Όχι φίλε Marathon, αυτό που λέω είναι ότι η φόρμα δεν εμποδίζει κάποιον να εκφραστεί. Συμφωνούμε δηλαδή απολύτως!
darshan: Φυσικά! Μπαχιάδα. ;D Για να μη μιλάμε μόνο εναντίων της ανάλυσης, να δώσω και εγώ 0.02 ευρώ στη φάση ;D Όχι να τη λέω μόνο στους άλλους.
Το κειμενάκι που ακολουθεί είναι από ένα email που έγραψα σε ένα φίλο. Ο φίλος μου είναι ίσως ο πιο απαιτητικός ακροατής που έχω συναντήσει ;D Δεν έχει βέβαια μεγάλη σχέση με τη θεωρία, παρότι έχει κάποιες μουσικές γνώσεις. Είχαμε μια συζήτηση σε μια καφετέρια περί αντίστιξης και εφαρμογής της στη σύγχρονη μουσική. Του έστειλα λοιπόν αυτό το email για να του δείξω σε πιο σημείο την είχαν φτάσει οι μεγάλοι δάσκαλοι.
Πρέπει να σημειώσω όμως δύο πράγματα: 1ον) Το κείμενο απευθύνεται σε κάποιον που δεν έχει σχέση με θεωρία. Η φόρμα της φούγκας θεωρείται μη- γνωστή και τα περισσότερα σημεία είναι υπέρ- απλουστευμένα, ίσως και με λίγη σάλτσα
για να γίνουν κάπως κατανοητά και ενδιαφέροντα 2ον) Το κείμενο είναι μεταφρασμένο από greeklish
Πάμε λοιπόν:
...Όσο για την αντίστιξη: Άλλο πράγμα η κάθε φωνή να κάνει κάποια αντιστικτικά σχηματάκια, και άλλο η μιμητική αντίστιξη τελευταίου σταδίου
Για μια πρώτη προσέγγιση πάρε αυτόν τον κανόνα: Η μια φωνή διαβάζει την παρτιτούρα από την καλή, η άλλη τη διαβάζει ανάποδα αλλά και οι δυο κολλάνε μεταξύ τους απόλυτα! Το βιντεάκι πολύ ωραίο!
http://www.youtube.com/watch?v=48EKEPYVl0M
Πάρε και ένα δεύτερο ωραίο βιντεάκι, όπου η μπάλα χάνεται. Αυτά που μπορείς να παρατηρήσεις όμως είναι τα εξής:
Το θέμα ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ΚΛΙΜΑΚΕΣ! Για παράδειγμα στο 1.06 μπορείς να το ακούσεις να είναι χαρούμενο!!! Γιατί πολύ απλά έχει γίνει ματζόρε!!! Αυτό το... βιολί
γίνεται συνεχώς και από την αρχή! Όταν πρωτομπαίνει το θέμα στην αρχή του κομματιού είναι σε Ρε μινόρε, ενώ όταν επαναλαμβάνεται ΣΤΟ ΚΑΠΑΚΙ είναι σε Λα μινόρε! Μπορεί με το αυτί σου να μην το καταλαβαίνεις, αλλά αν δοκιμάσεις σε πιάνο θα το καταλάβεις αμέσως! Η εναλλαγή των τονικοτήτων γίνεται πολύ μαεστρικά, ενώ κάποια σημεία αν παρατηρήσεις θα δεις ότι είναι φτιαγμένα ακριβώς για να κάνουν τη μετάβαση από τονικότητα σε τονικότητα πιο ομαλή. Είναι τα λεγόμενα επεισόδια. Ένα επεισόδιο π.χ. αρχίζει στο 1.34. Η πλάκα όμως είναι ότι ενώ με το πρώτο άκουσμα φαίνεται κάπως ξεκάρφωτο, αν παρατηρήσεις είναι η ουρά, το τελευταίο δηλαδή κομμάτι του θέματος, διαμορφωμένο κατάλληλα ώστε να αναπτυχθεί, να δώσει την αίσθηση του διαλείμματος και να οδηγήσει σε μια άλλη τονικότητα!
Μια άλλη παράμετρος είναι ότι το θέμα, η αρχική μελωδία δηλαδή, μπορεί να λειτουργήσει άψογα και σαν μπάσο. Αυτό είναι ένα στοιχείο της λεγόμενης "αντιστρεπτής" αντίστιξης, και μπορείς να το δεις να συμβαίνει στην τρίτη είσοδο του θέματος δηλαδή περίπου στο 0.30. Στο 0.54 στην πάνω φωνή μπαίνει και δεύτερο θέμα, αυτό με τις τραβηγμένες μακριές νότες. Το οποίο δεύτερο θέμα είναι σε αντιστρεπτή αντίστιξη με το πρώτο! Έτσι στο καπάκι στο 1.06 μετατρέπεται σε μπάσο, με το αρχικό θέμα να ακούγεται στην ενδιάμεση φωνή!!! Η αντιστρεπτή αντίστιξη είναι πιο δύσκολη από ότι φαίνεται. Όταν ένα θέμα γίνεται μπάσο, αυτόματα πολλές σύμφωνες νότες κινδυνεύουν να γίνουν διάφωνες! Οπότε θα πρέπει να φροντίσεις να γράψεις τα θέματα με τέτοιο τρόπο ώστε στην εναλλαγή από μελωδία σε μπάσο να μην γίνεται της π*******
Όμως το Contrapunctus 9 έχει μια ιδιαιτερότητα: είναι “ala Duodecima”. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πολύ "απλά" ότι αυτά τα δυο θέματα που είναι σε αντιστρεπτή αντίστιξη, μετακινούνται στις επαναλήψεις μεταξύ τους με βάση τη 12η (οκτάβα + 5η) . Π.χ. στο 1.42 τα δυο θέματα είναι στις ενδιάμεσες φωνές, με το "τραβηγμένο" να είναι σε τονικότητα Λα και το γρήγορο σε τονικότητα Μι!!! Μπλέξιμο δηλαδή, θα πρέπει να φροντίσεις να κολλάνε μαεστρικά και πολλές επιπλέον σύμφωνες νότες, αφού στην επανάληψη λόγω της διαφορετικής τονικότητας θα μετατραπούν σε διάφωνες!!!
Και όλα αυτά σε ένα πολύ ωραίο κομματάκι, με ωραίο βιντεάκι
Ιδού:
Όπως καταλαβαίνεις ο κύριος Bach έχει ξεφύγει! Γενικά το έργο "Η τέχνη της φούγκας" (Kunst der Fugue) είναι η αποκορύφωση του ορθολογισμού στη μουσική! Είναι τόσες οι τεχνικές δυσκολίες, που κανονικά θα έπρεπε να μην μπορούμε να το ακούσουμε!
Αλλα φυσικά μιλάμε για τον Bach, που δεν έχει πρόβλημα να γράφει εκπληκτική μουσική τόσο για τον ακροατή όσο και για τον μουσικό