- Μηνύματα
- 385
- Πόντοι
- 16
Κλίμακες και Δρόμοι
Έγραψα αυτό το άρθρο σε απλή και πιστεύω κατανοητή μορφή μετά το αποτέλεσμα της ‘’ανακάλυψης’’ μετατροπής μιας οποιουδήποτε κλειδιού διατονικής φυσαρμόνικας Ματζόρε σε διατονική Χιτζάζ του ίδιου κλειδιού, όπως φαίνεται ΕΔΩ:
http://www.noiz.gr/index.php?topic=188657.new;topicseen#new
Επειδή γίνεται και έγινε στο παρελθόν πολύς λόγος για κλίμακες και δρόμους (τρόπους) και αρκετοί ενδιαφέρονται να μάθουν απέστειλα το παρόν να δημοσιευτεί σαν άρθρο αλλά επειδή μέχρι τώρα δεν έγινε το παρουσιάζω εδώ.
Ο παρών οδηγός είναι ένα είδος Reference Data των modes και πιστεύω ότι είναι πλήρως εκπαιδευτικός και ίσως τα σχόλια και οι παρατηρήσεις σας να μας δώσουν κάτι παραπάνω από τα εδώ περιγραφόμενα.
Κλίμακες
Κλίμακα είναι ο δρόμος για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική Κλίμακα σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.
Οποιαδήποτε άλλη κλίμακα (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες νότες από την Χρωματική Κλίμακα.
Κλίμακα Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.
Κλίμακα Μινόρε:Υπάρχουν 3 κλίμακες:
1.Μινόρε Φυσικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η και 5η και 6η.
C nat minor = C - D - Eb - F - G - Ab - Bb - C
2. Μινόρε Αρμονικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η , 5η και 6η και 7η και 8η.
C harmonic minor = C - D - Eb - F - G - Ab - B - C
3. Μινόρε Μελωδικό (jazz) : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.
C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B – C
Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε περισσότερο τις Κλίμακες Ματζόρε και Μινόρε Αρμονικό.
Δείτε εδώ την ακολουθία τόνων και ημιτονίων αυτών των κλιμάκων:
http://www.box.net/shared/0cm8gduisr812is5as1z
Δρόμοι - Modes
Στη Δυτική μουσική υπάρχει ένας πεπερασμένος αριθμός συνδυασμών από νότες μεταξύ τονικής και μιας οκτάβας ενώ στην Ανατολική μουσική ο αριθμός αυτός των συνδυασμών είναι πιο ανοικτός.
Έχεις ακούσει ένα κομμάτι μουσικής και σκέφτηκες ότι μπορεί να ηχεί παράξενα; Πιθανώς τότε να ακούς έναν ‘Δρόμο = Mode’ που είναι κλίμακα που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια. Αυτοί οι Modes είναι σε χρήση και σήμερα .
Σαν δρόμο θα θεωρήσουμε έναν τρόπο χειρισμού των νοτών μιας κλίμακας ώστε να παράγουμε μια δομή διαστημάτων διαφορετική απ’ αυτή της κλίμακας ματζόρε έτσι ώστε να παράγουμε μια κλίμακα που θα έχει διαφορετική ποιότητα ήχου αλλά και διάθεση (πχ ο δρόμος Phrygian είναι λυπητερός ).
Η καλή κατανόηση των δρόμων όχι μόνο θα αυξήσει τη γνώση για την οργάνωση της μουσικής αλλά και θα δώσει τη δυνατότητα για αυτοσχεδιασμούς σε στυλ μουσικής όπως jazz , blues και hitzaz.
Οι δρόμοι σχηματίζονται παίρνοντας μια κλίμακα και ξεκινώντας και τελειώνοντας σε μια νότα, εντός της κλίμακας, που είναι όμως διαφορετική απ’ ότι η τονική νότα της κλίμακας απ’ την οποία πάρθηκε.
Πχ αν πάρουμε τη κλίμακα C ματζόρε: C D E F G A G C και ξεκινήσουμε από και σταματήσουμε στη νότα D -αντί για την τονική C- τότε σχηματίζουμε τον δρόμο:
D E F G A B C D.
Δηλαδή πάλι παίζουμε τις νότες της κλίμακας C ματζόρε, όμως τώρα αρχίζουμε και τελειώνουμε στη νότα D και η κλίμακα τώρα ηχεί να έχει τονική την D.
Αυτή η νέα κλίμακα πλέον δεν ηχεί σαν την C. Αν τη συγκρίνουμε με την D ματζόρε που οι νότες τις είναι: D E F# G A B C# D η δε παράσταση της με αριθμούς –όπως ισχύει για όλες τις ματζόρε κλίμακες είναι: 1 2 3 4 5 6 7 8 -παρατηρούμε ότι η νέα κλίμακα περιέχει F φυσικό και C φυσικό που είναι οι δύο σπουδαίες νότες της νέας κλίμακας.
Δηλαδή αλλάζοντας την 3η και 7η νότα της D ματζόρε ό ήχος αλλάζει δραματικά και η νέα κλίμακα λέγεται Δρόμος Δωρικός {Dorian Mode}.
Ας θεωρούμε από τώρα και στο εξής-για ταχύτερη εκμάθηση- ότι η νέα κλίμακα Dorian ,όπως με τον ίδιο τρόπο θα σχηματιστούν και οι λοιποί δρόμοι, δεν έχει καμιά σχέση με την C, αλλά με την D ματζόρε.
Άρα η σύγκριση της Dorian με την D ματζόρε δίνει: 1 2 b3 4 5 6 b7 8.
Τα Modes μεταδόθηκαν σ’ όλον τον κόσμο από τους αρχαίους Έλληνες που είχαν την ιδέα ότι : ‘’Παίρνεις μια κλίμακα (Πχ CDEFGABC), την αντιστρέφεις (CBAGFEDC) έτσι ώστε κάθε νότα της να λειτουργεί σαν τονική’’. Δηλαδή:
1. C - Ionian
2. B - Dorian
3. A - Phrygian
4. G - Lydian
5. F - Mixolydian
6. E- Aeolian
7. D- Locrian
Παραδόξως όμως οι εκκλησίες της Δυτικής Ευρώπης αντέστρεψαν ξανά τη σειρά σε:
1. C- Ionian {Είναι η γνωστή Ματζόρε Κλίμακα –Το λεγόμενο Straight Harp ή 1st position στις διατονικές φυσαρμόνικες}
2. D-Dorian { Είναι γνωστή και σαν Celtic Minor Scale}
3. E-Phrygian { Είναι η κλίμακα οριεντάλ}
4. F-Lydian { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}
5. G-Mixolydian {Είναι γνωστή και σαν Celtic Major Scale ή το Cross Harp ή 2nd Position στις διατονικές φυσαρμόνικες }
6. A-Aeolian {Είναι γνωστή και σαν Natural Minor Scale}
7. B-Locrian {Ακούγεται τόσο παράξενα που σπάνια χρησιμοποιείται}
Δυστυχώς αυτή είναι η σειρά που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα.
Οι πιο κοινοί δρόμοι , στις λαϊκές και παραδοσιακές μουσικές σήμερα είναι:
Ionian, Dorian, Mixolydian και Aeolian . Οι υπόλοιποι δρόμοι σήμερα σχεδόν ποτέ δεν χρησιμοποιούνται.
Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/6ru9vv3o0dpel5l3qz8q
Υπάρχουν 7 modes σε κάθε κλειδί – Ένα mode για κάθε νότα της κλίμακας.
Όμως για καλύτερη κατανόηση ας πάρουμε ένα παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε ότι έχεις μια φυσαρμόνικα στο κλειδί του G:
Τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτή τη φυσαρμόνικα στο κλειδί του G για να παίξεις 7 modes – έναν για κάθε νότα της κλίμακας G.
1. Ionian (major) – G
2. Dorian – A
3. Phrygian – B
4. Lydian – C
5. Mixolydian (dominant 7) – D
6. Aeolian (minor) – E
7. Locrian F#
Phrygian Mode: Ήταν η αιτία για το γράψιμο αυτού του άρθρου:
To Phrygian Mode έχει έναν λυπητερό ήχο και ακούγεται σε εκατοντάδες Ισπανικά , Εβραϊκά και τσιγγάνικα μουσικά κομμάτια. Οι συνθέτες χρησιμοποιούν αυτό το mode όταν θέλουν η μουσική τους να ηχεί oriental.
H Phrygian dominant scale {Hitzaz or hijaz ηχητικά ίδιο με την mixolydian b9 b13} χρησιμοποιείται στην Ελληνική, Τούρκική, Αραβική, Ινδική ….μουσική και κατασκευάζεται από τον Phrygian Mode αυξάνοντας κατά ένα ημιτόνιο την 3η του Phrygian mode και είναι η 5η της harmonic minor scale {5η είναι η δεσπόζουσα}.
Εμπεριέχει τη λέξη Dominant=Δεσπόζουσα , διότι έχει μια 3η μεγάλη (ματζόρε) νότα και μια με ύφεση στην 7η νότα.
Για παράδειγμα:
C Phrygian Mode : C – Db – Eb – F – G – Ab – Bb
C Phrygian Dominant Scale : C – Db – E – F – G – Ab – Bb
Fm Harmonic : F – G – Ab – Bb – C – Db – E – F
Παραδείγματα των 7 δρόμων
Η γνώση των κλιμάκων είναι σπουδαία για οποιονδήποτε μουσικό επιθυμεί να καταλαβαίνει το πώς μια μελωδία σχετίζεται με τις αλλαγές των ακόρντων.
Τέτοια γνώση επιτρέπει να κατανοήσουμε τι κλίμακες να συσχετίσουμε σε διαφορετικά ακόρντα.
Όπως είπαμε η κλίμακα ματζόρε έχει 7 νότες και άρα υπάρχουν 7 modes.
Παράδειγμα: Παίζοντας τις 7 νότες της κλίμακας C ,αν ξεκινήσουμε από την 3η νότα {Ε} τότε στην πραγματικότητα παίζουμε την κλίμακα C ματζόρε στον 3ο mode-δηλαδή στον Phrygian Mode - ‘Φρύγιο Δρόμο’.
Επομένως, υπάρχουν 7 ‘δρόμοι’ ματζόρε για κάθε νότα. Εδώ είναι ένα διάγραμμα με τους 7 δρόμους της κλίμακας C ματζόρε και των αντίστοιχων ακόρντων:
Βλέπε ΕΔΩ : Διάγραμμα 1ον
http://www.box.net/shared/tpzkrllkcn8p2ke1fgy3
Τα ακόρντα δημιουργούνται από την Τονική , την 3η και την 7η εκάστης κλίμακας.
Επομένως διαβάζοντας πχ Β {Σί} ημι-ελαττωμένη συγχορδία(ακόρντο) σε κάποιο διάγραμμα , μπορούμε να παίξουμε το δρόμο Β Locrian (που αντιστοιχεί στην κλίμακα C ματζόρε}.
Ομοίως διαβάζοντας G7 ακόρντο μπορούμε να παίξουμε τον δρόμο G Mixolydian (που αντιστοιχεί στην κλίμακα C ματζόρε).
Με τον τρόπο αυτό υπάρχουν 7 δρόμοι {Modes } για κάθε νότα στην Δυτική χρωματική κλίμακα.
Μαθαίνοντας πως και πότε να παίζετε τον κάθε ένα από τους 7 δρόμους και για τις 12 κλίμακες ματζόρε θα έχετε αποκτήσει γνώσεις για 7Χ12=84 κλίμακες.
Το ίδιο ισχύει και για τις Μινόρε Κλίμακες.
Για κάποιον που επιθυμεί να μάθει και τους 7 δρόμους ,μια καλή άσκηση είναι να μάθει να τις παίζει όλες αρχίζοντας όμως από την ίδια νότα.
Το παρακάτω παράδειγμα δίνει όλους τους 7 δρόμους ξεκινώντας από το C για τις κλίμακες ματζόρε :ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/nbo90c7gpob68zoel835
Δρόμοι Κλιμάκων Μινόρε:
Το παρακάτω διάγραμμα δίνει τους δρόμους για τις κλίμακες μινόρε: ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/qpucfe6v63p2vjafz38y
ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ ΔΡΟΜΟΙ:
Με τα παρακάτω σχεδιαγράμματα θα κατανοήσετε καλύτερα τους δρόμους.ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/uknxm41fgj54olk8re7o
Έγραψα αυτό το άρθρο σε απλή και πιστεύω κατανοητή μορφή μετά το αποτέλεσμα της ‘’ανακάλυψης’’ μετατροπής μιας οποιουδήποτε κλειδιού διατονικής φυσαρμόνικας Ματζόρε σε διατονική Χιτζάζ του ίδιου κλειδιού, όπως φαίνεται ΕΔΩ:
http://www.noiz.gr/index.php?topic=188657.new;topicseen#new
Επειδή γίνεται και έγινε στο παρελθόν πολύς λόγος για κλίμακες και δρόμους (τρόπους) και αρκετοί ενδιαφέρονται να μάθουν απέστειλα το παρόν να δημοσιευτεί σαν άρθρο αλλά επειδή μέχρι τώρα δεν έγινε το παρουσιάζω εδώ.
Ο παρών οδηγός είναι ένα είδος Reference Data των modes και πιστεύω ότι είναι πλήρως εκπαιδευτικός και ίσως τα σχόλια και οι παρατηρήσεις σας να μας δώσουν κάτι παραπάνω από τα εδώ περιγραφόμενα.
Κλίμακες
Κλίμακα είναι ο δρόμος για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική Κλίμακα σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.
Οποιαδήποτε άλλη κλίμακα (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες νότες από την Χρωματική Κλίμακα.
Κλίμακα Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.
Κλίμακα Μινόρε:Υπάρχουν 3 κλίμακες:
1.Μινόρε Φυσικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η και 5η και 6η.
C nat minor = C - D - Eb - F - G - Ab - Bb - C
2. Μινόρε Αρμονικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η , 5η και 6η και 7η και 8η.
C harmonic minor = C - D - Eb - F - G - Ab - B - C
3. Μινόρε Μελωδικό (jazz) : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.
C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B – C
Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε περισσότερο τις Κλίμακες Ματζόρε και Μινόρε Αρμονικό.
Δείτε εδώ την ακολουθία τόνων και ημιτονίων αυτών των κλιμάκων:
http://www.box.net/shared/0cm8gduisr812is5as1z
Δρόμοι - Modes
Στη Δυτική μουσική υπάρχει ένας πεπερασμένος αριθμός συνδυασμών από νότες μεταξύ τονικής και μιας οκτάβας ενώ στην Ανατολική μουσική ο αριθμός αυτός των συνδυασμών είναι πιο ανοικτός.
Έχεις ακούσει ένα κομμάτι μουσικής και σκέφτηκες ότι μπορεί να ηχεί παράξενα; Πιθανώς τότε να ακούς έναν ‘Δρόμο = Mode’ που είναι κλίμακα που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια. Αυτοί οι Modes είναι σε χρήση και σήμερα .
Σαν δρόμο θα θεωρήσουμε έναν τρόπο χειρισμού των νοτών μιας κλίμακας ώστε να παράγουμε μια δομή διαστημάτων διαφορετική απ’ αυτή της κλίμακας ματζόρε έτσι ώστε να παράγουμε μια κλίμακα που θα έχει διαφορετική ποιότητα ήχου αλλά και διάθεση (πχ ο δρόμος Phrygian είναι λυπητερός ).
Η καλή κατανόηση των δρόμων όχι μόνο θα αυξήσει τη γνώση για την οργάνωση της μουσικής αλλά και θα δώσει τη δυνατότητα για αυτοσχεδιασμούς σε στυλ μουσικής όπως jazz , blues και hitzaz.
Οι δρόμοι σχηματίζονται παίρνοντας μια κλίμακα και ξεκινώντας και τελειώνοντας σε μια νότα, εντός της κλίμακας, που είναι όμως διαφορετική απ’ ότι η τονική νότα της κλίμακας απ’ την οποία πάρθηκε.
Πχ αν πάρουμε τη κλίμακα C ματζόρε: C D E F G A G C και ξεκινήσουμε από και σταματήσουμε στη νότα D -αντί για την τονική C- τότε σχηματίζουμε τον δρόμο:
D E F G A B C D.
Δηλαδή πάλι παίζουμε τις νότες της κλίμακας C ματζόρε, όμως τώρα αρχίζουμε και τελειώνουμε στη νότα D και η κλίμακα τώρα ηχεί να έχει τονική την D.
Αυτή η νέα κλίμακα πλέον δεν ηχεί σαν την C. Αν τη συγκρίνουμε με την D ματζόρε που οι νότες τις είναι: D E F# G A B C# D η δε παράσταση της με αριθμούς –όπως ισχύει για όλες τις ματζόρε κλίμακες είναι: 1 2 3 4 5 6 7 8 -παρατηρούμε ότι η νέα κλίμακα περιέχει F φυσικό και C φυσικό που είναι οι δύο σπουδαίες νότες της νέας κλίμακας.
Δηλαδή αλλάζοντας την 3η και 7η νότα της D ματζόρε ό ήχος αλλάζει δραματικά και η νέα κλίμακα λέγεται Δρόμος Δωρικός {Dorian Mode}.
Ας θεωρούμε από τώρα και στο εξής-για ταχύτερη εκμάθηση- ότι η νέα κλίμακα Dorian ,όπως με τον ίδιο τρόπο θα σχηματιστούν και οι λοιποί δρόμοι, δεν έχει καμιά σχέση με την C, αλλά με την D ματζόρε.
Άρα η σύγκριση της Dorian με την D ματζόρε δίνει: 1 2 b3 4 5 6 b7 8.
Τα Modes μεταδόθηκαν σ’ όλον τον κόσμο από τους αρχαίους Έλληνες που είχαν την ιδέα ότι : ‘’Παίρνεις μια κλίμακα (Πχ CDEFGABC), την αντιστρέφεις (CBAGFEDC) έτσι ώστε κάθε νότα της να λειτουργεί σαν τονική’’. Δηλαδή:
1. C - Ionian
2. B - Dorian
3. A - Phrygian
4. G - Lydian
5. F - Mixolydian
6. E- Aeolian
7. D- Locrian
Παραδόξως όμως οι εκκλησίες της Δυτικής Ευρώπης αντέστρεψαν ξανά τη σειρά σε:
1. C- Ionian {Είναι η γνωστή Ματζόρε Κλίμακα –Το λεγόμενο Straight Harp ή 1st position στις διατονικές φυσαρμόνικες}
2. D-Dorian { Είναι γνωστή και σαν Celtic Minor Scale}
3. E-Phrygian { Είναι η κλίμακα οριεντάλ}
4. F-Lydian { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}
5. G-Mixolydian {Είναι γνωστή και σαν Celtic Major Scale ή το Cross Harp ή 2nd Position στις διατονικές φυσαρμόνικες }
6. A-Aeolian {Είναι γνωστή και σαν Natural Minor Scale}
7. B-Locrian {Ακούγεται τόσο παράξενα που σπάνια χρησιμοποιείται}
Δυστυχώς αυτή είναι η σειρά που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα.
Οι πιο κοινοί δρόμοι , στις λαϊκές και παραδοσιακές μουσικές σήμερα είναι:
Ionian, Dorian, Mixolydian και Aeolian . Οι υπόλοιποι δρόμοι σήμερα σχεδόν ποτέ δεν χρησιμοποιούνται.
Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/6ru9vv3o0dpel5l3qz8q
Υπάρχουν 7 modes σε κάθε κλειδί – Ένα mode για κάθε νότα της κλίμακας.
Όμως για καλύτερη κατανόηση ας πάρουμε ένα παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε ότι έχεις μια φυσαρμόνικα στο κλειδί του G:
Τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτή τη φυσαρμόνικα στο κλειδί του G για να παίξεις 7 modes – έναν για κάθε νότα της κλίμακας G.
1. Ionian (major) – G
2. Dorian – A
3. Phrygian – B
4. Lydian – C
5. Mixolydian (dominant 7) – D
6. Aeolian (minor) – E
7. Locrian F#
Phrygian Mode: Ήταν η αιτία για το γράψιμο αυτού του άρθρου:
To Phrygian Mode έχει έναν λυπητερό ήχο και ακούγεται σε εκατοντάδες Ισπανικά , Εβραϊκά και τσιγγάνικα μουσικά κομμάτια. Οι συνθέτες χρησιμοποιούν αυτό το mode όταν θέλουν η μουσική τους να ηχεί oriental.
H Phrygian dominant scale {Hitzaz or hijaz ηχητικά ίδιο με την mixolydian b9 b13} χρησιμοποιείται στην Ελληνική, Τούρκική, Αραβική, Ινδική ….μουσική και κατασκευάζεται από τον Phrygian Mode αυξάνοντας κατά ένα ημιτόνιο την 3η του Phrygian mode και είναι η 5η της harmonic minor scale {5η είναι η δεσπόζουσα}.
Εμπεριέχει τη λέξη Dominant=Δεσπόζουσα , διότι έχει μια 3η μεγάλη (ματζόρε) νότα και μια με ύφεση στην 7η νότα.
Για παράδειγμα:
C Phrygian Mode : C – Db – Eb – F – G – Ab – Bb
C Phrygian Dominant Scale : C – Db – E – F – G – Ab – Bb
Fm Harmonic : F – G – Ab – Bb – C – Db – E – F
Παραδείγματα των 7 δρόμων
Η γνώση των κλιμάκων είναι σπουδαία για οποιονδήποτε μουσικό επιθυμεί να καταλαβαίνει το πώς μια μελωδία σχετίζεται με τις αλλαγές των ακόρντων.
Τέτοια γνώση επιτρέπει να κατανοήσουμε τι κλίμακες να συσχετίσουμε σε διαφορετικά ακόρντα.
Όπως είπαμε η κλίμακα ματζόρε έχει 7 νότες και άρα υπάρχουν 7 modes.
Παράδειγμα: Παίζοντας τις 7 νότες της κλίμακας C ,αν ξεκινήσουμε από την 3η νότα {Ε} τότε στην πραγματικότητα παίζουμε την κλίμακα C ματζόρε στον 3ο mode-δηλαδή στον Phrygian Mode - ‘Φρύγιο Δρόμο’.
Επομένως, υπάρχουν 7 ‘δρόμοι’ ματζόρε για κάθε νότα. Εδώ είναι ένα διάγραμμα με τους 7 δρόμους της κλίμακας C ματζόρε και των αντίστοιχων ακόρντων:
Βλέπε ΕΔΩ : Διάγραμμα 1ον
http://www.box.net/shared/tpzkrllkcn8p2ke1fgy3
Τα ακόρντα δημιουργούνται από την Τονική , την 3η και την 7η εκάστης κλίμακας.
Επομένως διαβάζοντας πχ Β {Σί} ημι-ελαττωμένη συγχορδία(ακόρντο) σε κάποιο διάγραμμα , μπορούμε να παίξουμε το δρόμο Β Locrian (που αντιστοιχεί στην κλίμακα C ματζόρε}.
Ομοίως διαβάζοντας G7 ακόρντο μπορούμε να παίξουμε τον δρόμο G Mixolydian (που αντιστοιχεί στην κλίμακα C ματζόρε).
Με τον τρόπο αυτό υπάρχουν 7 δρόμοι {Modes } για κάθε νότα στην Δυτική χρωματική κλίμακα.
Μαθαίνοντας πως και πότε να παίζετε τον κάθε ένα από τους 7 δρόμους και για τις 12 κλίμακες ματζόρε θα έχετε αποκτήσει γνώσεις για 7Χ12=84 κλίμακες.
Το ίδιο ισχύει και για τις Μινόρε Κλίμακες.
Για κάποιον που επιθυμεί να μάθει και τους 7 δρόμους ,μια καλή άσκηση είναι να μάθει να τις παίζει όλες αρχίζοντας όμως από την ίδια νότα.
Το παρακάτω παράδειγμα δίνει όλους τους 7 δρόμους ξεκινώντας από το C για τις κλίμακες ματζόρε :ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/nbo90c7gpob68zoel835
Δρόμοι Κλιμάκων Μινόρε:
Το παρακάτω διάγραμμα δίνει τους δρόμους για τις κλίμακες μινόρε: ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/qpucfe6v63p2vjafz38y
ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ ΔΡΟΜΟΙ:
Με τα παρακάτω σχεδιαγράμματα θα κατανοήσετε καλύτερα τους δρόμους.ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/uknxm41fgj54olk8re7o
Τελευταία επεξεργασία από moderator: