Wow!
Έννοιες όπως "τέχνη" είναι αυτό που στα ελληνικά λέμε "αφηρημένες έννοιες". Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να είναι αντικείμενο θετικών επιστημών, δηλαδή δεν μπορεί να υπάρξει θετικός ορισμός γι' αυτές.
Το πρόβλημά μου είναι πως η απουσία ορισμού έστω και αδόκιμου,
δίνει την ευκαιρία για κατάχρησή της έννοιας κατά το δοκούν του καθενός.
Ο
SuperFunk έδωσε κάποια παραδείγματα κατάχρησης,
και ιδιαίτερα στο θέμα του μπασίστα που μερακλώθηκε.
Στην προκειμένη περίπτωση ο μπασίστας κλήθηκε και
πληρώθηκε
για να εφαρμόσει τεχνική, δηλαδή να παίξει ότι του είπαν,
και όχι να εφαρμόσει τέχνη,
δηλαδή να παίζει συνθέτοντας και δημιουργώντας
ότι τούρθε εκείνη την στιγμή.
¶λλες αφηρημένες έννοιες είναι η ελευθερία, η αγάπη, το μίσος, η ομορφιά κλπ.
Όχι όλες. Η «ελευθερία» και «η αγάπη» ναι.
Μα και με αυτές τις έννοιες το ίδιο δε συμβαίνει;
Και μάλιστα το μεγάλο μακελειό γίνεται γύρω από τις λέξεις – έννοιες
«ελευθερία», «βοήθεια», «δίκαιο» και «δικαίωμα».
Απουσία ορισμού, ο καθένας ότι θέλει λέει.
Και –δυστυχώς-
ΠΡΑΤΤΕΙ.
Αν υπήρχε κάποιος γενικά παραδεκτός ορισμός
περί Ελευθερίας, Βοηθείας, Δικαίου και Δικαιωμάτων,
ίσως να μην βλέπαμε γύρω μας όλους αυτούς τους βομβαρδισμούς
που τους έκαναν για το «καλό» των βομβαρδισμένων.
Έτσι για να τους «ελευθερώσουν» βρε παιδί μου!
Και ίσως καταλαβαίναμε πως οι ιδιότητες
όπως του καλλιτέχνη, του ιερέα (ιερουργού) κλπ
δεν είναι δυνατόν να γίνονται κατ επάγγελμα. :wink:
Οι λέξεις μεταφέρουν πολύ συγκεκριμένες έννοιες,
που μπορούν να ορισθούν έστω και περιφραστικά!
Έχεις ακουστά την ρήση: «τα όρια της γλώσσας σου, είναι τα όρια του νού σου»;
Πέραν αυτών, υπάρχει και κάτι ακόμη που παραβλέπεις αγαπητέ Ιχνηλάτη (και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το παραβλέπεις αφού είμαι σίγουρος ότι το ξέρεις) : ότι καμία απάντηση σε κανένα θέμα δεν μπορεί να είναι θεωρητική, αλλά μόνο πρακτική.
Δεν τίθεται εδώ τέτοιο θέμα!
Το ερώτημα «Τι τελικά είναι Τέχνη» είναι φιλοσοφικό
και ώς τέτοιο, επισύρει φιλοσοφική μόνον απάντηση.
Για όποιον ενδιαφέρεται …
Οι απαντήσεις που έχει να δώσει ο καθένας μας σε αυτό το ερώτημα, είναι διατυπωμένες στο προϊόν των προσπάθειών του, στη δουλειά του όπως λέμε.
Χμ, βεβαίως! Δια του παραδείγματος που λέμε.
Για να παρουσιάσεις κάτι όμως,
θα πρέπει να είναι τεχνικά άρτιο – παρουσιάσιμο (μίξη – μάστερινγκ)
Χρειάζονται και κάποια χρήματα. Με καταλαβαίνεις...
Αυτό που με ενδιαφέρει περισσότερο
είναι πως ξεχωρίζεις την τέχνη από την τεχνική.
Θα χρειαζόντουσαν εκατοντάδες τόμοι για να περιγράψεις τι είναι rock and roll ή τι είναι jazz, αλλά αν ακούσεις πέντε λεπτά Miles Davis τότε ξέρεις τι είναι jazz με απόλυτη σαφήνεια και χωρίς καμία αμφιβολία.
Θυμάσαι τι έγραψα πάρα πάνω;
«ο απλός προφορικός λόγος δεν μπορεί να εκφράσει τα ανώτερα και βαθύτερα συναισθήματα γιατί η φύση τους είναι ασαφείς . Μπορεί να τα ονομάσει, αλλά όχι να τα εκφράσει. Δηλαδή προφέροντας την λέξη … πχ «μελαγχολία», δεν μπορούμε να κάνουμε κάποιον να την αισθανθεί. Μπορούμε όμως να τον υποβάλουμε σε ένα τέτοιο συναίσθημα με ένα μουσικό κομμάτι, ή έναν πίνακα ζωγραφικής ή ένα πεζογράφημα κλπ.»
Φαντάζεσαι τον Miles να συζητά γι' αυτό το θέμα;
Πολύ θα ήθελα!
Αν θέταμε τα ερωτήματα αυτά στον MD
δεν γνωρίζουμε τι θα μας απαντούσε.
Μπορεί και να διαφωνούσατε! :wink:
Μάλιστα, εκτιμώ ότι είναι επικίνδυνο κάτι τέτοιο γιατί ο τρόπος με τον οποίο ορίζουμε κάτι είναι "δια του αποκλεισμού", δηλαδή στο τέλος δεν μας απασχολεί τόσο τι είναι τέχνη, όσο τι δεν είναι τέχνη, άρα περιορίζουμε την πιθανότητα να ανθίσει κάποια άλλη άποψη για το θέμα.
Εγώ πάλι πιστεύω πως αν κάποιοι έχουν άλλη άποψη
από αυτήν που τυχών διαμορφώσουμε εμείς εδώ μέσα,
και αισθανθούν αποκλεισμένοι,
θα αντιδράσουν εκθέτοντας ως επιχειρήματα τις απόψεις τους.
Αν εμείς τότε δεν είμαστε εγωιστές και είρωνες
θα το συζητήσουμε μαζί τους φιλικά, και έτσι θα
πάμε «
πάρα πέρα».
Σήμερα όμως που δεν το «σκαλίζουμε» το θέμα,
θα καθόμαστε εδώ που είμαστε …
Κατά την άποψή σου και με λίγα λόγια,
η jazz είναι αυτή η ίδια τέχνη ή τεχνική που αποδίδει τέχνη;
Αν αγοράσεις ένα βιβλίο που ονομάζεται πχ «η Τέχνη της κιθάρας»
θα σε διδάξει τέχνη ή τεχνικές πάνω στην κιθάρα;
Η τέχνη αυτή καθ αυτή διδάσκεται,
ή διδασκόμενος τις τεχνικές ίσως και να ανοίξεις την πόρτα της τέχνης;
Αν κάποιος πάρει μια παρτιτούρα και την παίξει άριστα δίχως κανένα λάθος
όπως ακριβώς παίζει ένα sequencer τις νότες που έγραψες παίζοντας εσύ,
είναι καλλιτέχνης ή τεχνίτης;
Το να πάρουμε και να αναλύσουμε ένα μουσικό κομμάτι κάποιου καλλιτέχνη,
και μετά να εφαρμόσουμε τις τεχνικές του
γεμίζοντας τον κόσμο με πανομοιότυπα κομμάτια, :wink:
αυτό είναι τέχνη ή τεχνική;
Και τελικά όλα αυτά τα βαρύγδουπα ονόματα της μουσικής σκηνής
ασκούν τέχνη και εκφράζονται;
ή ασκούν την τεχνική της κονόμας, που μου είπε και κάποιος ..
Μπορεί κανείς να τις συζητά αν θέλει, αλλά μόνο για να βρει κοινό τόπο με άλλους, ώστε να γεννηθεί μία συνεργασία ή μία καλή συντροφιά
Φαντάζομαι θα έχεις ακουστά για το «φαινόμενο της πεταλούδας».
Αυτά που θα πούμε εμείς σήμερα εδώ μέσα στο Noiz,
δεν ξέρεις κατά πόσο θα καταφέρουν να προβληματίσουν τον οποιονδήποτε,
με αποτέλεσμα να επηρεάσουν αύριο το μουσικό γίγνεσθαι.
Μπορεί καθόλου, μπορεί και αρκετά. :roll:
Έχω την εντύπωση πως έχεις καταλάβει τον προβληματισμό μου.