Τι διαφορά έχει το "ψευτομάστερινγκ" από το "mastering";;

menelaos είπε:
Συγνώμη αλλά αυτό που λες δεν είναι λογικό. Δηλαδή αν εγώ θέλω να κάνω τον χαβαλέ μου και να βγάλω ένα δίσκο με τα δικά μου τραγούδια και τα ηχογραφήσω ΕΓΩ (ως μουσικός εννοώ), σε δική μου ενορχήστρωση.... είναι κακό να πάω σε ένα ΚΑΛΟ studio, με ΚΑΛΟ ηχολήπτη και ΚΑΛΟ μαστερά αργότερα; Τι νόημα έχει αυτό που προτείνεις;

Ας το θέσουμε σε άλλη βάση: εγώ θέλω να παίξω ερασιτεχνικά κάτι. Έχω ένα κουαρτέτο εγχόρδων, για να θέσω ένα ηχητικά αντικειμενικό είδος, και θέλω να παίξω ένα έργο του Vivaldi.... αυτό που ζητάω λοιπόν είναι ένα καλό αποτέλεσμα ηχητικά, δηλαδή ο ήχος που θα πάρω στο cd μου να είναι όσο το δυνατόν πιο ΦΥΣΙΚΟΣ. Για να συμβεί αυτό θέλω έναν καλό engineer, καλό χώρο, καλά μηχανήματα, καλό mixing και σαφέστατα καλό mastering. Το ότι εγώ παίζω ερασιτεχνικά μου απαγορεύει να ζητήσω κάτι τέτοιο;;


Λοιπόν τα πράγματα είναι απλά. Όπως βλέπεις στη λέξη "επαγγελματικα" έχω βάλει εισαγωγικά. Και αυτό γιατί προσωπικά δεν μου λέει τίποτα ο όρος επαγγελματίας.

Αν όμως ήθελα να μην έβαζα εισαγωγικά, θα έβαζα τη λέξη σωστά- σωστή- σωστό.

Πρόσεξε τώρα: Αν η δική σου "ερασιτεχνική" σύνθεση και ενορχήστρωση δεν είναι σωστή, με την έννοια ότι έχει επιστημονικά τεκμηριωμένα λάθη που ταυτόχρονα δεν υποστηρίζονται από κάποια καλλιτεχνική άποψη, δεν υπάρχει ΤΙΠΟΤΑ που θα μπορέσει να τη σώσει. Πήγαινε στα καλύτερα στούντιο, με τους καλύτερους ηχολήπτες κ.λ.π. Το αποτέλεσμα θα είναι μάπα και πάλι.

Μπορεί να σου φαίνεται περίεργο αυτό. Έφερες ένα παράδειγμα με το vivaldi. Ξεχνάς όμως ότι στα έργα του vivaldi η σύνθεση και η ενορχήστρωση είναι λίγο ως πολύ δεδομένη. Να σου φέρω εγώ άλλο παράδειγμα. Κάτσε και γράψε ένα κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα ΕΣΥ. Πιστεύεις ότι αν δεν κατέχεις το άθλημα θα σου προσφέρει τίποτα το καλό στούντιο;

Όχι, φαντάσου λίγο: Οι αρμονίες να είναι πρώτης δημοτικού. Οι αντιστίξεις να παράγουν συνεχείς- ότι- νάναι διαφωνίες. Τα μισά όργανα να καλύπτουν τα άλλα μισά λόγω λάθος ενορχήστρωσης. Επιπλέον τα παιξίματα να είναι χάλια και να προσθέτουν παραπάνω φάλτσα στην ήδη λάθος παρτιτούρα. Και μετά από όλα αυτά θα περιμένουμε το... mastering να μας σώσει?

Ας το δούμε και λίγο αντίστροφα: Ο συνθέτης έχει δώσει ρεσιτάλ. Αρμονία και αντίστιξη είναι μαγευτική. Τα παιξίματα προσθέτουν μαγεία. Και έχει γίνει και μια σωστή δουλειά στην καταγραφή και τη μίξη. Ε δεν πειράζει τότε ρε φίλε. ΑΣ ΜΗ ΓΙΝΕΙ ΚΑΝ mastering.

Επειδή τα σενάρια λίγο πολύ τα έχω δει, μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι το mastering έχει πάρει τη θέση της παλιάς καραμέλας "we'll fix it in the mix". Και όπως πάντα, όσο πιο πολύ αναβάλλεις κάτι, τόσο χειρότερα αποτελέσματα θα έχεις. Πάντα σημαντικότερη είναι η αρχή της αλυσίδας. Έχεις καλή σύνθεση; Τότε πάς παρακάτω: Έχεις καλή ενορχήστρωση; Πάς παρακάτω: Καλά παιξίματα; Πας παρακάτω: Καλό χώρο καταγραφής; Καλά μικρόφωνα; Καλό ηχολήπτη; Έχεις κάνει καλή μίξη; Αν όλα αυτά είναι σωστά, τότε το mastering έχει να προσφέρει ελάχιστα.

Αν τώρα λείπουν όλα αυτά, τι θα σου προσφέρει το mastering; Να βελτιώσει τη σύνθεση αποκλείεται (ίσως λίγο τη δομή με copy paste  :P ). Την ενορχήστρωση; ΟΧΙ. Τα παιξίματα; ΟΧΙ Το χώρο καταγραφής; Το πολύ πολύ να βάλει κανα reverb από πάνω, αλλά ο original χώρος θα παραμείνει. Τα μικρόφωνα; ΟΧΙ. Τον ηχολήπτη; ΟΧΙ. Τη μίξη; Πόσο μπορείς να βελτιώσεις μια μίξη όταν έχεις το 2 track master; Το πολύ πολύ να κόψεις κάποιες ενοχλητικές συχνότητες. Με stems κάτι γίνεται βέβαια, αλλά είναι πιο χρονοβόρα διαδικασία. Και οι μεγάλοι "επαγγελματίες" μαστεράδες την ώρα τη χρεώνουν σαν επίσκεψη σε γιατρό στο κολωνάκι  ;D,

Φυσικά όμως τα λεφτά θα πρέπει να δικαιολογηθούν. Οπότε, αφού δεν πηδάει η βελόνα, ΒΟΥΡ ΣΤΟ ΨΗΤΟ! Τέρμα όλα, δυναμικές μηδέν, τι κι αν ο ήχος ακούγεται χάλια; Επαγγελματίες είμεθα  ;D 

 
διαβαζοντας ξανα το κειμενο μου φοβαμαι οτι θα παρεξηγηθω.

Το mastered ακουγεται σχετικα καλυτερα απο το unmastered, ομως ακουγοντας και τα 2 συμπεραινω οτι το mastered θα μπορουσε καλλιστα να ακουστει  δυναμικοτερο, με περισσοτερη ενεργεια (loudness) και πιο καρφωμενο στις νοτες, μπασσο. Βεβαια ο τεχνικος ειχε ακομα καποια κομματια στο ιδιο CD ( ετσι φανταζομαι) και οι αποφασεις του ηταν μικροι μικροι συμβιβασμοι μεχρι το ΟΛΟ αποτελεσμα να ειναι καλο. Κριση ως προς το mastering ολοκληρωμενη, ΔΕΝ γινεται χωρις ακροαση ολοκληρης της δουλειας (και αυτο ειναι νομος) οπως και χωρις την ακροαση της αρχικης μιξης.

Οσον αφορα το επομενο, συμφωνω γενικα οτι ενας καλος ηχος ξεκιναει απο την ενορχηστρωση. Μην ξεχνατε οτι οι μαεστροι στο παρελθον ηταν οι τωρινοι ηχοληπτες ως ενα σημειο. Διαλεγαν χωρους, αλλαζαν σειρες οργανων (αυτη ειναι η τριτη διασταση του ηχου, που χανεται σε closed mic ηχογραφησεις), γραφαν μερη για περισσοτερα ή λιγοτερα οργανα αναλογα την ενταση που επιθυμουσαν κτλπ .

Το γλυκο για να δεσει χρειαζεται ενορχηστρωση, καλο tracking, καλη μιξη και τελευταια καλο mastering (ολα μαζι).

Μην ξεχνατε παρακαλω οτι η επιστημη/τεχνη μας ειναι οπως συχνα λεω σε φιλους μουσικους, η τεχνη του συμβιβασμου (το να βρεις ποιος συμβιβασμος ειναι λιγοτερο επωδυνος και να τον επιλεξεις ειναι πραγματι μια τεχνη)

φιλικα

Αποστολης (www.odeon-mastering.com)

 
Είμαι ο πλέον ακατάλληλος να κρίνω με αντικειμενικά στοιχεία και νούμερα ποιά έκδοση είναι καλύτερη από τις 2, όμως μπορώ να πώ ότι η mastered έκδοση μου ακούγεται πιο καλά και άνετα. Όμως με πολύ μικρή διαφορά από την unmastered.

 
..συμφωνώ και εγώ..το professional mastering ακούγεται καλύτερα αλλά θα μπορούσε να ακούγεται λίγι πιό δυναμικό, λίγο πιο ζωντανό..

 
Οπότε? Το "πείραμα" απέτυχε ή πέτυχε? Η ποιότητα του mastering από επαγγελματία στο κομμάτι του Superfunk και οι ηχητικές διαφορές του με το ψευδοmastering του ίδιου δικαιολογούν το υψηλό της τιμής των επαγγελματιών?

 
MuddyPete είπε:
Οπότε? Το "πείραμα" απέτυχε ή πέτυχε? Η ποιότητα του mastering από επαγγελματία στο κομμάτι του Superfunk και οι ηχητικές διαφορές του με το ψευδοmastering του ίδιου δικαιολογούν το υψηλό της τιμής των επαγγελματιών?
μια ιδέα θέλαμε να πάρουμε φίλε μου πώς μπορεί να ακουστεί ένα σπιτικό μάστερ και πώς ένα επαγγελματικό..κανείς δεν είπε ότι θα βγάλει πόρισμα από την συγκεκριμένη φάση..

και κάτι ακόμα..συνήθως, οι συζητήσεις γίνονται για να περνα ευχάριστα και δημιουργικά η ώρα και όχι για να καταλήγουμε σε ένα ακλόνητο συμπέρασμα αφού αυτό δεν υπάρχει.. :)

 
MuddyPete είπε:
Οπότε? Το "πείραμα" απέτυχε ή πέτυχε? Η ποιότητα του mastering από επαγγελματία στο κομμάτι του Superfunk και οι ηχητικές διαφορές του με το ψευδοmastering του ίδιου δικαιολογούν το υψηλό της τιμής των επαγγελματιών?
Είναι σαφές ότι οι διαφορές ανάμεσα στα δύο αρχεία είναι αμελητέες (για να μη πω, ανύπαρκτες). Αλλά σκοπός των ποστ μου δεν ήταν να καταδείξω ότι κακώς υπάρχει το mastering ή οι επαγγελματίες που ασχολούνται με αυτό.

Σκοπός μου ήταν να υποδείξω ότι αυτή η επαγγελματική ειδίκευση πρέπει να αποτιμάται με ρεαλιστικά και γήϊνα κριτήρια, όχι με μυθολογικά. Γιατί; Μα, διότι τα χρήματα που πρέπει να δοθούν είναι αρκετά και απολύτως πραγματικά, οπότε εξίσου πραγματικές πρέπει να είναι και οι προϋποθέσεις με τις οποίες δίνονται.

Θεωρώ ενδιαφέρον ότι από τους τρεις επαγγελματίες των στούντιο που συμμετείχαν στο thread, τελικά ενοχλήθηκε μόνο ένας. Προσωπικά, εύχομαι καλές δουλειές και στους τρεις.

Νομίζω ότι τα ποστ μου για το mastering έχουν την εξής πρακτική χρησιμότητα: υποδεικνύουν σε κάθε ενδιαφερόμενο μία διαλεκτική επιχειρημάτων που θα εξαναγκάσει τον εκάστοτε "μαστερά" να είναι απόλυτα συγκεκριμένος όσον αφορά τις παροχές και τις υπηρεσίες του. Οι δύο από τους τρεις που συμμετείχαν έκαναν ακριβώς αυτό: με τάπωσαν λέγοντας μου με τον τρόπο τους "κοίτα φίλε, αυτό κάνουμε και έτσι ορίζεται". Αυτό είναι το ζητούμενο σε ένα τέτοιο διάλογο και όχι αφορισμοί του τύπου "είσαι ασχετούλης".

Τέλος, θα αδράξω την ευκαιρία για να πω στον superfunk ότι το τραγούδι είναι θαυμάσιο - πραγματικά ωραίο τραγούδι. Θα του ζητήσω να αποκαλύψει και το όνομα του "μαστερά" που έκαμε το τελικό αρχείο, ώστε να χαμογελάσουμε όλοι μαζί.

:)

 
@allobar

Ναι, σίγουρα! Απλά προσπάθω να κάνω μια εξακρίβωση των όσων ειπώθηκαν απ' όλους εδώ μέσα.  Eyeprotocol, superfunk, menealos κ.ο.κ.  ;)

 
manosx είπε:
Αν όμως ήθελα να μην έβαζα εισαγωγικά, θα έβαζα τη λέξη σωστά- σωστή- σωστό.
Έχεις απόλυτο δίκιο. Το ζήτημα λοιπόν βρίσκεται αλλού: τι περιμένει κανείς από το κάθε μέλος της εξίσωσης! Εξηγώ: αν κάποιος περιμένει ότι ένα καλό mastering θα διορθώσει μια κακή ενορχήστρωση προφανώς θα απογοητευτεί.... Γενικώς είναι αυτός ο γνωστός "συμψηφισμός" που λένε και οι δημοσιογράφοι και οι πολιτικοί ;D ;D Δε γίνεται να μπλέκουμε ΑΣΧΕΤΑ πράγματα μεταξύ τους! Καλή ηχογράφηση είναι καλή ηχογράφηση, καλό Mix είναι καλό mix και καλό master είναι καλό master. Αν κάποιο από αυτά έχει πρόβλημα δε γίνεται να περιμένεις να το σώσεις από τα άλλα.

Ps. προσωπικά θεωρώ, και το έχω επαναλάβει ουκ ολίγες φορές, ότι ο κόσμος γενικώς πορώνεται στο θέμα της ηχογράφησης, των προενισχυτών, της μίξης και του mastering ενώ έχει ξεχάσει ολοσχερώς την ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ - και αυτό είναι το ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟ πρόβλημα που βλέπω στα groups γύρω μας ;)

 
Εγω απλά να χαιρετίσω τον Αποστόλη, που τον ξέρω απο αλλού (slutz), και να πω δημοσίως ότι ελπίζω να συνεργαστούμε στο μέλλον, όταν κάποια στιγμή βρω το χρόνο να κάνω αυτά που πρέπει να κάνω. :) (και πολύ ωραίο ποστ, το 1ο και το 2ο σου, άντε και σε άλλα 500! ;D)

 
Wow! είπε:
Είναι σαφές ότι οι διαφορές ανάμεσα στα δύο αρχεία είναι αμελητέες (για να μη πω, ανύπαρκτες).
μαλλον δεν ακουσες πολυ προσεκτικα

Πραγμα που με κανει να πιστευω ολο και λιγοτερο οτι ξερεις πραγματικα τι λες.

Το ψευτο-mastering ειναι καλο για προχειρη δουλεια μη ειδικου. Τα λαθη στην ισοσταθμιση και την στερεοφωνικη εικονα δεν θα του επετρεπαν να σταθει ως ισο διπλα σε αλλες παραγωγες παρα την "αναλογικη ηχογραφηση και μιξη".

Το mastered αν ακουγαμε τα υπολοιπα tracks πιστευω θα ηταν μια σχετικα καλη δουλεια (μπορει να ακουσα πραγματα που θα εκανα αλλιως, αλλα ετσι ειναι αυτα...το ξερετε το ανεκδοτο ποσοι mastering engineers  χρειαζονται για να βιδωσουν μια λαμπα?).

Εαν η δουλεια σου εχει σημασια, εαν πιστευεις οτι η τεραστια προσπαθεια της συνθεσης/ηχογραφησης/μιξης/παραγωγης δεν πρεπει να παει χαμενη, τοτε αξιζει να την στειλεις σε εναν ειδικο (ενα τριτο προσωπο) που μπορει να δει το δασος και οχι το καθε δεντρο, οπως εχει συνηθησει, εξαιτιας της πολυωρης διαδικασιας, ο mixing engineer.

Τωρα ο καθε επαγγελματιας χρεωνει της υπηρεσιες του με βαση πολλους παραγοντες.

Μην ξεχνας οτι ο καταλληλος εξοπλισμος κοστιζει..πολυ.

Ακομα κοστιζουν πολυ οι ωρες που εγω π.χ. καθομαι μελετωντας (ακοθγοντας δισκους/cd, διαβαζοντας, τεσταροντας κτλπ) ωστε να μπορω να κανω αυτην την δουλεια με καλα αποτελεσματα και ανταγωνιστικο προιον προς οφελος του πελατη μου.

Ειναι δικαιωμα του καθενος να χρεωνει οσο θελει και δικαιωμα του καταναλωτη να διαλεξει αν και απο που θα αγορασει.

Το mastering δεν ειναι υπερτιμημενο. Το ψευτοmastering ομως ειναι πανακριβο για 2 λογους

1) Συνηθως παρεχεται απο recording studios και στην ιδια τιμη με mastering houses.

    Νομιζω λογο αγνοιας ή ακομα και παραπλανησης πολλοι καλλιτεχνες δεν το 

καταλαβαινουν

2)...και πιο σοβαρο... Κοστιζει σε ακροατες (δηλαδη αγοραστικο κοινο)(ή συναυλιακο κοινο).

Θα μου πεις ετσι που ειναι η αγορα στο Ellada τι να το κανεις. Αλλα αυτο ειναι αλλο θεμα.

Φιλικα

Αποστολης (www.odeon-mastering.com)

 
μια ερωτηση και απο μενα...

κατ αρχην να πω πως ακουσα τις δυο εκδοχες απο κατι ηχεια της πλακας, οποτε μια δευτερη ακροαση ειναι απαραιτητη για να σχηματισω αποψη.

απλα εχω απορια για την τιμη του μαστερινγκ.

ξεκαθαριζω πως ειμαι εντελως ασχετος με την διαδικασια, αλλα διαβασα με ενδιαφερον ολο το θεμα.

ας πουμε οτι εχουμε ενα πενταλεπτο κομματι με 2 κιθαρες, μπασο. τυμπανα πληκτρα και φωνες. ας υποθεσουμε πως η καθε κιθαρα ειναι δυο καναλια(φανταζομαι δυο διαφορετικα μικροφωνα), μπασο και με μικροφωνο και καρφι οπως εχω δει να γινεται τις πιο πολλες φορες, οσα μικροφωνα χρειαζονται για τυμπανα, που δεν εχω ιδεα ποσα μπορει να ειναι, αλλα σιγουρα πανω απο πεντε, πληκτρα ενα καναλι και κανα δυο καναλια φωνες.αν κρινω απο το προτζεκτ που εχει ανεβασει ο νικοδημος παραλληλα με αυτη τη κουβεντα, ισως τα καναλια να ειναι και λιγα.βεβαια αναγνωριζω πως το προτζεκτ των 40 καναλιων ειναι ιδιαζουσα περιπτωση...

(δεν ξερω αν τα καναλια παιζουν ρολο, αλλα απο οτι διαβασα στον διαδυκτιακο τοπο του odeon-mastering παιζουν.(εκτος αν δεν καταλαβα καλα))

ποσο μπορει να κοστισει αυτο το προτζεκτ? γιατι συμφωνα με τους υπολογισμους μου, η τιμη πρεπει να ειναι εξωφρενικα μεγαλη.(και με αυτο δεν θελω να μειωσω την αξια του μαστερινγκ, απλα αναρωτιεμαι ποσο ανεβαζει το ''κοστος'')

 
odeon-mastering είπε:
μαλλον δεν ακουσες πολυ προσεκτικα

Πραγμα που με κανει να πιστευω ολο και λιγοτερο οτι ξερεις πραγματικα τι λες.
Περίεργη δήλωση από κάποιον που παραδέχτηκε ο ίδιος ότι το πρώτο γραπτό του άφηνε σοβαρά περιθώρια παρεξήγησης για το ποιο από τα δύο αρχεία ακούγεται καλύτερα. Τόσα περιθώρια, που χρειάστηκε ένα δεύτερο γραπτό με τονισμένες διευκρινήσεις ώστε να μην μπερδευτούμε.

Πέραν αυτού, σε αντίθεση με εσένα εγώ έχω ακούσει όλο το δίσκο στον οποίο περιλαμβάνεται αυτό το τραγούδι (αυτή η συνθήκη δηλαδή που παραπάνω χαρακτηρίζεις ως "νόμο"), οπότε προς το παρόν (και με βάση τα δικά σου κριτήρια) αυτός που δεν ξέρει τι λέει, δεν είμαι εγώ.

Για να το διασκεδάσουμε, κάνε ένα κόπο να παρατηρήσεις ότι και άλλοι εδώ μέσα δεν είναι σίγουροι για το ποιο από τα δύο αρχεία είναι καλύτερο.

 
Big Alejandro: Το mastering λαμβάνει "τελικά" Wav αρχεία και όχι αρχεία μίξης, όπως έδωσε ο nikodimos. Άρα το πόσο κανάλια είναι, αν είναι 1-5- ή 40 δε παίζει ρόλο. Όταν έψαχνα για mastering house για κάποια κλασσικά κανάλια, ποσώς τον ενδίεφερε τον άλλον αν η ηχογράφιση είχε 10 μικρόφωνα, ή 1. Φυσικά παίζει ρολο γιατι αν του πας ένα κομμάτι γραμμένο με mp3 player, θα σου το πετάξει στη μούρη, αλλά τέλος πάντων σε "κανονικές συνθήκες" δεν τον ενδιαφέρει. Στο κάτω κάτω, πιάνο σολο του πήγα που ήταν 1 μικρόφωνο (ή δύο, δε θυμάμαι μετά απο 9-10 χρόνια που έγινε η ηχογράφιση).

EDIT: Και, παιδιά; Χαλάρα, με όμορφο ύφος και ήθος για να συνεχίσει να υπάρχει το ενδιαφέρον αυτό θρέντ, όχι να κλειδωθεί πάλις.

 
Κάτι μου λέει ότι θα προκύψει "Blind test: Mastered vs Unmastered" στην πορεία. Ενδιαφέρον θα ήταν... :)

 
μαλλον ειμαι πιο ασχετος απο οσο φανταζεστε ολοι σας!

μπερδευτηκα με αυτο που διαβασα στο site του odeon-mastering.

αντιγραφω αυτουσιο!

Cd Mastering:

Unattended sessions/e-mastering:

1-4 tracks 65 € per track

5-9 tracks 55 € per track

10+ tracks add 30 € for each track

δηλαδη, ειχα καταλαβει πως με το track εννοουσε το καθε καναλι! ;D ;D

ετσι οπως το βλεπω αρα, δεν νομιζω πως το κοστος ειναι κατι φοβερο, αν θες το καλυτερο για την δουλεια σου!

ασε που μου φαινεται πολυ ενδιαφερον και σωστο επαγγελματικα αυτο...

That way we ensure that our service is satisfaction guaranteed since you don't have to pay for anything if you are not totally happy with the work that has been done.

*thanx νικολα!

 
Μα ρε παιδιά το θέμα του mastering δεν έχει να κάνει μόνο με το πώς ακούγεται το τραγούδι εδώ, αλλά και με το πώς θα ακούγεται σε ένα club, σε ραδιόφωνο κλπ. Ας δεχτούμε και ένα input από κάποιον που γνωρίζει (απ'όσο καταλαβαίνω) και την πιο επιστημονική πλευρά του θέματος....

 
Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι το mastering είναι τραγικά υπερτιμημένο και ως προς την ίδια την ίδια την διαδικασία αυτή καθ' αυτή και ως προς το σύνολο του τελικού προϊόντος (δηλαδή performance, ηχογράφηση, μίξη και ... mastering). Νομίζω ότι στην χειρότερη των χειρότερων περιπτώσεων θα έπρεπε να του αντιστοιχεί ένα 10% (λίαν επιεικώς) και με την προϋπόθεση ότι όλα τα προηγούμενα έγιναν όπως ακριβώς πρέπει.

Φρονώ ότι δεν είναι τίποτε άλλο παρά τελικές πινελιές και ως τέτοιες θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται. Συμφωνώ επίσης με τον Wow! στο ότι πλανάται μία τεράστια μυθολογία σχετικά με το τι είναι, τι γίνεται και κατά πόσο χρειάζεται και κατά πόσο μπορούν οι προσδοκίες των καλλιτεχνών να είναι ρεαλιστικές (στο μέτρο που αυτό είναι εφικτό). Συμφωνώ επίσης ότι υπάρχει μία δηθενολογία που κάποιοι θέλουν να την κρατάνε ως επτασφράγιστο μυστικό μη θέλοντας να πέσουν και τα τελευταία προπύργια του καθότι υπάρχουν 16-χρονα τα οποία για κάποιο λόγο διαθέτουν ενίοτε περισσότερη αισθητική. Το πόσες φορές έχω ακούσει ιστορίες φρίκης από καλλιτέχνες που έστειλαν τα κομμάτια τους για mastering, εντυπωσιαζόμενοι και δελεαζόμενοι από high-end μηχανήματα και διάφορες μπαρουφολογίες, δεν λέγεται. Τα δε καλολογικά στοιχεία που χρησιμοποιούν για να περιγράψουν την όλη διαδικασία συγκρίνονται με αυτά που διαβάζω κατά καιρούς σε διάφορα reviews audiophile προϊόντων από ειδήμονες πενιχρής αισθητικής, και κυμαίνονται από τραγελαφικά εώς ιλαρά.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα έρωτημα το οποίο τέθηκε σε κάποιο ξένο forum για το ποιό θα έπρεπε να είναι το minimum της χρέωσης για ένα mastering session και στο οποίο απάντησα έμμεσα πλην σαφώς "0 δολλάρια για μία επαγγελματική γνώμη ότι ΔΕΝ χρειάζεται mastering και φυσικά οι επαγγελματικοί κίνδυνοι που ελοχεύουν από μία τέτοια απάντηση". Όπως ήταν αναμενόμενο, δεν σχολίασε κανείς.

Φυσικά, δεν πρεσβεύω ότι οι απαντουχού mastering engineers θα έπρεπε να πληρώνονται με το ... dB (;D) - εννοείται ότι κάτι τέτοιο θα ήταν παράλογο. Ούτε υπαινίσσομαι ότι δεν υπάρχουν mastering engineers που είναι όντως επαγγελματίες και ότι δεν πρέπει να πληρώνονται. Απλά επισημαίνω την τεράστια σημασία που έχει δοθεί στο θέμα, την στιγμή που υπάρχουν άλλα θέματα (όπως performance/ηχογράφηση/μίξη) τα οποία είναι απείρως σημαντικότερα.

 
spy είπε:
Κάτι μου λέει ότι θα προκύψει "Blind test: Mastered vs Unmastered" στην πορεία. Ενδιαφέρον θα ήταν... :)
Μόλις βρω χρόνο αύριο-μεθαύριο θα ανεβάσω 1-2 files πρίν - μετά για να γίνει κατανοητό τι  μπορεί να γίνει στο mastering,

με τεράστιες διαφορές που φαίνονται "αδύνατες" σε δύο κανάλια.

Πρέπει να ξέρεται βέβαια πως σε πολύ υψηλό επίπεδο και καλές μίξεις οι διαφορές  είναι "πολύ μικρές" για μη εκπαιδευμένα αυτιά αλλά

τεράστιες για εκπαιδευμένα αυτιά. Δεν πηγαίνει με το κιλό. Μπορείς να πληρώσεις 10000 $ στο Ludwig  για να σου πει πως είναι οκ η θέλει

0,5 db εδω και εκεί. 

Είναι και θέμα ωριμότητας. Βλέπω με τα χρόνια πως μπορώ να πετύχω αυτό που θέλω με πολύ λιγότερες κινήσεις και λιγότερη επεξεργασία.

Φαινομενικά το mastering δεν είναι πολύ "εντυπωσιακό" αλλά επι της ουσίας οι διαφορές είναι εκεί και είναι τεράστιες.

Και είναι τεράστιες γιατί δεν είναι διαφορές που εντοπίζονται στο προφανές , περισσότερα μπάσσα η πρίμα, η πιο δυνατό  υλικό αλλά

διαφορές στην ουσία της μουσικής πρόσληψης , στην μουσικότητα , την εσωτερική ενέργεια , την χωρική κατανομή την ανάδειξη δυναμικών

και λεπτομερειών , την ψυχή της μουσικής.

Επίσης  οι  καλύτεροι  remixers (και γιαυτό συνεργάζονται πάντα με τον mastering engineer που προτιμούν) ξέρουν πως  υπάρχει ένα σημείο που η μίξη τους δεν μπορεί να πάει παραπέρα  παρα μόνο στο mastering.  Η άλλη λύση είναι να ξεκινήσει πάλι η μίξη απο το μηδέν.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι οι διαφορετικοί χαρακτήρες που μπορεί να πάρει ένα υλικό  με συγκεκριμένες ανάγκες, ανάλογα  τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται (αναλογικά transparent - pultec -  tubes - τάξη Α  - μόνο ψηφιακά κλπ ). Πάλι μιλάμε για μικρές διαφορές με τεράστια σημασία όμως στην πρόσληψη του ήχου.

Για να το κάνω πιο κατανοητό φανταστήτε κάποιον που δεν ξέρει και πολλά απο κιθάρες και ακούει το ίδιο solo απο ένα μέτριο και ένα εξαίρετο

κιθαρίστα. Του φαίνεται λοιπόν ίδιο. Αυτός που ξέρει απο κιθάρες , έχει εμβαθύνει στον ήχο της Gibson η της Fender , μπορεί να καταλάβει το legato του παιξίματος , της συγκοπές , την ανάσα της φράσης  αναγνωρίζει σε κλάσμα του δευτερολέπτου τον σπουδαίο κιθαρίστα και ίσως με τι κιθάρα παίζει και με τι ενισχυτή.

Επειδή ακούμε όλοι με ένα ζευγάρι ήχεία μην νομίζετε πως ακούμε τα ίδια πράγματα. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσα πράγματα ακούει

ένας καλός mastering engineer  σε μερικά δευτερόλεπτα ακούγοντας ένα κομμάτι.

 
...αν και ειλικρινα δεν θέλω να αναμειχθώ άλλο στην κουβέντα (νομίζω ότι θέσεις μου ήταν αρκετά σαφείς στο προήγουμενο μου ποστ) θα ήθελα να προσθέσω μια ακόμη παράμετρο στην συζήτηση σχετικά με το κατά πόσο είναι υπερτιμημένο ή όχι το mastering τόσο ως διαδικασία όσο και ως υλικό κόστος.....

Σε ότι αφορά το πρώτο μέρος , δηλαδή την σπουδαιότητα του mastering ως κομμάτι της όλης παραγωγικής διαδικασίας, η θέση μου είναι ήδη διατυπωμένη σε άλλα τόπικ και είναι απλή.....είναι ίσως το λιγώτερο επιδραστικό (ή αν θέλετε έτσι θα έπρεπε να είναι) και κατ'επέκταση το λιγώτερο σημαντικό τμήμα της όλης αλυσίδας, αλλά ταυτόχρονα ως τελευταίος κρίκος στην σειρά έχει την μοναδική ιδιότητα να αναδείξει ή να καταβαραθρώσει όλους τους προηγούμενους.....και αυτό το αντιφατικό στοιχείο του χαρακτήρα της όλης διαδικασίας αναιρεί την προηγούμενη πρόταση πέρι σημαντικότητας (και εδώ ακριβώς έγκειται η άποψη μου ότι "έτσι θα έπρεπε να είναι" που διατύπωσα πριν....το mastering δηλαδή ως μια πιο διαικπερεωτική διαδικασία και άρα λιγώτερο έως καθόλου επιδραστική για το συνολικό αισθητικό αποτέλεσμα είναι λιγώτερο "επικύνδηνη" για το σύνολο της διαδικασίας). Άρα ναι μεν δεν είναι παρά μια τεχνική διαικπερέωση και κάποιες τελευταίες πινελιές αλλά ταυτόχρονα είναι αυτό που είτε θα ολοκληρώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μια μουσική παραγωγή, είτε θα την χαντακώσει.....ίσως λοιπόν η σωστή (προσωπική μου) τοποθέτηση θα ήταν - Υπερκτιμημένο και με μυθολογικές προεκτάσεις μεν, αλλά σημαντικότατο δε (είτε για καλό,είτε για κακό). Και ναι συμφωνώ με αυτά που μόλις έγραψε ο ChrisH "πέρι τεράστιων διαφορών για εκπαιδευμένα αυτιά" αλλά ταυτόχρονα υποστηρίζω πως αντίστοιχα στα προήγουμενα στάδια μπορούν να συντελεστούν "κοσμογονικές διαφοροποιήσεις" για "εκπαιδευμένα ΑΛΛΑ και μη αυτιά".....

Σε ότι αφορά το δεύτερο μέρος, που ίσως είναι και αυτό που πραγματικά προκαλεί την όποια διαμάχη, δηλαδή το αντίτιμο-κόστος......εδώ η άποψη μου είναι πως όχι δεν είναι υπερτιμημένο το mastering....τουλάχιστον όχι στον μέσο όρο των τιμών της αγοράς......και εξηγούμαι.

Είναι αρκετά τα χρήματα?.......σίγουρα ναι

Είναι "γρήγορα" τα χρήματα.....σίγουρα ναι  

ΑΛΛΑ....

Όπως πολύ σωστά διατύπωσε ο Αποστόλης και υποθέτω μπορεί να επιβεβαιώσει ακόμη πιοπολύ ο Χρήστος τόσο το υλικό κόστος όσο και το ανθρώπινο (μόρφωση, εμπειρία, συνεχής αναζήτηση κλπ κλπ) για την δημιουργία ενός σοβαρού audio production suite είτε mastering είτε mixing είτε recording είναι ΤΕΡΑΣΤΙΟ.....αυτόν τον συνδυασμό ανθρώπινης τεχνογνωσίας-άποψης και εξοπλισμού καλείται να πληρώσει ο πελάτης και όχι τον απόλυτο χρόνο που δαπανήθηκε για να ολοκληρωθεί η δουλειά του.....και είναι σαφέστατα πολύπιο τίμιο να είναι αυτό τελείως ξεκάθαρο στον πελάτη από το να προσπαθεί κάποιος να χρονοτριβεί μήπωςκαι δικαιολογήσει την αμοιβή του....δεν μιλάμε για ιδιωτικούς υπάλληλους που πρέπει να συμπληρώσουν οκτάωρο αλλά για εξειδικευμένους επαγγελματίες που καλούντε να παραδώσουν ένα έργο-υπηρεσίες ενός α' επιπέδου και τηρώντας κάποια συγκεκριμένα αντικειμενικά και υποκειμενικά (του πελάτη) στάνταρτς...αν αυτό μπορούν να το κάνουν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα είναι άξιο θαυμασμού (των ικανοτήτων τους) και όχι σκεπτικισμού (πέρι των προθέσεων τους).

Και κάτι τελευταίο.....θα πρέπει να αντιληφθούμε πως το "επώνυμο" mastering είναι αντικειμενικά ο πιο φθηνός τρόπος να δώσουμε μια επίφαση (και γιατί οχι και πραγματική κάποιες φορές) "λουσάτου και πολυτελούς περιτυλίγματος" σε μια μέτρια σε γενικές γραμμές παραγωγή (και σε ότι αφορά την ποιότητα αλλά και το κόστος)....και σε πολλά είδη μουσικής αυτό αποτελεί και ένα πρώτης τάξεως promotion trick ....και δεν είναι απαραίτητα κατακριτέο.

Όλοι κρινόμαστε αποκλειστικά και μόνο από αυτά που παράγουμε και όχι από αυτά που γράφουμε ή λέμε  

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα