Normalizing !!! Τι ακριβώς κάνει;

IxNiLaTiS

Μέλος
Μηνύματα
1,258
Πόντοι
38
Normalizing.  Τι ακριβώς κάνει;

Αυξάνει την στάθμη του σήματος, σωστά;  :-\

Αλλά γιατί να μην το κάνουμε αυτό με έναν Limiter όπως πχ ο L2

Τι είναι αυτό που τελικά μας δίνει το Normalizing;

Πότε και γιατί το χρησιμοποιούμε;  ::)  ???

 
Παράδειγμα:

Έχεις 15 mp3 αρχεία σε φανερά διαφορετικές εντάσεις. Τα έχεις βάλει και παίζουν σε playlist. Ρυθμίζεις την ένταση του ήχου εκεί που θες για το πρώτο τραγούδι. Το δεύτερο ίσα ίσα που ακούγεται. Το τρίτο σου παίρνει τα αυτιά, κτλ.

Κάνοντας normalising, φέρνεις το μέσο επίπεδο έντασης του κάθε mp3 σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο (π.χ. 70% της μέγιστης έντασης) και όλα ακούγονται στο ίδιο επίπεδο πάνω-κάτω.

 
Απ'όσα εχω δει, υπαρχουν δυο ειδη normalizing. Το normalizing βασει peak value και το normalizing βασει RMS value.

1) Αν κανεις normalize σ'ενα stereo mix βασει peak value, αυτο που θα γινει ειναι το εξης: Εντοπιζεται το υψηλοτερο peak που υπαρχει σε ολο το mix, και στη συνεχεια αυξανεται η ενταση σε ολο το mix μεχρι το συγκεκριμενο peak να φτασει στη μεγιστη δυνατη ενταση (συνηθως 0 db, αν κι εγω βαζω -0.3 γι'ασφαλεια, εσυ το καθοριζεις...). Ετσι εξασφαλιζεις οτι εχεις τη μεγιστη δυνατη ενταση που μπορεις να παρεις στο συγκεκριμενο mix.

Βεβαια, αν το κομματι σου ειναι μια μπαλαντα με μεγιστο peak στα -10 db και ξαφνικα στη μεση βαραει μονο ενα ταμπουρο που 'χτυπαει' στo -1 db, το normalize θα σου προσφερει μονο ενα db εντασης, αφου το peak του ταμπουρου θα το 'εμποδιζει' να δωσει περισσοτερη ενταση. Σε τετοιες περιπτωσεις ειναι καλο να βρισκεις καποιον τροπο να χαμηλωνεις τα λιγοστα peak που σου 'κατατρωνε' χωρις λογο πολυτιμη overall ενταση. Ειτε με limiter, ειτε χαμηλωνοντας χειροκινητα τα peaks στα σημεια-κολαση.

2) Το normalize βασει RMS value ειναι αλλη υποθεση. Τα RMS υποδηλωνουν τη μεση ενταση που εχει το mix σου. Δηλαδη, μπορει να peak-αρει στα -1 db λογω ενος μοναδικου χτυπηματος του ταμπουρου και η υπολοιπη μιξη σου να peak-αρει στα -10 db, αλλα η μεση ενταση του κομματιου σου πιθανοτατα να ειναι γυρω στα -16 db. Οποτε εκει μπορεις να πεις στο normalize-plug-in να σου κανει normalize τη μεση ενταση του κομματιου και να στη φερει στα -10 db. ΠΡΟΣΟΧΗ ομως, επειδη το normalize δεν κανει limiting, αυτο το περιβοητο peak του ταμπουρου στα -1 db, κατα 99% θα παραμορφωσει λογω της αυξησης της συνολικης εντασης..

Αυτα...παιζει και να σε μπερδεψα περισσοτερο ε; :P :-\

 
Συμφωνωντας με τα παραπάνω να προσθέσω δυο προσωπικές απόψεις:

IxNiLaTiS είπε:
Ναι αλλά σε μια μίξη ενός κομματιού γιατί να το κάνω αυτό;  ???

Το normalize χρησιμοποιείται για να ισορροπήσει το αποτέλεσμα σε μια συγκεκριμένη ένταση .Σε άλλα κομμάτια απαιτείται (dance) , και σε άλλο μάλλον θα έπρεπε να αποφεύγεται εφ΄όσον σκοτώνει τις δυναμικές του κομματιού. Έχω την εντύπωση δε ότι τελευταία αποτελεί τάση στις επαγγελματικές παραγωγές (κακώς βέβαια) 

Επίσης το normalize αποτελεί και μια ύστατη προσπάθεια για να κόψουμε πικαρίσματα σε υλικό μας που δεν έχουμε τη δυνατότητα, η για οποιοδήποτε δεν επιθυμούμε να ξαναδημιουργήσουμε.

 
wasted είπε:
Συμφωνωντας με τα παραπάνω να προσθέσω δυο προσωπικές απόψεις:

Ναι αλλά σε μια μίξη ενός κομματιού γιατί να το κάνω αυτό;  ???

Το normalize χρησιμοποιείται για να ισορροπήσει το αποτέλεσμα σε μια συγκεκριμένη ένταση .Σε άλλα κομμάτια απαιτείται (dance) , και σε άλλο μάλλον θα έπρεπε να αποφεύγεται εφ΄όσον σκοτώνει τις δυναμικές του κομματιού. Έχω την εντύπωση δε ότι τελευταία αποτελεί τάση στις επαγγελματικές παραγωγές (κακώς βέβαια) 

Επίσης το normalize αποτελεί και μια ύστατη προσπάθεια για να κόψουμε πικαρίσματα σε υλικό μας που δεν έχουμε τη δυνατότητα, η για οποιοδήποτε δεν επιθυμούμε να ξαναδημιουργήσουμε.
Βασικά το normalize δεν αλλάζει καθόλου τις δυναμικές του κομματιού, μόνο την ενταση. Εστω ότι αν δώσουμε 5db gain σε ένα κομμάτι θα φτάσει στο -1 σύνολο. Το ίδιο πράγμα μπορούμε να το επιτύχουμε με normalize και δίνοντας -1db ώς στόχο. Καμία σχέση με δυναμικές και κλιπ και κοψίματα των κλιπ και τέτοια..

 
Παιδιά το Normalizing δεν πρέπει να χρησιμοποιείται κατα τις μίξεις, παρά μόνο σε περίπτωση που θέλεις σε ήδη μιξαρισμένα εμπορικά tracks (που φυσικά έχουν περάσει από mastering) να ισοσταθμίσεις τις εντάσεις τους για να μπορείς να τα ακούς στον player σου ,στο αυτοκίνητο ή αλλού.

Γνωρίζοντας πως το αυτί μας αντιλαμβάνεται όχι τη στιγμιαία (peak) κορύφωση της έντασης, αλλά τη μέση ένταση στη διάρκεια του χρόνου (όπως αναφέρει και ο φίλος Insomniac) είναι λάθος να θεωρούμε πως με το normalizing θα αυξηθεί και η ένταση του track.

    Οπότε:

1. Δεν κάνουμε normalize στα όργανα που ηχογραφούμε (φροντίζουμε να ηχογραφηθούν από την πηγή τους με την καλύτερη δυνατή ένταση χωρίς να peak-άρουν)

2. Αφήνουμε στο τέλος μετά τη μίξη κατά το mastering με limiter να ανεβάσουμε την ολική ένταση του κομματιού.

3. Έχουμε στο μυαλό μας πως όταν compress-άρουμε το κομμάτι, μειώνουμε κυρίως τα υψηλής ενέργειας όργανα, όπως τα Drums και το μπάσσο, οπότε φροντίζουμε τα pads, φωνητικά και lead όργανα να είναι σε χαμηλότερες εντάσεις (μιας και θα έρθουν μπροστά στο mix).

"Αυτά και άλλα πολλά στα Νέα του SOUND ON SOUND στο":

http://www.soundonsound.com/sos/Mar03/articles/moreofeverything.asp

ΥΓ: Τα αναλύει όλα εκεί...

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
φιλε wasted μπερδευεις το  normalize  με το compression/limiting.

insomniac +1

holystone γιατι ειναι λαθος να θεωρουμε πως το normalizing ανεβαζει την ενταση?

ixnilatis σε μια μιξη δεν ειναι αναγκη να το κανεις (οχι οτι θα γινει τιποτα κακο αν κανεις ) απλα να θυμασαι οτι δεν εχει καμια διαφορα με το να σπρωξεις το fader ωστε το μεγαλυτερο peak του track να χτυπαει στο 0 . βεβαια αυτο δεν εχει και παλι καμια χρησιμοτητα , γιατι προκειμενου να διορθωσεις τις σχετικες εντασεις με τα αλλα tracks ,θα πρεπει ή να ξανατραβηξεις αυτο το fader πισω ή να σπρωξεις ολα τα αλλα μπροστα .

Παντως αν εννοεις γιατι να βαλεις νορμαλαιζ σε ολη την μιξη τοτε ισχυουν αυτα που ειπε ο insomniac.

Εγω πολλες φορες οταν γραφω μουσικη ανοιγω στην master bus ενα Plugin του Logic Που λεγεται adaptive limiter το οποιο στην ουσια ειναι συνδυασμος λιμιτερ με ενα τυπο real time  normalizing (στην ουσια προσαρμοζεται το limiting και το make up gain του Limiter με τετοιο τροπο ωστε να <<χτυπαει>> το κομματι κοντα στο μηδεν και να ακουγεται πιο δυνατα ) . Αυτο το κανω οταν ακομη δεν εχω αρχισει να μειξαρω και θελω να ακουω πιο δυνατα και στην ιδια σχεδον ενταση οτι νεο οργανο δοκιμαζω.

 
Φίλε boody, όπως γράφω και στα προηγούμενα:

Holystone είπε:
1. Δεν κάνουμε normalize στα όργανα που ηχογραφούμε (φροντίζουμε να ηχογραφηθούν από την πηγή τους με την καλύτερη δυνατή ένταση χωρίς να peak-άρουν)

2. Αφήνουμε στο τέλος μετά τη μίξη κατά το mastering με limiter να ανεβάσουμε την ολική ένταση του κομματιού.

3. Έχουμε στο μυαλό μας πως όταν compress-άρουμε το κομμάτι, μειώνουμε κυρίως τα υψηλής ενέργειας όργανα, όπως τα Drums και το μπάσσο, οπότε φροντίζουμε τα pads, φωνητικά και lead όργανα να είναι σε χαμηλότερες εντάσεις (μιας και θα έρθουν μπροστά στο mix).
Για το 1.:

Άλλο το να σηκώσεις την ένταση ενός σήματος για να μπορέσεις να το δέσεις με τα υπόλοιπα όργανα και να φτάσει τα 0db και άλλο να προσπαθείς να δυναμώσεις το χαμηλά ηχογραφημένο σήμα για να φτάσεις το επιθυμητό επίπεδο έντασης που θα ήθελες να είχε ηχογραφηθεί και να μιξάρεις.

Όπως αναφέρει και το άρθρο στο link που παραθέτω και παραπάνω από το soundonsound, δεν μπορείς να επαναφέρεις την ανάλυση (resolution) που χάθηκε στο σήμα όταν ηχογραφήθηκε σε χαμηλά επίπεδα, μόνο την ονομαστική ένταση στα meters.

(π.χ. το CD έχει max ένταση 96db, αν το διαιρέσεις με το 16 που είναι τα bit, έχεις 6db έντασης για κάθε bit ανάλυσης. Ηχογραφώντας σε χαμηλή ένταση χρησιμοποιείς λίγα bit οπότε και να σηκώσεις την ονομαστική ένταση, εκ των προτέρων δεν θα ανέβει και η ανάλυση.)

,Για το 2.:

Από τη στιγμή που υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να χρησιμοποιηθεί κάποιο limiter, maximizer (π.χ. L1, L2,κτλ) στο τέλος της παραγωγής του κομματιού, είναι περιττό.

Αν δεν ηχογραφήσεις όσο το δυνατόν πιο δυνατό σήμα, κάνοντας normalize το μόνο που θα καταφέρεις είναι να ανεβάσεις μαζί και τον θόρυβο.

Όποιος έχει χρόνο, ας διαβάσει όλο το άρθρο που βρίσκεται εδώ, τα γράφει με λεπτομέρειες:

http://www.soundonsound.com/sos/Mar03/articles/moreofeverything.asp

 
Holystone είπε:
Άλλο το να σηκώσεις την ένταση ενός σήματος για να μπορέσεις να το δέσεις με τα υπόλοιπα όργανα και να φτάσει τα 0db και άλλο να προσπαθείς να δυναμώσεις το χαμηλά ηχογραφημένο σήμα για να φτάσεις το επιθυμητό επίπεδο έντασης που θα ήθελες να είχε ηχογραφηθεί και να μιξάρεις.

Όπως αναφέρει και το άρθρο στο link που παραθέτω και παραπάνω από το soundonsound, δεν μπορείς να επαναφέρεις την ανάλυση (resolution) που χάθηκε στο σήμα όταν ηχογραφήθηκε σε χαμηλά επίπεδα, μόνο την ονομαστική ένταση στα meters.

(π.χ. το CD έχει max ένταση 96db, αν το διαιρέσεις με το 16 που είναι τα bit, έχεις 6db έντασης για κάθε bit ανάλυσης. Ηχογραφώντας σε χαμηλή ένταση χρησιμοποιείς λίγα bit οπότε και να σηκώσεις την ονομαστική ένταση, εκ των προτέρων δεν θα ανέβει και η ανάλυση.)
το ιδιο ειναι φιλε μου .  σκεψου το λιγο καλυτερα (αφου ολα τα αλλα  τα γραφουμε ιδια , πως γινεται σε αυτο να διαφωνουμε :) ) . ειτε  σπρωξω το fader ειτε κανω normalize το ιδιο συμβαινει.

φυσικα και δεν κερδιζουμε ομως σε δυναμικη περιοχη (οπως γραφεις , και οπως λεει και η παραπομπη στο soundonsound) αφου το μονο που κανουμε ειναι απλως να προσθετουμε μερικα db στο σημα μας , αλλα δυστυχως και στον θορυβο (οπως σωστα αναλυεις παρακατω- οντως δεν κερδιζουμε σε τιποτα αλλο εκτος απο ενταση αφου ο λογος signal to noise παραμενει σταθερος)

 
Βασικά το normalize δεν αλλάζει καθόλου τις δυναμικές του κομματιού, μόνο την ενταση. Εστω ότι αν δώσουμε 5db gain σε ένα κομμάτι θα φτάσει στο -1 σύνολο. Το ίδιο πράγμα μπορούμε να το επιτύχουμε με normalize και δίνοντας -1db ώς στόχο. Καμία σχέση με δυναμικές και κλιπ και κοψίματα των κλιπ και τέτοια..
Ναι δεν αλλάζει τις δυναμικές αλλά υπάρχει πιθανότητα να χρειαστεί και μία περαιτέρω (μικρή) επεξεργασία γιατί αλλιώς ακούς στα -40dB και αλλιώς στα 0dB.

(π.χ. το CD έχει max ένταση 96db, αν το διαιρέσεις με το 16 που είναι τα bit, έχεις 6db έντασης για κάθε bit ανάλυσης. Ηχογραφώντας σε χαμηλή ένταση χρησιμοποιείς λίγα bit οπότε και να σηκώσεις την ονομαστική ένταση, εκ των προτέρων δεν θα ανέβει και η ανάλυση.)
Αυτό που αναφέρεις είναι σωστό, αν και η πραγματικότητα είναι πολύ πιο πολύπλοκη: Το normalizing και το να μετακινήσεις ένα fader σε ένα ήδη ηχογραφημένο έχουν ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα ενώ σε ένα μη ηχογραφημένο σήμα όχι απαραίτητα: όταν αυξάνεις την ένταση σε ένα κακώς ηχογραφημένο σήμα, τότε αυτό πάει και σου προσθέτει μηδενικά στο τέλος δεν προσδίδει περισσότερη πληροφορία. Άρα αυτό που λέει το SoundOnSound είναι σωστό αλλά ελλιπές. Όμως, όταν κάνεις μια ηχογράφηση σε δύο κανάλια στα 24-bit, υποθέτεις οτι έχεις 24*6dB = 144dB?? Δηλαδή αν έχεις το πρώτο σήμα στα 0dB έχεις την μέγιστη ανάλυση και το δεύτερο σήμα στα 0dB έχεις επίσης την μέγιστη ανάλυση. Σε ένα ψηφιακό σύστημα όμως, όταν έχεις 24bit και 24bit να αθροίζονται, έχεις arithmetic overflow, στην πραγματικότητα γίνονται περικοπές και διάφοροι εσωτερικοί πολλαπλασιασμοί για να μπορέσει το σήμα να έρθει στα 24bit στην έξοδό του. Το ίδιο συμβαίνει και με ένα synthesizer, π.χ. στο Virus TI, λέει η εταιρεία ότι είναι 24bit/96Khz αλλά αυτό δεν σημαίνει σε καμμία περίπτωση ότι οι τρεις ταλαντωτές είναι 24bit, εγώ θα έλεγα γύρω στα 20-22 bit έτσι ώστε όταν θα μιξαριστούν για να οδηγηθούν στο φίλτρο να είναι όσον το δυνατόν πιο κοντά στα 24dB (και συνεπώς στα 144dB). Το ίδιο συμβαίνει και στην ηχογράφηση βέβαια, στην οποία δεν πρέπει να μας ενδιαφέρει το το δυνατό σήμα αλλά το βέλτιστα δυνατό σήμα.

 
Αν και καλύπτομαι από τις παραπάνω απαντήσεις να προσθέσω επιγραμματικά τα εξής:

Με το Νormalization προστίθεται ένα σταθερό ποσό έντασης στην επιλεγμένη περιοχή του αρχείου ανεβάζοντας συνολικά την ένταση, χωρίς να επηρεάζεται δυναμικά η αρχική ηχογράφηση. Τυπικά λοιπόν η υψηλότερη κορυφή θα ανέλθει στο 98 - 100% (μεταξύ -0.3 και 0 dB) ενώ τα χαμηλότερα περάσματα θα παραμείνουν ποσοστιαία χαμηλότερα και στην ίδια σχέση που είχαν με τις κορυφές.

Το Νormalization προστίθεται στο τελικό στάδιο και μετά από οποιαδήποτε δυναμική επεξεργασία.

 
IxNiLaTiS είπε:
Normalizing.  Τι ακριβώς κάνει;
Aνεβάζει όλο το σήμα (ή το κατεβάζει ανάλογα την ρύθμιση που έχει) εώς το "όριο" που του θέτουμε.Αν του πούμε "-0.5db" και η ανώτερη κορυφή που χτυπάει το σήμα μας είναι -1.5db, τότε παίρνει το σήμα μας και το ανεβάζει 1db.Aν το σήμα μας χτυπούσε κορυφή (μιλάμε για peak πάντα) στα -0.5db, τότε το normalize δεν θα έκανε τίποτα.Αν ήταν 0db τότε το σήμα μας θα χαμήλωνε κατά μισό db.

Αυξάνει την στάθμη του σήματος, σωστά;  :-\
Ή την μειώνει όπως θα έχεις καταλάβει.

Αλλά γιατί να μην το κάνουμε αυτό με έναν Limiter όπως πχ ο L2
Αν τον ρυθμίσεις να δίνει απλά gain στο σήμα χωρίς όμως να ενεργοποιείται το gain reduction τότε θα έχεις κάνει κάτι παρόμοιο.Όμως και αν έδινες στο master fader λίγο boost, θα έκανες το ίδιο πράγμα και δεν θα φόρτωνες ένα plug in limiter.

Τι είναι αυτό που τελικά μας δίνει το Normalizing; Πότε και γιατί το χρησιμοποιούμε;  ::)  ???
Tελικά αυτό που σου δίνει το normalizing είναι ένα απλό gain change.Η 'ευκολία' είναι ότι του λες "θέλω το κομμάτι μου να χτυπάει ανώτερη κορυφή σήματος  στα "τάδε" db και αυτό στο κάνει.

Εγώ δεν το χρησιμοποιώ και είναι παντελώς άχρηστο

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top