να το βάλω όμως πάλι στο θέμα, να πάω στην καθαρά μουσική θεώρηση, χρησιμοποιώντας όμως τις παραπάνω έννοιες.

Ο Φάνης (πνοή), πολύ σωστά αναφέρθηκε σ' ένα πλούτο μουσικής παράδοσης, που είναι τεράστια σε εύρος, ακριβώς γιατί η θέση μας (γεωπολιτικά) και η ιστορία μας (βιώματα), μας έφερε σε πολλά σταυροδρόμια (και πολιτιστικά), και χρησιμοποιήσαμε/ενσωματώσαμε πολλά χαρακτηριστικά άλλων πολιτισμών.

Αυτό δίνει φυσικά μοναδικά χαρακτηριστικά στις παραδοσιακές μας μουσικές, που πολλές φορές αποτελούν αμάλγαμα ντόπιων μουσικών παραδόσεων, με στοιχεία μουσικών παραδόσεων άλλων πολιτισμών (και ανατολικότερα, και δυτικότερα).

Θεωρώ ευνόητο το γεγονός ότι αυτές οι παραδόσεις επηρέασαν (ασυνείδητη διαδικασία), την σημερινή μουσική πραγματικότητα.

Δείτε όμως με ποιόν τρόπο.

Αντί να πάρουμε στοιχεία δυτικότροπα και ανατολικότροπα, και να φτιάξουμε κάτι με ταυτότητα (θα μπορούσε να είναι μοναδική πραγματικά), πήραμε ότι εμπορικότερο σκουπίδι υπήρχε και από τις δύο κατευθύνσεις, και φτιάξαμε ένα τέρας.

Κάτι άλλοι πήραν στοιχεία και από δυτικότερες παραδοσιακές μουσικές, και από ανατολικότερες, και το παίζουν έντεχνοι, χωρίς στην πραγματικότητα να επεξεργαστούν αυτά τα στοιχεία φτιάχνοντας κάτι νέο, απλά και μόνο η αναφορά σ' αυτά τους χαρακτήρισε "έντεχνους".

Η απλή χρήση δηλαδή λαϊκών μουσικών παραδόσεων, τους έκανε έντεχνους, παράνοια.

Και όλα αυτά, γιατί έχουμε τέτοιες νοοτροπίες, και τέτοια κουλτούρα.

Που δεν μας την φύτεψαν ξαφνικά.

Που έχει μια μακρά ιστορική συνέχεια.

Είναι η εξέλιξη του πολιτισμού μας, των παραδόσεών μας, είναι η φυσική συνέχεια των ηθών και εθίμων μας, των κοινωνικών δομών μας, της παιδείας μας, όπως ζυμώθηκαν με τα χρόνια και τα βιώματα.

Σε μια σοβαρή κοινωνία η παράδοση βελτιώνει, και βελτιώνεται.

Εδώ, η παράδοση καταστρέφει και καταστρέφεται.
Εχεις απολυτο δικιο.Απολυτο..

αλλα ας μην αναφερθουμε στο τι συμβαινει σημερα με την μουσικη - το που κατεληξε δηλαδη oλη αυτη η παραδοση σε σχεση με τη μουσικη τουλαχιστον..αλλα ας μεινουμε στο θεμα μας..

Εχουμε αλλωστε συζητησει τοσες φορες για την καταντια αυτη {πριν μερικες κιολας τα λεγαμε παλι στο θεμα με τον Sin boy}.

Αυτο που κραταω ειναι μια εξαιρετικη συζητηση..που εμενα προσωπικα με εκανε να σκεφτω.

Μερικες αποψεις ηταν πραγματικα food for thought.

Ευχαριστω πολυ και λυπαμαι αν ημουν δογματικος με τις αποψεις μου.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
On 5/16/2019 at 7:09 PM, Πνοή και Νύξη said:

Eξαιρετική σειρά πριν από μερικά χρόνια, με οικοδεσπότη τον Νίκο Κυπουργό
 


Ευχαριστούμε για τα βίντεο, όντως η εκπομπή πολύ ενδιαφέρουσα. Ακούγονται απόψεις από κορυφαίους μουσικούς, που σε μεγάλο βαθμό απαντούν στο θέμα περί "παράδοσης". 
Ιδιαίτερα μου άρεσε αυτό που λέει ο Ross Daly: "με ενδιαφέρει το διαχρονικό". Σκέφτομαι ότι αν κάτι είναι καλό και ουσιαστικό, φιλτράρεται ξανά και ξανά, αλλά τελικά αντέχει στο χρόνο. Γι αυτό αποκλείω ότι κάποια απ τα σημερινά ποπ/σκυλάδικα κομμάτια, σε 100χρόνια θα θεωρούνται παραδοσιακά ή κλασσικά. 

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top