The Element of Crime (1984) του Lars von Trier (η πρώτη του).
Όσοι γουστάρετε τα μεταφυσικά detective films.
Κατ' εμέ αριστούργημα!
"Ο Φισερ (Michael Elphik), ενας πρωην αστυνομικος, μετα απο 13 αυτοεξορια στο Καιρο, επιστρεφει σε μια φουτουριστικη Ευρωπη (ποτε δεν μαθαινουμε τη χωρα, αλλα απο τα ονοματα των πολεων αφηνεται να εννοηθει οτι προκειται για σκανδιναβικη) για να συμβαλει στη λυση ενος εγκληματος. Ο λογος που καλειται να επιστρεψει ειναι οτι «εχει τα προσοντα». Ο πρωην μεντορας του και συγγραφεας ενος εγχειριδιου ονοματι «Το στοιχειο του εγκληματος», τον προτρεπει να ακολουθησει τις μεθοδους που περιγραφει στο βιβλιο του για να πιασει τον δολοφονο. Ο Φισερ, ακολουθωντας τις θεωριες του βιβλιου, προσπαθει να μπει στο μυαλου του εγκληματια για να βρει πως λειτουργει, ποιος ειναι και πως θα τον πιασει. Σιγα-σιγα ομως ο Φισερ αρχιζει να τρελαινεται και να βυθιζεται ολο και πιο πολυ στον αρρωστημενο κοσμο του εγκληματια.
Την ολη ιστορια διηγειται ο ιδιος ο Φισερ μετα το τελος της, σε κατασταση υπνωσης, δινοντας ετσι στον Lars von Trier τη δυνατοτητα να χρησιμοποιησει λαβυρινθωδη και σουρεαλιστικα σκηνικα υπο τα χρωματα του μαυρου και της ωχρας για να απεικονισει τελεια τη σκοτεινη και νοσηρη ψυχολογικη κατασταση του ηρωα μετα απο την τραυματικη προσπαθεια του να εξιχνιασει το μυστηριο. Το ευρημα του ηρωα υπο υπνωση δινει στον Lars von Trier την ανεση να χειριστει το θεμα του ως ενα ονειρο, η ακομη καλυτερα ως εναν εφιαλτη, χωρις να δινει μεγαλη σημασια στην συνοχη της ιστοριας. Το πιο δυνατο στοιχειο της ταινιας ειναι η σουρρεαλ σκηνοθεσια με τα εφιαλτικα χρωματα και τα λαβυρινθωδη και δυσπροδιοριστα σκηνικα, που στο τελος καταφερνει να φερουν και τον θεατη σε μια ονειρικη κατασταση υπνωσης. Ο Lars von Trier παιζει με χαρακτηριστικη ανεση με τις εικονες, βαζοντας μας σε ενα εικαστικο υπνωτιστικο ταξιδι και προσφεροντας μας μια απολαυστικη οπτικη εμπειρια."