γνωμες σχετικα με εντασεις και clipping (example clip)

gregg

Μέλος
Μηνύματα
1,580
Πόντοι
38
Με απασχολει το ζητημα των εντασεων στην τελικη μιξη ενος κομματιου. Αλλωτε γραφω με τη βοηθεια ενος backing track και αλλωτε φτιαχνω κομματια απο την αρχη.

Στην πρωτη περιπτωση τα πραγματα ειναι καπως πιο απλα. Στη δευτερη περιπτωση με και περισσοτερα tracks (συνηθως) η δυσκολια να εξισορροπισθουν καπως οι εντασεις μεταξυ των οργανων αυξανεται.

Αφορμη γι'αυτο το ποστ σταθηκε ενα clip που ανεβασα σε αλλο θεμα του φορουμ το οποιο απο θεμα εντασεων ηταν προβληματικο. Και λεω αφορμη γιατι ειναι κατι που με απασχολει εδω και καιρο.

Ηχογραφησα μερικους αυτοσχεδιασμους ακομα και τους υπεβαλα σε μια υποτυπωδη - αναλογη των γνωσεων μου - επεξεργασια.

Αυτο που με απασχολει ειναι πως μπορει κανεις αφου εχει αποφυγει το clipping (ρυθμιζοντας αναλογα τις σταθμες των οργανων και αυτη της κεντρικης εντασης του ολου project απο το cubase)  να δωσει μια επιπλεον ενταση στο κομματι.

Μια λυση ειναι αυτη της χρησης ενος maximizer. Το συγκεκριμενο εργαλειο ποιος ειναι ο ενδεδειγμενος για να χρησιμοποιηθει; Για παραδειγμα, αρχικα το χρησιμοποιησα σαν plug-in στην επεξεργασια της κιθαρας για να της δωσω ενταση. Σε μια αλλη δοκιμη το χρησιμοποιησα σε ενα ολοκληρωμενο κομματι το οποιο εκανα ξανα import για να του δωσω περισσοτερη ενταση προσεχωντας παραλληλα να μην κλιπαρει.

Τα αποτελεσματα ηταν ικανοποιητικα αλλα θα ηθελα να ακουσω και τη δικη σας γνωμη σε αυτες τις 2 ερωτησεις.

Επισης, ευχαριστω πολυ τον longshadow για τις χρησιμες συμβουλες του και για το χρονο που διεθεσε χτες απαντωντας σε καποιες αποριες μου.

Ειπα να μην τον πρηξω αλλο και ετσι αποφασισα να ανοιξω εδω ενα σχετικο θεμα.    

Εδω ειναι και ενα παραδειγμα. Θα με ενδιεφερε να μου πειτε τη γνωμη σας οχι απο την πλευρα του παιξιματος αλλα απο την πλευρα της μιξης και του ηχου.

http://www.box.net/shared/vftitdzi1u

Ευχαριστω εκ των προτερων για οποιες απαντησεις.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Δυό-τρία πράγματα μόνο. α) Η τελική ένταση εξαρτάται και από την προσφερόμενη δυναμική περιοχή του συτήματος σου. Δηλ. Αν η κάρτα σου έχει dynamic range 100 db, μία άλλη με 112 ή 116 db, με την ίδια μίξη στις ίδιες εντάσεις, θα σου δώσει καλύτερο λόγο σήματος/θορύβου και headroom. β) Όσο πιό καλά ηχογραφείς το αρχικό σήμα, τόσο καλύτερες εντάσεις καταφέρνεις μέσα στην μίξη (καλή προενίσχυση και ΔΥΝΑΤΟ σήμα στην ηχογράφηση, λίγο πριν το peak). γ) Το υπερκομπρεσσάρισμα ή οι απανωτοί κομπρέσσορες, μπορεί να σου καταστρέψουν το ηχητικό αποτέλεσμα, δηλαδή κομπρεσσάρισμα με...τρόπο. δ) Μιά χαρά στον σωστό δρόμο πειραματίζεσαι, συνέχισε και βρες την δικιά σου αλήθεια στο θέμα, γιατί μόνο γενικές κατευθύνσεις μπορούν να σου προταθούν και όχι ακριβώς η λύση που ψάχνεις.

ΥΓ : Δυνατότερες εντάσεις και καλύτερο αποτέλεσμα, έχεις με ηχογράφηση στα 24bit από τα 16

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
gregg είπε:
Αυτο που με απασχολει ειναι πως μπορει κανεις αφου εχει αποφυγει το clipping (ρυθμιζοντας αναλογα τις σταθμες των οργανων και αυτη της κεντρικης εντασης του ολου project απο το cubase)  να δωσει μια επιπλεον ενταση στο κομματι.
Αυτό που ρωτάς έχει γίνει θέμα αρκετών βιβλίων, οπότε καταλαβαίνεις ότι οι απαντήσεις που μπορείς να πάρεις μέσα σε ένα post, θα είναι κάπως "περιορισμένες".

Σε επαγγελματικές δουλειές -έχω την αίσθηση ότι- αυτό γίνεται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας, κατά το mastering. Γίνεται δηλαδή όχι από τον ίδιο τον μουσικό ή mixing engineer, αλλά από τρίτο άτομο.

Αν χρειάζεται να το κάνεις μόνος σου, τότε μάλλον χρειάζεσαι κάποιο plugin τύπου limiter (πχ. το απλό και καλό <a href="http://www.kjaerhusaudio.com/classic-master-limiter.php">Classic Master Limiter της Kjaerhus</a>)

Είναι ουσιαστικά ένα compressor plugin ειδικά φτιαγμένο για να χρησιμοποιείται "απαλά και διάφανα" σε μία μείξη, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί λόγω απλότητας και σε άλλα tracks. Αυτό που κάνει είναι να δυναμώνει το σήμα όταν είναι αρκετά χαμηλό, ώστε να ακούγεται συνολικά πιο δυνατό. Πρόσεξε να μην το παρακάνεις. Συνήθως με αυτά τα plugin ισχύει το "less is more"...

Γενικά, μάθε πολύ καλά πώς δουλεύουν οι compressors, και τι ακριβώς κάνουν όλα τα ρυθμιστικά τους. Είναι από τα πιο βασικά εργαλεία στη μείξη. Όχι ότι πρέπει να βάζεις σε κάθε track, αλλά πρέπει να ξέρεις σε κάθε περίπτωση αν/γιατί το χρειάζεσαι ή όχι)

Μια λυση ειναι αυτη της χρησης ενος maximizer. Το συγκεκριμενο εργαλειο ποιος ειναι ο ενδεδειγμενος για να χρησιμοποιηθει; Για παραδειγμα, αρχικα το χρησιμοποιησα σαν plug-in στην επεξεργασια της κιθαρας για να της δωσω ενταση. Σε μια αλλη δοκιμη το χρησιμοποιησα σε ενα ολοκληρωμενο κομματι το οποιο εκανα ξανα import για να του δωσω περισσοτερη ενταση προσεχωντας παραλληλα να μην κλιπαρει.

Τα αποτελεσματα ηταν ικανοποιητικα αλλα θα ηθελα να ακουσω και τη δικη σας γνωμη σε αυτες τις 2 ερωτησεις.
Αν κατάλαβα καλά, εννοείς plugin σαν το "ΒΒΕ Sonic Maximizer"?

Αυτά έχουν περισσότερο σκοπό να "γυαλίσουν" ή να "ζωντανέψουν" ένα άτονο track, παρά να το κάνουν να ακούγεται "απλά πιο δυνατό". Απ'ότι διαβάζω έχει πολύ καλά αποτελέσματα τόσο σε ακουστικά όργανα όσο και σε ολόκληρες μείξεις -αν χρησιμοποιηθεί προσεκτικά- αλλά δεν είναι το κατάλληλο εργαλείο για την δουλειά που θέλεις.

Αν δεν είσαι σίγουρος πού ακριβώς να χρησιμοποιήσεις limiting, πρέπει να είναι το τελευταίο Plugin που πειράζει την ένταση. (πχ. μετά από eq και multiband compression στο μαστερ κανάλι) Δεν συνιστώ να βάλεις τίποτα άλλο μετά (εκτός ίσως από dithering) γιατί ο limiter συνήθως φέρνει το σήμα στα όρια (Peak στα 0 dB) οπότε βάζοντας κι'άλλα πας για clipping κατ'ευθείαν.

Πχ. μια τυπική αλυσίδα εφφέ στο master θα ήταν: στερεοφωνική διεύρυνση, multiband compression, master eq, sonic maximizer, limiter, dithering.

 
Λοιπόν, αρχικά ικετεύω για αυτοσυγκράτηση  ;D Τις τελευταίες μέρες έχω φτάσει να τσακώνομαι για πράγματα πολύ πιο απλά- αν αυτή η κουβέντα για ένα τόσο αμφιλεγόμενο θέμα ξεφύγει δεν έχουμε ελπίδα  ;D

Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι δεν υπάρχει λόγος να γράφουμε "λίγο πριν το κλιπαρισμα" σε ένα 24μπιτο σύστημα. Η δυναμική του περιοχή μας δίνει το περιθώριο να γράψουμε π.χ. στα -6 db. Οπότε είμαστε σίγουροι ότι δεν κλιπάρουμε  ;)

Το ίδιο ισχύει και για το master channel. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να φτάνουμε την ένταση στο 0. Ίσα ίσα που αυτό συχνά εμποδίζει το σωστό mastering.

Ιδού και μια ωραία προσέγγιση για να μην φτάνουμε τη μίξη στα άκρα: Ξεκινάμε με το πιο δυνατό element, π.χ. την μπότα, και τη ρυθμίζουμε έτσι ώστε μόνη της να φτάνει π.χ. στο -10 db. Έτσι όταν αρχίσουμε να προσθέτουμε τα υπόλοιπα δεν θα φτάσουμε να κλιπάρουμε το master track  ;)

Όταν τώρα έρθει η ώρα για το master- limiting του track, ρυθμίζουμε το limiter λαμβάνοντας υπόψη την ΑΤΕΛΕΙΑ των ΑΥΤΙΩΝ ΜΑΣ. Η οποία ατέλεια είναι πως ότι είναι δυνατότερο μας ακούγεται και καλύτερο  ;) Οπότε τσεκάρουμε το track σε ΙΔΙΑ ΕΝΤΑΣΗ pre και post, για να βεβαιωθούμε ότι δεν θυσιάσαμε τη "λεπτομέρεια" του ήχου για χάρη της έντασης.

Οποιαδήποτε σχόλια, αντιρρήσεις και διαφωνίες είναι δεκτά, φτάνει (please) να μην με προσβάλλουν ως άνθρωπο. Please  ???   

 
Καταρχην συνεχισε να πειραματιζεσαι και να την ψαχνεις,ο ΔΙΚΟΣ σου προσωπικος "mixing" ηχος μονο ετσι θα βγει,αρα εισαι σε πολυ καλο δρομο...

επι του θεματος τωρα..

Δεν υπαρχει λογος ..αγχους... :) τα πραγματα ειναι ΠΟΛΥ απλα.

Καταρχην γιατι να επιδιωκεις κατι τετοιο στη διαδικασια της ΜΙΞΗΣ?

Αυτο που με απασχολει ειναι πως μπορει κανεις αφου εχει αποφυγει το clipping (ρυθμιζοντας αναλογα τις σταθμες των οργανων και αυτη της κεντρικης εντασης του ολου project απο το cubase)  να δωσει μια επιπλεον ενταση στο κομματι.
καλυτερα να την αφησεις για τη διαδικασια του mastering...(σπιτικου ή επαγγελματικου)

anyway

Αν θες τη μεγαλυτερη δυνατη ενταση οταν μιξαρεις φροντισε απλα το stereo bus να μην κλιπαρει (να μην ξεπερναει το 0) και η συνολικη peak ενταση να φτανει οσο το δυνατον κοντυτερα στο 0 ,βεβαια η "ΕΝΤΑΣΗ" (το πως την εκλαμβανουμε δηλ.) ετσι και αλλοιως δεν εχει τοσο να κανει με τα peaks οσο με τα rms (αν το daw σου εχει αυτη τη δυνατοτητα ρυθμισε το ετσι ωστε να βλεπεις και τα peak & τα rms στο master bus) .

προσωπικα στο mix stereo bus εχω παντα εναν κομπρεσσορα on (συνηθως εναν ssl stereo comp) και μετα ενα eq (συνηθως το Flux ή το Oxford) ,δοκιμασε να μιξαρεις και εσυ εχοντας στο Master bus εναν κομπρεσσορα η τεχνικη αυτη σου δινει παντα την αισθηση του πιο "δυνατου" ενω η χρηση ενος eq "καθαριζει" ολο το mix (βεβαια υπαρχουν χιλιαδες σελιδες συζητησεων για το αν "πρεπει" η δεν " πρεπει" να βαζει καποιος comp & eq στο master bus :))

προσωπικα οταν μιξαρω μιξαρω παντα οσο το δυνατον "κοντυτερα" στο 0 (συνηθως τα Peaks φροντιζω να ειναι γυρω στο -0,3 σε ενα κλασσικο ροκ κομματι με δυνατα τυμπανα π.χ),στο mastering ετσι κι αλλοιως αυτο που θα "δυναμωσει" δεν θα ειναι το Peak αλλα το rms.... ;),εχοντας πειραματιστει παρα πολυ και ξεκινωντας απο τις...αναλογικες μου καταβολες (τα παντα στο...-7... ;D) βλεπω οτι δεν υπαρχει λογος να μην χρησιμοποιω ολη τη δυναμικη περιοχη (μεχρι το 0) οταν μιξαρω σε daw.Στα αυτια μου ακουγονται ολα καλυτερα και καθαροτερα.  

Μια λυση ειναι αυτη της χρησης ενος maximizer. Το συγκεκριμενο εργαλειο ποιος ειναι ο ενδεδειγμενος για να χρησιμοποιηθει;
αν θελεις σωνει και καλα να χρησιμοποιησεις εναν maximizer ο XAΛΑΡΑ καλυτερος (αν και δεν θα τον χαρακτηριζα ακριβως maximizer) ειναι ο OXFORD INFLATOR,εχω πετυχει..ΕΞΩΦΡΕΝΙΚΕΣ  εντασεις με αυτον διατηρωντας τον "φυσικο" ηχο χωρις distortion & clipping.Δουλευει δε εξισου καλα και στα individual tracks.

πλεον ειναι το μοναδικο plug in που χρησιμοποιω οταν κανω "ψευτομαστερινγκ"

(μπορεις να ακουσεις πως ακουγεται η "ενταση"του συγκρινοντας τα 2 πανω πανω κομματια στο Player στο myspace μας (ZHMIAA) τα οποια εχουν απλα ενα OXFORD INFLATOR σαν μοναδικη mastering επεξεργασια με τα υπολοιπα που εχουν μαστεραριστει κανονικα)

Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι δεν υπάρχει λόγος να γράφουμε "λίγο πριν το κλιπαρισμα" σε ένα 24μπιτο σύστημα. Η δυναμική του περιοχή μας δίνει το περιθώριο να γράψουμε π.χ. στα -6 db. Οπότε είμαστε σίγουροι ότι δεν κλιπάρουμε
+1000

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Σίγουρα και το να χρησιμοποιείς όλη την δυναμική περιοχή έχει νόημα και λογική. Απλά πιστεύω ότι αν κάνεις export σε 24 bit ή ακόμα περισσότερο σε 32 bit floating, όπως θα πρέπει να κάνεις δηλαδή για το mastering, έ, το να είσαι και καναδυό db χαμηλότερα δεν χάθηκε και ο κόσμος  ;D

Αν τώρα έχεις την εμπειρία να το φέρεις το αμάξι στη στροφή ΚΑΙ σωστά ΚΑΙ με τις πόρτες, by all means do it  :D 

 
manosx είπε:
Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι δεν υπάρχει λόγος να γράφουμε "λίγο πριν το κλιπαρισμα" σε ένα 24μπιτο σύστημα. [glow=red,2,300]Η δυναμική του περιοχή μας δίνει το περιθώριο να γράψουμε π.χ. στα -6 db[/glow]. Οπότε είμαστε σίγουροι ότι δεν κλιπάρουμε  ;)
Κατ'αρχήν δεν αναφερόμουν σε ηχογράφηση. Αναφερόμουν στο πώς θα έκανα εγώ "σπιτικό mastering" (ο Θεός να το κάνει), και μίλαγα συγκεκριμένα για το master κανάλι. (δεν χρησιμοποιώ limiter αλλού)

Το DAW μπορεί να δίνει ακόμα 6dB headroom πάνω απ'τα 0dBFS... Τι πάει να πει αυτό; Οτι δεν θεωρείται "clipping" όταν η ένταση του master πάει πάνω απ'τα 0dB? Αν το κάνεις export στα 16bit δεν θα κλιπάρει?  ???

Το ίδιο ισχύει και για το master channel. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να φτάνουμε την ένταση στο 0. Ίσα ίσα που αυτό συχνά εμποδίζει το σωστό mastering.
Επαναλαμβάνω ότι περιέγραφα μια διαδικασία αυτοσχέδιου σπιτικού "mastering"...

Ποιος ο λόγος να βάλεις οποιαδήποτε εφφέ στο master (ειδικά Limiter) αν πρόκειται να στείλεις το υλικό για μαστερινγκ σε επαγγελματία;

Δεν κατάλαβα πού ήταν η διαφωνία...

 
Παιδια σας ευχαριστω παρα πολυ για τις απαντησεις σας.

Τα κειμενα σας τα διαβαζω με πολυ ενδιαφερον αλλα λογω απειριας ομολογουμενως στο ζητημα της μιξης και της χρησης ενος daw μενουν πολλα σημεια σκοτεινα ακομη.

Superfunk, αυτη ειναι περιπου η λογικη που ακολουθω οταν κανω μια τελικη μιξη σε ενα κομματι χρησιμοποιωντας ολη τη δυναμικη περιοχη. Δουλευω το cubase στην 4η εκδοση. Δεν εχει παρει το ματι μου τη ρυθμιση για τα rms. Υπαρχει εκει;

θα επανελθω με αποριες.

Να σημειωσω μονο πως οτιδηποτε ρωταω αφορα τις "σπιτικες" μου προσπαθειες να φερω στα "ισα" του ενα κομματι απο πλευρας εντασεων και να πλησιασω ενα αποτελεσμα που θα μου αρεσει.

Σας ευχαριστω και παλι ολους and by all means continue the conversation  :)

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
audiobox είπε:
β) Όσο πιό καλά ηχογραφείς το αρχικό σήμα, τόσο καλύτερες εντάσεις καταφέρνεις μέσα στην μίξη (καλή προενίσχυση και ΔΥΝΑΤΟ σήμα στην ηχογράφηση, λίγο πριν το peak).

Εκεί αναφερόμουνα. Όχι σε σένα Infectme :D

Αν πάντως κανείς προτιμά το ζην επικινδύνως  ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ. ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ.  ;D

Απλά αυτό που λέω είναι ότι μπορεί κάποιος να ζήσει και στο safe side.  :D

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
Από τις λίγες φορές, που βρίσκω τον λόγο του Superfunk, ολοκληρωμένο για να μην χρειάζεται σχεδόν κανένα άλλο σχόλιο, εκτός του ότι μάλλον το eq το βάζω πριν το compresor εκτός αν βάλω μετά το eq που θα είναι μετά το compressor και ένα brick wall limiter γιατί με την χρήση eq μετά τον compressor, στην ουσία "ξεκομπρεσάρουμε" το σήμα. Πάμε σε άλλο τώρα : Kαι γιατί να μην εκμεταλευτούμε όλη την δυναμική περιοχή και να αφήσουμε ένα -6 db στον αέρα? Για ποσοστό ασφαλείας? Αν κάνουμε καλή και απροβλημάτιστη ηχογράφηση, που θα μας οδηγήσει σε σωστή μίξη, με ένα καλό master compression μπορούμε να οδηγήσουμε το master σήμα (ανάλογα με την μαγκιά του καθενός) σε φούλ level που θα παίζει μόνιμα από -6 εώς 0 dbfs (απαλά/δυνατά περάσματα) και η μίξη μας να ακούγεται "αεράτη", ευχάριστη, με σωστά transients, καθόλου "μπουκωμένη", πολύ δυνατή σε ένταση με κυμματομορφή τύπου "ξυρισμένο γρασίδι" και εντελώς ισσοροπημένη συχνοτικά. Και κάτι τελευταίο. Το πρώτο πράγμα αμέσως μετά την ηχογράφηση του κάθε track, πριν καν το ακούσουμε : NORMALIZE!

 
audiobox είπε:
σε φούλ level που θα παίζει μόνιμα από -6 εώς 0 dbfs (απαλά/δυνατά περάσματα)
Εννοείς ότι τα peaks του σήματος θα κυμαίνονται από -6 έως 0 ? Ή ότι το χαμηλότερο σημείο του σήματος θα είναι -6 ?

 
Το χαμηλό σημείο του σήματος να είναι -6, αν είναι πχ. μια tight progressive παραγωγή, αλλά σίγουρα μέχρι και -10, -12 κατεβαίνεις άμα έχεις ένα σημείο μόνο με φλογέρα πχ ή ένα πέρασμα pad / strings, αλλά γενικά για μία normal ποπ/ροκ/beat παραγωγή -8 εως 0 dbfs σε κουπλέ / ρεφραίν είναι super.

 
Οπότε να υποθέσω ότι η φράση

audiobox είπε:
πολύ δυνατή σε ένταση με κυμματομορφή τύπου "ξυρισμένο γρασίδι"
...είναι κυριολεκτική, και η κυμματομορφή "τύπου ξυρισμένο γρασίδι", η σιδερωμένη τέλος πάντων, είναι και η επιθυμητή κυμματομορφή, σωστά;  ???

 
Εγώ βγάζω αρκετές μίξεις έτσι και είναι κατά την γνώμη μου, πολύ ισσοροπημένες και με δυνατές τελικές εντάσεις. Φυσικά δε χρειάζεται να είναι έτσι ένα master πχ. με φωνή-κιθάρα μόνο.

 
Νομίζω ότι συζητάμε ωραία. Καλό αυτό  ;D

Οι δυνατές εντάσεις είναι και αυτές ένα ζητούμενο στη σύγχρονη παραγωγή. Δεν θέλω σε καμία περίπτωση να νομίζεις ότι σε ψέγω για αυτό.

Θα ήθελα όμως να μου απαντήσεις, αν φυσικά το θελήσεις, σε μια ακόμη ερώτηση.

Μου έκανε εντύπωση η ακόλουθη φράση σου:

audiobox είπε:
γιατί με την χρήση eq μετά τον compressor, στην ουσία "ξεκομπρεσάρουμε" το σήμα.

Όταν λες ξεκομπρεσσάρουμε το σήμα, εννοείς ότι π.χ. εκεί που είχαμε ρυθμίσει την ένταση του master μας ωραία, ξαφνικά αυτό "κοκκινίζει" ? Δηλαδή πριν βάλουμε το eq ήταν κάτω του μηδενός και μετά τη ρύθμιση του eq κλιπάρει; ???

 
Υπάρχει πιθανότητα κάλλιστα μία μίξη (είτε το τελικό stereo buss) είτε κάποιο μεμονωμένο κανάλι να παρουσιάζει clipping το οποίο είναι πασιφανέστατο παρ' όλο που οι εντάσεις είναι κάτω από 0 dBFS. Το γεγονός ότι κάτι είναι κάτω από 0 dBFS δεν εξασφαλίζει απαραίτητα ότι δεν θα κλιπάρει το αντίστοιχο σήμα, ειδικά στην περίπτωση που έχει υποστεί συμπίεση (ή και υπερ-συμπίεση  ;D)

Γιατί;

Γιατί το DAW μετράει sample values για να αποδώσει την εκάστοτε ένταση χωρίς να λάβει υπόψη ότι το σήμα θα περάσει από DA μετατροπή κατά τη διάρκεια της οποίας, είναι σχεδόν μαθηματικά σίγουρο ότι η ένταση του σήματος θα αυξηθεί. Η "ψηφιακή ένταση" που έχει ένα σήμα είναι αποτέλεσμα του μεγέθους του αριθμού που υπάρχει στα bits την εκάστοτε χρονική στιγμή και εκ των πραγμάτων δεν μπορεί, από μόνη της, να εμπεριέχει και το τι θα συμβεί μετά. Στην πραγματικότητα, σε overcompressed μίξεις, έχει παρατηρηθεί μέχρι και 6 dB μεγαλύτερη ένταση ως προς την ένταση που έδειχνε το DAW.

Μπορείτε να εισάγετε κάποιο plugin που εξομοιώνει (το πόσο καλά είναι άλλο ζήτημα) την συμπεριφορά του DA μετατροπέα έτσι ώστε να ξέρετε ποιά είναι η πραγματική ένταση που θα ακούσετε. (Προσπαθώ να θυμηθώ το όνομα ενός τέτοιου plugin αλλά μου διαφεύγει αυτή την στιγμή... ::)) Δεν ξέρω κατά πόσο αυτό θα ήταν εφικτό να γίνει σε όλα τα κανάλια, μιας και αυτό το φαινόμενο δύναται να παρουσιαστεί οπουδήποτε.

Τα αποτελέσματα αυτού του φαινομένου μπορεί να είναι και χειρότερα αν λάβει κανείς υπόψη ότι δεν είναι όλοι οι μετατροπείς της ίδιας ποιότητας. Νομίζω πως εάν στο studio έχει κάποιος έναν πολύ καλό μετατροπέα (π.χ. Apogee ή Prism κλπ) και ηχογραφήσει κάτι που είναι προβληματικό ή αρχίσει και pushάρει το headroom, τότε αυτοί οι μετατροπείς κατά πάσα πιθανότητα θα συμπεριφερθούν πολύ καλύτερα ηχητικά απ' ότι ο μετατροπίσκος στο μέσο ηχοσύστημα του μέσου αυτοκινήτου... ;D

Φυσικά, μπορείτε να μιξάρετε σε αναλογικές κονσόλες και να ηχογραφείτε σε μαγνητοταινίες... ;D

 
Ο OurDarkness θίγει ένα μεγάλο θέμα, στο οποίο καταλήγει σχεδόν ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ αυτή η συζήτηση. Τη διαφορά μεταξύ της έννοιας του ΗΧΗΤΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ και των ψηφιακών τιμών. Δεν μπορώ να πω ότι είμαι ικανός να συνεισφέρω ιδιαίτερα σε αυτό το καθαρά τεχνικό θέμα. Το μόνο βέβαιο είναι πως εκτός από το DA στάδιο αφορά ΚΑΙ ΤΟ "GAIN STAGE" ( προσέξτε τα εισαγωγικά  ;D ) μεταξύ των διαδοχικών plug-ins σε ένα DAW κανάλι.

Θα ήθελα όμως πάρα πολύ την απάντηση του audiobox.

 
Ας τα δούμε με την σειρά : Αν μετά τον κομπρέσσορα, χρησιμοποιήσω ένα eq και δώσω πχ. +4 db σε μία περιοχή, φυσικά και θα ξανακλιπάρει το master μου, το οποίο μέχρι τότε έπαιζε κοντά στο μηδέν, οπότε πρέπει να ξαναβάλω μετά το eq τουλάχιστον ένα σκέτο brick wall limiter με ρύθμιση -0.1 ή 0.5 για να το "ξαναμηδενίσω". Τώρα για τιε ενδείξεις των εντάσεων. Είναι γνωστό, πως η κάθε συσκευή, λόγω κατασκευής, αλλά και λόγω διαφορετικών τύπου σημάτων που κυκλοφορούν μεταξύ τους από την μία στην αλλη, δίνει διαφορετική ένδειξη level. Επίσης είναι γνωστό, ότι πριν "δουλέψουμε" το σύστημα κάνουμε και level calibration, δηλαδή εξομειώνουμε τις ενδείξεις σε όλη την αλυσίδα των μηχανημάτων μας, που αυτό με την σειρά του σημαίνει σωστό και ίδιο ρεύμα παντού. Στην ψηφιακή κονσόλα της Yamaha DM1000 για παράδειγμα, αναφέρεται ότι το 0 dbfs ένδειξη αντιστοιχεί σε +24dbu αναλογικού σήματος (αυτό είναι το headroom της κονσόλας/σκίζει το κονσολάκι...), πράγμα το οποίο σημαίνει σε απλά Ελληνικά, ότι όταν το meter της DM1000 θα δείξει -24db, θα βρισκόμαστε στο 0 μιάς αναλογικής κονσόλας, δηλαδή θα είμαστε τελευταίο πράσινο, πρώτο πορτοκαλί λαμπάκι στο vu μετρο... Αντίστοιχα, θα πρέπει όταν δουλεύω σε dbfs κλίμακα μέτρησης να ξέρω εκ των προτέρων το 0 db ψηφιακού σε τί db αντιστοιχεί σε αναλογική στάθμη. Ένας απλός τρόπος να εξισοροπήσουμε τα level μεταξύ κονσόλας, προενίσχυσης, μίκτη κάρτας και daw είναι στην πρώτη είσοδο του συστήματος πχ. προενίσχυση να δώσω έναν σταθερό τόνο 1khz, να ανοίξουμε το gain μέχρι το πρώτο κλιπάρισμα και από εκεί και πέρα, έχοντας τα master level κάθε επόμενης συσκευής ή software στο 0 (για αναλογική συσκευή) ή στο τέρμα (0 dbfs) για ψηφιακή συσκευή, να προσαρμόζουμε την ένταση του καναλιού έτσι ώστε όταν κλιπάρει η πρώτη προενίσχυση, όλα τα υπολοιπά από εκεί και πέρα, να κλιπάρουν μαζί, το ίδιο, στο ίδιο σημείο. Έκτοτε ΔΕΝ ξαναπειράζουμε τα master level καμίας συσκευής που θα πρέπει πάντα να είναι στο 0 (analog) ή στο τέρμα (dbfs) και έτσι το gain, μαζί με το volume fader, κάθε καναλιού, κάνουν όλη την υπόλοιπη δουλειά ελεύθερα όπως γουστάρουμε. Όποτε χρειαστεί να ελέγξουμε την ακεραιότητα του σήματος και το σωστό του leveling σε όλη την αλυσίδα μας, θα πρέπει να έχουμε υπόψιν μας, ότι όπου κλιπάρει το πρώτο, εκείνη την στιγμή, θα πρέπει ακριβώς το ίδιο να κλιπάρουν και όλα τα υπόλοιπα μέχρι το τέρμα. Στα Plug in τώρα : Όλων οι είσοδοι είναι στο 0 (δεν εννοώ στο - άπειρο) και ρυθμίζουμε την έξοδο του πρώτου να μην κλιπάρει την είδοδο του 2ου στην σειρά και ούτω καθ'εξής. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι τα σήματα ντε και καλά μετά στην παραγωγή θα είναι πάντα τόσο δυνατα. Μιξάρουμε σε ότι εντάσεις θέλουμε και μετά φτάνουμε πλέον στο master μας, όπου με το σωστό κομπρεσσάρισμα "σιδερώνουμε" τα level μας και είμαστε έτοιμοι. Όταν από το DAW μας κανουμε κατευθείαν export, δεν υπάρχει λόγος το παραγώμενο αρχείο να έχει άλλο level από αυτό που έδειχνε το master μας, μέσα. Και αφού μετά θα το ακούσουμε από την ίδια κάρτα ήχου, με την οποία κάναμε προηγουμένως την μίξη, δεν θα έχουμε άλλη ένδειξη στο controll mixer της κάρτας. Αν παιχτεί σε άλλο υπολογιστή, με άλλη κάρτα, είναι πιθανό να δούμε διαφορές στην ένδειξη του vu μετρου, αλλά αν έχει γίνει σωστή δουλειά, όπου κι αν παίξει το αρχείο αυτό (πάντα από software player) σίγουρα δεν θα κλιπάρει (εφόσον μιλάμε για wav αρχείο και όχι export ή μετατροπή του σε mp3). Αν δούμε κλιπάρισμα, σίγουρα κάποια ένταση, είναι "τσιμπιμένη" κάπου, πάνω από το μηδέν, ή κάπου κάτι τρέχει και δεν είμαστε σε unity gain (το σωστό level για playback)  ή αυτό θα οφείλετε στην διαφορά της δυναμικής περιοχής που μπορεί να διαχειριστεί η κάθε κάρτα ήχου ανάλογα με τους converters που φαράει η κάθε μία. Αν χρειαστεί μπορούμε να δεχθούμε μιά προσαρμογή +/- 0.5 εως 1.5 db στο master του άλλου player ή της άλλης κάρτας αν έχουμε κλιπ, αλλά μέχρι εκεί.

 
Τελευταία επεξεργασία από moderator:
audiobox είπε:
Ας τα δούμε με την σειρά : Αν μετά τον κομπρέσσορα, χρησιμοποιήσω ένα eq και δώσω πχ. +4 db σε μία περιοχή, φυσικά και θα ξανακλιπάρει το master μου, το οποίο μέχρι τότε έπαιζε κοντά στο μηδέν, οπότε πρέπει να ξαναβάλω μετά το eq τουλάχιστον ένα σκέτο brick wall limiter με ρύθμιση -0.1 ή 0.5 για να το "ξαναμηδενίσω".

...
Βρε συ audiobox....

Θα σε παρακαλέσω να δείξεις λίγη αυτοσυγκράτηση, γιατί νομίζω ότι έτσι που τα γράφεις μπορείς να μπερδέψεις κάποιον που δεν ξέρει ήδη αυτό που προσπαθείς να πεις.

Τι θέλω να πω?

Κάπου ανέφερες ότι το EQ "ξεκομπρεσσάρει" το σήμα, τοποθέτηση που δίκαια σου ζητήθηκε να εξηγήσεις περισσότερο (καθώς προφανώς κάτι τέτοιο δεν ισχύει).

Επιπροσθέτως, (εδώ) λίγο πολύ λες ότι όποτε έχουμε έχουμε clipping πρέπει να βάζουμε "τουλάχιστον ένα σκέτο brick wall limiter με ρύθμιση -0.1 ή 0.5" για να το "ξαναμηδενίσουμε"", ενώ απλά (π.χ. στο συγκεκριμένο παράδειγμα) θα μπορούσες να ρίξεις λίγο τη στάθμη από το master του EQ, από το make up gain του κομπρέσσορα πριν από αυτό.

Κάποιος που δεν ξέρει, (και υπάρχει κόσμος που διαβάζει για να ΜΑΘΕΙ εδώ) μπορεί να οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι όποτε βλέπει "κόκκινο" θα πρέπει να βάζει brick wall limiters.  :)

Φιλικά εντελώς.

Η.

 

Trending...

Νέα θέματα

Back
Top