Μουσική κοινότητα

Αυτό το είχα πάντα απορία και ήθελα να ανοίξω νήμα. Τι θεωρείται "έντεχνο"
Ο όρος "έντεχνο" στην ελληνική μουσική αναφέρεται σε ένα είδος που συνδυάζει την ποίηση, τον λυρισμό και την παραδοσιακή ή λαϊκή μουσική με στοιχεία της λόγιας (κλασικής) μουσικής και της μοντέρνας τραγουδοποιίας. Είναι μια μορφή έντεχνης λαϊκής μουσικής που αναδείχθηκε κυρίως από τη δεκαετία του 1960 και μετά.




🔹 Χαρακτηριστικά του έντεχνου τραγουδιού:​


  • Στίχοι με ποιητικό ή φιλοσοφικό περιεχόμενο – συχνά βασισμένοι σε έργα γνωστών ποιητών (π.χ. Σεφέρης, Ελύτης).
  • Μελωδία που συνδυάζει την ελληνική παράδοση με δυτικά αρμονικά και οργανικά στοιχεία.
  • Ερμηνευτές με εκφραστικότητα, όχι απλώς “λαϊκοί” τραγουδιστές.
  • Ορχήστρες που περιλαμβάνουν και κλασικά όργανα, όχι μόνο μπουζούκια και κιθάρες.



🔹 Σημαντικοί εκπρόσωποι:​


  • Μίκης Θεοδωράκης
  • Μάνος Χατζιδάκις
  • Θάνος Μικρούτσικος
  • Δημήτρης Παπαδημητρίου
  • Σταμάτης Κραουνάκης

Νεότεροι καλλιτέχνες:


  • Χρήστος Θηβαίος
  • Αλκίνοος Ιωαννίδης
  • Φοίβος Δεληβοριάς
  • Γιάννης Χαρούλης (έντεχνο με παραδοσιακά στοιχεία)



🔹 Παραδείγματα τραγουδιών:​


  • "Άξιον Εστί" – Θεοδωράκης / Ελύτης
  • "Το βαλς των χαμένων ονείρων" – Χατζιδάκις
  • "Η αγάπη κοιμήθηκε νωρίς" – Κραουνάκης / Νικολακοπούλου
 
Ο όρος "έντεχνο" στην ελληνική μουσική αναφέρεται σε ένα είδος που συνδυάζει την ποίηση, τον λυρισμό και την παραδοσιακή ή λαϊκή μουσική με στοιχεία της λόγιας (κλασικής) μουσικής και της μοντέρνας τραγουδοποιίας. Είναι μια μορφή έντεχνης λαϊκής μουσικής που αναδείχθηκε κυρίως από τη δεκαετία του 1960 και μετά.




🔹 Χαρακτηριστικά του έντεχνου τραγουδιού:​


  • Στίχοι με ποιητικό ή φιλοσοφικό περιεχόμενο – συχνά βασισμένοι σε έργα γνωστών ποιητών (π.χ. Σεφέρης, Ελύτης).
  • Μελωδία που συνδυάζει την ελληνική παράδοση με δυτικά αρμονικά και οργανικά στοιχεία.
  • Ερμηνευτές με εκφραστικότητα, όχι απλώς “λαϊκοί” τραγουδιστές.
  • Ορχήστρες που περιλαμβάνουν και κλασικά όργανα, όχι μόνο μπουζούκια και κιθάρες.



🔹 Σημαντικοί εκπρόσωποι:​


  • Μίκης Θεοδωράκης
  • Μάνος Χατζιδάκις
  • Θάνος Μικρούτσικος
  • Δημήτρης Παπαδημητρίου
  • Σταμάτης Κραουνάκης

Νεότεροι καλλιτέχνες:


  • Χρήστος Θηβαίος
  • Αλκίνοος Ιωαννίδης
  • Φοίβος Δεληβοριάς
  • Γιάννης Χαρούλης (έντεχνο με παραδοσιακά στοιχεία)



🔹 Παραδείγματα τραγουδιών:​


  • "Άξιον Εστί" – Θεοδωράκης / Ελύτης
  • "Το βαλς των χαμένων ονείρων" – Χατζιδάκις
  • "Η αγάπη κοιμήθηκε νωρίς" – Κραουνάκης / Νικολακοπούλου
Α άρα αυτό που λέγαμε Λυκειόπαιδα
-"Τι ακούς από έντεχνα";
-"Χατζηγιάννη και Πυξ Λαξ"
Δεν ισχύει 😅
 
Α άρα αυτό που λέγαμε Λυκειόπαιδα
-"Τι ακούς από έντεχνα";
-"Χατζηγιάννη και Πυξ Λαξ"
Δεν ισχύει 😅
Φυσικά και ισχύει αφου και τα 2 ονόματα που ανέφερες έχουν όλα όσα αναφέρονται στα "χαρακτηριστικά"
 
Εγώ σας παρότρυνα να συμπεριφερθείτε ως χρήστες φόρουμ του 21ου αιώνα άλλα εσείς ''καλά μου φαίνεται εδώ, ας το χώσω εδώ'' για να μην λέτε ότι είμαι off topic
 
Δεν εχει αδικο ο Αγιος, ανοιξτε θεμα για το εντεχνο, αν και δεν εχει νοημα, "εντεχνη λαικη μουσικη" και ξυλινο σιδερο, βλακειες, υπεκφυγες, αν η δομη ειναι δομη λαικου τραγουδιου τελειωσε η φαση, με το να βαλεις και κανα τρομπονι, μια ΦΑ-ΣΟΛ-ΛΑδα και 2-3 στιχακια "φιλοσοφημενα" :ROFLMAO: δεν το σωζεις, παλι λαικο τραγουδι ειναι.


Τελος παντων, δεν ειναι αυτο το thread για ετσι, για αυτο αντε, πειτε και τιποτα για tele να το κλεισουμε.
 
Ο χατζηγιάννης και οι Πυξ Λάξ είναι Pop και μακριά απο οποιαδήποτε πρόταση περιέχει τον όρο τέχνη μέσα,παιδιά.
Το λέω γιατί προσπαθούμε 6 νάνοι και έγω να ηρεμήσουμε και να μεταπήσουμε έναν 7,να μήν πάει στα καράβια.
 
επί της ευκαιρίας να πω πόσο παράδοξο , περίεργο και αστείο μου φαίνεται όλο αυτό με τα καπνογόνα και την γηπεδική ατμόσφαιρα που ούτε στους Iron Maiden δεν βλέπεις πια σε ΛΕΞ Θανάση Παπακωνσταντίνου Μαλαμα Πασχαλίδη κλπ

οι 3 τελευταίοι εν τω μεταξύ με τα βιας τους ξεχωρίζω
 
Ο χατζηγιάννης και οι Πυξ Λάξ είναι Pop και μακριά απο οποιαδήποτε πρόταση περιέχει τον όρο τέχνη μέσα,παιδιά.
Το λέω γιατί προσπαθούμε 6 νάνοι και έγω να ηρεμήσουμε και να μεταπήσουμε έναν 7,να μήν πάει στα καράβια.
Ποιος λέει ότι ο Χατζηγιάννης είναι έντεχνος καλλιτέχνης 💀
 
Ο Νότης Μαυρουδής, σε μια συνέντευξη του (που δεν βρίσκω τώρα) αποδίδει -εν μέρει- τον όρο έντεχνο στο Θεοδωράκη που χρησιμοποίησε τον όρο για να ξεχωρίσει τους "λαϊκούς" μουσικούς που ήταν σπουδαγμένοι από τους αυτοσχέδιους. Λέει ο Μαυρουδής
"Ας προτείνω να σκεφτούμε πως ο μόνος τρόπος είναι να κατανοήσουμε ότι το «έντεχνο» έχει να κάνει με το εν τη τέχνη που προϋποθέτει το εντός της γνώσης, της θεωρίας της τέχνης του τραγουδιού».'

Το Βρήκα
– Πώς καθιερώθηκε ο όρος έντεχνο;
– Το 1958 ο Θεοδωράκης θέλοντας να διαχωρίσει τα τραγούδια του επάνω στον 15σύλλαβο του Ρίτσου από τα λαϊκά, χαρακτήρισε τα τραγούδια του «Επιτάφιου» ως «έντεχνα μιας λαϊκής κουλτούρας». Από τότε βέβαια πήρε φόρα η λέξη έντεχνο και χρησιμοποιήθηκε ως άλλοθι.
 
Εντάξει, δεν είναι μουσικό ιδίωμα που να με ενδιαφέρει, αλλά μην το υποτιμάμε κιόλας... από τη σκοπιά της τραγουδοποίΐας είναι μία προσπάθεια για την εδραίωση μίας σχέσης με μία περισσότερο λόγια ποιητική στιχουργική, δηλαδή με τη γλώσσα. Και η γλώσσα (όπως ξέρει όποιος παρακολουθεί την Κουρκούδιαλου, στις μέρες μας) είναι σημαντικό πράγμα, γενικώς και ειδικώς.

Η λαϊκή στιχουργική, έχει προ-πολλού εξαντληθεί στο φαινόμενο της καψούρας (βαρετό, από μία ηλικία και μετά), την κατανάλωση ελαφρών ναρκωτικών και (ο θεός να την κάνει) εμπέδωση συνδικαλιστικών συνθημάτων, δηλαδή μία πολύ στενή θεματική τριών πόλων που περιγράφει ελάχιστα την ποικιλλία ζητημάτων που συγκροτούν την καθημερινότητα οποιουδήποτε ανθρώπου άνω των δώδεκα ετών.
 
Παπακι με εξατμιση απο 1000αρα, κατοχος διδακτορικου να σερβιρει καφεδες, βιλα 1000 τετραγωνικων σε αυθαιρετο οικοπεδο χωρις αποχετευση, και εντεχνο λαικο, ολα σημαδια παρακμης και διαρθρωτικου χαους μιας χωρας που ζει με τα λεφτα αλλων.

Με εναν λαο που θα ειχε περασει το στοιχειωδες σταδιο του διαφωτισμου, θα μπορουσες να κανεις κανονικη τεχνη, με μια λογια φορμα που θα μπορουσε πραγματικα να περιλαμβανει υψηλα νοηματα και προωθημενα μουσικα σχηματα.


Οταν ομως το peak της μουσικης παιδειας του εν λογω λαου ειναι η παπαλαμπραινα και το παντρεμενοι και οι δυο, αναγκαστικα προσπαθεις να στριμωξεις στα ασφυκτικα περιθωρια του λαικου τραγουδιου καποια ψηγματα "εντεχνου" πονηματος, σα να προσπαθεις δηλαδη να βαλεις στην τσεπη σου οτι μπορει να μπει και να κανεις ετσι μετακομιση :ROFLMAO:


Δεν γινονται αυτα τα πραγματα, ειναι να χαμε να λεγαμε. Αντε να βγει κανα καλο τραγουδακι απο ολο αυτο, και μεχρι εκει. Την οδυσσεια στο χαρτακι απο το ημερολογιο δεν μπορεις να τη γραψεις, τι να κανουμε τωρα, κανα μικρο ρητο θα χωρεσει μονο, ας μην βαυκαλιζομαστε.
 
Κατανοώ αξιότιμα μέλη ότι η ακόλουθη απορία μου θα ακουστεί ως τρολάρισμα, αλλά υπάρχει κάποια διαφορά, αν για παράδειγμα παίζεις ένα... λα ματζόρε έντεχνα ή... άτεχνα; 😄
 
Κατανοώ αξιότιμα μέλη ότι η ακόλουθη απορία μου θα ακουστεί ως τρολάρισμα, αλλά υπάρχει κάποια διαφορά, αν για παράδειγμα παίζεις ένα... λα ματζόρε έντεχνα ή... άτεχνα; 😄

Μία "Λα Ματζόρε", δεν έχει κάποια διαφορά.
Αλλά μία "Λα Ματζόρε" παίζουνε μόνο η πανκς.

Με εναν λαο που θα ειχε περασει το στοιχειωδες σταδιο του διαφωτισμου, θα μπορουσες να κανεις κανονικη τεχνη, με μια λογια φορμα που θα μπορουσε πραγματικα να περιλαμβανει υψηλα νοηματα και προωθημενα μουσικα σχηματα.

Σωστά, αλλά γιατί πρέπει να γίνει από τον λεγόμενο "λαό";
Ας το κάνεις εσύ ή εγώ ή κάποιος άλλος. Στην εποχή μας, κάθε άτομο μπορεί να περάσει από το "στάδιο του διαφωτισμού", σε οποιαδήποτε ηλικία.

Επίσης, υποτιμάς το ποσοστό των ανθρώπων που γουστάρουνε ποιότητα (παραδέχομαι βέβαια, ότι ίσως έχω χάσει τη μπάλα σε αυτό το θέμα, διότι ιδιωτεύω κοινωνικώς).
 
Δε γινεται να μην παραγεις ουτε καρφιτσες, αλλα ταυτοχρονα να παραγεις τεχνη και μαλιστα "υψηλη τεχνη", οτι και να σημαινει αυτο το υψηλη. Ειναι αδυνατον.

Και το ποσοι Ελληνες γουσταρουν ποιοτητα, ή πιο σωστα ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΕΝΕΡΓΑ με αυτη, η απαντηση ειναι ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ. Υπαρχουν τα στατιστικα της Ευρωπης που ειναι υπεραναλυτικα, και το ποσοστο ενασχολισης με τις τεχνες και τα γραμματα γενικοτερα στην Ελλαδα ειναι υπερβολικα απογοητευτικο, αν βγαλεις μαλιστα ενασχολησεις που προσμετρωνται και αυτες στις τεχνες του τυπου σκυλαδικα, το υπολοιπο τεινει προς το μηδεν.

Τωρα, σε μια μικρου σχετικα μεγεθους περιοχη των 5 εκατομμυριων κατοικων που εχουν στριμωχθει στο λεκανοπεδιο, μπορει να υπαρξουν και καποια events που να σου δωσουν την ψευδαισθηση οτι ασχολουνται αρκετοι, αλλα αυτο ειναι ακριβως αυτο: ψευδαισθηση.
 
Τωρα, σε μια μικρου σχετικα μεγεθους περιοχη των 5 εκατομμυριων κατοικων που εχουν στριμωχθει στο λεκανοπεδιο, μπορει να υπαρξουν και καποια events που να σου δωσουν την ψευδαισθηση οτι ασχολουνται αρκετοι, αλλα αυτο ειναι ακριβως αυτο: ψευδαισθηση.
Μάλλον έχεις δίκηο, αλλά τι εννοούμε όταν λέμε "ελάχιστοι";
Στα 5.000.000, το ελάχιστοι μπορεί να έχει ένα ειδικό βάρος.
 
Μάλλον έχεις δίκηο, αλλά τι εννοούμε όταν λέμε "ελάχιστοι";
Στα 5.000.000, το ελάχιστοι μπορεί να έχει ένα ειδικό βάρος.

Table_3_-_People_participating_in_any_type_of_cultural_activity_in_the_last_12_months_by_frequ...png



Οπως μπορεις να δεις απο τα στοιχεια της eurostat, η πλειοψηφια των Ελληνων δεν παρακολουθει ΤΙΠΟΤΑ. Ουτε θεατρο, ουτε συναυλιες, ουτε μουσεια, ουτε τιποτα.


Και ειναι εντελως ισχνο το ποσοστο οσων παρακολουθησαν απο 4 events και πανω σε μια χρονια.


Αν βαλεις λοιπον οτι και η πλειοψηφια των λιγοστων events που παρακολουθησαν ειναι σκυλαδικα, αντε και κανα θεατρο επιπεδου σεφερλη, και βαλεις και τον μικροσκοπικο πληθυσμο της Ελλαδας, και βαλεις και το χαμηλοτατο ΑΕΠ που δεν επιτρεπει μεγαλη επιδοτηση στον πολιτισμο, και βαλεις και οτι και η ελαχιστη επιδοτηση στον πολιτισμο στο συντριπτικα μεγαλυτερο τμημα της καταληγει στο να να ξεθαβουμε αρχαιες πετρες και να ταιζουμε τα διαπλεκομενα τηλεοπτικα καναλια, ε, μην περιμενεις στο προσεχες μελλον να παραγει η Ελλαδα υψηλη τεχνη :ROFLMAO: Ελεωνορα Ζουγανελη, Ελευθερια Αρβανιτακη και να βαφτιζουμε το κρεας ψαρι και το λαικο εντεχνο.

Πενια (εν)τεχνας κατεργαζεται.
 
Αν σκεφτεις οτι μιλαμε για το ΣΥΝΟΛΟ των πολιτιστικων δραστηριοτητων, μουσεια, θεατρα, σινεμα, συναυλιες κλπ, ειναι ισχνο.

Απο τη στιγμη μαλιστα που ειμαστε μικρη χωρα, αν θελαμε να παραξουμε την τεχνη που λεγαμε θα επρεπε να ειναι πολλαπλασιο απο το ποσοστο των μεγαλων χωρων. Δυστυχως ειναι υποπολλαπλασιο, και κατα συνεπεια δεν υπαρχει προοπτικη ουσιαστικης στηριξης μιας τεχνης λιγοτερο πλατιας καταναλωσης, οπως διαπιστωνουμε αλλωστε και στην πραξη.
 
Δε γινεται να μην παραγεις ουτε καρφιτσες, αλλα ταυτοχρονα να παραγεις τεχνη και μαλιστα "υψηλη τεχνη", οτι και να σημαινει αυτο το υψηλη. Ειναι αδυνατον.

Και το ποσοι Ελληνες γουσταρουν ποιοτητα, ή πιο σωστα ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΕΝΕΡΓΑ με αυτη, η απαντηση ειναι ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ. Υπαρχουν τα στατιστικα της Ευρωπης που ειναι υπεραναλυτικα, και το ποσοστο ενασχολισης με τις τεχνες και τα γραμματα γενικοτερα στην Ελλαδα ειναι υπερβολικα απογοητευτικο, αν βγαλεις μαλιστα ενασχολησεις που προσμετρωνται και αυτες στις τεχνες του τυπου σκυλαδικα, το υπολοιπο τεινει προς το μηδεν.

Τωρα, σε μια μικρου σχετικα μεγεθους περιοχη των 5 εκατομμυριων κατοικων που εχουν στριμωχθει στο λεκανοπεδιο, μπορει να υπαρξουν και καποια events που να σου δωσουν την ψευδαισθηση οτι ασχολουνται αρκετοι, αλλα αυτο ειναι ακριβως αυτο: ψευδαισθηση.
Καρφίτσες και αυτοκίνητα παράγουν οι βάρβαροι εργατες.Οι Φιλόσοφοι παράγουν υψηλή τέχνη.Τελος ο διαφωτισμος στην δύση υπήρξε διότι προηγήθηκε ο σκοταδισμός που εδώ δεν υπήρξε ποτέ.Μαλιστα ο διαφωτισμος γεννήθηκε μετά την πτώση της Πόλης όταν οι Έλληνες λόγιοι έφυγαν για την Φραγγια. Φυσικά μεσολάβησαν κάποιες γενιές.
 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top