Χαιρετω την παρέα, καθότι και το πρωτο μου post
Βασικά με κεντρισε μια αποψη που βλεπω κατα καιρους οτι η τεχνη δεν προυποθετει καποια γνώση για να την κρίνεις, η οτι η μουσικη αυτη γνωση μπορει να ειναι γενική.
Ο cage δεν μου αρέσει αυτο το λεω εξαρχης, μετρουνται στα δαχτυλα τα εργα του, που μου αρεσαν ΑΛΛΑ...
Νομίζω οτι πρεπει να γινει ενας διαχωρισμος μεταξυ του τι αρέσει σε κάποιον και στην εκτιμηση η ισως γενικοτερα στην δυνατοτητα του να 'εκτιμησει'. Στην δευτερη περιπτωση αναμφιβολα, ειναι αναγκαια προυποθεση καποια παιδεία - τριβη με το θέμα.
Διοτι και εγω μπορω να πω τι νούλα ειναι αυτη η γέφυρα ριο-αντιρριο δικαιωμά μου, αλλα οντας μη πολιτικός μηχανικός μικρη σημασία θα έχει η άποψη μου για την
στατικοτητα της, για την αρχιτεχτονικη της, για την ποιότητα των υλικών της, για την πιθανότητα αντοχης της στον χρόνο, για την τεχνικη δυσκολια που ειχε το έργο και για το κατα πόσο αποτέλει σημαντικό κατασκευαστικό εργο συγκριτικά με τα αντιστοιχα έργα παγκοσμίως.Ποσο μάλλον να κάνω αξιολογικές κρίσεις για το επίπεδο του αρχιτεκτονα-μηχανικου που την σχεδίασε.
Χωρις ομως το υποβαθρο τι νοημα εχει αυτη η κριση ?
Ισχυριζομαι δηλαδη οτι για μουσικα ειδη τα οποια πηγαζουν απο τελειως διαφορετικα θεμελιωδη ακομα και ενας μουσικος 'υποβιβαζεται' σχεδον στο επιπεδο του απλου ακροατη.
Ποσο μαλλον μουσικα ρευματα τα οποια δημιουργηθηκαν αλλαζοντας ακομα και τον ιδιο τον ορισμο της μουσικης, διευρυνοντας τον (βλεπε βαρεζε)
Πως ειναι δυνατον καποιος ο οποιος ασχολειται αποκλειστικα για παραδειγμα με το τονικο συστημα να αξιολογησει ενα μουσικο εργο του οποιου η βαση ειναι ο ηχος ?
με τι ακουσματα ? με τι γνωσεις ?
αφου δεν θα βρει ουτε μετατροποιες, ουτε ακολουθιες συγχορδιων, ουτε μελωδια, ουτε γνωριμα ρυθμικα σχηματα, τιποτα απο οσα γνωριζει.Και το προβλημα δεν ειναι τοσο οτι δεν θα τα βρει αλλα κυριως οτι θα τα ψαξει.
Το πιθανοτερο ειναι οτι δεν θα μπορεσει καν να αποκωδικοποιησει τις σχεσεις μεταξυ των ηχων, οποτε δυσκολα θα αντιληφθει και την φόρμα (εαν υπαρχει, δεν αναφέρομαι στον cage συγκεκριμένα).
Φυσικα μπορει να του αρεσει η να μην του αρεσει , αλλα μεχρι εκει.
Και δεν το λεω γιατι με ενοχλει καποιος να θεωρει τον cage σκιτζη η δεν ξερω τι αλλο, ουτε οτι καποιος αποκτωντας αυτο το υποβαθρο, θα αλλαξει γνωμη για εναν συγκεκριμενο καλλιτεχνη ντε και καλα.
Επιστρεφοντας στο θεμα της παιδείας νομιζω οτι το προβλημα ειναι οτι υπαρχουν ειδη μουσικης με τα οποια ερχομαστε σε επαφη απο την πρωτη κι'ολλας στιγμη και ξεχναμε οτι και αυτα τα 'μαθαμε' .
Μαθαμε να ακουμε για παραδειγμα την δυτικη μουσική, δεν ξυπνησαμε μια μέρα και την ανακαλυψαμε σαν ακουσμα αλλα εαν συνεβαινε αυτο, εαν ερχοταν καποιος στα 40 σου, εκει που ακουγες για παραδειγμα μονο ρεμπετικα, και σου ελεγε ξερεις οριστε ο μπαχ , και αυτος program notes θα ηθελε για να κατανοηθει.
Τα περι ΄παγκοσμιοτητας' της ποιοτικης μουσικης προφανως και δεν ισχυουν. Ουτε ο μοτζαρντ ουτε ο πουτσινι, σολο του
Οσον αφορα συγκεκριμενα στον cage, ενα πολυ απλο παραδειγμα επιρροης που νομιζω καποιος φίλος το ανέφερε ειναι ο eno ο οποίος ουσιαστικα δεν υφισταται χωρις αυτον.Σχεδον ολη του η μουσικη πορεια ειναι μια pop 'εφαρμογη' των ιδεών του cage. Αλλα ακομα και αυτη αποτελεί ισως την μικρότερη επιρροη του στα μουσικα δρώμενα.
Ισως δε η ιδέες του να ειναι πολυ ποιο σημαντικες απο το εργο του.
Υ.γ ετσι απο περιεργεια αναρωτιέμαι ποια ειναι η άποψη αυτων που δεν γουσταρουν το 4'33" για τα grouppen του stockhausen η τα pithoprakta του Ξενάκη.
χρεχ