Αρχικά θα ήταν καλό να μεταφέρουμε την μουσική στον πραγματικό της χώρο που είναι τα συναισθήματα. Συνεπώς υπάρχουν δύο περιπτώσεις: Μουσικές που δημιουργούν συναισθήματα και μουσικές που περνάνε αδιάφορες.
Σίγουρα εδώ έχουμε κάποιον υποκειμενισμό. Τα συναισθήματα για κάποιον ακροατή μπορούν να δημιουργούνται από τις αναμνήσεις που σχετίζονται με μια μουσική. Επίσης θα μπορούσαν να δημιουργηθούν από κάποιο κομμάτι που ακούς πρώτη φορά, με μια βασική προϋπόθεσή: Ο νους και η αντίληψη να είναι πεπαιδευμένη στη "γλώσσα" του συγκεκριμένου μουσικού είδους, με άλλα λόγια να υπάρχει παιδεία με την έννοια των ακουσμάτων. (ανοίγω παρένθεση: Η παιδεία με την έννοια της γνώσης είναι ως συνήθως δίκοπο μαχαίρι, καθώς ναι μεν βοηθάει την κατανόηση αλλά ταυτόχρονα υποθάλπει τη ματαιοδοξία και την έπαρση του τύπου "έλα μωρέ δυο συγχορδίες είναι :
". Και για να μη νομίζετε ότι αυτή η ματαιοδοξία σταματάει εκεί, σας διαβεβαιώ ότι φτάνει στο σημείο να "ισοπεδώνει" κορυφαίες μορφές όπως ο Bach και ο Beethoven
κλείνει η παρένθεση). Φυσικά ένας ώριμος άνθρωπος, έχει αναπτύξει κάποια φίλτρα για τα συναισθήματά του μην αφήνοντας να "μπει μέσα" οτιδήποτε, συνεπώς μια γιαγιά είναι δύσκολο να βρεθεί σε live των Deicide! Αυτό φυσικά το ξέρουν οι εταιρίες, γιαυτό στοχεύουν την προπαγάνδα τους σε παιδιά και εφήβους: Ο τελικός στόχος είναι στο μέλλον να δημιουργούνται συναισθήματα με βάση τις αναμνήσεις, είτε για να αγοράσουμε το τελευταίο remaster δίσκων 40ετίας είτε για κατανάλωση παρόμοιας "καρμπόν" μουσικής. Έτσι λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε ότι έναν ακροατή "καλή" μουσική είναι αυτή που του δημιουργεί τα συναισθήματα που θεωρεί "πρέποντα" και αντιστοιχούν ή και καθορίζουν τα μουσικά του γούστα.
Τι θα έκανε όμως μια μουσική αντικειμενικά "καλή;" Από τα παραπάνω νομίζω ότι εύκολα προκύπτει πως τελικά οι όροι "καλό και κακό" όντας ηθικοί όροι, θα πρέπει να μας απασχολούν όχι για την αξία αυτής καθ αυτής της μουσικής αλλά για την "ποιότητα" των συναισθημάτων που αυτοί προκαλεί στον ακροατή.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο Πλάτωνας στην ιδανική του Πολιτεία καταργεί τις τραγωδίες, ακόμα και τον Όμηρο. Λέτε να μη μπορούσε να κατανοήσει αυτά τα αριστουργήματα; Απλά προβληματίζεται και τελικά τα απορρίπτει γιατί προκαλούν ΕΝΤΟΝΑ και κατεξοχήν ΑΡΝΗΤΙΚΑ συναισθήματα. Συνεπώς από τη σκοπιά του ακροατή και της ακρόασης, δεν έχει σημασία η τεχνική αλλά, σε τελική ανάλυση, το μήνυμα. *βλ. υ.γ.
Από τη σκοπιά του μουσικού τώρα, υπάρχει μια διαφορετική προσέγγιση. Ο μουσικός που παίζει χωρίς "επιστημονική" επίγνωση λίγο πολύ κινείται με το συναίσθημα. Πολλοί μουσικοί όμως χρησιμοποιούν και τη λογική, συνεπώς εδώ έγκειται και η διαφορετικότητα της προσέγγισης. Σίγουρα κάποιος μουσικός θα αναζητούσε, αν μη τι άλλο, να μελετήσει μια "καλή" μουσική. Δεν θα πρέπει όμως να μπλέκουμε τις ηθικές αξίες "καλό- κακό" με την "επιστημονική" ορθολογική προσέγγιση της μουσικής. Συνεπώς εδώ δεν θα πρέπει να μιλάμε για καλή και κακή μουσική ΑΛΛΑ για μουσική με καλλιτεχνική- μουσικολογική ΑΞΙΑ ή χωρίς.
Έτσι λοιπόν μπορούμε να έχουμε κάποιες αντικειμενικές "τιμές" για να καθορίσουμε, όχι την "ηθική υπόσταση" μιας μουσικής, αλλά την καλλιτεχνική της αξία. Κάποιες από αυτές θα μπορούσαν να είναι η διαχρονικότητα, η εξέλιξη και τελειοποίηση μιας μουσικής φόρμας, η άσκηση επιρροής στους μετέπειτα καλλιτέχνες, η έκφραση ενός κοινωνικού- καλλιτεχνικού ρεύματος ή (γιατί όχι) και η εμπορικότητα
* Υ.Γ. Αυτό ακριβώς το σημείο είναι που δημιουργεί τις παρεξηγήσεις. Γιατί ένας μουσικός δεν παύει να είναι και άνθρωπος. Οπότε αντιλαμβανόμενος το ποιόν και τον στόχο των μηνυμάτων της σύγχρονης μουσικής "ευρείας κατανάλωσης", μοιραία κάνει το λάθος να την χαρακτηρίσει ως "κακή" μουσική. Δεν είναι όμως κακή- είναι απλά σατανική
;D ;D ;D