Reverb, και η χρήση του

Superfunk

Guitar Tech
Μηνύματα
47,831
Πόντοι
2,368
Μια και ο αγαπητος Ιχνηλατης το ζητησε ας δουμε λιγο πως & αν χρησιμοποιουμε Reverb στις ηχογραφησεις μας..

Προσωπικα οταν γραφω ΜΠΑΝΤΕΣ και πραγματικα οργανα εχω ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ εντελως τη χρηση του.

Τα πνιγμενα στα reverb ντραμς & φωνητικα μου την εδιναν παντα αλλα ηταν για πολλα χρονια στη μοδα ,λες και ειχαν παντρευτει οι ηχοληπτες τα Lexicon τους :lol: (& καλα να ηταν Lexicon ,quadraverb ηταν συνηθως :? )

Ετσι οταν πριν απο 4-5 χρονια διαβασα οτι ο αγαπημενος μου παραγωγος Buddy Miller δεν χρησιμοποιει ΠΟΤΕ reverb αποφασισα να το τολμησω & αρχισα να το αποκλειω τελειως (παντα μιλαμε για φυσικα οργανα).

Εχω την τυχη να γραφω αποκλειστικα σε ενα στουντιο με ενα καταπληκτικο drum room και ξεκινησα με τις εγγραφες τυμπανων χωρις καθολου reverb. Η διαφορα στην ποιοτητα του ηχου (παντα βεβαια με εναν ντραμμερ που ξερει να χτυπησει τα τουμπανα του γιατι αν δεν ξερει η κατασταση δεν σωζεται με τιποτα..) ηταν πολυ μεγαλη.

Επιτελους στακατα ταμπουρα,γεματες και punchy κασες,καθαρα πιατινια.

Το φυσικο reverb του χωρου σε συνδιασμο με προσεγμενο compression & ελαφρυ eq εκαναν θαυματα.

Τα ντραμς ειναι το 50% μιας παραγωγης και αν τα "φτιαξεις" καλα τα υπολοιπα ειναι παιχνιδακι..

Παμε τωρα στις κιθαρες,ετσι κι αλλοιως ποτε μου δεν το χρησιμοποιω (εκτος αν θελω να βγαλω surf ηχο) οποτε εδω δεν μου ελειψε καθολου,αν το χρησιμοποιειτε και εχετε προβληματα ευκρινειας καντε το "σωστο" δηλ. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΤΕ το με DELAY :wink: (πολυ πιο ζεστος και αμεσος ηχος φτανει να κρατατε το level χαμηλα,αυξανοντας το feedback)

To ιδιο και στις φωνες.Οι πνιγμενες στο reverb φωνες των 80s εχουν οριστικα πεθανει.Και εδω χρησιμοποιω delay μια και η φωνη ετσι βγαινει πιο καθαρα μπροστα χωρις να χρειαζεται δραστικο eq & compression.

Γενικα η αντικατασταση του reverb με σωστα ρυθισμενα delay δινει ενα καθαροτερο & ευκολοτερο στο μιξαρισμα αποτελλεσμα...

 
Συμφωνώ εν μέρει με αυτά που λες Νίκο, αλλά όταν πρόκειται για ένα κομμάτι ατμοσφαιρικό (και όχι ας πούμε punk-rock), σε στυλ ας πούμε ...Dead Can Dance, τι κάνεις?

ΟΥΤΕ εκεί χρησιμοποιείς reverb???

 
Δεν εχει τυχει να κανω τετοιου ειδους παραγωγες :lol: ,αλλα γενικα οχι ,θα προτιμησω το delay,το reverb τα μουνταινει τα πραγματα...

 
Χρήσιμη παρέμβαση για το παρόν thread: το reverb δεν μπαίνει σε insert (σειριακά) αλλά σε send (παράλληλα)...

 
Γενικα η αντικατασταση του reverb με σωστα ρυθισμενα delay δινει ενα καθαροτερο & ευκολοτερο στο μιξαρισμα αποτελλεσμα...
+1000 Σ'αυτό!

Αν και δεν συμφωνώ απόλυτα σε όλα κι εγώ είμαι fan του φυσικού reverb.

Πάντα γράφω στεγνά όλα τα όργανα και όλα τα acoustic panels που έχω βάλει στο χώρο μου είναι μετακινούμενα για να μπορώ να αφαιρώ και να προσθέτω ανάλογα με τα γούστα και τις απαιτήσεις.

Στις κιθάρες όταν θέλω να φανεί το reverb πάντα αφήνω το κανάλι ξερό και προσθέτω ένα δεύτερο κανάλι συνήθως παναρισμένο hard για να δώσω και λίγο αίσθηση χώρου (και πάντα με send όπως πολύ σωστά είπε ο Γεράσιμος).

Στις φωνές μου αρέσει να παίζω με το delay και αν θα βάλω reverb κυρίως πλακώνω μόνο τις δεύτερες για να έχουν την αίσθηση του "οργάνου"

Πάντα βέβαια με τις απαιτήσεις του κομματιού, γι αυτό πιστευώ πως κάθε περίπτωση είναι μοναδική...

 
Eγω παλι ΔΕΝ γνωριζω απο παραγωγες,αλλα οσες εχω ακουσει

που προστιθεται reverb μου φαινονται πολυ ωραιες ακουστικα...

Οι dead can dance σιγουρα βαζουν μπολικο παντως!!

Αν βαλεις πολυ feedback στο delay δεν παιζει περιπτωση να σου

πικαρει?...?...? :?:

Το καλυτερο reverb παντως που εχω ακουσει υπαρχει σε εναν

συγκεκριμενο δισκο (Anouar Brahem trio...)Κατεξοχην ηχογραφημενος

σε ενα μοναστηρι στην Αυστρια,εκει ας πουμε χρειαζεται reverb γιατι

ειναι τριο με ουτι-κλαρινο-κρουστα.ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ.Οποιος θελει ας

ριξει ενα ακουσμα.Το εχω ερωτευτει αυτο το cd.

 
Ετσι οταν πριν απο 4-5 χρονια διαβασα οτι ο αγαπημενος μου παραγωγος Buddy Miller δεν χρησιμοποιει ΠΟΤΕ reverb αποφασισα να το τολμησω & αρχισα να το αποκλειω τελειως (παντα μιλαμε για φυσικα οργανα).

...

Το φυσικο reverb του χωρου σε συνδιασμο με προσεγμενο compression & ελαφρυ eq εκαναν θαυματα.
To φυσικό ριβερμπ τι διαφορά έχει από το ριβερμπ;

 
To φυσικό ριβερμπ τι διαφορά έχει από το ριβερμπ;
Το φυσικο reverb δημιουργειται απο το περιβαλλον, δηλαδη

κλειστους χωρους...Οπως το παραδειγμα που εδωσα με την

ηχογραφηση μεσα στο μοναστηρι.Η ακουστικη ειναι απλα ΤΕΛΕΙΑ.

 
To φυσικό ριβερμπ τι διαφορά έχει από το ριβερμπ;
Λέγοντας "φυσικό ριβέρμπ" εννοούμε την αντήχηση που υπάρχει στο χώρο που γίνεται η ηχογράφηση. Σε ένα drum room είναι μελετημένη ώστε να είναι ακριβώς η κατάλληλη για τα ντραμς (θεωρητικώς). Ένας καλός ντράμερ λαμβάνει ενστικτωδώς υπ'οψιν του τα χαρακτηριστικά αντήχησης του χώρου στον οποίο παίζει και προσαρμόζει το παίξιμό του έτσι ώστε να εκμεταλεύεται αυτά τα χαρακτηριστικά αντήχησης. Οπότε το αποτέλεσμα είναι άρτιο από τη πρώτη στιγμή. Θεωρητικά, θα μπορούσες να γράψεις εντελώς dry τύμπανα, αλλά δεν το θες πραγματικά αυτό διότι ακούγονται κάπως και η μεταγενέστερη προσθήκη ριβέρμπ δεν οδηγεί παρά σπάνια σε εξίσου άρτιο αποτέλεσμα.

Το πρόβλημα με το τεχνητό ριβέρμπ είναι ότι έχουμε συνέχεια τη τάση να το παρακάνουμε, ειδικά όσοι εργαζόμαστε αποκλειστικά με soft synths (όπως εγώ): τα patches των οργάνων έχουν συχνά πολύ reverb από μόνα τους και μετά πάμε από πάνω και το σκίζουμε σε επιπλέον reverb.

Πάντως, αν ακούσετε προσεκτικά θα δείτε ότι είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός των δίσκων που δεν υπάρχει καθόλου (ή, έστω υπάρχει ελάχιστο) reverb και μάλιστα πολύ προσεκτικά τοποθετημένο σε μετρημένες δόσεις. Οπότε συμπεραίνω ότι επί της ουσίας ο Superfunk έχει απόλυτο δίκιο.

 
προσωπικά έχω σιχαθεί να "ακούω" τα reverb στις παραγωγές...

με τόση "λάσπη" και κανά τούβλο, ξαναχτίζεις την Αθήνα 3 φορές... :roll:

Χωρίς να φτάνω στην απόλυτη θέση του SF (μ' αρέσει να δίνω "θέσεις" στα όργανα και στην διάσταση του "βαθους" στο stereo image και όχι μόνο κατά "πλάτος") θα πρότεινα σε όσους δεν έχουν πείρα στην παραμετροποίηση των effect, να περιοριστούν στα απολύτως απαραίτητα, με ένα απλό κατ' αρχήν μυστικό σαν κανόνα...

το "bypass" (αυτό το ευλογημένο "κουμπάκι") πρέπει να είναι δευτερη φύση σε οποιαδήποτε φάση της παραγωγής και οι συγκρίσεις "πριν και μετά", ευαγγέλιο..

και ένα παραδειγματάκι...θέλει κάποιος reverb σε ένα vocal track...στις πλείστες των περιπτώσεων, αν ρυθμίσει το balance του dry με το wet σήμα μέσω του effect send, έτσι ώστε περνώντας από την dry κατάσταση (χωρίς effect) στην "εμπλουτισμένη" (με το effect), ίσα ίσα να ακούει την διαφορά (με στόχο την "ωραιοποίηση" του ακατέργαστου και σκληρού και όχι το "άκουσμα" του effect), θα με θυμηθεί...

Το ίδιο (σαν μπακάλικη πρακτική) ισχύει και σε ομάδες οργάνων που με το κατάλληλο (κοινό για όλα στην ομάδα reverb), λίγο πειραματισμό και προσοχή στο ενδεχόμενο "λάσπωμα" στο σύνολο, μπορεί να τις τοποθετήσει όσο "μπροστα ή πίσω" επιθυμεί, δίνοντας "τρισδιάστατη" αίσθηση στο τελικό αποτέλεσμα...

Βέβαια με ένα σετ τύμπανα, ένα μπάσο και δυο κιθάρες που θα παίζουν και "φυσικά" στην ευθεία, όταν έχουν ηχογραφηθεί σε "σωστούς" και ταιριασμένους σε συμπεριφορά χώρους, γίνεσαι "άρχοντας" και ευτυχής όπως ο SF, στέλνοντας τις αφύσικες "προσομοιώσεις" από κει που ρθαν..

Στην χώρα της υπερβολής και του πολύ κακό για το τίποτα... :)

 
Θα μπορούσε λοιπόν κανείς σας να διακρίνει το φυσικό ριβερμπ από το τεχνητό ριβερμπ αν τα ποτενσιομετρα δεν είναι στο τερμα;

 
βασικά όχι, πως να διακρίνεις?Τι υπερελάχιστο τεχνητο και με σχετικό αλγόριθμο ("δωματίου" δηλαδή) τι φυσικό. Το θέμα είναι οτι αν δεν γράφεις κατευθείαν και γράφεις με μικρόφωνο θα έχεις σίγουρα ήδη λίγο, ελάχιστο και ανάλογα το χώρο, reverb.

--

είμαι ψαγμένος

 
να πω κι εγω την γνωμη μου σαν ταπεινος κιθαριστας.παλιοτερα εβαζα λιιγο reverb στους ηχους που δουλευα απο την πεταλιερα μου αλλα τωρα με τα πεταλακια εχοντας μια ''ιδεα'' απο το digidelay στα solo (ειτε καθαρα ειτε βρωμικα) και μονο το chorus στα αρπεζατα περασματα , δεν μου λειπει καθολου το βαθος.εκανα πολλες σκεψεις να αγορασω πεταλακι βαθους αλλα πρωτα τεσταρισα με την πεταλιερα,μονο για βαθακι, αν θα μου αρεσε και πραγματικα δεν μου λειπει.ισα ισα που με ''βρωμιζει'' ....αυτα :wink:

 
Θα μπορούσε λοιπόν κανείς σας να διακρίνει το φυσικό ριβερμπ από το τεχνητό ριβερμπ αν τα ποτενσιομετρα δεν είναι στο τερμα;
Κατ αρχήν το θέμα έχει να κάνει με την "κακή" χρήση του reverb..

Αλλά επειδή βλέπω ότι απλά λες κάτι για να το πεις, θα σου απαντήσω...

Για να συγκρίνεις οτιδήποτε (και κατά συνέπεια να διακρίνεις ένα ή πολλά χαρακτηριστικά που θα οριοθετούν "διαφορά"), πρέπει να έχεις ένα σημείο αναφοράς..

στην περίπτωσή μας σαν σημείο αναφοράς δεν μπορεί παρα να είναι η συμπεριφορά ενός δωματίου χ διαστάσεων και υλικών κατασκευής (που στην "προσομοίωση" του άλλωστε στοχευει ένα "τεχνητό" reverb) και το πως η "διέγερσή" του προστιθέμενη στην συχνοτική συμπεριφορά της ηχητικής πηγής που την προκαλεί, καταγράφεται από τα mic κατά την διάρκεια μιας ηχογράφησης...

Αν λοιπόν μου ζητάς να διακρίνω την διαφορά, πρέπει να μου βάλεις να ακούσω διαδοχικά, δύο ηχογραφήσεις μιας συγκεκριμένης πηγής...μία με mic στον φυσικό χώρο και μία σε ανηχωικό χώρο με close mic τεχνική στην οποία έχεις "προσθέσει" ένα τεχνητό reverb (είτε μέσω αλγορίθμου είτε μέσω αναπαραγωγής impulse) προσπαθώντας να προσομοιώσεις το αποτέλεσμα του πρώτου συνδυασμού...

Λοιπόν, με τα μέχρι σήμερα τεχνικά δεδομένα -αν θεωρήσουμε ότι εγώ έχω μια σχετική εμπειρία- και συ -θεωρώντας πάλι ότι δεν έχεις ανάλογη- θα καταλάβεις εύκολα τι είναι τι..(και μην μπερδέψεις τις προσομοιώσεις των ενισχυτών κιθάρας όπου τα πράγματα πλέον έχουν φτάσει σε σημείο που οι διαφορές φυσικού-τεχνητού να χρειάζονται "κυάλια" για να διακριθούν...είναι σαν να συγκρίνεις σε ηχητικές παραμέτρους ένα μπάσο με ένα πιάνο)

Τώρα αν καταλήξουμε να συγκρίνουμε π... με βούρτσες και μου βάλεις ν΄ακούσω δύο άσχετες ηχογραφήσεις την μία σε έναν "κακό" χώρο και την άλλη με ένα καλό αλγόριθμο, ποιο το νόημα... τι να συγκρίνω και διαφορά ανάμεσα σε τι να καταλάβω δηλαδή??? και ο κακός φυσικός μπορεί να παράγει απείρως χειρότερα artifacts και ενοχλητικές συχνότητες πέρα των κατά περίπτωση επιθυμητών ανακλάσεων...υπάρχουν καλοί και κακοί χώροι όπως και καλοί και κακοί αλγόριθμοι...

Μην το παραχ...ουμε το θέμα και ας μείνουμε στην διερευνηση της "σωστής" ή "λάθος" κατα την γνώμη του καθενός μας , χρήσης του...

αν εσύ πχ θελήσεις να γράψεις multi close mic μια κλασσική ορχήστρα και να προσθέσεις "τεχνητό" reverb μετά, εμένα δεν μου πέφτει λόγος να λοιδορήσω την τεχνική σου...απλά δεν θα ακούσω την παραγωγή σου δεύτερη φορά... Aπό την στιγμή που έτυχε να ακούσω φυσικά μια ορχήστρα σε μια καλή αίθουσα συναυλιών, Θα αναζητώ μια "άλλη" παραγωγή που θα αναπαράγει το "άκουσμα" όσο το δυνατόν πιο πιστά, για να μειώσω στο δυνατόν την απώλεια του συναίσθηματος της ίδιας της μουσικης, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την "ζωντάνια" ενός φυσικού χώρου...(σου απευθύνομαι προσωπικά για να εξυπηρετήσω τον λόγο μου, μην παρεξηγηθούμε...)

Είμαι στο γραφείο, δουλευω από το πρωί, δεν έχω πάει διακοπές και τα συντακτικά λάθη σας τα χαρίζω..δεν έχω κουράγιο να διαβάσω τι έγραψα...

Α και για μια ακόμα φορά..."περί ορέξεως κολοκυθόπιτα"...(από δω και πέρα λέω να το βάλω σαν ...υπογραφή)

 
Αλλά επειδή βλέπω ότι απλά λες κάτι για να το πεις' date=' θα σου απαντήσω...[/quote']

Είναι κάτι προτότυπο για τον fzipper... :P

Είμαι στο γραφείο' date=' δουλευω από το πρωί, δεν έχω πάει διακοπές και τα συντακτικά λάθη σας τα χαρίζω..δεν έχω κουράγιο να διαβάσω τι έγραψα...

Α και για μια ακόμα φορά..."περί ορέξεως κολοκυθόπιτα"...(από δω και πέρα λέω να το βάλω σαν ...υπογραφή)[/quote'] 8)

Respect :wink:
 
Λοιπόν… για δώστε και σ’ εμέναν μια βοήθεια. :?

Όταν έχω ήχους φυσικών οργάνων από sampler

ή αντί για φυσικούς, έχω απαλούς lead ήχους από αναλογικό,

δεν μπορώ να μην βάλω καθόλου reverb.

Εδώ λοιπόν έχω το εξής πρόβλημα.

Ενώ ο κάθε ήχος μόνος του με το reverb του ακούγεται φανταστικά,

στην μίξη, όταν ακούγονται τα όργανα όλα μαζί, γίνεται λάσπη …

Το panoramic χάνεται και οι αποστάσεις μεταξύ των ήχων εξαφανίζονται.

Ενώ δηλαδή δίχως το reverb, ο κάθε ήχος είναι στην «θέση του»,

με τα reverb τους, πατάει ο ένας πάνω στον άλλο.

Δοκίμασα να ελαττώσω τα reverb,

αλλά μετά μερικοί ήχοι χάνουν τον όμορφο όγκο που είχαν με το reverb τους,

και βγαίνουν ενοχλητικά μπροστά.

Εκτός αυτού, με το παραμικρό compression στην μίξη,

τα reverb ακούγονται κάπως ενοχλητικά και πνιγηρά.

Δοκίμασα και εγώ να πετάξω αυτό το effect στα σκουπίδια,

αλλά pad και lead ήχος χωρίς reverb είναι σαν ξεβράκωτος. :lol:

Επίσης δεν ξέρω πότε να βάλω Spring, Hall, Room, Ambient κλπ.?

Υπάρχει κάποιος «νόμος», ή έχει να κάνει αποκλειστικά με την άποψη;

Το Reverb το αφήνουμε όπως βγαίνει ή μήπως το επεξεργαζόμαστε ?

Πχ του ισοσταθμίζουμε συχνότητες, το συμπιέζουμε κλπ ?… :roll:

Αν και όταν βρείτε την όρεξη, μου λέτε. :lol:

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top