kilon είπε:
Και ματάξαναρωτάω γιατί έχετε την εντύπωση ότι η ηχοσύνθεση είναι διαφορετική έστω στο ελάχιστο απο την μίξη και την επεξεργασία ήχου ακόμα και όταν μιλάμε για ακουστικά ή ηλεκτρικά όργανα ???
Έχετε μελετήσει ηχοσύνθεση σε επαρκές επίπεδος ή είναι κάτι που υποθέτετε?
Έχω αναφέρει στο noiz τους λόγους για τους οποίους ούτε οι software προσοομιώσεις των αναλογικών synthesizers (όπως το Minimoog π.χ. το οποίο αποτελεί την μεταπτυχιακή μου εργασία) ούτε οι software προσομοιώσεις των αναλογικών outboard μηχανημάτων, μπορούν να ισχυριστούν ότι είναι on the point. Οι λόγοι δεν είναι ούτε ένας, ούτε δύο, και είναι και επιστημονικοί και κάποιοι ας πούμε τελεολογικοί.
Όσον αφορά στις εξομοιώσεις των synthesizers από το παρελθόν, ο σημαντικότερος λόγος για την μη πλήρη (και συνεπώς ως ένα σημείο ανεπιτυχή) εξομοίωσή τους είναι το γεγονός ότι υπάρχουν παράμετροι που ούτε καν έχουν μελετηθεί, πόσο μάλλον να μοντελοποιηθούν και ακόμη περισσότερο να μοντελοποιηθούν επιτυχώς. Και μιας που ανέφερα το Minimoog, να πω ότι υπάρχει π.χ. μέχρι και διαρροή σήματος από το τροφοδοτικό (power supply) στους ταλαντωτές, + εσωτερική intermodulation μέσω του παθητικού μίκτη (που επιτρέπει κάτι τέτοιο) + το επονομαζόμενο aging effect (που δεν είναι τίποτε άλλο παρά το γεγονός ότι ένα πυκνωτάκι που κατασκευάστηκε πριν 35 χρόνια, κάτω από x συνθήκες, δεν συμπεριφέρεται το ίδιο σήμερ κ.λ.π. Μπορώ στην κυριολεξία να απαριθμήσω δεκάδες παραμέτρους, η εξομοίωση των οποίων χωλαίνει.
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στα EQ/Compressors/Limiters κ.λ.π. Ο κυριότερος, πάλι επιστημονικά τεκμηριωμένος λόγος, είναι ότι οι διαδικασίες του EQ/Compression (κυρίως tube compression) είναι μη γραμμικές επεξεργασίες και οι υπολογιστές (με τις παρούσες υλοποιήσεις) δεν μπορούν να τις εξομοιώσουν. Για να ξεκαθαρίσω λίγο περισσότερο θα αναφέρω με όσο μπορώ περισσότερο μη τεχνικούς όρους τι σημαίνει γραμμική και μη γραμμική διεργασία αναφερόμενος σε δύο audio κανάλια τα οποία μιξάρονται σε ένα buss (μιας και αυτό μας καίει). Μία διεργασία ονομάζεται γραμμική όταν το άθροισμα των επεξεργασμένων καναλιών είναι το ίδιο με το επεξεργασμένο άθροισμα των καναλιών. Αυτό σημαίνει, στην περίπτωσή μας, ότι όταν η εφαρμογή tube compression (η οποίς όπως προανέφερα δεν είναι γραμμική διεργασία) σε δύο κανάλια (ξεχωριστά στο ένα και ξεχωριστά στο άλλο) ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΙΑ με την εφαρμογή tube compression στο τελικό τους buss.΄
Οι εν λόγω εξομοιώσεις μπορεί να ακούγονται πολύ ωραία (όπως κάποια plug-ins UAD, Sony Oxford, Waves κλπ) αλλά υπάρχει διαφορά μεταξύ του ακούγεται πολύ ωραία (ή τέλος πάντων μου αρέσει όπως ακούγεται) και εξομοιώνει πλήρως.
Ένας παράγοντας που παίζει καταλυτικό ρόλο στην άνθιση των εξομοιώσεων είναι προφανώς η παρελθοντολαγνεία και ενίοτε το hype που υπάρχει σε αρκετά φημισμένα μηχανήματα. Προφανώς, αντιλαμβάνεστε ότι ακόμη και η αντιγραφή του interface ενός Neve 1081 κάπου αποσκοπεί... αποσκοπεί στην ψυχολογία του αγοραστή, ο οποίος μη μπορώντας να αγοράσει το hardware αποφασίζει να επενδύσει στο αντίστοιχο software, πιστεύοντας ότι με αυτό τον τρόπο θα κερδίσει κάτι από την αίγλη του original μηχανήματος. Και τις περισσότερες φορές, πείθεται ότι έτσι είναι - καθότι ΘΕΛΕΙ να πειστεί ότι έτσι είναι. Μη έχοντας πρόσβαση στο original, μη έχοντας χρησιμοποιήσει εκτενώς το original σε A/B συγκρίσεις κ.λ.π., είναι μάλλον δύσκολο να πειστεί για το αντίθετο.
Δυστυχώς ή ευτυχώς, για studios που θέλουν πελάτες (και έτσι πρέπει) όλα αυτά τα μηχανήματα (Manley, Meve, UA, Crane κ.λ.π) είναι ένας κράχτης και ένα δέλεαρ και αποσκοπούν με αυτό τον τρόπο και στην ψυχολογία του πελάτη, ο οποίος διαφορετικά αντιμετωπίζει ένα studio που έχει ένα Manley Massive Passive και διαφορετικά μία x εξομοίωσή του. Π.χ. στο εν λόγω μηχάνημα, το εκάστοτε χρώμα ΔΕΝ προέρχεται τόσο από το γεγονός ότι έχει λυχνίες στην έξοδο (και όχι ανά κανάλι όπως νομίζουν μερικοί) αλλά στο χρώμα που προσδίδουν οι transfomers (και οι οποίοι transformers δεν εξομοιώνται τόσο απλά όσο μας θέλουν οι εταιρείες να πιστεύουμε.
Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω ότι όπως και δύο κιθάρες δεν είναι επακριβώς πανομοιότυπα αντίτυπα ενός ιδεατού καλουπιού, έτσι συμβαίνει και στα αναλογικά synthesizers αλλά και στα outboard μηχανήματα. Επιπλέον, η χρήση του Internet ενίοτε κάνει προβληματική την απ'ευθείας σύγκριση γιατί πολλές φορές κάτι που εξωτερικά είναι το ίδιο με κάτι άλλο, έχει υποστεί ανελέητο customization/modification/service κ.λ.π. και τα schematics που κυκλοφορούν πολλές φορές έχουν ορθογραφικά λάθη (προσωπικά έχω τουλάχιστον 4 schematics του Minimoog με ορθογραφικά λάθη και έπρεπε να μιλήσω με κάποιον ηλεκτρονικό που έχει επισκευάσει άπειρα Minimoog για να βρω το σωστό). Αλλος ένας λόγος, για τον οποίον δεν είναι ασφαλείς οι συγκρίσεις είναι ότι πολλές φορές τα συγκριτικά test είναι πολύ δύσκολο να διεξαχθούν με όσο γίνεται περισσότερο αντικειμενικά κριτήρια, αλλά παρ' όλα αυτά αποτελούν ένα δείγμα του ήχου τους.
Και φυσικά, άλλο είναι να γυρνάμε ένα virtual κουμπάκι και άλλο να αγγίζουμε τα κουμπιά ενός Manley, με την εκπληκτική κατασκευή και ήχο. Είναι αυτό που λένε:
When you TURN ON your equipment, does it return the favor?