- Μηνύματα
- 6,310
- Πόντοι
- 453
menelaos είπε:Συγνώμη αλλά αυτό που λες δεν είναι λογικό. Δηλαδή αν εγώ θέλω να κάνω τον χαβαλέ μου και να βγάλω ένα δίσκο με τα δικά μου τραγούδια και τα ηχογραφήσω ΕΓΩ (ως μουσικός εννοώ), σε δική μου ενορχήστρωση.... είναι κακό να πάω σε ένα ΚΑΛΟ studio, με ΚΑΛΟ ηχολήπτη και ΚΑΛΟ μαστερά αργότερα; Τι νόημα έχει αυτό που προτείνεις;
Ας το θέσουμε σε άλλη βάση: εγώ θέλω να παίξω ερασιτεχνικά κάτι. Έχω ένα κουαρτέτο εγχόρδων, για να θέσω ένα ηχητικά αντικειμενικό είδος, και θέλω να παίξω ένα έργο του Vivaldi.... αυτό που ζητάω λοιπόν είναι ένα καλό αποτέλεσμα ηχητικά, δηλαδή ο ήχος που θα πάρω στο cd μου να είναι όσο το δυνατόν πιο ΦΥΣΙΚΟΣ. Για να συμβεί αυτό θέλω έναν καλό engineer, καλό χώρο, καλά μηχανήματα, καλό mixing και σαφέστατα καλό mastering. Το ότι εγώ παίζω ερασιτεχνικά μου απαγορεύει να ζητήσω κάτι τέτοιο;;
Λοιπόν τα πράγματα είναι απλά. Όπως βλέπεις στη λέξη "επαγγελματικα" έχω βάλει εισαγωγικά. Και αυτό γιατί προσωπικά δεν μου λέει τίποτα ο όρος επαγγελματίας.
Αν όμως ήθελα να μην έβαζα εισαγωγικά, θα έβαζα τη λέξη σωστά- σωστή- σωστό.
Πρόσεξε τώρα: Αν η δική σου "ερασιτεχνική" σύνθεση και ενορχήστρωση δεν είναι σωστή, με την έννοια ότι έχει επιστημονικά τεκμηριωμένα λάθη που ταυτόχρονα δεν υποστηρίζονται από κάποια καλλιτεχνική άποψη, δεν υπάρχει ΤΙΠΟΤΑ που θα μπορέσει να τη σώσει. Πήγαινε στα καλύτερα στούντιο, με τους καλύτερους ηχολήπτες κ.λ.π. Το αποτέλεσμα θα είναι μάπα και πάλι.
Μπορεί να σου φαίνεται περίεργο αυτό. Έφερες ένα παράδειγμα με το vivaldi. Ξεχνάς όμως ότι στα έργα του vivaldi η σύνθεση και η ενορχήστρωση είναι λίγο ως πολύ δεδομένη. Να σου φέρω εγώ άλλο παράδειγμα. Κάτσε και γράψε ένα κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα ΕΣΥ. Πιστεύεις ότι αν δεν κατέχεις το άθλημα θα σου προσφέρει τίποτα το καλό στούντιο;
Όχι, φαντάσου λίγο: Οι αρμονίες να είναι πρώτης δημοτικού. Οι αντιστίξεις να παράγουν συνεχείς- ότι- νάναι διαφωνίες. Τα μισά όργανα να καλύπτουν τα άλλα μισά λόγω λάθος ενορχήστρωσης. Επιπλέον τα παιξίματα να είναι χάλια και να προσθέτουν παραπάνω φάλτσα στην ήδη λάθος παρτιτούρα. Και μετά από όλα αυτά θα περιμένουμε το... mastering να μας σώσει?
Ας το δούμε και λίγο αντίστροφα: Ο συνθέτης έχει δώσει ρεσιτάλ. Αρμονία και αντίστιξη είναι μαγευτική. Τα παιξίματα προσθέτουν μαγεία. Και έχει γίνει και μια σωστή δουλειά στην καταγραφή και τη μίξη. Ε δεν πειράζει τότε ρε φίλε. ΑΣ ΜΗ ΓΙΝΕΙ ΚΑΝ mastering.
Επειδή τα σενάρια λίγο πολύ τα έχω δει, μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι το mastering έχει πάρει τη θέση της παλιάς καραμέλας "we'll fix it in the mix". Και όπως πάντα, όσο πιο πολύ αναβάλλεις κάτι, τόσο χειρότερα αποτελέσματα θα έχεις. Πάντα σημαντικότερη είναι η αρχή της αλυσίδας. Έχεις καλή σύνθεση; Τότε πάς παρακάτω: Έχεις καλή ενορχήστρωση; Πάς παρακάτω: Καλά παιξίματα; Πας παρακάτω: Καλό χώρο καταγραφής; Καλά μικρόφωνα; Καλό ηχολήπτη; Έχεις κάνει καλή μίξη; Αν όλα αυτά είναι σωστά, τότε το mastering έχει να προσφέρει ελάχιστα.
Αν τώρα λείπουν όλα αυτά, τι θα σου προσφέρει το mastering; Να βελτιώσει τη σύνθεση αποκλείεται (ίσως λίγο τη δομή με copy paste ). Την ενορχήστρωση; ΟΧΙ. Τα παιξίματα; ΟΧΙ Το χώρο καταγραφής; Το πολύ πολύ να βάλει κανα reverb από πάνω, αλλά ο original χώρος θα παραμείνει. Τα μικρόφωνα; ΟΧΙ. Τον ηχολήπτη; ΟΧΙ. Τη μίξη; Πόσο μπορείς να βελτιώσεις μια μίξη όταν έχεις το 2 track master; Το πολύ πολύ να κόψεις κάποιες ενοχλητικές συχνότητες. Με stems κάτι γίνεται βέβαια, αλλά είναι πιο χρονοβόρα διαδικασία. Και οι μεγάλοι "επαγγελματίες" μαστεράδες την ώρα τη χρεώνουν σαν επίσκεψη σε γιατρό στο κολωνάκι ;D,
Φυσικά όμως τα λεφτά θα πρέπει να δικαιολογηθούν. Οπότε, αφού δεν πηδάει η βελόνα, ΒΟΥΡ ΣΤΟ ΨΗΤΟ! Τέρμα όλα, δυναμικές μηδέν, τι κι αν ο ήχος ακούγεται χάλια; Επαγγελματίες είμεθα ;D