Μουσικά χρήσιμος ήχος

Όσον αφορά το σκελος περί τυμπάνων, θα λεγα πως το ζήτημα περιπλέκεται: Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που τα κρουστά σε μια συμφωνική ορχήστρα παράγουν νότες και χρησιμοποιούνται ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο στην συγκεκριμένη μουσική έκφανση. Πλην όμως, σε πολλές άλλες περιπτώσεις παίζουν τον ρόλο ενός 'ρυθμικού συντονιστή', μη παράγοντας πλέον μελωδίες.

Φυσικά οι εποχές αλλάζουν και ενίοτε μαζί τους και οι ορισμοί, αλλά εν προκειμένω έχω την εντύπωση πως ο επιστημονικός (αν θελετε) ορισμός του 'μουσικά χρήσιμου ήχου' είναι συγκεκριμένος και δεν αλλάζει ανάλογα με τι θα μπορούσε υποκειμενικά ο καθένας μας να ορίσει ώς μουσική γενικότερα (π.χ. το soundscaping).

Στον αντίποδα, έχω την εντύπωση πως πρέπει να δοθεί ένα πλαίσιο και για τον ορισμό που παρέθεσε ο blue, καθότι ίσως (καθότι δεν έχω διαβάσει όλο το σχετικό ανάγνωσμα) περιορίζεται στην 'δυτική' αντίληψη για το τι είναι μουσική (συγκεκριμένα διαστήματα και νότες).

 
bloody_sunday είπε:
Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, μαζί με αυτά που έγραψε ο Οδυσσέας: πότε το sound design μπορεί να θεωρηθεί μουσική... και μάλιστα χωρίς να φτάνουμε καν σε καταστάσεις Ξενάκη (τις οποίες θεωρώ ενδιαφέρουσες στον υπερθετικό βαθμό) αλλά στην καθημερινή μουσική κι όχι στην "λόγια". Και στις δυο περιπτώσεις είναι πάντως ένα χρήσιμο εργαλείο.
Δεν κάνω quote για να διαφωνίσω... Απλά μιλάω με έναρξη τα παραπάνω...
Η μουσική ήδη από το 1900 πήγαινε προς τον "ήχο" ή ακόμη πιο πολύ στον "θόυρβο" (noise). Υπάρχουν διάφορα άρθρα περι αυτού...

Το θέμα (για εμένα) είναι απλό: Ότιδήποτε χρήσιμο, ηθελημένο ή όχι μπορεί να είναι μέρος μία μουσικής (ή η ίδια η μουσική). Όταν ο άλλος βγαίνει με κοντσέρτο για κλαρινέτο, κρουστά, πουλιά και κομπιούτερ (έτσι ακριβώς), και ΕΙΝΑΙ και μαμάτω... σιγά που θα με ενοχλήσει ότιδήποτε...

Αν είναι ηθελημένο ή όχι, και πάλι δε με πολυνοιάζει.

Αν είναι χρήσιμο... εξαρτάται από τον χρήστη (τον ακροατή, τον παραγωγό, τον συνθέτη, τον εκτελεστή) σε κάθε περίπτωση. ;) Κοινώς τρέχα γύρευε...

Πολύ ενδιαφέρον θρεντ πάντως!

 
Αντε για να μη μαλωνετε και να ειστε ολοι ευχαριστημενοι, ας κατηγοριοποιησουμε τους ηχους σε "μουσικα χρησιμους" (μπορουν να παιχτουν με νοτες),

"ηχητικα χρησιμους" (οι "μη μουσικα χρησιμοι" ηχοι που μπορει να ειναι ομως χρησιμοι μεσα σε ενα γενικοτερο ηχητικο/μουσικο εργο) και

"ρυθμικα χρησιμους", που κι αυτοι δεν ειναι μεν "μουσικα χρησιμοι" (με την παραπανω εννοια) αλλα εχουν τη θεση τους σε ενα ηχητικο/μουσικο εργο.

Case closed. 8)

 
Waterfall-K είπε:
Case closed. 8)
Όχι τόσο εύκολα...

Η ανάλυσή σου, μου φαίνεται λάθος. ;)

σε "ηχητικα χρησιμους" (οι "μη μουσικα χρησιμοι" ηχοι που μπορει να ειναι ομως χρησιμοι μεσα σε ενα γενικοτερο ηχητικο/μουσικο εργο)
Με την ανακάλυψη των samplers, όλοι οι ήχοι είναι μουσικά χρήσιμοι αφού παίζονται με νότες.

 
Ναι το σκεφτηκα αυτο, αλλα η περιπτωση του sampler ειναι λιγο "τραβηγμενη".

Υπο αυτη την εννοια ολοι οι ηχοι μπορουν να γινουν "μουσικα χρησιμοι" αλλα αυτο το παιρνω σαν την εξαιρεση στον κανονα.  8)

(και ολοι οι "μουσικα χρησιμοι" ηχοι μπορουν να γινουν "μη μουσικα χρησιμοι" μετα απο καποια επεξεργασια, αυτο δεν λεει κατι...)

 
Waterfall-K είπε:
Ναι το σκεφτηκα αυτο, αλλα η περιπτωση του sampler ειναι λιγο "τραβηγμενη".
καθόλου...είναι σε καθημερινή χρήση!!!! και μέρος της μουσικής διαδικασίας. Ακόμα και από εμάς τους κιθαρίστες που δεν κολλάμε στις 6 χορδές ;D ;D

 
Το sampler ειναι μεν σε "καθημερινή χρήση και μέρος της μουσικής διαδικασίας" αλλα ποιας διαδικασιας ακριβως?

Ή θα αναπαραγει "μουσικα χρησιμους" ηχους (και θα κρινετε η ποιοτητα και η "σοβαροτητα" του σαν sampler απο το ποσο καλα τους αναπαραγει) ή θα αναπαραγει "μη μουσικα χρησιμους" ηχους.

Αλλα ποσα μουσικα εργα εχεις ακουσει με επεξεργασμενους "μη μουσικα χρησιμους"/sample ηχους μονο?

Δηλαδη, ενταξει, με ενα sampler μπορεις να κανεις την πλακα σου παιζοντας μερικες νοτες με τον ηχο απο ενα....χαστουκι, αλλα μη περιμενεις να σε παρουν στα σοβαρα αν σκεφτεις να μετατρεψεις ενα κονσερτο πιανου σε κονσερτο χαστουκιου! ;D

 
Waterfall-K είπε:
Το sampler ειναι μεν σε "καθημερινή χρήση και μέρος της μουσικής διαδικασίας" αλλα ποιας διαδικασιας ακριβως?
Της διαδικασίας ενός σκεπτόμενου μουσικά και όχι απλά ας οργανοπαίκτη. Καμμιά φορά ξεχνάμε ότι η μουσική είναι ένα σύνολο και όχι απλά ένα όργανο

Αλλα ποσα μουσικα εργα εχεις ακουσει με επεξεργασμενους "μη μουσικα χρησιμους"/sample ηχους μονο?
αρκεί ένα ψάξιμο στο youtube με videos του Herbie Hancock...από τα παλιά. Υπάρχει ένα καταπληκτικό που δείχνει τι εστί sampler σε παιδάκια. ;)

αλλα μη περιμενεις να σε παρουν σοβαρα αν σκεφτεις να μετατρεψεις ενα κονσερτο πιανου σε κονσερτο χαστουκιου!
...σε παραπέμπω στο attachement που έχω κάνει στη σελίδα 2 ;D...Βέβαια δεν θα με πάρουν στα σοβαρά...

 
Μουσικά χρήσιμος ήχος είναι ο ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ εξάπτει τη φαντασία του μουσικού για να παράξει έργο...οι πολλές ακαδημαΪκές αναλύσεις βλάπτουν.

Και ένα μικρό παράδειγμα που επιβεβαιώνει τα λόγια μου...από άγνωστο εκτελεστή ;D
 
    Νομίζω ότι υπάρχει η έννοια των 'εξωμουσικών' ήχων που εντάσσονται σε ένα μουσικό έργο. Με παραδείγματα ελάχιστα (ίσως κι από την εποχή του Μότσαρτ ή και παλιότερα) μέχρι τον 'καταιγιστικό' 20ο αιώνα. Ήχοι που αποκτούν μουσικό νόημα τοποθετημένοι μέσα στο 'έργο'. Αυτό νομίζω είναι και η ουσία του θέματος : πώς (πού) τοποθετείς (context) έναν εξωμουσικό ήχο σε ένα έργο κι έτσι γίνεται "μουσικά χρήσιμος".

    Παραδοσιακά, υπάρχει πάντως διαχωρισμός μεταξύ θορύβων και μουσικών ήχων με βάση τα ηχητικά χαρακτηριστικά και προφανώς τις δυνατότητες σε μελωδικότητα. Απλά, κι οι θόρυβοι εντάσσονται στη μουσική.

  Και μην ξεχνάμε ότι ως θόρυβος (σε πολλά εισαγωγικά/ όχι με τη φυσική εξήγηση) νοούταν παλιά ένα διάφωνο διάστημα σε κάθετη συνήχηση...

 
αρκεί ένα ψάξιμο στο youtube με videos του Herbie Hancock...από τα παλιά. Υπάρχει ένα καταπληκτικό που δείχνει τι εστί sampler σε παιδάκια. ;)
Ναι το εχω δει αυτο το video του αγαπητου Herbie, αλλα τι σχεση εχει αυτο? Αν θυμαμαι καλα εδειχνε στους υπολοιπους κοινους θνητους (μεσω των πιτσιρικων) το Fairlight, ηταν καθαρα ενα βιντεο για εκπαιδευτικο/διαφημιστικο σκοπο.

Εγω θα σου εφερνα σαν παραδειγμα το "Zoolook" του J.M.Jarre, ενα αλμπουμ-ορoσημο στο sampling (1984), εκει ο Jarre σαμπλαρισε φωνητικα δειγματα απο καμια 40ρια διαφορετικες γλωσσες και τους "αλλαξε τα φωτα", χρησημοποιωντας τους επεξεργασμενους ηχους παιζοντας τους στα πληκτρα, φτιαχνοντας ρυθμους, εφφε και οτι αλλο φανταστεις.

Το αποτελεσμα ειναι ακομα και σημερα "περιεργο". Σε αλλους αρεσει, σε αλλους παλι οχι.

Απιστευτο αλμπουμ βεβαια και πολυ μπροστα απο την εποχη του, μια εποχη που τα samplers ηταν μετρημενα στα δακτυλα του ενος χεριου και η τιμη τους ηταν ιση με την τιμη ενος διαμερισματος. ;D

Δεν ειναι ολοι οι ηχοι για μουσικη φιλε Μarathon, και οσο και να τους παιξουμε στο sampler, απλα το τελικο αποτελεσμα δεν ειναι τοσο μουσικο. 8)

 
marathon είπε:
...σε παραπέμπω στο attachement που έχω κάνει στη σελίδα 2 ;D...Βέβαια δεν θα με πάρουν στα σοβαρά...
Γιατι το λες αυτο? Ισα ισα που η μετατροπη των συγκεκριμενων "μη μουσικα χρησιμων" αυτων ηχων σε "μουσικα χρησιμους" ηταν κα-τα-πλη-κτι-κη .... ;D

(τι να μας πει κι ο  Jarre...)

 
Waterfall-K είπε:
Δεν ειναι ολοι οι ηχοι για μουσικη φιλε Μarathon, και οσο και να τους παιξουμε στο sampler, απλα το τελικο αποτελεσμα δεν ειναι τοσο μουσικο. 8)
Χαχα, νομίζω ότι ο αγαπημένος μου παραγωγός θα διαφωνούσε μαζί σου....

Ormatie - Thus & So (Original Mix)

('νταξ.... σίγουρα όχι όλοι!  ;D)

 
Καταρχήν, πολύ ενδιαφέρον θέμα, με αντιπαράθεση απόψεων ένθεν και ένθεν.

Τώρα, σε σχέση με την προσωπική μου άποψη, τείνω να συμφωνήσω με τα γραφόμενα του bloody_sunday.

Για μένα, από τη στιγμή που ένας οποιοσδήποτε ήχος ενταχθεί σε ένα μουσικό έργο, μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί χρήσιμος μουσικά, από το δημιουργό του έργου.

Αυτό βέβαια, ούτε καθιστά κατ'ανάγκην το συγκεκριμένο ήχο "μουσικό ήχο", με την έννοια ότι μπορούν να αναπαραχθούν νότες κτλ ούτε ότι είναι καθολικά αποδεκτός από την κοινότητα των μουσικών.

Απλά, σε μια δεδομένη μουσική συγκυρία είναι χρήσιμος σε ένα δημιουργό.

 
Waterfall-K είπε:
Ισα ισα που η μετατροπη των συγκεκριμενων "μη μουσικα χρησιμων" αυτων ηχων σε "μουσικα χρησιμους" ηταν κα-τα-πλη-κτι-κη .... ;D
καταπληκτική δεν θα την έλεγα...αλλά αρκετά ενδιαφέρουσα....

 
hadgi είπε:
Αυτό βέβαια, ούτε καθιστά κατ'ανάγκην το συγκεκριμένο ήχο "μουσικό ήχο", με την έννοια ότι μπορούν να αναπαραχθούν νότες κτλ ούτε ότι είναι καθολικά αποδεκτός από την κοινότητα των μουσικών.Απλά, σε μια δεδομένη μουσική συγκυρία είναι χρήσιμος σε ένα δημιουργό.
Επαναλαμβανομαστε....

"ηχητικα χρησιμους" (οι "μη μουσικα χρησιμοι" ηχοι που μπορει να ειναι ομως χρησιμοι μεσα σε ενα γενικοτερο ηχητικο/μουσικο εργο)




καταπληκτική δεν θα την έλεγα...αλλά αρκετά ενδιαφέρουσα....




Dont be shy..... ;D


 
Εγω γνωριζω παντως ενα τυπο που αυτα τα κανει Χωρις sampler..... :-X

@infectme247, μια χαρα "μουσικα" τα ακουω τα videos που ποσταρες, δεν ακουω κατι το περιεργο.

 
Waterfall-K είπε:
@infectme247, μια χαρα "μουσικα" τα ακουω τα videos που ποσταρες, δεν ακουω κατι το περιεργο.
Δεν διαφωνώ κάθετα με κάτι που έγραψες, απλά ήθελα να δείξω πώς ένα μάτσο beeps & bleeps μπορούν να μπουν σε "τάξη" και να δημιουργήσουν ένα μουσικό -ηχητικά- σύνολο, βασισμένος σε αυτό που έγραψες παραπάνω:

Όσο και να τους παιξουμε στο sampler, απλα το τελικο αποτελεσμα δεν ειναι τοσο μουσικο.
Ίσως εγώ να μην μπορώ να δημιουργήσω κάτι μουσικό με "τυχαίους" ήχους σε ένα sampler, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να το κάνει και κανείς άλλος. Και θα φοβόμουν να γράψω ότι "δεν είναι όλοι οι ήχοι μουσικοί", γιατί η φαντασία του καθένα μπορεί να ξεπερνά τις ιδέες μου (ίσως και τα στερεότυπά μου) περί μουσικής.

Γενικό συμπέρασμα -πάντως- δεν βλέπω να βγαίνει, γιατί για να ορίσεις τον "μουσικά χρήσιμο ήχο" πρέπει πρώτα να ορίσεις το "μουσικά", το "χρήσιμο" και το "ήχος", και μάλλον ούτε ο αποθηκευτικός χώρος όλου του ιντερνετ δεν φτάνει για μια τέτοια συζήτηση.

 

Απαντήσεις

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top