mastering κλασσικής μουσικής

Nikolas

Bafta Winner
Μηνύματα
4,420
Πόντοι
113
Ιδιότητα
  1. Κιθάρα
Λοιπόν,

Κάποια στιγμή στο 2014, θα καταλήξω με την ηχογράφηση εννέα κομματιών για σόλο πιάνο. Τα εννέα αυτά κομμάτια θα είναι μέρος ενός μεγαλύτερου μέρους και άρα:

* Ο πιανίστας θα είναι ο ίδιος

* Το πιάνο θα είναι το ίδιο

* Η μικροφωνική εγκατάσταση θα είναι η ίδια

Η ολική διάρκεια των 9 κομματιών πάει προς τα 60 λεπτά περίπου (ότι πρέπει για CD).

Και άρα η γνώμη μου είναι ότι εγώ πρέπει να παραδώσω στον μαστερά ένα (1) αρχείο (στέρεο) διάρκειας περίπου 60 λεπτών, που θα έχει και τα 9 κομμάτια μέσα του.

Αυτός οφείλει να κάνει 1 normalize για τα 60 αυτά λεπτά, και μετά να δουλέψει όλο το κομμάτι ως ένα σύνολο, ώστε μετά να το κόψει (ή εγώ) και να καταλήξουμε στα 9 αρχεία του CD.

Σωστά όλα αυτά;

αν είναι έτσι, ο μαστερας δε θα πρέπει να χρεώσει 1 κομμάτι και όχι 9? Ή θα με πάρουν με τις ντομάτες;

 
chin2.gif
.....
 
ε λίγη ντοματούλα θα την φας....

συνήθως υπάρχει χρονικός περιορισμός στο τι θεωρείται track πχ έως 6 λεπτά, αλλά από εκεί και πέρα όπως και σε όλα τα στάδια μιας μουσικής παραγωγής (και υποθέτω σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες) οι τιμές per track είναι συνήθως ενδεικτικές και η τελική τιμολόγηση αποτελεί προιόν συμφωνίας.

 
Δεν θα τη γλυτώσεις δυστυχώς με ένα κομμάτι!

Άλλωστε για εκείνον πάνω κάτω η ίδια διαδικασία θα είναι (αν είναι σοβαρός στη δουλειά του), είτε πάρει 9 επτάλεπτα κομμάτια πχ, είτε 1 60λεπτο.

Πέρα από τον χρονικό περιορισμό που αναφέρεις Νικόδημε, έχω δει και χρεώσεις καθαρά με την συνολική διάρκεια, πχ από 20-30 λεπτά x χρέωση, από 30 έως 40 λεπτά y χρέωση κοκ.

 
Vaggelis_Revolted είπε:
Δεν θα τη γλυτώσεις δυστυχώς με ένα κομμάτι!

Άλλωστε για εκείνον πάνω κάτω η ίδια διαδικασία θα είναι (αν είναι σοβαρός στη δουλειά του), είτε πάρει 9 επτάλεπτα κομμάτια πχ, είτε 1 60λεπτο.

Πέρα από τον χρονικό περιορισμό που αναφέρεις Νικόδημε, έχω δει και χρεώσεις καθαρά με την συνολική διάρκεια, πχ από 20-30 λεπτά x χρέωση, από 30 έως 40 λεπτά y χρέωση κοκ.
Ναι, αλλά αν (ας πούμε) είχαμε μια σονάτα για πιάνο (το ίδιο κομμάτι σε 4 μέρη) πχ... Τότε λογικά θα πρέπει να γίνει το ΙΔΙΟ και στα 4 μέρη (αλλιώς θα ακούγεται, έστω και ελάχιστα διαφορετικό μέρος με μέρος). Το ίδιο θέλω κι εγώ, αφού είναι μέρος του ίδιου πρότζεκτ.
Πέραν απ'το οικονομικό (που στο κάτω κάτω CD πάω να κάνω όχι ντοματοσάλτσα) η διαδικασία που περιγράφω δεν είναι η σωστή σε αυτή τη περίπτωση;

 
Εχει λογική η απορία του Νικόλα. Σου λεει, αφου τα όργανα θα είναι τα ίδια, τα μικρόφωνα θα είναι τα ίδια, και το έργο θα είναι ενιαίο, δε θα χρειάζεται να αλλάζει ρυθμίσεις σε καθε 6λεπτο (ή οσο είναι το τρακ).

Ενα πράγμα θα κάνει στην αρχή και θα μείνει ως εχει σε όλο το έργο.

Μαλλον (και το πιο πιθανό) εχω αδικο, απλά ερμηνεύω την απορία του Νικόλα, η οποία έγινε και δική μου τώρα ;D

 
Aλλαζουν οι δυναμικες του κομματιου λογικα κατα τη διαρκεια του. Οποτε θελει προσεκτικο treatment απο την αρχη μεχρι το τελος φανταζομαι. Το οτι ειναι ενα πιανο, ιδια μικροφωνα, ιδιος πιανιστας κλπ δεν νομιζω πως μειωνει σε κατι τη δουλεια του μηχανικου.

 
Nikolas είπε:
Και άρα η γνώμη μου είναι ότι εγώ πρέπει να παραδώσω στον μαστερά ένα (1) αρχείο (στέρεο) διάρκειας περίπου 60 λεπτών, που θα έχει και τα 9 κομμάτια μέσα του.

Αυτός οφείλει να κάνει 1 normalize για τα 60 αυτά λεπτά, και μετά να δουλέψει όλο το κομμάτι ως ένα σύνολο, ώστε μετά να το κόψει (ή εγώ) και να καταλήξουμε στα 9 αρχεία του CD.
Αν ήταν ποπ θα παρέδιδες 9 κομμάτια και θα χρεωνόσουν ανάλογα. Επειδή όμως το αντιμετωπίζεις σωστά ως concept, δηλαδή σαν ένα performance, μειώνεται ο ρόλος του mastering και το να ακουστoυν και τα 9 κομματια σαν ένα σύνολο, υπάρχει ήδη απο την διαδικασία αφού ολα έχουν ενα όργανο, εκτελεστή και ηχολήπτη. Αν... το γράψεις σερί χωρίς να αλλάξεις κάποια σταθερή. Απο την άλλη... που θα τη βρείς τη μια μονοκόμματη εγγραφή για να παραδόσεις ένα αρχείο; :D

Μάλλον θα πρέπει να διαπραγματευτείς μια καλύτερη τιμή με αυτά τα δεδομένα καθώς η διαδικασία απλουστεύει.

 
yameth είπε:
Αν ήταν ποπ θα παρέδιδες 9 κομμάτια και θα χρεωνόσουν ανάλογα.

Επειδή όμως το αντιμετωπίζεις σωστά ως concept, δηλαδή σαν ένα performance, μειώνεται ο ρόλος του mastering και το να ακουστoυν και τα 9 κομματια σαν ένα σύνολο, υπάρχει ήδη απο την διαδικασία αφού ολα έχουν ενα όργανο, εκτελεστή και ηχολήπτη. Αν... το γράψεις σερί χωρίς να αλλάξεις κάποια σταθερή. Απο την άλλη... που θα τη βρείς τη μια μονοκόμματη εγγραφή για να παραδόσεις ένα αρχείο; :D

Μάλλον θα πρέπει να διαπραγματευτείς μια καλύτερη τιμή με αυτά τα δεδομένα καθώς η διαδικασία απλουστεύει.
Δε θα είναι αρχικά ένα αρχείο... αλλά το audio editing θα το κάνω μόνος μου (αυτό μπορώ να το κάνω)... Άρα το αρχείο που ΕΓΩ θα δώσω θα είναι 1 τελικά... Το χαμαλίκι θα το κάνω εγώ... τουλάχιστον έτσι καταλαβαίνω.
Και βέβαια επειδή είναι κλασσική μουσική, και επειδή θα υπάρχει και βιντεοσκόπηση όλη την ώρα (όπως και με το piano stories) τα πράγματα δε θέλουν πολύ editing. Το πιο πολύ που έκοψα ένα κομμάτι στο piano stories (7 διαφορετικά μέρη) ήταν 3 φορές... Η κλασσική μουσική βγαίνει "πιο εύκολα" αφου έχει τόνους μελέτης πιο πριν.

 
Νικολα δεν νομιζω πως η χρεωση θα ειναι για ενα κομματι,ευκολο,δυσκολο.

Το κομματι πρεπει να τρεξει αρα θελει 1-2 φορες ακουσμα για να καταλαβει το υφος και οτι ατελειες μπορει να εχει.

Δεν νομιζω οτι πρεπει να μεινει στο ελεος του θεου εφοσον ειναι μονο ενα πιανο.

Τα κομματια σιγουρα θα εχουν καποιες δυναμικες (pp.f,ff) ολα αυτα θα πρεπει να ελενγχουν και να υπαρξουν οι σωστες μικροδυναμικες που θα του δωσουν την ομορφια που πρεπει.

Παντως εαν στην εγγραφη ολα ειναι σταθερα και στο μερος που παιζεις pp η P η ff κ.λ.π

εαν εχουν μεγαλες αποκλισεις στα db ενα normalize δεν θα κανει κατι.

Το normalize θα φερει απλα αναλογικα ολο το κοματι σε μια χ ενταση που θα εχεις ορισει,η διαφορα ομως θα υπαρχει στα db.

Επισης θεωρω καλυτερο να πας τα 9 κομματια και μετα να τα κανεις ενα παρα ενα σκετο track,ειδικα αν εχεις κατα την διαρκεια μεγαλες διαφορες σε db.

Μου θυμιζει λιγο κατι μαστερ που λενε ολα τα ιδια ειναι σε ενα μεταλ κομματι και φτιαχνουν ενα και το εφαρμοζουν και στα υπολοιπα.

Εγω αυτο θεωρω πιο πολυ ψευτομαστερ ειτε με αναλογικα ειτε με ψηφιακα μεσα.

Οσο ιδιο και να ειναι κατι παντα υπαρχει μια ιδιαιτεροτητα που σιγουρα αφορα το καλλιτεχνη στο αν το αφησει να περασει η θα το δουλεψει σωστα.

 
Σωστά.

Απλά είναι απαραίτητο στην συγκεκριμένη περίπτωση να ακούγονται όλα τα κομμάτια "το ίδιο", δηλαδή σα να ήταν μία συναυλία που πήγε ο ακροατής.

Για αυτό λέω για το treatment σε ένα κομμάτι αντί για εννιά...

Και γι'αυτό ρωτάω κι όλας...

 
Nikolas είπε:
Σωστά.

Απλά είναι απαραίτητο στην συγκεκριμένη περίπτωση να ακούγονται όλα τα κομμάτια "το ίδιο", δηλαδή σα να ήταν μία συναυλία που πήγε ο ακροατής.

Για αυτό λέω για το treatment σε ένα κομμάτι αντί για εννιά...

Και γι'αυτό ρωτάω κι όλας...
Κανονικα σε μια μιξη απο 9 κομματια σε ενα cd τα db πριν πανε για μαστερ πρεπει να ειναι κοντα,περιπου στα -3db να δειχνει το masterout.

Αυτο γιατι? γιατι πρεπει να εχουμε μια σταθερη βαση στο συνολο ωστε να ερθουν αναλογικα ολα το ιδιο.

Αν εχω κοματι που ειναι στα -8db στα -5db -2db 0db θα γινει ενας χαμος!αλλα θα θελουν ανεβασμα αλλα κατεβασμα με αποτελεσμα να εχουμε φυσιματα οταν ανεβαζουμε χαμηλες σταθμες και οταν κατεβαζουμε απωλεια σε καποιες δυναμικες που τελικα δεν ξερουμε αν θα ταιριαξουν με τα υπολοιπα.

Αν η εγγραφη εγινε σε στουντιο ο ηχοληπτης θα πρεπει σε σημεια που εχουν μεγαλες διαφορες σε db να ειναι εκει να σε ακολουθει στο rec ωστε να μην υπαρχουν μεγαλες αποστασεις σε db στα κοματια.

Ναι σαν μια συναυλια,που ακουγονται οι δυναμικες αλλα δεν χανετε ο ηχος απο τα αυτια του ακροατη.

Εχει μια σταθεροτητα αν καταλαβαινεις?

Προσεξε οχι να γινουν τουβλα!γιατι μετα τα εχασες ολα!!

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
H κλασσική μουσική έχει πολύ μεγάλες δυναμικές, επομένως κάθε μαστεράς που έχει μια γνώση και προϋπηρεσία πάνω σε αυτό το αντικείμενο αποκλείεται να παραδώσει "τούβλο", όπως πολύ δυστυχώς & κλασσικά στην σημερινή ποπ, ροκ κλπ. Αν και αυτό πρέπει να ξεκαθαριστεί εκ των προτέρων γιατί πολλά "αποκλείεται" τελικά συμβαίνουν στην πορεία λόγω έλλειψης συνεννόησης (ή λόγω πιέσεων της εταιρίας... άλλη ιστορία).

 
Μα ακριβώς αυτό το θέμα είναι το σοβαρότερο όλων!

Στην κλασσική μπορεί το ένα κομμάτι να είναι στα -15 db και το άλλο στα -3 db τελικά. ΔΕ πρέπει να εξισωθεί τίποτε, γιατί το κάθε κομμάτι έχει τη δική του δυναμική (piano - forte, κλπ). Φυσικά με την προυπόθεση ότι όλα έχουν γραφτεί την ίδια μέρα, ή άλλες μέρες αλλά με τα ίδια μικρόφωνα στην ίδια θέση, από τον ίδιο ηχολήπτη, στις ίδιες θέσεις και τον ίδιο πιανίστα, κλπ...

 
Nikolas είπε:
Μα ακριβώς αυτό το θέμα είναι το σοβαρότερο όλων!

Στην κλασσική μπορεί το ένα κομμάτι να είναι στα -15 db και το άλλο στα -3 db τελικά. ΔΕ πρέπει να εξισωθεί τίποτε, γιατί το κάθε κομμάτι έχει τη δική του δυναμική (piano - forte, κλπ). Φυσικά με την προυπόθεση ότι όλα έχουν γραφτεί την ίδια μέρα, ή άλλες μέρες αλλά με τα ίδια μικρόφωνα στην ίδια θέση, από τον ίδιο ηχολήπτη, στις ίδιες θέσεις και τον ίδιο πιανίστα, κλπ...
Οχι Νικολα δεν ειναι ετσι!δεν μπορει οταν ακουω το cd σου να ανεβωκατεβαζω την ενταση,οπως δεν μπορω και στο μεγαρο να στηνω αυτι οταν παιζει το πιανο pp και οταν παιζει f να το ακουω κανονικα.

Υπαρχει μια σταθερα,αυτο αν δεν γραφτει ετσι δεν φτιαχνει με normalize,περισσοτερες πιθανοτητες εχεις να το χαλασεις.

μετα σκεψου οτι καλα τα λες για τα μικροφωνα,το πιανο,την ενταση κ.λ.π. αλλα πολλες φορες πας στο στουντιο πιο φορτσατος αλλες μερες πιο χαλαρος και δεν βγαινει το ιδιο,γιατι εισαι ανθρωπος οχι ρομποτ!

 
George... το βρίσκω αδύνατο να πιστέψω πως δεν έχεις ακούσει ποτέ ηχογράφηση κλασσικής μουσικής. Αυτό με το ανεβοκατέβασμα της έντασης έχω βρεθεί πολλές φορές να το κάνω για να μην ακούσω παράπονα από γείτονες όταν μπαίνει πχ. ένα forte τμήμα, ακόμη και στο ραδιόφωνο μερικές φορές (εκεί που ριλαξάρω έχοντάς το σιγά ξαφνικά "πετάγεται" - και φαντάσου τι δυναμικές απομένουν σε τέτοια συμπιεσμένη εκπομπή). Και δεν θα σου πω καν τι γίνεται σε μεγάλα και προσεγμένα hi-fi συστήματα με πολλά watt που ο ψίθυρος από τον... σεισμό μπορεί να απέχουν λίγα milliseconds (κυρίως σε ορχήστρες).

Ναι, μια σχετική σταθερά πρέπει να υπάρχει έτσι ώστε να υπάρχει και ομοιομορφία στα min και max levels από κομμάτι σε κομμάτι, αλλά ξαναλέω (και ο Νικόλας το γνωρίζει πολύ καλά) πως οι μεγάλες δυναμικές αυτές είναι όχι μόνο τυπικό χαρακτηριστικό του στυλ, αλλά και ένα από τα σημαντικότερά του. Απλά του εύχομαι να διαλέξει καλό συνεργάτη και να κάνει καλή συνεννόηση, γιατί αλλιώς τον βλέπω να ανοίγει καινούργιο θρεντ με τίτλο "Help, I've been Death-Magnetic-ized".  ;D

 
bloody_sunday είπε:
George... το βρίσκω αδύνατο να πιστέψω πως δεν έχεις ακούσει ποτέ ηχογράφηση κλασσικής μουσικής. Αυτό με το ανεβοκατέβασμα της έντασης έχω βρεθεί πολλές φορές να το κάνω για να μην ακούσω παράπονα από γείτονες όταν μπαίνει πχ. ένα forte τμήμα, ακόμη και στο ραδιόφωνο μερικές φορές (εκεί που ριλαξάρω έχοντάς το σιγά ξαφνικά "πετάγεται" - και φαντάσου τι δυναμικές απομένουν σε τέτοια συμπιεσμένη εκπομπή). Και δεν θα σου πω καν τι γίνεται σε μεγάλα και προσεγμένα hi-fi συστήματα με πολλά watt που ο ψίθυρος από τον... σεισμό μπορεί να απέχουν λίγα milliseconds (κυρίως σε ορχήστρες).

Ναι, μια σχετική σταθερά πρέπει να υπάρχει έτσι ώστε να υπάρχει και ομοιομορφία στα min και max levels από κομμάτι σε κομμάτι, αλλά ξαναλέω (και ο Νικόλας το γνωρίζει πολύ καλά) πως οι μεγάλες δυναμικές αυτές είναι όχι μόνο τυπικό χαρακτηριστικό του στυλ, αλλά και ένα από τα σημαντικότερά του. Απλά του εύχομαι να διαλέξει καλό συνεργάτη και να κάνει καλή συνεννόηση, γιατί αλλιώς τον βλέπω να ανοίγει καινούργιο θρεντ με τίτλο "Help, I've been Death-Magnetic-ized".  ;D
Φυσικα και εχω ακουσει φιλε μου αλλα για να γινω συγκεκριμενως εννοο αυτο

φαντασου το κομενο σε tracks ο ηχος δεν χανετε στα σημεια που παιζει piano.Αυτο λεω σταθερα.

 
Να δώσω κι εγώ το παράδειγμά μου:



Αυτο γράφτηκε όπως το περιέγραψα: σε μέρη... Το έκοψα, το έραψα (λίγο, αλλά έγινε κι αυτό) και μετά πήγα με 1 αρχείο στον μαστερα... και βγήκε αυτό το αποτέλεσμα!

Το 2ο κομμάτι, που είναι το πιο σιγανό, δεν θα το ήθελα πιο δυνατά, γιατί έτσι παίζαμε...

 
Νικολα γενικα ο ηχος ειναι πολυ καλος ομως στο σιγανο σε μερικα σημεια (ειδικα στην αρχη)δεν ακουγα.Εγω ισως να εδινα 1db επανω,δεν θα χαλαγε.

Οχι σε ολο το δευτερο,σε σημεια διοτι καπου ανεβαινει και εκει ειναι καλη η ενταση.

 

Trending...

Νέα θέματα