- Μηνύματα
- 1,488
- Πόντοι
- 103
- Ιδιότητα
- Κιθάρα
“Η αρχή του κακού”
Εδώ και επτά χρόνια χρησιμοποιώ τo Podxt Live της Line 6 και μου φαινοταν χαώδης η ρύθμιση του εικονικού πεταλιού EQ που είχε μέσα μιας και μπορούσες μέσα από 4 bands να πειράξεις συχνότητες απτα 50Hz έως τα 10000Hz. Ποτέ μου δεν είχα αφιερώσει χρόνο στο να μάθω ποιες νότες αντιστοιχουν σε συγκεκριμενες συχνότητες εκτος φυσικα απτην Λα στα 440Hz.
Αυτή η πολυπλοκότητα την οποια αντιμετωπίζω και στο Cubase οταν δεν ξερω τι μου φταιει στον ηχο προσπαθω να αντιμετωπίσω με αυτο το κειμενο.
“Γιατι να με ενδιαφερουν ολα αυτά?”
Ουσιαστικά προσπαθούμε να μάθουμε να εντοπιζουμε και να λυνουμε γρηγορα και αποτελεσματικα τα προβληματα στα EQ της κιθάρας. Το πρόβλημα περιγράφεται καλύτερα με τις εξης ερωτησεις:
“Με ενοχλεί ο ήχος της ταδε χορδής, ποιες συχνοτητες αντιστοιχουν σε αυτη:”(Όταν μιλάμε για μια χορδή μεμονομένα συνήθως ειναι οι δύο ακραιες ΜΙ) Τετοια προβλήματα συναντάμε όταν έχουμε εναν πολυ ωραίο ήχο στα ρυθμικα μας και οταν παίζουμε στην Μι καντίνι απτο 12ο ταστο και μετα ο ήχος “ξυρίζει”.
“Οπου και να παίξω μου παίρνει ώρα να φτιάξω εναν καλό ήχο γιατι αλλάζουν τα μηχανήματα και τα EQ τους διαφέρουν με αποτέλεσμα να καθυστερώ πολύ να βρω τι μου φταεί και πως θα το λύσω”
“Για να δω που το πας...”
Από αυτό το λινκ http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html θα μαθουμε ποιες νοτες αντιστοιχουν σε ποιες συχνοτητες. Στην συνέχεια θα χωρίσουμε τις χορδες σε 7 κατηγορίες συχνοτικες και θα παρουμε τον Μ.Ο. Των συχνοτητων των νοτών της καθε χορδης. Η ΜΙ καντινι θα αντιμετωπιστει σαν χωριστή χορδή απτο 10ο ταστο και μετα.
Ο δευτερος τροπος ειναι να χωρισουμε τις χορδες σε 4 γκρουπ των δυο χορδων και ετσι θα παρουμε Μ.Ο. Για καθε γκρουπ ξεχωριστα.
Ειδικοτερα (Ονομασα τα γκρουπ ετσι για μεγαλυτερη πρακτικοτητα.):
Lows: ΜΙ και ΛΑ
Low Mids: ΛΑ και ΡΕ
High Mids: ΣΟΛ και ΣΙ
Highs: ΣΙ και ΜΙ
Ξεχωριστο γκρουπ αποτελει παλι η ΜΙ καντινι απτο 10ο ταστο και μετα.
Ονομασα τα γκρουπ ετσι για μεγαλυτερη πρακτικοτητα.
“Καλα φαινονται ολα αυτα αλλά δεν εχει δρακο η ιστορια σου”
Φανταζομαι οτι πολλοι που θα διαβασατε και θα εχετε φτασει μεχρι εδω θα εχετε πολλες ενστασεις σχετικα με την μεθοδο. Μπορω να μαντεψω οτι μια βασική ειναι οτι οι χορδες απτο 5ο ταστο και μετα εχουν αλληλοκαλυπτομενες συχνοτητες, αρα δεν μπορεις να ρυθμισεις καθε χορδη ξεχωριστα.
Αυτο το κειμενο αποτελει σκεψεις που προσπαθησα να τις βαλω σε “συνθηκες εργαστηριου” γιαυτο εχουν γίνει και καποιες παραδοχες:
1. Θα ασχοληθουμε μονο με τις συχνοτητες των νοτων τις κιθαρας. Συμφωνα με το παραπανω πινακα ειναι απο την Ε4 στα 329,63 έως την D8 στα 4698.64 (22ο ταστο στην Μι καντινι). Αυτο θα το κανουμε για να εστιασουμε εντελως στις συχνοτητες τους οργανου, να μην μπλεξουμε με αλλες συχνοτητες πχ του μπασου και θα εχουμε πιο στοχευμενο αποτελεσμα αφου θα αυξησουμε την απολεσματικοτητα αφου θα εχουμε λιγοτερες συχνοτητες να πειραξουμε.
2. Θα θεωρησουμε οτι εχουμε εναν μαγνητη. Αυτο γινεται για πρακτικους λογους. Αν καποιος φτιαξει τα EQ για τον Bridge μαγνητη δεν ειναι δυσκολο να προσαρμοστει και για τον Neck. Φυσικα αυτο εξαρταται κατα ποσο αλλαξει θεσεις στον διακοπτη. Καποιοι θα μπορουσαν να πουν οτι θα ηταν καλυτερο να παρουμε την μεσαια θεση των μαγνητων αλλα ετσι θα χαναμε τα πριμα στα καντινια του bridge που πολλες φορες ειναι ενοχλητικα.
3. Υποθετουμε οτι εχουμε ενα πληρως παραμετροποιησιμο EQ οπως τα plug in στο cubase. Ή καποιο πεταλι με πολλα συχνοτικα bands. Προφανως αν εχετε τεσσερα bands ανηκετε στην κατηγορια των ομαδων χορδων.
4. Φτασαμε στο ποιο δυσκολο, ποιες συχνοτητες θα επιλεξουμε ανα χορδη. Οι περισσοτεροι κιθαριστες οσο σε ποιο λεπτη χορδη παιζουν τοσο πιο χαμηλα πανε στα ταστα. Δηλαδη δεν φανταζομαι να εχετε παιξει πολλοι απο σας την ΜΙ μπασα στο 24ο ταστο της! Ομως αφου οι χορδες εχουν επικαλυπτομενες συχνοτητες τοτε αν φτιαξουμε καποιες συχνοτητες πχστη ΡΕ τοτε οι ΙΔΙΕΣ συχνοτητες θα ακουγονται οκ και στην ΣΟΛ. Αναγνωριζω οτι θα εχουμε διαφορες λογω του υλικου της χορδης ομως θα τονισω οτι ακομα μια φορα κοιταμε το πρακτικο του θεματος και το κατα ποσο στεκει θα το συζητησουμε μετα. Με βαση ολα αυτά θα χρησιμοπιήσουμε το 10ο ταστο καθε χορδης σαν ανω οριο.
Με κουρασες με ολα αυτα, τι υποτιθεται οτι πρεπει να κανω?
Αφου λοιπον θεσαμε τα ορια στην “ερευνα” μας παμε να δουμε ποιες συχνοτητες θα πειραζουμε απο δω και στο εξης.
Αρχικα αν μιλαμε για μεμονομενες χορδες:
Οποτε αν θελετε περισσοτερα μπασα πειραζετε τις συχνοτητες στα 450Hz, αν οι συγχορδιες στις πρωτες θεσεις ακουγονται ωραια αλλα το σολο ειναι πριμο τοτε κοβεις συχνοτητες στα 3000Hz και αν ακουγονται μουντες δινεις λιγο στα 1300Hz & 1800Hz κ.ο.κ.
Αν εχουμε να κανουμε με ομαδες χορδων τα πραγματα ειναι πιο απλα:
Οποτε δεν σου βγαινει ο μεταλ ηχος που θελεις? Αν λασπωνει κοβεις στις 550 και δινεις λιγο στις 750..σου φαινεται πολυ μεσσαιος? Δινεις στις 550 και στις 1600, το σολο σου μετα παιρνει αυτια? Κοψε στις 3500.. ετσι λοιπον οταν εχεις 4 band ΕQ στην πεταλιερα σου μπορεις να εχεις εναν μπουσουλα που να κινηθεις!
Επιτελους τελος!
Ειναι ο παραπανω τροπος σωστος? Ενδεδειγμενος? Προφανως οχι. Υπαρχουν μπαντες που σιγουρα δεν ακολουθουν τα παραπανω και ολα ειναι υποκειμενικα.. Αν ολοι καναμε τα παραπανω τοτε η μουσικη θα ηταν πολυ βαρετη. Τοτε γιατι να παρει καποιος την παραπανω θεωρια στα σοβαρα? Θελω να πιστευω προσφερει βοηθεια σε καταστασεις που ο χρονος ειναι σημαντικος και βοηθαει να ξεμπλεχτει το κουβαρι σχετικα με τις συχνοτητες που τυχον εχει καθενας μας μεσα στο κεφαλι του..
Αντιλαμβανομαι οτι μπαζει απο παντου παρολο που ξεκιναει απο μια λογικη βαση. Θα ηθελα να προσκαλεσω οποιον θελει να βοηθησει με ιδεες να γινει πιο ολοκληρωμενη και να ισως να φτιαξουμε ενα αρθρο παρεα με samples και video. Θεωρω ομως το κυριοτερο να πειραματιστειτε με τα παραπανω συμπερασματα. Εμενα με βοηθησαν απιστευτα, εσας?
Εδώ και επτά χρόνια χρησιμοποιώ τo Podxt Live της Line 6 και μου φαινοταν χαώδης η ρύθμιση του εικονικού πεταλιού EQ που είχε μέσα μιας και μπορούσες μέσα από 4 bands να πειράξεις συχνότητες απτα 50Hz έως τα 10000Hz. Ποτέ μου δεν είχα αφιερώσει χρόνο στο να μάθω ποιες νότες αντιστοιχουν σε συγκεκριμενες συχνότητες εκτος φυσικα απτην Λα στα 440Hz.
Αυτή η πολυπλοκότητα την οποια αντιμετωπίζω και στο Cubase οταν δεν ξερω τι μου φταιει στον ηχο προσπαθω να αντιμετωπίσω με αυτο το κειμενο.
“Γιατι να με ενδιαφερουν ολα αυτά?”
Ουσιαστικά προσπαθούμε να μάθουμε να εντοπιζουμε και να λυνουμε γρηγορα και αποτελεσματικα τα προβληματα στα EQ της κιθάρας. Το πρόβλημα περιγράφεται καλύτερα με τις εξης ερωτησεις:
“Με ενοχλεί ο ήχος της ταδε χορδής, ποιες συχνοτητες αντιστοιχουν σε αυτη:”(Όταν μιλάμε για μια χορδή μεμονομένα συνήθως ειναι οι δύο ακραιες ΜΙ) Τετοια προβλήματα συναντάμε όταν έχουμε εναν πολυ ωραίο ήχο στα ρυθμικα μας και οταν παίζουμε στην Μι καντίνι απτο 12ο ταστο και μετα ο ήχος “ξυρίζει”.
“Οπου και να παίξω μου παίρνει ώρα να φτιάξω εναν καλό ήχο γιατι αλλάζουν τα μηχανήματα και τα EQ τους διαφέρουν με αποτέλεσμα να καθυστερώ πολύ να βρω τι μου φταεί και πως θα το λύσω”
“Για να δω που το πας...”
Από αυτό το λινκ http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html θα μαθουμε ποιες νοτες αντιστοιχουν σε ποιες συχνοτητες. Στην συνέχεια θα χωρίσουμε τις χορδες σε 7 κατηγορίες συχνοτικες και θα παρουμε τον Μ.Ο. Των συχνοτητων των νοτών της καθε χορδης. Η ΜΙ καντινι θα αντιμετωπιστει σαν χωριστή χορδή απτο 10ο ταστο και μετα.
Ο δευτερος τροπος ειναι να χωρισουμε τις χορδες σε 4 γκρουπ των δυο χορδων και ετσι θα παρουμε Μ.Ο. Για καθε γκρουπ ξεχωριστα.
Ειδικοτερα (Ονομασα τα γκρουπ ετσι για μεγαλυτερη πρακτικοτητα.):
Lows: ΜΙ και ΛΑ
Low Mids: ΛΑ και ΡΕ
High Mids: ΣΟΛ και ΣΙ
Highs: ΣΙ και ΜΙ
Ξεχωριστο γκρουπ αποτελει παλι η ΜΙ καντινι απτο 10ο ταστο και μετα.
Ονομασα τα γκρουπ ετσι για μεγαλυτερη πρακτικοτητα.
“Καλα φαινονται ολα αυτα αλλά δεν εχει δρακο η ιστορια σου”
Φανταζομαι οτι πολλοι που θα διαβασατε και θα εχετε φτασει μεχρι εδω θα εχετε πολλες ενστασεις σχετικα με την μεθοδο. Μπορω να μαντεψω οτι μια βασική ειναι οτι οι χορδες απτο 5ο ταστο και μετα εχουν αλληλοκαλυπτομενες συχνοτητες, αρα δεν μπορεις να ρυθμισεις καθε χορδη ξεχωριστα.
Αυτο το κειμενο αποτελει σκεψεις που προσπαθησα να τις βαλω σε “συνθηκες εργαστηριου” γιαυτο εχουν γίνει και καποιες παραδοχες:
1. Θα ασχοληθουμε μονο με τις συχνοτητες των νοτων τις κιθαρας. Συμφωνα με το παραπανω πινακα ειναι απο την Ε4 στα 329,63 έως την D8 στα 4698.64 (22ο ταστο στην Μι καντινι). Αυτο θα το κανουμε για να εστιασουμε εντελως στις συχνοτητες τους οργανου, να μην μπλεξουμε με αλλες συχνοτητες πχ του μπασου και θα εχουμε πιο στοχευμενο αποτελεσμα αφου θα αυξησουμε την απολεσματικοτητα αφου θα εχουμε λιγοτερες συχνοτητες να πειραξουμε.
2. Θα θεωρησουμε οτι εχουμε εναν μαγνητη. Αυτο γινεται για πρακτικους λογους. Αν καποιος φτιαξει τα EQ για τον Bridge μαγνητη δεν ειναι δυσκολο να προσαρμοστει και για τον Neck. Φυσικα αυτο εξαρταται κατα ποσο αλλαξει θεσεις στον διακοπτη. Καποιοι θα μπορουσαν να πουν οτι θα ηταν καλυτερο να παρουμε την μεσαια θεση των μαγνητων αλλα ετσι θα χαναμε τα πριμα στα καντινια του bridge που πολλες φορες ειναι ενοχλητικα.
3. Υποθετουμε οτι εχουμε ενα πληρως παραμετροποιησιμο EQ οπως τα plug in στο cubase. Ή καποιο πεταλι με πολλα συχνοτικα bands. Προφανως αν εχετε τεσσερα bands ανηκετε στην κατηγορια των ομαδων χορδων.
4. Φτασαμε στο ποιο δυσκολο, ποιες συχνοτητες θα επιλεξουμε ανα χορδη. Οι περισσοτεροι κιθαριστες οσο σε ποιο λεπτη χορδη παιζουν τοσο πιο χαμηλα πανε στα ταστα. Δηλαδη δεν φανταζομαι να εχετε παιξει πολλοι απο σας την ΜΙ μπασα στο 24ο ταστο της! Ομως αφου οι χορδες εχουν επικαλυπτομενες συχνοτητες τοτε αν φτιαξουμε καποιες συχνοτητες πχστη ΡΕ τοτε οι ΙΔΙΕΣ συχνοτητες θα ακουγονται οκ και στην ΣΟΛ. Αναγνωριζω οτι θα εχουμε διαφορες λογω του υλικου της χορδης ομως θα τονισω οτι ακομα μια φορα κοιταμε το πρακτικο του θεματος και το κατα ποσο στεκει θα το συζητησουμε μετα. Με βαση ολα αυτά θα χρησιμοπιήσουμε το 10ο ταστο καθε χορδης σαν ανω οριο.
Με κουρασες με ολα αυτα, τι υποτιθεται οτι πρεπει να κανω?
Αφου λοιπον θεσαμε τα ορια στην “ερευνα” μας παμε να δουμε ποιες συχνοτητες θα πειραζουμε απο δω και στο εξης.
Αρχικα αν μιλαμε για μεμονομενες χορδες:
Οποτε αν θελετε περισσοτερα μπασα πειραζετε τις συχνοτητες στα 450Hz, αν οι συγχορδιες στις πρωτες θεσεις ακουγονται ωραια αλλα το σολο ειναι πριμο τοτε κοβεις συχνοτητες στα 3000Hz και αν ακουγονται μουντες δινεις λιγο στα 1300Hz & 1800Hz κ.ο.κ.
Αν εχουμε να κανουμε με ομαδες χορδων τα πραγματα ειναι πιο απλα:
Οποτε δεν σου βγαινει ο μεταλ ηχος που θελεις? Αν λασπωνει κοβεις στις 550 και δινεις λιγο στις 750..σου φαινεται πολυ μεσσαιος? Δινεις στις 550 και στις 1600, το σολο σου μετα παιρνει αυτια? Κοψε στις 3500.. ετσι λοιπον οταν εχεις 4 band ΕQ στην πεταλιερα σου μπορεις να εχεις εναν μπουσουλα που να κινηθεις!
Επιτελους τελος!
Ειναι ο παραπανω τροπος σωστος? Ενδεδειγμενος? Προφανως οχι. Υπαρχουν μπαντες που σιγουρα δεν ακολουθουν τα παραπανω και ολα ειναι υποκειμενικα.. Αν ολοι καναμε τα παραπανω τοτε η μουσικη θα ηταν πολυ βαρετη. Τοτε γιατι να παρει καποιος την παραπανω θεωρια στα σοβαρα? Θελω να πιστευω προσφερει βοηθεια σε καταστασεις που ο χρονος ειναι σημαντικος και βοηθαει να ξεμπλεχτει το κουβαρι σχετικα με τις συχνοτητες που τυχον εχει καθενας μας μεσα στο κεφαλι του..
Αντιλαμβανομαι οτι μπαζει απο παντου παρολο που ξεκιναει απο μια λογικη βαση. Θα ηθελα να προσκαλεσω οποιον θελει να βοηθησει με ιδεες να γινει πιο ολοκληρωμενη και να ισως να φτιαξουμε ενα αρθρο παρεα με samples και video. Θεωρω ομως το κυριοτερο να πειραματιστειτε με τα παραπανω συμπερασματα. Εμενα με βοηθησαν απιστευτα, εσας?