Ταμπλατούρα και παρτιτούρα

H ταμπλατουρα δεν ειναι τιποτα αλλο απο την καταγραφη της περιφημης ΠΑΝΚΣ συνεννοησης τυπου "παιξε πρωτο ταστο, μετα δευτερο ταστο και μετα τεταρτο"

Καλη ειναι για τετοιες δουλειες, αμα ομως θελεις να ΜΑΘΕΙΣ μουσικη, και οχι να παιζεις στρατα- στρατουλα, η μελετη της θεωριας και κατα επεκταση και της σημειογραφιας της, ειναι μονοδρομος.

Αρα, γιατι να μεινεις σε κατι που ετσι και αλλιως ειναι πανευκολο, και να μην εξοικιωθεις με το πενταγραμμο που θα σου χρησιμεψει και σε χιλια δυο αλλα πραγματα;

Ασε που θα γλυτωσεις και τις μπαρουφες του τυπου "η κιθαρα εχει 12 οκταβες εκταση" και "η παρτιτουρα δεν μπορει να περιλαβει δακτυλισμους", και μονο που δε θα γινεσαι ρεζιλι αξιζει τον κοπο πιστευω.
 
Αν τελειώσατε με την θεωρία, :) :) :) πείτε μου αν υπάρχει ελληνική λέξη για τα "παρτιτούρα" και "ταμπλατούρα" διότι με τέτοια κατάληξη, καλύτερα να μη σας πω τι σκέπτομαι.
 
Αν τελειώσατε με την θεωρία, :) :) :) πείτε μου αν υπάρχει ελληνική λέξη για τα "παρτιτούρα" και "ταμπλατούρα" διότι με τέτοια κατάληξη, καλύτερα να μη σας πω τι σκέπτομαι.
Για την παρτιτούρα θα έλεγα πεντάγραμμο.
Για την ταμπλατούρα....μάλλον τυφλοσούρτης.
 
Μά, οταν ειχε ξανασυζητηθεί το ιδιο θεμα, ειπωθηκε οτι οι συνθετες του παρελθόντος χρειάζονται "ερμηνεια" απο τις συγχρονες Ορχηστρες διοτι δεν ειναι ακριβως σαφείς οι παρτιτουρες, δειχνουν μονο νοτες.
Ενω η ταμπλατουρα δειχνει και ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΟΥ θα παιχτεί κάτι.
Καμμια ανάγκη για ερμηνεια.
Στο ίντερνετ βλέπω χειρόγραφες παρτιτούρες κλασσικών συνθετών που έχουν κανονικά χρόνους, αξίες κλπ. όπως παρακάτω μία χειρόγραφη του Μότσαρτ που πωλήθηκε για £318,400 και μια άλλη του Μπαχ


Η "ερμηνεία" ίσως αφορά περισσότερο τον τρόπο που παίζει ο Χ πιανίστας ένα έργο σε σχέση με τον Ψ πιανίστα για παράδειγμα ως προς το ύφος, το ακριβές τέμπο που αυτός θα διαλέξει κλπ

Γιατι λιγοτερες;
Παρεχει νοτες, πού ακριβως θα παιχτουν αυτες και χρονους
Τί λειπει;
H ταμπλατούρα δεν παρέχει την πληροφορία για τη διάρκεια της νότας (και της παύσης) απ' ό,τι κατάλαβα και τον χρόνο δηλαδή πότε αυτή πρέπει να παιχτεί.Να δώσω ένα παράδειγμα:
Έχω έναν ρυθμό 4/4 για με 4 νότες. Και έστω ότι παίζω την πρώτη νότα ακριβώς στον πρώτο χτύπο.
Τη δεύτερη νότα που την παίζω; Στον επόμενο χτύπο ή πριν τον επόμενο χτύπο; Αν είναι εκτός του ρυθμού η νότα,θα είναι ακριβώς στη μέση μεταξύ των πρώτων δύο χτύπων, λίγο δεξιά προς στον δεύτερο χτύπο και αν ναι πόσο δεξιά;

Στην παρτιτούρα είναι μια πληροφορία που πάντα μας τη λέει.
Πότε ακριβώς θα παίξουμε μία νότα σε σχέση με τους χτύπους τόσο αναλυτικά ώστε μπορούμε αν θέλουμε (ή πρέπει) για παράδειγμα στα 4/4 τους 4 χτύπους να τους χωρίσουμε σε 64 "κομμάτια" και να μας λέει ακριβώς σε ποιο σημείο συγκεκριμένα πέφτει η κάθε νότα.

Εν ολίγοις, τι σημασία έχει αν θα πρέπει να κάνω slide στην τάδε νότα ή να παίξω την μι της τάδε χορδής και όχι της άλλης χορδής αν η μελωδία που παίζω δε βγάζει κανένα απολύτως νόημα αν πρώτα δεν την έχω ακούσει και αναλύσει για να ξέρω καν τι παίζω.
 
Η ταμπλατουρα δεν έχει ούτε αξίες, (...) δεν θα το παίξει ποτέ σωστά, μόνο και μόνο γιατί δεν θα ξέρει τις σωστές αξίες των νοτων...

H ταμπλατούρα δεν παρέχει την πληροφορία για τη διάρκεια της νότας (και της παύσης)

Μπορουμε να εχουμε αξιες στη ταμπλατουρα:

IMG_20250120_192859.jpg
 
Μπορουμε να εχουμε αξιες στη ταμπλατουρα:

Προβολή συνημμένου 50018
Αντί για βουλίτσες εχουμε σαφείς αριθμους και αντι να ξεφευγουμε απο το πλαισιο καθε τρεις και λιγο μενουμε νοικοκυρεμένα μεσα σε αυτο.

Κατά τα άλλα είναι ακριβως η ιδια εικονα με τη παρτιτούρα, διαστήματα, μέτρο, τα πάντα.
 

Δεν κατάλαβα την ειρωνία και κυρίως...γιατί

Φίλτατε, δεν διαβαζεις τί γραφουμε;

Ανοιγω νημα και λεω "κοιταξ'τε, η ταμπλατουρα ειναι σαφης, ενω η παρτιτουρα οχι"

Στη δευτερη σελιδα σχολιαζεις "μα, οχι, δεν εχεις δικιο, κοιτα τί καταφερα στη παρτιτουρα"

Απαντω "ναι, καλα, χρειαζεται τοσες διευκρινιστικές σημειωσεις για να πλησιασει τη ταμπλατουρα, δες ποσο πιο ευκολα ειναι στη ταμπλατουρα"

Και μετα μετακινεις το στοχο, πετωντας τη μπαλα στην εξεδρα, με το σχολιο "ο κιθαριστας ο μαγκας ο προστυχος δεν θελει ευκολίες, βοηθητικες ροδες και στρατα-στρατουλα"

Κι εκει απαντω περι "βολικοτερου", κλπ, ΠΑΝΤΑ ομως επιστρεφοντας στη μονιμη επωδό μου, κατι που αναφερω σχεδον σε καθε σχόλιό μου μή παρεκκλινοντας ποτέ απο αυτό, οτι η ταμπλατουρα ειναι πιο αμεσα σαφης ως προς το πού θα παιχτεί τί.

Και μετά λες οτι ΕΓΩ μετακινω το στόχο!

Διαβάζεις τί γραφεις;!!!
 
Δεν εχεις καταλαβει χριστο.

Ο κιθαριστας ο μαγκας ο σωστος ο προστυχος, βλεπει την παρτιτουρα, και εχει 100 διαφορετικους τροπους να παιξει τη μουσικη.

Ο στρατας- στρατουλας σαν και εσενα, περιμενει τον μαγκα τον σωστο τον προστυχο να του δωσει ΕΝΑΝ απο αυτους τους τροπους στο πιατο, για να κανει την στρατα στρατουλα του.

Δηλαδη, παιρνει την παρτα για βιολι του παγκανινι η του Μπαχ η οποιου αλλου θηριου ο μαγκας ο σωστος ο προστυχος, και τη φερνει τουμπα, και κανει οτι γουσταρει.

Και ο στρατας στρατουλας παρακαλαει σαν τον ζητιανο να του κανει κανα transcribe σε tab ο μαγκας ο σωστος ο προστυχος, γιατι o στρατας στρατουλας ειναι ακομα σε επιπεδο πανκ και "πες μου τι ταστο να παιξω μεγαλε".

Αυτο ειναι ολο.
 
Πάντως, είναι πιο εύκολο όντως. Εγώ που δεν είμαι κιθαρίστας, πείστηκα γιατί πήρα την κιθάρα που έχω εδώ και το έβλεπα και το έπαιξα.
 
Και αν θες να έχεις πχ μια μπάσα φωνή με διαφορετικές ρυθμικές αξίες κλάφτα Χαράλαμπε.

Φαντασου τωρα να εχεις και τιποτα τριφωνα και τετραφωνα, και σε φαση πολυφωνια, καλυτερα στο σκλαβοπαζαρο να σε βαζουν στα μπαμπακια με αλυσιδα στο ποδι
 
Φαντάσου τώρα το παρακάτω να το γράψεις σε tab και να μου μεταφέρεις σωστά το ότι η πρώτη νότα (η ψηλή Λα) κρατάει 2μιση χρόνους


1737396540916.png


Φαντασου τωρα να εχεις και τιποτα τριφωνα και τετραφωνα, και σε φαση πολυφωνια, καλυτερα στο σκλαβοπαζαρο να σε βαζουν στα μπαμπακια με αλυσιδα στο ποδι
Ε σιγά μωρε, θα έχεις διαφορετική ταμπλατούρα για κάθε φωνή και απλά θα γυρίζεις σελίδα κάθε 4 μέτρα. Σαν τους μαέστους ένα πράμα.
 
Αξιότιμα μέλη, καταρχάς να σας συγχαρώ... Θεωρούσα ότι περίπου στη μιάμιση σελίδα θα είχε πέσει λουκέτο. Με διαψεύσατε. Συνεχίστε λοιπόν.
Παρόλα αυτά, θερμή παράκληση, συνεχίστε χωρίς "αιχμές" και σε καμία περίπτωση με αντεγκλήσεις κλπ.

Βέβαια, δεν σας κρύβω ότι θεωρώ τη συζήτηση μάλλον... αδιέξοδη, αλλά παρακαλώ συνεχίστε.
ΥΓ: Αξίζει να δείτε το strat masters στο διπλανό "νήμα". Για τους stratocasterάκιδες και όχι μόνο, είναι απολαυστικό.
 
Κατ' εμέ. η ταμπλατούρα δεν είναι καν ευκολία. Είναι ό,τι "μπερδευτικότερο" μπόρεσε να εφεύρει η μπακαλική τέχνη. Έχει ίσως μια χρησιμότητα στο "ταχύρρυθμα μαθήματα - μάθε να παίζεις Metallica από την πρώτη συνάντηση" αλλά η ζημιά και ο περιορισμός που μπορεί να προκαλέσει στη μουσική αντίληψη του κιθαρίστα είναι άνευ προηγουμένου.

Φυσικά υπάρχει κόσμος που θα βγει και θα πει "ναι ρε μεγάλε αλλά εγώ με ταμπλατούρες έμαθα και τώρα σκίζω". Αμ έλα που δε σκίζεις όσο θα έσκιζες...
 
Ο κιθαριστας ο μαγκας ο σωστος ο προστυχος, βλεπει την παρτιτουρα, και εχει 100 διαφορετικους τροπους να παιξει τη μουσικη.
Εσύ δεν εχεις καταλάβει:

Δεν εξεταζω τη παρτιτουρα ως "εκπαιδευτικη μεθοδο", αλλα ως "ακριβή απόδοση της σύνθεσής μου".

Αυτό που έχω συνθέσει, θέλω ο άλλος (ή κι εγω ο ίδιος κάθε φορά που τό παιζω) να τό παίξει ΑΚΡΙΒΩΣ οπως τό παιζω: ειχα πχ λόγο που διάλεξα "αυτή" τη Μι, σε "εκείνη" τη χορδή, με "εκείνο" το παχος χορδης και tension ταστου (δηλαδή διάλεξα επίτηδες τη Μι κοντά στη γέφυρα ή τη Μι κοντα στο nut) θέλω να ακουστεί, ΔΕΝ θέλω να μέ "ερμηνεύσει" κανείς, δεν θέλω πειράματα και αλλαγές.

Κι η ταμπλατούρα τό εξασφαλίζει με σαφήνεια εύκολα αυτό. Ούτε 100 βοηθητικές γραμμες, ουτε εξτρα σημειωσεις χορδων, τιποτα.

Αυτό είναι όλο.
 
Last edited:
Εσύ δεν εχεις καταλάβει:

Δεν εξεταζω τη παρτιτουρα ως "εκπαιδευτικη μεθοδο", αλλα ως "ακριβή απόδοση της σύνθεσής μου".

Αυτό που έχω συνθέσει, θέλω ο άλλος (ή κι εγω ο ίδιος κάθε φορά που τό παιζω) να τό παίξει ΑΚΡΙΒΩΣ οπως τό παιζω: ειχα πχ λόγο που διάλεξα "αυτή

Κι η ταμπλατούρα τό εξασφαλίζει με σαφήνεια εύκολα αυτό. Ούτε 100 βοηθητικές γραμμες,
Καμία σύνθεση σου να ακούσουμε παίζει?
 
Εγώ ομολογώ ότι χρησιμοποιώ ταμπλατουρα. Βέβαια υπάρχουν οι ταμπλατουρες του ultimate guitar που είναι χάλια, ούτε αξίες ούτε τίποτα, λες και διαβαζεις σήματα Μορς, και υπάρχουν και ταμπλατουρες που είτε έχουν μετρα - αξίες και όλη την πληροφορία που χρειάζεται είτε έχουν και την παρτιτούρα κανονικά από πάνω και από κάτω την ταμπλατουρα (σαν υπότιτλους ένα πράγμα 😁) που πιστεύω είναι το ιδανικό...why not both?

Να πω ότι, κυρίως στα σόλο, η παρτιτούρα ή ταμπλατουρα ή οτιδήποτε αποτελεί έναν οδηγό αλλά όχι πανάκεια του πως θα παίξω το κομμάτι. Ίσως του κάνω κάποιες μικροαλλαγές ανάλογα του πως με βολεύει. Πχ να παίξω τις ίδιες νότες που παίζει ο κιθαρίστας αλλά σε άλλη χορδή, ίσως κάνω taping αντί να κάνω το stretch που κάνει γιατί έχω την ζώνη της κιθάρας μου πιο χαμηλά και όχι σαν γραβάτα κτλ.

Εννοείται ότι ξέρω παρτιτούρα και έπαιζα κλασσική πριν κάποιους αιώνες και ξέρω αξιες, νότες, τονισμους κτλ.αλλα στην ροκ μουσική έχω λίγο διαφορετική προσέγγιση
 
Είμαι τσιγκούνης με τις συνθέσεις μου.

Δεν θα τίς μοιράσω έτσι.
Μοιράσου τες εδώ. Είσαι ανάμεσα σε φίλους. Δεν στις κλέβουμε. Εκτός αν δεν μας θεωρείς αξιους να τις ακουσουμε, εμένα δηλαδή για να μη χρησιμοποιω πληθυντικό. Εγω πιστεύω πως το λες γιατί δεν έχεις να επιδείξεις καμία σύνθεση κσι όσο τρολσρεις εσύ για την ανωτεροτητα της ταμπλατουρσς εγώ θα είχα γράψει κανα δύο 🤣🤣🤣
 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top