Wow! είπε:
Με την άδειά σας, ας καταγραφεί και η κάθετη διαφωνία μου με αυτή τη τοποθέτηση, και όσον αφορά την ουσία της, και όσον αφορά το ότι επιλέχθηκε ο Σαββόπουλος σαν παράδειγμα για την παρουσίασή της.
Φυσικά ο Σαββόπουλος αποτελεί ένα παράδειγμα και όχι επιχείρημα, και ως έτσι το χρησιμοποιώ το όνομα (θα μπορούσα να έβαζα και τον Χατζιδάκη και τον Θεοδωράκη αν θες, απλά τυχνάνω μεγάλος "φαν" το Σαββόπουλου!)
Ο Σαββόπουλος, έτυχε να είναι αρεστός σε ένα (συγκεκριμένης πολιτικής τοποθέτησης) ακροατήριο, από τα νιάτα του. Όπως λέει και ο ίδιος (στο τραγούδι "Είδα τη Σούλα και τον Δεσποτίδη" [Μη πετάξεις τίποτα (Polydor, 1994)]: "Μαζί τους ήμουνα στην άλλη αριστερά, που είδε τον κόσμο αχ... σαν έργο τέχνης".
Συμφωνούμε εδώ. Κανένα πρόβλημα.
Αυτή η ταύτιση θέσεων με το φερόμενο ως προοδευτικό κοινό της νεότητάς του, δημιούργησε την εντύπωση ότι το καλύτερο μέρος του έργου του έρχεται από εκείνη την περίοδο, ΕΝΩ η πραγματικότητα είναι ότι ο πρώτος σοβαρός δίσκος που έβγαλε ήταν η Ρεζέρβα (Lyra, 1979), και μεγάλο μέρος των μετέπειτα άλμπουμ.
Εδώ είναι που διαφωνούμε (και με τα παρακάτω).
Εγώ κρίνω τη
μουσική του, καθαρά, σχεδόν όχι το στίχο (ομολογώ, ελαττωμά μου), ενώ εσύ απλά δηλώνεις την "πραγματικότητα", χωρίς κανένα κριτήριο, τουλάχιστον προς το κοινό του νοιζ που σε διαβάζει!
Θα επιμέινω, με τις μουσικές γνώσεις που έχω, να διακρίνω μία στείρα παραγωγή του συγκεκριμένου, αφου συζητάμε τον συγκεκριμένο, απο μια εποχή και μετά. Μπορεί να πιστευείς ότι υπάρχουν πολιτικοί λογοι αλλα παραμένει ότι η συνθετική του δουλειά είναι πλέον ελάχιστη, σε σχέση με παλαιότερα χρόνια.
Σε αυτή τη "δεύτερη" περίοδο, ο Σαββόπουλος γινόταν σταδιακά πιο απρόθυμος να ευαρεστήσει το παραδοσιακά αριστερό κοινό του, για διάφορους λόγους: πρώτον ο ίδιος είχε ασπαστεί την μοναστικώς οριζόμενη ορθοδοξία, δεύτερον αναγνώριζε την ανικανότητα της ελληνικής αριστεράς να έχει απαντήσεις για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα και τρίτον (όπως και πολλοί άλλοι έντιμοι αριστεροί) βασανίστηκε από τις αποκαλύψεις που συνόδευσαν την κατάρρευση του φερόμενου ως υπαρκτού σοσιαλισμού "Εφιάλτης ήταν το είδωλο, αλήθεια όμως το πάθος" έλεγε στο τραγούδι "Μέρες καλύτερες θα' ρθουν" (πάλι από το "Μη πετάξεις τίποτα").
Πρόσεξε (και για τα παραπάνω σχόλιά μου), ότι δεν διαφωνώ 100%, απλά βρίσκω και άλλους λόγους επ'αυτού.
Βεβαίως υπάρχει η πιθανότητα να "μην θελει να ευχαριστήσει", πλέον το κοινό, και άρα πάει στην άκρη.
Εγω θα εξακολουθήσω να βρίσκω επαναστατικό, αν θες, τη Μαύρη θάλασσα και το Μπάλος, που πιάνει μια πλευρά δίσκου. Για τα Ελληνικά δεδομένα, αυτά τα πράγματα ήταν επαναστατικά, τουλάχιστον απ'τη ματιά μου. Όχι ένας κύκλος τραγουδιών, ΕΝΑ τραγούδι. Πολιτικό, ΟΧΙ αριστερό. Κοινωνικό, ΟΧΙ κομματικό. Ο Σαββόπουλος του κήπου του τρελλού, δεν είναι τίποτα τέτοιο. Σχολιάζει τις φυλακές, τραγουδάει για την συννεφούλα του και την Άννα, κλπ...
Η σταδιακή αδιαφορία των δημιουργών για το κοινό που τους χειροκροτούσε στα νιάτα τους, η ανικανότητα πολλών από το κοινό να παρακολουθήσουν τους δημιουργούς όταν αυτοί ωριμάζουν, η παραχάραξη της ιστορίας τους από κακοπροαίρετη κριτική - όλα αυτά είναι κοινότατα φαινόμενα που έχουν καταγραφεί σε πλειάδα τραγουδοποιών (ο Ντύλαν, είναι ένα άλλο παράδειγμα), αλλά και ζωγράφων, και σκηνοθετών κλπ.
Δηλ, οι καλιτέχνες ωριμάζουν και το κοινό τους παρατάει; Μπορει, και φυσικά συμβάινει και αυτό, αφού το κοινό έχει κίνηση απο τους νέους, άρα αυτόματα συμβαίνει ΚΑΙ ΑΥΤΟ.
Εγώ θα πω ότι και οι ίδιοι δεν μπορούν να ακολουθήσουν τον παλμό της κοινωνίας, και θέτουν τους εαυτούς τους εκτός.
---
Καμία σχέση λοιπόν με την ιδέα ότι ο ανθρώπινος νους γίνεται πιο ισχνός όσο μεγαλώνει ο άνθρωπος - αντίθετα (υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει κάποια εκφυλιστική ασθένεια, ή κάποιο ατύχημα που να βλάψει τον ανθρώπινο οργανισμό), είναι απόλυτα αναμενόμενο ότι ένας μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωπος έχει να πει και να κάνει πολύ σημαντικότερα πράγματα από έναν 25χρονο (π.χ.). Αυτός είναι ο λόγος για το ότι (εδώ και χιλιετίες) θεωρείται ότι στις δύσκολες στιγμές, οι κοινωνίες απευθύνονται στους "ηλικιωμένους σοφούς τους" για να ξεπεράσουν κρίσεις.
Μα δεν απέδειξες τίποτα... ???
Οι σοφοί γέροντες χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους και την εμπειρία τους, οι νέοι την ορμή, τα νιάτα, την όρεξη και αν θέλουμε την έμπνευση και τις ιδέες.
Το ότι στις μέρες μας, το παραπάνω αξίωμα έχει αντικατασταθεί από το απευθύνεσθαι σε golden boys (δεξιάς ή αριστερής προέλευσης)... χμμμ... ετοιμαστείτε να το πληρώσετε.
Απέχω άπο τέτοιου τύπου ιδέες, και ειδικά για διαχωρισμό δεξιάς-αριστεράς κλπ. Δεν με απασχολεί το κομματικό και αηδιάζω με τις ειδήσεις, όλων των καναλιών ανεξαιρέτος (στην Ελλάδα).