Μουσικά διαστήματα

killbill

Μέλος
Μηνύματα
681
Πόντοι
28
Μια απορία στα μουσικά διαστήματα.

Το διάστημα ΦΑ-ΣΙ είναι 4ης αυξημένο. Τι διάστημα όμως είναι το ΦΑb-ΣΙ ή το ΦΑ-ΣΙ# ?

 
Ακουστικά είναι 5ης καθαρό.

"Γραμματικά" δε νομίζω να δεις εύκολα ΦΑ φυσικό με ΣΙ#, μιας και η πρώτη κλίμακα με οπλισμό σε # ξεκινάει με ΦΑ# (Σολ ματζόρε/Μι μινόρε), συνεπώς αν δεις φυσικό ΣΙ#, θα έχει και το ΦΑ δίεση. Το να δεις μη-φυσικό ΣΙ# σε μια περίπτωση που υπάρχει ΦΑ φυσικό, χωρίς αναίρεση δηλαδή, θα μου φαινόταν πολύ περίεργο, αν όχι απλά λάθος.

Ομοίως στο ΦΑb με φυσικό ΣΙ, η πρώτη κλίμακα που θα δεις με ύφεση ξεκινάει με ΣIb (Φα ματζόρε/Ρε μινόρε). Οπότε αν δεις ΦΑb, τότε και το ΣΙ θα έχει εκ φύσεως b, οπότε θα ήταν πάλι περίεργο να δεις φυσικό ΣΙ σκέτο.

Φυσικά μπορεί να δεις κάποια αναίρεση, ή κάποια δίεση/ύφεση δανεισμένο από άλλη κλίμακα, ή ακόμα και κάτι σε χρωματικό πέρασμα, αλλά και πάλι, για να πεις το Ντο "ΣI#" και το ΜΙ "ΦΑb", υπάρχει συγκεκριμένος λόγος, να είσαι δηλαδή στη συγκεκριμένη κλίμακα (ΝΤΟb Ματζόρε/ΛAb μινόρε και ΝTO# ματζόρε/ΛΑ# μινόρε) - που έχουν και όλες τις υπόλοιπες νότες με οπλισμό*

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Ο άνθρωπος που ρώτησε τι κατάλαβε...

 
Αν ήσουν moderator και έπρεπε να επιλέξεις ΜΙΑ ως σωστή απάντηση, για όσους διαβάζουν ποια θα έβαζες;

 
Ο άνθρωπος που ρώτησε τι κατάλαβε...
Είναι κι αυτό...

Λοιπόν: ΦΑb - ΣΙ

Για το ύψος του διαστήματος απλά μετράμε νότες: ΦΑ, ΣΟΛ, ΛΑ, ΣΙ

Διάστημα 4ης.

Για το είδος: Μπορούμε χρωματικά να απομακρυνθούμε από ένα γνωστό είδος διαστήματος

ΦΑ ΣΙb -> 4η καθαρή

ΦΑ ΣΙ -> 4η αυξημένη (αυξήθηκε κατά ένα ημιτόνιο η απόσταση)

ΦΑb ΣΙ -> 4η ΔΙΣ αυξημένη (αυξήθηκε κατά ένα ακόμα ημιτόνιο η απόσταση)

Το ίδιο ισχύει για οποιοδήποτε διάστημα αλγοριθμικά, κι ας μη βγαίνει νόημα:

ΝΤΟ - ΡΕ## -> Διάστημα δευτέρας ΔΙΣ αυξημένο

ΝΤΟ - ΡΕ#### -> Διάστημα δευτέρας τετράκις αυξημένο

 
Αν ήσουν moderator και έπρεπε να επιλέξεις ΜΙΑ ως σωστή απάντηση, για όσους διαβάζουν ποια θα έβαζες;


Οι απαντήσεις τους αλληλοσυμπληρώνονται.

Είναι σωστές και οι δύο, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και το ανάλογο context για να μπορεί κάποιος να μιλήσει πιο συγκεκριμένα (εξ 'ου και το μάλλον κακό χιούμορ μου).

 
Το κατάλαβα αλλά εσείς οι γκουρού τα λέτε μεταξύ σοβαρού κι αστείου και ο άνθρωπας μπορεί να χαθεί στο πινγκ - πονγκ και το μαγαζί να βγάλει κακό όνομα και τότε θα πάψω να σας πληρώνω. Το σωστό να λέγεται.?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Το κατάλαβα αλλά εσείς οι γκουρού τα λέτε μεταξύ σοβαρού κι αστείου και ο άνθρωπας μπορεί να χαθεί στο πινγκ - πονγκ και το μαγαζί να βγάλει κακό όνομα και τότε θα πάψω να σας πληρώνω. Το σωστό να λέγεται.?


Έχεις δίκιο.

Δεν ήταν σωστό από μέρους μου. :classic_smile:

 
Να εξηγήσω εδώ τι εννοώ όταν μιλάω για context.

Εξαρτάται από το κομμάτι, την κλίμακα, το σημείο, κλπ.

Πχ, κάποια διαστήματα αυξημένης 4ης, ανάλογα με την κλίμακα και τις υπόλοιπες νότες της φράσης, μπορεί να είναι στην πραγματικότητα διαστήματα ελαττωμένης 5ης (αν υπάρχει η 4η καθαρή).

 
Σύμφωνοι. Κι αρκετές φορές ακόμη και σε "σωστές" παρτιτούρες, θυσιάζεται η ορθογραφία, για να είναι κάτι πιο εύκολο στο μάτι.

(Ένα εύκολο παράδειγμα είναι π.χ. αν έχουμε ένα συγκρότημα να παίζει από ΦΑ# ματζόρε και να έχει τρομπέτα Sib. Το "σωστό" είναι να γράψεις για την τρομπέτα στη φανταστική ΣΟΛ# ματζόρε, με διπλή τη δίεση κτπ.. Αλλά ευτυχώς, επειδή ο άνθρωπος είναι άνθρωπος και όχι μηχανή, όλοι κάνουν μια μικρή τρίπλα και τη γράφουν τη τρομπέτα από ΛΑb ματζόρε. "ΝΑΙ, αλλά δεν είναι σωστό, δεν είναι η τρομπέτα ΛΑ#, είναι ΣΙb", θα πει κάποιος ακριβολόγος, λεπτολόγος και υποψήφιος για απόσυρση όταν βγει η 1η μπουρούχα τεχνητή νοημοσύνη. "ΔΕΝ είναι "σωστό", αλλά δεν βγάζεις και τα μάτια σου στην πρίμα βίστα.")

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top