Αρμονική ανάλυση- Sunny

TbTr

Νέο μέλος
Μηνύματα
40
Πόντοι
6
Θα μπορούσε κάποιος να με βοηθήσει στην αρμονική ανάλυση του κοματιού Sunny ξεκινώντας απο Λα.

Bobby Hebb "Sunny" (1966). - YouTube

Το κομμάτι δεν είναι σε Λα νομίζω αλλά μην σας μπερδέψει αυτό απλά το έβαλα για να καταλάβετε ποιό κομμάτι εννοώ

sunny.jpg

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Am7 = Im7 σε A minor

Gm7 C7 - Fmaj7 = ii-V-I σε F major

Bm7 E7 = ii-V σε Α major ή Α melodic minor*

Bb7 = IV7 σε F major [παίζεις Bb Lydian dominant δηλ. F melodic minor]

Bm7b5 - E7#9 - Am7 = ii-V-i σε A minor

*πολλοί παίζουν Bm7b5 αντί για Bm7 οπότε έχουμε ένα ii-V-i σε A minor

 
Αλλάζει τονικό κέντρο? Κάπως λέγεται αυτό? μετατροπία?

Σε ευχαριστώ πολύ!

 
spy είπε:
Am7 = Im7 σε A minor

Gm7 C7 - Fmaj7 = ii-V-I σε F major

Bm7 E7 = ii-V σε Α major ή Α melodic minor*

Bb7 = IV7 σε F major [παίζεις Bb Lydian dominant δηλ. F melodic minor]

Bm7b5 - E7#9 - Am7 = ii-V-i σε A minor

*πολλοί παίζουν Bm7b5 αντί για Bm7 οπότε έχουμε ένα ii-V-i σε A minor
Την Gm7 δεν μπορεις να την παρεις σαν Modal interchange απο λυδιο και να παρει φρυγια?

Επισης η Bb7 ειναι αντικατασταση τριτονου subV7/I7

 
TbTr είπε:
Αλλάζει τονικό κέντρο? Κάπως λέγεται αυτό? μετατροπία?

Σε ευχαριστώ πολύ!
Μετατροπια το κομματι παρουσιαζει μετα το 1:04 που ανεβενει ημιτονια(μ αρεσει να την λεω η Μικρουτσικη μετατροπια:) )

 
Να ρωτήσω κάτι υπάρχει κάποιο ''κόλπο'' για να καταλαβαίνεις ότι αλλάζει τονικό κέντρο? Η το καταλαβαίνεις απο την ανάλογη εμπειρία που έχεις? Γιατί εγώ αν και έθετα το Am7 ως Ι-7 δεν μπορούσα να είμαι σίγουρος ότι το Fmaj7 είναι και αυτό Ι και έψαχνα μήπως προέρχεται απο αλλού.

 
spy είπε:
Am7 = Im7 σε A minor

Gm7 C7 - Fmaj7 = ii-V-I σε F major

Bm7 E7 = ii-V σε Α major ή Α melodic minor*

Bb7 = IV7 σε F major [παίζεις Bb Lydian dominant δηλ. F melodic minor]

Bm7b5 - E7#9 - Am7 = ii-V-i σε A minor

*πολλοί παίζουν Bm7b5 αντί για Bm7 οπότε έχουμε ένα ii-V-i σε A minor
Πολύ σωστός ο spy. Να προσθέσω απλώς ότι εκείνο το Bb7 είναι αντικατάσταση τριτόνου όπως λέει κι ο warwick (αντικαθιστά ένα E7) και αν το δούμε αυστηρά αρμονικά είναι το IV7 της F melodic minor και παίρνει Bb Lydian b7 (F melodic minor) όπως ανέφερε ο spy. Η μοντέρνα προσέγγιση όμως είναι οι αντικαταστάσεις τριτόνου να παίρνουν mixolydian όπως θα έπαιρνε και ένα απλό V7 δηλαδή.

Την Gm7 δεν μπορεις να την παρεις σαν Modal interchange απο λυδιο και να παρει φρυγια?
Όχι. Σε ένα κλασσικό II-V δεν έχει καμία λογική αυτό που λες (θα ακουστεί και χάλια). Εκτός κι αν η μπάντα έχει συνεννοηθεί να το πάει αλλού και τα αρμονικά όργανα σου παίξουν τις αντίστοιχες επεκτάσεις από πίσω. Αλλά πλέον σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει πια II-V. Παρεμπιπτόντως στη jazz, ένα φρύγιο ακόρντο δεν παιζεται σχεδόν ποτέ ως m7 που είναι χαρακτηριστικό voicing της dorian αλλά ως sus7, μικρή έβδομη και τέταρτη δηλαδή.

Να ρωτήσω κάτι υπάρχει κάποιο ''κόλπο'' για να καταλαβαίνεις ότι αλλάζει τονικό κέντρο? Η το καταλαβαίνεις απο την ανάλογη εμπειρία που έχεις? Γιατί εγώ αν και έθετα το Am7 ως Ι-7 δεν μπορούσα να είμαι σίγουρος ότι το Fmaj7 είναι και αυτό Ι και έψαχνα μήπως προέρχεται απο αλλού.
Είναι και θέμα εμπειρίας και θέμα αυτιού. Στο συγκεκριμένο σημείο του κομματιού πάντως βλέπεις ένα dominant ακόρντο που λύνεται σε Fmaj7, μια κλασσική V-I πτώση.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Τελικά δεν είναι τυχαίο το nick σου jazzjoker. Τα ξέρεις τα κόλπα.

Όμως εδώ

Jazzjoker είπε:
Να προσθέσω απλώς ότι εκείνο το Bb7 είναι αντικατάσταση τριτόνου όπως λέει κι ο warwick (αντικαθιστά ένα F#7)
το Bb7 είναι το τρίτονο του E7. Το F#7 είναι το τρίτονο του C7.

Προφανώς έγινε από βιασύνη αλλά το λέω για να μην μπερδευτεί ο φίλος TbTr.

 
fusiongtr είπε:
Τελικά δεν είναι τυχαίο το nick σου jazzjoker. Τα ξέρεις το κόλπα.

Όμως εδώτο Bb7 είναι το τρίτονο του E7. Το F#7 είναι το τρίτονο του C7.

Προφανώς έγινε από βιασύνη αλλά το λέω για να μην μπερδευτεί ο φίλος TbTr.
Ναι, έχεις απόλυτο δίκιο. Μπερδεύτηκα γιατί κοιτούσα την παρτιτούρα και είδα εκείνο το Bm7b5 στην αρχή του επόμενου μέτρου.

Edit: Το διόρθωσα λοιπόν για να είμαστε σωστοί.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Jazzjoker είπε:
Ναι, έχεις απόλυτο δίκιο. Μπερδεύτηκα γιατί κοιτούσα την παρτιτούρα και είδα εκείνο το Bm7b5 στην αρχή του επόμενου μέτρου.
Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι στο

Gm7 C7 - Fmaj7 = ii-V-I σε F major,

το F που λύνει το ii-V είναι το iv (Lydian) του C major (του οποίου σχετική μινόρε είναι η A που είναι το τονικό κέντρο) και το Bb7 είναι viib7 (ή V9 δηλαδή G9 χωρίς την τονική-G) για να πέσει στο C. Αντί για την αναμενόμενη πτώση όμως, έρχεται ένα ii-V του Am (αντί να πέσει σε Cmajor, πέφτει με καθυστέρυση στην σχετική του μινόρε που είναι και το τονικό κέντρο).

 
fusiongtr είπε:
Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι στο

Gm7 C7 - Fmaj7 = ii-V-I σε F major,

το F που λύνει το ii-V είναι το iv (Lydian) του C major (του οποίου σχετική μινόρε είναι η A που είναι το τονικό κέντρο) και το Bb7 είναι viib7 (ή V9 δηλαδή G9 χωρίς την τονική-G) για να πέσει στο C. Αντί για την αναμενόμενη πτώση όμως, έρχεται ένα ii-V του Am (αντί να πέσει σε Cmajor, πέφτει με καθυστέρυση στην σχετική του μινόρε που είναι και το τονικό κέντρο).
Το ότι εκείνο το Bb7 είναι αντικατάσταση τριτόνου, γίνεται φανερό από το ότι έχει πάρει τη θέση του Bm7 E7 που υπάρχει στα προηγούμενα μέτρα, νομίζω. Μπαίνει εκεί δε διότι κάνει χρωματική κίνηση η τονική στο μπάσο σε σχέση με το Βm7b5 του επόμενου μέτρου. Παρεμπιπτόντως, τώρα που κοιτάω τη μελωδία, γιατί μου φαίνεται λάθος; Ειδικά αυτά που παίζει κάτω από το C7. 

 
Jazzjoker είπε:
Το ότι εκείνο το Bb7 είναι αντικατάσταση τριτόνου, γίνεται φανερό από το ότι έχει πάρει τη θέση του Bm7 E7 που υπάρχει στα προηγούμενα μέτρα, νομίζω. Μπαίνει εκεί δε διότι κάνει χρωματική κίνηση η τονική στο μπάσο σε σχέση με το Βm7b5 του επόμενου μέτρου.
Λέμε ακριβώς το ίδιο πράγμα. Μόνο η οπτική διαφέρει! :)

Μόνο που το Bm7 E7 που υπάρχει στα προηγούμενα μέτρα είναι ii-v για να πέσει σε Am. Εδώ αυτό γίνεται με κάποια καθυστέρηση με ένα ακόμα II-V.

Αν πάντως βγάλεις όλα τα II-V που ο ρόλος τους είναι να δώσουν ένταση στην επόμενη συγχορδία καθιστώντας την προσωρινό τονικό κέντρο, θα δεις ότι το κομμάτι είναι Am (Cmaj) ΟΛΟ. Οπότε μπορεί να θεωρηθεί η Fmaj7 ως IV του Cmaj (ή bVI του Am).

Έτσι κι αλλιώς dom ή alter dom συγχορδίες με ρόλο V είναι interchangeable ανά μικρές τρίτες λόγω dim. Άρα Bb7-Db7-E7-G7 alter dom μπορούν να χρησιμοποιηθούν (και με τα II τους αν θέλει κάποιος) αντικαθιστώντας η μια την άλλη κατά βούληση.

Παρεμπιπτόντως, τώρα που κοιτάω τη μελωδία, γιατί μου φαίνεται λάθος; Ειδικά αυτά που παίζει κάτω από το C7.  
Νομίζω είναι ΟΚ. Ίσως σε μπερδεύουν κάποιες εκτελέσεις που παραποιούν την μελωδία.

 
Jazzjoker είπε:
Όχι. Σε ένα κλασσικό II-V δεν έχει καμία λογική αυτό που λες (θα ακουστεί και χάλια). Εκτός κι αν η μπάντα έχει συνεννοηθεί να το πάει αλλού και τα αρμονικά όργανα σου παίξουν τις αντίστοιχες επεκτάσεις από πίσω. Αλλά πλέον σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει πια II-V. Παρεμπιπτόντως στη jazz, ένα φρύγιο ακόρντο δεν παιζεται σχεδόν ποτέ ως m7 που είναι χαρακτηριστικό voicing της dorian αλλά ως sus7, μικρή έβδομη και τέταρτη δηλαδή.
Πολυ σωστα spy και Jazz...τωρα που το σκεφτομαι πιο λογικα(περασμενη η ωρα χθες)μεσα στο 2-5 το 2 ειναι προορισμενο για δορικο λογο της πτωσης σε μαντζορε...φυσικα δεν εχουμε και τα tension της 5 για να δουμε αν παιζει κανενας λοκριος η (αναιρεση 6) H-T η altered

 
απο οτι βλεπω και απο την μελωδια η 5 ή Η-Τ(Δεν εχουμε το b9 για να ειμαστε σιγουροι) θα παρει λογω του 13 ή μιξολυδιο...εγω παω με τον μιξολυδιο και κατ επεκταση στο 2 δορικο

Jazzjoker είπε:
Η μοντέρνα προσέγγιση όμως είναι οι αντικαταστάσεις τριτόνου να παίρνουν mixolydian όπως θα έπαιρνε και ένα απλό V7 δηλαδή.
Αυτο το αγνοουσα...ευχαριστω!!!

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top