Όρια σαφήνειας στην "εμπορική" τέχνη.

  • Thread starter Thread starter LK
  • Start date Start date
  • Last post Πρόσφατη δραστηριότητα Πρόσφατη δραστηριότητα:
  • Απαντήσεις Απαντήσεις: Απαντήσεις 80
  • Εμφανίσεις Εμφανίσεις: Εμφανίσεις 10K
atreu73 είπε:
Εδώ συναντούμε κοινώς τον ναι μεν αυτό-ικανοποιούμενο καλλιτέχνη τέτοιον όμως που σου επιτρέπει να κοιτάς από την κλειδαρότρυπα.
Ωραίος!  ;D

Για το θέμα του κάθε θεατής κι ένα έργο φυσικά δεν μπορεί παρά να είναι έτσι, μα με μια σημαντική νομίζω διαφορά. Μια κοινή γραμμή στην ερμηνείες που αποδίδονται. Όλες οι ερμηνείες θα διαφέρουν σαφώς από το έργο. Δεν είναι αναγκαίο όμως σαν ένα «άτακτο» σμήνος να ακολουθούν χοντρικά την ίδια κατεύθυνση; Όταν θα σκορπίζουν δεν θα είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι ο δημιουργός δεν πέτυχε τον σκοπό του;
Ναι, υποθέτω ότι υπάρχει ένα εύλογο εύρος λόγω του κοινού θεματικού άξονα. Εξαιρέσεις όπως ο σχιζοφρενής θεατής που φεύγει από το σινεμά νομίζοντας ότι ο Τζέιμς Μποντ είναι ομιλούν τραπεζικό ομόλογο, είναι μάλλον ακραίες.

Ο σχετικισμός δεν μπορεί να είναι απόλυτος γιατί αυτοαναιρείται

Η σχετικιστική ή καλύτερα αναστοχαστική τοποθέτηση δεν αποσκοπεί -έτσι το βλέπω εγώ- στην ακύρωση κάθε προσπάθειας προσπέλασης της πραγματικότητας. Εισάγει όμως την έννοια της πολυπλοκότητας και της πολυσυνθετότητας της πραγματικότητας, που είναι πολύ σημαντική. Ακυρώνει τις γενικεύσεις, τις γενικολογίες, τις απολυτοσύνες που βασίζονται στην προσπάθεια να κάνουμε τη γνώμη μας κανόνα.

Θες να αντιληφθείς τα φαινόμενα, σου λέει; Σήκωσε τα μανίκια, το πράγμα έχει δουλειά. Και προσπαθεί να φωτίσει το πράγμα από πολλές πλευρές.

Τώρα, για το αν έχει αποτύχει ο δημιουργός στο σκοπό του. Δεν θα πρέπει να ξέρουμε τον σκοπό του; Αν κάνεις κοινωνικό/πολιτικοποιημένο τραγούδι, η στόχευση μπορεί να είναι σχετικά εμφανής (παρά ταύτα οι στίχοι του Αγγελάκα π.χ. είναι συχνά αρκετά ανοιχτοί σε ερμηνείες).

Αν όμως ζωγραφίζεις κυβιστικά θέματα, ποια είναι η στόχευση (αφήνοντας κατά μέρος αφορισμούς ότι καθένας με ένα πινέλο που πιτσιλάει θα γινόταν Πόλοκ και θα έβγαζε 300.000 ανά πίνακα); Πώς να την ξέρουμε σε τέχνες που δεν χρησιμοποιούν λόγο;

Αλλά και ο δημιουργός να μας την αποκαλύψει. Άραγε ξέρει και ο ίδιος πάντοτε με απόλυτη σαφήνεια τις ίδιες τις προθέσεις του; Πολλές φορές δεν δρα ενστικτωδώς ή και ενορατικά;

Αυτό που παρατηρώ πάντως από συνεντεύξεις είναι ότι οι δημιουργοί συνήθως δεν θέλουν να μιλάνε για τις στοχεύσεις τους για να μην καπελώσουν το θεατή ή γιατί θεωρούν ότι πρέπει να ερωτηθεί το έργο  ;D και όχι οι ίδιοι κλπ.

 
sfaku είπε:
Αυτό που παρατηρώ πάντως από συνεντεύξεις είναι ότι οι δημιουργοί συνήθως δεν θέλουν να μιλάνε για τις στοχεύσεις τους για να μην καπελώσουν το θεατή ή γιατί θεωρούν ότι πρέπει να ερωτηθεί το έργο  ;D και όχι οι ίδιοι κλπ.
Δεν είναι πάντως κακή ιδέα...οι δημιουργοί να δίνουν ένα manual ή οδηγίες χρήσης για τα έργα τους ;)

 
marathon είπε:
Δεν είναι πάντως κακή ιδέα...οι δημιουργοί να δίνουν ένα manual ή οδηγίες χρήσης για τα έργα τους ;)
Είσαι προχώ..πάει και τελείωσε.

 
marathon είπε:
Δεν είναι πάντως κακή ιδέα...οι δημιουργοί να δίνουν ένα manual ή οδηγίες χρήσης για τα έργα τους ;)
Πρόκειται για φιλοσοφική συζήτηση από αρχαιοτάτων χρόνων χωρίς να έχει κανείς καταλήξει σε μια γενική αλήθεια -και νομίζω έτσι καρότσι θα πάει το πράγμα στον αιώνα τον άπαντα, οπότε θα πω απλώς μια προσωπική γνώμη.

Νομίζω ότι υπάρχει πολλή και καλή τέχνη που δεν χρειάζεται μάνιουαλ, είναι σχετικά εύληπτη χωρίς να υστερεί ποιοτικά και αρκεί για να χορτάσει και να ψυχαγωγήσει την πλειοψηφία των ανθρώπων. Π.χ. οι ταινίες του Χίτσκοκ πληρούν τα κριτήρια της υψηλής τέχνης, είναι κλασικές για το είδος, ευρηματικότατες για την εποχή τους και γενικά εύληπτες. Το ίδιο ισχύει για μεγάλο μερός της μουσικής των Beatles, τα βιβλία του Καζαντζάκη κλπ κλπ.

Θα ήμουν πανευτυχής αν οι συμπατριώτες μου είχαν διαβάσει 2-3 βιβλία Καζαντζάκη (ή αντίστοιχα) και ας μην διαβάσουν ποτέ Καστοριάδη. Και αν έβλεπαν Χίτσκοκ ή Κακογιάννη αντί για dancing with the starz (the what???  ;D ) . Και ας μη δουν ποτέ Μπέργκμαν.

Αν τώρα θέλει κανείς να πέσει στην πιο βαθιά κουλτούρα νομίζω ότι θα το ευχαριστηθεί περισσότερο αν το κάνει με τους όρους της, δηλαδή έχοντας μια πιο εγκεφαλική και εκλεπτυσμένη προσέγγιση της τέχνης.

Το να πέσουμε στην κουλτούρα δεν είναι απαραίτητο για την ανθρώπινη ευτυχία ούτε μας κάνει σώνει και καλά καλύτερους. Αρκετά τα παραδείγματα παραμορφωμένων καθαρμάτων ή αντιπαθέστατων.

Εμένα απλώς μου αρέσει γιατί μου προσθέτει επιλογές. Μου τη σπάει ας πούμε που δεν ακούω πολύ τζαζ, γιατί σκέφτομαι: μήπως κάτι χάνω; Μήπως υπάρχει σε αυτή τη μουσική μια κρυμμένη απόλαυση την οποία αγνοώ;

Αν λοιπόν κατέληγα ότι είναι καλό να δοκιμάσει κανείς να κουράσει λίγο το πνεύμα του με πχιο πχοιοτικά πράγματα, θα το έκανα μόνο υπό το πρίσμα της φιλομάθειας και της υγιούς πνευματικής ανησυχίας και περιέργειας, στοιχεία που τα θεωρώ καλά.

Τέλος, μην κοιτάς εδώ που το επίπεδο συζήτησης είναι πολύ υψηλό (για να καταλάβεις σκέφτομαι να παραγγείλω ανάκλιντρο  ;D ). Πιστεύω ότι η κουλτούρα απορρίπτεται από πολλούς συμπολίτες μας λόγω απελπιστικής ελληναριάς. Έλα μωρέ ποιος είναι ο τάδε; Τον ξέρει η μάνα του; Και λοιπές αμορφωσιές και "όσα δεν φτάνει η αλεπού".

Αυτά μου θυμίζουν ένα οικογενειακό μας ανέκδοτο με το οποίο θα κλείσω.

Στη γειτονιά του πατρικού μου έχουμε μια οδό Σεφέρη. Πήρε αυτό το όνομα διότι όταν ανοίχτηκε ο δρόμος, ο Σεφέρης μόλις είχε πάρει το Νόμπελ. Ο πατέρας μου, που ανακατευόταν τότε εθελοντικά με το πνευματικό κέντρο του δήμου, έκανε τη σχετική πρόταση. Μετά από λίγες εβδομάδες εμφανίστηκε ένας γείτονας -ζήτημα να είχε βγάλει δημοτικό, μακαρίτης πλέον- ο οποίος διαμαρτυρήθηκε γιατί ονομάστηκε ο δρόμος Σεφέρη. Στηρίχτηκε δε σε ακλόνητη επιχειρηματολογία: ποιος είναι αυτός ο Σεφέρης; Έχει κάνει τίποτε για τη γειτονιά;

Αυτό συνεχίζεται από στίφη Ελλήνων που δεν έχουν όμως το ελαφρυντικό της αγραμματοσύνης. Είναι ο αντίποδας της υπερκουλτούρας, εξίσου ενοχλητικός, μόνο που έχει πολύ πιο πλατιά εκπροσώπηση.  ;)

 
Καθαρίστρια σε γκαλερί της Νότιας Ιταλίας πέταξε άθελά της έργα σύγχρονης τέχνης που ήταν κομμάτι έκθεσης.
Ο Λορένζο Ρόκα, επικεφαλής της εταιρείας καθαρισμού είπε ότι η γυναίκα έκανε απλώς τη δουλειά της, καθώς δεν θα μπορούσε να γνωρίζει ότι ήταν έργα τέχνης τα δύο αντικείμενα που ήταν πεταμένα σε μια γωνιά. 

Σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης η σύνθεση ενός από τα έργα που έριξε στα σκουπίδια η καθαρίστρια περιελάμβανε κομμάτια μπισκότου διασκορπισμένα στο πάτωμα...

Η ασφαλιστική εταιρεία της εταιρείας καθαρισμού θα αποζημιώσει την γκαλερί με το ποσό των 10.000 ευρώ.
http://www.skai.gr/news/weird/article/252534/katharistria-berdeuei-ta-skoupidia-me-erga-tehnis/

 
harilatron είπε:
...η σύνθεση ενός από τα έργα που έριξε στα σκουπίδια η καθαρίστρια περιελάμβανε κομμάτια μπισκότου διασκορπισμένα στο πάτωμα...
Που να καταλαβει η καημενη απο Τεχνη...
ven.gif
 
Χωρίς βέβαια να είναι απαραίτητο για να στέκεται κάποιος εδώ μέσα, θα ήθελα να ακούσω κάτι από το Χαρίλατρο και το Καταρράκτη, μουσικά εννοώ, όχι κανά μπεεεεεεεεεεεε ;D

ΥΓ αν παλιότερα είχατε βάλει κάτι, περικαλώ να μου υποδείξετε που ημπορώ να το ακούσω και δεν εννοάω Καταρράκτη κάτι σκυλάδικες αναμνήσεις που έχω από εσέ  ;D

 
samy paraga είπε:
...και δεν εννοάω Καταρράκτη κάτι σκυλάδικες αναμνήσεις που έχω από εσέ  ;D
E οχι και σκυλαδικες...
eeee.png
 
harilatron είπε:
Φίλος θες να εξηγήσεις τι έπιασες από το ανωτέρω?
Τπτ απ τα ανωτέρω, απλά έχω μια επιθυμία να ακούσω κάτι από εσάς και όχι μόνο εσάς, αλλά και από άλλους . Όχι για να κρίνω-κατακρίνω, αλλά βρε αδελφέ κάτι έξω από κουβέντες.

Πίστεψέμε, είμαι ανεκτικός, ακόμη και σε σρενταράδες  ;D

 
Kι αλλα ν'ακουσεις? Εγω αν ειχα ακουσει απο σενα τα κομματια που υποθετω εχεις ακουσει εσυ απο μενα, δεν θα σου ξαναλεγα ουτε καλημερα. ;D

 
Waterfall-K είπε:
Kι αλλα ν'ακουσεις? Εγω αν ειχα ακουσει απο σενα τα κομματια που υποθετω εχεις ακουσει εσυ απο μενα, δεν θα σου ξαναλεγα ουτε καλημερα. ;D
Κι εγώ που σκεφτόμανε, γυρνώντας , ή παγαίνοντας για Σκύρο να περάσω για γκαιφέ....... ::)

 
Περνα ρε οποτε θες. Σερβιρουμε Cappuccino, espresso, frappe και δυο ειδη Ελληνικου. 8)

 
Δεν καταλαβαίνω Σάμη. Τι εννοείς από "εσάς"? Θέλεις να ακούσεις π.χ. εμένα με τον καταρράκτη ντουέτο?

 
harilatron είπε:
Δεν καταλαβαίνω Σάμη. Τι εννοείς από "εσάς"? Θέλεις να ακούσεις π.χ. εμένα με τον καταρράκτη ντουέτο?
;D ;D ;D            Κρυάδες, θα ήθελα να εκτεθείς ....μουσικά  ;D. Αν το έχεις κάνει ήδηδε, θα ήθελα να μου υποδείξεις το άσθμα.

ΥΓ επαναλαμβάνω πως δεν παίζει-για μένα- ρόλο η έκθεση στο κοινό των οποιονδήποτα ποτών, ή ιπποτών ;D

 
samy paraga είπε:
;D ;D ;D

             Κρυάδες, θα ήθελα να εκτεθείς ....μουσικά  ;D. Αν το έχεις κάνει ήδηδε, θα ήθελα να μου υποδείξεις το άσθμα.

ΥΓ επαναλαμβάνω πως δεν παίζει-για μένα- ρόλο η έκθεση στο κοινό των οποιονδήποτα ποτών, ή ιπποτών ;D
Θα ήθελα να συμμετέχω σε αυτό το thread με ένα πρόσφατο ποιήμα μου:

Αργυρά παράθυρα

και χρυσές μιμόζες

θείες παίρνουν, πόζες

σαν κρεμασμένες αναμνήσεις.

Πέρσικη πολυτέλεια

πλούτος χωρίς αιτία

μα, τέλειωσαν τα αστεία

με το λαγό στην εξουσία.

(από την ποιητική συλλογή "Εφάμιλλον", εκδόσεις "Βρόγχος")

 
trolley είπε:
Θα ήθελα να συμμετέχω σε αυτό το thread με ένα πρόσφατο ποιήμα μου:

Αργυρά παράθυρα

και χρυσές μιμόζες

θείες παίρνουν, πόζες

σαν κρεμασμένες αναμνήσεις.

Πέρσικη πολυτέλεια

πλούτος χωρίς αιτία

μα, τέλειωσαν τα αστεία

με το λαγό στην εξουσία.

(από την ποιητική συλλογή "Εφάμιλλον", εκδόσεις "Βρόγχος")
Βλέπω μηδίζεις τελευταίως λαίμαι και ανησυχώ λαίμαι φίλως

 
Εδώ όμως συζητάμε κάτι άλλο.

Αυτό που ανέβασα είχε δόση ειρωνείας για τον καλλιτέχνη που έτριψε μπισκότα στο πάτωμα αλλά είχε σχέση και με το θέμα μας.

Κατά τη γνώμη μου λοιπόν, ο καλλιτέχνης οφείλει να μπορεί να δει το έργο του αποστασιοποιημένος και έργα τα οποία είναι εσωστρεφή έχουν αξία μόνο αν ταυτιστούν με τον δημιουργό τους.

Για να στο πω απλά δηλαδή Σάμη μου, αν εγώ παίζω μια ανοησία επειδή μου αρέσει εμένα και επειδή σημαίνει κάτι για εμένα, τότε αυτό μπορείς να το συμπαθήσεις μόνο αν συμπαθείς εμένα και το δεις ως προέκτασή μου.

 
harilatron είπε:
Εδώ όμως συζητάμε κάτι άλλο.

Αυτό που ανέβασα είχε δόση ειρωνείας για τον καλλιτέχνη που έτριψε μπισκότα στο πάτωμα αλλά είχε σχέση και με το θέμα μας.

Κατά τη γνώμη μου λοιπόν, ο καλλιτέχνης οφείλει να μπορεί να δει το έργο του αποστασιοποιημένος και έργα τα οποία είναι εσωστρεφή έχουν αξία μόνο αν ταυτιστούν με τον δημιουργό τους.

Για να στο πω απλά δηλαδή Σάμη μου, αν εγώ παίζω μια ανοησία επειδή μου αρέσει εμένα και επειδή σημαίνει κάτι για εμένα, τότε αυτό μπορείς να το συμπαθήσεις μόνο αν συμπαθείς εμένα και το δεις ως προέκτασή μου.
Δημοσίως η απάντηση, δια να μάθεις συνδικαλιστόμουτρε ;D

Θα πεινάσεις ρε και όχι μόνο θα πεινάσεις, αλλά θα παρακαλάς και για μια 7ένδερε λαίμαι

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top