Σετάρισμα κιθάρας...

elavd

Googlelavd
Μηνύματα
7,885
Πόντοι
38
Θέλω να ξεκινήσω σιγά-σιγά να μάθω να σε σετάρω μόνος την κιθάρα μου γιατί δε μπορώ να δίνω συνέχεια λεφτά σε τρίτους να μου τη φτιάχνουν...Επιπλέον θέλω να πειραματιστώ με διαφορετικά πάχη χορδών για να δω τελικά ποιο είναι αυτό που μου ταιριάζει.

Αυτή τη στιγμή η κιθάρα μου (Fender Deluxe Super-Strat Mexico) είναι ψιλοχάλια σεταρισμένη και ενώ έχω 9άρες χορδές, δε μπορώ να κάνω άνετα τραβήγματα στα καντίνια (ενώ έχει τύχει να παίξω με αντίστοιχη κιθάρα που είχε 10άρες χορδές που ήταν πολύ πιο άνετη στα τραβήγματα). Είναι πρόβλημα στο action ή στο relief του μπράτσου μου (ή και στα δύο)?

Καμιά άλλη συμβουλή σχετικά με το τι πρέπει να προσέξω?

Διάβαζω ότι πολλοί προτείνετε τις 10άρες σαν καλύτερη λύση γιατί εκτός από τον όγκο που προσφέρουν σε βοηθάνε να επιτύχεις χαμηλότερο action. Όμως δε θα είναι πολύ πιο δύσκολες στο bending? Υπαρχει κάποιο "μυστικό"??? :)

 
Το διάβασα το άρθρο του Superfunk και είναι όντως πολύ καλό. Απλά δεν έχω καταλάβει ποιος παράγοντας παίζει ρόλο στην ευκολία/δυσκολία στο bending:

To action ή το relief?

 
Το relief τι ακριβώς επηρεάζει στο παίξιμο μιας κιθάρας?

 
με την "εννοια" relief ενοούμε το πόσο "ευθύ" είναι το μπράτσο (η αλλοιώς πόση "¨κούρμπα" κάνει) όσο πιο ευθύ είναι τόσο πιο εύκολα παίζει η κιθάρα μια και η απόσταση απο τις χορδες μικραίνει.

επίσης ενα ευθύ μπράτσο "κομπρεσσάρει" τον ήχο καλύτερα και ετσι η κιθάρα ακούγεται πιο καθαρα και έχει περισσότερο sustain.

Kατω απο ιδανικές συνθηκες το relief πρεπει να είναι ελάχιστο (βεβαια τοτε πρεπει η κιθάρα να έχει και τέλειο fretwork για να μην έχουμε τριξίματα)

 
Kατω απο ιδανικές συνθηκες το relief πρεπει να είναι ελάχιστο (βεβαια τοτε πρεπει η κιθάρα να έχει και τέλειο fretwork για να μην έχουμε τριξίματα)
Στις "μη ιδανικές" συνθήκες' date=' το truss-rod συνίθως έχει καμπύλη προς τις χορδές ή μακριά από τις χορδές? (αν υπάρχει βέβαια κανόνας για αυτό).

Επίσης Superfunk στο άρθρο σου γράφεις:

Πρώτα απ'ολα τσέκαρουμε αν το μπράτσο εχει πολύ relief με τον εξής απλό τρόπο: - βαλε ενα καποταστο πισω απο το πρωτο ταστο

- πατα την μπασα μι χορδη στο 14ο ταστο

- τσεκαρε την αποσταση της χορδης αυτης απο το 7ο η 8ο ταστο.

- πρεπει να ειναι περιπου οσο μια μεdium πενα 0,6-0,7mm (για τις ακουστικες ,για τις ηλεκτρικες οσο μια thin 0,5mm)
Εννοείς ότι η απόσταση της χορδής από το τάστο (το μέταλλο) είναι 0.5mm? πήγα να το κάνω αυτό ξαφνικά οι χορδές πήγαν "στο Θεό" και όσο και προσπαθούσα να τις κατεβάσω με τα "βαγονάκια", αλλά ναι μεν κατέβαιναν αλλά τα τραβήγματα γινόντουσαν όλο και πιο δύσκολα από πριν... Τι κάνω λάθος???

 
καποτάστο έβαλες?

συνήθως οι κιθάρες έχουν υπερβολικό relief δηλ. το μπράτσο (όχι το Truss rod το οποίο είναι η βέργα ο μηχανισμός δηλ. που ισιώνει το πράτσο)

κάνει "κοιλιά" πρός τα μέσα κάπως έτσι

!) (όπου το θαυμαστικό είναι οι χορδές και η παρένθεση το μπράτσο)

με τη τεχνική που περιγράφω ελέγχεις το relief ΟΧΙ το action (έτσι κι αλλιώς για αυτό πατάς τη μι χορδή στο 14ο τάστο & βαζεις κάπο για να ΜΗΝ ΠΑΙΖΟΥΝ κανένα ρολο τα βαγονάκια και το nut κατα τη διάρκεια του ελέγχου.)

Αφου ισιώσεις το μπράτσο ΜΕΤΑ φτιάχνεις το action.(ανεβαζοντας η κατεβαζοντας τα βαγονακια)

ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΣΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ!! :wink:

 
Ναι έβαλα... θα ξαναπροσπαθήσω όμως ξανά!! Σε ρωτάω για το relief γιατί πρόσφατα είχα στείλει για αλλαγή τάστων την κιθάρα μου στον Καγμάκη. Πρόσφατα παρατήρησα ότι οι το μπράτσο είχε την εξής κλίση

|(

Δε ξέρω όμως αν αυτό οφείλεται στο σεττάρισμα του Καγμάκη γιατί όταν την πρωτοπήρα στα χέρια μου ήταν μια χαρά. Απλά εγώ κάποια στιγμή έκανα τη βλακεία σε μια πρόβα να βάλω πιο παχιά Ρε χορδή γιατί δεν είχα άλλη πρόχειρη και υποπτέυομαι ότι το μπράτσο άλλαξε κλίση (αν και μάλλον την αντίθετη κλίση θα έπρεπε να έχει πάρει συμφωνα με τη φυσική ε??)

Επομένως δε ξέρω τι να κάνω...να το ισιώσω τελείως και μετά να παίξω με τα βαγονάκια ή να του δώσω την κλίση

|)

που λες εσύ?

Εντωμεταξύ σκέφτομαι πριν το κάνω αυτό να δοκιμάσω 10άρες χορδές μπας και με βοηθήσουν περισσότερο....[/code]

 
η κλίση που περιγράφεις μάλλον οφείλεται στην υπερβολική υγρασία που έχουμε αυτή την εποχή (70%-80%!!!).

γενικά το φθινοπωρο-χειμώνα και την άνοιξη-καλοκαίρι πρέπει να ελεγχουμε το relief γιατί οι περισσότερες κιθάρες "παιρνουν" με τις κλιματικές αλλαγές.

έχεις δίκιο αν είχες βαλει βαρύτερες χορδές χωρίς ρύθμιση τότε το μπράτσο θα γίνονταν !)

τωρα πρέπει να προσθέσεις relief γυρνώντας το trus rod προς τα ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Μπορείς ομως και να βάλεις 10αρες οποτε λογικά το υψηλότερο tension που έχουν μπορει να ισιώσει το μπράτσο.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Προς τα Αριστερά κοιτώντας την κιθάρα όπως την κρατάμε παίζοντας, σωστά? (ηλίθια ερώτηση, ξέρω...ξέρω... :oops: )

Ο Superfunk απαντά τόσο γρήγορα που κοντέυουμε να ανάγουμε το forum σε chat... :lol:

 
η κιθάρα σου πρέπει να έχει την οπη του truss rod στο headstock,ετσι δεν είναι?

θα βάλεις λοιπόν το ειδικό κλειδί εκει και θα το γυρίσεις ελαφρα anti clockwise (δηλ αντιστροφα απο τη φορα των δεικτών του ρολογιου) για να ΠΡΟΣΘΕΣΕΙΣ και clockwise για να ΑΦΑΙΡΕΣΕΙΣ relief.

Στην περίπτωση σου πρέπει να ΠΡΟΣΘΕΣΕΙΣ relief.(να βάλεις δηλ. λίγη "κουρμπα" στο μπράτσο) :wink:

να γυρνας το truss rod ΣΤΑΔΙΑΚΑ κατα 1/4 της στροφής τη φορά,αποφέυγοντας να το βιάσεις,αν είναι πολύ σκληρό λίγο WD40 βοηθάει στη λίπανση (αν και αν εκανες πρόσφατα set up θα είναι οκ)

 
η κλίση που περιγράφεις μάλλον οφείλεται στην υπερβολική υγρασία που έχουμε αυτή την εποχή (70%-80%!!!).γενικά το φθινοπωρο-χειμώνα και την άνοιξη-καλοκαίρι πρέπει να ελεγχουμε το relief γιατί οι περισσότερες κιθάρες "παιρνουν" με τις κλιματικές αλλαγές.

Οι διαφορές στην κιθάρα λόγω υγρασίας είναι τόσο ορατές;Και γω που νόμιζω ότι ήταν κάτι μικρολεπτομέρειες.Προφανώς κάνω λάθος...

 
ειδικά οι κιθάρες με One way vintage truss rod επιρεάζονται περισσότερο απο αυτές με τα μοντερνα 2 way.Επίσης οι κιθάρες με one piece maple η mahogany necks επιρεάζονται περισσότερο απο αυτές που είναι 2 piece construction.

Οι μόνοι λαιμοί που δεν καταλαβαίνουν τίποτα είναι οι round lam rw/maple (αυτοί που έχουν οι Fender απο το 1963-1980)

 
Νομίζω ότι κατάφερα επιτυχώς να σετάρω την κιθάρα μου!!! (Βέβαια δεν ήταν και σε άθλια κατάσταση γιατί σχετικά πρόσφατα είχε επέμβει ο Καγμάκης).

Όμως βρήκα ένα πρόβλημα:

Προφανώς κάποιος από αυτούς που μου είχαν σετάρει παλιότερα την κιθάρα είχε "φαεί" με το άλεν 1-2 από τις μικρές βίδες που ανεβοκατεβάζουν τα "βαγονάκια" και δε μπορούσα να τα γυρίσω. Έτσι ουσιαστικά για να σηκώσω λίγο τα βαγονάκια (συγκεκριμένα στη ΜΙ μπάσα και στη ΡΕ) χρησιμοποίησα μόνο τη μια βίδα γιατί δε γινότανε αλλιώς...

Υπάρχουν τέτοιες βιδίτσες ανταλλακτικά, ή πρέπει να πάρω καινούριο σετ από βαγονάκια? (Σημ. είναι vintage gold)

 
προσπάθησε βάζοντας πάνω απο την τρύπα της βιδας ενα κομμάτι υφασμα και ¨σφήνωσε " το αλενάκι για να μπορέσεις να σηκωσεις το βαγονάκι.

ίσως έχει ο Καγμάκης ανταλλακτικές (προσοχή γιατι αλλες έχουν οι Μεξικάνικες,άλλες οι Γιαπωνέζικες,άλλες οι Αμερικάνικες!)

Τα βαγονακια πρέπει να είναι ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με τη γεφυρα...(οχι δηλ.σηκωμένα μόνο απο τη μια μεριά)

 
Επειδή είναι δύσκολο να κατέβω Αθήνα για λίγες βίδες (ααααχ αυτά είναι τα κακά της επαρχίας... :cry: ) ξέρεις αν έχει ο Thomann (θα κάνω έτσι κι αλλιώς σήμερα μια παραγγελία)?

 
Έκατσα κι εγώ το Σαβ/κο και σέταρα τη δικιά μου ,όπου και διαπίστωσα οτι ποτέ δεν μου είχαν ρυθμισει σωστά το intonation μιας και η κιθάρα δεν κουρδιζότανε ποτέ με τίποτα, και δεν μιλάω για τη μικρή ξεκουρδισιά που υπάρχει πάντα σε όλες τις κιθάρες, τώρα πάντως πετάει...

Δύο περίεργα φαινόμενα :

α)είναι φυσιολογικό να επηρεάζεται πια τοοοοσο πολύ η κλίση του μπράτσου ανάλογα με το πώς κρατας την κιθάρα?Μιλάμε οτι αν γυρίσω την κιθάρα απο ανάσκελα μπρούμητα, η διαφορά στον τόνο της Μι μπάσο μπορεί να είναι και 1/4 του τόνου...Στο κουρδιστήρι φαίνεται ξεκάθαρα.

β) το relief είναι οκ, το ίδιο και το nut, το floyd είναι βιδωμένο τέρμα μέσα, και το action παραμένει μεγάλο.... Κάποτε είχα πάει για setup την κιθάρα (την είχα ήδη σετάρει 2 - 3 φορές έξω), και ο τύπος είχε βγάλει κάτι ξυλάκια, που είχαν μπει σε προηγούμενο setup για "πάτημα" ανάμεσα στο μπράτσο και το σώμα, για να κάθεται το μπράτσο ψηλότερα... επέμενε οτι δεν υπήρχε λόγος να βρίσκονται εκεί, και κάποιος είχε κάνει πατάτα.Μάλλον δεν έπρεπε να βγούνε.Κάτι τρέχει με το μπράτσο ε?

 
αυτός είναι και ο λόγος που το Floyd Rose μου τη δίνει στα νεύρα (και ο λόγος που πια έλαχιστοι κιθαρίστες εκτος απο τα μέταλλα το χρησιμοποιούν)

πολλά κινούμενα μεταλλικά μερη και βαβουριάρικος μηχανισμός :evil:

τα ξυλάκια που αναφέρεις λέγονται shims και υπάρχουν και σε πολλές Fender λειτουργούν σαν tilt μηχανισμοί για να αυξανουν τη γωνια μπράτσου κιθαρας ώστε να μπορείς να σηκώσεις υψηλότερα τη γέφυρα και να εχεις και χαμηλο action.

Kατέβασε τη γέφυρα ή τα σελλάκια ή ξαναβάλε shims (μια παλιά πιστωτική κάρτα κομμενη και τοποθετημένη στο βάθος του neck pocket θα κάνει θαύματα.

Μα καλά τόσο άσχετος ήταν ο μάστορας???? 8O

αν ελεγξεις το μπράτσο σύμφωνα με τις οδηγίες μου και είναι οκ δεν εχει πρόβλημα.

 
ειδικά οι κιθάρες με One way vintage truss rod επιρεάζονται περισσότερο απο αυτές με τα μοντερνα 2 way.Επίσης οι κιθάρες με one piece maple η mahogany necks επιρεάζονται περισσότερο απο αυτές που είναι 2 piece construction.

Οτιδήποτε μη 2 way truss rod θεωρείται vintage;Απ' ότι ξέρω τα vintage έχουν περισσότερη καμπύλη και μικρότερο βάρος,ενώ τα 2 way είναι ίσια με μεγαλύτερο βάρος και sustain...

Υπάρχει περίπτωση σε κάποιες συνθήκες υγρασίας η κιθάρα να μην είναι δυνατό να σεταριστεί σωστά;'Η απλά θα χάσει το προηγούμενο setup της;

 
http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=truss_rods

τα πάντα για τα truss rods....

κανονικά μια καλά κατασκευασμενη κιθάρα δεν θα πρεπει να εχει προβλήμα κατω απο οποιεσδήποτε συνθηκες (μεσα στα πλαίσια της λογικής βέβαια,όχι σαν καποιο γνωστό μου που είχε πάρει την start του στη σκηνη,χωρίς θήκη, για 3 μήνες στην Ανάφη μέσα στην υγρασία της νύχτας και του 40+ βαθμούς της μερας....)

βέβαια όπως δείχνει και η παρακάτω φωτο απο τα αρχεία της Fender (το test γίνεται ακόμα!) οι λαιμοί της Fender αντέχουν σχεδόν τα πάντα :D

neck_test.jpg


 

Παρόμοια θέματα

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top