odis επέτρεψε μου να σου απαντήσω εγώ σε κάτι...σίγουρα δεν καλύπτει όλο το έυρος των ερωτήσεων σου...αλλά επίσης σίγουρα για κάποιες από αυτές δεν μπορεί και να υπάρχει απόλυτη και αντικειμενικά ορθή απάντηση.
Δε νομίζω πως το νόημα είναι αν πρέπει να απαγορευθεί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο η ύπαρξη μιας κατηγορίας επαγγελματιών στον εν γένει χώρο των ηχοληπτικών εργασιών και συναφών επαγγελμάτων ...και σίγουρα όχι μέ βάση τομ προυπολογισμό και την επένδυση της κάθε επιχείρησης....νομίζω δεν λέει κανείς κάτι τέτοιο...καθώς είναι απλά φασιστικό, αυθαίρετο και βαθύτατα αντικοινωνικό.
Νομίζω πως τα θέματα (υπαρκτά) που προκύπτουν από την όλη αυτή κουβέντα είναι αφενός το πως πρέπει να τιμολογούντε αυτού του είδους οι υπηρεσίες και αφετέρου το ποιες είναι τελικά οι διαχωριστικές γραμμές που οριοθετούν το Home, project based, commercial , multi room commercial facility κλπ κλπ.
Για να λύσω και ένα θέμα που νομίζω ότι χωρίς λόγο βολοδέρνει σε όλο το thread θα πρέπει να ξεκαθαρίσω πως ο επιθετικός προσδιορισμός home, project, commercial κλπ έχει να κάνει ως επί το πλείστον με τον τρόπο λειτουργίας ενός facility και φυσικά την υποδομή του και όχι αν εισπράτει μάυρα ή άσπρα....πχ δε νομίζω πως μπορεί να κατηγορήσει κανείς τον M.Wagener ως μη επαγγελματία ούτε σε ότι αφορά την δουλειά του , ούτε τις γνώσεις του , ούτε όμως την υποδομή του χώρου εργασίας του...και υπάρχουν άπειρα ονόματα που θα μπορούσα να παραθέσω....R.Saint Germain , C.Tsangarides κλπ κλπ κλπ
Όλοι οι παραπάνω έχουν αυτό που αν και όντως ακούγεται παράδοξο θα μπορούσαμε να ονομάσουμε "Profecionall Home Studio"....και πουλάνε τις (πολύ ακριβές, αλλά και πάλι φθνότερες από το να τις πουλούσαν στο Ocean Way) υπηρεσίες τους σε έναν χώρο ο οποίος αποτελεί είτε κομμάτι της κατοικίας τους είτε μια μεταποιημένη κατοικία...τέλος πάντων όχι ένα purpose built facility. Παρ’όλα αυτά, αυτό το αρκετά διαδεδομένο και καθόλου μεμπτό φαινόμενο συνοδεύεται από μια σειρά πραγμάτων που το καθιστούν όχι απλά λογικοφανές αλλά πιθανότατα και χαρακτηριστικό κομμάτι της εποχής μας...και εξηγώ....ένας engineer /producer με δεδομένη ιστορία, εμπειρία, γνώσεις αλλά και (τρομερά σημαντικό) πολύ καλές "άκρες" στην μουσική βιομηχανία, μια υλικοτεχνική υποδομή που υφίσταται με βάση συγκεκριμένο σκοπό (mostly mixing & overdubbing) και απέχει εκατομμύρια έτη φωτός από αυτό που πιθανότατα έχεις στο μυαλό σου ως Home studio....και τελυταίο και κυριώτερο δεν έρχεται σε απόλυτη σύγκρουση με τον κόσμο των commercial studios γιατί καθώς εκ των πραγμάτων μπορεί ακόμη και σε αυτές τις ιδεατές περιπτώσεις που αναφέρω να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες, πολλές φορές αν όχι τις περισσότερες διατηρεί μια σχέση συνεργασίας με αυτά )για να καλύψει όπως είναι προφανές κάποιες ελείψεις αν κριθεί αναγκαίο...όπως πχ ο χώρος ή ακόμη και ο εξοπλισμός σε εξαιρετικές περιπτώσεις).
Αυτά τα 2 λοιπόν εκ των πραγμάτων σε μια χώρα σαν την Ελλάδα έρχοντε σε σύγκρουση κάποια στιγμή μεταξύ τους....και ο λόγος είναι ότι ούτε για Home Project studios σαν αυτά που περιέγραψα μιλάμε (ούτε καν ξώφαλτσα), ούτε για άτομα με τα συγκεκριμένα credits σε όλους τους τομείς που μας ενδιαφέρουν. Υπάρχει λοιπόν κατ’αρχάς μια παρανόηση του όρου έτσι όπως θα έπρεπε και θα μπορούσε να χρησιμοποιήται χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα από κανέναν....ΑΠό την άλλη πλευρά σε μια αγορά που συρικνώνεται διεθνώς και εκ των πραγμάτων δυσκολέυει την συντήρηση και την διατήρηση μεγάλων , purpose built commercial facilities η λογική στην τιμολόγηση θα πρέπει να έχει αυτό ακριβώς....λογική
Κάτι τέτοιο όμως θα σήμαινε πως ένα home studio της κατηγορίας που περιγράφουμε εδώ και παίρνωντας σαν βάση την τιμολόγηση που επικρατεί αυτή την στιγμή στα ας το πούμε ακριβά commercial facilities θα έπρεπε να έχει αρνητικό πρόσημο μπροστά από το νούμερο....φυσικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Τι κάνουμε λοιπόν?
Η αλήθεια είναι πάντα κάπου στην μέση......we evolve ...από την μία πλευρά φροντίζεις να απλώνεις τα χέρια σου έως εκεί που σε παίρνει και από την άλλη φροντίζεις να προσφέρεις αυτό το ποιοτικό συν σε τέτοια ποσόστοση ώστε να εξακολουθεί να αποτελεί θέλγητρο για τον πραγματικό recording artist (ας μην κάνουμε κουβέντα επ’αυτού...και σίγουρα όχι με άστοχα και άκυρα προσωπικά παραδείγματα, ελπίζω να το σεβαστείτε
)
Δεν με ενδιαφέρει να νουθετήσω κανέναν για το τι είναι σωστό και τι λάθος....δεν το βλέπω ακριβώς έτσι το θέμα....θα επανάλαβω όμως πως πρόκειται για 2 απόλυτα διακριτά είδη παρεχόμενων υπηρεσιών που δυστυχώς πολλές φορές προσπαθούν να αλληλοκονταροχτυπηθουν ενώ βρίσκοντε σε διαφορετικές αρένες.
Αυτό που με ενδιαφέρει και είμαι απόλυτα σίγουρος για την άποψη μου είναι πως η "πτώση" των μεγάλων studios όπως και η μείωση των budgets δεν αποδείχτηκε ευεργετική για την μουσική δημιουργία....ευτυχώς και με μεγάλη μου χαρά βλέπω πως η έννοια ενός πραγματικού recording/mixing facility επιστρέφει ΦΥΣΙΚΑ προσαρμοσμένη στα νέα κοινωνικοπολιτικά δεδομένα όχι μόνο στα πλαίσια της μουσικής βιομηχανίας αλλά στο σύνολο της καθημερινότητας μας.
Δυστυχώς δεν έχω τον χρόνο (και για να είμαι απόλυτα ειλικρινής και την διάθεση) να εξηγήσω σε πολλούς, τους περισσότερους εδώ μέσα τι ακριβώς σημαίνει η δημιουργία και η διατήρηση ενός σχετικά μεγάλου commercial recording facility , τι συνεπάγεται σε υλικό και ψυχικό κόστος , την καθημερινότητα του και όλα αυτά τα οποία συμβαίνουν όταν οι κάμερες από τα video που βλέπετε στο youtube κλείνουν...
Εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία σε όλους μας