Περί mixing...

να ρωτησω κατι πιο απλο.

που θα την κανεις την μιξη??

αντε ετσι απλα στο γραφειο σου ας πουμε?

το να εχει σωστη ακουστικη ενα δωματιο ωστε να γινει σωστη μιξη(δλδ ολες οι συχνοτητες να ειναι ξεκαθαρες και να μην επικαλυπτονται απο διαφορες αντανακλασεις του ηχου) ειναι κατι κοστοβόρο για εναν απλο ανθρωπο.

μην επιχειρισεις ουτε για αστειο να κανεις μιξη σε εναν οτι να ναι οπως να ναι χωρο οπου υπαρχει εστω και ελαχιστος θορυβος και δεν υπαρχει σωστη ηχομονωση.

αμα ηταν τοσο απλο τοτε η μουσικη βιομηχανια θα ειχε κλεισει....

και μια ερωτηση. στο mastering τι ακριβως κανουνε????

 
Το μεγαλο λαθος ειναι οτι εχουμε επικεντρωθει στη....μιξη ενος κομματιου οταν υπαρχουν ΠΟΛΥ σημαντικοτεροι παραγοντες για το τελικο ηχητικο αποτελεσμα...

Ας τα αναλυσουμε λοιπον ολα ΕΝΑ-ΕΝΑ....

Τα παντα ξεκιναν με τη ΜΠΑΝΤΑ και εφοσον μιλαμε για ΡΟΚ/ΠΟΠ παραγωγη με τον ΝΤΡΑΜΜΕΡ της μπαντας.

ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΚΑΛΟ ΝΤΡΑΜΜΕΡ ? Μη κανεις ΚΑΝ τον κοπο να μπεις να γραψεις,ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ και να κανεις το τελικο αποτελεσμα θα ειναι ΜΑΠΑ.(Οπως λεει και ο Prince "Your band is as good as its drummer")

ΚΑΛΟΣ ΝΤΡΑΜΜΕΡ ειναι αυτος που:

1.BAΡΑΕΙ ΣΩΣΤΑ (δηλ. ΔΥΝΑΤΑ,χωρις να πνιγει τα τυμπανα του και με ΣΤΑΘΕΡΟ τροπο,δηλ. τα χτυπηματα στο downbeat ειναι ολα ΙΔΙΑ) επισης ΞΕΡΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ με ΔΥ-ΝΑ-ΜΙ-ΚΕΣ

2.ΔΕΝ ΧΑΝΕΙ και οταν λεμε ΔΕΝ ΧΑΝΕΙ εννοουμε ΔΕΝ ΧΑΝΕΙ...... και πανω απο ολα ΠΑΙΖΕΙ ΛΙΓΑ & ΚΑΛΑ .....

3.Εχει ΚΑΛΑ και ΚΑΛΟΚΟΥΡΔΙΣΜΕΝΑ τυμπανα και ΞΕΡΕΙ τι ταμπουρο & τι πιατινια πρεπει να χρησιμοποιησει αναλογα με το κομματι (σορρυ αλλα ΔΕΝ κανουν ολα τα ταμπουρα και ολα τα πιατινια για ολες τις δουλειες...)

4.ΑΠΑΙΤΕΙ να γραψει σε ΚΑΛΟ ΧΩΡΟ,αν ο χωρος για τα ΝΤΡΑΜΣ δεν ειναι ΚΑΛΟΣ απλα ΔΕΝ ΓΡΑΦΟΥΜΕ (κανενα σετ δεν προκειται να ακουστει καλα σε ενα "πνιγμενο" ακουστικα χωρο οτι reverb & compression & να προσθεσουμε μετα...)

μετα τον ντραμμερ παμε στον αλλο σημαντικο παραγοντα δηλ. τα ΥΠΟΛΟΙΠΑ μελη της μπαντας .

η υπολοιπη μπαντα πρεπει να ειναι ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ,δηλ. να παιζει ΚΑΛΑ & να ΜΗΝ ΧΑΝΕΙ ακομα και οταν ο ντραμμερ ΔΕΝ ΠΑΙΖΕΙ!

Αν η μπαντα χρειαζεται τον ντραμμερ για να παιζει ΣΩΣΤΑ τοτε απλα ΔΕΝ ΓΡΑΦΟΥΜΕ.....(τους ξαναστελνουμε για...δεσιμο και προβες)

ας δουμε τωρα τα ΜΕΛΗ της μπαντας ενα-ενα....

ΜΕΤΑ τον ντραμμερ το ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ μελος ειναι ο ΜΠΑΣΙΣΤΑΣ.....ντεν εχεις καλο μπασιστα ματια μου,σορρυ αλλα ο ντισκος σου τα ειναι γκια τα πανυγκυρια... :lol:

Στην ροκ/ποπ μουσικη ΚΑΛΟΣ μπασιστας ειναι αυτος που:

1.Παιζει ΜΠΑΣΟ (με ΜΠ κεφαλαιο) δηλ. ΣΤΗΡΙΖΕΙ τη μελωδικη γραμμη του κομματιου παιζοντας τα FUNDAMENTALS , και ναι παιζει ΜΠΑΣΕΣ νοτες (δηλ. κυριως,και γιατι οχι μονο... :lol: ,στις ΔΥΟ πρωτες χορδες του,ναι τι Μι & την Λα.....)

2.ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ τη μποτα και δεν την αφηνει μονη της στο...χαος

3.Οταν παιζει ΜΟΝΟΣ του μπορεις να ΧΟΡΕΨΕΙΣ με αυτα που παιζει.....

4.Παιζει ΜΠΑΣΟΓΡΑΜΜΕΣ τις οποιες μπορει καποιος να ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΕΙ και να ΓΟΥΣΤΑΡΕΙ....

5.Οπως και ο ντραμμερ ΠΑΙΖΕΙ ΛΙΓΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ.....

Αντε παμε και στους ...λιγοτερο σημαντικους παραγοντες... :lol:

ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ:

Kαλος κιθαριστας ειναι αυτος που

1.Ξερει να παιζει ΡΥΘΜΙΚΗ κιθαρα και ΥΠΗΡΕΤΕΙ το τραγουδι με τον ΤΕΛΕΙΟ ηχο του και το ΣΩΣΤΟ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ παιξιμο του (δεν με ενδιαφερει αν εχει τεχνικη αν ξερει ή δεν ξερει να παιζει "καλα",αν δεν μπορει να κανει τα παραπανω ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ....)

2.Αποφευγει τα "σολιδια" και παιζει ΕΥΛΗΠΤΕΣ & ΕΥΦΑΝΤΑΣΤΕΣ μελωδιες που μενουν στο μυαλο

3.Εχει προσωπικοτητα και ΗΧΟ....

4.Ειναι υπηρετης του ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗ (με τον τροπο που ενας καλος ...μπουζουκτζης ας πουμε "εργαζεται" ΓΙΑ τον τραγουδιστη και οχι εναντιον του)

5.Οταν ΔΕΝ χρειαζεται να παιξει ΔΕΝ παιζει...(και βεβαια ΚΛΕΙΝΕΙ το volume της κιθαρας του :lol: :lol: :lol: )

τα παραπανω ισχυουν και για τον ΠΛΗΚΤΡΑ...

Τωρα για τους συνηθεις υποπτους δηλ. τους ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ αφου τους ΔΕΙΡΟΥΜΕ,ΤΑΠΕΙΝΩΣΟΥΜΕ και ΕΞΟΡΙΣΟΥΜΕ για κανα δυο μηνες στον Αϊ Στρατη για να τους φυγει το..ψωνιο :lol: & εχοντας επιγνωση οτι ειναι...ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΚΑΚΟ :lol: για την επιτυχια ενος ..ασματος :lol: τους παρακαλουμε να ΜΗΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΙΜΑΝΤΟΝΕΣ ,να ειναι ΣΟΒΑΡΟΙ & ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΙ....και προσπαθουμε να δημιουργησουμε την καλυτερη δυνατη ΧΑΛΑΡΗ ατμοσφαιρα για να βγαλουν την...ψυχη τους..(αλλοιως θα μας βγαλουν τη...δικη μας...:) )

Αν ειμαστε ΠΟΛΥ τυχεροι ενας ΚΑΛΟΣ τραγουδιστης θα μας παει στο ΘΕΟ (δυστυχως το θεμα του τραγουδιστη/τραγουδιστριας ειναι ΚΑΘΑΡΑ θεμα "συμφωνιας με το θεο/διαβολο :lol: ,αν σου κατσει εκατσε.... :lol: )

Αφου λοιπον μαζεψουμε την ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΜΠΑΝΤΑ θα προχωρησουμε στην ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ την οποια θα αναλυσω μονο αν το...επιθυμειτε.....και αν θελετε να εχετε παντα ΤΕΛΕΙΑ αποτελεσματα!!! :lol: :lol: :lol:

 
Νίκο, αν κατάλαβα καλά, ο nathanjordison γράφει ηλεκτρονική μουσική, οπότε...δεν τίθεται θέμα μπάντας (στη συγκεκριμένη περίπτωση) :)

 
Τα παραπανω ισχυουν για ολα τα ειδη μουσικης (ακομα και για virtual bands οπως ουσιαστικα γινεται στην ηλεκτρονικη μουσικη)

Απλα στην ηλεκτρονικη μουσικη τα πραγματα ειναι πολυ πιο απλα γιατι χρησιμοποιουμε "τελειους" ηχους (που ομως και αυτοι θελουν τρελλη επεξεργασια και δουλεια για να δουλεψουν,αλλοιως ολοι μας θα ειμασταν electro gurus....:) ) , οποτε προχωραμε αμεσως στα περι ηχογραφησης και...μιξης... :lol:

 
Πολυ σωστα και σοφα αυτα που εγραψες παραπανω

SF για τις μπαντες .

Μηπως θα επρεπε , με μια διαφορετικη διατυπωση,

να τα γραψεις και στα αρθρα του NOIZ με επικεφαλιδα πχ. "τα πρωτα βηματα μιας μπαντας" ??

 
την οποια θα αναλυσω μονο αν το...επιθυμειτε.....και αν θελετε να εχετε παντα ΤΕΛΕΙΑ αποτελεσματα!!! :lol: :lol: :lol:
επιθυμούμε! (πάντα με τον ίδιο χιουμοριστικό τρόπο) :D

 
Δεν πειράζει, SF συνέχισε! Θέλουμε όλες τις ζουμερές λεπτομέρειες!! 8)

(Μισώ το γεγονός ότι επειδή δεν βλέπει και ακούει ο ένας τον άλλο, πρέπει να βάζουμε πάντα φατσούλες για να μην παρεξηγιόμαστε...)

 
ολα τα λεφτα φιλε SF η περιγραφη της μπαντας, συμφωνω με χιλια!! :lol: :lol: για συνεχισε στον τομεα ηχογραφησης..... :evil: :twisted: :lol:

 
Οκ παμε στην διαδικασια της ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗΣ...

Χρυσος κανονας για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ πραγματικοτητα (αλλα και για οποιαδηποτε πραγματικοτητα που θελουμε το καλυτερο δυνατο αποτελλεσμα χωρις να ξεπαραδιαστουμε και δεν εχουμε και τον Albini να μας βοηθαει):

Χρησιμοποιουμε οσο το δυνατον ΛΙΓΟΤΕΡΑ tracks!

Επειδη το sonar μας δινει την δυνατοτητα να "ανοιξουμε" 64 καναλια δεν παει να πει οτι θα μας δωσουν και τον καλυτερο δυνατο ηχο!

Τα λιγα καναλια θα μας βοηθησουν ΤΡΟΜΕΡΑ στη διαδικασια της μιξης,μια και θα εχουμε οσο το δυνατον λιγοτερα πραγματα που "θα πανε λαθος"

Επισης θα μας βοηθησουν να "καταλαβουμε" καλυτερα ΤΙ "παιζει"

Δεν ειναι τυχαιο οτι οι περισσοτερες κλασσικες ηχογραφησεις τον 60s & 70s ειναι το πολυ 8καναλες...

Ξεκιναμε παντα με τα ΝΤΡΑΜΣ.

Δεν ειναι αναγκη να κανουμε close miking σε ΟΛΑ τα τυμπανα χρησιμοποιωντας την Αρτα με τα Γιαννενα..

Ξεκιναμε με ΔΥΟ μικροφωνα (πυκνωτικα ή ribbon) ενα πανω απο τα τυμπανα και ενα 1 μετρο απο τη μποτα στο υψος της,και προσπαθουμε καταρχην με αυτα να βγαλουμε οσο το δυνατον πιο ζωντανο ηχο,αν εχουμε ΜΑΜΑΤΟ Ντραμμερ και ΚΑΛΟ ΧΩΡΟ συνηθως αυτα τα 2 ΑΡΚΟΥΝ ( βλακας ηταν ο BONΗAM που εγραφε ετσι?) :lol:

Αν δεν μεινουμε ικανοποιημενοι αρχιζουμε και ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ μικροφωνα "ψαχνοντας" αυτο που μας λειπει,ξεκιναμε συνηθως με ενα ακομα μικροφωνο στο ταμπουρο (δυναμικο απο πανω ή απο κατω) & συνεχιζουμε...

προσωπικα προτιμω να γραφω σε χωρο που γνωριζω καλα με οσο το δυνατον λιγοτερα μικροφωνα...

Α,αν ντραμμερ υστερει ...ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ μικροφωνα για καλυτερο ελεγχο....

Μετα παμε στο μπασο...

Ενισχυτες ΔΕΝ χρειαζονται,πιανουν χωρο ,ειναι δυσκολοι στην εγγραφη και το σημαντικοτερο δεν μας επιτρεπουν να εχουμε τον ντραμμερ και τον μπασιστα στον ΙΔΙΟ χωρο να παιζουν μαζι....(ΤΟ σημαντικοτερο για να βγει το groove)

Connect λοιπον (αν ειμαστε πλουσιοι με ενα Avalon,αν ανηκουμε στη μεσαια ταξη με ενα bassdriver,αν ειμαστε ..φτωχοι με ενα απλο di,και τα φτιαχνουμε ολα μετα με το Ampeg vst.... :lol: )

Φροντιζουμε να χρησιμοποιησουμε μπασο με ΟΓΚΟ και ΠΑΡΟΥΣΙΑ στα χαμηλα (δηλ. γραφουμε ΜΟΝΟ με Fender ή Music Man :lol: :lol: ) με ΠΑΛΙΕΣ χορδες και σχεδον κλειστο το tone (δηλ. απλα ακολουθουμε τη συνταγη της Reggae) ,η παραπανω τεχνικη ειναι ΑΛΑΝΘΑΣΤΗ και σουπερ ΑΣΦΑΛΗΣ αν δεν εχουμε ΧΡΟΝΟ & ΧΡΗΜΑ ......

Βεβαια για να πετυχει χρειαζεται μπασιστας με(*&*& και οχι (*&%% μπασιστας αλλα υποτιθεται οτι τον εχουμε βρει... :lol: ο οποιος παιζει ΛΙΓΑ!

(ειπαμε αν παιζει πολλα ή με 5χορδο τον εχουμε διωξει...!! :lol:)

Αυριο θα συνεχισουμε για πληκτρα και κιθαρες!!! :lol:

 
Θα διαφωνήσω στο θέμα του μπασίστα σαν ένας και γω φίλος των μουσικών :roll: :) και να πω πως δεν είναι απαραίτητο το μπάσσο να δένει απόλυτα με τις "μποτιές" του ντράμμερ.

Μέτα από χρόνια που παίζω έχω καταλήξει στην άποψη πως πρέπει να παίζω ΜΕΛΕΤΗΜΕΝΑ διαφορετικά σε σχέση με τον ντραμίκουλα ώστε να μην δημιουργώ χιλιοπαιγμένα rythym section.

Αυτό βέβαια με αυξημένη προσοχή ώστε να είναι παράλληλα ωραίο στο αυτί,να "κουνάει",να είναι γνώριμο σαν άκουσμα στον ακροατή αλλά όχι χιλιοπαιγμένο όπως είπα,και τέλος να μου αρέσει και μένα φυσικά!

Χωρίς λοιπόν να διαφωνώ με τον SF,προτιμώ αυτόν τον τρόπο που κινεί την εφευρετικότητά μου ως μουσικού (αν διαθέτω κάποια :roll: ) και συστήνω γενικώς να πειραματίζεται κανείς ΑΦΟΥ έχει κατακτήσει τους κανόνες παιξίματος που λέει ο SF γιατί όταν συνδυάζεις κοντρολαρισμένη εφευρετικότητα στο παίξιμό σου (είπαμε,όση διαθέτει κανείς) γίνεσαι πιο χρήσιμος στην μπάντα σου και παράγεις πιο πρωτότυπα ακούσματα.

 
Παμε λοιπον στις κιθαρες (αφου βεβαια εχουμε φροντισει ΟΛΑ τα παραπανω να τα εχουμε κανει με τον καλυτερο δυνατο τροπο....)

Και εδω ισχυει ο νομος της "ελαχιστης χρησης καναλιων".

Δεν υπαρχει λογος να "πνιξουμε" ολη την μεσαια περιοχη μας με δεκαδες καναλια κιθαρας,αν το κανουμε αυτο συνηθως θα καταστρεψουμε τον συνολικο ηχο του mix & τα ντραμς που με τοσο κοπο γραψαμε θα ακουγονται σαν κατσαρολια (α,να τονισω οτι ο κυριος λογος που τα τυμπανα ακουγονται "τεραστια" στις περισσοτερες παραγωγες δεν ειναι βεβαια μονο επειδη ειναι καλα γραμμενα αλλα επειδη δεν καλυπτονται απο χιλιαδες αλλες ενοχλητικες συχνοτητες....)

Προσωπικα ειμαι θιασωτης της θεωριας "ενας ενισχυτης & ενα μικροφωνο".

Ενας μικρος λαμπατος κομπο και ενα και μοναδικο ribbon μικροφωνο 10-15 ποντους απο το κεντρο του μεγαφωνου κανει θαυματα και λειτουργει παντα (ειδικα στα ΒΡΩΜΙΚΑ τα οποια ακουγονται ζεστα και τεραστια) αν δεν εχουμε ribbon τοτε και ενα απλο δυναμικο μικροφωνο (sm 57,e906) 1 ποντο απο το κεντρο του μεγαφωνου ειναι αλανθαστη συνταγη εδω και...αιωνες... :lol:

Ειναι καλυτερα να γραψουμε τα ΚΑΘΑΡΑ σε διαφορετικο καναλι απο τα ΒΡΩΜΙΚΑ μας και να τα παναρουμε αντιθετα (π.χ. 30% δεξια τα καθαρα και 30% αριστερα τα βρωμικα) αυτο καθαριζει το Mix και δινει "χωρο" στην κιθαρα μας.

Προσοχη στο GAIN ,συνηθως οσο περισσοτερο βαζουμε (απο καποιο λογικο σημειο και μετα) τοσο πιο ΑΔΥΝΑΜΕΣ ακουγονται οι κιθαρες μας.

Οσο για τη χρηση των εφε,εξαρταται αν τα εφε ειναι σημαντικο μερος του συνολικου παιξιματος του κιθαριστα (οπως ειναι π.χ στους περισσοτερους alternative κιθαριστες) τα γραφουμε κατευθειαν αν δεν ειναι (δηλ. ανα απλα ο κιθαριστας θελει ενα delay η λιγο βαθος) τα προσθετουμε μετα....(δεν υπαρχει λογος π.χ αν καποιος παιζει ενα απλο μπλουζ με εναν καλο overdrive ηχο να χρησιμοποιησει για delay το... μποσακι του μια και μπορουμε να του βαλουμε πολυ καλυτερο delay απο καποιο εξαιρετικο plug in....)

Ο χειροτερος εχθρος του κιθαριστα ειναι η ΜΟΝΟΤΟΝΙΑ ,για αυτο χρησιμοποιουμε (αν μπορουμε βεβαια) οσο το δυνατον περισσοτερους τυπους κιθαρας και ενισχυτων μπορουμε.Π.χ μια εναλλαγη Tele,ES 335 στο κουπλε και το ρεφραιν "ξεκουραζει" το αυτι και "ανοιγει" την ηχητικη παλετα μας.

Δεν φοβομαστε να χρησιμοποιησουμε την ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ και τις ευκολιες της,γραφουμε ΠΑΝΤΑ παραλληλα με το "ενισχυμενο σημα μας ενα DIRECT καθαρο καναλι στη κονσολα (ενα καλο A/B BOX χρειαζεται) ετσι ωστε να μπορουμε να επεξεργαστουμε αυτα που παιξαμε με καποιο απο τα εξαιρετικα προγραμματα κιθαρας που κυκλοφορουν (Guitar Rig,Amplitube κτλ)

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΖΟΜΑΣΤΕ και δεν κολλαμε σε λαλακιες του τυπου "μονο η πανακριβη μπουτικα μου με τις NOS λαμπες του 1876 βγαζει ηχο" ....αν η HONDO μας σε συνδιασμο με την πεταλιερα μας ΖΟΟΜ ταιριαζει περισσοτερο σε ενα κομματι απο τον Plexi του 69 που μας δανεισαν οι ...ACDC :) προτιμαμε το ΖΟΟΜ!!!

(π.χ.εχω φτιαξει εναν alternative βρωμικο ηχο για slide στο GR που κανεις ενσιχυτης δεν εχει καταφερει να πετυχει και ο οποιος λειτουργει σχεδον παντα μεσα σε ενα "πυκνο" mix, οποτε γιατι να παιδευομαι αδικα,χρησιμοποιω αυτον για instant gratification οταν χρειαζομαι εναν καλο ηχο slide ΓΡΗΓΟΡΑ ....)

Αν μπορουμε γραφουμε στο BACKGROUND (δηλ. χαμηλα) ενα τρακ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ ΡΥΘΜΙΚΗΣ κιθαρας παιγμενης ομως ΤΕΛΕΙΑ απο αποψη ρυθμου και την μιξαρουμε χαμηλα (δεν χρειαζεται να ακουγεται δηλ. αλλα να τη "νοιωθει" καποιος) δινει απιστευτη ρυθμικη "ωθηση" στα κομματια και τα γεμιζει χωρις να καταλαμβανει συχνοτικο ευρος...

Στα ΠΛΗΚΤΡΑ τωρα ισχυει ο νομος της απολυτης ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ,προσωπικα απεχθανομαι τις "πλατες",ειναι εντελως πασε και με γυριζουν στην αθλιοτητα της δεκαετιας του 80 αλλα εν παση περιπτωσει αν ΠΡΕΠΕΙ να μπουν ας μπουν με καλους ηχους και οχι με το πρεσετ των Πυξ-Λαξ!!! :lol:

Τα πληκτρα θελουν μεγαλη προσοχη στη μιξη γιατι λογω τουβ τεραστιου συχνοτικου τους ευρους ανετα μπορουν να "φανε λαχανο" ολο τον ηχο μας....οικονομια λοιπον (και οπου μπορουμε ας χρησιμοποιουμε vintage ηχους τυπου hammond,rhodes κτλ.οι οποιοι ΠΟΤΕ δεν προκειται να μας κανουν να ¨κοκκινησουμε" απο ντροπη στο μελλον μια και η κλασσικοτητα τους εγγυαται ενα ανερυθριαστο ακουσμα εις τους αιωνες των αιωνων... :lol: )

 
Λοιπόν, πρέπει να εκδόσεις βιβλίο ρε Superfunk! Πραγματικά, τα λες πολύ καλά και κατανοητά ακόμα και για άσχετους! Εύγε! Εγώ να σου πω την αληθεια ήδη στα έκλεψα, και τα τύπωσα για να ανατρέχω σ'αυτά όποτε μου χρειάζονται! Βέβαια, τα λες λιγάκι απόλυτα, δηλαδή τα εξιδανικεύεις. Οκ, μπορεί να βγει ένα καλό αποτέλεσμα και χωρίς να είναι ο ντράμετ ή μπασίστας Τ Ε Λ Ε Ι Ο Ι !! Αλλιώς θα έπρεπε να είχε εκδοθεί ούτε το 1/10 της συνολικής δισκογραφίας όλων των εποχών και παγκοσμίως! Βέβαια, εσύ μιλάς για το ιδανικό και καλά κ'ανεις. Και επίσης έχει πάντα μεγάλη σημασία ποιος είναι ο στόχος του καθενός, σε τι κοινό απευθύνεται, τι μπάτζετ έχει κλπ κλπ.

Λοιπόν, περιμένω συνέχεια όμως, μη νομίζεις ότι ξεμπέρδεψες έτσι εύκολα! Δε μας έχεις πει για ηχογράφηση πνευστών, κρουστών, β' φωνητικών κλπ! :)

 
Να ξεκαθαρισω οτι ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ οτι αυτα που γραφω δεν ειναι μονοδρομος αλλα tips που κατα τη γνωμη μου βοηθουν πολυ στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ πραγματικοτητα των ΛΙΓΩΝ ΩΡΩΝ και του ΧΑΜΗΛΟΥ μπατζετ... :wink:

Δηλ. αυτα που λεω αποσκοπουν σε ενα καλο αποτελεσμα με λιγα χρηματα...(εννοειται οτι με την τεχνολογια μπορεις να μαζεψεις και εναν κακο ντραμμερ & εναν κακο μπασιστα αλλα εχω βαρεθει να ειμαι σε sessions οπου γινεται 5 ωρες ηχογραφηση και 30 ωρες ...editing για να ..σωθει το πραμα ,τελικα παλι ανεβαινει το κοστος,οποτε γιατι να μην δουλεψει η μπαντα ΠΡΙΝ γραψει,με την δουλεια ΟΛΟΙ μπορουν να βελτιωθουν...)

Αν καποιος εχει τρελλα φραγκα,χαρισματικο παραγωγο (που θα τον βρεις θα μου πεις,παντως αν τον βρεις πες μου και μενα... :lol: ) & τα Abbey Road καλο θα ειναι να ΜΗΝ ακολουθησει τις...οδηγιες μου.. :lol:

Συνεχιζουμε λοιπον (παντα μιλαμε για ΡΟΚ/ΠΟΠ παραγωγες) & ειμαστε ακομα στο ΠΡΩΤΟ σταδιο δηλ. την ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ....

Και φτανουμε στο....πικραμενο και ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ (κακα τα ψεμματα το 95% του κοσμου ΜΟΝΟ αυτο προσεχει) σημειο δηλ. την ηχογραφηση της ΦΩΝΗΣ ...κατι που δυστυχως.. :lol: σημαινει οτι θα αναγκαστουμε να "συνεργαστουμε" με το περιεργο αυτο ειδος που ονομαζεται ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ (η ακομα χειροτερα ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΑ... :lol: )

Εδω το θεμα θελει λιγο περισσοτερη αναλυση γιατι εμπιπτει καθαρα στον τομεα της ψυχιατρικης/ψυχολογιας και πρεπει ως παραγωγοι/ηχοληπτες (η τελος παντων οτιδηποτε...) να αποκτησουμε καποιες ΒΑΣΙΚΕΣ γνωσεις γυρω απο αυτα για να βγαλουμε καλο αποτελεσμα....

Μερικες αληθειες πρωτα απο ολα:

Η πιθανοτητα να αρχισει να τραγουδαει ο τραγουδιαρης και να ερθουμε αντιμετωποι με των νεο ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ ειναι δυστυχως λιγοτερες και απο το πιασουμε το ΤΖΟΚΕΡ! :lol:

Οι περισσοτεροι τραγουδιστες/τριες have an ago larger than ACROPOLIS!!! :lol:

Μεση αντιδραση απο τραγουδιστη ΜΗΝ περιμενετε... :lol: ειτε οτι εχει τραγουδησει θα ειναι χαλια ή καταπληκτικο.... :lol:

Ξεκιναμε λοιπον....

Καταρχην καλο (αλλα οχι απαραιτητο για τα ειδη που μιλαμε..) ειναι ο τραγουδιαρης/αρα να ειναι ΚΑΛΙΦΩΝΟΣ.....αν δεν ειναι καλο ειναι να εχει αυτο το "κατι" που συνηθως ειναι η χροια ή το Phrasing του το οποιο "τραβαει" (π.χ Mick Jagger,Πορτοκαλογλου,Mark Knopfler κτλ)

Ειναι τρομερο το ποσο πολλοι ανθρωποι ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ να τραγουδησουν οταν απλα ειναι....hopeless... :lol:

Kαλο ειναι (μεχρι καποιο λογικο βαθμο) ο τραγουδιαρης να μην ειναι "πρασινος" δηλ. να "παταει" στη νοτα....

ΠΡΙΝ την ηχογραφηση βεβαιωνομαστε οτι ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΣΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝΟ και ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΥΜΕ τη μπαντα να παιξει σε ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΝΟ και ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΒΟΛΕΥΕΙ ΤΟΥΣ ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ (το ποσες φορες εχω δει να συμβαινει κατι τετοιο δεν περιγραφεται...) αν οι κιθαριστες παραπονιουνται οτι δεν τους βγαινουν οι ανοιχτες χορδες τους ΚΑΝΟΥΜΕ ΔΩΡΟ ΕΝΑ ΚΑΠΟΤΑΣΤΟ (πρεπει να εχω ξοδεψει πανω απο 500 ευρω σε αυτα τα ΥΠΕΡΟΧΑ πραγματακια στα οποια οφειλουν εν μερη την επιτυχια τους..οι BEATLES)

Ψαχνουμε με ΥΠΟΜΟΝΗ να βρουμε πιο μικροφωνο (αν εχουμε επιλογη βεβαια) ταιριαζει στη φωνη του (ενας γενικος κανονας που μου τον "ψυθηρισε" καποιος πολυ γνωστος παραγωγος ειναι οτι "κραταμε τα ακριβα και καλα μικροφωνα για τους καλους τραγουδιστες και στους μετριοτερους ψαχνουμε να βρουμε φτηνα μικροφωνα που "κρυβουν" η τονιζουν τα καλα και τα κακα της φωνης τους...

Επειδη προσφατα ..αναγκαστηκα :lol: να γινω τραγουδιαρης βρηκα τον κανονα αυτο πολυ σωστο μια και η ,κατα γενικη ομολογια, τραγικη φωνη μου ακουγονταν πολυ καλυτερα σε ενα μικροφωνο των 200 ευρω απο οτι σε ενα των 2000...... :lol:

Προχωραμε τωρα στις..τεχνικες..

ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ δεν λεμε στον τραγουδιστη την ωρα της ηχογραφησης ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ το οποιο θα τον "χαλασει" ψυχολογικα,θα τον αγχωσει και τελικα θα διαλυσει το session.

Προσεχουμε πολυ ΠΩΣ λεμε ΟΤΙ του λεμε...π.χ.

αλλο πραγμα ειναι να του πουμε "μεγαλε εισαι για τα μπαζα σε ολο το κομματι εισαι 1/4 του τονου κατω παλιοαγροκτηματα..ΑΡΟΖΑ!! :lol: "

και αλλο

"Μεγαλε πολυ ωραιο το feel ,νομιζω ομως πως αν συγκεντρωθεις λιγο παραπανω θα πιασεις και τονικα λιγο καλυτερα το κομματι,το παμε αλλη μια φορα??"

Καταναλωνουμε τον ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ στουντιακο χρονο & ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ ΚΑΝΑΛΙΑ ΦΩΝΗΣ (αυτο βεβαια αν μιλαμε για απειρους τραγουδιστες η για τραγουδιστες της σειρας αν εχουμ τον...ΔΑΝΤΗ η τον Τερζη απλα κλεινουμε 20 λεπτα σεσσιον και γραφουμε με τη μια.... :lol: ) και μετα κανουμε συραφη των καλυτερων...στιγμων...

Βεβαιωνομαστε οτι ο τραγουδιαρης ΑΚΟΥΕΙ καλα (ναι ΦΟΡΑΜΕ τα ακουστικα του),αν ειμαστε ΣΙΓΟΥΡΟΙ οτι ακουει καλα και κατα τη διαρκεια της ηχογραφησης μας ζητησει ΑΚΟΜΑ πιο ψηλα τη φωνη του....του ΛΕΜΕ μεν οτι την ανεβασαμε στην πραγματικοτητα ομως ΔΕΝ το κανουμε (στο 99% των περιπτωσεων θα μας πει οτι ΤΩΡΑ ΜΑΛΙΣΤΑ ακουω καλυτερα..)

Στο 99% των περιπτωσεων ο τραγουδιαρης (ειδικα αν ειναι απειρος) θα μας ζητησει ΤΟΝΟΥΣ reverb στα ακουστικα του γιατι τον βοηθαει να "γουσταρει" απλα του λεμε οτι ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΕΧΝΙΚΟ προβλημα και δεν μπορουμε να το κανουμε (ειναι μαθηματικα αποδεδειγμενο οτι οσο περισσοτερο "βαθος" ακουει τοσο πιο χαλια θα τραγουδαει :lol: )

Παμε τωρα στο σημαντικοτερο μερος της τραγουδιστικης τεχνης...δηλ. να κανουμε τον τραγουδιστη να ΑΠΟΔΩΣΕΙ το 100% ενος τραγουδιου...

Εν αρχη ειναι ο ρυθμος και το Phrasing (δηλαδη ΠΩΣ λεει τις ΛΕΞΕΙΣ) αν αυτα ειναι αψογα τοτε ακομα και καποιες παραφωνιες συγχωρουνται (ο Μητροπανος π.χ. ειναι μια τρανη αποδειξη της συνταγης... :lol: )

ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ τους στιχους και προσπαθουμε να καταλαβουμε "τι θελει να πει ο ποιητης" ,στιχους που δεν "τραβανε" ΤΟΥΣ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ επι τοπου (kicking n' screaming)

Μετα επικεντρωνουμε στο να βγει ενα smooth performance με καλες δυναμικες και πανω απο ολα συναισθημα (κατι που θα γινει αν κραταμε την ατμοσφαιρα ΧΑΛΑΡΗ & ΗΡΕΜΗ)....

τα υπολοιπα και τα περι mixing αυριο... :lol:

 
Η πιθανοτητα να αρχισει να τραγουδαει ο τραγουδιαρης και να ερθουμε αντιμετωποι με των νεο ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ ειναι δυστυχως λιγοτερες και απο το πιασουμε το ΤΖΟΚΕΡ! :lol:
Οι περισσοτεροι τραγουδιστες/τριες have an ago larger than ACROPOLIS!!! :lol:

Μεση αντιδραση απο τραγουδιστη ΜΗΝ περιμενετε... :lol: ειτε οτι εχει τραγουδησει θα ειναι χαλια ή καταπληκτικο.... :lol:

Ξεκιναμε λοιπον....

Καταρχην καλο (αλλα οχι απαραιτητο για τα ειδη που μιλαμε..) ειναι ο τραγουδιαρης/αρα να ειναι ΚΑΛΙΦΩΝΟΣ.....αν δεν ειναι καλο ειναι να εχει αυτο το "κατι" που συνηθως ειναι η χροια ή το Phrasing του το οποιο "τραβαει" (π.χ Mick Jagger' date='Πορτοκαλογλου,Mark Knopfler κτλ)

Ειναι τρομερο το ποσο πολλοι ανθρωποι ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ να τραγουδησουν οταν απλα ειναι....hopeless... :lol:

Kαλο ειναι (μεχρι καποιο λογικο βαθμο) ο τραγουδιαρης να μην ειναι "πρασινος" δηλ. να "παταει" στη νοτα....

ΠΡΙΝ την ηχογραφηση βεβαιωνομαστε οτι ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΣΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝΟ και ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΥΜΕ τη μπαντα να παιξει σε ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΝΟ και ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΒΟΛΕΥΕΙ ΤΟΥΣ ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ (το ποσες φορες εχω δει να συμβαινει κατι τετοιο δεν περιγραφεται...) αν οι κιθαριστες παραπονιουνται οτι δεν τους βγαινουν οι ανοιχτες χορδες τους ΚΑΝΟΥΜΕ ΔΩΡΟ ΕΝΑ ΚΑΠΟΤΑΣΤΟ (πρεπει να εχω ξοδεψει πανω απο 500 ευρω σε αυτα τα ΥΠΕΡΟΧΑ πραγματακια στα οποια οφειλουν εν μερη την επιτυχια τους..οι BEATLES)

[/quote']

Υπάρχει και αυτή η λύση:

:lol: :lol:
 
Αυτοί εδώ έπαιζαν κι αυτοί με πολλά πετάλια αλλά είπαν να το γυρίσουν στον... χορό, καλύτερα... :-D

Πάντως, πολλά μυστικά του επαγγέλματος βρίσκονται εδώ γύρω... sticky!!

Aυτά με τα μικρόφωνα το έχω διαπιστώσει και εγώ... όπως μάλιστα και με τα ακουστικά. Ακουγόμουν θεός κι ένιωθα καλύτερα με ένα παμπάλαιο αλλά καταπληκτικό ζευγάρι Κοss (από παλιατζίδικο!!) και μέτριος με ακριβά καινούργια ΑΚG.

κατα τη διαρκεια της ηχογραφησης μας ζητησει ΑΚΟΜΑ πιο ψηλα τη φωνη του....του ΛΕΜΕ μεν οτι την ανεβασαμε στην πραγματικοτητα ομως ΔΕΝ το κανουμε (στο 99% των περιπτωσεων θα μας πει οτι ΤΩΡΑ ΜΑΛΙΣΤΑ ακουω καλυτερα..)
Tώρα για τα "βάθια", μακριά από μένα, ούτε καν ήθελα να τα ακούω στη φωνή μου στο στούντιο. Και όντως δεν άκουγα καλά τη φωνή μου και μου την σήκωσε, αλλά του επισήμανα του ηχολήπτη ότι σε καμιά περίπτωση δεν ήθελα το mix που φτάνει στα αυτιά μου να είναι και το τελικό ή κοντά στο τελικό.

 
Μεση αντιδραση απο τραγουδιστη ΜΗΝ περιμενετε... ειτε οτι εχει τραγουδησει θα ειναι χαλια ή καταπληκτικο....
:lol: :lol: :lol: ρε γαμωτο ετσι ειναι οντως παντα... :lol: :lol: :lol: γιατι αραγες??
 
Μακάρι να ήταν όλα τόσο απλά... Δυστυχώς όμως το θέμα mastering θα πρέπει να το αφήνουμε στους επαγγελματίες. Όχι γιατί ξέρουν πιο πολλά από εμάς αλλά γιατί έχουν καλύτερα μηχανήματα (συνήθως). Έχω πρόσφατο προσωπικό παράδειγμα που νόμιζα ότι είχα κάνει την τέλεια παραγωγή και ήμουν έτοιμος να ξεχυθώ στις εταιρείες και ξαφνικά προέκυψε γνωστός με studio για mastering στη Νέα Υόρκη. Όταν μου έστειλε την δουλειά του στο demo μου άλλαξα γνώμη...Καταλαβαίνεις τώρα τι εννοώ? Δεν είναι απλά θέμα γνώσεων, είναι κυρίως θέμα εξοππλισμού. Εκτός εάν έχεις σκάσει τα άπειρα φράγκα σπίτι σου και έχεις τον τέλειο εξοπλισμό, οπότε μας δίνεις την διεύθυνσή σου και ερχόμαστε!

 
Μακάρι να ήταν όλα τόσο απλά... Δυστυχώς όμως το θέμα mastering θα πρέπει να το αφήνουμε στους επαγγελματίες. Όχι γιατί ξέρουν πιο πολλά από εμάς αλλά γιατί έχουν καλύτερα μηχανήματα (συνήθως). Έχω πρόσφατο προσωπικό παράδειγμα που νόμιζα ότι είχα κάνει την τέλεια παραγωγή και ήμουν έτοιμος να ξεχυθώ στις εταιρείες και ξαφνικά προέκυψε γνωστός με studio για mastering στη Νέα Υόρκη. Όταν μου έστειλε την δουλειά του στο demo μου άλλαξα γνώμη...Καταλαβαίνεις τώρα τι εννοώ? Δεν είναι απλά θέμα γνώσεων' date=' είναι κυρίως θέμα εξοππλισμού. Εκτός εάν έχεις σκάσει τα άπειρα φράγκα σπίτι σου και έχεις τον τέλειο εξοπλισμό, οπότε μας δίνεις την διεύθυνσή σου και ερχόμαστε![/quote']
Έχεις δίκιο αλλά στο Τσιφτετελιστάν που είμαστε δεν νομίζω να σου απορρίψουν την δουλειά σου λόγω mastering.

Στις εταιρείες από το πολύ μπλα-μπλα στο τηλέφωνο και από το μπουζουκόζουμο που έχουν στο μυαλό τους δεν τους περισσεύει..ανάλυση για να κρίνουν και το mastering.

Aν ξέρεις τι κάνεις πιστεύω ότι μπορείς να ανταπεξέλθεις για τα δεδομένα της χώρας μας.

Φυσικά πάντως για να μην παρεξηγηθώ,πολύ καλά έκανες και το έστειλες σε επαγγελματία.
 
Αν ειναι να κανεις μουσικη για να αρεσεις στις...εταιρειες (ΠΟΙΕΣ εταιρειες... :roll: εδω δεν εχει μεινιε κολυμπιθροξυλο....) ΒΡΑΣΤΑ & ΑΣΤΑ... :roll: :lol:

 
Κι εσύ έχεις δίκιο για το Τσιφτετελιστάν αλλά ποιος γράφει μουσική στην Ελλάδα που δεν είναι μπουζούκια και ελπίζει να κάνει επιτυχία στην Ελλάδα? Ας μην γελιόμαστε λοιπόν, όσο και καλές προσπάθειες να γίνονται (γιατί όντως υπάρχουν αξιόλογες προσπάθειες) ποτέ δεν θα ευδοκιμίσει το αντιμπουζουκικό είδος στη χώρα μας. Γι αυτό αναγκαστικά στρεφόμαστε στο εξωτερικό και αν θέλεις να σε πάρουνε στα σοβαρά στο εξωτερικό πρέπει να δώσεις σημασία ΚΑΙ στο mixing... Τώρα αν σε ενδιαφέρει μόνο η Ελλάδα, νομίζω οτι ενα Fruity Loops ειναι αρκετό για να κάνεις συμβολαιάκι με τη HEAVEN...

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top