• Το Noiz σας εύχεται χρόνια πολλά και ένα ευτυχισμένο 2025! 🎊

"Απορία για τη χρήση της νότας Φα στη γυριστρουλα.

Απόστολος

black_sheep

Νέο μέλος
Μηνύματα
450
Πόντοι
18
Γεια σας περνωντας ενα κομματι σημερα στο μπασο ειπα να το αναλυσω στο μπάσο και γεννήθηκε μια απορία σχετικά με το τραγούδι "Η Γυριστρούλα" του Λάκη Παπαδόπουλου. Το τραγούδι είναι σε Σολ ματζόρε, αλλά παρατηρώ ότι δεν χρησιμοποιείται καθόλου Φα# (που είναι χαρακτηριστική νότα της Σολ ματζόρε) και αντίθετα παίζει συχνά Φα. Αυτό με μπερδεύει λίγο.
Σημαίνει ότι το τραγούδι είναι σε Σολ μινόρε; Ή μήπως πρόκειται για κάποιο ματζορομινόρε ύφος; Ή η Φα είναι απλώς περαστική νότα και δεν αλλάζει την τονικότητα;
Θα ήθελα τη γνώμη σας, ειδικά αν κάποιος έχει αναλύσει το κομμάτι ή έχει παρατηρήσει κάτι παρόμοιο. Ευχαριστώ!»
 
Το κομμάτι είναι G μιξολύδιος στο κουπλέ και γίνεται A μινόρε φυσικό στο ρεφρέν. Το G ματζόρε που αναφέρεται σε διάφορες ταμπλατούρες/sites είναι υπεραπλούστευση και είναι λάθος.

Έχει κάποιο νόημα να ασχοληθώ με τα modes στο μπασο?

Όχι απλώς έχει νόημα. Είναι απαραίτητο.
 
Upvote 0
Έχει κάποιο νόημα να ασχοληθώ με τα modes στο μπασο?

Και βεβαια.

Δεν εχουν βεβαια ολα τα modes την ιδια συχνοτητα εμφανισης στην pop/ rock μουσικη.

Ο Μιξολυδιος τροπος ομως ειναι ΠΑΡΑ πολυ συνηθισμενος. Με μια αναζητηση θα βρεις πολλα γνωστα κομματια που τον χρησιμοποιουν.

Ο Δωριος επισης φοριεται αρκετα, ενω για πιο "ανατολιτικα" ακουσματα αλλα και πολυ συχνα στα metal κομματια παιζει και ο Φρυγιος.

Επισης, δεν πρεπει να μας διαφευγει οτι σε ροκ πλαισια, αυτο που χρησιμοποιουμε κατα κανονα και αναφερουμε ως μινορε, δεν ειναι η αρμονικη/ μελωδικη μινορε κλιμακα που χρησιμοποιουν οι Κλασσικοι συνθετες αλλα η αιολικη μινορε, η οποια δεν εχει διεση στον προσαγωγεα, δεν εχουμε δηλαδη την πτωση απο δεσποζουσα σε τονικη που δινει και το κλασσικο ακουσμα, αλλα εχουμε αλλες πτωσεις σε στυλ ΦΑ-ΣΟΛ-ΛΑδας :ROFLMAO: που δινουν το τροπικο ακουσμα της αιολικης.

Γενικα, οπως πολυ σωστα το εντοπισες και απο μονος σου στη γυριστρουλα, οταν δεν εχουμε τις χαρακτηριστικες νοτες μιας πτωσης, στο πρωτο πραγμα που παει το μυαλο μας ειναι οι τροποι.
 
Upvote 0
Και γιατί δεν λέμε απλά ότι το κομμάτι είναι στο Ντο ματζόρε;


Υγ: Θα το εκτιμούσα αν μπορούσε κάποιος να το εξηγήσει.
 
Upvote 0
Και γιατί δεν λέμε απλά ότι το κομμάτι είναι στο Ντο ματζόρε;


Υγ: Θα το εκτιμούσα αν μπορούσε κάποιος να το εξηγήσει.


Ειναι πολυ απλο:

Για να ειναι ενα κομματι Ντο ματζορε (η ντο μινορε, η ντο... μιξολυδιο :ROFLMAO: η οποιοδηποτε Ντο) Θα πρεπει πρωτα απο ολα η τονικη, το σημειο δηλαδη "σταθεροποιησης" του κομματιου, να ειναι Ντο.

Το Γυριστρουλα ομως, στο κουπλε τουλαχιστον, περιστρεφεται γυρω απο το Σολ. Το πρωτο ακκορντο ειναι Σολ, το τελευταιο ακκορντο του κυκλου ειναι παλι Σολ, στη μεση επανερχεται παλι σε Σολ κλπ κλπ Αρα οποια κλιμακα και να ηταν θα ηταν Σολ- κατι, οποτε αφου το ακκορντο της τονικης ειναι Σολ ματζορε, το επομενο ακκορντο Φα ματζορε, παιρναει και απο το Λα μινορε κλπ, τα βαζουμε ολα αυτα κατω, και η κλιμακα που προκυπτει και μας εξυπηρετει ειναι η Σολ Μιξολυδια.
 
Upvote 0
Κοίτα, μπορεί οι νότες που απαρτίζουν την Ντο ματζόρε και την Σολ μιξολύδια να είναι οι ίδιες, αλλά το τονικό κέντρο (και οι υπόλοιπες βαθμίδες) αλλάζουν. Aλλο είναι το IV-I στην Σολ μιξολύδια και άλλο στην Ντο ματζόρε; αφού το κομμάτι περιστρέφεται και πατάει γύρω απο την Σολ (και όχι τη Ντο) είναι πιο ορθό να το σκεφτούμε ως Σολ Μιξολύδιο παρά Ντο Ματζόρε.


Mε πρόλαβε και ο manosx

Υ.Γ. Eιδικά δε για ένα μπασίστα, όπου με τις επιλογές του στο παίξιμο συχνά "υποδηλώνει" το τονικό κέντρο (παίζωντας τη χαμηλότερη νότα) είναι διπλά σημαντικό να έχουμε τη σωστή αντίληψη του ποια νότα επιτελεί ποιό ρόλο μέσα στην κλιμακά μας
 
Upvote 0
Γενικά πριν μάθεις τα major modes στην θεωρία αλλά και στην πράξη, καλό είναι να έχεις μια
ιδέα του πως actually αυτά ακούγονται.

''τραγούδα'' από μέσα σου ή φωναχτά τις συγκεκριμένες μελωδίες για να καταλάβεις το πως μεταφραζονται στην πράξη τα συγκεκριμένα modes

Ionian : (ή ''ματζόρε'' λαϊκιστί και κακώς υπάρχει αυτή η υπεραπλούστευση)... άπειρα παραδείγματα, ας πούμε την βασική μελωδία του always with me, always with you του Satriani

Dorian: άκου το Oye Como Va του Santana και την χαρακτηριστική μελωδία που παίζει μόλις μπαίνει η κιθάρα.

Phrygian: πχ η εισαγωγή με το σιτάρ στο wherever I may roam των Metalllica

Lydian: δεν είναι και η πιο διαδεδομένη κλίμακα στην ροκ/ποπ και χρησιμοποιείται περισσότερο σε soundtracks ή σε themes όπως το κλασσικό theme των ''the simpsons'' με έναν αστερίσκο γιατί η προτελευταία νότα του theme μας τα χαλάει λίγο. Οι Satriani - Dream Theater - Rush και λοιποί progressivάδες χρησιμοποιούν συχνά αυτό το mode (άκου πχ το εισαγωγικό rιff του Freewill των Rush)

Mixolydian: η χαρακτηριστική μελωδία του Thunderstruck των AC/DC

Aeolian: (ή ''μινόρε'' λαϊκιστί και κακώς υπάρχει αυτή η υπεραπλούστευση)... άπειρα παραδείγματα, ας πούμε το Europa του Santana, την βασική μελωδία δηλαδή, πριν αρχίσουν τα σόλο και οι πεντατονικές

Locrian: πολύ ιδιαίτερο mode αλλά αν θες χαρακτηριστική μελωδία άκου το main riff του Painkiller των Judas Priest ή το theme του βιντεοπαιχνιδιού Doom
 
Last edited:
Upvote 0
Ωραία τα λένε οι συνάδελφοι από πάνω και να μια απλουστευμένη απάντηση:

Το κομμάτι δεν έχει ούτε μισό ντο ματζόρε ακόρντο μέσα.

@John Goumis Ωραία τα λες για τα modes εκτός από το "λαϊκιστί" της Ionian και της Aeolian. Η μείζονα (ματζόρε) και η φυσική ελάσσονα (μινόρε) κλίμακες δεν είναι κάποιου είδους υπεραπλούστευση των τρόπων. Είναι δόκιμες ονομασίες κλιμάκων.
 
Last edited:
Upvote 0
Γενικα, τα σημεια που διαφοροποιουν το καθε mode απο την ομωνυμη (παραλληλη ) μινορε η ματζορε κλιμακα, ειναι και που δινουν το χρωμα του, και ειναι και οι νοτες που θα εστιασουμε για να βγαλουμε το ακουσμα του.

Απο αρμονικη αποψη, ειδες ας πουμε το πως το Φα φυσικο ματζορε εδωσε το mixolydian χρωμα αντι του Φα διεση (V6 or whatever). Το ιδιο θα σου πηγαινε το μυαλο, αν ας πουμε ειχες ενα μινορε ακκορντο για τονικη, και πηγαινε καπακι σε IV ματζορε ακκορντο, Λα μινορε σε Ρε ματζορε ας πουμε, εκει θα υποψιαζοσουν τη Dorian.

To ιδιο φυσικα σε επιπεδο κλιμακας, αν εχεις ενα τουτι που ειναι Λα μινορε, αλλα αντι για Σι εχει Σι υφεση, τοτε στην πραγματικοτητα μιλαμε για την κλιμακα της Λα φρυγιας.


Ισως μοιαζει λιγο φασαρια, αλλα πραγματικα ανοιγει πολλες πορτες για ωραια ηχοχρωματα.
 
Upvote 0
Το κομμάτι είναι G μιξολύδιος στο κουπλέ και γίνεται A μινόρε φυσικό στο ρεφρέν. Το G ματζόρε που αναφέρεται σε διάφορες ταμπλατούρες/sites είναι υπεραπλούστευση και είναι λάθος.



Όχι απλώς έχει νόημα. Είναι απαραίτητο

Ειναι πολυ απλο:

Για να ειναι ενα κομματι Ντο ματζορε (η ντο μινορε, η ντο... μιξολυδιο :ROFLMAO: η οποιοδηποτε Ντο) Θα πρεπει πρωτα απο ολα η τονικη, το σημειο δηλαδη "σταθεροποιησης" του κομματιου, να ειναι Ντο.

Το Γυριστρουλα ομως, στο κουπλε τουλαχιστον, περιστρεφεται γυρω απο το Σολ. Το πρωτο ακκορντο ειναι Σολ, το τελευταιο ακκορντο του κυκλου ειναι παλι Σολ, στη μεση επανερχεται παλι σε Σολ κλπ κλπ Αρα οποια κλιμακα και να ηταν θα ηταν Σολ- κατι, οποτε αφου το ακκορντο της τονικης ειναι Σολ ματζορε, το επομενο ακκορντο Φα ματζορε, παιρναει και απο το Λα μινορε κλπ, τα βαζουμε ολα αυτα κατω, και η κλιμακα που προκυπτει και μας εξυπηρετει ειναι η Σολ Μιξολυδια.
Το ποιο εύκολο για να δεις τι τονο είναι το κομμάτι είναι να δεις σε τι ακορντο μπαίνουν τα λόγια

Επίσης ολα τα modes σε αντιστοιχία με την εκάστοτε κλιμακα major/minor έχουν 1 νότα διαφορά η υπάρχουν και modes που έχουν περισσότερες νοτες διαφορετικές ?
 
Last edited:
Upvote 0
Απο τα major modes, μονο η λοκρια, που ειναι και η πιο ασυνηθιστη.

Υπαρχουν ομως και πολλα αλλα modes, αυτα που προκυπτουν απο την αρμονικη και τη μελωδικη μινορε ας πουμε, τα οποια εχουν και περισσοτερες "περιεργες" νοτες.
 
Last edited:
Upvote 0
Μια ωραια ταξινομηση για τα major modes, ειναι με βαση το ποσες νοτες νοτες "πεφτουν" ενα ημιτονιο, και αντιστοιχει στο ποσο πιο "σκοτεινες/ θλιμμενες" γινονται προχωρωντας τη βαρυνση του εκαστοτε φθογγου, σε σχεση με τις αρχικες "φωτεινες/ χαρουμενες".


Ξεκιναμε με τη Λυδια, που ειναι (υποτιθεται παντα ) η πιο φωτεινη- επικη. Αμεσως μετα η major ( η τεταρτη απο αυξημενη γινεται φυσικη, ενα ημιτονιο κατω λοιπον). Μετα εχουμε τη μιξολυδια (b7), τη δωρικη ( b7 + b3), αιολικη (+ b6), φρυγια ( + b2) και τελευταια η λοκρια που εχει ΚΑΙ b5 και θεωρειται (και ειναι ) η πιο "σκοτεινη".
 
Upvote 0
 
Upvote 0

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top