Λίγα λόγια για τη δική μου μίξη (29)...
Ο διαγωνισμός αυτός συνέπεσε με 2 συγκυρίες. Η μία ήταν οτι είχα μόλις πάρει τα πρώτα μου monitors (samson rubicon 6a). Η δεύτερη ήταν το οτι ξεκινούσα να μαθαίνω το νέο μου sequencer (Reaper). Η δουλειά μου στο διαγωνισμό ήταν 70% διάβασμα, εκμάθηση και πειράματα. Έχω βάλει το χεράκι μου σε μίξεις στο παρελθόν (δικές μου και άλλων) αλλά λειτουργούσα κυρίως απο πολύ θεωρία και λίγο άκουσμα/εμπειρία. Ήταν λοιπόν αυτό μια πολύ καλή ευκαιρία για μένα.
Πως το προσέγγισα...
Ξεκίνησα απο το ξεκαθάρισμα των tracks. Τα γκρούπαρα σε folder tracks (drums, κιθάρες, φωνές κλπ), έκανα κόψιμο ώστε να φαίνονται μόνο τα parts που παίζουν κάθε στιγμή... έκανα mute τα περισσότερα μέρη και ξεκίνησα με τα drums. Κάποια high-pass filters (που τελικά μπήκαν σε πολλά tracks γενικά) σε όλα εκτός μπότα. Τσέκαρα τις φάσεις στα 2 μικρόφωνα της μπότας και του snare...
Δεν ξέρω πως γίνεται αυτό κανονικά... εγώ έκανα pan τα 2 μικρόφωνα σε 100% left και 100% right και παρατήρησα οτι με το phase invert στο ένα κανάλι ο ήχος κεντραριζόταν. Αρα υπέθεσα οτι αυτή είναι η σωστή φάση (το ένα απο τα δύο tracks με inverted phase).
Μετά δούλεψα μόνο το μπάσο. Έκοψα τα χαμηλά απο το amped track και κράτησα το DI για το μπάσο του, και το amped track gia to definition στα μεσαία. Και ένας compressor στα δύο μαζί μέσω group. Γενικά groupara tracks και πετούσα ένα ελαφρύ compressor με 1-2dB μείωση... ίσα ίσα να δέσουν.
Οι φωνές επίσης πέρασαν high-pass, compression και de-esser και πολύ ελαφρύ reverb. (reverb πρέπει να έβαλα και στο snare για να παχύνει λίγο).
Οι κιθάρες και αυτές high-pass, gentle 12dB/oct απο τα 150-200Hz και κάτω.
Δυστυχώς δεν είχα καλή εικόνα για τα χαμηλά (αφτιά, monitors, δωμάτιο), 150 και κάτω και ίσως τα high-pass να ξεκόλλησαν τα όργανα απο τα drums και το μπάσσο με αποτέλεσμα να ακούγεται ασύνδετο. Εκεί πρέπει να έγινε η μια ζημιά.
Την μίξη την δούλεψα 2-3 μέρες πριν το τέλος του διαγωνισμού ουσιαστικά, οι προηγούμενες μέρες (1μιση εβδομάδα) ήταν περισσότερο πειράματα και μελέτη. Την προτελευταία μέρα είχα ένα βασικό mix αλλά δυστυχώς το όραμά μου ήταν πολύ πιο προχωρημένο. Μάθαινα και το sequencer συγχρόνως και δεν είχα τα κότσια να κάνω βαθιές αλλαγές. Είχε μείνει να μάθω και πως δουλεύει το automation.
Τελευταίες ώρες είχα μια μίξη έτοιμη που θεώρησα οκ (όχι όπως φανταζόμουν)... ξεκουράστηκα, την έστειλα και σε φίλο μου να μου πει με καθαρό αυτί τη γνώμη του. Μου είπε οτι είχε προβλήματα, δεν είπε και πολλά για το μπάσο που φοβόμουν περισσότερο οπότε οκ. Μετά απο κάποια ξεκούραση την άκουσα απο 2-3 διαφορετικά συστήματα... παρατήρησα οτι ο κορμός της μίξης 'έστεκε' παρά τα προβλήματα. Σημείωσα σε χαρτί τις αλλαγές που θα έκανα.
3-4 ώρες πριν τη λήξη, ξεκίνησα να κάνω τις αλλαγές που είχα σημειώσει. Εδώ έκανα το λάθος οτι παρασύρθηκα και άρχισα πάλι να πειράζω όλη τη μίξη, τα levels κλπ... Με αποτέλεσμα να την αλλάξω και πάλι. Χρειαζόταν πειθαρχία σε αυτό το στάδιο και δυστυχώς βρέθηκα ξαφνικά με μια καινούρια μίξη που δεν είχα το χρόνο ούτε την όρεξη να τεστάρω σε διάφορες συνθήκες/συστήματα. Αυτό παρέδωσα τελικά με την λογική "It's always better finished, than perfect".
Αυτό που με παίδεψε αρκετά στη μίξη ήταν οι κιθάρες. Δεν έχω μιξάρει κιθάρες γενικά και δεν ξέρω πως. Προσπάθησα να τις αραιώσω με EQ χαμηλά, και γύρω στα 600Hz για να κάτσει η φωνή. Ένοιωθα οτι μου τσιτσίριζαν κιόλας και τις πέρασα και ένα απαλό low-pass. Και πάλι δεν ήμουν ευχαριστημένος. Και είχα και τόσα διαφορετικά tracks που έπρεπε να διαλέξω. Αναγκάστικα να χρισιμοποιήσω λίγα tracks στις κιθάρες γενικά... έκοψα και πολλά μελωδικά στο ρεφραίν. Μου έπιαναν αρκετό χώρο στο μιξ ούτως ή άλλως.
Με τις φωνές, το editing ήταν ημιτελές. Τα levels, ειδικά στα πίσω μέρη με delay/fx, βγήκαν λάθος. Μου άρεσαν όμως οι ιδέες που έβαλα (τίποτε το τρομερό) και παρά να τις βγάλω εντελώς, τις άφησα σαν... ένδειξη οράματος...
Όταν άκουσα τη μίξη μου 1 εβδομάδα μετά, με τα αριθμημένα tracks... μου έκανε εντύπωση πόσο μπροστά και ενοχλητικό ήταν το snare και οι συχνότητες εκει γύρω. Νομίζω πως πρέπει να το μάθω αυτό στο σύστημα μου (monitors/δωμάτιο) και να του δίνω ιδιαίτερη προσοχή (γιατί εκεί ακούγεται πιο ισορροπημένο που σημαίνει οτι με ξεγελάει).
Αυτά πάνω κάτω απο μένα.