atreu73 είπε:
Αυτό θα μπορούσε να ισχύει και σε μια "κοινή εμπειρία" ενός π.χ. (αν εξαιρέσεις την πρόθεση) ηλιοβασιλέματος στη Σαντορίνη που κάποιους τους αφήνει παγερά αδιάφορους και κάποιους άλλους να χειροκροτούνε.
Αυτό δεν αλλάζει σε τίποτα την μία και μόνη πραγματικότητα του ηλιοβασιλέματος.
Επειδή τώρα το είδα, ελπίζω να το δεις για αυτό στο στέλνω και σε πμ.
Το θέμα που ανοίγεις είναι τεράστιο και βαριά κουλτούρα αλλά δεν είμα τελείως αρχάριος σε αυτά ;D. Σου γνωστοποιώ δια της παρούσης ;D ότι έχω δει το 1992 την
4ωρη γαλλική ταινιά ;D
Ωραία Καβγατζού με θέμα ακριβώς αυτό.
Επί 4 ώρες ένας κορυφαίος ζωγράφος αναζητά το μεγάλο αριστούργημα προσπαθώντας να απαθανατίσει μια γυμνή γκομενάρα (από τις πρώτες ταινίες της Εμανουέλ Μπεάρ και το ότι ποζάριζε συνέχεια γυμνή ήταν σημαντικό κίνητρο για να δεις ένα αργό 4ωρο). Στο τέλος φτιάχνει το αριστούργημά του αλλά, λες και πιστεύει ότι το έργο τέχνης δεν χρειάζεται κοινό (ίσως εννοεί αυτό, εγώ έτσι το είδα),
το κρύβει χτίζοντάς το σε έναν τοίχο.
Σημειωτέον η ταινία είναι διασκευή μυθιστορήματος του Μπαλζάκ.
Τι πιστεύω επ' αυτού;
Το μήνυμα ενός έργου τέχνης μπορεί να νοηθεί σαν κάτι αυθύπαρκτο, σαν μια
ανεπίδοτη πρόθεση, η οποία μπορεί κάλλιστα να κρυφτεί σε έναν τοίχο χωρίς κανείς να μπορεί να αρνηθεί στον δημιουργό ότι υπήρξε. Το έργο τέχνης μπορεί να νοηθεί
σαν αυτοσκοπός, σαν σπιρτόσπιτο που καλύτερα να καεί παρά να το δουν οι άλλοι.
Αλλά: είναι πολύ πειστική η νεότερη θεωρητική προσέγγιση η οποία λέει ότι
εφόσον το μήνυμα επιδοθεί τότε αναδημιουργείται σε τόσες εκδοχές όσες και οι ακροατές.
Η θεωρία έχει προβλέψει για τη διάκριση ανάμεσα στην πρόθεση του δημιουργού (στην οποία αποδίδει τον κάπως ξύλινο όρο
προθετικότητα) και την πρόσληψη του μηνύματος. Η προθετικότητα μπορεί ίσως να θεωρηθεί αυθύπαρκτη αλλά σε κάθε ανοικτό σύστημα όπως ένα έργο τέχνης, εφόσον ζητηθούν ερμηνείες, αυτές θα είναι τουλάχιστον ν+1.
Και νομίζω ότι αν ξεφύγουμε από τις ασκήσεις επί χάρτου και μιλήσουμε πρακτικά, το να κρατάς μέσα σου τη δημιουργία είναι ίσως μια μορφή ικανοποίησης, αλλά λίγο μαζοχιστική και αυτιστική, αγγίζοντας την αυτο-ικανοποίηση, και αυτό δεν το λέω κριτικά και αλλά αυτοκριτικά διότι -καλώς ή κακώς- τα τελευταία (αρκετά) χρόνια είμαι σε φάση εσωστρέφειας.