- Μηνύματα
- 1,495
- Πόντοι
- 7,473
Λοιπόν σκεφτόμουν πολύ καιρό τώρα να ξεκινήσω μια τέτοια κουβέντα σχετικά με τις διαφορές ανάμεσα στην χρήση αναλογικών δυναμικών επεξεργαστών και ισοσταθμιστών σε σχέση με αντίστοιχες software εφαρμογές (plugins)....
Δεν είμαι σίγουρος αν το θέμα θα πρέπει να είναι analog hardware vs plugins ή πιο γενικά outboard hardware (analog and digital) vs software plugins με την έννοια ότι υπάρχουν πολλές hardware ψηφιακές εφαρμογές που κατά την γνώμη μου δεν μπορούν να βρίσκονται στην ίδια κατηγορία με τα software plugins (λόγω συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής και κατασκευαστικής προσσέγγισης δεν είναι απλά "αλγόριθμοι" η απόδοση των οποίων εξαρτάται άμεσα από το υπόλοιπο setup του DAW μας)....δεν θεωρώ πως σκοπός της συγκεκριμένης κουβέντας είναι να εξυψώσει ή να μειώσει την μία ή την άλλη πλευρά αλλά αντίθετα να φανερώσει τα συν και τα πλην και ίσως και κάποια tips για να μπορέσει κάποιος να εκμεταλευτεί με τον καλύτερο τρόπο τους δύο αυτούς "κόσμους" αλλά και ίσως να διευκολυνθεί σε μια τυχόν επιλογή...
Νομίζω το καλύτερο θα ήταν να αναφέρει ο καθένας την άποψη του συνολικά για το θέμα, δηλαδή αυτά που θεωρεί υπέρ και κατά σε κάθε περίπτωση και να μην αναλωθούμε σε απλή αναφορά μηχανημάτων και plugins...θέλω να πω πως τα παραδείγματα είναι πάντα ευπρόσδεκτα και χρήσιμα αλλά ατάκες του στυλ "έχω το τάδε plugin και πραγματικά κλωτσάει κ**ους!!" ;D ;D από μόνες τους δεν λένε και πολλά :....ακόμη πιο ευπρόσδεκτα είναι τα ηχητικά παραδείγματα με την μορφή κλιπ....θα προσπαθήσω πχ. από την πλευρά μου μόλις βρω λίγο χρόνο να ανεβάσω συγκριτικά κλιπ ανάμεσα σε αναλογικά hardware outboard και plugins που θεωρητικά προσομειώνουν τον ίδιο τρόπο λειτουργείας με τις ίδιες γενικές ρυθμίσεις(πχ ένας κλασσικός vari mu compressor και ένα soft plugin που προσωμειώνει τον τρόπο λειτουργείας του ή αντίστοιχα ένας FET, Opto, VCA κλπ κλπ)
Μετά την βαρετή εισαγωγή ;D , θα ξεκινήσω με μια δική μου γενική θέση....
θεωρώ πως στην πραγματικότητα μιλάμε για δύο τελείως διαφορετικούς κόσμους με πολλά υπέρ και κατά και για τις δύο πλευρές.... σίγουρα δεν αναιρεί ο ένας την ύπαρξη του άλλου στο σύγχρονο recording περιβάλλον ...έτσι από την μια (analog) έχουμε τη συνολική κατασκευή (topology,υλικά, transformers) που επιδρά καταλυτικά στον ήχο (χρώμα?), τις άπειρες κλασσικές υλοποιήσεις που έχουν "στιγματίσει" με την ιδιαίτερη ηχητική συμπεριφορά τους την έως σήμερα δισκογραφημένη μουσική (ειδικά όταν μιλάμε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συμπιεστών λυχνίας ή των passive Pultec style EQs), τις κατασκευαστικές - τεχνολογικές "αδυναμίες" που μετατρέπονται σε πλεονέκτημα προσθέτωντας ηχοχρώματα στην ηχητική μας "παλέτα" (πχ το "άγαρμπο" και ισοπεδωτικό compression μαζί με το pumping effect που προκαλεί ένας VCA comp με ακραία settings αποτελεί σήμα κατατεθέν σε όλες τις ποπ - και όχι μόνο - παραγωγές των 80ς )....
Από την άλλη (digital) έχουμε προτόγνωρες ευκολίες και δυνατότητες (απομνημόνευση των ρυθμίσεων μας, αυτοματισμός, άπειρα - θεωρητικά τουλάχιστον - instances του ίδιου plugin μέσα σε ένα project, απεριόριστες δυνατότητες routing, δεν χρειάζονται συντήρηση ;D ;D και βέβαια χαμηλό κόστος) κάποιες αρκετά πιστές προσομειώσεις hardware (ειδικά όταν αυτά προέρχονται ήδη από τον ψηφιακό χώρο πχ η σειρά sonnox της Sony βασισμένη στην ψηφιακή κονσόλα Oxford) αλλά και η ύπαρξη προτοποριακών υλοποιήσεων όπως τα non linear eq και τα brickwall limiters με δυνατότητα lookahead (τώρα αν τα τελευταία βοηθήσαν η έβλαψαν την μουσική είναι άλλη κουβέντα )....
Σε γενικές γραμμές θεωρώ πως οι δύο τεχνολογίες συμπληρώνουν η μια την άλλη αλλά το software απέχει αρκετά ακόμα από το να κλονωποιήσει "κλασσικές" υλοποιήσεις (δυστυχώς ένα όμορφο και εντυπωσιακό GUI δεν αρκεί ) ειδικά στον χώρο των δυναμικών επεξεργαστών και ισοσταθμιστών.... πιστεύω πως και εδώ το μέλλον θα είναι η τεχνολογία των impulses (ρίξτε μια ματιά στο Nebulla - αν και σε μάλλον εμβρυικό στάδιο ακόμα, αφήνει πολλές υποσχέσεις) .....βέβαια πολλές φορές κάποιες προσομειώσεις "χαλαρά" βασισμένες σε κάποιο hardware outboard έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα.....παρ'όλα αυτά προσωπικά δεν βρίσκω και κάποιον ιδιαίτερο λόγο να κατευθήνεται το όλο πράγμα προς τα εκεί (προσομειώσεις) και προτιμώ τις προτότυπες σχεδιάσεις...στην τελική ανάλυση το hardware θα συνεχίσει να βρίσκεται εκεί για όποιον θέλει (και μπορεί ;D) να το αποκτήσει. Σε ότι με αφορά το πιο βασικό μειον των "εικονικών" επεξεργαστών αυτού του είδους είναι το ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά την διάρκεια του tracking και ειδικότερα πριν το A/D που για μένα τουλάχιστον είναι ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι της αλυσίδας σε σχέση με το τελικό αποτέλεσμα....
Θα επανέλθω με συγκεκριμένες αναφορές τόσο σε επεξεργαστές όσο και σε διαφορετικά στάδια μιας ηχογράφησης....
Ελπίζω να σας φανεί ενδιαφέρον το θέμα και να υπάρξουν πολλές και διαφορετικές απόψεις (να ανάψουν λίγο και τα αίματα ;D ;D ;D)...
Δεν είμαι σίγουρος αν το θέμα θα πρέπει να είναι analog hardware vs plugins ή πιο γενικά outboard hardware (analog and digital) vs software plugins με την έννοια ότι υπάρχουν πολλές hardware ψηφιακές εφαρμογές που κατά την γνώμη μου δεν μπορούν να βρίσκονται στην ίδια κατηγορία με τα software plugins (λόγω συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής και κατασκευαστικής προσσέγγισης δεν είναι απλά "αλγόριθμοι" η απόδοση των οποίων εξαρτάται άμεσα από το υπόλοιπο setup του DAW μας)....δεν θεωρώ πως σκοπός της συγκεκριμένης κουβέντας είναι να εξυψώσει ή να μειώσει την μία ή την άλλη πλευρά αλλά αντίθετα να φανερώσει τα συν και τα πλην και ίσως και κάποια tips για να μπορέσει κάποιος να εκμεταλευτεί με τον καλύτερο τρόπο τους δύο αυτούς "κόσμους" αλλά και ίσως να διευκολυνθεί σε μια τυχόν επιλογή...
Νομίζω το καλύτερο θα ήταν να αναφέρει ο καθένας την άποψη του συνολικά για το θέμα, δηλαδή αυτά που θεωρεί υπέρ και κατά σε κάθε περίπτωση και να μην αναλωθούμε σε απλή αναφορά μηχανημάτων και plugins...θέλω να πω πως τα παραδείγματα είναι πάντα ευπρόσδεκτα και χρήσιμα αλλά ατάκες του στυλ "έχω το τάδε plugin και πραγματικά κλωτσάει κ**ους!!" ;D ;D από μόνες τους δεν λένε και πολλά :....ακόμη πιο ευπρόσδεκτα είναι τα ηχητικά παραδείγματα με την μορφή κλιπ....θα προσπαθήσω πχ. από την πλευρά μου μόλις βρω λίγο χρόνο να ανεβάσω συγκριτικά κλιπ ανάμεσα σε αναλογικά hardware outboard και plugins που θεωρητικά προσομειώνουν τον ίδιο τρόπο λειτουργείας με τις ίδιες γενικές ρυθμίσεις(πχ ένας κλασσικός vari mu compressor και ένα soft plugin που προσωμειώνει τον τρόπο λειτουργείας του ή αντίστοιχα ένας FET, Opto, VCA κλπ κλπ)
Μετά την βαρετή εισαγωγή ;D , θα ξεκινήσω με μια δική μου γενική θέση....
θεωρώ πως στην πραγματικότητα μιλάμε για δύο τελείως διαφορετικούς κόσμους με πολλά υπέρ και κατά και για τις δύο πλευρές.... σίγουρα δεν αναιρεί ο ένας την ύπαρξη του άλλου στο σύγχρονο recording περιβάλλον ...έτσι από την μια (analog) έχουμε τη συνολική κατασκευή (topology,υλικά, transformers) που επιδρά καταλυτικά στον ήχο (χρώμα?), τις άπειρες κλασσικές υλοποιήσεις που έχουν "στιγματίσει" με την ιδιαίτερη ηχητική συμπεριφορά τους την έως σήμερα δισκογραφημένη μουσική (ειδικά όταν μιλάμε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συμπιεστών λυχνίας ή των passive Pultec style EQs), τις κατασκευαστικές - τεχνολογικές "αδυναμίες" που μετατρέπονται σε πλεονέκτημα προσθέτωντας ηχοχρώματα στην ηχητική μας "παλέτα" (πχ το "άγαρμπο" και ισοπεδωτικό compression μαζί με το pumping effect που προκαλεί ένας VCA comp με ακραία settings αποτελεί σήμα κατατεθέν σε όλες τις ποπ - και όχι μόνο - παραγωγές των 80ς )....
Από την άλλη (digital) έχουμε προτόγνωρες ευκολίες και δυνατότητες (απομνημόνευση των ρυθμίσεων μας, αυτοματισμός, άπειρα - θεωρητικά τουλάχιστον - instances του ίδιου plugin μέσα σε ένα project, απεριόριστες δυνατότητες routing, δεν χρειάζονται συντήρηση ;D ;D και βέβαια χαμηλό κόστος) κάποιες αρκετά πιστές προσομειώσεις hardware (ειδικά όταν αυτά προέρχονται ήδη από τον ψηφιακό χώρο πχ η σειρά sonnox της Sony βασισμένη στην ψηφιακή κονσόλα Oxford) αλλά και η ύπαρξη προτοποριακών υλοποιήσεων όπως τα non linear eq και τα brickwall limiters με δυνατότητα lookahead (τώρα αν τα τελευταία βοηθήσαν η έβλαψαν την μουσική είναι άλλη κουβέντα )....
Σε γενικές γραμμές θεωρώ πως οι δύο τεχνολογίες συμπληρώνουν η μια την άλλη αλλά το software απέχει αρκετά ακόμα από το να κλονωποιήσει "κλασσικές" υλοποιήσεις (δυστυχώς ένα όμορφο και εντυπωσιακό GUI δεν αρκεί ) ειδικά στον χώρο των δυναμικών επεξεργαστών και ισοσταθμιστών.... πιστεύω πως και εδώ το μέλλον θα είναι η τεχνολογία των impulses (ρίξτε μια ματιά στο Nebulla - αν και σε μάλλον εμβρυικό στάδιο ακόμα, αφήνει πολλές υποσχέσεις) .....βέβαια πολλές φορές κάποιες προσομειώσεις "χαλαρά" βασισμένες σε κάποιο hardware outboard έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα.....παρ'όλα αυτά προσωπικά δεν βρίσκω και κάποιον ιδιαίτερο λόγο να κατευθήνεται το όλο πράγμα προς τα εκεί (προσομειώσεις) και προτιμώ τις προτότυπες σχεδιάσεις...στην τελική ανάλυση το hardware θα συνεχίσει να βρίσκεται εκεί για όποιον θέλει (και μπορεί ;D) να το αποκτήσει. Σε ότι με αφορά το πιο βασικό μειον των "εικονικών" επεξεργαστών αυτού του είδους είναι το ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά την διάρκεια του tracking και ειδικότερα πριν το A/D που για μένα τουλάχιστον είναι ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι της αλυσίδας σε σχέση με το τελικό αποτέλεσμα....
Θα επανέλθω με συγκεκριμένες αναφορές τόσο σε επεξεργαστές όσο και σε διαφορετικά στάδια μιας ηχογράφησης....
Ελπίζω να σας φανεί ενδιαφέρον το θέμα και να υπάρξουν πολλές και διαφορετικές απόψεις (να ανάψουν λίγο και τα αίματα ;D ;D ;D)...