Η θεωρια, με την εννοια της υλης που προηγειται της αρμονιας, ειναι οπως ειπαμε μια σειρα απο αξιωματα περι συμβολων. Κανενας περιορισμος επι του περιεχομενου της μουσικης δεν υπαρχει εκει, παρα μονο περιορισμος ή πιο σωστα αυστηρος καθορισμος και οργανωση του υλικου της. Δηλαδη με αλλα λογια, με τη θεωρια μπορεις να περιγραψεις και τον Μοτσαρτ και τους beatles, και τους ΠΑΝΚΣ, και πρεπει να μπεις σε μεγαλα βασανα για να φτιαξεις μουσικη που δεν μπορει να περιγραφει απο τη θεωρια, πηρε ο αλλος λεει την ενατη του μπετοβεν σε ηχογραφηση, την εκανε λεει ακραιο time strech, κατεληξε η ενατη να διαρκει ενα δευτερολεπτο, και την εβαλε για ταμπουρο. Μπραβο του, αυτο το σεναριο δεν το προεβλεψε η θεωρια να εχει συμβολο μια ζωγραφιστη κονσερβα με το πορτραιτο του μπετοβεν επανω για αυτες τις περιπτωσεις.
Αυτα με τη θεωρια. Αξιωματα στα περι συμβολων. Και μετα αρχιζουν οι χοροι. Γιατι στην ουσια, μονο ενα αξιωμα ακομα μαθαινεις, και ολη η αλλη φασαρια, αρμονιες, αντιστιξεις, φουγκες ερχονται απο αυτο το μονο αξιωμα που μενει. Δηλαδη μαθαινεις πρωτ δεκαδες, εκατονταδες αξιωματα του τυπου τα τεταρτα εχουν μπαστουνακι και τα παρεστιγμενα τελιτσα, και το ημιτονιο ειναι μισος τονος και το τριημιτονο εναμισης και κατι τετοια, πολλα τετοια τυπικα και βαρετα. Και αφου τα κανεις αυτα ολα, ερχονται ενα βραδυ ξαφνικα κατι μαυροφορεμενοι στο σπιτι σου, σε απαγαγουν, και σε πανε μπροστα στο δασκαλο οπου υπαρχει το χαρτι που θα υπογραψεις το τελευταιο αξιωμα.
Το τελευταιο αξιωμα ειναι το εξης: "Η μουσικη που εκαναν αυτοι που φοραγανε περουκες ΓΑΜΑΕΙ και ΔΕΡΝΕΙ."
Εχεις λοιπον το χαρτι μπροστα σου. Προσεξε αν θα το υπογραψεις. Αν θα το υπογραψεις ΤΗ ΓΑΜΗΣΕΣ. Εμπλεξες, επεσες στο λουκι, εχεις μπροστα σου πολυ πονο, θα βελαξεις.
Αν το υπογραψεις, θα μπεις στο λουκι να μελετησεις το ΓΙΑΤΙ ΓΑΜΑΕΙ ετσι η μουσικη τους. Γιατι αραγε; Γιατι; Υπαρχει απαντηση; Υπαρχει αραγε τελειωτικη απαντηση σε αυτο το γιατι; Υπαρχει σε οποιοδηποτε γιατι; Ας το κοψουμε ομως εδω διοτι στο φιναλε...
Μπορεις να μην υπογραψεις! Ω ναι, καλιστα μπορεις να μην υπογραψεις και να πεις δε με παρατας εσυ και ο γρυλος σου. Η θεωρια απο μονη της παλι χρησιμοτατη θα σου ειναι, πλεον μπορεις να συννενοηθεις με οποιoδηποτε θεωρητικα καταρτισμενο μουσικο, ειτε εχει υπογραψει ο ιδιος ειτε οχι, και, το σημαντικοτερο, μπορεις να μπεις πλεον στη διπλανη αιθουσα απο εκει που θα υπεγραφες, και να υποβαλεις το δικο σου αξιωμα και να το υπογραψεις εκει, να πεις "Οχι φιλοι μου, η ΤΖΑΖ γαμαει και δερνει" και να αρχισεις τη μοντερνα θεωρια, ή "Οχι φιλοι μου, η μπλουζ γαμαει και δερνει", και να αρχισεις να βαρας πεντατονικες και να κατεβαζεις ουισκια, να πεις "οχι φιλοι μου, η ΠΑΝΚΣ γαμαει και δερνει" και να αρχισεις να σπας αυτοκινητα και να πετας μολοτοφ, δε θα σε εμποδισει η θεωρια σε αυτο, καθολου δε θα σε εμποδισει, μια χαρα θα σε περιγραφει, μην ανησυχεις, δεν τρεχει τιποτα, παλι μεσα θα εισαι, μονο αυτον με την κονσερβα μπετοβεν και την αλλη με τα πουλια που κουτσουλανε το πενταγραμμο, κατι πιπεριες να βαρανε με μπακετες, κατι τετοια γλαφυρα αυτα δεν τα προεβλεψε, το ΛΑ στο γκρουπακι μια χαρα το εχει προβλεψει, μην ανησυχεις, δε θα στο στερησει.