Αξίζουν τα ακουστικά αντί μόνιτορ για μίξη;

broxopios

Νέο μέλος
Μηνύματα
247
Πόντοι
18
Καλησπέρα.

Λόγω πολύ περιορισμένου χώρου ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχουν ακουστικά μέχρι 150€ που να αξίζουν για μίξη αντί για μόνιτορ ηχεία. Φαντάζομαι λίγο δύσκολο, αλλά βλέπω στον Θωμά αρκετά Studio Headphones με πολύ καλές κριτικές. Εκτός αν πρέπει να σκάσεις κανά 500ρικο για να έχεις αξιόλογα αποτελέσματα. 

 
Καλησπέρα,
Γενικά η σωστή μείξη γίνεται με ηχεία monitor, ή τέλος πάντων δε συνίσταται να γίνεται μόνο με ακουστικά. Τα ακουστικά συνήθως χρησιμοποιούνται για μικρολεπτομέρειες, που θα πρέπει εν τέλει να ακουστούν σωστά σε ηχεία.

Φυσικά αν δεν υπάρχει δυνατότητα, ένα καλό ζευγάρι ακουστικών θα είναι οκ, αλλά καλό είναι να γίνεται σωστό monitoring με εργαλία όπως το πχ το SPAN ή Tonal Balance, κτλ. Ταυτόχρονα θα πρέπει να "μάθεις" τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία των ακουστικών, έτσι ώστε να ξέρεις πότε σε ξεγελούν (frequency response).

Επίσης, καλό θα ήταν το τελικό αρχείο να δοκιμάζεται σε πολλά διαφορετικά συστήματα, από ηχεία των 10 ευρώ μέχρι και τα ηχεία αυτοκινήτου. Αυτό συνήθως γίνεται κατά τη διάρκεια του mastering, αλλά αν τα κάνεις όλα μόνος σου, καλό είναι να το σιγουρεύεις όσο περισσότερο μπορείς, ειδικά αν δεν έχεις έναν τέλεια διαμορφωμένο χώρο για μείξη και mastering.

Ίσως το ιδανικό θα ήταν να πάρεις open-back, τα οποία σου δίνουν μια καλύτερη αίσθηση του "χώρου".

Σαν αρνητικό, δεν συνίστανται για ηχογραφήσεις, performance, ή για απλή ακρόαση αν βρίσκονται επιπλέον άτομα, μιας και ο ήχος διαρρέει και ακούγεται σαν μικρά ηχεία.

Στα τα χρήματα αυτά, προτείνω τα beyerdynamic DT-990 Pro σε open-back.

Για closed μπορείς να δεις αντίστοιχα τα DT-770 Pro ή τα Audio-Technica ATH-M50 X τα οποία έχω.

 
Αν πλήρωνες κάποιο ηχολήπτη ειδικό να μειξαρει και το εκανε στα ακουστικά, θα έπρεπε να ζητήσεις πίσω τα λεφτα σου.

Όμως πολλοί home recordists μειξαρουν με ακουστικά και δεν ειναι πρόβλημα, μιας και κάνουν τη δουλειά μια χαρά για τις απαιτήσεις  και τις γνώσεις τους.

Εν ολίγοις, δεν θα ειναι ανασταλτικός παράγοντας τα ακουστικά σε αυτο που θα κάνεις αν υποθέσουμε πως τωρα ξεκινάς. Ενα καλο ζευγάρι σαν αυτα που σου προτάθηκαν είναι καλή επένδυση και μια καλή αρχή στην σωστή κατεύθυνση.

Διευκρίνιση: τα open και semi-open ειναι πιο πιστά για τη χρήση που θες, απο τα κλειστά που χρησιμοποιούνται κυρίως για tracking και για ν αποφεύγεται η διαρροή του ήχου τους στο μικρόφωνο.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Καλησπέρα.

Λόγω πολύ περιορισμένου χώρου ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχουν ακουστικά μέχρι 150€ που να αξίζουν για μίξη αντί για μόνιτορ ηχεία. Φαντάζομαι λίγο δύσκολο, αλλά βλέπω στον Θωμά αρκετά Studio Headphones με πολύ καλές κριτικές. Εκτός αν πρέπει να σκάσεις κανά 500ρικο για να έχεις αξιόλογα αποτελέσματα. 
και βέβαια υπάρχουν.

Αρκεί να ξέρεις τους περιορισμούς και τις αρχές λειτουργίας τους και φυσικά το πως να τα χρησιμοποιείς.

Τα 150 είναι ικανοποιητικό ποσό, αλλά θα έλεγα αν θέλεις κάτι σωστό θα κινηθείς γύρω στα 300.

Μην ακούς τις κασσάνδρες. Γίνεται μια χαρά μίξη με ακουστικά. Φυσικά ένας επαγγελματίας ηχολήπτης θα έχει επενδύσει πολλαπλάσιο των 300 σε μονιτορ και σίγουρα όχι σε ένα ζευγάρι. Αλλά και πάλι έχε υπόψη ότι και αυτή η επένδυση θα είναι ένα κλάσμα της όλης του επαγγελματικής επένδυσης.

 
Προσωπικά, τα (οικονομικά AT-20) ακουστικά τα χρησιμοποιώ μόνο για να ηχογραφώ φωνητικά, και για κάποιες περιπτώσεις που ηχογραφώ κιθάρα και δεν μπορω να χρησιμοποιήσω τα μόνιτορ. Επίσης, τα χρησιμοποιώ μετα το πέρας της μίξης, ως μέσο επανελέγχου (το ιδιο κάνω και με τα ηχεία του κινητού, της τηλεορασης, αυτοκινήτου κλπ).

Σε καμια περίπτωση δεν θα μπορούσα να τα χρησιμοποιήσω για μίξη. Ακούω εντελώς άλλα πράγματα σε σχεση με τα μόνιτορ.

Εάν δεν είχα μόνιτορ, και αναγκαζομουν να χρησιμοποιω τα ακουστικά, θα έπρεπε να γνωρίζω καλά σε ποιες συχνότητες πχ υστερούν, ώστε να τις ενισχύω. Δηλαδη αλλα να ακούω και αλλο να είναι το πραγματικό αποτελεσμα. Το έκανα πριν αγοράσω τα μόνιτορ, όχι με ιδιαίτερη επιτυχία.  

Φαντάζομαι ότι με πιο ακριβά ακουστικά, θα είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα, αλλά το πρόβλημα θα παραμένει.

 
Για να προλάβω αντιδράσεις επειδή ίσως φανεί η άποψή μου "εμπρηστική" θα θέσω τα εξής ερωτήματα:

Πιστεύετε ότι ένας επαγγελματίας ηχολήπτης δεν θα κάνει τη δουλειά του αν θα του δώσουν ακουστικά και όχι μόνιτορ?

πιστεύετε ότι ένας μη επαγγελματίας ηχολήπτης θα κάνει ξαφνικά καλύτερη ηχοληψία όταν του δώσουν μόνιτορ αντί για ηχεία?

Σε τι ποσοστό πιστεύετε η δουλειά του ηχολήπτη επηρεάζεται από τα μόνιτορ ή ακουστικά σε σχέση με άλλες παραμέτρους όπως γνώσεις ακουστικής, ηλεκτρονικής, φυσικής, μουσικής, εμπειρία ακρόασης, φροντίδα χώρου, διαθεσιμότητα εξοπλισμού σε επίπεδο budget ή cost no limit?

Προσωπικά (το έχω ξαναγράψει) ακούω με ακουστικά από τα 5 μου, δηλαδή σχεδόν 60 χρόνια και πάντα είχα ακουστικά, ενώ για μεγάλο διάστημα δεν είχα ηχεία. Και ασχολούμαι με μουσική παραγωγή για περίπου 10 χρόνια πάντα σε αυστηρά ερασιτεχνικό επίπεδο, οι παραγωγές και οι μίξεις μου γίνονται κατά 90% με ακουστικά και 10 % με ηχεία, η δε τελική απόφαση λαμβάνεται πάντα με ακουστικά αν και δοκιμάζω σε διάφορα στάδια με 2-3 ζεύγη ηχεία, δυό ειδών ψείρες, ένα φορητό bluetooth speaker και ένα (μονοφωνικό) παλιό μεγάφωνο από τα παιδικά μου χρόνια που το γνωρίζω αρκετά καλά. 

Σε όλα αυτά τα χρόνια που ηχογραφώ θα έλεγα ότι έχω κάνει λάθη, αλλά έμαθα από αυτά και δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να μου πει ότι οι δουλειές μου δεν "στέκονται" ηχητικά ή θα στέκονταν καλύτερα αν γίνονταν μόνο με μονιτορ. Ενας επαγγελματίας θα τις έκανε καλύτερα, αλλά εγώ αφ ενός μετά από 60 χρόνια έχω μάθει να ακούω καλύτερα με ακουστικά, έχω δοκιμάσει 10άδες ζευγάρια, έχω 6-7 ζευγάρια που χρησιμοποιώ καθημερινά και γνωρίζω καλά τις διαφορές τους.

Τα ακουστικά μου επιτρέπουν να ακούσω ό,τι λεπτομέρεια θέλω, σε όποια ένταση θέλω, όποια ώρα της μέρας θέλω, να μην παίζει ρόλο ο χώρος και να καθορίσω πού θα βάλω κάθε όργανο στην στερεοφωνική εικόνα. Μπορεί να γίνει και με μόνιτορ καλύτερα αλλά σίγουρα πρέπει τα μόνιτορ και ο χώρος να κοστίζουν τόσα χρήματα που αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να διαθέσω και ...δεν θέλω να διαθέσω διότι κάνω μια χαρά τη δουλειά μου με τα ακουστικά.

 
Είναι θέμα πίστης ή γνώσης;

Ο φίλος που ξεκίνησε το θέμα πιθανώς δεν έχει εντρυφήσει ή σπουδάσει στα του ήχου (απο τα συμφραζόμενα) αλλά κάνει το χόμπι του και καλά κάνει. Οπότε θεωρώ πως δεν θα έπρεπε να συζητήσουμε την τοποθέτηση σε βάθος και πλάτος της στερεοφωνικής σκηνής σε μια μείξη εδώ.

Δεν συζητάμε αυτό γιατί υπολείπονται άλλα βασικά. Και ένα ακουστικό εξυπηρετεί τα μάλα σε αυτά και συμφωνώ.

Για να σου απαντήσω στο τι "πιστεύω", αν το ακουστικό το χρησιμοποιήσει κάποιος έμπειρος και γνώστης ηχολήπτης, ναι θα πετύχει πολλά. Όχι το απόλυτο που επιθυμεί.

Γιατί το ακουστικό και το ηχείο αλληλοσυμπληρώνονται. 

Στην τελική όμως τίποτα δεν αντικαθιστά ένα πιστό ηχείο.

 
Στην τελική όμως τίποτα δεν αντικαθιστά ένα πιστό ηχείο.
ένα πιστο ηχείο κοστίζει μερικές χιλιάδες ευρώ.

Ενα πιστό ακουστικό 500.

Και ταυτόχρονα σου λύνει και το θέμα του χώρου.

Για μένα και την δική μου εμπειρία ακροάσεων (διότι πρέπει να γνωρίζεις και να ακούς και τι ακούς και πως ακούς-no offence εννοείται με το β πρόσωπο) μου φτάνει και μου περισσεύει ένα καλό ζευγάρι ακουστικών και ιδίως σε μίξεις ένα που εφαρμόζει diffusion field.

όσον αφορά τη χρήση της λέξης "πιστεύω" μπορείτε να την αντικαταστήσετε με το νομίζω, θεωρώ.

Όσον αφορά το απόλυτο που επιθυμεί ο ηχολήπτης ναι ίσως το πετύχει με ηχεία και όχι με ακουστικά. Αυτό που θα πετύχει ένας "άσχετος" είτε με ηχεία είτε με ακουστικά θα απέχει παρασάγγας από το απόλυτο. Και ακόμα περισσότερο αν δώσεις σε έναν ερασιτέχνη bedroom engineer ένα ζευγάρι μόνιτορ των 2000 ευρώ και τα τοποθετήσει ασύμμετρα στο χώρο του με μια τζαμαρία αριστερά και μια ντουλάπα δεξιά σου βάζω 10000 υπογραφές ότι θα φτιάξει καλύτερη μίξη με ένα ακουστικό των 50 ευρώ.

 
Εγώ θα πω και το άλλο, το οποίο τα φανεί να αντιφάσκει, αλλά hear me out.

Όσο ακριβό εξοπλισμό και να έχεις, χρειάζεται πάντα και η γνώση. Ένας καλος γνώστης με μέτριο εξοπλισμό θα φτιάξει καλύτερη μείξη από έναν "άσχετο" με τον καλύτερο εξοπλισμό. Η γνώση νικάει - εφόσον δεν μιλάμε για ακουστικά των 10 ευρώ.

Όπως είπα και πριν, και όπως ξανα-αναφέρθηκε, ό,τι εξοπλισμό και να πάρεις πρέπει να μάθεις τα καλά και τα κακά του έτσι ώστε να προσαρμοστείς. Τα αυτιά, όπως και τα μάτια, συνηθίζουν πολύ εύκολα σε αυτό που έρχονται σε επαφή, και είναι δύσκολο να το αλλάξεις, οπότε πρέπει να βρεις τρόπους να προσαρμόζεσαι και να ξεγελάς τις αισθήσεις σου, γιατί αρκετές φορές μας απατούν λόγω της συνήθειας.

Φυσικά ο καλός εξοπλισμός βοηθάει στην εκμάθηση, μιας και οι συχνότητες είναι κάτι φυσικό που πρέπει να εκπέμπεται σωστά, αλλά από την άλλη, δε χρειάζεται να έχεις το υπερκαλύτερο όλων. Αν μάθεις όμως να χρησιμοποιείς meters, γραφικά και άλλα σύγχρονα εργαλεία, τότε μπορείς να κάνεις αξιοπρεπέστατη δουλειά. Έχω δει/ ακούσει αρκετούς με σούπερ εξοπλισμό αλλά δεν κατέχουν τίποτα από μείξη, ακόμα και επαγγελματίες σε μεγάλες παραγωγές.

Εν ολίγοις, μη περιμένεις να πάρεις ακριβό εξοπλισμό για να κάνεις καλή μείξη. Το hardware βοηθάει αλλά μέχρι ένα σημείο. Προσωπικά πιστεύω ότι με open-back θα είσαι μια χαρά. Ο κύριος λόγος ύπαρξής τους είναι η μείξη και η ακρόαση υψηλών προδιαγραφών, μιας και είναι σαν να έχεις ηχεία στα αυτία σου.

Αρκεί να μάθεις και ένα δυο πρακτικά πραγματάκια.

 
Όσο ακριβό εξοπλισμό και να έχεις, χρειάζεται πάντα και η γνώση. Ένας καλος γνώστης με μέτριο εξοπλισμό θα φτιάξει καλύτερη μείξη από έναν "άσχετο" με τον καλύτερο εξοπλισμό. Η γνώση νικάει - εφόσον δεν μιλάμε για ακουστικά των 10 ευρώ.
+1

Εν ολίγοις, μη περιμένεις να πάρεις ακριβό εξοπλισμό για να κάνεις καλή μείξη. Το hardware βοηθάει αλλά μέχρι ένα σημείο.
+1

 
Εγώ θα πω τα εξής χωρίς να είμαι κανένας ειδικός.

Έτσι όπως θέτεις την ερώτηση στον τίτλο "Αξίζουν τα ακουστικά αντί μόνιτορ για μίξη;", η απάντηση είναι μάλλον όχι.

Αν όμως αρχίσουμε να βάζουμε στο παιχνίδι υποκειμενικούς παράγοντες του στυλ "έχω συνηθίσει να ακούω με ακουστικά", "ξέρω πώς να διαχειριστώ την έλλειψη χώρου στα ακουστικά", κλπ, αλλάζει το πράγμα.

Αν όμως πας σε μόνιτορ, το καλύτερο θα είναι να έχεις έναν σχετικά διαμορφωμένο χώρο με προσοχή στην θέση των μόνιτορ.

Αλλιώς κάνεις την καρδιά σου πέτρα, και επιλέγεις ανάλογα, ακουστικά ή μόνιτορ, με την προϋπόθεση όμως να φας ένα μεγάλο διάστημα πειραματισμών και συγκρίσεων, μέχρι να βρεις τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του συστήματός σου, και να μάθεις πώς λειτουργούν σε μια μίξη που να έχει κάποια βασικά προαπαιτούμενα στοιχεία για αρχή.

Ότι και να επιλέξεις θέλει χρόνο, προσπάθεια, και όχι τόσα πολλά χρήματα (μέχρι 300 ευρώ πιστεύω ότι θα σε καλύψει άνετα ένα σύστημα μόνιτορ).

Καλό κουράγιο!

 
ας επανέλθω.

Οι διαφορές μεταξύ ακουστικών και ηχείων monitor κυρίως είναι οι εξής:

Πλήρες φάσμα ανεξάρτητο του χώρου σε ένα ακουστικό (όταν λέμε πλήρες μιλάμε ότι κατεβαίνει στους 20 κύκλους κάτι που δεν ισχύει για ηχεία προσιτά σε μένα και σε σένα και προφανώς οι 20 κύκλοι είναι αδύνατον να αναπαραχθούν σε μικρό χώρο).

Το ίδιο ισχύει και για πολυ ακριβά ηχεία με τις προϋποθέσεις ότι έχεις καλά σχεδιασμένο χώρο, και κάθεσαι σωστά.

Επίσης για τον ίδιο λόγω έχεις πλήρη απομόνωση από ο,τιδήποτε εξωτερικό εκτός εάν δουλεύεις αυστηρά μόνος.

Από την άλλη το κυριώτερο μειονέκτημα των ακουστικών είναι η αδυναμία να δημιουργήσουν soundstage μπροστά σου, με βάθος, ύψος και πλάτος σκηνής. Αντίθετα αυτό το δημιουργούν μέσα και πάνω από το κεφάλι σου. Αυτή η αλλιώτικη αίσθηση περιορίζεται στα diffusion field ακουστικά. Αν έχεις μάθει να μεταφράζεις στον εγκέφαλό σου το άκουσμα με ακουστικά στο ανάλογο με χωρίς τότε δεν έχεις να φοβηθεί τίποτα.

Να υπενθυμίσω στο σημείο αυτό ότι σήμερα ο κόσμος ακούει πολύ με ακουστικά οπότε οι παραγωγοί λαμβάνουν σοβαρά το άκουσμα με τον τρόπο αυτό. Αντίστοιχα μεγάλοι παραγωγοί όπως ο QJ πάντα είχε στον χώρο της μίξης ένα απλό φορητό ράδιο, ένα boombox γιατί τον ενδιέφερε ο μέσος πελάτης και όχι οι λίγοι που θα είχαν ένα πανάκριβο σύστημα. Σήμερα παράγοντες που μπαίνουν στην εξίσωση είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζουν την μίξη οι υπηρεσίες streaming, τα μικροσκοπικά ηχεία των κινητών τηλεφώνων με τα οποία ακούει μεγάλο ποσοστό κόσμου, οι ασύρματες ψείρες κλπ.

Μην ξεχνάμε ότι πρόσφατα υπήρχαν και ακόμα υπάρχουν φορητά μηχανήματα αναπαραγωγής με υπερβολική ενίσχυση μπάσων, πχ dsp bass, mega bass κλπ, και όλα αυτά σίγουρα ισοπεδώνουν κάθε έννοια διαφορών που θα μπορούσαν να υπάρχουν σε παραγωγές με μόνιτορ ή ακουστικά.

καταλήγω: politically correct είναι η παραγωγή μόνο μέσω μόνιτορ. Σίγουρα αν θες να κάνεις τη ζωή σου δύσκολη

 
Εγώ όσες φορές μιξαρα (λόγω ώρας) με ακουστικό.....με έπιασε πονοκέφαλος.

Μπορεί να είμαι απλά εγώ, αλλά γενικά τα ακουστικά ΔΕΝ τα ανέχεται ο οργανισμός μου.....άσε που και αυτή η απομόνωση από το περιβάλλον με αποπροσανατολίζει (δεν μπορώ ούτε μουσική να ακούσω με ακουστικά....με πιάνει ναυτία)

 
Εγώ όσες φορές μιξαρα (λόγω ώρας) με ακουστικό.....με έπιασε πονοκέφαλος.

Μπορεί να είμαι απλά εγώ, αλλά γενικά τα ακουστικά ΔΕΝ τα ανέχεται ο οργανισμός μου.....άσε που και αυτή η απομόνωση από το περιβάλλον με αποπροσανατολίζει (δεν μπορώ ούτε μουσική να ακούσω με ακουστικά....με πιάνει ναυτία)
αυτό να το δεχτώ.

Ισχύει.

Είναι θέμα συνήθειας και επιλογής. Εγώ συνήθως είμαι με ακουστικά τουλάχιστον 3-4 ώρες καθημερινά. Το μέγιστο...άστο

 
αυτό να το δεχτώ.

Ισχύει.

Είναι θέμα συνήθειας και επιλογής. Εγώ συνήθως είμαι με ακουστικά τουλάχιστον 3-4 ώρες καθημερινά. Το μέγιστο...άστο
Μονό και μόνο γι αυτό τον λόγο θα έλεγα "όχι" στα ακουστικά.

Είναι ανθυγιεινό (ειδικά για τις εργατοώρες που χρειάζεται ένα mix).

Κατά τα άλλα...όλα γίνονται, More or less, με όλα τα μέσα.

 
Είναι δύσκολο να αποκτήσει κανείς την απαιτούμενη πείρα μόνο με ακουστικά. Εγώ θα προτιμούσα μικρά, έστω και 4' studio monitor. Είναι και πιο ξεκούραστο. Επίσης θα προτιμούσα φτηνότερα ώστε να έχω και ακουστικά και monitors, αντί για μόνο μια λύση. Είναι αρκετά διαφορετικό το να ακούς (και να γράφεις) από απόσταση, και από κοντά.

Όπως και τα ακουστικά όμως, έτσι και τα monitors μπορεί να δίνουν λάθος εικόνα, αναλόγως τον χώρο και την ποιότητα. Το ζητούμενο τελικά είναι με τον ένα η άλλο τρόπο, να αποκτήσεις μια πείρα, γράφοντας, ακούγοντας και συγκρίνοντας με επαγγελματικές παρόμοιες ηχογραφήσεις, σε διάφορα ηχοσυστήματα, αμάξια, κινητά, σπίτια φίλων, σε εντάσεις και χαμηλά, κτλ..

Μετά μαθαίνεις λίγο και το τι να ακούς και να προσέχεις, αλλά και το χώρο σου και τα μηχανήματα σου. 

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top