29 διαφορετικές μείξεις

Status
Not open for further replies.
Να πω οτι ψήφισα ως καλύτερο το 11.

Όσο για την συχνοτική "ισσοροπία" σίγουρα δεν μπορεί σε καμμία περίπτωση απο μόνη της να κάνει ένα mix να ακούγεται καλό.

Επίσης μια κάποια συχνοτική "ανισσοροπία" πάλι δεν μπορεί να μας εγγυηθεί οτι το mix θα ακούγεται χάλια...

 
Εγώ όταν βλέπω τονική ισορροπία σε γράφημα (δηλ ευθεία), συνήθως ξυρίζουν τα πρίμα :D

Πάντως έχω παρατηρήσει ότι η τονική ισορροπία του καθενός είναι διαφορετική και δεν αποτυπώνεται σε γράφημα αλλά περισσότερο έχει να κάνει με το πως υποκειμενικά το αντιλαμβάνεται αυτό ο καθένας.

π.χ ο διαρκής αγώνας μου για την (δική μου) ηχητική νιρβάνα, περιλαμβάνει ατελείωτες μάχες με το eq ειδικά όταν δεν έχω κάνει εγώ το recording, τοποθετήσεις και αλλαγές επί αλλαγών θέσεων μικροφώνων όταν κάνω εγώ το recording, και όλα αυτά για να προσπαθήσω να ακούσω φυσικό ήχο από τα όργανα (είτε ακουστικά είτε..ηλεκτρικά) και για να μην ακούσω το παραμικρό pumping από το κομπρεσσάρισμά μου (αφού δεν υπάρχει αυτό το φαινόμενο στον φυσικό ήχο).

η ηχητική νιρβάνα του διπλανού μπορεί να περιλαμβάνει την ίδια πάλη και αγωνία για να πάρει το ακριβώς ..αντίθετο αποτέλεσμα.

Στο τέλος μετράει να είσαι πλήρως ικανοποιημένος με αυτό που έχεις κάνει και αν μπορείς να μεταδώσεις την ίδια ευχαρίστηση και στους άλλους.

 
....παιδιά βλέπω ότι ο όρος "ισσοροπία" εχει μάλλον παρεξηγηθεί  ::)........

...επαναλαμβάνω λοιπόν πως με την έννοια "συχνοτική ισσοροπία" αναφέρομαι στο προσδωκόμενο γενικό-συνολικό αποτέλεσμα με βάση τα επιμέρους συστατικά......."ισσοροπία" σημαίνει η αρμονική ταυτόχρονη παρουσία όλων των συστατικών χωρίς να ισοπεδώνει το ένα το άλλο αλλά και χωρίς να είναι αποκομμένα το ένα από το άλλο......

Γι'αυτόν ακριβώς τον λόγο ανέβασα και τα γραφήματα-παραδείγματα.....για να δείξω πως δεν υπάρχει ισσοροπία με την μορφή της ευθείας γραμμής.....ο όρος flat έχει στην συγκεκριμένη περίπτωση να κάνει με την απόκλιση του συνολικού κάθε φορά αποτελέσματος από το ιδεατό και υποθετικό "πάντρεμα" των επι μέρους συστατικών (tracks) και της ιδιαίτερης συχνοτικής συμπεριφοράς του κάθε ένα από αυτά ξεχωριστά.

....δεν χρειάζεται να παίζουμε με τις λέξεις....μπορούμε να ασχοληθούμε με το γιατί υπάρχει αυτή η συχνοτική ανομοιογένεια ανάμεσα στα μιξ.....ποια είναι τα κοινά συχνοτικά χαρακτηριστικά των μιξ που "πάσχουν".....που μπορεί να οφείλεται η όποια ταύτιση των προβλημάτων.....τι μπορούμε να κάνουμε για να τα διορθώσουμε....

....αυτά είναι τα ερωτήματα που πρέπει να μας απασχολούν.

 
Δεν παρεξηγήθηκε κανένας όρος. Απλώς προχώρησε λίγο παρακάτω η κουβέντα περί "συχνοτικής ισορροπίας" σε πιο αισθητικά πλαίσια παρά σε τεχνικά. Αυτό είναι όλο.

Όπως είπες δεν κοιτάς κανένα RTA όταν δουλεύεις. Οπότε η συχνοτική ισορροπία στην δουλειά σου προέρχεται από την υποκειμενική σου αίσθηση που έχεις για τον ήχο.

Σ'αυτό λοιπόν αναφερθηκα και εγώ.

 
haryy είπε:
Όπως είπες δεν κοιτάς κανένα RTA όταν δουλεύεις. Οπότε η συχνοτική ισορροπία στην δουλειά σου προέρχεται από την υποκειμενική σου αίσθηση που έχεις για τον ήχο.
....φυσικά  :)

....με την ουσιαστικότατη επισήμανση όμως ότι αυτή η υποκειμενική μου αίσθηση υποστηρίζεται από την αντικειμενική βεβαιότητα ενός σωστά καλιμπραρισμένου ολοκληρωμένου monitoring συστήματος και περιβάλλοντος χώρου αλλά και την γνώση και εμπειρία να μπορώ να τα διαχειρίζομαι σωστά.

Το ουσιαστικό λοιπόν ζήτημα είναι πως η ουσία πρέπει να προυπάρχει της άποψης και σε αυτό το θέμα.....είμαι σίγουρος πως τα περισσότερα από τα μιξ που στην κριτική μου χαρακτήρισα "συχνοτικά ανισσόροπα" δεν ακούγονται έτσι στα αυτιά των δημιουργών τους......και αυτό είναι το λογικό....το αντίθετο θα ήταν μάλλον περίεργο.....

Άρα σε όλες αυτές τις περιπτώσεις κάποιο κομμάτι της αλυσίδας (μέσο αναπαραγωγής - μόνιτορ σύστημα- αντίληψη ακροατή - δυνατότητα διαχείρισης) έχει πρόβλημα....

Θέλω λοιπόν να επικεντρώσω στα 2 πιο βασικά κομμάτια αυτής της αλυσίδας......την ποιότητα της αναπαραγωγής και την αντίληψη του ακροατή-χειριστή........είναι αυτονόητο πως είτε στην περίπτωση που προσλαμβάνουμε μια διαστρεβλωμένη εικόνα είτε στην περίπτωση που δεν έχουμε το background να αξιολογήσουμε αυτό που ακούμε, δεν πρόκειται να καταφέρουμε να φτάσουμε ποτέ στο επιθημητό αποτέλεσμα.

Και φυσικά αυτό είναι κάτι που έχει να κάνει και με την αισθητική αλλά στα πλαίσια της γενικότερης κουλτούρας μας ως ακροατές πρώτα απ'όλα και τον τρόποπου αντιλαμβανόμαστε και επεξεργαζόμαστε στο μυαλό μας τα ακουστικά ερεθίσματα....

Αυτό είναι αγαπητέ και συμπαθέστατε haryy για μένα το βασικό θέμα πίσω από το βαρύγδουπο "συχνοτική ισσοροπία" στο συγκεκριμένο τεστ, διαγωνισμό, κουβέντα όπως θέλεις πες το.......ο τρόπος , τεχνικός (ποιότητα και συνθήκες monitoring) και αισθητικός (background, αντίληψη) που "άκουσε" ο καθένας από τους 29 φίλους-συμμετέχοντες το συγκεκριμένο κομμάτι και τα tracks του και σε πόσο μεγάλο βαθμό αυτό επηρεάζει το τελικό αισθητικό και τεχνικό αποτέλεσμα......

....και βέβαια το ίδιο ισχύει και για τους υπόλοιπους ακροατές-κριτές αυτού του αποτελέσματος.

 
Συμφωνώ απολύτως σε αυτά που λες.

Δεν εννοούσα ότι σώνει και καλά όποιος κάνει μίξη θα πρέπει να αισθάνεται και ευτυχισμένος!

Αυτό είναι σίγουρα λάθος.

Απλώς αναφέρθηκα στην αναγκαιότητα του να είσαι απόλυτα ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα που παράγεις. Τα περισσότερα παιδιά που συμμετείχαν στον διαγωνισμό και ασχολούνται τώρα με τον ήχο, φαντάζομαι ότι δεν θα ήταν σίγουρα για το αποτέλεσμά τους και θα έχουν συνεχώς την προσμονή να τους δωθεί μια έμπειρη συμβουλή από κάποιους ώστε να δουν σε τι πάσχει το αποτέλεσμά τους (αυτό εντάσσει και την αίσθησή τους περί συχνοτικής ισορροπίας)

Oπότε δεν νομίζω ότι διαφωνούμε κάπου γιατί ακόμη και στην δική σου, καυστική θα έλεγα  :), κριτική προς το mix μου, αναφέρθηκες γενικώς σε συχνοτικά ισορροπημένη μίξη ;D

 
Kάτι λίγο άσχετο.

Ενώ ήθελα να βλέπω την πορεία της ψηφοφορίας για διάφορους λόγους, δεν μπορούσα αν δεν ψήφιζα οπότε αναγκάστηκα και ψήφισα (και) ...τον εαυτό μου.

Δεν ξέρω αν το έχουν κάνει και άλλα παιδιά αυτό αλλά μήπως θα ήταν καλύτερο να μπορούν να βλέπουν όλοι την πορεία της ψηφοφορίας ενώ παράλληλα να αφαιρεθούν από το αποτέλεσμα οι ψήφοι των συμμετέχοντων ώστε να είναι και πιο αντικειμενικό το αποτέλεσμα?

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
....λοιπόν ολοκληρωνωντας από την πλευρά μου την αναφορά στην "συχνοτική ισσοροπία" θα ήθελα να σταθώ λίγο σε κάποια υποθετικά ερωτήματα που έθεσα προηγουμένως.

nikodemos είπε:
....μπορούμε να ασχοληθούμε με το γιατί υπάρχει αυτή η συχνοτική ανομοιογένεια ανάμεσα στα μιξ.....ποια είναι τα κοινά συχνοτικά χαρακτηριστικά των μιξ που "πάσχουν".....που μπορεί να οφείλεται η όποια ταύτιση των προβλημάτων.....τι μπορούμε να κάνουμε για να τα διορθώσουμε....
...ακούγωντας λοιπόν τα πιο "προβληματικά" (συχνοτικά) μιξ μπορούμε να τα χωρίσουμε ουσιαστικά σε 3 ομάδες , αυτά που έχουν υπερβολική παρουσία στο χαμηλότερο ή (και) χαμηλομεσαίο τμήμα του φάσματος, αυτά στα οποία είναι εντελώς ασθενική ή και ανύπαρκτη η "παρουσία" στο υψηλομεσαίο και υψηλό τμήμα του φάσματος και τέλος κάποια λίγα που έχουν πολλαπλά προβλήματα στο σύνολο του φάσματος, προιόν μάλλον γενικά κακής επεξεργασίας και αντίληψης......θα ασχοληθώ με τις 2 πρώτες περιπτώσεις γιατί από την μία πλευρά τις συναντάμε σε πολλά μιξ (ακόμη και σαν συνδυασμό) και από την άλλη γιατί τελικά αποτελούν προβλήματα που με τον α ή β τρόπο τελικά λύνοντε...

Ας δούμε πρώτα την πρώτη περίπτωση....την υπερβολική δηλαδή παρουσία των χαμηλών....στο 99% των περιπτώσεων αυτό έχει να κάνει με τις συνθήκες και την ποιότητα του monitoring.....έχουμε δηλαδή το πολύ απλό πρόβλημα του να μην ακούμε σωστά τι γίνεται στην περιοχή από 300-250Hz και κάτω.....και συνήθως αυτό μεταφράζεται σε υπερβολική και άσχημη περιγραφικά παρουσία χαμηλών στο τελικό αποτέλεσμα.

Κατ'αρχάς θα πρέπει να εξετάσουμε κατά πόσο έχουμε την δυνατότητα να βελτιώσουμε τεχνικά το όποιο πρόβλημα (σωστή τοποθέτηση των ηχείων, ακουστική του χώρου ακρόασης, επίπεδα έντασης ακρόασης κλπ κλπ). Φυσικά αυτό προυποθέτει πρώτα να το αναγνωρίσουμε....

Από εκεί και πέρα και σε καθαρά πρακτικό επίπεδο μπορούμε να είμαστε προσεκτικοί με πράγματα που πιθανόν δεν ακούμε.....πχ tracks που στην ουσία περιέχουν υλικό που κινήται τονικά πολύ πιο "ψηλά" μπορεί να εμπεριέχουν κρυμμένους χαμηλοσυχνοτικούς κινδύνους (από το ηλεκτρικό hum, στο rumble ενός ενισχυτή και στο prox effect ενός voc mic) οι οποίοι στο σύνολο τους να αποτελούν πρόβλημα....σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις η λύση μπορεί να είναι τόσο απλή όσο ένα Low Cut φίλτρο  ;)

Σε ότι αφορά βέβαια tracksμε έντονο χαμηλοσυχνοτικό περιεχόμενο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά αλλά εκεί μετράει πλέον η τεχνογνωσία, η εμπειρία και φυσικά η προσωπική άποψη.....απλά και πάλι θα πρέπει να είμαστε σίγουροι για το ταυτόσημο του αναπαραγώμενου ηχητικού υλικού με αυτό που τελικά εμείς προσλαμβάνουμε ως ακροατές.....θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το εξής....η έντονη ακόμη και υπερβολική παρουσία ενός χαμηλοσυχνοτικού track φυσικά και μπορεί να είναι άποψη.....η κακή όμως και υπερβολική,θολή παρουσία όλοκληρου του φάσματος από τα 300Hz και κάτω όχι......γιατί πολύ απλά επηρεάζει την συνολική εικόνα του ακροατή στο σύνολο του φάσματος αλλά και μια σειρά από άλλα τμήματα της συνολικής επεξεργασίας (στερεοφωνική εικόνα, δυναμική κίνηση, leveling-masking) λόγω των ιδιαίτερων χαρκτηριστικών των χαμηλοσυχνωτικών ήχων (διασπορά και παραμονή στον χώρο, κατευθηντικότητα κλπ κλπ)

....στην δεύτερη περίπτωση, δηλαδή στην απούσια ουσιαστικής-χρήσιμης πληροφορίας στο υψηλότερο τμήμα του φάσματος τα πράγματα έχουν να κάνουν περισσότερο με την εμπειρία (έλειψη) αλλά και την σειρά-ροή της διαδικασίας και λιγώτερο (ή τέλως πάντων πιο σπάνια) με τεχνικά προβλήματα...

....είναι απόλυτα φυσικό λοιπόν όταν αυξάνεται σταδιακά ο όγκος της ηχητικής πληροφορίας (καθώς αυξάνεται ο αριθμός των tracks δηλαδή) να γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διατηρήσουμε την συχνοτική ισσοροπία κατ'αρχάς στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το υλικό....έτσι αυτή μας η αντίληψη επηρεάζεται από κάθε νέα προσθήκη και το συχνοτικό της περιεχόμενο.....αυτό επηρεάζεται ακόμη πιο πολύ από την έλειψια εμπειρίας στο "άθλημα"....μια αρκετά απλή λύση και συμβουλή είναι κατ'αρχάς η δημιουργία ενός πρόχειρου και γρήγορου rough mix με όλα ή έστω όλα τα ζωτικά και αντιπροσωπευτικά του συνόλου tracks και η ακρόαση του συνεχόμενα από την αρχή έως το τέλος κάποιες φορές.....μετά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως reference κάποιο cd το οποίο περιέχει παραπλήσιο υλικό και είναι κοινά αποδεκτό ως "συχνοτικά ισσοροπημένο".....μετά να ακούσουμε πάλι το rough mix και πάει λέγωντας....

Ουσιαστικά δηλαδή να "κουρδίσουμε" την αντίληψη που έχουμε κυρίως για το υψηλοσυχνοτικό περιεχόμενο της ηχογράφησης που τείνει να είναι και η πιο ευμετάβλητη και εύκολα αποπροσανατολιζόμενη...

...καθοριστικό σημείο της σύγκρισης το level matching.......και κάτι ακόμη τρομερά σημαντικό σχετικά με το όλο θέμα....τα levels στα οποία ακούμε -δουλεύουμε.......ο τρόπος που "ακούει" το ανθρώπινο αυτί βάζει την συχνοτική αντίληψη σε άμεση συνάρτηση με την ένταση του υλικού....έτσι τόσο οιπολύ υψηλές εντάσεις όσο και οι έντονες μεταπτώσεις στην ένταση μπορούν να οδηγήσουν σε τρομερά λανθασμένη εικόνα για το συχνοτικό περιεχόμενο και κατ'επέκταση σε λανθασμένες αποφάσεις....και το ίδιο βέβαια ισχύει και για την (συχνοτική) συμπεριφορά κάθε ηχείου (freq response,THD, directivity κλπ). Μάθετε να δουλεύετε σε κοινά αποδεκτές σωστές εντάσεις (82-85 db SPL)....όποιος σας πει ότι είναι χαμηλά και ότι έτσι δεν καταλαβαίνετε τι ακούτε.....μην τον κάνετε παρέα ;D....θέλει το κακό σας ;D ;D ;D ;D ;D

...αυτά για τώρα     

:)

 
nikodemos είπε:
Μάθετε να δουλεύετε σε κοινά αποδεκτές σωστές εντάσεις (82-85 db SPL)....όποιος σας πει ότι είναι χαμηλά και ότι έτσι δεν καταλαβαίνετε τι ακούτε.....μην τον κάνετε παρέα ;D....θέλει το κακό σας ;D ;D ;D ;D ;D
82-85 dbA ειναΙ αρκετα δυνατα...και τα αυτια κλεινουν περιπου σε μια ωρα

θα προτεινα 77-79 και χρειαζεται συχνα πυκνα να ακουμε σε διαφορες εντασεις

Ενας καλος τροπος για να εχετε πληρη ελεγχο των μιξεων σας (για αρχαριους παντα) ειναι το συστημα του Bob Katz (K-system) αλλα καλο ειναι να μην επεκταθουμε αλλο γιατι θα εκτροχιασουμε το thread.

Παντως η "συχνοτικη ισορροπια" δεν ειναι κατι απολυτο και δεν φαινεται στο RTA (αυτο ειναι εργαλειο για αλλη δουλεια) αλλα ακουγεται

Προτεινω να ακουσετε ορχηστρες κλασσικες και ζωντανα αλλα και απο ηχεια......αν θελετε να καταλαβετε τι ειναι και πως φτανουμε σε συχνοτικη ισορροπια

 
odeon-mastering είπε:
82-85 dbA ειναΙ αρκετα δυνατα...και τα αυτια κλεινουν περιπου σε μια ωρα

θα προτεινα 77-79 και χρειαζεται συχνα πυκνα να ακουμε σε διαφορες εντασεις
Αποστόλη εγώ αναφέρομαι πιο πολύ στο λογικό ανώτατο όριο μιας δυνατής ακρόασης.....

...εχώ την εντύπωση πως εσύ μαλλον αναφέρεσαι στο calibration του monitor level σε σχέση με τα 0 VU ......και έτσι όμως να το δεις τα 79 db SPL που "μεταφράζουν" ιδεατά το 0 VU σύμφωνα με το Dolby calibration standard για το monitoring σε μικρούς χώρους παίρνουν ως δεδομένη την αναλογία 0 VU = -20 dbfs ενώ στα μεταβλητά meters όπως το K-System του B.Katz η κλίμακα για μουσικές εφαρμογές (Κ-14) θέτει ως 0 VU τα -14 dbfs , οπότε αντίστοιχα το αποτέλεσμα "μεταφράζεται" ιδεατά στα 85 db SPL......

Αυτό που λέμε δηλαδή έχει να κάνει με το matching του αποδεκτά ως ιδεατού ως συχνοτική απόκριση 0 VU με το monitoring level , με την διαφορά όμως πως αυτό το 0 VU αλλάζει (ως σχέση μετην απόλυτη ψηφιακή κλίμακα dbfs) ανάλογα με τον σκοπό (όπως στο K metering system που ανέφερες).

...και για να είμαι ειλικρινής έχω την εντύπωση πως κάτι τέτοιο απέχει πολύ από την κατάσταση που βρίσκεται ο μέσος αναγνώστης του noiz.gr.....

...οπότε ίσως είναι καλύτερα να ξεκινήσουμε από την πιο απλοική παραδοχή πως τα ανώτατα όρια ακρόασης δεν πρέπει να ξεπερνάνε τα 85 db SPL και ακόμη καλύτερα να κινούντε πέρι τα 79-80 db SPL

:)     

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Να πω και εγώ την άποψή μου σε σχέση με τα επίπεδα ακρόσης κατά την μίξη.

Όσο αφορά την στάθμη λοιπόν, όταν μιξάρω με βοηθάει τρομερά να ακούω κατά διαστήματα σε εξαιρετικά χαμηλή στάθμη (ψιθύρου) για 3 λόγους.

1) Φαίνεται εύκολα αν υπάρχει ομοιογένεια και αν ξεχωρίζουν κάποιες συχνότητες τις μεσαιουψηλής περιοχής (γιατί έτσι κι αλλιώς οι μπάσσες δεν ακούγονται σε χαμηλά επίπεδα) και επίσης φαίνεται το πόσο καλά "κάθεται" στο περιβάλλον της μίξης μας η φωνή (αν είναι πολύ στεγνή, αν ακούγεται "μόνη" της σε σχέση με τα υπόλοιπα όργανα κλπ)

2) Κάνω λίγο πιο τολμηρές επιλογές (και συνήθως πιο σωστες για μένα) στο ανεβοκατέβασμα των διάφορων εντάσεων. Αυτό το λέω γιατί στις κανονικές εντάσεις ακρόασης μπορεί να φτάνουμε να πειράζουμε 0.1db χωρίς στην πραγματικότητα να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο στη μίξη μας.Η χαμηλή στάθμη λοιπόν μπορεί να βοηθήσει να κάνουμε λίγο πιο αντικειμενικές ρυθμίσεις στάθμης χωρίς να διϋλίζουμε τον κώνωπα.

3) Νιώθω αν οι "χώροι" που έχω προσθέσει έχουν αντίκρυσμα. Συνήθως (στην χαμηλή ένταση) ανακαλύπτω ότι το μίξ είναι αρκετά στεγνό, χωρίς ενδιαφέρον. Όταν λοιπόν αρχίζω και "πειράζω" στάθμες χώρων σε χαμηλές εντάσεις ακρόασης, τότε νιώθω πότε ρυθμίζω τους χώρους σωστά (με απαραίτητη σύγκριση Α-Β ανάμεσα σε χαμηλή και κανονική ένταση ακρόασης)

Αυτό άρχισα να το χρησιμοποιώ πριν χρόνια που το fade out ήταν στη ..μόδα. Είχα παρατηρήσει λοιπόν στις ξένες επαγγελματικές παραγωγές, ότι κατά την διάρκεια των fade out, το μιξ έμενε ακέραιο με όλο τον χώρο του και τα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του, ενώ οι δικές μου μίξεις δεν έμεναν το ίδιο ενδιαφέρουσες όταν τις άκουγα σε χαμηλή στάθμη, ήταν συνήθως στεγνές και ξεχώριζαν όργανα.

Μόλις λοιπόν άρχισα να χρησιμοποιώ την χαμηλή στάθμη σαν ένα επιπλέον εργαλείο της μίξης, τότε τα πράγματα βελτιώθηκαν πάρα πολύ.

Αναφέρθηκε επίσης το πρόβλημα των μπάσων συχνοτήτων το οποίο και εγώ άκουσα σε πολλές από τις 29 μίξεις.

Για να καταλάβουμε περίπου που βρισκόμαστε (και να αποφεύγουμε τις πολλές ακροάσεις και σε άλλα συστήματα εκτός του δικού μας) μπορούμε καταρχήν να μάθουμε τα όρια του ηχείου μας. Δηλ, μπορούμε να βάλουμε στα ηχεία μας άλλες παραγωγές που μας αρέσει η στάθμη των μπάσων συχνοτήτων τους και να δώσουμε ένταση στα ηχεία μας μέχρι να παραμορφώνει το woofer.

Εδώ η προσοχή πρέπει να δίνεται στο εξής: ΔΕΝ πρέπει να απομνημονεύουμε την θέση του volume control του συστήματός μας που παραμορφώνουν το woofer μας τα ξένα cd, αλλά θα πρέπει να απομνημονεύσουμε με τα αυτιά μας το πότε ακούγεται (το πόσο δυνατά δηλαδή) η παραμόρφωση.

Αυτό το λέω γιατί οταν τσεκάρουμε την δική μας παραγωγή, σχεδόν σίγουρα θα αναγκαστούμε να δώσουμε περισσότερο volume για να πάρουμε την ίδια ακουστική ενέργεια, αφού το υλικό μας δεν έχει υποστεί mastering.

Anyway, για κάποιον που δεν μπορεί να αποστηθίσει πάνω-κάτω το πότε έρχεται στα όριά του το σύστημά του, μπορεί να χρησιμοποιήσει και ένα ντεσιμπελόμετρο και να μετράει (πάντα από την ίδια θέση).

Οπότε καταλήγω  ;D στο ότι, αν η παραγωγή μας παραμορφώνει τα ηχεία μας σε χαμηλότερη ακουστικά στάθμη από τα cd μας, τότε το πιθανότερο είναι ότι έχουμε υπερφορτώσει το κομμάτι μας με μπάσσες συχνότητες, ή απλώς έχουμε κάποια μπάσα όργανα σε πιο δυνατή στάθμη από ότι πρέπει.

Αν πάλι η παραμόρφωση έρχεται σε πιο δυνατή στάθμη από τα cd, τότε σημαίνει πιθανότατα ότι έχουμε αναιμικές μπάσες συχνότητες ή απλά έχουμε σε χαμηλότερη στάθμη από ότι πρέπει, κάποια μπάσα όργανα.

Μπορεί να ακούγονται λίγο μπακαλίστικα αυτά αλλά προσωπικά με έχουν βοηθήσει πάρα πολύ να ξεπερνώ κατά μεγάλο βαθμό την έλλειψη επαγγελματικού χώρου ακρόασης (μιλώντας για το σπίτι μου) αλλά και σε συνθήκες στούντιο.

 
....μετά το "συχνοτικό" μπορούμε να πιάσουμε το θέμα της δυναμικής επεξεργασίας.....

....κατ'αρχάς να υπενθυμήσω άλλη μια φορά ότι αυτά που γράφω είναι η υποκειμενική μου προσέγγιση

....πέρα από την ξεκάθαρη υποκειμενικότητα της όμως θα προσπαθήσω να την τεκμηριώσω όσο καλύτερα μπορώ.

Στα 29 μιξ μπορεί να βρει κάποιος σχεδόν όλες τις διαβαθμίσεις στο ποσοστό αλλά και στην προσέγγιση της παρεμβατικότητας των χειριστών στο θέμα της δυναμικής επεξεργασίας....από την ανύπαρκτη έως την υπερβολή.

Δεν θα αναφερθώ πολύ στην επεξεργασία μεμονωμένων tracks αλλά στην συνολική εικόνα κάθε κομματιού είτε αυτή είναι προιόν mainmix compression είτε αθροιστικό αποτέλεσμα επεξεργασίας σε μεμονωμένα tracks.....ο λόγος είναι πως η δυναμική επεξεργασία των μεμονωμενων tracks έχει σαφέστατα πιο έντονη την σφραγίδα της υποκειμενικής άποψης και αισθητικής του καθενός και άρα είναι και πιο δύσκολο να υποστεί "αντικειμενική κριτική"......εννοείται πως και πάλι υπάρχουν καταστάσεις που προσωπικά θα τις θεωρούσα μη αποδεκτές και τεχνικά ατοπήματα....αλλά δεν βρίσκω κάποιον λόγο να γίνει κάτι τέτοιο...τουλάχιστον από εμένα.

Αντίθετα η συνολική εικόνα σε ότι αφορά την δυναμική επεξεργασία κάθε κομματιού αποτελεί και αισθητική παρέμβαση αλλά ταυτόχρονα πολύ πιθανόν να αποτελεί και ένα πολύ σημαντικό τμήμα της συνολικής (τεχνικά και αισθητικά) επιτυχίας ή αποτυχίας του εγχειρήματος......ειδικά όταν αποτελεί ένα ξεχωριστό στάδιο επεξεργασίας (mix bus compression) μπορεί να είνα αυτό που θα ολοκληρώσει ή ακόμη και θα καταστρέψει την όλη προσπάθεια......

Σε ότι αφορά το αν, πότε και γιατί......την δική μου άποψη μπορείτε να την βρείτε εδώ

http://www.noiz.gr/index.php?action=articles;sa=view;article=136

Σε ότι αφορά τώρα τα 29 μιξ, όπως είπα είχαν απ'όλα  :).......έτσι είχαμε μιξ στα οποία η δυναμική επεξεργασία ήταν ανύπαρκτη τόσο σε μεμονωμένα tracks όσο και στο σύνολο, αλλά και μιξ στα οποία η δυναμική επεξεργασία ήταν τόσο υπερβολική και άκομψη που η ύπαρξη της αλλοίωνε όχι απλά την δυναμική κίνηση του κομματιού αλλά και κυριολεκτικά την μορφή του (όπως πιθανότατα ήθελε να την καθορίσει ο καθένας).

Και στις 2 περιπτώσεις το αποτέλεσμα δεν κολακεύει το σύνολο....αλλά ειδικά στην δεύτερη αδικεί και την δουλειά που έχει γίνει στα συγκεκριμένα μιξ καθώς αυτή είναι πλέον αλλοιωμένη και δυσδιάκριτη.

Εδώ θα πρέπει να πω πως ένας από τους λόγους που με έκανε να επιλέξω ένα κομμάτι με programming στα τύμπανα ήταν ότι έτσι είχα την δυνατότητα να δημιουργήσω ένα ιδιαίτερα challenging περιβάλλον γύρω από την δυναμική συμπεριφορά και έυρος του συγκεκριμένου οργάνου και το πως θα το αντιμετώπιζε ο καθένας. Έτσι στο σύνολο του κομματιού οι δυναμικές στα 2 πιο χαρακτηριστικά κομμάτια του σετ (kick & snare) είναι γεμάτες έντονες διακυμάνσεις (με αντίκτυπο βέβαια και στην χροιά τους) ενώ ο υποθετικός αντικειμενικός σκοπός για ένα τέτοιο κομμάτι θα ήταν φυσικά ένα πιο σφιχτό (αλλά φυσικό σαν άκουσμα) drumset.....δεν θα μπω στην διαδικασία να κρίνω το πόσο επιτυχημένα έγινε αυτό γιατί είναι σίγουρα μια τελείως υποκειμενική κρίση βασισμένη στην αντίληψη και τα ακούσματα του καθενός.....

Καθώς τα τύμπανα λοιπόν συμμετέχουν πιο πολύ απ'όλα τα tracks στην διαμόρφωση και αποτελεσματικότητα της συνολικής δυναμικής επεξεργασίας του κομματιού θεωρώ ως πιο χαρακτηριστικό σημείο για να κρίνει κανείς τα (εύκολα ακουστά) αποτελέσματα το σημείο του κιθαριστικού lead μετά την γέφυρα.....στο συγκεκριμένο σημείο προσπάθησα να φτιάξω ένα περιβάλλον που θα πρόδιδε σχετικά εύκολα όλες τις αδυναμίες ενός μέτριου, υπερβολικού ή κακού compression.....έτσι έχουμε από την μία πλευρά το "άδειασμα" του κομματιού από το πιο χαρακτηριστικό του ηχόχρωμα και αναλογία (drive guitars), έχουμε υπερβολική και συνεχόμενη ενέργεια τόσο στο υψηλότερο συχνοτικό φάσμα (crash) όσο και πολύ χαμηλά (μεγάλες αξίες στο μπάσο) και αρκετά σπασμωδικά και ασύμμετρα peaks (kick & snare)....έχουμε δηλαδή τα κατάλληλα "χτυπήματα" που θα θέσουν σίγουρα σε λειτουργία το bus compressor (αν υπάρχει ;)) και το κατάλληλο περιβάλλον για να φνούν οι συνέπειες (pumping στα crash και στην ροή-εξέλιξη των bass notes).

Παραθέτω το συγκεκριμένο τμήμα (το τέλος του για την ακρίβεια) με την μορφή κυμματομορφών από 3 μιξ με τελείως διαφορετική προσέγγιση στο θέμα ώστε να έχουμε και μια οπτική απεικόνιση των διαφορών

comp3.jpg


Ξεκινώντας από κάτω προς τα επάνω, έχουμε στην πρώτη περίπτωση ένα μιξ με πολύ μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο programm & peak level , στην δεύτερη περίπτωση ένα μιξ κομπρεσσαρισμένο μεν αλλά με διατήρηση σε μεγάλο βαθμό της διακύμανσης και των κορυφών και στην τρίτη περίπτωση ένα μιξ στο οποίο δεν υπάρχει ουσιαστική διαφοροποίηση ανάμεσα στα peak και στο programm level.....

Στην πρώτη περίπτωση όχι απλώς δεν υπάρχει παρουσία κάποιου είδους συμπίεσης στο στερεο σύνολο του μιξ

αλλά αντίθετα έχουμε ένα είδος downward compression με την υπερπαρουσία του kick drum και τα peak του πολύ κοντά στα 0 dbfs κρατώντας πολύ πιο χαμηλά το "κυρίως μέρος" της μουσικής.....το οποίο "κυρίως μέρος" παρεπιμπτόντως δείχνει (και ακούγεται) αρκετά συμπιεσμενο (όχι με κακή έννοια)

Στη δεύτερη περίπτωση έχουμε πιο πολύ την λογική της ομογενοποίησης του υλικού μέσω του compression.....υπάρχει αλλά δεν ακούγεται (δεν έχει έντονα artifacts)....παρ'όλα αυτά έχει πετύχει σε μεγάλο βαθμό το σκοπό του αμβλύνωντας τις κορυφές και "δένωντας" το σύνολο χωρίς να αλοιώνει δραματικά την συνολική δυναμική κίνηση.....άρα ναι μεν δεν ακούγεται...αλλά "ακούγεται"....

Στην τρίτη περίπτωση έχουμε μια πιο ακραία προσέγγιση η οποία δίνει όπως είναι φυσικό και έντονα ακουστά artifacts ειδικά στον ευδιάκριτο και συνεχή ήχο των crash.....οι ουρές πάυουν να "σβήνουν" φυσικά ενώ υπάρχει έντονο pumping με κάθε χτύπημα του snare και του kick drum......στην ουσία έχει παψει να υφίσταται η λογική κίνηση του κομματιού......εννοείται πως αυτό μπορεί να ήταν το επιθυμητό βέβαια.

...δεν θέλω να πω πως κάποιο είναι απαραίτητα σωστό και κάποιο λάθος ή να διαλέξω το ποιό είναι καλύτερο και ποιό χειρότερο γιατί τελικά όντως για μουσική και γούστο μιλάμε  αλλά το σίγουρο είναι πως τα 2 ακραία (το 1ο και 3ο) θα κάνουν πολύ πιο δύσκολη την ζωή αυτών που θα κληθούν να κάνουν το mastering ενώ θα περιορίσουν σημαντικά και τις όποιες επιλογές τους ;)

....θα ήθελα να πως πως δεν επέλεξα αυτά τα 3 παραδείγματα γιατί ήταν τα πιο ακραία ή χαρακτηριστικά (αν και είναι χαρακτηριστικά) αλλά και για έναν ακόμη λόγο......μοιράζοντε ένα κοινό χαρακτηριστικό...και στα 3 αυτά μιξ το kick drum είναι ιδιαίτερα επεξεργασμένο τόσο σε ότι αφορά την attack χροιά αλλά και το punchy compression (το καθένα με αρκετά διαφορετική λογική και προσέγγιση αλλά η λογική είναι εκεί......απλά άλλοι το ονομάζουν punchy και άλλοι metal ;) ;D ;D)

....εδώ λοιπόν θα ήθελα να κάνω ένα και μοναδικό σχόλιο σχετικά με την δυναμική επεξεργασία μεμονωμένων tracks.....θα πρέπει να καταλάβουμε πως δεν είναι δυνατόν να μεταμορφώσουμε κάτι σε κάτι άλλο που δεν είναι παρά μόνο ίσως με "ακραίες λύσεις" (και πολύ εμπνευσμένες).....έτσι και μια "χαλαρή" και λίγο "φλου" σε ότι αφορά τις δυναμικές κάσα δεν μπορεί να μετατραπεί σε punchy kick με ατάκα από τον κόπανο......γιατί πολύ απλά το αποτέλεσμα θα μεταβάλεται συνέχεια.......και στις 2 από τις 3 περιπτώσεις έχουμε λίγο πολύ αυτό το αποτέλεσμα....σε μια τέτοια περίπτωση θεωρώ πολυ πιο πετυχημένη την "ακραία" και "ιδιαίτερη" επεξεργασία ;)

....αν θέλετε ξαναρίξτε μια αυτιά στα 29 μιξ δίνωντας όμως λίγο παραπάνω προσοχή στο συγκεκριμένο σημείο και θέμα   

:)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Έλειπα για το σαββατοκύριακο και μόλις είδα ότι κάποιος με ψήφισέ!!  Είμαι πολύ ευχαριστημένος για αυτό! Όπως είχα πει κια σε προηγουμενο ποστ μυο ειμαι τελειως αρχάριος και ασχετος σε μτο όλο θέμα (πρωτη φορα εκανα κατι τετοιο). Δεν εχω εξοπλησμό ούτε προγράμματα για επεξεργασία. Είχα μόνο το Cubase SX3 με τα δικά του εφέ και ένα HiFI Technics για ηχεία! (όπως καταλάβατε και από εξοπλισμό δεν έχω ότι καλύτερο...) Το γεγονός όμως ότι κάποιος με ψήφισέ (έστω και ένας) σημαίνει ότι αυτό που έκανα ήταν κάτι σεβαστό σε σχέση με τα υπόλοιπα! Για να καταλάβετε ποιος είμαι, έχω τον αριθμό 7 στην λίστα! 

Μέτα από τα παραπάνω ελπίζω να ξανάακούσετε την δουλειά μου και να την σχολιάσετε ποιο μετά... 

Ευχαριστώ ΝΟΙΖ για την ευκαιρία που μας έδωσες να μάθουμε και εμείς οι "νέοι" την τέχνη της ηχοληψίας! 

 
fotmos είπε:
Ευχαριστώ ΝΟΙΖ για την ευκαιρία που μας έδωσες να μάθουμε και εμείς οι "νέοι" την τέχνη της ηχοληψίας!   
Εχμμ... της μίξης εννοείς;

 
Καλησπέρα σε όλους

Μάλλον δεν πρόλαβα απ οτι φαίνεται να συμμετάσχω και γω..

::)

Θα γίνουν και άλλα τέτοια?

 
musicproductionfreak είπε:
Καλησπέρα σε όλους

Μάλλον δεν πρόλαβα απ οτι φαίνεται να συμμετάσχω και γω..

::)

Θα γίνουν και άλλα τέτοια?
ευχομαι να γινονται συνεχεια το ενα μετα το αλλο (οποιος εχει μιξεις νομίζω μπορει να προσφέρει) γιατι και εγω δεν προλαβα λογο προβληματων pc/motherboard,τροφοδοτικο, καμμένα όλα ας ειναι καλα η εγγυηση.

 
tugito είπε:
ευχομαι να γινονται συνεχεια το ενα μετα το αλλο (οποιος εχει μιξεις νομίζω μπορει να προσφέρει) γιατι και εγω δεν προλαβα λογο προβληματων pc/motherboard,τροφοδοτικο, καμμένα όλα ας ειναι καλα η εγγυηση.
Ωχ φίλος αυτό ειναι θέμα.Το ίδιο ειχα και γω πριν 2 μήνες με board αλλά ολα οκ τώρα.

Πήρανε μέρος μόνο παραγωγοί η και μουσικοί?Εγω ενας ταπεινός κιθαριστας ειμαι :P

 
Πήρε μέρος όποιος θέλησε να κατεβάσει και να μιξάρει το κομμάτι που προσφέρθηκε εδώ. Αλλά ας μην βγαίνουμε off topic, εδώ έχει γίνει απιστευτη ανάλυση και έχουν γινει post χρυσάφι. Αξίζει να συνεχιστεί τέτοια φάση.

 
osoi δεν πηραν μερος, δικαιουντε ψηφο?

 
Status
Not open for further replies.

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top