- Μηνύματα
- 3,887
- Πόντοι
- 2,098
Eδω και καιρο σκεφτομουν να αφιερωσω ένα thread σε ένα δυσκολο και πονεμενο κομματι που αφορα τα drums, και που απασχολει εντονα ολους τους drummers. Το studio…
Αυτή τη φορα όμως, γνωριζοντας η πειρα είναι το Α και το Ω στο συγκεκριμενο τομεα.. αποφασισα να ζητησω βοηθεια .
Στραφηκα λοιπον σε δυο εξαιρετους συναδερφους {Κapdrums – Superfunk} που ηξερα ότι βασει πειρας και μονο…θα ειχαν παρα πολλα να προσφερουν επι του θεματος.
Βασικη σκεψη αυτης της συνεργασιας λοιπον, ηταν να προσπαθησουμε να απαντησουμε και οι τρεις,{δυο drummers και ενας ντραμμερ/παραγωγος}, μερικες κρισιμες ερωτησεις που εχουμε ολοι οι drummer πριν ξεκινησουμε τα πρωτα μας βηματα στο studio.
Σημ. {Στις απαντησεις του Kapdrums μερικες φορες υπαρχουν δυο σκελη.Το Α σκελος περιλαμβανει τις απαντησεις οπου ο ιδιος καλειτε να κανει ένα καθαρο drum-session σαν εκτελεστης και μονο, και το Β σκελος αποτελει τις απαντησεις οπου ο ιδιος ειναι μερος της μπαντας και εχει και ρολο συν-δημιουργου στο τελικο αποτελεσμα.
Όπως ο ιδιος μου εξηγησε στην Β περιπτωση.. ¨οι απαιτησεις/υποχρεωσεις αλλα και η αφοσιωση μου στο υλικο είναι διαφορετικου βαρους και σημασιας για μενα.¨}
Θα ηθελα να ευχαριστησω τους φιλους Κapdrums & Superfunk , για την γενναιοδωρία να μοιραστουν το χρονο, τη γνωση και την εμπειρια τους μαζι μας , αλλα και για την εξαιρετικη διαθεση και θεληση να συμμετεχουν σε αυτό το thread.
Καλή ανάγνωση.
• Τελικά .. γιατι ο μεγαλυτερος φοβος ολων των drummer, είναι η λεξη studio…?
VagelisM: Το studio είναι ενας μεγαλοs καθρεφτης..που δεν δέχεται και δεν δινει δικαιολογιες..Δυστηχως αυτός ο καθρεφτης ,μας λεει παντα την αληθεια. Αυτό, όπως και το γεγονος ότι η κάθε νοτα που παιζουμε μεσα σε ένα studio..καταγράφετε ..για παντα.
Αυτά νομιζω είναι τα δυο στοιχεια που κανουν το studio τοσο «εκφοβιστικο» όχι μονο στους ντραμμερ…αλλα και σε ολους τους μουσικους.
Superfunk: Λογω της ελειψης χρονου,της απειριας και της πιεσης για ενα εξαιρετικο performance που θα «μεινει», ειναι λογικο οι ντραμμερ (μιας και & τα ντραμς ειναι τα Α & το Ω σε μια ηχογραφηση) να αγχωνονται. {οσο πιο εμπειροι γινονται, τοσο λιγοτερο αγχωνονται }
Kapdrums: Γιατι σε απλα ελληνικα, το στουντιο σε ξεβρακωνει…
Οποιεσδηποτε αδυναμιες σου μπαινουν στον μεγεθυντικο φακο και σε κοιτανε καταματα (και ολους τους υπολοιπους παροντες)!!!
Και θα είναι εκει για παντα,θα μεινουν…θα ηχογραφηθουν βλεπεις….
• Ποια κατά την αποψη σας, είναι τα χαρακτηριστικα ενός καλου studio drummer.
VagelisM: Καλο time, ένα σχετικα καλο Sight-reading , εμπειρια απο διαφορα στυλ, ακουσματα , ελεγχος στις δυναμικες, προσωπικοτητα στο παιξιμο, αποψη στον ηχο του, πολύ καλο Groove και ομαδικο πνευμα συνεργασιας μεσα στο studio χωρις εγωισμους.
Superfunk: 1.Εξαιρετικο και καλοκουρδισμενο σετ 2.Καλο χτυπημα 3.Αψογος χρονος.
Kapdrums: Καλο time,καλο time,καλο time….
Να εχει την ανεση να παιζει πανω από μετρονομο (χωρις να ακουγεται μετρονομικος/μηχανικος)…
Να ξερει να διαβαζει υποτυποδώς εστω και οδηγο.
Να εχει ηχο.
Να ξερει να παιζει για τα μικροφωνα.
Να ξερει να ΠΑΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΩΡΟ (αλλιως παιζεις σε ένα booth 4x4 αλλιως σε ένα μεγαλο hall (σαν του sierra π.χ)…
Να ακουει τους αλλους(και όταν παιζουν και όταν μιλανε).
Να εχει χαμηλο ego.
Να είναι διπλωματης.
Να μην φοβαται να εκτεθει(μουσικα)…
Φτανουν???
• Ποια είναι η πρωτη σας κινηση ,από την στιγμη που σας δινουν για πρωτη φορα ένα κομματι μεσα στο studio?
VagelisM: Προσπαθω να το ακουσω μερικες φορες..και να αποκωδικοποιησω στο μυαλο μου όχι μονο τα μερη, αλλα και τις αξιες που «πατανε» τα υπολοιπα οργανα.
Η μελωδια της φωνης αλλα και οι στιχοι είναι επισης καθοριστικης σημασιας στο τι ακριβως θα βγει στο τελος από τα τυμπανα.
Οσον αφορα το τελικο Beat, προσπαθω να δωσω οσο το δυνατον περισσοτερες «εναλλακτικες» στον συνθετη για να μπορει να εχει επιλογες.
Superfunk: Να ακουσω ΚΑΛΑ την μελωδια της φωνης.
Kapdrums: Zηταω να το ακουσω αν υπαρχει σε καποια μορφη (demo, midi, φωνη/κιθαρα) ή αν μπορει ο συνθετης /τραγουδιστης να μου το παιξει/τραγουδησει στο πιανο .
Στην συνεχεια τον ρωταω..
- το εχεις φανταστει καπως?
Προσπαθω να παρω μια οσο πιο πληρη εικονα μπορω.
Αν αξιζει τον κοπο ζηταω να διαβασω τους στιχους ενώ ακουω το κομματι. Αν ο «οδηγος» δεν είναι λεπτομερης…κραταω σημειωσεις ειτε με νοτες, ειτε με λεξεις, ειτε με σημαδια (που θα τα καταλαβαινω μονο εγω βεβαια,αλλα δεν εχει καμμια σημασια…).
Αν ΔΕΝ υπαρχει οδηγος και νιωθω ότι χρειαζομαι, κανω επιτοπου έναν εγω, χρησιμοποιωντας μια μεθοδο παρομοια με αυτην που ειχε ποσταριστει από τον Βαγγελη και από μενα παλαιοτερα εδώ στο νοιζ…
Το ζητημα είναι να μου «μεινει» με καποιο τροπο στο κεφαλι το κομματι, ετσι ώστε να μην ξοδεψω 3 takes για να το μαθω !
Επισης μου αρεσει,.. αν υπαρχει demo ή midi version ή προηχογραφημενο κλπ, να κανω μια πρωτη ακροαση μεσω ακουστικων ενώ στηνω /κουρδιζω /αλλαζω μεμβρανες.
Στο στουντιο ο χρονος είναι χρημα και το multi-tasking είναι μια ικανοτητα η οποια κανει έναν μουσικο να ξεχωριζει από τον σωρο…
• Τι προτείνετε ότι πρεπει να κανει ενας νεος ντραμμερ αν θελει να ασχοληθει καποια στιγμη της καριερας του με το studio?
VagelisM: Καταρχήν να ακουει πολύ και διαφορετικη μουσικη.
Να εξασκείτε με το μετρονομο ή πανω σε λουπες.
Να κατανοησει την εννοια του Groove drumming και του Less is more.
Να προσπαθησει να αποκτησει οσο το δυνατον περισσοτερη studio πειρα, ηχογραφοντας τον εαυτο του πανω σε οτιδηποτε. Από απλες ασκησεις μεχρι Play alongs.
Superfunk: Να μελετησει πολυ με click track & να ψαξει τον ηχο του,οσο πιο καλος και με προσωπικοτητα είναι, τοσο πιο περιζητητος θα ειναι.
Kapdrums: Στην σημερινη διαλυμένη δισκογραφια/μουσικη βιομηχανια(και ειδικα σε μια χωρα σαν την Ελλαδα)..δεν υπαρχει πραγματικη «στουντιο σκηνη»
Δεν «ζεις» από το στουντιο με τιποτα δηλαδη…
Από την άλλη, ακριβως επειδη οι εποχες είναι ΠΟΛΥ δυσκολες, ενας μουσικος θα ‘θελε να ’χει οσα περισσοτερα οπλα και οσες περισσοτερες δυνατοτητες γινεται…
Ενα πολύ σημαντικο πραγμα γενικα στην μουσικη είναι η ΕΜΠΕΙΡΙΑ. Δεν υπαρχει κανενα υποκαταστατο για την εμπειρια, ουτε είναι κατι που διδασκεται.
Ενας νεαρος/αγνωστος ντραμερ το καλυτερο που θα’χε να κανει είναι να προσφερει τις υπηρεσιες του αφιλοκερδως σε φιλους και γνωστους σε περιπτωσεις ηχογραφησεων «μικρης εμβελειας» (ότι μπορει να σημαινει αυτό τελος παντων…).
Αυτο θα τον βοηθησει να αποκτησει εμπειρια αλλα και να κανει γνωριμιες (ηχοληπτες, παρατρεχαμενοι στα στουντιο,ενας παραγωγος που περασε να παρει έναν σκληρο δισκο μπλα,μπλα…).
Καποιος από αυτους θα θυμηθει καποια στιγμη ότι «ειχα ακουσει ρε συ έναν πιτσιρικο στο ταδε στουντιο,..πως μπορουμε να βρουμε το τηλεφωνο του..?».
Να θυμαστε το ισχυροτερο διαβατηριο σε αυτή την δουλεια είναι το «από στομα σε στομα» αναμεσα σε συναδελφους,ηχοληπτες κλπ!!!
Τα ακουσματα παιζουν επισης μεγαλο ρολο…
Αν εχει μαθει να παιζει κυριως ξεπατικωνοντας ρυθμους και patterns από βιβλια ,θα εχει προβλημα…
Πολύ σημαντικο επισης η εξασκηση…δηλαδη να ηχογραφει τον εαυτο του να παιζει πανω από κομματια (play-a-longs,η δισκους)…
Τα’χει πει κι ο Βαγγελης και ολοι μας.
Η ηχογραφηση δεν λεει ποτε ψεμματα.
Δεν εχει σημασια η ποιοτητα.
Ηχογραφηστε τον εαυτο σας να παιζει πανω από μουσικη και μετα παρτε μια ανασα, γινετε άλλος και κρινετε τον εαυτο σας σαν να’στε ο πιο ψειρας, μυστηριος και μπρουταλ παραγωγος…
Εντοπιστε τις αδυναμιες σας με ειλικρινια,και δουλεψτε τις…
• Ποια είναι τα μεγαλυτερα λαθη που μπορει να κανει κατά την αποψη σας ενας drummer μέσα ή πριν μπει στο studio?
VagelisM: Να εχει φαει {ή καταναλωσει αλκοολ} μεχρι και δυο ωρες πριν το rec. session.
Να μην εχει μελετησει ποτε στη ζωη του με μετρονομο.
Nα μην «ακουει» τι ζηταει το κομματι ή ο συνθετης.
Να μην είναι ανοιχτος σε νεες ιδεες που μπορει να πεσουν στο τραπεζι. Να ξεκινησει χωρις να φτιαξει καλο ηχο του σετ στα ακουστικα του.
Να κουβαλησει το «εγώ» του μεσα στο studio.
Superfunk: 1.να εχει πιει ή να μην ειναι σε καλη σωματικη κατασταση
2.να μην εχει καλο ηχο λογω κακου κουρδισματος και σετ
3.να τρεχει
Kapdrums: Να γινει τυφλα, να εχει φαει βαρια, να νομιζει ότι το επικειμενο session είναι η ευκαιρια του να δειξει τα τελευταια licks και grooves που μελετησε την τελευταια εβδομαδα…
• Ποια είναι η διαφορα κατά την αποψη σας μεταξυ Studio και Live drumming?
VagelisM: To live σαν μια ζωντανη παρασταση που αναπνεει ταυτοχρόνος από ανθρωπους πανω στη σκηνη, επιτρεπει παιξιματα που περιεχουν περισσοτερους αυτοσχεδιασμους, πιο «ανοιχτο» παιξιμο αλλα και περισσοτερα ρισκα.
Η ηχογραφηση είναι μια πιο αποστειρωμενη κατασταση απόδοσης της μουσικης, και απαιτει πιο φειδωλά και λεπτομερειακά παιξιματα.
Superfunk: Στο στουντιο τα ΠΑΝΤΑ καταγραφονται και γινονται αντιληπτα, στο live τα παιρνει παραμαζωμα η αδρεναλινη.
Kapdrums: Δεν υπαρχει καμμια ομοιοτητα…
Παιζω μουσικη και ηχογραφω μουσικη είναι δυο πραγματα που μοιαζουν ιδια, αλλα απεχουν χιλιομετρα το ενα από το άλλο…
Στην πρωτη περιπτωση ο στοχος είναι να δημιουργησεις μια στιγμιαια εμπειρια που βασιζεται στην ανταλλαγη ενεργειας (μεταξυ των μουσικων, μεταξυ της σκηνης και του κοινου…).
Στην δευτερη περιπτωση προσπαθεις να δημιουργησεις ένα σκηνικο (σκεφτειτε έναν φωτογραφο).
Προσπαθεις να τοποθετησεις τα παντα στην σωστη θεση και να παρεις μια ιδανικη καρτ ποσταλ που θα την δει ο κοσμος και θα σημαινει παντα το ιδιο για οποιον ανθρωπο, οπου και να την δει κρεμασμενη…
Και πρεπει να είναι «τελεια».
• Σε συνθηκες ηχογράφησης τι ζητατε να περιεχει η μιξη στα ακουστικά σας?
VagelisM: Προσπαθώ παντα πριν ξεκινησω οτιδηποτε, να φτιαχνω τα τυμπανα όπως μ’ αρεσουν ακριβως στα ακουστικά μου, δινοντας ιδιαιτερη σημασια όχι μονο στο EQ κάθε μικροφωνου αλλα και στη ποσότητα των εφε .
Από εκει και περα παντα ζηταω μετρονόμο , το μπάσο και ρυθμικές κιθάρες ή synths αναλογα τι υπαρχει.
Ενας προχειρος οδηγος της φωνης επισης , είναι θεμιτος.
Superfunk: Κλικ τρακ,Φωνη,ρυθμικη κιθαρα,μπασο τα υπολοιπα δεν με ενδιαφερουν
Kapdrums: Τον μετρονομο (ζηταω παντα έναν συγκεκριμενο ηχο μαφλαρισμενης κουδουνας, χωρις νοτα δηλαδη…όχι κλικ,όχι μπιπ..)
Αν εχω μαζι μου τα ακουστικα μου (που 9 στις 10 φορες τα εχω…) η παιζω με κλειστου τυπου ακουστικα, τοτε χρειαζομαι και το σετ μου στην μιξη γιατι τα συγκεκριμενα μαφλαρουν τον εξωτερικο ηχο και θελω να ακουω καλα ώστε να μην κοπαναω…
Από κει και περα θελω να εχω μια οσο πιο πληρη και ισορροπημενη μιξη γινεται…
Το μονο που πεταω εξω είναι αν υπαρχει καποιο προηχογραφημενο οργανο η μουσικος ο οποιος εχει κακο tempo, για προφανεις λογους…απλα αν ο μουσικος είναι παρων φροντιζω να μην το κανω μπροστα σε ολους, πετυχαινω τον ηχοληπτη μονο και του λεω με τροπο να κατεβασει ΠΟΛΥ χαμηλα το ταδε οργανο…
Δεν αναφερομαι στο ονομα του παιχτη…
Κατι τελευταιο σχετικο.
Οταν ειστε στο στουντιο προσεχετε τι λετε.
Υπαρχουν πολλα μικροφωνα - και δεν ξερεις αν, και πότε είναι ανοιχτα- τοσο στην σαλα ή στο drum booth, οσο και στο control room (καμμια φορα και στην τουαλετα…)ο νοων νοητω…
Πολύ σημαντικο επισης..Αν υπαρχει μετρονομος ζηταω/επιβαλλω να τον ακουνε ολοι οι υπολοιποι που γραφουν μαζι μου…
Αν δεν θελουν, τους βαζω πολύ χαμηλα η τους πεταω από τη μιξη μου…
Ενας μουσικος που φοβαται τον μετρονομο σημαινει ότι είναι αδυναμος κι ανασφαλης και δεν θελω η αδυναμια του να επηρρεαζει τα αυτια μου και την performance μου.
Αυτή τη φορα όμως, γνωριζοντας η πειρα είναι το Α και το Ω στο συγκεκριμενο τομεα.. αποφασισα να ζητησω βοηθεια .
Στραφηκα λοιπον σε δυο εξαιρετους συναδερφους {Κapdrums – Superfunk} που ηξερα ότι βασει πειρας και μονο…θα ειχαν παρα πολλα να προσφερουν επι του θεματος.
Βασικη σκεψη αυτης της συνεργασιας λοιπον, ηταν να προσπαθησουμε να απαντησουμε και οι τρεις,{δυο drummers και ενας ντραμμερ/παραγωγος}, μερικες κρισιμες ερωτησεις που εχουμε ολοι οι drummer πριν ξεκινησουμε τα πρωτα μας βηματα στο studio.
Σημ. {Στις απαντησεις του Kapdrums μερικες φορες υπαρχουν δυο σκελη.Το Α σκελος περιλαμβανει τις απαντησεις οπου ο ιδιος καλειτε να κανει ένα καθαρο drum-session σαν εκτελεστης και μονο, και το Β σκελος αποτελει τις απαντησεις οπου ο ιδιος ειναι μερος της μπαντας και εχει και ρολο συν-δημιουργου στο τελικο αποτελεσμα.
Όπως ο ιδιος μου εξηγησε στην Β περιπτωση.. ¨οι απαιτησεις/υποχρεωσεις αλλα και η αφοσιωση μου στο υλικο είναι διαφορετικου βαρους και σημασιας για μενα.¨}
Θα ηθελα να ευχαριστησω τους φιλους Κapdrums & Superfunk , για την γενναιοδωρία να μοιραστουν το χρονο, τη γνωση και την εμπειρια τους μαζι μας , αλλα και για την εξαιρετικη διαθεση και θεληση να συμμετεχουν σε αυτό το thread.
Καλή ανάγνωση.
• Τελικά .. γιατι ο μεγαλυτερος φοβος ολων των drummer, είναι η λεξη studio…?
VagelisM: Το studio είναι ενας μεγαλοs καθρεφτης..που δεν δέχεται και δεν δινει δικαιολογιες..Δυστηχως αυτός ο καθρεφτης ,μας λεει παντα την αληθεια. Αυτό, όπως και το γεγονος ότι η κάθε νοτα που παιζουμε μεσα σε ένα studio..καταγράφετε ..για παντα.
Αυτά νομιζω είναι τα δυο στοιχεια που κανουν το studio τοσο «εκφοβιστικο» όχι μονο στους ντραμμερ…αλλα και σε ολους τους μουσικους.
Superfunk: Λογω της ελειψης χρονου,της απειριας και της πιεσης για ενα εξαιρετικο performance που θα «μεινει», ειναι λογικο οι ντραμμερ (μιας και & τα ντραμς ειναι τα Α & το Ω σε μια ηχογραφηση) να αγχωνονται. {οσο πιο εμπειροι γινονται, τοσο λιγοτερο αγχωνονται }
Kapdrums: Γιατι σε απλα ελληνικα, το στουντιο σε ξεβρακωνει…
Οποιεσδηποτε αδυναμιες σου μπαινουν στον μεγεθυντικο φακο και σε κοιτανε καταματα (και ολους τους υπολοιπους παροντες)!!!
Και θα είναι εκει για παντα,θα μεινουν…θα ηχογραφηθουν βλεπεις….
• Ποια κατά την αποψη σας, είναι τα χαρακτηριστικα ενός καλου studio drummer.
VagelisM: Καλο time, ένα σχετικα καλο Sight-reading , εμπειρια απο διαφορα στυλ, ακουσματα , ελεγχος στις δυναμικες, προσωπικοτητα στο παιξιμο, αποψη στον ηχο του, πολύ καλο Groove και ομαδικο πνευμα συνεργασιας μεσα στο studio χωρις εγωισμους.
Superfunk: 1.Εξαιρετικο και καλοκουρδισμενο σετ 2.Καλο χτυπημα 3.Αψογος χρονος.
Kapdrums: Καλο time,καλο time,καλο time….
Να εχει την ανεση να παιζει πανω από μετρονομο (χωρις να ακουγεται μετρονομικος/μηχανικος)…
Να ξερει να διαβαζει υποτυποδώς εστω και οδηγο.
Να εχει ηχο.
Να ξερει να παιζει για τα μικροφωνα.
Να ξερει να ΠΑΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΩΡΟ (αλλιως παιζεις σε ένα booth 4x4 αλλιως σε ένα μεγαλο hall (σαν του sierra π.χ)…
Να ακουει τους αλλους(και όταν παιζουν και όταν μιλανε).
Να εχει χαμηλο ego.
Να είναι διπλωματης.
Να μην φοβαται να εκτεθει(μουσικα)…
Φτανουν???
• Ποια είναι η πρωτη σας κινηση ,από την στιγμη που σας δινουν για πρωτη φορα ένα κομματι μεσα στο studio?
VagelisM: Προσπαθω να το ακουσω μερικες φορες..και να αποκωδικοποιησω στο μυαλο μου όχι μονο τα μερη, αλλα και τις αξιες που «πατανε» τα υπολοιπα οργανα.
Η μελωδια της φωνης αλλα και οι στιχοι είναι επισης καθοριστικης σημασιας στο τι ακριβως θα βγει στο τελος από τα τυμπανα.
Οσον αφορα το τελικο Beat, προσπαθω να δωσω οσο το δυνατον περισσοτερες «εναλλακτικες» στον συνθετη για να μπορει να εχει επιλογες.
Superfunk: Να ακουσω ΚΑΛΑ την μελωδια της φωνης.
Kapdrums: Zηταω να το ακουσω αν υπαρχει σε καποια μορφη (demo, midi, φωνη/κιθαρα) ή αν μπορει ο συνθετης /τραγουδιστης να μου το παιξει/τραγουδησει στο πιανο .
Στην συνεχεια τον ρωταω..
- το εχεις φανταστει καπως?
Προσπαθω να παρω μια οσο πιο πληρη εικονα μπορω.
Αν αξιζει τον κοπο ζηταω να διαβασω τους στιχους ενώ ακουω το κομματι. Αν ο «οδηγος» δεν είναι λεπτομερης…κραταω σημειωσεις ειτε με νοτες, ειτε με λεξεις, ειτε με σημαδια (που θα τα καταλαβαινω μονο εγω βεβαια,αλλα δεν εχει καμμια σημασια…).
Αν ΔΕΝ υπαρχει οδηγος και νιωθω ότι χρειαζομαι, κανω επιτοπου έναν εγω, χρησιμοποιωντας μια μεθοδο παρομοια με αυτην που ειχε ποσταριστει από τον Βαγγελη και από μενα παλαιοτερα εδώ στο νοιζ…
Το ζητημα είναι να μου «μεινει» με καποιο τροπο στο κεφαλι το κομματι, ετσι ώστε να μην ξοδεψω 3 takes για να το μαθω !
Επισης μου αρεσει,.. αν υπαρχει demo ή midi version ή προηχογραφημενο κλπ, να κανω μια πρωτη ακροαση μεσω ακουστικων ενώ στηνω /κουρδιζω /αλλαζω μεμβρανες.
Στο στουντιο ο χρονος είναι χρημα και το multi-tasking είναι μια ικανοτητα η οποια κανει έναν μουσικο να ξεχωριζει από τον σωρο…
• Τι προτείνετε ότι πρεπει να κανει ενας νεος ντραμμερ αν θελει να ασχοληθει καποια στιγμη της καριερας του με το studio?
VagelisM: Καταρχήν να ακουει πολύ και διαφορετικη μουσικη.
Να εξασκείτε με το μετρονομο ή πανω σε λουπες.
Να κατανοησει την εννοια του Groove drumming και του Less is more.
Να προσπαθησει να αποκτησει οσο το δυνατον περισσοτερη studio πειρα, ηχογραφοντας τον εαυτο του πανω σε οτιδηποτε. Από απλες ασκησεις μεχρι Play alongs.
Superfunk: Να μελετησει πολυ με click track & να ψαξει τον ηχο του,οσο πιο καλος και με προσωπικοτητα είναι, τοσο πιο περιζητητος θα ειναι.
Kapdrums: Στην σημερινη διαλυμένη δισκογραφια/μουσικη βιομηχανια(και ειδικα σε μια χωρα σαν την Ελλαδα)..δεν υπαρχει πραγματικη «στουντιο σκηνη»
Δεν «ζεις» από το στουντιο με τιποτα δηλαδη…
Από την άλλη, ακριβως επειδη οι εποχες είναι ΠΟΛΥ δυσκολες, ενας μουσικος θα ‘θελε να ’χει οσα περισσοτερα οπλα και οσες περισσοτερες δυνατοτητες γινεται…
Ενα πολύ σημαντικο πραγμα γενικα στην μουσικη είναι η ΕΜΠΕΙΡΙΑ. Δεν υπαρχει κανενα υποκαταστατο για την εμπειρια, ουτε είναι κατι που διδασκεται.
Ενας νεαρος/αγνωστος ντραμερ το καλυτερο που θα’χε να κανει είναι να προσφερει τις υπηρεσιες του αφιλοκερδως σε φιλους και γνωστους σε περιπτωσεις ηχογραφησεων «μικρης εμβελειας» (ότι μπορει να σημαινει αυτό τελος παντων…).
Αυτο θα τον βοηθησει να αποκτησει εμπειρια αλλα και να κανει γνωριμιες (ηχοληπτες, παρατρεχαμενοι στα στουντιο,ενας παραγωγος που περασε να παρει έναν σκληρο δισκο μπλα,μπλα…).
Καποιος από αυτους θα θυμηθει καποια στιγμη ότι «ειχα ακουσει ρε συ έναν πιτσιρικο στο ταδε στουντιο,..πως μπορουμε να βρουμε το τηλεφωνο του..?».
Να θυμαστε το ισχυροτερο διαβατηριο σε αυτή την δουλεια είναι το «από στομα σε στομα» αναμεσα σε συναδελφους,ηχοληπτες κλπ!!!
Τα ακουσματα παιζουν επισης μεγαλο ρολο…
Αν εχει μαθει να παιζει κυριως ξεπατικωνοντας ρυθμους και patterns από βιβλια ,θα εχει προβλημα…
Πολύ σημαντικο επισης η εξασκηση…δηλαδη να ηχογραφει τον εαυτο του να παιζει πανω από κομματια (play-a-longs,η δισκους)…
Τα’χει πει κι ο Βαγγελης και ολοι μας.
Η ηχογραφηση δεν λεει ποτε ψεμματα.
Δεν εχει σημασια η ποιοτητα.
Ηχογραφηστε τον εαυτο σας να παιζει πανω από μουσικη και μετα παρτε μια ανασα, γινετε άλλος και κρινετε τον εαυτο σας σαν να’στε ο πιο ψειρας, μυστηριος και μπρουταλ παραγωγος…
Εντοπιστε τις αδυναμιες σας με ειλικρινια,και δουλεψτε τις…
• Ποια είναι τα μεγαλυτερα λαθη που μπορει να κανει κατά την αποψη σας ενας drummer μέσα ή πριν μπει στο studio?
VagelisM: Να εχει φαει {ή καταναλωσει αλκοολ} μεχρι και δυο ωρες πριν το rec. session.
Να μην εχει μελετησει ποτε στη ζωη του με μετρονομο.
Nα μην «ακουει» τι ζηταει το κομματι ή ο συνθετης.
Να μην είναι ανοιχτος σε νεες ιδεες που μπορει να πεσουν στο τραπεζι. Να ξεκινησει χωρις να φτιαξει καλο ηχο του σετ στα ακουστικα του.
Να κουβαλησει το «εγώ» του μεσα στο studio.
Superfunk: 1.να εχει πιει ή να μην ειναι σε καλη σωματικη κατασταση
2.να μην εχει καλο ηχο λογω κακου κουρδισματος και σετ
3.να τρεχει
Kapdrums: Να γινει τυφλα, να εχει φαει βαρια, να νομιζει ότι το επικειμενο session είναι η ευκαιρια του να δειξει τα τελευταια licks και grooves που μελετησε την τελευταια εβδομαδα…
• Ποια είναι η διαφορα κατά την αποψη σας μεταξυ Studio και Live drumming?
VagelisM: To live σαν μια ζωντανη παρασταση που αναπνεει ταυτοχρόνος από ανθρωπους πανω στη σκηνη, επιτρεπει παιξιματα που περιεχουν περισσοτερους αυτοσχεδιασμους, πιο «ανοιχτο» παιξιμο αλλα και περισσοτερα ρισκα.
Η ηχογραφηση είναι μια πιο αποστειρωμενη κατασταση απόδοσης της μουσικης, και απαιτει πιο φειδωλά και λεπτομερειακά παιξιματα.
Superfunk: Στο στουντιο τα ΠΑΝΤΑ καταγραφονται και γινονται αντιληπτα, στο live τα παιρνει παραμαζωμα η αδρεναλινη.
Kapdrums: Δεν υπαρχει καμμια ομοιοτητα…
Παιζω μουσικη και ηχογραφω μουσικη είναι δυο πραγματα που μοιαζουν ιδια, αλλα απεχουν χιλιομετρα το ενα από το άλλο…
Στην πρωτη περιπτωση ο στοχος είναι να δημιουργησεις μια στιγμιαια εμπειρια που βασιζεται στην ανταλλαγη ενεργειας (μεταξυ των μουσικων, μεταξυ της σκηνης και του κοινου…).
Στην δευτερη περιπτωση προσπαθεις να δημιουργησεις ένα σκηνικο (σκεφτειτε έναν φωτογραφο).
Προσπαθεις να τοποθετησεις τα παντα στην σωστη θεση και να παρεις μια ιδανικη καρτ ποσταλ που θα την δει ο κοσμος και θα σημαινει παντα το ιδιο για οποιον ανθρωπο, οπου και να την δει κρεμασμενη…
Και πρεπει να είναι «τελεια».
• Σε συνθηκες ηχογράφησης τι ζητατε να περιεχει η μιξη στα ακουστικά σας?
VagelisM: Προσπαθώ παντα πριν ξεκινησω οτιδηποτε, να φτιαχνω τα τυμπανα όπως μ’ αρεσουν ακριβως στα ακουστικά μου, δινοντας ιδιαιτερη σημασια όχι μονο στο EQ κάθε μικροφωνου αλλα και στη ποσότητα των εφε .
Από εκει και περα παντα ζηταω μετρονόμο , το μπάσο και ρυθμικές κιθάρες ή synths αναλογα τι υπαρχει.
Ενας προχειρος οδηγος της φωνης επισης , είναι θεμιτος.
Superfunk: Κλικ τρακ,Φωνη,ρυθμικη κιθαρα,μπασο τα υπολοιπα δεν με ενδιαφερουν
Kapdrums: Τον μετρονομο (ζηταω παντα έναν συγκεκριμενο ηχο μαφλαρισμενης κουδουνας, χωρις νοτα δηλαδη…όχι κλικ,όχι μπιπ..)
Αν εχω μαζι μου τα ακουστικα μου (που 9 στις 10 φορες τα εχω…) η παιζω με κλειστου τυπου ακουστικα, τοτε χρειαζομαι και το σετ μου στην μιξη γιατι τα συγκεκριμενα μαφλαρουν τον εξωτερικο ηχο και θελω να ακουω καλα ώστε να μην κοπαναω…
Από κει και περα θελω να εχω μια οσο πιο πληρη και ισορροπημενη μιξη γινεται…
Το μονο που πεταω εξω είναι αν υπαρχει καποιο προηχογραφημενο οργανο η μουσικος ο οποιος εχει κακο tempo, για προφανεις λογους…απλα αν ο μουσικος είναι παρων φροντιζω να μην το κανω μπροστα σε ολους, πετυχαινω τον ηχοληπτη μονο και του λεω με τροπο να κατεβασει ΠΟΛΥ χαμηλα το ταδε οργανο…
Δεν αναφερομαι στο ονομα του παιχτη…
Κατι τελευταιο σχετικο.
Οταν ειστε στο στουντιο προσεχετε τι λετε.
Υπαρχουν πολλα μικροφωνα - και δεν ξερεις αν, και πότε είναι ανοιχτα- τοσο στην σαλα ή στο drum booth, οσο και στο control room (καμμια φορα και στην τουαλετα…)ο νοων νοητω…
Πολύ σημαντικο επισης..Αν υπαρχει μετρονομος ζηταω/επιβαλλω να τον ακουνε ολοι οι υπολοιποι που γραφουν μαζι μου…
Αν δεν θελουν, τους βαζω πολύ χαμηλα η τους πεταω από τη μιξη μου…
Ενας μουσικος που φοβαται τον μετρονομο σημαινει ότι είναι αδυναμος κι ανασφαλης και δεν θελω η αδυναμια του να επηρρεαζει τα αυτια μου και την performance μου.