Τι διαφορά έχει το "ψευτομάστερινγκ" από το "mastering";;

Διάβασα με μεγάλη προσοχή το θέμα σε όλες τις παραμέτρους που μοιραία εξακτινώθηκε. Επίσης άκουσα τις εκδοχές του κομματιού σε mastered και unmastered. Ξεκινώντας από αυτό το τελευταίο και χωρίς να το βάλω στο μικροσκόπιο των φασματικών και λοιπών παραμετρικών και εργαστηριακών μεθόδων η mastered εκδοχή ακούγεται πράγματι λίγο πιο καθαρή και λίγο πιο σαφής, ωστόσο λιγότερο "μουσική" και (κατά τη γνώμη μου πάντα), μη δικαιολογούσα τον τίτλο του mastering. Και εξηγούμαι...Όλες οι δισκογραφικές παραγωγές τις οποίες ανέλαβα ως ενορχηστρωτής ή ως συνθέτης ή ως παραγωγός / ηχολήπτης μπήγαν εκ μέρους μου μέχρι το mastering. Σε αυτό το τελικό στάδιο, αναλάμβανε πάντα κάποιος εξειδικευμένος (μιλώ για πάνω από 40 παραγωγές), και εγώ απλά επέβλεπα τη διαδικασία. Σε κάποιες περιπτώσεις (κάποια tracks δηλαδή) το μόνο που έκανε ήταν να ισοσταθμήσει τις εντάσεις σε σχέση με το όλο υλικό και ΤΙΠΟΤΑ άλλο, ενώ σε κάποιες άλλες έκανε πράγματι δραστικές επεμβάσεις. Επιβεβαιώνω απόλυτα ότι αυτό γινόταν στα tracks που και εγώ θεωρούσα από την αρχή ως πιο προβληματικά χωρίς φυσικά να τον έχω προιδεάσει. Επιστρέφωντας λοιπόν στο προηγούμενο, θεωρώ ότι στην προκειμένη περίπτωση που ακούσαμε το mastering process νιώθω ότι θα έπρεπε να ήταν πιο επεμβατικό (και νομίζω ότι θα μπορούσε να ήταν).

Σχετικά με το ψευδο-mastering νομίζω ότι σαφέστατα έχει λόγο ύπαρξης και αυτός είναι οι εξής (και όχι μόνο) χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

1. Ένα low budget ραδιοφωνικό διαδημιστικό spot.

2. Mια μουσική για μια θεατρική παράσταση χωρίς προοπτική άμεσης έκδοσης σε cd

3. Ένα demo

κλπ, κλπ.

Ασφαλώς, έχω μπει πολλές φορές στη διαδικασία να κάνω κάτι τέτοιο αλλά ΠΑΝΤΑ μα πάντα όταν μπορώ απαυθύνομαι σε κάποιον εκειδικευμένο επαγγελματία του είδους και εκείνος ΠΑΝΤΑ ως τώρα τα έχει καταφέρει καλύτερα...

Τέλος, σχετικά με αυτό που υποστηρίζουν πολλοί φίλοι σχετικά με την ποιότητα του mastering (η οποία είναι ανάλογη με την αρχική παραγωγή). Δε θα διαφωνήσω απόλυτα, ωστόσο ειδικά την τελευταία δεκαετία άκουσα πολλές επανεκδόσεις που έχουν υποστεί mastering ή ακόμη καλύτερα mastering από το stereo unmastered mix οι οποίες είναι πραγματικά άξιες. Και δεν αναφέρομαι φυσικά σε παραγωγές Floyd και συναφούς βεληνεκούς αλλά σε πολύ παλιότερες και χειρότερες παραγωγές οι οποίες πραγματικά φωτίστηκαν.

Ελπίζω να μη σας κούρασα     

 
Ας πω κι εγω την τελείως ερασιτεχνική γνώμη μου για τα 2 αρχεία που άκουσα..(οχι οτι έχει κάποια σημασία αλλά αφου σχολίασαν κι άλλοι... ;))

Το mastered στα δικά μου αυτιά ακούγεται να έχει πολύ πιο όμορφα πρίμα.

Το unmastered έχει σίγουρα περισσότερο αέρα αλλά ο αέρας αυτός έχει μια οσμή "φθήνιας", δεν ξέρω πως αλλιώς να το εξηγήσω.

Στο unmastered η φωνή σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα μοιάζει να είναι απο άλλο "ανέκδοτο"(ειδικά στο πρώτο μέρος του κομματιού), στο mastered αυτό έχει διορθωθεί, ακούγονται περισσότερο σαν ένα ενιαίο σύνολο και όχι σαν μπάντα+τραγουδίστρια.

Στις χαμηλές ενω μ'αρέσει η ποιότητα που βγάζουν (μιλάω για το mastered) έχω την αίσθηση οτι υπάρχει μια υπερβολή στην ποσότητα τους.

Μου ακούγεται λίγο "μπουκωμένο" δηλαδή και υπάρχει μια υπερβολική ενέργεια (για τα δικά μου αυτάκια πάντα.. ;D) γύρω απο τα 100hz..

Βέβαια όταν μιλάμε για ήχο ,όσοι οι άνθρωποι τόσες και οι απόψεις!!..... ;) ;D

 
Συμφωνώ με τον npap απόλυτα.

Τα όσα βέβαια λέει αφορούν τις φτηνές παραγωγές. Αν το θέμα σταματούσε εκεί, πραγματικά δεν θα έγραφα σε αυτό το thread. Στην τελική δικαίωμα του καθενός να πιστεύει και να παραμυθιάζεται με ότι θέλει.

Όμως δυστυχώς το θέμα δεν είναι το ζαντολάστιχο του κάθε zastava αλλά η καταστροφή ολοκαίνουργιων ferrari και lamborghini!

Βλέπεις το περίφημο 5% των "χρυσών αυτιών" δεν αρκεί. Χρειάζονται πιο χειροπιαστά πράγματα! Όπως π.χ. να ανεβάσουμε τη μέση στάθμη στα -0.0001 db!

Οι διάφοροι μαστεράδες έχουν κοινά με τη NASA. Όχι στον εξοπλισμό όπως θέλουν να μας πείσουν, αλλά στο εξής: Όποτε βγαίνει η NASA και ανακοινώνει την καινούργια φανταστική της ανακάλυψη ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΠΡΩΤΑ να ζητούσε συγνώμη για τα σκουπίδια με τα οποία έχει γεμίσει το διάστημα.

Έτσι και οι μαστεράδες. Πρωτού μας εξηγήσουν το πως καταφέρνουν τα θαυμάσια έργα τους, θα έπρεπε να ζητούσαν συγνώμη για τη θάλασσα κατεστραμένων δίσκων στο βωμό του loudness war.

 
Kαλησπερα

σημερα βρηκα αυτο το video


στο πιο σοβαρο τωρα

Δεν νομιζω οτι ολοι οι masterades πρεπει να απολογηθουν για το "loudness war".

Τωρα τελευταια μονο αρχισε ο κοσμος (και οι καλλιτεχνες/παραγωγοι) να καταλαβαινουν ποσο κακο κανει στην μουσικη τους η "αφαιμαξη" των δυναμικων της. Ειμαι πολυ νεος σε αυτο που κανω αλλα ηδη εχω εμπειρια απο πελατες που θελανε ολο και πιο πολυ volume. Φανταζομαι ανθρωποι πολυ παλιοτεροι απο μενα θα εχουν πολλες και ενδιαφερουσες ιστοριες για τρελες απαιτησεις πελατων. Υπαρχουν και πολλοι αλλοι λογοι, οπως ολοι ξερετε, ραδιοφωνικο playlist/i-tunes shuffle mode/κουφοι managers/ψευτοmastering κτλπ

και καλο ειναι τα σχολια μας (και οι κρισεις μας) να περιοριζονται στο αν αυτο που την δεδομενη στιγμη κανει τα αυτια μας χαρουμενα και οχι σε συμπερασματα του τυπου ο μαστερας ειναι καλος ή κακος. Μεχρι τωρα οσοι ειχα την ευκαιρια να γνωρισω μεσα απο forum ειναι πολυ διαβασμενοι/σπουδαγμενοι και πειθαρχημενοι (οχι σαν εμενα  :P) ανθρωποι που κανουν την δουλεια αυτη ΚΥΡΙΩΣ απο αγαπη προς την μουσικη.

Καλο σας βραδυ,

Αποστολης

www.odeon-mastering.com

 
μπραβο σε όλους σας για αυτό το τόσο διδακτικό θέμα!

 
odeon-mastering είπε:
Αν η διαφορα (ακομα και με αναπαραγωγη απο youtube) αναμεσα σε 2 καλα master ειναι τετοια τοτε φανταστειτε την διαφορα αναμεσα σε ενα καλο και ενα κακο master.
αν οι διαφορές σε αυτό το βίντεο θεωρούνται τόσο σημαντικές, τότε αρχίζω να ανησυχώ για το πόσο λίγα μπορούν να ακούσουν τα αφτιά μου :(

και μάλιστα, ποσο λιγότερα ακόμα μπορουν να ακούσουν σε ένα μπάρ με τέρμα τη μουσική, οπου το ένα ηχείο κοιτάζει κατευθείαν εμένα και το αλλο ειναι στην αλλη μεριά του δωματίου, ή σε ένα ραδιοφωνάκι κλπ

πάντως σίγουρα υπάρχουν οι διαφορές στις δυναμικές και στην "καθαρότητα" ορισμένων περιοχων συχνοτητων, αλλά στην εποχή που ζούμε (mp3 με ακουστικά της κακιάς ωρας μέσα στο λεοφωρείο) πιστεύω πως το σημαντικότερο πράγμα που μπορεί να κάνει το μαστερ σε ένα κομμάτι είναι να το κάνει να ακούγεται καλό στις δυσκολες περιστάσεις (αντε άκου jimi hendrix μονο απο το δεξι ηχειο!)

 
IraklisZS είπε:
αν οι διαφορές σε αυτό το βίντεο θεωρούνται τόσο σημαντικές, τότε αρχίζω να ανησυχώ για το πόσο λίγα μπορούν να ακούσουν τα αφτιά μου :(
+1 :(

 
elavd είπε:
Για να υπερασπιστώ και τους μαστεράδες:

Πριν κρίνει κάποιος μία προσπάθεια για mastering πρέπει να έχει πρόσβαση σε ένα σύστημα ηχητικής αναπαραγωγής με ποιότητα άνω του μετρίου. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι εγώ ακούω (πλέον) από ένα σύστημα που στοιχίζει λίγο πάνω από 2.500 ευρώ και περιλαμβάνει κορυφαία κάρτα ήχου, κορυφαίο volume controller και καλούτσικα ενεργά monitors.

Είναι με αυτό το σύστημα που είπα (και επιμένω) ότι οι διαφορές ανάμεσα στα δύο αρχεία που μας παρείχε ο SF είναι μικρές. Το όφελος που είδε το τραγούδι από το σωστό mastering είναι το 1/100 από αυτό που θα έβλεπε αν το είχε γυρίσει πίσω για να ξαναγίνει μιξάρισμα.

Από ηχεία hi-fi ή ηχεία multimedia δεν μπορεί να γίνει αυτή η αξιολόγηση - και όλα αυτά, πριν θιγεί το θέμα ότι κάλλιστα μπορεί να μην ακούμε και πολύ καλά (τάχα, ποιος από εμάς έχει πάει έστω και για έναν υποτυπώδη καθαρισμό αυτιών σε γιατρό, ή ποιος έχει περάσει από κάποιο τεστ αναγνώρισης συχνοτήτων;).

Εδώ όμως βρίσκεται και το πραγματικό πρόβλημα. Ας θυμηθούμε λίγες μέρες πριν που ο Nikolas ήθελε να κάνει δώρο ένα μουσικό κομάτι σε ένα φίλο του. Πείτε λοιπόν (χάριν παραδείγματος) ότι ο φίλος του άκουγε αποκλειστικά και μόνο από ακουστικά AKG K-240 και λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων είχε κάνει τάμα να μην αγοράσει καλά ηχεία ποτέ του. Επίσης πείτε (πάλι παραδείγματος χάριν) ότι ο Nikolas ήθελε να μαστεράρει αυτό το κομάτι, απευθυνόμενος σε κάποιον επαγγελματία. Αναρρωτηθείτε τώρα, αν αυτός ο επαγγελματίας θα είχε νόημα να χρησιμοποιήσει για μόνιτορ (κατά τη διάρκεια του mastering) οτιδήποτε άλλο εκτός από τα K-240..!

Έχουμε περάσει σε μία περίοδο όπου ελάχιστοι άνθρωποι κάθονται πλέον μπροστά από ένα ζευγάρι καλά ηχεία για να ακούσουν μουσική. Αυτό αντικατοπτρίζεται ξεκάθαρα στις μειώσεις πωλήσεων καλών hi-fi συστημάτων και στη σαφή προτίμηση του κοινού σε συστήματα home cinema. Επίσης, το γνωρίζουμε διότι ξέρουμε ότι όλοι μας έχουμε ελάχιστο "ελεύθερο χρόνο" (όσοι έχουν ελεύθερο χρόνο, συνήθως δεν έχουν χρήματα για να πάρουν ακριβά στερεοφωνικά). Με δύο λόγια, ΔΕΝ υπάρχει στάνταρ μέσο διανομής και αναπαραγωγής της μουσικής οποιουδήποτε: είναι τόσο πιθανό να την ακούσεις σε CD, όσο και σε DVD όσο και σε νόμιμα mp3 (256άρια), όσο και σε νόμιμα flac (lossless, υποτίθεται). Οπότε, για ποιο μέσο διανομής και αναπαραγωγής γίνεται το mastering; Κανονικά, θα έπρεπε να γίνεται ένα mastering για κάθε ένα από τα πιθανά μέσα αναπαραγωγής και διανομής, αλλά ακόμη και τότε, πως θα ξεπεραστεί η πραγματικότητα ότι κάποιοι ακούν μόνο μέσα από τα ακουστικά του ipod?

Θεωρώ ότι αυτές οι απαντήσεις είναι πολύ δύσκολες. Κάποιοι έγραψαν ότι το mastering είναι ένα υποχρεωτικό στάδιο της παραγωγής. Εντάξει, ας το δεχτούμε. Αλλά αν έγραφα ροκ τραγούδια, τα ηχογραφούσα μόνος μου, τα μίξαρα μόνος μου, ήξερα ότι απευθύνομαι σε ένα κοινό που δεν είναι hi-fiντελίστες και σκόπευα να τα διανείμω σε mp3 και flac, τότε σόρυ, αλλά θα έκανα και το mastering μόνος μου.

:)

 
Last edited:
IraklisZS είπε:
αν οι διαφορές σε αυτό το βίντεο θεωρούνται τόσο σημαντικές, τότε αρχίζω να ανησυχώ για το πόσο λίγα μπορούν να ακούσουν τα αφτιά μου :(
Έχεις δίκιο σε αυτό που λες eye, απλά εγώ αυτό που ήθελα να τονίσω (και νομίζω και ο IraklisZS, του οποίου το κείμενο παρέθεσα), είναι η λέξη "βίντεο".

Αν εσύ (με τα ακριβά ηχεία σου) ακούς τόσο τρανταχτές διαφορές μέσω από αυτό το video του Youtube, τότε εγώ πρέπει ή να κάνω ακουόγραμμα ή να πετάξω τα ταπεινά μονιτοράκια μου (είναι όντως ταπεινα: Alesis M1 Active Mk2)...  :-\

 
Συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ σε όλα. Απλά από περιέργεια...

Wow! είπε:
Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι εγώ ακούω (πλέον) από ένα σύστημα που στοιχίζει λίγο πάνω από 2.500 ευρώ και περιλαμβάνει κορυφαία κάρτα ήχου, κορυφαίο volume controller και καλούτσικα ενεργά monitors.
έχει νόημα σε ένα τέτοιο σύστημα να ακούς-κρίνεις mp3?

και όλα αυτά, πριν θιγεί το θέμα ότι κάλλιστα μπορεί να μην ακούμε και πολύ καλά (τάχα, ποιος από εμάς έχει πάει έστω και για έναν υποτυπώση καθαρισμό αυτιών σε γιατρό, ή ποιος έχει περάσει από κάποιο τεστ αναγνώρισης συχνοτήτων;)
Aυτό μπορείς να το γράφεις όταν αναφέρονται και κουρδισμένα ξύλα.?...

 
Δηλώνω άσχετος ερασιτέχνης με τις τέχνες mix & master, όμως επειδή τα αυτάκια μου έχουν ακούσει ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ μουσικά άλμπουμ μπορώ να πω με απόλυτη βεβαιότητα ότι ΟΛΑ τα άλμπουμ που έγραφαν στο οπισθόφυλλο "mastered by George Marino at Sterling Sound Studios" ακουγόταν ΤΕΛΕΙΑ, ενώ αυτά που είχαν "masterαριστεί" σε κάποιο άλλο, επαγγελματικό υποτίθεται, studio ακουγόταν ΑΡΚΕΤΑ ΣΚΑΛΙΑ παρακάτω. Τώρα για home master ας μη το συζητάμε, για επίπεδο DEMO πιστεύω ότι το αποτέλεσμα μπορεί να είναι εντυπωσιακό αλλά για κάτι περισσότερο καλύτερα να πάμε για μπύρες...

Το κλασικότερο παράδειγμα για την τέχνη του master είναι η ακρόαση ενός επαγγελματικού άλμπουμ των 80's όπου η "τελική ένταση" δεν ήταν ποτέ "τσίτα" γι' αυτό ακούγεται "καθαρότερο" και ενός των 00's όπου τα τσιτώνουμε όλα στο Θεό. Σε όλα θέλει μέτρο...

Γενικότερα τόσο το mix όσο και το master είναι κατά τη γνώμη μου πολύ δύσκολες τέχνες και όποιος θέλει να κυκλοφορήσει κάποιο μουσικό άλμπουμ καλό είναι να αφήνει να τις αναλαμβάνει κάποιος με πολύ έμπειρο αυτί και με πολύ, πολύ, πολύ, πολύ μεράκι...

 
@elavd

Οχι βρε, ούτε εγώ ακούω διαφορές στο βίντεο. Άμα τα βίντεο του youtube μπορούσαν να αναπαράγουν τόσο λεπτές διαφορές, τότε μόνο youtube θα ακούγαμε όλη μέρα.

@marathon

Έχω ένα φίλο ο οποίος με είχε προειδοποιήσει πριν μερικά χρόνια ότι όταν πάρω καλά ηχεία δεν θα μπορώ να ακούω mp3. Κατασπάστηκα όταν διαπίστωσα ότι είχε δίκηο ο άτιμος. Είναι εντελώς χάλια, αλλά αυτό ας το συζητήσουμε κάπου αλλού. Τώρα, περί κουρδισμένων ξύλων, εγώ δεν κατέχω.

 


Η διαφορά ακούγεται σε &σε ένα ταπεινό hifi σύστημα

...άσε που άκουγα το άλμπουμ απο τα μονιτοράκια μου και λόγω των κλικς ήμουν 100% σίγουρος οτι είχα κάψει τα τουίτερ...αν ήμουν Αμερική θα έκανα μύνηση για ψυχική οδύνη ;D

 
Καλησπερα σας,

Να διεyκρινησω κατ' αρχην οτι το video που παρεθεσα το ακουσα μεσα απο την on-board (στην μητρικη καρτα) (και ενετλως χαλιας ποιοτητας) καρτα ηχου και με ακουστικα (akg k-270) (αν και σημερα δοκιμασα και με earbuds τυπου i-pod). Οι διαφορες ειναι παραπανω απο ξεκαθαρες, αλλα για να μην σας ανησυχησω για τα αυτια σας, πιστευω οτι ξερω τι να ακουσω. Ενα Πολυ πιο εντονο παραδειγμα που θα σας δειξει τις ιδιες διαφορες θα βρειτε εδω



Αποστολης

Υ.Γ. Παω να φαω και θα ασχοληθω με μερικες απο τις θεσεις που ακουστηκαν. Η συζητηση αυτη νομιζω ειναι πολυ επικοδομητικη για ολους μας.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
καλα ρε σεις, αληθεια δεν ακουσατε τρομερες διαφορες στο money for nothing? Μπραβο μου, αλλα της, και νομιζα οτι εχω ψιλοκουφαθει

 
IraklisZS είπε:
και μάλιστα, ποσο λιγότερα ακόμα μπορουν να ακούσουν σε ένα μπάρ με τέρμα τη μουσική, οπου το ένα ηχείο κοιτάζει κατευθείαν εμένα και το αλλο ειναι στην αλλη μεριά του δωματίου, ή σε ένα ραδιοφωνάκι κλπ
κατι που εχω παρατηρησει στα μπαρ ειναι οτι οταν παιζει συγχρονο κομματι (εννοω απο αυτα που οι "παραγωγοι" επεμεναν να ειναι οσο το δυνατον πιο δυνατο και επομενως δεν εχει δυναμικες) ο κοσμος κανει socialising , πινει, παει τουαλετα κτλπ.

Οταν ομως παιξει κανα κομματι που εχει δυναμικες ο κοσμος κουνιεται, χορευει, ξεσαλωνει.

Στο ραδιοφωνακι απο την αλλη υπαρχουν πολλα ζητηματα που επιβαλλουν, ακομα πιο πολυ, το σωστο mastering ( η συμβουλη μου ειναι οτι εαν το κομματι σας παει για ραδιοφωνο, συμβουλευτείτε ενα mastering engineer). Οι limiters ενος σταθμου ειναι vampires Και ζουν απο το αιμα των κομματιων.

Είναι με αυτό το σύστημα που είπα (και επιμένω) ότι οι διαφορές ανάμεσα στα δύο αρχεία που μας παρείχε ο SF είναι μικρές. Το όφελος που είδε το τραγούδι από το σωστό mastering είναι το 1/100 από αυτό που θα έβλεπε αν το είχε γυρίσει πίσω για να ξαναγίνει μιξάρισμα.
Δεν εχουμε ακουσει το mix αλλα νομιζω πως κατι περιεργο συμβαινει με την στερεοφωνικη εικονα. Δεν ειναι κακο mix αλλα ναι εχεις 100% δικιο ενα remix θα ηταν προτιμοτερο. Στις περιπτωσεις που δεν γινεται, ο μηχανικος βρισκεται σε δυσκολη ομολογουμενως θεση. Παντως αυτο το μερος της δοyλειας του mastering (δηλαδη το proccessing) μονο τελευταια αρχισε να γινεται ιδιαιτερα σημαντικο. Η θεση μου ειναι οτι ολο και πιο πολλοι λιγοτερο ικανοι ανθρωποι ηχογραφουν και μιξαρουν μονοι τους (και επαναπαυονται λεγοντας, οτι προβλημα υπαρχει, θα φτιαχτει στο mastering).

Εδώ όμως βρίσκεται και το πραγματικό πρόβλημα. Ας θυμηθούμε λίγες μέρες πριν που ο Nikolas ήθελε να κάνει δώρο ένα μουσικό κομάτι σε ένα φίλο του. Πείτε λοιπόν (χάριν παραδείγματος) ότι ο φίλος του άκουγε αποκλειστικά και μόνο από ακουστικά AKG K-240 και λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων είχε κάνει τάμα να μην αγοράσει καλά ηχεία ποτέ του. Επίσης πείτε (πάλι παραδείγματος χάριν) ότι ο Nikolas ήθελε να μαστεράρει αυτό το κομάτι, απευθυνόμενος σε κάποιον επαγγελματία. Αναρρωτηθείτε τώρα, αν αυτός ο επαγγελματίας θα είχε νόημα να χρησιμοποιήσει για μόνιτορ (κατά τη διάρκεια του mastering) οτιδήποτε άλλο εκτός από τα K-240..!
Καλη ερωτηση/θεση. Λοιπον οσο δουλευα στο Λονδινο χρειαστηκε να στησω ενα surround system 5:1, με line array, για το περιπτερο της mazda στο London Motorshow,. Τα ηχεια ηταν της d&b audiotechnik με 3 Q-sub σε καθε ενα απο τα 5 μερη και me 2 sub B2 (για οσους ξερουν το Β2 παιζει πολυ χαμηλες συχνοτητες). Χρειαστειτε λοιπον να πειραξουμε (μαζι με τον sound designer) το DVD (παρολο που ηταν αρκετα καλος ο ηχος) προκειμενου να δωσουμε ακριβως την αισθηση που ειχε οραματιστει.

Δηλαδη εννοω οτι κατα την προσωπικη μου αποψη σε extreme περιπτωσεις (οπως αυτην που ανεφερες) χρειαζονται extreme προσεγγισεις.

Η αληθεια ειναι ομως οτι οταν κανουμε αυτην την δουλεια ξερουμε που απευθυνομαστε και χρησιμοποιουμε εξαιρετικα ηχεια γιατι ειναι η μονη σιγουρη λυση  στο προβλημα  των χιλιαδων συσκευων αναπαραγωγης.

Έχουμε περάσει σε μία περίοδο όπου ελάχιστοι άνθρωποι κάθονται πλέον μπροστά από ένα ζευγάρι καλά ηχεία για να ακούσουν μουσική. Αυτό αντικατοπτρίζεται ξεκάθαρα στις μειώσεις πωλήσεων καλών hi-fi συστημάτων και στη σαφή προτίμηση του κοινού σε συστήματα home cinema. Επίσης, το γνωρίζουμε διότι ξέρουμε ότι όλοι μας έχουμε ελάχιστο "ελεύθερο χρόνο" (όσοι έχουν ελεύθερο χρόνο, συνήθως δεν έχουν χρήματα για να πάρουν ακριβά στερεοφωνικά). Με δύο λόγια, ΔΕΝ υπάρχει στάνταρ μέσο διανομής και αναπαραγωγής της μουσικής οποιουδήποτε: είναι τόσο πιθανό να την ακούσεις σε CD, όσο και σε DVD όσο και σε νόμιμα mp3 (256άρια), όσο και σε νόμιμα flac (lossless, υποτίθεται). Οπότε, για ποιο μέσο διανομής και αναπαραγωγής γίνεται το mastering; Κανονικά, θα έπρεπε να γίνεται ένα mastering για κάθε ένα από τα πιθανά μέσα αναπαραγωγής και διανομής, αλλά ακόμη και τότε, πως θα ξεπεραστεί η πραγματικότητα ότι κάποιοι ακούν μόνο μέσα από τα ακουστικά του ipod?
Ολα αυτα ειναι σωστα (δυστυχως). Ευτυχως απο οτι εχω ακουσει μεχρι τωρα, ενα καλο master  ακουγεται καλα ακομα και σε mp3. Σιγουρα αν ακοθσεις τα διαφορετικα format το ενα διπλα στο αλλο θα βρεις χιλιαδες διαφορες, αλλα αυτες ειναι στο πλαισιο του αποδεκτου (εφ οσον αποδεχομαστε π.χ. να ακουμε mp3).

Θεωρώ ότι αυτές οι απαντήσεις είναι πολύ δύσκολες. Κάποιοι έγραψαν ότι το mastering είναι ένα υποχρεωτικό στάδιο της παραγωγής. Εντάξει, ας το δεχτούμε. Αλλά αν έγραφα ροκ τραγούδια, τα ηχογραφούσα μόνος μου, τα μίξαρα μόνος μου, ήξερα ότι απευθύνομαι σε ένα κοινό που δεν είναι hi-fiντελίστες και σκόπευα να τα διανείμω σε mp3 και flac, τότε σόρυ, αλλά θα έκανα και το mastering μόνος μου.
καταρχην νομιζω πρεπει να συμφωνησουμε οτι ο καλος ηχος δεν αφορα μονο το hifiντελιστες.

Εγω θα προτεινα αν γραφεις τραγουδια (ειδικα για rock) να ηχογραφουσες σε ενα ειδικο χωρο, να μιξαρες μαζι με ενα που γνωριζει καλα τον χωρο του και τα εργαλεια του και να εκανες mastering σε μενα :P (χωρισ πλακα: σε καποιον που να εμπιστευτεις και να μπορεις να συζητησεις μαζι του).Για το ιδιο κομματι νομιζω θα ειχες καλυτερα αποτελεσματα.

Στην περιπτωση που κατι τετοιο ειναι αδυνατον (ειτε οικονομικα ειτε γιατι αυτη ειναι η τρελα σου ρε αδερφε) τοτε μαθε καλα τα εργαλεια σου.

Οταν φτασεις στο mastering (θα δωσω μια συμβουλη μονο για αυτο γιατι το mixing δεν ειναι το πεδιο μου) δεν θα προσπαθουσα να κανω τρελα πραγματα. Ισως μονο ενα λιμιτερ στο τελος ισα ισα για να φτασει η ψηλοτερη κορυφη στο -0.3db.

ΟΛΑ τα άλμπουμ που έγραφαν στο οπισθόφυλλο "mastered by George Marino at Sterling Sound Studios" ακουγόταν ΤΕΛΕΙA,
"ειναι πολλα τα λεφτα Αρη" ;D

Επισης φανταζομαι οτι γενικα παιρνει πολυ καλα mix. για αυτο και ειπα κανα 2 σελιδες πριν ας μιν μιλαμε για μαστεραδες αλλα για τα συγκεκριμενα masters.

Απο την αλλη ο συνεργατης του στην sterling (ο πολυ ακριβος μαστερας) εκτος απο credits  για μερικα απο τα καλυτερα albums εχει χρεωθει και το χειροτερο ολων (βλεπε Death Magnetic)

Αποστολης

www.odeon-mastering.com

 
yameth είπε:
Αφού έστησα τα ηχεία αναφοράς στη σωστή απόσταση, ρύθμισα ευαισθησίες εισόδου, κάρτες ήχου κλπ, άκουσα το πολύ ωραίο τραγουδάκι των Ζημιαααά... (πόσα έναι τα α ρε SF; ) σε αντιπαράθεση μέσα στο Wavelab, σε Audio montage, μέτρο προς μέτρο.

Είναι προφανές ότι υπερέχει το mastered.

Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι εγώ ακούω (πλέον) από ένα σύστημα που στοιχίζει λίγο πάνω από 2.500 ευρώ και περιλαμβάνει κορυφαία κάρτα ήχου, κορυφαίο volume controller και καλούτσικα ενεργά monitors.
απο εκεί πηγάζουν όλες μου οι σκέψεις, και καταλήγω στο οτι εγώ με τα logitech 2.1 των 150 ευρώ και την (αν οχι motherboard) κάρτα ήχου των 140 ευρώ, μέσα στο δωμάτιό μου χωρίς προσεγμένη ηχητική δεν έχω την δυνατότητα να εκφέρω κάποια σίγουρη άποψη πάνω στο αν τελικά "σφιξαν" τα μπάσα ή όχι, εαν βελτιωθηκε η στερεοφωνική εικόνα ή οχι κλπ..

και πόσο μάλλον ακούγοντας ένα βίντεο στο youtube, η ένα mp3 της κακιάς ώρας.

γιαυτό το λόγο τείνω να πιστεύω οτι είναι πολυ μεγαλύτερης σημασίας η επεξεργασία του κομματιού ωστε να μπορεί να ακουστεί απο τον μέσο άνθρωπο (που δεν είναι high fidelίστας) σε μια μέση περίσταση.

(πραγματικά, είχα μείνει άναυδος ακούγοντας hendrix σε μια καφετέρια οπου το "left" ηχείο κοιτουσε αλλού)

ωστόσο, πιστεύω είναι "δίκαιο" για το ίδιο το κομμάτι, να το αντιμετωπίσουν οι παραγωγοί του σοβαρά, και ΑΝ το κρίνουν απαραίτητο, να το περάσουν απο οσες διεργασίες πιστευουν οτι χρειάζεται ωστε να μπορεί και ο χαι-φιντελιστας να ακούσει τη μουσική όπως την είχαν στο μυαλό τους οι δημιουργοί της.

τώρα, κοιτάξτε τις 2 τελευταίες παραγράφους μου: η πρώτη δείχνει πως το μαστερινγκ μπορεί να είναι συμβιβασμός, ενω η δευτερη δείχνει πως το μαστερινγκ μπορεί να είναι κομφόρ. πάντως, εχω την εντύπωση πως όσο πιο προς το "συμβιβασμό" πηγαίνουμε, τόσο πιο αντιληπτές γίνονται οι διαφορές απο το ευρύ κοινό, και εκεί είναι το διλημμα, άρα δε μπορούμε πάντα να μιλάμε με σιγουριά για καλύτερο και χειρότερο

δεν ειμαι σίγουρος για αυτά που λεω, ίσως κάνω λάθος :-\

 
IraklisZS είπε:
απο εκεί πηγάζουν όλες μου οι σκέψεις, και καταλήγω στο οτι εγώ με τα logitech 2.1 των 150 ευρώ και την (αν οχι motherboard) κάρτα ήχου των 140 ευρώ, μέσα στο δωμάτιό μου χωρίς προσεγμένη ηχητική δεν έχω την δυνατότητα να εκφέρω κάποια σίγουρη άποψη πάνω στο αν τελικά "σφιξαν" τα μπάσα ή όχι, εαν βελτιωθηκε η στερεοφωνική εικόνα ή οχι κλπ..

και πόσο μάλλον ακούγοντας ένα βίντεο στο youtube, η ένα mp3 της κακιάς ώρας.
Εκεί ήθελα να καταλήξω ,οτι το 90% των ακροατών ακούει mp3 απο τον υπολογιστή του ή απο το ράδιο(δεν έχει κάποιο αξιόλογο ηχοσύστημα)και το μόνο που μετράει πλέον είναι η αυξηση της έντασης,το άνοιγμα της στερεοφωνίας και την συμπίεση των μπάσσων για να βγουνε&να παραμένουν στην επιφάνια σε κομπιουτερίστικα ηχεία...

edit:Επίσης εδώ κολλάει και το "ψευτομάστερινγ" που στις περισσότερες περιπτώσεις γίνεται στο home-studio με ένα-δυο vst και απλά "προσαρμόζεται" το κομμάτι στα σύγxρονα stadars(να ακούγεται δυνατά και στο λάπτοπ!)

Τέλος να πω και την ταπεινή μου άποψη για το mastered και unmastered κομμάτι οτι μου άρεσε ο "αέρας" του mastered(σαν να τον γλύκανε γιατί μου φαινότανε σκληρός) και δε μου άρεσαν τα μπάσσα του(πάλι του mastered) γιατί μου φάνηκαν λιγότερο punchy-σαν να μπουκώνανε...

βέβαια θα τα κάνω mp3 128kbs και θα τα παίξω σε αμάξι για να καταλάβω αν έχει αποτέλεσμα!

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Κάποια κομμάτια όπως υποσχέθηκα , είναι απο τον πρώτο δίσκο των Φατμέ.

Το original  είναι το κομμάτι που κυκλοφόραγε 23 χρόνια απο το 1981 σε βινύλλιο πρώτα και μετά σε CD.

To remastered (στην πραγματικότητα δεν είχε γίνει ποτέ mastering) κυκλοφόρησε το 2003-2004.

https://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=WnBRZUNxU1BubHdLSkE9PQ

https://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=WnBRZUNxU1BENlFLSkE9PQ

Δείχνει ένα μέρος των δυνατοτήτων του mastering.

Το ιδανικό mastering είναι σαν τις φούγκες του Bach, μπορεί να υπάρχουν πολλές λύσεις σε μια φούγκα (γνώμες και απόψεις) αλλά μια ιδανική λύση  που αναδεικνύει κάθε κομμάτι  και την δεδομένη μίξη. (όποια νότα να αλλάξεις σε μια φούγκα του Bach το έργο θα ακουστεί κατώτερο).

Αυτό προυποθέτει τεράστια ψυχική ενέργεια και προσπάθεια για την ιδανική ισσοροπία, δεν είναι παιχνιδάκι  ούτε θέμα συζήτησης σε forum.

Θα ανεβάσω και άλλα κομμάτια αν τα βρώ , η απο καθημερινά sessions ,  έχω και κάποια κομμάτια απο B.Katz , T.Jensen και άλλους πριν και μετά.

Σε μερικά έχω κάνει και εγώ mastering και μπορεί να δείτε διαφορετικές  αισθητικές στο ίδιο θέμα.

 
ChrisH είπε:
Κάποια κομμάτια όπως υποσχέθηκα , είναι απο τον πρώτο δίσκο των Φατμέ.

Το original  είναι το κομμάτι που κυκλοφόραγε 23 χρόνια απο το 1981 σε βινύλλιο πρώτα και μετά σε CD.

To remastered (στην πραγματικότητα δεν είχε γίνει ποτέ mastering) κυκλοφόρησε το 2003-2004.

https://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=WnBRZUNxU1BubHdLSkE9PQ

https://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=WnBRZUNxU1BENlFLSkE9PQ

Δείχνει ένα μέρος των δυνατοτήτων του mastering.
Το συγκεκριμένο είναι όντως εντυπωσιακό. Αν δεν έλεγες ότι το δεύτερο είναι αποτέλεσμα mastering, θα έβαζα στοίχημα ότι έχει ξαναμιξαριστεί. Και η διαφορά είναι σαφώς αντιληπτή τόσο με τα ακουστικά που το άκουσα (AKG K 271) όσο και με τα ενσωματωμένα ηχεία του laptop.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα