Περί ξύλων ένα ενδιαφέρον τεστ που βρήκα

Να καταθέσω κι εγώ την μη επιστημονική και μη εμπεριστατωμένη άποψη μου μιας και τάσομαι στο πλευρό αυτών που υποστηρίζουν τη διαφορά των ξύλων στον ήχο (το σε τι ποσοστό βέβαια και το κατά πόσο αξίζει μελέτης είναι ένα άλλο ζήτημα).

Τον ήχο λοιπόν τον βγάζουν οι μαγνήτες. Οι μαγνήτες δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να μεταφράζουν τη συχνότητα σε εναλλασόμενο ηλεκτρικό ρεύμα. Φυσικά δεν μεταφράζουν  τη συχνότητα των ξύλων, αλλά το ακριβώς αντίθετο. Μεταφέρουν όλες τις συχνότητες που ΔΕΝ απορροφούνται από το ξύλο. Οποιαδήποτε ανάδραση σημαίνει απλά feedback κατά την προσωπική μου άποψη και εμπειρία από hollowbodies οι οποίες έχουν όντως ανάδραση στους μαγνήτες, και δεν είναι ήχος.

Έτσι αν έχουμε ένα πολύ resonant, ηχοδιαπερατό αν θέλετε, ελαφρύ συνήθως ξύλο, μια κιθάρα που πάλλεται στα χέρια μας καθώς παίζουμε ακουστικά το ηχητικό αποτέλεσμα είναι ένας ήχος μειωμένος συχνοτικά στα μπάσα σχεδόν αέρινος στα πρίμα με τα μεσαία να υπερισχύουν. To όργανο συνήθως φαίνεται εντελώς ακομπρεσσάριστο αφού ανταποκρίνεται διαφορετικά σε κάθε συχνότητα που παίζουμε, ενω΄συνήθως υποφέρει στο sustain. Παράδειγμα: Πανάλαφρες Pinecasters ή swamp ash Telecasters.

Τώρα όταν ξεκίνησε η Gibson να κατασκευάσει την πρώτη Les Paul ακολούθησε την ακριβώς αντίθετη φιλοσοφία. Χρησιμοποιώντας ένα πολύ σκληρό καπάκι γνωστό για την ανακλαστικότητά του (Eastern Maple) μείωσε κάπως την ηχοδιαπερατότητα και την ικανότητα του σώματος να συντονίζεται (resonance) απορροφώντας συχνότητες. Το αποτέλεσμα είχε ήταν μια κιθάρα κομπρεσσαρισμένη, με πολύ μεγάλο sustain, και σαφώς πιο πλήρη συχνοτικά.

Αν πάμε σε ακόμα πιο βαριά ξύλα, έβενους, παλίσανδρους κ.λ.π αρχίζει και αυξάνει πολύ το high end των χορδών και στο αυτί μας αυτό ακούγεται σαν να στενέυει συχνοτικά ό ήχος (το ίδιο συμβαίνει πολλές φορές με high end καλώδια σε vintage oriented μονούς μαγνήτες για παράδειγμα).

Να προσθέσω απλά ότι οι μαγνήτες παίζουν συνδεδεμένοι και με κροκοδειλάκια ανάποδα χωρίς να είναι mounted στην κιθάρα. Οπότε τα περί δονήσεων/αναδράσεων του ξύλου δεν με πείθουν ιδιαίτερα, εκτός και αν δεν κατάλαβα καλά το άρθρο του κ. Yann.

 
Τώρα εγώ άμα πω ότι περισσότερη διαφορά μεταξύ των διαφόρων setup καταλαβαίνω στους drive ήχους του τεστ παρά στα καθαρά, θα θέλω ΩΡΛ;

 
kpeyos είπε:
Έτσι αν έχουμε ένα πολύ resonant, ηχοδιαπερατό αν θέλετε, ελαφρύ συνήθως ξύλο, μια κιθάρα που πάλλεται στα χέρια μας καθώς παίζουμε ακουστικά το ηχητικό αποτέλεσμα είναι ένας ήχος μειωμένος συχνοτικά στα μπάσα σχεδόν αέρινος στα πρίμα με τα μεσαία να υπερισχύουν. To όργανο συνήθως φαίνεται εντελώς ακομπρεσσάριστο αφού ανταποκρίνεται διαφορετικά σε κάθε συχνότητα που παίζουμε, ενω΄συνήθως υποφέρει στο sustain. Παράδειγμα: Πανάλαφρες Pinecasters ή swamp ash Telecasters.
χμ...έχω κιθάρα με πολύ ελαφρύ swamp ash σώμα και bolt on fat one piece maple neck.... και το ηχητικό αποτέλεσμα είναι ακριβώς το αντίθετο με αυτό που περιγράφεις....

η κιθάρα έχει σημαντικό sustain (προφανώς λόγο του πάχους του μπράτσου) και είναι αρκετά μπάσα.....;)

 
Kpeyos,

Αυτα που λες,μπορεις να τα αποδειξεις πρακτικα? ;)

Εγω εχω αρχισει να σκεφτομαι την προσφορα συνεργασιας

στο Πανεπιστημιο του Ηρακλειου (που υπαρχει σχετικο τμημα ερευνας νομιζω,

ή οπου αλλου υπαρχει κατι),

..ωστε να εξαφανιστουν και επιστημονικα οι οποιες αμφιβολιες περι αναδρασεως

και επιρροης της... ;)

(εκτος τη δικη μου πρακτικη,που μπορει ο καθεις να αμφισβητησει,αφου δεν ειμαι

επιστημων,και φυσικα δεν εχω οργανα μετρησεων!)

 
yann είπε:
Εγω εχω αρχισει να σκεφτομαι την προσφορα συνεργασιας

στο Πανεπιστημιο του Ηρακλειου (που υπαρχει σχετικο τμημα ερευνας νομιζω,

ή οπου αλλου υπαρχει κατι),

..ωστε να εξαφανιστουν και επιστημονικα οι οποιες αμφιβολιες περι αναδρασεως

και επιρροης της... ;)

(εκτος τη δικη μου πρακτικη,που μπορει ο καθεις να αμφισβητησει,αφου δεν ειμαι

επιστημων,και φυσικα δεν εχω οργανα μετρησεων!)
Φίλε...μην ξεχάσετε να μετρήσετε και τα ίδια ξύλα βερνικωμένα ;D ;D

 
@yann.

Ως disclaimer ανέφερα ότι οι απόψεις είναι μη επιστημονικά εμπεριστατωμένες, και άρα φυσικά προσωπικές και όχι αντικειμενικές. Το επαναλαμβάνω προς αποφυγή παρεξηγήσεων.

Εσύ όμως που είσαι επαγγελματίας μήπως μπορείς να εξηγήσεις γιατί οι μαγνήτες παίζουν χωρίς να ακουμπάνε και καθόλου στο όργανο (και άρα δεν υπάρχει ηχητικό κύμα από το στερεό);

 
marathon είπε:
Φίλε...μην ξεχάσετε να μετρήσετε και τα ίδια ξύλα βερνικωμένα ;D ;D
+250γρ (νιτρο) +-50 ;D

Εσύ όμως που είσαι επαγγελματίας μήπως μπορείς να εξηγήσεις γιατί οι μαγνήτες παίζουν χωρίς να ακουμπάνε και καθόλου στο όργανο (και άρα δεν υπάρχει ηχητικό κύμα από το στερεό);
Γιατι οι μαγνητες λειτουργουν ηλεκτρικα,

και οχι με την αναδραση,απο αυτο το φαινομενο επιρρεαζονται (θετικα ή αρνητικα)...

-Φυσικα και παιζουν,αλλα τι ηχο θα "βγαζουν"?

-Κατι σαν τον "αποστειρωμενο" ηχο των Lace.... ;)

 
Αν και πρέπει να το έχω ξαναπεί στο παρελθόν, θα επαναλάβω την άποψή μου.

Οι χορδές δονούνται, τα ξύλα δονούνται και οι μαγνήτες παίρνουν το αποτέλεσμα. Η διαφορά έγκειτε στους διαφορετικούς τύπους ξύλων και πιο συγκεκριμένα, έχει να κάνει με την πυκνώτητα και τη σκληρότητα του ξύλου.

Γιατί?

Αυτό που παίρνουν οι μαγνήτες είναι ένας συνδιασμός δονήσεων, χορδών κατά ένα μεγάλο ποσοστό και του ξύλου που παιρνάει στις χορδές μέσω γέφυρας, κλειδιών, nut κλπ.

Δηλαδή αυτό που γίνετε είναι να υπάρχει στην κυματομορφή της χορδής, μία επιπλέον απ'τα ξύλα που συνδιάζονται και μαζί δίνουν το αποτέλεσμα στο μαγνήτη. Εκεί τα ξύλα παίζουν το ρόλο τους και θα το πω απλά (γιατί ετοιμάζω άρθρο για τα ξύλα και τις διαφορές τους) σκληρά ξύλα, πιο μεσσαία-->πρίμα, μαλακά ξύλα μπάσσα-->μεσσαία.

Φυσικά υπάρχουν και συνδιασμοί που γίνονται χάριν τονισμού του αποτελέσματος που θέλουμε (ή θέλουν απ'τις εταιρίες) βλ. μπράτσα maple-rosewood ή σώματα με διαφορετικά καπάκια κλπ.

 
Ωραία. Τώρα το μονο που απομένει ειναι να βγεί μπράτσο πλαστικό με εξομείωση δονήσεων/ταλαντώσεων. Δύο AAA μπαταριούλες και καθάρισες. Θα ανέβει δραματικά η ποιότητα της ελληνικης δισκογραφίας :Ρ

 
yann είπε:
-Φυσικα και παιζουν,αλλα τι ηχο θα "βγαζουν"?

-Κατι σαν τον "αποστειρωμενο" ηχο των Lace.... ;)
Ω. με συγχωρείς αλλά απογοητευτική η απάντηση. Βγάζουν ακριβώς τον ίδιο ήχο που βγάζουν και μέσα στο όργανο, γι αυτό και είναι κοινή πρακτική να δοκιμάζεις έτσι μαγνήτες. Για τα προηγούμενα ομολογώ ότι είναι υποκειμενικές απόψεις, αλλά αυτό εδώ το έχω κάνει 100 φορές και είμαι 100% σίγουρος.

 
Ως φυσικός, θα καταθέσω κι εγώ την επιστημονική μου άποψη.

Οι χορδές δονούνται, το ξύλο δονείται, οι δονήσεις του ξύλου δονούν τις χορδές, αυτές δονούν και πάλι το ξύλο κλπ. και η δόνηση των χορδών επηρεάζει το σήμα του μαγνήτη. Αν το ξύλο είναι MAHOGANY, ο ήχος είναι καλός για METAL. Αν όχι, άστο καλύτερα.

 
spy είπε:
Ως φυσικός, θα καταθέσω κι εγώ την επιστημονική μου άποψη.

Αν το ξύλο είναι MAHOGANY, ο ήχος είναι καλός για METAL. Αν όχι, άστο καλύτερα.
Άλλο πράγμα να σ'το λέει επιστήμονας λέμε.  :D

 
Willy,

Δεν ειναι ετσι ακριβως με τα ξυλα.

Αυτο που περιγραφεις ειναι γενικοτητες της βιομηχανιας. ;)

Ενα κομματι απο ενα ειδος,

ισως ειναι εντελως αντιθετο απο τη γενικη περιγραφη του ειδους του,

και να συμφωνει με την περιγραφη ενος αλλου.. ;)

Παρε παραδειγμα το ελατο,που κομματια του για συγκριση θα βρουμε πολλα

και σε διαφορα μεγεθη,ας πουμε καπακια για μπουζουκι,μπορει κανεις να συγκρινει

πολλα σε οργανοποιους ( που τα πουλανε κιολας) ή σε ειδη οργανοποιίας,σε σχεδον ιδιο μεγεθος (οποτε και ογκο),ή ταστιερες σε ιδιο μεγεθος....

Θα ακουσεις ελατα με "χαρακτηρα" εβενου,εβενους με χαρακτηρα rosewood,

και παει λεγοντας... ;)

Επισης,το "να ακουσει" κανεις ενα κομματι ξυλο,να το "διεγειρει" ηχητικα δηλαδη,

ωστε να ακουσει την αποκριση,

Ειναι η μιση τεχνη του οργανοποιου,

δεν χτυπαμε δηλαδη οπως να'ναι η οπου να'ναι,χρειαζεται τροπος...

ειναι δηλαδη μια τεχνη απο μονη της η... "ξυλοακροαση".. ;) ;D

kpeyos είπε:
Ω. με συγχωρείς αλλά απογοητευτική η απάντηση. Βγάζουν ακριβώς τον ίδιο ήχο που βγάζουν και μέσα στο όργανο, γι αυτό και είναι κοινή πρακτική να δοκιμάζεις έτσι μαγνήτες. Για τα προηγούμενα ομολογώ ότι είναι υποκειμενικές απόψεις, αλλά αυτό εδώ το έχω κάνει 100 φορές και είμαι 100% σίγουρος.
Δηλαδη καταφερες να στηριξεις εξι χορδες κουρδισμενες στο pitch,

σε κατι αδρανες που δεν ειναι κιθαρα,κρατησες το μαγνητη στον αερα στη σωστη αποσταση απο τις χορδες,και αυτο ολο 100 φορες? :o :o :o

Τοτε εισαι τοσο Μεγας,που σου χαριζω το εργαστηριο μου,

και παω σπιτι... :-X :-X :-X ;D

-Αν εκανες το "πειραμα" με την κιθαρα ξαπλα και το μαγνητη πανω απο τις χορδες,

(η μονη συνδεη με το σκαφος ειναι δηλαδη το καλωδιο του μαγνητη),

και ακουσες τον ιδιο ηχο,τοτε...:

Α) Η κιθαρα ειναι για τα σκουπιδια,κρατα μονο το μαγνητη,

Β) Κατι τρεχει (ή μενει στασιμο) με την ακοη σου... ::)

Ως φυσικός, θα καταθέσω κι εγώ την επιστημονική μου άποψη.

Οι χορδές δονούνται, το ξύλο δονείται, οι δονήσεις του ξύλου δονούν τις χορδές, αυτές δονούν και πάλι το ξύλο κλπ. και η δόνηση των χορδών επηρεάζει το σήμα του μαγνήτη. Αν το ξύλο είναι MAHOGANY, ο ήχος είναι καλός για METAL. Αν όχι, άστο καλύτερα.
Οριστε! ;)

Και το μερμιγκι μου μαχογκανη ειναι! :)

 
yann είπε:
+250γρ (νιτρο) +-50 ;D

Γιατι οι μαγνητες λειτουργουν ηλεκτρικα,

και οχι με την αναδραση,απο αυτο το φαινομενο επιρρεαζονται (θετικα ή αρνητικα)...

-Φυσικα και παιζουν,αλλα τι ηχο θα "βγαζουν"?

-Κατι σαν τον "αποστειρωμενο" ηχο των Lace.... ;)
Αυτό με τους Lace βγάζει λίγο εμπάθεια... Δεν είναι σωστό να καταδικάζεις μία εταιρία έχοντας ακούσει μόνο ένα-δύο μοντέλα μαγνητών της. Θα ήταν σαν να λέμε ότι π.χ. εγώ έχω δοκιμάσει τον Fred και τον Chopper από την DiMarzio και λέω πως ό,τι σε Dimarzio είναι άχρηστο.

 
Brutus είπε:
Αυτό με τους Lace βγάζει λίγο εμπάθεια... Δεν είναι σωστό να καταδικάζεις μία εταιρία έχοντας ακούσει μόνο ένα-δύο μοντέλα μαγνητών της. Θα ήταν σαν να λέμε ότι π.χ. εγώ έχω δοκιμάσει τον Fred και τον Chopper από την DiMarzio και λέω πως ό,τι σε Dimarzio είναι άχρηστο.
Δεν το καταλαβα αυτο...

Κατ'αρχην που βλεπεις την "καταδικη"? :P

"Αποστειρωμενο" ειναι οτι καθαροτερο,δεν ειναι? :-X ;)

-Πως ξερεις αν εγω εχω "ακουσει"... ::)...μονο ενα-δυο μοντελα? ???  :-X ;)

 
yann είπε:
Δεν το καταλαβα αυτο...

Κατ'αρχην που βλεπεις την "καταδικη"? :P

"Αποστειρωμενο" ειναι οτι καθαροτερο,δεν ειναι? :-X ;)

-Πως ξερεις αν εγω εχω "ακουσει"... ::)...μονο ενα-δυο μοντελα? ???  :-X ;)
Το "αποστειρωμένο" μόνο αρνητική έννοια έχει, εφόσον μιλάμε για μουσική, αλλιώς θα πρέπει να το αναλύσεις λίγο περισσότερο.

Αν είχες ακούσει 4-5 μοντέλα, θα έγραφες και ποιο άκουσες και σου άφησε αυτή την εντύπωση.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top