Οδηγός για Κλίμακες και δρόμους

STEFANOS604

Νέο μέλος
Μηνύματα
385
Πόντοι
16
Κλίμακες και Δρόμοι

Έγραψα αυτό το άρθρο σε απλή και πιστεύω κατανοητή μορφή μετά το αποτέλεσμα της ‘’ανακάλυψης’’ μετατροπής μιας οποιουδήποτε κλειδιού διατονικής φυσαρμόνικας Ματζόρε σε διατονική Χιτζάζ του ίδιου κλειδιού, όπως φαίνεται ΕΔΩ:

http://www.noiz.gr/index.php?topic=188657.new;topicseen#new

Επειδή γίνεται και έγινε στο παρελθόν  πολύς  λόγος για κλίμακες και δρόμους (τρόπους) και αρκετοί ενδιαφέρονται να μάθουν  απέστειλα το παρόν να δημοσιευτεί σαν  άρθρο αλλά επειδή μέχρι τώρα δεν έγινε το παρουσιάζω εδώ.

Ο παρών οδηγός είναι ένα είδος Reference Data των modes και πιστεύω ότι είναι πλήρως εκπαιδευτικός και ίσως τα σχόλια και οι παρατηρήσεις σας να μας δώσουν κάτι παραπάνω από τα εδώ περιγραφόμενα.

Κλίμακες

Κλίμακα είναι ο δρόμος για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική Κλίμακα σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.

Οποιαδήποτε άλλη κλίμακα (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες νότες από την Χρωματική Κλίμακα.

Κλίμακα Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.

Κλίμακα Μινόρε:Υπάρχουν 3 κλίμακες:

1.Μινόρε Φυσικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η και 5η και 6η.

C nat minor = C - D - Eb - F - G - Ab - Bb - C

2. Μινόρε Αρμονικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η , 5η και 6η και 7η και 8η.

C harmonic minor = C - D - Eb - F - G - Ab - B - C

3. Μινόρε Μελωδικό (jazz) : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.

C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B – C

Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε περισσότερο τις Κλίμακες Ματζόρε και Μινόρε Αρμονικό.

Δείτε εδώ την ακολουθία τόνων και ημιτονίων αυτών των κλιμάκων:

http://www.box.net/shared/0cm8gduisr812is5as1z

Δρόμοι - Modes

Στη Δυτική μουσική υπάρχει ένας πεπερασμένος αριθμός συνδυασμών από νότες μεταξύ τονικής και μιας οκτάβας ενώ στην Ανατολική μουσική ο αριθμός αυτός των συνδυασμών είναι πιο ανοικτός.

Έχεις ακούσει ένα κομμάτι μουσικής και σκέφτηκες ότι μπορεί να ηχεί παράξενα; Πιθανώς τότε να ακούς έναν ‘Δρόμο = Mode’ που είναι κλίμακα που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια. Αυτοί οι Modes είναι σε χρήση και σήμερα .

Σαν δρόμο θα θεωρήσουμε έναν τρόπο χειρισμού των νοτών μιας κλίμακας ώστε να παράγουμε μια δομή διαστημάτων διαφορετική απ’ αυτή της κλίμακας ματζόρε έτσι ώστε να παράγουμε μια κλίμακα που θα έχει διαφορετική ποιότητα ήχου αλλά και διάθεση (πχ ο δρόμος Phrygian είναι λυπητερός ).

Η καλή κατανόηση των δρόμων όχι μόνο θα αυξήσει τη γνώση για την οργάνωση της μουσικής αλλά και θα δώσει τη δυνατότητα για αυτοσχεδιασμούς σε στυλ μουσικής όπως jazz , blues και hitzaz.

Οι δρόμοι σχηματίζονται παίρνοντας μια κλίμακα και ξεκινώντας και τελειώνοντας σε μια νότα, εντός της κλίμακας, που είναι όμως διαφορετική απ’ ότι η τονική νότα της κλίμακας απ’ την οποία πάρθηκε.

Πχ αν πάρουμε τη κλίμακα C ματζόρε: C D E F G A G C και ξεκινήσουμε από και σταματήσουμε στη νότα D -αντί για την τονική C- τότε σχηματίζουμε τον δρόμο:

D E F G A B C D.

Δηλαδή πάλι παίζουμε τις νότες της κλίμακας C ματζόρε, όμως τώρα αρχίζουμε και τελειώνουμε στη νότα D και η κλίμακα τώρα ηχεί να έχει τονική την D.

Αυτή η νέα κλίμακα πλέον δεν ηχεί σαν την C. Αν τη συγκρίνουμε με την D ματζόρε που οι νότες τις είναι: D E F# G A B C# D η δε παράσταση της με αριθμούς –όπως ισχύει για όλες τις ματζόρε κλίμακες είναι: 1 2 3 4 5 6 7 8 -παρατηρούμε ότι η νέα κλίμακα περιέχει F φυσικό και C φυσικό  που είναι οι δύο σπουδαίες νότες της νέας κλίμακας.

Δηλαδή αλλάζοντας την 3η και 7η νότα της D ματζόρε ό ήχος αλλάζει δραματικά και η νέα κλίμακα λέγεται Δρόμος Δωρικός {Dorian Mode}.

Ας θεωρούμε από τώρα και στο εξής-για ταχύτερη εκμάθηση- ότι η νέα κλίμακα Dorian ,όπως με τον ίδιο τρόπο θα σχηματιστούν και οι λοιποί δρόμοι, δεν έχει καμιά σχέση με την C, αλλά με την D ματζόρε.

Άρα η σύγκριση της Dorian με την D ματζόρε δίνει: 1 2 b3 4 5 6 b7 8.

Τα  Modes μεταδόθηκαν σ’ όλον τον κόσμο από τους αρχαίους Έλληνες που είχαν την ιδέα ότι : ‘’Παίρνεις μια κλίμακα (Πχ CDEFGABC), την αντιστρέφεις (CBAGFEDC) έτσι ώστε κάθε νότα της να λειτουργεί σαν τονική’’. Δηλαδή:

1.  C - Ionian 

2.  B - Dorian

3.  A - Phrygian     

4.  G - Lydian 

5.  F - Mixolydian 

6.  E- Aeolian 

7.  D- Locrian   

Παραδόξως όμως οι εκκλησίες της Δυτικής Ευρώπης αντέστρεψαν ξανά τη σειρά σε:

1.  C- Ionian  {Είναι η γνωστή Ματζόρε Κλίμακα –Το λεγόμενο Straight Harp ή 1st position στις διατονικές φυσαρμόνικες}

2.  D-Dorian    { Είναι γνωστή και σαν Celtic Minor Scale}

3.  E-Phrygian    { Είναι η κλίμακα οριεντάλ}

4.  F-Lydian          { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}

5.  G-Mixolydian  {Είναι γνωστή και σαν  Celtic Major Scale  ή το Cross Harp ή 2nd Position στις διατονικές φυσαρμόνικες }

6.  A-Aeolian  {Είναι γνωστή και σαν  Natural Minor Scale}

7.  B-Locrian    {Ακούγεται τόσο παράξενα που σπάνια χρησιμοποιείται}

Δυστυχώς αυτή είναι η σειρά που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα.

Οι πιο κοινοί δρόμοι , στις λαϊκές και παραδοσιακές μουσικές σήμερα είναι:

Ionian, Dorian, Mixolydian και Aeolian . Οι υπόλοιποι δρόμοι σήμερα σχεδόν ποτέ δεν χρησιμοποιούνται.

Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/6ru9vv3o0dpel5l3qz8q

Υπάρχουν 7 modes σε κάθε κλειδί – Ένα mode για κάθε νότα της κλίμακας.

Όμως για καλύτερη κατανόηση ας πάρουμε ένα παράδειγμα:

Ας υποθέσουμε ότι έχεις μια φυσαρμόνικα στο κλειδί του G:

Τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτή τη φυσαρμόνικα στο κλειδί του G για να παίξεις 7 modes – έναν για κάθε νότα της κλίμακας G.

1.  Ionian (major) – G 

2.  Dorian – A

3.  Phrygian – B

4.  Lydian – C

5.  Mixolydian (dominant 7) – D

6.  Aeolian (minor) – E

7.  Locrian F#

Phrygian Mode: Ήταν η αιτία για το γράψιμο αυτού του άρθρου:

To Phrygian Mode έχει έναν λυπητερό ήχο και ακούγεται σε εκατοντάδες  Ισπανικά , Εβραϊκά και τσιγγάνικα μουσικά κομμάτια. Οι συνθέτες χρησιμοποιούν αυτό το mode όταν θέλουν η μουσική τους να ηχεί oriental.

H Phrygian dominant scale {Hitzaz or hijaz ηχητικά ίδιο με την mixolydian b9 b13} χρησιμοποιείται στην Ελληνική, Τούρκική, Αραβική, Ινδική ….μουσική και κατασκευάζεται από τον Phrygian Mode αυξάνοντας κατά ένα ημιτόνιο την 3η του Phrygian mode και είναι η 5η της harmonic minor scale {5η είναι η δεσπόζουσα}.

Εμπεριέχει τη λέξη Dominant=Δεσπόζουσα , διότι έχει μια 3η μεγάλη (ματζόρε) νότα και μια με ύφεση στην 7η νότα.

Για παράδειγμα:

C Phrygian  Mode  :                          C – Db – Eb  –  F  – G – Ab – Bb

C Phrygian Dominant Scale  :        C – Db – E  –  F  – G – Ab – Bb

Fm Harmonic  :                                  F – G –  Ab – Bb – C – Db – E  –  F

Παραδείγματα των 7 δρόμων

Η γνώση των κλιμάκων είναι σπουδαία για οποιονδήποτε μουσικό επιθυμεί να καταλαβαίνει το πώς μια μελωδία σχετίζεται με τις αλλαγές των ακόρντων.

Τέτοια γνώση επιτρέπει να κατανοήσουμε τι κλίμακες να συσχετίσουμε σε διαφορετικά ακόρντα.

Όπως είπαμε η κλίμακα ματζόρε έχει 7 νότες και άρα υπάρχουν 7 modes.

Παράδειγμα: Παίζοντας τις 7 νότες της κλίμακας C ,αν ξεκινήσουμε από την 3η νότα {Ε} τότε στην πραγματικότητα παίζουμε την κλίμακα C ματζόρε στον 3ο mode-δηλαδή στον Phrygian Mode - ‘Φρύγιο Δρόμο’.

Επομένως, υπάρχουν 7 ‘δρόμοι’ ματζόρε για κάθε νότα. Εδώ είναι ένα διάγραμμα με τους 7 δρόμους της κλίμακας C ματζόρε και των αντίστοιχων ακόρντων:

Βλέπε ΕΔΩ : Διάγραμμα 1ον

http://www.box.net/shared/tpzkrllkcn8p2ke1fgy3

Τα ακόρντα δημιουργούνται από την Τονική , την 3η και την 7η εκάστης κλίμακας.

Επομένως διαβάζοντας πχ Β {Σί} ημι-ελαττωμένη συγχορδία(ακόρντο) σε κάποιο διάγραμμα , μπορούμε να παίξουμε το δρόμο Β Locrian (που αντιστοιχεί στην κλίμακα C ματζόρε}.

Ομοίως διαβάζοντας G7 ακόρντο μπορούμε να παίξουμε τον δρόμο G Mixolydian  (που αντιστοιχεί στην κλίμακα C ματζόρε).

Με τον τρόπο αυτό υπάρχουν 7 δρόμοι {Modes } για κάθε νότα στην Δυτική χρωματική κλίμακα.

Μαθαίνοντας πως και πότε να παίζετε τον κάθε ένα από τους 7 δρόμους και για τις 12 κλίμακες ματζόρε θα έχετε αποκτήσει γνώσεις για 7Χ12=84 κλίμακες.

Το ίδιο ισχύει και για τις Μινόρε Κλίμακες.

Για κάποιον που επιθυμεί να μάθει και τους 7 δρόμους ,μια καλή άσκηση είναι να μάθει να τις παίζει όλες αρχίζοντας όμως από την ίδια νότα.

Το παρακάτω παράδειγμα δίνει όλους τους 7 δρόμους ξεκινώντας από το C για τις κλίμακες ματζόρε :ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/nbo90c7gpob68zoel835

Δρόμοι Κλιμάκων Μινόρε:

Το παρακάτω διάγραμμα δίνει τους  δρόμους για τις κλίμακες μινόρε: ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/qpucfe6v63p2vjafz38y

ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ ΔΡΟΜΟΙ:

Με τα παρακάτω σχεδιαγράμματα θα κατανοήσετε καλύτερα τους δρόμους.ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/uknxm41fgj54olk8re7o

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Στέφανε,

στο άλλο thread που άνοιξες ανέφερες ότι ούτε σπουδαγμένος μουσικός είσαι, ούτε και ενδιαφέρεσαι να μελετήσεις αρμονία εις βάθος. Κυρίως σε ενδιαφέρει η φυσαρμόνικα σε κανένα γλεντάκι με φίλους και κρασί ενώ είναι το μεράκι σου να παίζεις τα τραγούδια που σου αρέσουν. Ωραιότατα, εγώ μαζί σου.

Αυτό που ΔΕΝ καταλαβαίνω είναι γιατί, δεδομένων των παραπάνω, συνεχίζεις να ανεβάζεις θέματα εν είδει μαθήματος αρμονίας και κλιμάκων χωρίς να έχεις κάποιες βασικές γνώσεις. Πολλά από αυτά που αναφέρονται στο ποστ σου είναι ανακριβή και αυθαίρετα. Παράδειγμα:

4.  F-Lydian          { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}
Δεν θα μπω στη διαδικασία να τα επισημάνω όλα γιατί αφενός δε βλέπω το λόγο, αφετέρου φοβάμαι ότι το thread θα κατακλυστεί από ερωταπαντήσεις, λανθασμένες διευκρινίσεις και κόντρες.

Ο μοναδικός λόγος που ενδιαφέρομαι και τα γράφω όλα αυτά είναι γιατί πιστεύω ότι στο NOIZ υπάρχει η δυνατότητα μετάδοσης γνώσης σε πολλά επίπεδα. Ένα από αυτά είναι και η θεωρία της μουσικής. Ας συνεισφέρει ο καθένας μας, στο μέτρο που γνωρίζει και μπορεί.

 
Jazzjoker είπε:
στο NOIZ υπάρχει η δυνατότητα μετάδοσης γνώσης σε πολλά επίπεδα. Ένα από αυτά είναι και η θεωρία της μουσικής. Ας συνεισφέρει ο καθένας μας, στο μέτρο που γνωρίζει και μπορεί.
Τα είπες όλα με δύο κουβέντες!

+1001

 
Εγω κυριε Στεφανε θα σας ελεγα κατι αλλο.

Αληθεια θαυμαζω το μερακι σας...αν δειχναμε το ιδιο μερακι ολοι εμεις θα ημασταν πολυ καλυτεροι μουσικοι αυτο ειναι ΔΕΔΟΜΕΝΟ

Οποτε αφου εχουμε ξεκαθαρισει οτι αγαπατε αυτο που κανετε γιατι δεν αφιερωνεται 2 χρονια το Maximum!Αληθεια δεν νομιζω οτι χρειαζεστε περισσοτερα,να βρειτε ενα δασκαλο αρμονιας να σας τακτοποιησει και να σας βαλει σε ταξη πολλα απο τα πραγματα τα οποια ηδη γνωριζετε αλλα με καποιες μικρες αλλα πολυ σημαντικες ανακριβειες...

 
Πάνω σε αυτά που γράφεις, έχω να πω το εξής: διαφωνώ σχεδόν με όλα όσα διάβασα, τόσο σαν ιστορία και θεωρία, όσο και σαν μέθοδο.

Αλλά: είναι σίγουρα ενδιαφέρον το να προσπαθήσεις να αναπτύξεις ένα δικό σου σύστημα, με το οποίο να εξηγείς κάποια μουσικά φαινόμενα. Όσο κι αν διαφωνώ με το αποτέλεσμα, δεν μπορώ παρά να σου αναγνωρίσω πως έχεις κάνει μια προσπάθεια.

Θα ήθελα να κάνω δυο παρατηρήσεις όσον αφορά στην παρουσίαση της θεωρίας σου, ώστε να μπορεί να διαβαστεί χωρίς να σηκώνει παρεξηγήσεις (δηλαδή να διατηρείς το δικαίωμα να λες "εγώ έτσι νομίζω και  αν σας αρέσει, καλώς)

α) Μην παρουσιάζεις  τις απόψεις σου σαν αξιώματα. Ένα παράδειγμα στο παραπάνω κείμενο είναι πχ

                            "To Phrygian Mode έχει έναν λυπητερό ήχο και ακούγεται σε εκατοντάδες  Ισπανικά , Εβραϊκά και τσιγγάνικα μουσικά κομμάτια. Οι συνθέτες χρησιμοποιούν αυτό το mode όταν θέλουν η μουσική τους να ηχεί oriental."

Το παραπάνω είναι μια καθαρά προσωπική σου εκτίμηση που δεν βασίζεται πουθενά. Επομένως, δεν μπορείς να την παρουσιάζεις σαν καθολική αλήθεια.

Επίσης, όταν λες πως "δυστυχώς" ή "παραδόξως", καλό είναι να εξηγείς γιατί κάτι είναι κακό ή περίεργο.

β) απέφυγε τη χρήση "εισαγωγικών", όταν στην πραγματικότητα δεν παραπέμπεις κάπου.

Εξηγώ:

"Τα  Modes μεταδόθηκαν σ’ όλον τον κόσμο από τους αρχαίους Έλληνες που είχαν την ιδέα ότι : ‘’Παίρνεις μια κλίμακα (Πχ CDEFGABC), την αντιστρέφεις (CBAGFEDC) έτσι ώστε κάθε νότα της να λειτουργεί σαν τονική’’

Εδώ, εφόσον παρουσιάζεις κάτι σε εισαγωγικά, που σημαίνει πως κάπου το διάβασες και πιστεύεις πως στέκει, θα έπρεπε να μας δώσεις τη δυνατότητα να ελέγξουμε τις πηγές σου. Ποιός δηλαδή το είπε αυτό για τους αρχαίους Έλληνες?

Τα παραπάνω σου τα γράφω με όλη την καλή διάθεση, επειδή βλέπω πως θέλεις να εξηγήσεις κάτι που πιστεύεις πως είναι σωστό. Όσο και αν διαφωνώ με το περιεχόμενο αυτών που γράφεις, θα ήθελα να το δω καλύτερα γραμμένο, έτσι ώστε να μπορέσω είτε να συμφωνήσω, είτε να διαφωνήσω πάνω σε μια πιο στέρεη βάση.

 
Φίλοι γεια σας

Φυσικά δεν είμαι μουσικός και δεν έχω πλήρεις γνώσεις αρμονίας. Πράγματι έχω βιβλίο της αρμονίας αλλά δεν μου παρείχε αυτά που ήθελα ή πιθανώς να μη τα κατανοούσα.  Συνηθίζω να κρατώ σημειώσεις από βιβλία και sites που εμπιστεύομαι και που πρόκειται να χρησιμοποιήσω.

Ο λόγος που τα καθαρό-έγραψα ήταν ότι με βοήθησαν και συνεχίζουν να με βοηθούν στην εκμάθηση των δρόμων στη χρωματική φυσαρμόνικα – και ίσως βοηθήσουν και άλλους όπως τα παρακάτω που παίρνω από την παράθεση:

‘’ Όμως για καλύτερη κατανόηση ας πάρουμε ένα παράδειγμα:

Ας υποθέσουμε ότι έχεις μια φυσαρμόνικα στο κλειδί του G:

Τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτή τη φυσαρμόνικα στο κλειδί του G για να παίξεις 7 modes – έναν για κάθε νότα της κλίμακας G.

1.  Ionian (major) – G 

2.  Dorian – A

3.  Phrygian – B

4.  Lydian – C

5.  Mixolydian (dominant 7) – D

6.  Aeolian (minor) – E

7.  Locrian F#                            ‘’

Πιστεύω πχ ότι η παραπάνω ρήση είναι ''ευαγγέλιο'' για κάποιον που έχει ένα  συγκεκριμένο κλειδί διατονικού οργάνου, αλλά πιστεύω και οποιουδήποτε χρωματικού οργάνου και θέλει να μάθει τα modes.

4.  F-Lydian          { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}

Θα έπρεπε να βάλω τη λέξη σχεδόν :Πηγή

Modern Lydian scale on F Play.

The Lydian scale can be described as a major scale with the fourth scale degree raised a semitone, e.g., a C-major scale with an F♯ rather than F♮.

This mode sounds almost the same as the major scale.  It has an odd-sounding 4th note.  Start on F and play all the white keys up to the next F. It is a major scale with a sharp 4.

Παραδόξως όμως οι εκκλησίες της Δυτικής Ευρώπης αντέστρεψαν ξανά τη σειρά σε ....:

Είναι οφθαλμοφανές ότι αντέστρεψαν τη σειρά. Το δυστυχώς αναφέρεται για τους αρχαίους μας έλληνες. Δεν είναι ανακρίβεια , μπορείτε όμως να πείτε υποκειμενική αντίληψη

To Phrygian Mode έχει έναν λυπητερό ήχο:Πηγή

Phrygian: It has a very sad sound and is heard in lots of Spanish, Hebrew, and Gypsy music. It is the only mode that begins with a half-step. Composers use this mode when they want their music to sound Oriental. It is like a major scale with 2 - 3 - 6 - 7 played flat.

Modes came to us from Greece. They made their way to Rome, where the Catholic Church picked them up. The Church kept their old Greek names.

Οι πηγές αναφέρονται καθέτως στα περισσότερα από τα 8 συνημμένα  σχεδιαγράμματα, που απ’ ότι παρατήρησα  δεν είδατε κανένα.

Φυσικά αν κάπου υπάρχει μια ανακρίβεια (πολλές φορές μπορεί να μην είναι ανακρίβεια αλλά διαφορετική αντίληψη) , γι αυτό υπάρχουν τα forums και από τη συζήτηση και θα βγει το σωστό αποτέλεσμα και πολλοί περισσότεροι θα ωφεληθούν.

Ομως η κρίση ενός άρθρου (φαρμακερή ή μελιστάλακτη) γίνεται αφού αυτό αναγνωσθεί πλήρως και όχι μερικώς . Αυτό το επισημαίνω διότι δεν έχει φορτωθεί (βλέπω την επισκεψιμότητα του) κανένα από τα συνημμένα.

Αν πιστεύετε ότι το παρών κάνει κακό και ότι στο σύνολο του θα προκαλέσει σύγχυση ζητήστε και το ζητάω κι εγώ να το διαγράψει άμεσα

Στέφανος

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
STEFANOS604 είπε:
 The Lydian scale can be described as a major scale with the fourth scale degree raised a semitone, e.g., a C-major scale with an F♯ rather than F♮.

This mode sounds almost the same as the major scale.  It has an odd-sounding 4th note.  [/color]

Phrygian: It has a very sad sound and is heard in lots of Spanish, Hebrew, and Gypsy music. It is the only mode that begins with a half-step. Composers use this mode when they want their music to sound Oriental. It is like a major scale with 2 - 3 - 6 - 7 played flat.
Κυριε στεφανε

Στη πρωτη περιπτωση αυτος που εγραψε το συγκεκριμενο αρθρο,που φαινεται οτι μονο μουσικος δεν ειναι,Φασκει και αντιφασκει...Καταρχας με πια μαντζορε ακουγεται το ιδιο?με την whole tone?με την ιονικη?με την μιξολυδια?με την λυδια b7?με την λυδια #11?ολες μαντζορε ειναι...και ας πουμε οτι εννοει την ιονικη...πως γινεται να ακουγεται ιδια οταν εχουν μια τεραστια διαφορα οπως ειναι το #11?

Τωρα για το οτι ο φρυγιος ειναι ο μονος τροπος που ξεκιναει με ημιτονιο το αφηνω ασχολιαστο...ακομη και να θεωρησουμε οτι μιλαει για modes της μαντζορε ο ανθρωπος αυτος που το εχει γραψει εχει διαγραψει τον Λοκριο τροπο απο τα modes..

Οσο για το Composers use this mode when they want their music to sound Oriental. και παλι το αφηνω ασχολιαστο...αν παιξω το 1 b3 4 5 7 αυτοματα εχω μια μινορε πενατονικη...αυτο ακουγεται ανατολιτικο?

το γιατι παιζεται συνηθως το b9 στον φρυγιο ειναι μονταλ αρμονια και μπαινει σε αλλα χωραφια..

 
ρε παιδιά ηρεμία.

Ο άνθρωπος έκανε μια προσπάθεια να κάνει κατανοητά κάποια πράγματα σε μένα που είμαι άσχετος (και σε άλλους σαν εμένα φυσικά)

Αν δεν το κατάφερε στο 100% δεν ακυρώνει όλη τη δουλειά και το ψάξιμο που έριξε. Αφού υπάρχουν κάποιοι που τα γνωρίζουν τα θέματα καλύτερα ας προπτείνουν τις διορθώσεις τους σε όλο το κείμενο να βγει και κάτι από αυτό το Thread.

Δεν νομίζω ότι και ο συντάκτης θα είχε αντίρρηση να αλλάξουν κάποια πράγματα.

Μην το κάνουμε δικαστήριο  ;D

 
panouhl είπε:
Δεν νομίζω ότι και ο συντάκτης θα είχε αντίρρηση να αλλάξουν κάποια πράγματα.

Μην το κάνουμε δικαστήριο  ;D
Δεν νομιζω οτι δικασαμε κανενα...το αντιθετο,ολοι λεμε συγχαρητηρια στο κυριο Στεφανο για την προσπαθεια του

Αυτο που κανουμε ειναι να υποδεικνυουμε καποια πραγματα που εχει λαθος...

 
STEFANOS604  keep going

- εγω κοντεύω να μάθω φυσαρμόνικα απο εσένα...

με τα βιντεο και τα αρθρα σου, και λεω κοντεύω γιατι τα παω πολυ καλά μιας και δεν εχω κανει ουτε ενα μάθημα με δάσκαλο, μιας και ασχολουμε με την κιθαρα πολυ περισσότερο.  ;)

 
Πάλι θα πω ότι δεν είδατε τα 8 links που παρουσιάζω και που πιστεύω είναι παραστατικά , ευκολοκατανόητα από έναν μη μουσικό αλλά και εύκολα για άμεση εφαρμογή. Εδώ θα ήθελα την κρίση σας όσο πιο αυστηρά γίνεται.

warwickplayer πάλι θα χρησιμοποιήσω την εγκυκλοπαίδεια wikipedia σαν πηγή:

''The Lydian scale can be described as a major scale with the fourth scale degree of the major scale raised a semitone, e.g., a C-major scale with an F♯ rather than F♮.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lydian_mode

Μερική Μετάφραση

Η Λυδία κλίμακα μπορεί να περιγραφεί σαν κλίμακα ματζόρε ………

Lydian mode - the Lydian scale is happy sounding

Άρα ηχώντας χαρούμενα μπορούμε να πούμε ότι μοιάζει με ματζόρε''

''Phrygian mode- The Phrygian mode is mysterious sounding. It is used a lot in flamenco guitar.

The mode is very Spanish oriented, or could also called the gypsy scale. You'll heαr it often in Flamenco music.''

''Εγώ όταν παίζω μερικά τραγούδια σε Φρυγιο συγκινούμαι κλαίω ειδικά το 1ο ΕΔΩ:

(Οι στίχοι του είναι:

Αφήνω γειά στο μαχαλά και γεια στα κοριτσούδια

αφήνω και στη μάνα μου 3 γυαλιά φαρμάκι

το να να πίνει το πρωί το άλλο το μεσημέρι το ......."


Αρα εδώ λυπητερό αλλού μπορεί όχι. ¨οπως και όλα τα μινόρε γενικά τα λέμε λυπητερά ενώ τα ματζόρε εύθυμα φυσικά και δεν ισχύει ο κανόνας...[/color]''

Εδώ η ιστορία των modes και πώς η μεσαιωνική εκκλησία άλλαξε την ονοματολογία

http://www.engr.mun.ca/~whitt/bass/mode_origins.html

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Μόλις είδα το βιντεάκι. Πολύ ωραίο και ιδιαίτερο παίξιμο! Στα θεωρητικά σου, λοιπόν, δε συμφωνώ και πολύ, αλλά στο παίξιμο, πάω πάσο...

 
STEFANOS604 είπε:
3. Μινόρε Μελωδικό (jazz) : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.

C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B – C

Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε περισσότερο τις Κλίμακες Ματζόρε και Μινόρε Αρμονικό.
Σταμάτησα να διαβάζω στα σοβαρά το πόστ όταν έφτασα εδώ.

Όταν λέμε Μελωδική μινόρε εννοούμε μια κλίμακα που στην ανιούσα της μορφή είναι όπως λέτε ενώ στην κατιούσα της οι αλλοιώσεις δεν ισχύουν. Υπάρχει λόγος που συμβαίνει αυτό και έχει να κάνει με την ομαλότερη κατάληξη στην τονική από τον προσαγωγέα (7η βαθμίδα). Η Jazz μελωδική, έχει τις αλλοιώσεις και στην κατιούσα. Εσείς τις αναφέρετε ως μια.

Επίσης στην Ελλάδα όπως σας είπα και σε προηγούμενο ποστ χρησιμοποιούμε εξίσου και modes όπως ο Φρύγιος ή αλλιώς Ουσσάκ όπως είναι διαδεδομένος.

Στην ερώτηση να σβηστεί το θέμα εγώ απαντάω σαφώς ΝΑΙ. Καθώς από τα παραπάνω παραδείγματα, από άλλες παραθέσεις παρμένες από ποστ σας κυριε Στέφανε, είναι εμφανής η ΗΜΙΜΑΘΕΙΑ.

Καλώς η κακώς αυτά τα πράματα είναι πολύ δύσκολο να τα μάθετε από οδηγούς στο internet καθώς ο όγκος είναι μεγάλος και ένα σημαντικό ποσοστό είναι γραμμένα ημιμαθώς όπως και το δικό σας ποστ.

Σίγουρα, επιπροσθέτως, κάποιος που θέλει να μάθει δεν μπορεί να το κάνει από το άρθρο σας. Πρώτον γιατί δεν γίνεται και δεύτερον γιατί το άρθρο σας θέλει χίλιες δυο διορθώσεις.

 
Mash the Sandwich είπε:
Σταμάτησα να διαβάζω στα σοβαρά το πόστ όταν έφτασα εδώ.

Όταν λέμε Μελωδική μινόρε εννοούμε μια κλίμακα που στην ανιούσα της μορφή είναι όπως λέτε ενώ στην κατιούσα της οι αλλοιώσεις δεν ισχύουν. Υπάρχει λόγος που συμβαίνει αυτό και έχει να κάνει με την ομαλότερη κατάληξη στην τονική από τον προσαγωγέα (7η βαθμίδα). Η Jazz μελωδική, έχει τις αλλοιώσεις και στην κατιούσα. Εσείς τις αναφέρετε ως μια.
Συγνωμη φιλε μου αλλα στη συγκεκριμενη περιπτωση εχεις αδικο.

υπαρχουν 2 μελωδικες μινορε ..η κλασσικη μελωδικη και η τζαζ μελωδικη

Παραπανω ο κυριος Στεφανος γραφει μελωδικη και σε παρενθεση(jazz)

Ετσι μου δινει να καταλαβω οτι εννοει την jazz μελωδικη και οπως σωστα αναφερει ανεβοκατεβενει με τον JAZZ τυπο:1 2 b3 4 5 6 7

Με λιγα λογια ειναι ενα Μινορομαντζορο...

H κλασικη μελωδικη ανεβαινει σαν μελωδικη και κατεβαινει σαν αιολικος...

Δηλαδη ανεβαινει 1 2 b3 4 5 6 7 και κατεβαινει  b7 b6 5 4 b3 2 1

Μαλιστα ακομη και η αιολικη μινορε μπορει να ανεβει σαν αιολικος και να κατεβει σαν ουσακ...το b2 ουσιαστικα δρα σαν προσαγωγεας στην τονικη...

ο Κυριος Στεφανος δεν ειναι μουσικος και αυτο που κανει ειναι οτι προσπαθει να κατανοησει στο μυαλο του ΠΡΑΚΤΙΚΑ τις συγκεκριμενες σκαλες και θεωρητικες γνωσεις...

Ειναι σε καλο δρομο και ουσιαστικα η μουσικη αυτο ειναι...πρακτικη εφαρμογη της θεωριας...η καλη μουσικη δε ειναι να αγνωω την θεωρια...

Εμενα με εχει κερδισει...

αυτο που θα του ξαναπω ειναι να βρει ενα δασκαλο αρμονιας να του τα βαλει σε μια σειρα γιατι τα εχει μπερδεμενα...

 
STEFANOS604 είπε:
3. Μινόρε Μελωδικό (jazz) : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.

C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B – C
Διάβασε ξανά τι λέει στα bold. Η περιγραφή είναι για την κλασσική μελωδική, όχι την real jazz minor.

Επίσης όταν κάποιος διαβάσει "C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B – C" ε είναι λάθος.

 
Mash the Sandwich είπε:
Διάβασε ξανά τι λέει στα bold. Η περιγραφή είναι για την κλασσική μελωδική, όχι την real jazz minor.

Επίσης όταν κάποιος διαβάσει "C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B – C" ε είναι λάθος.
Χιλια συγνωμη!!!

Εχεις δικιο μου ξεφυγε...

Οπως και να χει ομως δεν θελω να μηδενιζω την προσπαθεια του ανθρωπου ετσι την επικροτω αλλα και παλι επιμενω για τον δασκαλο...

 
Myrsias το παίξιμο μου εδώ με είναι 2 ημερών αφ’ ότου παρέλαβα τη χρωματική (ασχολούμαι με τη διατονική φυσαρμόνικα από Σεπτέβρη του 2010).

1. Κατάρριψη 1ης ανακρίβειας ως προς το όνομα

2. κατάρριψη 2ης ανακρίβειας ότι δεν έχει λυπητερό ήχο

Μέρος από το ρεπερτόριο μου σε Phrygian Dominant ή όπως σύμφωνα με την Wikipedia &εκατοντάδες άλλα sites  Hitzaz  ή  Hijaz  ή  Mixolydian b9b13ή Harmonic minor perfect 5th below ή Dominant flat 2 flat 6 (στην jazz), ή απλώς the 5th Ahava Rabbah ή Freygish  ή Mode of the harmonic minor scale ή Spanish Phrygian scale ή Spanish gypsy scale......

Το 95% του παρακάτω ρεπερτορίου μου είναι λυπητερό τόσο στην μελωδία όσο και στους στίχους.

Ακούστε το τροπάριο της Μεγάλης Παρασκευής ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/uk3af4bc64y05j9qlgzs

Λυπητερά

ΓΙΑΣΕΜΙ ΜΟΥ - ΑΦΗΝΩ ΓΕΙΑ ΣΤΟ ΜΑΧΑΛΑ - ΜΙΑ ΠΑΣΧΑΛΙΑ

ΤΩΡΑ ΕΙΝ' ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ - ΜΙΑ ΠΕΡΔΙΚΑ  - ΣΗΜΕΡΟΝ ΚΡΕΜΑΤΑΙ (μοιρολόγια-καθιστικά)

ΠΑΡΕ ΜΕ ΚΑΙ ΜΕΝΑ ΜΠΑΡΜΠΑ

ΚΑΛΕ ΞΕΝΟΣ - ΜΕΣ' ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΔΡΟΜΑΚΙΑ Ω ΜΑΓΙΑ ΜΟΥ 'ΚΑΝΕΣ (Συρτά)

ΠΑΣΑΤΕΜΠΟΣ-ΣΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΟΥ-ΣΥΡΑ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ (Χασάπικα)

ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΑΚΙ - ΠΟΥΛΑΚΙ ΞΕΝΟ ΜΙΑ ΚΛΑΡΑ (τσάμικα)

3. κατάρριψη  ανακρίβειας ως προς το ‘’ Composers use this mode when they want their music to sound Oriental’’.

Παρακάτω δίνω παραδείγματα oriental σ΄αυτό τον δρόμο:

ΕΙΔΑ ΚΙ ΕΠΑΘΑ ΚΥΡΑ ΜΟΥ -  ΖΑΪΡΑ -  ΖΙΓΚΟΥΑΛΑ - Η ΡΟΖΑ Η ΝΑΖΙΑΡΑ - ΜΑΓΕΜΕΝΗ ΑΡΑΠΙΑ  -ΜΙΣΙΡΛΟΥ -ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ και δεκάδες Ινδικά , εβραϊκά (όπωςHava Nagila) και  – Vucovo (σέρβικα)

Εύθυμα

ΕΧΕ ΓΕΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑ - ΣΕ ΕΙΔΑ ΝΑ ΚΛΑΔΕΥΕΙΣ –ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ -ΤΙ ΜΑΛΑΜΩ ΜΟΥ ΤΙ(ΓΑΛΑΝΗ )

ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΑΙ ΒΡΑΔΙΑΖΕΙ -Ο ΚΟΣΜΟΣ ΟΛΟΣ ΤΩΡΑ

Θα συμβάλετε ουσιαστικά αν δίνατε επιπλέον ρεπερτόριο

4. Ως προς τις κλίμακες μινόρε. Αναφέρομαι στiς  παρακάτω τρεις: Το εντός εισαγωγικών jazz αναφέρεται στη χρήση της στη jazz.

C φυσικό ματζόρε: C-D-E-F-G-A-B-C

C αρμονικό ματζόρε: C-D-E-F-G-Ab-B-C

C φυσικό μινόρε: C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C

C αρμονικό μινόρε: C-D-Eb-F-G-Ab-B-C

C μελωδικό μινόρε: C-D-Eb-F-G-A-B-C ... C-Bb-Ab-G-F-Eb-D-C

Λέω: Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε περισσότερο τις Κλίμακες Ματζόρε και Μινόρε Αρμονικό.

Θα εκτιμούσα αν μου έδινες μερικά παραδείγματα για ρεπερτόριο στις μελωδικές μινόρε. Εδώ θα ήταν η συνεισφορά σας.

5. Οσον αφορά το Frygian  Wikipedia: The Lydian scale can be described as a major scale παρ’ όλο που την έμαθα μου είναι άχρηστη χωρίς ρεπερτόριο.

Τώρα πιστεύω να καταλάβατε που αποσκοπούσε το άρθρο μου .

Hταν να δώσω ένα κατανοητό τρόπο διδασκαλίας για κάποιους  λάτρεις της μουσικής που δεν ξέρουν να διαβάζουν παρτιτούρες με νότες και απλώς έχουν  στοιχειώδεις  γνώσεις μουσικής όπως για το που γράφονται οι νότες στο πεντάγραμμο και τι είναι οπλισμός.

Κάποιος τέτοιος ‘’μουσικός’’ που θέλει με το όργανο που παίζει (Διατονικό ή χρωματικό) να προχωρήσει να μάθει και μερικούς δρόμους (τρόπους)  εκτυπώνοντας  τις 7 παραστατικές , καθαρογραμμένες, ευκολονόητες  σελίδες μπορεί να ξεκινήσει άμεσα. Σ' αυτόν απευθύνομαι.

Σε εσάς δε να δώσετε κάτι παραπάνω όπως έκανες για τηνReal jazz Minor την οποία αγνοούσα παντελώς.

Το να τον οδηγούμε έναν αρχάριο από τις στοιχειώδεις γνώσεις απ’ ευθείας σε πανεπιστημιακές αναλύσεις απλά τον χάνουμε από αναγνώστη.

Στέφανος

edit (ndnikola): Με φειδώ τα χρώματα στα μηνύματα παρακαλώ.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Το να τον οδηγούμε έναν αρχάριο από τις στοιχειώδεις γνώσεις απ’ ευθείας σε πανεπιστημιακές αναλύσεις απλά τον χάνουμε από αναγνώστη.
Συμφωνούμε. Επίσης:

Με το να παρέχουμε λανθασμένες, ανακριβείς ή αυθαίρετες πληροφορίες σε έναν αρχάριο, τον δυσκολεύουμε (ειδικά μακροπρόθεσμα) πολύ περισσότερο απ' ό,τι τον βοηθούμε.

Λυπάμαι που δεν καταλαβαίνεις αυτό που προσπαθούμε να σου πούμε αγαπητέ Στέφανε και επιμένεις να παρέχεις "κακή" πληροφορία.

Προσωπικώς, δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο σε αυτό ή παρόμοιο θέμα που άνοιξες ή θα ανοίξεις.

 
Κ. Στέφανε:

Από τα γραφόμενά σας:

Φυσικά δεν είμαι μουσικός και δεν έχω πλήρεις γνώσεις αρμονίας. Πράγματι έχω βιβλίο της αρμονίας αλλά δεν μου παρείχε αυτά που ήθελα ή πιθανώς να μη τα κατανοούσα.  Συνηθίζω να κρατώ σημειώσεις από βιβλία και sites που εμπιστεύομαι και που πρόκειται να χρησιμοποιήσω.
Θα παρακαλούσα θερμά να αποφεύγετε εκτενείς αρμονικές αναλύσεις και αντιπαραθέσεις βάσει της wikipedia, καθότι

1. Η πηγή είναι αμφιβόλου ποιότητας σε αρκετές περιπτώσεις

2. Έχουν γίνει ήδη αρκετές επισημάνσεις από χρήστες που γνωρίζουν καλύτερα το αντικείμενο (τουλάχιστον σε σχέση με τον βαθμό που δηλώνετε ο ίδιος) ότι η πληροφορία που παρέχετε είναι ανακριβής.

Εξυπακούεται ότι η προσπάθεια και η διάθεσή σας να βοηθήσετε την κοινότητα του noiz δεν περνά απαρατήρητη και εκτιμάται βαθύτατα από όλους.

Σας ευχαριστώ,

 

Trending...

Νέα θέματα