Why the telecaster is the best guitar

Κι εγώ βρηκα το κειμενο απο το θρεντ που ανέφερα πριν, σωσμενο σε mail, απο ανασφαλεια μη χαθεί. Το παραθετω. Αν βρει κανεις και το θρεντ, ευπρόσδεκτο.

O Leo Fender (και οι συνεργάτες του) δεν ακολουθούσε το ρητό form follows function αλλά είχε ένα problem solving attitude που έτυχε να γεννήσει, κατά λάθος, όχι απλά ένα όργανο, αλλά τον ορισμό της ηλεκτρικής κιθάρας και ένα είδωλο του παγκόσμιου design. Το form δεν ήταν καν στο μυαλό τους για να το ακολουθήσει το function. Όταν λέω ότι η Strat είναι ένα "εργονομικό χάος" σημαίνει ότι γεννήθηκε από κάτι άλλο και προσαρμόστηκε σε κάτι άλλο για να καταλήξει να χρησιμοποιείται για κάτι άλλο. Είναι ωραία και ρομαντική η ιστορία του μοναχικού οραματιστή που σκάρωνε όργανα με μη συμβατικό τρόπο, αλλά θεωρώ ότι του αποδίδουν, κατόπιν εορτής και ερήμην του, ιδιότητες που ίσως και ο ίδιος δεν ήθελε. Όπως ακριβώς κάνουν οι κριτικοί και οι αναλυτές τέχνης που εικάζουν "τι ήθελε να πει ο ποιητής". Η Strat λοιπόν ήταν η ιδέα να εφαρμοστεί σε κιθάρα, η σημαντικότερη ανακάλυψη του Leo, το ηλεκτρικό μπάσο. Αρχικά αυτό, ήταν Telecaster με μανίκι μπάσου, που δεν μπορούσε να σταθεί (neck heavy) oπότε σκάρωσαν ένα μοντέλο και τράβηξαν ένα κέρατο ως το 12ο τάστο (που είναι και γεωμετρικό κέντρο ενός 34" μπάσου) για να μην πέφτει το μανίκι. Και εγένετο μπάσο. Κι ας θυμώνουν οι φίλοι που τους λέω χιουμοριστικά ότι το μπάσο είναι μια  4-χορδη κιθάρα κουρδισμένη μια οκτάβα κάτω. Νωρίτερα, για να λύσουν το πρόβλημα του neck heaviness στην Τele, είχαν αρχίσει να χρησιμοποιούν βαρύτερα ξύλα (northern ash και pink alder) και τώρα, με το σχέδιο του p-bass στα χέρια τους, θα μπορούσαν να επιστρέψουν σε ελαφρύτερα σώματα αν το προσάρμοζαν σε κιθάρα. Πιο ελαφρύ όργανο, καλύτερη εργονομία, λιγότερη κούραση στο fretting hand αφού δεν χρειάζεται να κουβαλάει και το βάρος του μανικιού. Σε ποιο κοινό απευθυνόταν ο Leo; Country και western παλικάρια, επαγγελματίες του μεροκάματου που γυρνούσαν την επικράτεια παίζοντας 4-5 μέρες την εβδομάδα. Oι ακουστικές κιθάρες ήταν μεν ελαφρύτερες αλλά ήταν πιο ογκώδεις και δεν μπορούσαν να πάρουν το ρόλο και lapsteel. Σε αυτούς έπρεπε να πουλήσει. Τα όργανά του δεν ήταν αποτέλεσμα "σπουδαίου, μακρινού οράματος που θα άλλαζε τον ρου της μουσικής". Lapsteel κιθάρες έφτιαχνε πριν την Tele και ενισχυτές. Tο unique selling proposistion που είχε ο Leo στα χέρια του με την Τele ηταν 2σε1 εμ Electric Spanish εμ Lapsteel. To μόνο του πρόβλημα ήταν το βάρος που όταν το έλυσε του δημιούργησε άλλο, το balance. Με το P-Bass στα χέρια του, ήταν μονόδρομος να το πάει και σε κιθαρομορφή Strat. Στην ουσία η Stratocaster ήταν η λύση στο πρόβλημα βάρους που είχε η Tele. Δεν είναι όργανο που σχεδιάστηκε σε κενό χαρτί. Και μάλιστα τώρα, με το κέρατο να κρατάει τα μπόσικα, μπορούσαν να αφαιρέσουν κι άλλη μάζα από τη Strat χωρίς να έχουν θέμα neck dive. Arm countours, belly contours, μεγάλο cavity, πλαστικά knobs, πιο ελαφριοί μαγνήτες, μεγάλο σκάψιμο για tremolo. Ηoorey, τώρα το USP (unique selling proposition) επεκτάθηκε. Εμ electric spanish εμ lap steel και πλέον και lapsteel hawaian (με το τρεμολο) και βιολάκι. Η τοποθέτηση των controls (εκεί που με ενοχλούν προσωπικά αφάνταστα) έγινε έχοντας στο νου flat παίξιμο πάνω στα γόνατα. Όλα είναι κοντά μεταξύ τους για να μπορεί ο παίκτης λάστιχο, να έχει γρήγορη πρόσβαση στο tremolo bar, να αλλάζει θέση διακόπτη χωρίς να αλλάζει τη ροή του παιξίματος και να κάνει και το βιολάκι του με το μικρό το δάχτυλο την ώρα που πενιάζει. Ο 3θέσιος είναι εκεί για να αλλάζει θέση όταν το slide περνάει από τον neck μαγνήτη, ωστε να μην "διαβάζονται"  οι "πίσω από το slide" φασαρίες. Ο μεσαίος μαγνήτης δεν ήταν εκεί για ποικιλία ήχων, αλλά για πρακτικούς λόγους. Μιλάμε ακόμη για εποχή western και country. Έτσι κατάφερε να δημιουργήσει ένα πολυεργαλείο στα χέρια του "χειρωνάκτη" μουσικού όπου αυτός και ο picking buddy του πλέον θα μπορούσαν να ανταλλάσσουν ρόλους παίζοντας κιθάρα, lapsteel, hawaian και μπάντζο (βάζοντας ένα μαντήλι ανάμεσα στις χορδές και το "άχρηστο" ashtray). Το palm muting ήταν rock n roll, δεν υπήρχε ακόμη, οπότε τα βιδάκια των saddles που προεξέχουν (ναι αυτά που μου κόβουν το ρημαδοδεξί όταν πάω να σκάσω reggae chunks και μου φεύγουν chunks στην κυριολεξία από το χέρι). Ή όταν κοπανάω με το δεξί το volume knob και κλείνω κατα λάθος την ένταση. Ή όταν καταλήγω πάντα να παίζω bridge μαγνήτη γιατί ο διακόπτης είναι στο strumming action του δεξιού μου χεριού. Οι country western boys στράμαραν κοντά στο neck άλλωστε, δεν τους ενοχλούσαν αυτά.Και αφού είχε φτιάξει ένα καταπληκτικό USP, oι country & western είπαν "τι σαχλαμάρα" και εξακολουθούσαν να προτιμούν tele. Και τότε ήρθαν οι "αναθεματισμένοι αράπηδες" (Ιke Turner)  και οι φλωροκολλεγιόπαιδες (Buddy Holly) να σώσουν τη Strat και να την κάνουν rock n roll icon. Η νεολαία της πόλης γούσταρε αμάξια με πτερύγια και χρώματα και space age και atomic design. Ο Leo δεν είχε τον Hendrix και τον Beck  στο μυαλό του όταν έφτιαχνε τη Stratocaster. Ούτε καν τα παιδιά της πόλης.  Δεν προέβλεπαν το μέλλον. Δημιουργούσαν με βάση τις ανάγκες του τότε, προσπαθώντας να φτιάξουν ένα προϊόν που θα πουλούσε. Με πρακτικό τρόπο. Δεν υπήρχε σχεδιασμός. Eίχαν προβλήματα να λύσουν κι όχι όνειρα για να ονειρευτούν. Δεν ήταν ιδιοφυίες. Άνθρωποι εργατικοί, πρακτικοί και καταφερτζήδες ήταν. Η πρώτη κιθάρα που μελετήθηκε και σχεδιάστηκε πραγματικά στο χαρτί πριν βγει στο πρωτότυπο ήταν και η καλύτερή τους. JazzmasterΚαι μετά είπε κάποιος: "Τι χάλια, πώς να παίξεις surf και garage σε τέτοιο όργανο;"

 
μα και η "tele" broadcaster, nocaster, esquire με βάση τις ανάγκες των μουσικών φτιάχτηκε.

Ενας μαγνήτης αρκούσε και άλλες δυό θέσεις με πυκνωτές και αντίσταση για να μπορούν να παίζουν έως σχεδόν και μπάσο

 
Η Les Paul. :classic_tongue:

Βρε Φάνη, να σε ρωτήσω κάτι.

Έχει γίνει κοινός τόπος σε πολλά μπάσα πια το pickup blend pot.

Γιατί όχι και στις κιθάρες?


Αχ... αυτή η νεολαία...η Tele μέχρι το 53 pickup blend pot είχε...

Τα ΕΙΠΑΜΕ και τα ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΑΜΕ...

ΜΙΑ είναι η κιθάρα: Tele ,οι υπόλοιπες είναι για την ΓΚΑΡΝΤΑΡΌΜΠΑ....σαν τα λαχανι  πΟκαμισο  με τους γιακαδες προπέλα που σου πήρε η μαμά σου όταν ήσουν επτά χρονών και απλά το έχεις και το κοιτάς ?

 
Παντως μπερδευομε τις εννοιες "καλύτερος", "δημοφιλεστερος", "ευέλικτος", "εργονομικός", "ομορφότερος", "σημαντικότερος" και άλλα ασχετα πράγματα, μεταξύ τους. 

Η strat είναι η δημοφιλεστερη κιθαρα όλων και συνάμα η πιο αναγνωρίσιμη. Δεν καταλαβαινω γιατί αυτα τα δυο την κάνουν την καλύτερη απαραίτητα. Αν βαζαμε μια κιθάρα στο Voyager, βέβαια, αυτή θα επρεπε να είναι.

 
Δεν καταλαβαινω γιατί αυτα τα δυο την κάνουν την καλύτερη απαραίτητα


Μα δεν την κάνουν γιατί απλά δεν είναι ?

Μια χαρά κιθάρα είναι πάντως και βγάζει και πρόγραμμα σε "μαγαζί" μια χαρά (αφού ΔΕΝ ακούγεται και έτσι δεν ενοχλεί και τα πρώτα τραπέζια πίστα ? )

 
Κριμα παντως που κατεβασανε τα βιδεο του Δαβιδ θα βλεπατε οι απιστοι Θωμαδες ότι του ηταν απλα αδιάφορο με τι έπαιζε. Γι αυτο και τις πουλησε αλλωστε

 
Κάποτες, πολύ παλιά, ο Sco είχε μια tele.

Ήταν η αγαπημένη του κιθάρα (ακούγοντάς τον με την semi, μου φαίνεται ηλίου φαεινότερον).

Του την έκλεψαν.

Έψαξε να την βρει αλλά μάταια.

Αρκετά χρόνια αργότερα, μετά το τέλος ενός live του, εμφανίστηκε κάποιος λέγοντάς του ότι έχει την κιθάρα αυτή, και ήταν πρόθυμος να του την πουλήσει, σε εξωφρενική όμως τιμή.

Η κιθάρα ήταν όντως αυτή, η παλιά του tele.

Τσαντίστηκε από την τιμή που του πρότεινε ο τύπος, και αρνήθηκε να την αγοράσει.

Πήγε όμως αμέσως μετά και πήρε μια άλλη tele με τα ίδια specs.

O bridge ήχος του (σαν να ακούω tele είναι).




 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Παντως μπερδευομε τις εννοιες "καλύτερος", "δημοφιλεστερος", "ευέλικτος", "εργονομικός", "ομορφότερος", "σημαντικότερος" και άλλα ασχετα πράγματα, μεταξύ τους. 

Η strat είναι η δημοφιλεστερη κιθαρα όλων και συνάμα η πιο αναγνωρίσιμη. Δεν καταλαβαινω γιατί αυτα τα δυο την κάνουν την καλύτερη απαραίτητα. Αν βαζαμε μια κιθάρα στο Voyager, βέβαια, αυτή θα επρεπε να είναι.


H stratocaster, είναι η κιθάρα που πήγε το κιθαριστικό παίξιμο ένα βήμα παραπέρα. Από την τροπόσφαιρα, που προσέφερε η Les Paul και η Broadcaster-Telecaster, στην στρατόσφαιρα. Ενέπνευσε κόσμο και κοσμάκη να ξεφύγει από το ''στατικό''

 country-blues στυλ και να πάει στο στυλ που γνωρίζουμε σήμερα. Άσχετα με το ότι την προόριζαν για διαφορετική χρήση.

Είναι πιο ''αέρινη'' κιθάρα.

Πχ τα παρακάτω δεν γίνεται να ακουστούν έτσι (και τολμώ να πω ότι δεν θα είχαν δημιουργηθεί καν) χωρίς την στρατ.

https://www.youtube.com/watch?v=xPx-cL2t9TE

https://www.youtube.com/watch?v=drAv2FoYji8

https://www.youtube.com/watch?v=CiXNIjGX1hY

https://www.youtube.com/watch?v=leZ4T8kt-1o

https://www.youtube.com/watch?v=i5sqJNFFwqc

https://www.youtube.com/watch?v=Gc-AAjcvzEA

Με άλλα λόγια, πιστεύω ότι η ίδια η μουσική ωφελήθηκε από την στρατ, έστω και από ατύχημα, λόγω του ότι

άνοιξε νέους ορίζοντες στους παίκτες.

Για τους παραπάνω λόγους, την θεωρώ προσωπικά το καλύτερο όργανο που έγινε ποτέ

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
θα βλεπατε οι απιστοι Θωμαδες ότι του ηταν απλα αδιάφορο με τι έπαιζε.


Mε τέσσερις ..... καταψύκτες ΕΦΕ που βάζει,φυσικά και του ήταν αδιάφορο.

Ότι και να βαΝεις σε ένα τέτοιο σύστημα πάνω κάτω ΙΔΙΟ θα βγεί...., ειδικά όταν το πρώτο πράγμα που "βλέπει" το σήμα εξερχόμενο από την κιθάρα είναι ένας προενισχυτης ΜΠΑΣΟΥ alembic, ΤΡΙΑ equaliser & οκτώ κομπρεσορες ? πριν καν φτάσει στα 22 fuzz, distortion & overdrive...στα 34 chorus, Leslie και στα 54 delay ?

Το ίδιο συμβαίνει και με τον Edge & τον Johnny Marr.

Τώρα αν παίζεις....του Αιγαίου τα μπλουΖ καρφί στον ενισχυτή θα ακούσεις σίγουρα διαφορά (την ΒΑΣΙΚΗ διαφορά δηλαδή ότι η tele τρώει για breakfast την strat , every day and twice on Sundays ? )

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Με άλλα λόγια, πιστεύω ότι η ίδια η μουσική ωφελήθηκε από την στρατ, έστω και από ατύχημα, λόγω του ότι

άνοιξε νέους ορίζοντες στους παίκτες.
Έχω την αίσθηση ότι η μουσική θα έβρισκε το δρόμο της προς αυτό που είναι τώρα, ακόμη και χωρίς τη Stratocaster. Ήταν θέμα χρόνου κάποιος να εφαρμόσει τεχνολογία pedal steel -δηλ. μοχλούς που να αλλάζουν το pitch -πάνω στην κιθάρα. Ο ήχος δεν ήταν και πολύ μακριά από την tele ούτως ή άλλως. Αυτό που την απογείωσε ήταν το σχήμα της. Ήταν αρκετά ευφυές να ενσωματωθεί όλο το space age ρευμα της εποχής σε σχεδιαστικές ανάγκες ενός μουσικου οργάνου και ήταν πλέον trendy να παίζεις με τέτοια "μοντερνιά" στα χέρια σου. Ειδικα την εποχη της άνθισης της τηλεόρασης ήταν και ένα ειδος "διαβατηρίου" προς τη διασημότητα.

Θέλω να καταληξω, ότι δεν υπήρξε αποκλειστικά και μόνο το concept της stratocaster ως όργανο(ήχος, εργονομία) η αιτία για να απογειωθεί. Υπήρξαν εξωγενείς παράγοντες που την ώθησαν προς τα εκεί. Το ότι κάποιοι εξωγήινοι πήραν το όργανο και το έκαναν προεκταση του εαυτού τους, προσδίδει κύρος αλλά όχι αιτιολόγηση.

Θεωρώ ότι εχει παιξει πολύ πιο καταλυτικό ρόλο το precision στη μουσική όπως την ξέρουμε και όχι η stratocaster

Άλλωστε, η καλύτερη κιθάρα που φτιάχτηκε ποτέ, ειναι η Firebird.?

 
Θεωρώ ότι εχει παιξει πολύ πιο καταλυτικό ρόλο το precision στη μουσική όπως την ξέρουμε και όχι η stratocaster




Αυτό είναι σίγουρο.

Πρόκειται (για το ηλεΧτρικο μπασο μιλάω) για ΤΟΝ ακρογωνιαίο λίθο της "popular" μουσικής οπως την γνωρίζουμε τα τελευταια 70 χρόνια.

Φαντάσου τον Hendrix ,τους Zeppelin,τους Clash,τους U2 & τους Metallica με....κοντραμπάσο ? 

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
πΓια ινε ι καλιταιρι κηθαρα ιπαμε? ?


Καλός ο κοτόπουλος μπλουζμαν, αλλά γι αυτό παίζει μπροστά σε 14 άτομα. Άμα θες να σου σηκωθεί ο τρίχας δες εδώ τον παππού




 
8 λεπτά πριν, JimmyPap είπε



Καλός ο κοτόπουλος μπλουζμαν, αλλά γι αυτό παίζει μπροστά σε 14 άτομα. Άμα θες να σου σηκωθεί ο τρίχας δες εδώ τον παππού






 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
1 λεπτό πριν, Superfunk είπε



Καλος και ο παππους δε λεω....(αν και προτιμω το ORIGINAL VIDEO στην Πομπηία που ηταν νιος)

Εδω παντως που παιζει(ουν) με ΣΟΒΑΡΗ(ες)  κιθαρα(ες) ο ηχος ειναι ΤΡΑΓΙΚΑ καλυτερος ?






Κι εγώ τα παλιά προτιμώ από μουσικής άποψης, αλλά έχει άλλο δέος να τον βλέπεις παππού.

Εντάξει καλός είναι και με την τέλλυ. Ευχαριστημένος? ?

 
Εσεις οι νεοι οφειλετε να μαθετε το υφος των βετερανων κ να μην αντιδρατε στα προβοκαρισματα τους. ???

 
3 hours ago, Superfunk said:



Καλος και ο παππους δε λεω....(αν και προτιμω το ORIGINAL VIDEO στην Πομπηία που ηταν νιος)

Εδω παντως που παιζει(ουν) με ΣΟΒΑΡΗ(ες)  κιθαρα(ες) ο ηχος ειναι ΤΡΑΓΙΚΑ καλυτερος ?






πού ήτανε αυτό και το έψαχνα...

και όχι μια αλλά δυό καλύτερες κιθάρες...

Τα ίδια και στο animals....εντελώς χαρακτηριστικός ήχος...

 
κι ο Gregg μαζί...κι ο Chuck....

Πάντως μεταξύ μας πιο iconic φάτσα από τον GE Smith .....ΔΕΝ

και συγνώμη κι όλας που σας το θυμίζω. Ψιλοπονάει ξέρω...

αλλά τι να κάνω...




 

Παρόμοια θέματα

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top